Auteur Topic: Het voltooide leven  (gelezen 5753 keer)

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Gepost op: mei 20, 2010, 07:15:59 pm »
Wat vinden jullie van het burger initiatief van Heydi d'nconna? Zij en haar medestanders willen zelf bepalen wanneer hun leven eindigt.
Voor mezelf ben ik er uit, mijn einde komt wanneer het komt, als God mij thuis haalt.
Praten over het wanneer vind ik al vreemd, ik heb immers ook nooit gekozen wanner ik op deze wereld kwam.  Bepalen van wanneer mijn leven eindigt, wanneer ik het als voltooid kan beschouwen vind ik het toppunt van maakbaarheid. Zelfbeschikken over je leven, en dat terwijl ik het meer en meer zie als een geschenk van God.

Ik wordt er soms verdrietig van, dat mensen, een groep babyboomers, di
er zomaar uit willen stappen.

Hoe denken jullie over het idee van het voltooiede leven en de discussie hierover.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #1 Gepost op: mei 20, 2010, 07:44:21 pm »
Wie zijn leven wil nemen kan dat altijd doen, welke wetten er ook van kracht zijn. Ikzelf zie het ook als een geschenk God dat ik leef en zou me wel tweemaal bedenken.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

small brother

• Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #2 Gepost op: mei 20, 2010, 08:03:38 pm »
ik denk dat er onderwerpen zijn die zelfs niet op de discussie-agenda van een christen horen; dit is er denk ik een van.

Ik ken maar één legitieme manier om je leven te bekorten, en dat is door het in de waagschaal te stellen tot behoud van het leven van een ander.  Maar vanwege de goddeloze motieven zal de legitimiteit m.i. alsnog teloor gaan.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #3 Gepost op: mei 20, 2010, 08:10:38 pm »

quote:

small brother schreef op 20 mei 2010 om 20:03:
Ik ken maar één legitieme manier om je leven te bekorten, en dat is door het in de waagschaal te stellen tot behoud van het leven van een ander.  
Goed punt!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #4 Gepost op: mei 20, 2010, 08:27:28 pm »

quote:

Piebe schreef op 20 mei 2010 om 19:44:
Wie zijn leven wil nemen kan dat altijd doen, welke wetten er ook van kracht zijn. Ikzelf zie het ook als een geschenk God dat ik leef en zou me wel tweemaal bedenken.

Uiteraard, zelfmoord is toegestaan, het gaat natuurlijk om hulp bij zelfdoding.
Wat ik een veel veel moeilijker punt vind. nl. onder het mom van hulp bij zelfdoding, zou ik iemand om het leven kunnen brengen. Lihjkt mij dat ook dit ietas is wat goed geregeld moet worden.

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #5 Gepost op: mei 20, 2010, 08:29:05 pm »

quote:

ik denk dat er onderwerpen zijn die zelfs niet op de discussie-agenda van een christen horen; dit is er denk ik een van.

Ik ken maar één legitieme manier om je leven te bekorten, en dat is door het in de waagschaal te stellen tot behoud van het leven van een ander.  Maar vanwege de goddeloze motieven zal de legitimiteit m.i. alsnog teloor gaan.

Wat het eerste betreft, het staat op de algemene agend , en ook op de politieke agenda.
Het tweede wat je inbrengt, zeker waar!

Thorgrem

• Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #6 Gepost op: mei 20, 2010, 09:25:19 pm »

quote:

Ik ken maar één legitieme manier om je leven te bekorten, en dat is door het in de waagschaal te stellen tot behoud van het leven van een ander.

Mooie uitspraak.

Voor de rest denk ik dat zelfmoord in strijd is met de natuurlijke drang om te leven, het is in strijd met de naastenliefde en daarnaast in strijd met de liefde tot God.

Het is overigens ook strijdig met het vijfde gebod.

Zelfmoord is in mijn ogen een zware zonde die je vrijwel altijd een enkeltje hel oplevert. Wellicht kunnen er nog verzachtende omstandigheden zijn oa psychische stoornissen oid waardoor de verantwoordelijkheid vermindert.

Meehelpen aan een zelfmoord is in mijn ogen overigens evengoed een zware zonde.

Annet

• Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #7 Gepost op: mei 20, 2010, 09:37:09 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 20 mei 2010 om 21:25:
[...]

Mooie uitspraak.

Voor de rest denk ik dat zelfmoord in strijd is met de natuurlijke drang om te leven, het is in strijd met de naastenliefde en daarnaast in strijd met de liefde tot God.

Zelfmoord is in mijn ogen een zware zonde die je vrijwel altijd een enkeltje hel oplevert. Wellicht kunnen er nog verzachtende omstandigheden zijn oa psychische stoornissen oid waardoor de verantwoordelijkheid vermindert.

Nou kijk eens aan....
Zit jij daar even op de troon van God om te bepalen dat zelfmoord vrijwel  altijd (?) een "enkeltje hel" oplevert.
Ietsje voorzichtiger met je uitspraken zou je sieren; dat is niet aan ons mensen om dat te bepalen.
Bovendien; ik denk dat wij ons geen enkele voorstelling kunnen (en mogen!) maken voor wat betreft de diepte waardoor deze mensen moeten gaan in hun leven.
God vergeeft; dus waarom zou die vergeving er niet zijn voor mensen die zelfmoord plegen?

