Auteur Topic: Kerkelijke eenheid GKv-NGK: liefst vóór 2016  (gelezen 11636 keer)

Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Kerkelijke eenheid GKv-NGK: liefst vóór 2016
« Reactie #15 Gepost op: mei 26, 2010, 04:08:52 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 25 mei 2010 om 21:34:
Eens maar dan op een fatsoenlijke manier,en niet door de strot douwen en over de onderlinge verschillen heenwalsen.
Tja, we zijn al veertig jaar aan het praten. Op een gegeven moment moet je gewoon een datum kiezen, anders zijn er altijd nog wel weer 'bezwaren' en 'onwennigheden'. Wij grefo's zijn echt de koningen van het eindeloos blaten over minieme leerverschillen.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Kerkelijke eenheid GKv-NGK: liefst vóór 2016
« Reactie #16 Gepost op: mei 26, 2010, 04:18:46 pm »
Ik hou van leerverschillen... Zeker als ze miniem zijn...  ;)


NB: wat mij betreft wordt gewoon, met terugwerkende kracht, 1967 als jaar van de "eenheid" aangewezen!!!
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2010, 04:26:40 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Kerkelijke eenheid GKv-NGK: liefst vóór 2016
« Reactie #17 Gepost op: mei 26, 2010, 07:50:40 pm »

quote:

Ursa schreef op 26 mei 2010 om 16:08:
[...]


Tja, we zijn al veertig jaar aan het praten. Op een gegeven moment moet je gewoon een datum kiezen, anders zijn er altijd nog wel weer 'bezwaren' en 'onwennigheden'. Wij grefo's zijn echt de koningen van het eindeloos blaten over minieme leerverschillen.


Zelfkennis ?
 ;)  ;)

Volgens mij is bijv een vrouw in het ambt,het goedkeuren van een homofiele relatie om maar eens wat te noemen geen kleine verschillen toch ?

kerklid00

  • Berichten: 162
    • Bekijk profiel
Kerkelijke eenheid GKv-NGK: liefst vóór 2016
« Reactie #18 Gepost op: mei 26, 2010, 11:17:36 pm »
Beste Thorgrem,

Je schreef:

Volgens mijn inzichten zijn de laatste paar bijdragen van jou vol van de valse tegenstellingen waarmee je de verdeeldheid goedpraat en/of ophemelt en de oecumene (waar zo te zien jij overduidelijk een karikatuur van maakt) de grond in tracht te trappen. Vervolgens knip en plak je er wat citaten uit de Bijbel bij en denk je dat het daarmee 'bijbels' is

Geef nu eens duidelijk aan wat je onder "valse tegenstellingen" verstaat.  Oecumene is geen éénheid in Christus, maar éénheid tussen alle religieuze stromingen en denominaties in deze wereld. En dat is niet wat Christus ons voorhoudt, als we Openbaringen 14:6-12 lezen.

Je wijst ook, in geen enkel geval op de Bijbel, of het concrete voorbeeld van Christus, om aan te tonen dat ik "plak en knip" in Bijbelse passages.

Israël is vanaf het begin nooit een zuiver volk geweest. De gedachte van een zuivere lijn, van één volk dat gelijkvormig van gedachte was of kon zijn is een ideologische gedachte die alleen in de mens "van de rede" naar boven komt. Alleen de natuurlijke mens streeft naar een volkomen leven. Wij kunnen het Koninkrijk op aarde niet oprichten. Wel nadoen of namaken. Maar dat is een utopie en het werk van de Satan, die zich boven de Allerhoogste wil stelklen een eigen rijk wil oprichten, alsof het van Christus zou zijn. Vanaf Adam (en Eva) is de mens een gevallen wezen die alleen in Christus'gerechtigheid kan groeien. Pas als Christus wederkomst, op de wolken des hemels, zullen er twee groepen mensen zijn. Zij die Hem aan hebben genomen, door de Heilige Geest (van de Allerhoogste) en zij die Hem (Christus) hebben verworpen.
Zij die Hem hebben aangenomen in waarheid en getuigenis (Gave der profetie) zullen Hem tegemoet gaan in de Hemel op weg naar het Hemels Jeruzalem. Zij die achterblijven zullen sterven en op een tweede opstanding moeten wachten. Zij die in Christus zijn gestorven zullen opstaan en -ook-  Hem tegemoet gaan. Zij die Hem hebben afgewezen zullen in hun graf blijven tot de tweede opstanding.

