quote:
Thorgrem schreef op 20 mei 2010 om 21:47:[...]
ja, het is toch wat hè, van die mensen die denken dat bepaalde keuzes ook daadwerkelijk consequenties hebben.
[...]
Ik heb me vrij voorzichtig uitgedrukt door te vermelden dat ik dat zo denk. Dat anderen daar anders over denken is prima.
[...]
Nee, we moeten vooral geen moeite doen om te trachten problematiek te doorgronden. Zo zul je dus nooit mensen met zelfmoordneigingen kunnen helpen. Wellicht kunnen we dan naast de mobiele reanimatie apparatuur ook een vuurwapen met 1 kogel hangen.
[...]
Omdat God geen sinterklaas of kerstman is? Omdat God naast vergevingsgezind ook heel rechtvaardig is en meer van dat soort dingen?
Natuurlijk hebben bepaalde keuzes ook daadwerkelijk consequentie; toch, welke consequentie zelfmoord heeft voor het hiernamaals laat ik liever aan God over. Jij denkt daar blijkbaar anders over en neemt graag zelf op de troon plaats.
Met mijn opmerking dat we ons geen voorstelling kunnen maken voor wat deze mensen moeten doormaken, bedoel ik niet dat we maar achterover moeten gaan leunen en aan de problemen voorbij moeten gaan. Laat staan zelfmoord aanmoedigen, zoals je suggereert.
Ik vind het prima wanneer
jij consequenties hangt aan het plegen van zelfmoord, wanneer
jij in de overtuiging leeft dat deze daad een “enkeltje hel” oplevert. Wie ben ik om jou daarin iets in de weg te leggen; je gedachten mag je hebben.
Toch vind ik het vervelend wanneer mensen op de troon van God gaan zitten en vanuit die positie gaan bepalen waar het goede ophoudt en het kwade begint. Vooral in het geval van zelfmoord is dat een hele gevaarlijke positie.
Wordt zelfmoord in de Bijbel verboden? Wordt zelfmoord in de Bijbel überhaupt genoemd?
De Bijbel geeft ons het gebod om
anderen niet te doden. Dat zelfmoord een zonde is/zou zijn, is bedacht door de kerk zelf (4e eeuw na Chr.), niet door God!
Pas als je in de Bijbel een letterlijk citaat kunt vinden waarin zelfmoord wordt verboden, oordeel dan nog eens opnieuw. Tot die tijd laten we het maar aan God zelf over ok?