Thorgrem

• Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #8 Gepost op: mei 20, 2010, 09:47:12 pm »

quote:

Annet schreef op 20 mei 2010 om 21:37:
[...]

Nou kijk eens aan....
Zit jij daar even op de troon van God om te bepalen dat zelfmoord vrijwel  altijd (?) een "enkeltje hel" oplevert.
ja, het is toch wat hè, van die mensen die denken dat bepaalde keuzes ook daadwerkelijk consequenties hebben.

quote:

Ietsje voorzichtiger met je uitspraken zou je sieren; dat is niet aan ons mensen om dat te bepalen.
Ik heb me vrij voorzichtig uitgedrukt door te vermelden dat ik dat zo denk. Dat anderen daar anders over denken is prima.

quote:

Bovendien; ik denk dat wij ons geen enkele voorstelling kunnen (en mogen!) maken voor wat betreft de diepte waardoor deze mensen moeten gaan in hun leven.
Nee, we moeten vooral geen moeite doen om te trachten problematiek te doorgronden. Zo zul je dus nooit mensen met zelfmoordneigingen kunnen helpen. Wellicht kunnen we dan naast de mobiele reanimatie apparatuur ook een vuurwapen met 1 kogel hangen.

quote:

God vergeeft; dus waarom zou die vergeving er niet zijn voor mensen die zelfmoord plegen?
Omdat God geen sinterklaas of kerstman is? Omdat God naast vergevingsgezind ook heel rechtvaardig is en meer van dat soort dingen?

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #9 Gepost op: mei 20, 2010, 09:59:27 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 20 mei 2010 om 21:25:
[...]

Mooie uitspraak.

Allemaal waar. Het is vooral, en zeker vanuit het voltooide leven gezien, vooral een ethische kWestie. Zingeving, of eerder een gebrek aan zin, drijft mensen er toe om te zeggen dat hun leven voltooid is.

Annet

• Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #10 Gepost op: mei 20, 2010, 10:10:05 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 20 mei 2010 om 21:47:
[...]

ja, het is toch wat hè, van die mensen die denken dat bepaalde keuzes ook daadwerkelijk consequenties hebben.

[...]

Ik heb me vrij voorzichtig uitgedrukt door te vermelden dat ik dat zo denk. Dat anderen daar anders over denken is prima.

[...]

Nee, we moeten vooral geen moeite doen om te trachten problematiek te doorgronden. Zo zul je dus nooit mensen met zelfmoordneigingen kunnen helpen. Wellicht kunnen we dan naast de mobiele reanimatie apparatuur ook een vuurwapen met 1 kogel hangen.

[...]

Omdat God geen sinterklaas of kerstman is? Omdat God naast vergevingsgezind ook heel rechtvaardig is en meer van dat soort dingen?

Natuurlijk hebben bepaalde keuzes ook daadwerkelijk consequentie; toch, welke consequentie zelfmoord heeft voor het hiernamaals laat ik liever aan God over. Jij denkt daar blijkbaar anders over en neemt graag zelf op de troon plaats.

Met mijn opmerking dat we ons geen voorstelling kunnen maken voor wat deze mensen moeten doormaken, bedoel ik niet dat we maar achterover moeten gaan leunen en aan de problemen voorbij moeten gaan. Laat staan zelfmoord aanmoedigen, zoals je suggereert.

Ik vind het prima wanneer jij consequenties hangt aan het plegen van zelfmoord, wanneer jij in de overtuiging leeft dat deze daad een “enkeltje hel” oplevert. Wie ben ik om jou daarin iets in de weg te leggen; je gedachten mag je hebben.

Toch vind ik het vervelend wanneer mensen op de troon van God gaan zitten en vanuit die positie gaan bepalen waar het goede ophoudt en het kwade begint.  Vooral in het geval van zelfmoord is dat een hele gevaarlijke positie.

Wordt zelfmoord in de Bijbel verboden? Wordt zelfmoord in de Bijbel überhaupt genoemd?
De Bijbel geeft ons het gebod om anderen niet te doden.  Dat zelfmoord een zonde is/zou zijn, is bedacht door de kerk zelf (4e eeuw na Chr.), niet door God!

Pas als je in de Bijbel een letterlijk citaat kunt vinden waarin zelfmoord wordt verboden, oordeel dan nog eens opnieuw. Tot die tijd laten we het maar aan God zelf over ok?

Thorgrem

• Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #11 Gepost op: mei 20, 2010, 10:17:25 pm »

quote:

Annet schreef op 20 mei 2010 om 22:10:
[...]