De kruisdood van Christus is dus voor alle mensen! Niemand staat boven zijn Meester. Ook de Oecumene niet of de Paus. Hoe deze zich ook de "Plaatsvervanger" noemt of meent een streepje voor te hebben.
Etnische gevoelens of vooroordeel t.a.v. een superioriteit t.o.v. de ander is dus uitgesloten, alhoewel ik mij de gevoelens van Ds. Hoksbergen zeer we kan begrijpen, wie verlangt er niet naar een zuiver en trouw volk in zijn omgeving of kerk.
Als je dus meent dat ik "Volgens jouw inzichten......"iets onwaars heb uitgelegd,scheld dan niet of gebruik geen liederlijke taal, dat past niet bij een Christen, maar verdedig je inzichten met Bijbelse inzichten of Christus in het voorbeeld dat Hij aan jou voorhoudt.

kerklid00

  • Berichten: 162
    • Bekijk profiel
Kerkelijke eenheid GKv-NGK: liefst vóór 2016
« Reactie #19 Gepost op: mei 26, 2010, 11:35:04 pm »
Thorgrem.

Nog even dit.

”Het pausdom en zijn gevestigde organisatie,
de rooms-katholieke kerk,
hebben bijna 2000 jaar nodig gehad, om
een wereldreligie te worden en als
zodanig erkend te zijn.
Met een politiek doel en structuur? Ja,
met een wereldpolitieke doel en een wereldpolitieke
struktuur
. Op de keper
beschouwt, maakt Johannes Paulus II als
rechtmatige plaatsvervanger van Christus
er aanspraak op, om de hoogste gerechtshof
van de statengemeenschap te
zijn
.”
Keys of This Blood, M. Martin (Kardinaal Jezuit)
, p.p.374-375.
 
Dit is nu het streven naar Oecemene en de essentie ervan in het licht van het pausdom. De moederkerk roept daarom, geregeld, de kerken op om onder haar gezag, tot een Oecumene te komen. Als dat gebeurt, is er voor Christus geen reden meer om door de Heilige Geest vertegenwoordigt te worden. Immers er is geen reden meer om te Evangeliseren volgens Matt. 28, daar het hoogste gerechtshof wetten en geboden zal aanpassen om "" Evangelisatie" vanuit één denominatie uit te sluiten. Men heeft zich zelf een rijk gesticht waar alle geloofsstromingen zich verenigd hebben!  Het kerkrecht voor alle geloofsstromingen wordt immers door burgerwetten bepaald door het Pausdom, als Moederkerk. Ieder zijn geloof onder een aardse dictatuur! Ook Keizer Justitianus maakte het kerkrecht tot Staatsrecht voor zijn tijd.
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2010, 11:44:00 pm door kerklid00 »

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Kerkelijke eenheid GKv-NGK: liefst vóór 2016
« Reactie #20 Gepost op: mei 28, 2010, 03:09:45 pm »

quote:

kerklid00 schreef op 26 mei 2010 om 23:35:
Thorgrem. Nog even dit:
Dat (wat ik schreef) is het streven naar Oecemene en de essentie ervan in het licht van het pausdom.

quote:

Thorgrem schreef:
Volgens mijn inzichten probeer je de oecumene (waar zo te zien jij overduidelijk een karikatuur van maakt) de grond in te trappen.

Kerklid00, blijkens Throgrems woorden herkent hij zich niet in jouw weergave van de oecumene. De vraag is dus of je bedoelde om Thorgrems mening te ontdekken, of om hem vragen te stellen over de katholieke leer. Want nu is het net of je zelf een mening geeft voor Thorgrem, en hem er vervolgens aan ophangt.

Dat terzijde.
Je stelt dat Israël vanaf het begin nooit een zuiver volk is geweest. Dat lijkt mij geen juist beeld - of ik begrijp je niet goed. Er is een haarscherpe lijn tussen het volk van God en de rest van de wereld, en er zijn precieze instructies en wetten van God om dat onderscheid ook te benoemen en te koppelen aan zegen / vloek, met een belofte dat het zeker eenieder vergolden zal worden naar zijn positie als verbondskind (1) en zijn werken (2). Je kunt dus echt wel spreken van een "waarachtig" of "zuiver"  volk". God bepaalt dat.
« Laatst bewerkt op: mei 28, 2010, 03:18:10 pm door small brother »

kerklid00

  • Berichten: 162
    • Bekijk profiel
Kerkelijke eenheid GKv-NGK: liefst vóór 2016
« Reactie #21 Gepost op: mei 28, 2010, 07:37:14 pm »
Hallo Small Brother,

Thorgrem lijkt niet bereid om mij, op Bijbelse gronden, aan te tonen dat Oecumene een Bijbels begrip is. Hij antwoord, zo lijkt het, met een krachtwoord of een vloek ("bullshit").

Ik vraag hem slechts een antwoord! Oecumene is niet wat Christus bedoelt met het Evangelie. We kunnen hele geloofsgemeenschappen zelf gaan samenvoegen, als de opdracht van Mattheus 28 niet centraal staat van de -individuele- opdracht dan hebben deze kerkgemeenschappen geen enigerlei nut. Oecumene is een poging om de wereld tot éénheid te brengen, waarbij de kerk gebruikt wordt om die schijn van vrede en geloof op te houden. Maar Jezus leert ons dat Zijn Rijk niet van deze wereld is en dat als wij -geboden en wetten- tot geboden en wetten van mensen er van maken, haar invloed niet verder  zal rijken dan de grenzen van deze wereld, waarmee wij er dan mee ten onder gaan.

In dat licht kan ik ook heel gerust menen dat vanaf het begin -ook- Israël nooit van zuivere komaf was. Als dat zo was, dan hoefden de mensen niet -meer- te sterven. God heeft de mens geschapen uit een mens (Handelingen 17:26). Alle mensen zijn uiteindelijlk nakomelingen van Adam en Eva. Dus over enige zuiverheid kan geen sprake zijn. Wij worden door Jezus gerechtigd, indien we Zijn getuigenis en de geboden tot de maatstaf van ons leven leren maken. Zoals we weten zijn er aan het einde der tijden, vlak voor de wederkomst van Christus twee groepen mensen; zij die verlost zijn en zij die verloren gaan. Ook al heeft de zereld door een algemene economische- en geestelijke Oecumene, kerken en geloofsgemeenschappen van allerlei heidense oorsprong samen gebracht door dwang en misleiding.

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Kerkelijke eenheid GKv-NGK: liefst vóór 2016
« Reactie #22 Gepost op: mei 28, 2010, 07:54:22 pm »

quote:

kerklid00 schreef op 28 mei 2010 om 19:37:
Oecumene is een poging om de wereld tot éénheid te brengen, waarbij de kerk gebruikt wordt om die schijn van vrede en geloof op te houden.


Je raakt wel ERG ver van het topic af!!

NGK, 32000 leden... GKV, 124000 leden. Wereld, 6500000000 inwoners... Waar heb je het over???
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Kerkelijke eenheid GKv-NGK: liefst vóór 2016
« Reactie #23 Gepost op: mei 28, 2010, 09:02:58 pm »
aan kerklid00:
1. Definitie Oecumene:
In de brede betekenis kan Oecumene gezien worden als een streven naar wereldwijde religieuze eenheid (eenheid van alle christelijke kerken). In de smallere betekenis bevordert de oecumene de eenheid, samenwerking of het onderlinge begrip tussen de diverse religieuze groepen of denominaties binnen een religie. Als dus gesproken wordt over de "kleine oecumene (GKV, NGK en ??)" dan ligt dat in de lijn van de tweede betekenis en gaat het niet over een een of andere wereldreligie.

2. Maar niet iemand anders, maar jij, introduceerde het woord oecumene voor de kerkelijke eenheid, die het onderwerp van het gesprek was. Dus niet alleen is er een verschil van inzicht, maar daarnaast was dat wat jij benoemt niet het onderwerp. Het onderwerp was een kerkelijke eenheid NGK-GKV. daarom is het wat mal dat je iemand in de haren vliegt die uit goedwil jouw terminologie overneemt, helemaal als je er kennelijk een heel beperkte betekenis aan toekent, terwijl hij juist de andere betekenis benoemt met de woorden "kleine oecumene"

3. Het onderwerp is kerkelijke eenheid en in het oorspronkelijke artikel met Hoksbergen gaat het ook in het geheel niet over de oecumene zoals jij die ziet, maar over de vraag of de NGK en de GKv wel gescheiden mogen blijven. Dat is dan niet vanwege een wereldgodsdienst, maar vanwege het simpele feit dat de verschillen zo klein zijn dat, zegt men, de onderlinge verschillen binnen de beide kerkverbanden net zo groot of groter zijn. Dus ik krijg het idee dat je in de context van deze draad toch een beetje tegen door jezelf opgerichte windmolens aan het vechten bent.