Natuurlijk hebben bepaalde keuzes ook daadwerkelijk consequentie; toch, welke consequentie zelfmoord heeft voor het hiernamaals laat ik liever aan God over. Jij denkt daar blijkbaar anders over en neemt graag zelf op de troon plaats.
Ik neem geen plaats op Gods troon en dat kun je ook niet opmaken uit mijn tekst. Ik heb hier een andere mening over dan jou en schijnbaar kun je maar moeilijk hebben dat mensen hier duidelijk anders over denken.

quote:

Met mijn opmerking dat we ons geen voorstelling kunnen maken voor wat deze mensen moeten doormaken, bedoel ik niet dat we maar achterover moeten gaan leunen en aan de problemen voorbij moeten gaan. Laat staan zelfmoord aanmoedigen, zoals je suggereert.
Gelukkig.

quote:

Ik vind het prima wanneer jij consequenties hangt aan het plegen van zelfmoord, wanneer jij in de overtuiging leeft dat deze daad een “enkeltje hel” oplevert. Wie ben ik om jou daarin iets in de weg te leggen; je gedachten mag je hebben.
Dat zeg je nu wel, maar uit je reactie blijk anders. Jij beticht mij namelijk direct van iets wanneer ik mijn overtuiging kenbaar maak. In dit hele korte gesprek blijkt dus al dat je een andere mening niet op prijs stelt.

quote:

Toch vind ik het vervelend wanneer mensen op de troon van God gaan zitten en vanuit die positie gaan bepalen waar het goede ophoudt en het kwade begint.  Vooral in het geval van zelfmoord is dat een hele gevaarlijke positie.

Wordt zelfmoord in de Bijbel verboden? Wordt zelfmoord in de Bijbel überhaupt genoemd?
De Bijbel geeft ons het gebod om anderen niet te doden.  Dat zelfmoord een zonde is/zou zijn, is bedacht door de kerk zelf (4e eeuw na Chr.), niet door God!
Natuurlijk, zolang je het zelf maar gelooft. Ik heb het vijfde gebod al aangehaald, maar blijf vooral stug volhouden dat alles wat jou niet zint helemaal niet terug te vinden is in de Bijbel en allemaal uitgevonden is door de Kerk zelf in de 4e eeuw na Christus. Maar bij deze mijn laatste reactie in dit topic dus daar ik geen enkele behoefte heb om zulke infantiele beschuldigingen keer op keer te moeten weerleggen.

quote:

Pas als je in de Bijbel een letterlijk citaat kunt vinden waarin zelfmoord wordt verboden, oordeel dan nog eens opnieuw. Tot die tijd laten we het maar aan God zelf over ok?
Uiteraard laten we het aan God zelf over, en uit de Bijbel kunnen we duidelijk halen dat Hij het op zijn zachts gezegd niet zo'n goed idee vindt.

Annet

• Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #12 Gepost op: mei 20, 2010, 10:25:41 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 20 mei 2010 om 22:17:
[...]

Ik neem geen plaats op Gods troon en dat kun je ook niet opmaken uit mijn tekst. Ik heb hier een andere mening over dan jou en schijnbaar kun je maar moeilijk hebben dat mensen hier duidelijk anders over denken.

[...]

Gelukkig.

[...]

Dat zeg je nu wel, maar uit je reactie blijk anders. Jij beticht mij namelijk direct van iets wanneer ik mijn overtuiging kenbaar maak. In dit hele korte gesprek blijkt dus al dat je een andere mening niet op prijs stelt.

[...]

Natuurlijk, zolang je het zelf maar gelooft. Ik heb het vijfde gebod al aangehaald, maar blijf vooral stug volhouden dat alles wat jou niet zint helemaal niet terug te vinden is in de Bijbel en allemaal uitgevonden is door de Kerk zelf in de 4e eeuw na Christus. Maar bij deze mijn laatste reactie in dit topic dus daar ik geen enkele behoefte heb om zulke infantiele beschuldigingen keer op keer te moeten weerleggen.

[...]

Uiteraard laten we het aan God zelf over, en uit de Bijbel kunnen we duidelijk halen dat Hij het op zijn zachts gezegd niet zo'n goed idee vindt.
Ja goed sorry hoor, maar deze reactie begrijp ik totaal niet.

Annet

• Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #13 Gepost op: mei 20, 2010, 10:51:14 pm »
Goed, nu dan niet meer, morgen hoop ik dat je nog de moeite wilt nemen te reageren, want ik heb nu de indruk dat ik iets verkeerds heb gezegd wat helemaal niet mijn bedoeling is (geweest).

small brother

• Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #14 Gepost op: mei 21, 2010, 04:16:46 pm »
Thorgrem schreef: Zelfmoord is in mijn ogen een zware zonde die je vrijwel altijd een enkeltje hel oplevert. Wellicht kunnen er nog verzachtende omstandigheden zijn oa psychische stoornissen oid waardoor de verantwoordelijkheid vermindert.
Ik geloof dat daarin voldoende nuances wel zitten om niet te hoeven denken dat Throgrem zich een onchristelijk oordeel aanmatigt.

Vanavond is "What dreams may come true" erop, RTL8, 20.30 uur, waarin ook ingegaan wordt op zelfmoord. Zelfmoord wordt daar ook gepresenteerd als een enkeltje naar de hel, zelfs als er psychische nood is. Het plot lijt me gepikt, maar als je erdoor geraakt wordt, is deze film met Robin Williams als een goed boek: het stemt tot nadenken.