4. Jouw stukje waarin je met {quote} valse tegenstellingen {/quote}kwam riep je op om uit haar te gaan, uit die hoer van een kerk, en je gaf aan - als ik je goed begrijp - dat dat geldt voor alle georganiseerde kerkgemeenschappen. {quote} Net zoals het oude Israël wijken ook de huidige geloofsgemeenschappen, of zij willen of niet, af van Gods bedoelingen als zij zaken willen doen met de wereld. Wie zaken doet met wereldse zaken, wijkt, hoed an ook af van de bedoelingen van de Allerhoogste. {/quote} Je ziet dus dat je niet alleen een mening erop na houdt die niet zo gangbaar is, maar ook nog eens twee verwante geloofsgemeenschappen die met elkaar zaken willen doen beide verwijt dat zij zaken doen met de wereld. Het antwoord op je vraag daarbij is dus: ja.

Je definities van kerk en van oecumene, in samenhang met je bijbelteksten, zijn dus gewoon voor sommigen, waaronder ikzelf, echt niet zo goed te volgen. Maar als je dan vervolgens begint over de paus en de katholieke kerk en Thorgrem aanvalt op iets waarvan Throgrem zelf zegt dat hij zich er niet in herkent, ja dan sla misschien een plank mis, en lijk je er je hoofd aan te stoten.

5. Als er gevloekt werd, had je niet het recht gehad om het te herhalen. Dus dat valt wel wat mee - denk ik. Maar krachttermen horen inderdaad niet, en die kun je dus maar beter negeren dan eraan mee te doen.

6. je schreef onder andere: "Heb de wereld en wat in de wereld is, niet lief. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem ( 1 Johannes 2:15)." Maar als je oproep in feite is uit de kerken te gaan, dan vraag ik mij af of je dan niet juist in die wereld gaat waar jij uit wilt gaan. En dus ik vraag me ook in gemoede af hoe je  een en ander met elkaar rijmt.

Daarom volg ik je niet. Begrijpend lezen doet ondekken wat mensen bedoelen. Mag ik je adviseren om minder aan te vallen op personen, en eens in een eigen draad uit te leggen wat je punt is, en wat je voorstel is tot wijziging van de gangbare visie over "de kerk" of "de gemeente van Christus"?

Overigens wil ik je dan ook nog wijzen op de talloze bijdragen van hendrikNG, waarin de mening wordt verdedigd dat we niet éénheid als doel moeten hebben, omdat we het gewoon al zijn. Misschien kun je daar wat mee..

..Heb ik nog niet eens iets gezegd over de eenwording NGK-GKv, dit is wel erg off-topic...
Nou ja, OK, allemaal bekeren tot God, lijkt me een goed idee. Dat valt niet mee omdat niemand zijn eigen kerkleiding en organisatie minderwaardig acht. Maar omdat noch de pot, noch de ketel, God's Woord nog in de volle breedte en diepte accepteert, dan dus maar gewoon naar de kerk waar God's Woord als een rots overeind staat: de gereformeerde gemeente; of zo. Niet omdat ze gelijk hebben in de leer, of zo, maar omdat ze duidelijk boven alles kiezen voor de bijbel. Immers, de Geest volgt het Woord. En hebben ze gelijk een frisse wind door die gemeente...
Kan iedereen weer blij zijn, en is er weer gezag van schrift en kerk; en klaar alweer..
« Laatst bewerkt op: mei 28, 2010, 11:24:29 pm door small brother »

kerklid00

  • Berichten: 162
    • Bekijk profiel
Kerkelijke eenheid GKv-NGK: liefst vóór 2016
« Reactie #24 Gepost op: mei 29, 2010, 08:55:10 am »
Hallo Small Brother,

Een interessant stukje dat je gweschreven hebt. Toch ben ik ook wel geinteresserd in datgene wat Hendrik-NG aanhaalde, namelijk dit:

NGK, 32000 leden... GKV, 124000 leden. Wereld, 6500000000 inwoners... Waar heb je het over???

Dus waar maken we ons druk over, zou je zeggen en is het waard wat Ds. H. Hoksbergen aangeeft. Zoals ik al eerder wei, het gaat om het persoonlijke hart. Hoe groter de verbanden tussen kerken zijn, des te beter is het dan mogelijk om een wereld-oecumene samen te stellen, immers, hoe groter de groep, hoe éénvoudiger is het om hen tot één organisatie samen te brengen. We zien het politiek gebeuren, Europa één, straks de wereld één. Niet op grond van gerechtvaardigde burgerwetten, maar op grond van economische wetten, die de burgerwetten bepalen. Zeer recent heb ik nog ergens en artikel gelezen waarin overduidelijk werd angetoont dat de grote handelsorganisaties in de wereld, maar ook Europa in het bijzonder, de burgerwetten bepalen, door economische activiteit en dus beinvloeding van de wetgeving. We hebben allemaal de financiële crisis van de laatste tijd meeggeaakt en ervaren wat daarvan de gevolgen waren. We zijn er nog niet uit zo blijkt.

Ik denk niet dat we als kerken of gelovigen, ons bezig moeten gaan houden met het streven naar éénheid in wereldse gezindheid, hoe dsan ook. Dat is wat Rome wil. Als mensen menen om een eigen indentiteit in gemeenschap te moeten nastreven, dan moet dan maar. Ook binnen mijn kerk gebeurt dat wel en dat begon al vanaf het beginvan haar ontstaan tijdens de Reformatie in de 19e eeuw.  Maar ook na de hemelvaart van Christus was het met de éénheid van de discipelen vlot gedaan. Jezus had moeite om hen bijelkaar te houden, vandaar het Avondmaal aan de dag voorgaand van Zijn veroordeling en kruisiging (in het midden van de week) We kunnen het niet samen vinden, nu dan gaan we voor ons zelf verder. Maar dat lost ten eerste niets op en ten tweede is het zo, dat als we de kerk verlaten of uitgaan, de kans redelijk is dat we het onderscheid niet meer kunnen ervaren tussen datgene wat juist is en datgene wat ons doet scheiden ervan, indien het een "vals evangelie" blijkt te zijn.

Immers, in de hele menselijke geschiedenis zijn er vanuit bestaande geloofsdenominaties, steeds weer Overblijfselen ontstaan, kleine geloofsgroepen die zich hielden aan datgene waar de Allerhoogste en Jezus tot oproepen. De HEER en de Here zijn geen voorbeelden van "massa-menners" maar spreken tot het persoonlijke hart. Jezus klopt aan onze deur, en als wij opendoen wil Hij met ons maaltijd houden.
Geloven en Christus na te volfgen is dus een strijd van alle tijden en voor alle mensen die Hem hebben aangenomen. Maar da sluit onze eige verantwoordelijkheid voor die keuze niet uit. Hij wil ons bij de hand nemen maar vraagt toch ook om ons verstand te gebruiken. Wij worde verantwoordelijke gehouden voor onze keuze.

De oproep -zeker- vandaag, welke Christus de wereld instuurt is, "gaat uit van haar opdat gij geen deel hebt van haar plagen".
Hij waarschuwt voor een wereldse éénheid die, gevoed door menselijke wetten en geboden, er toe leid dat men Christus niet meer zoekt en oo ment niet -meer- nodig te hebben. Door "wonderen en tekenen" van de tegenstander is men verblindt en niet gereed de ware komst van de valse te onderscheiden.

Dit, wat je schreef:
Overigens wil ik je dan ook nog wijzen op de talloze bijdragen van hendrikNG, waarin de mening wordt verdedigd dat we niet éénheid als doel moeten hebben, omdat we het gewoon al zijn. Misschien kun je daar wat mee..

...is duidelijk. Hier kan ik wel wat mee. Toch roept de Bijbel, Jezus persoonlijk ons op om "uit te gaan....." Dat wil zeggen dat Jezus ziet dat de kerken in de wereld, samen met religeuze groepen een éénheid willen vormen die niet Zijn karakter (gerechtigheid) draagt of kan dragen. Daardoor gaan zij verloren. Door gebrek aan kennis gaat Mijn volk verloren zegt Jezus. Groeien in de Gerechtigheid van Jezus betekent dus, blijkbaar, dat er nog iets anders is...! De oproep is er niet voor niets. Hieronder heb ik hem geplaatst.

Openbaring 14:6-12Drie engelen kondigen het oordeel aan
En ik zag een anderen engel, vliegende in het midden des hemels, en hij had het eeuwige Evangelie, om te verkondigen dengenen, die op de aarde wonen, en aan alle natie, en geslacht, en taal, en volk;

Zeggende met een grote stem: Vreest God, en geeft Hem heerlijkheid, want de ure Zijns oordeels is gekomen; en aanbidt Hem, Die den hemel, en de aarde, en de zee, en de fonteinen der wateren gemaakt heeft.

En er is een andere engel gevolgd, zeggende: Zij is gevallen, zij is gevallen, Babylon, die grote stad, omdat zij uit den wijn des toorns harer hoererij alle volken heeft gedrenkt.

En een derde engel is hen gevolgd, zeggende met een grote stem: Indien iemand het beest aanbidt en zijn beeld, en ontvangt het merkteken aan zijn voorhoofd, of aan zijn hand,

Die zal ook drinken uit den wijn des toorn Gods, die ongemengd ingeschonken is, in den drinkbeker Zijns toorns; en hij zal gepijnigd worden met vuur en sulfer voor de heilige engelen en voor het Lam.

En de rook van hun pijniging gaat op in alle eeuwigheid, en zij hebben geen rust dag en nacht, die het beest aanbidden en zijn beeld, en zo iemand het merkteken zijns naams ontvangt.

Hier is de lijdzaamheid der heiligen; hier zijn zij, die de geboden Gods bewaren en het getuigenis van Jezus.

En ik hoorde een stem uit den hemel, die tot mij zeide: Schrijf, zalig zijn de doden, die in den Heere sterven, van nu aan. Ja, zegt de Geest, opdat zij rusten mogen van hun arbeid; en hun werken volgen met hen.

Willen we het Zegel van de Allerhoogste ontvangen of het (Merk-) teken= brandmerk van de tegenstander. Zijn we verzegeld? Of hebben we bewust en weloverwogen gekozen voor het Merkteken van deze wereld.

Blijkbaar is er dus iets mis met de aanbidding/ navolging van Christus door de christenen van vandaag, maar de oproep gold ook al voor de Joden, en alle tijden daarna, tot nu toe aan. Er zijn dan ook overblijfselen van alle tijden. De eenheid in het Lichaam van Christus krijgt dus pas gestalte, onder bepaalde voorwaarden, die de Allerhoogste stelt. Wetten en geboden, De 10 woorden! Niet door slaafse navolging, maar door groei in het voorbeeld van Christus als een weloverwogen persoonlijke keuze. Opdat de wet, naar de gewoonte wordt ondervonden en gedaan. Zoals Jezus deed, zoals de Engelen ervaren, en zoals het in het Hemels Koninkrijk zal zijn.

In Christus valt het onderscheid tussen mensen weg en worden we één volk en erfgenamen van Gods beloften aan Abraham (Galaten 3:27-29)

Ds. H. Hoksbergen bedoelt het dus goed!

En daar is de oproep van Openbaringen de essentie van, denk ik. En daarom zijn er aan het eind twee volkeren, bokken en schapen. Zij die de 10 woorden en geboden van mensen houden (Van Het grote Babylon=De Hoer) en zij die de 10 woorden en geboden van de Allerhoogste onderhouden in Christus (Behorende tot Het -hemels- Jeruzalem=De Reine Vrouw)

Ik begrijp overigens wel de verwarring die is ontstaan. Je weergave in je tpoting is voor mij duidelijk en ook interessant. Dank daarvoor! Laten we terugkeren van off-topic naar topic!

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Kerkelijke eenheid GKv-NGK: liefst vóór 2016
« Reactie #25 Gepost op: juni 04, 2010, 09:19:12 am »
Het heeft dus nog wel wat voeten in de aarde !

http://www.nd.nl/artikele...-kerken-in-enschede-stokt

Merkwaardig dat ze in Deventer en Zwolle hier dus wel overheen (kunnen) stappen en zo je dus een grote diversiteit hoe naar zaken gekeken wordt resp hoe de ervaring is op plaatselijk niveau.