Auteur Topic: kinderen hebben recht op dak boven hun hoofd?  (gelezen 2743 keer)

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
kinderen hebben recht op dak boven hun hoofd?
« Gepost op: mei 24, 2010, 05:55:35 pm »
Ik kwam het volgende artikel (link) tegen op de website van INLIA:

Motie Van Velzen aangenomen: alle kinderen onder dak (21-05-10)

De naar aanleiding van de actie 'Geen Kind op Straat' door het kamerlid Krista van Velzen (SP) ingediende motie is gisteren, 20 mei 2010, door de Tweede Kamer aangenomen. De leden van de fracties van de SP, de PvdA, GroenLinks, de SGP, de ChristenUnie, D66 en de Partij voor de Dieren stemden voor; de leden van de overige fracties, waaronder ook het CDA, stemden tegen.

Dat betekent dat de Kamer in meerderheid vindt dat kinderen altijd recht hebben op een dak boven hun hoofd: voorkomen moet worden dat gezinnen met kinderen op straat belanden en in de illegaliteit terechtkomen, en de regering wordt daarom verzocht onmiddellijk te stoppen met het op straat zetten van gezinnen met kinderen die rechtmatig in Nederland verblijven en voor overige gezinnen met kinderen ruimhartig om te gaan met het bieden van noodopvang.

De SP-fractie wil nu binnen een week antwoord van minister Hirsch Ballin van Justitie hoe hij deze motie gaat uitvoeren.

Saillant detail is dat de afgetreden staatssecretaris van Justitie Nebahat Albayak, samen met minister Hirsch Ballin jarenlang verantwoordelijk voor het door de regering gevoerde beleid, nu als PvdA-kamerlid vóór deze motie stemde.

Naar aanleiding van de uitspraak van Van Velzen "Gelukkig vindt een meerderheid van de Kamer nu ook dat kinderen altijd recht hebben op een dak boven hun hoofd" schreef Carla van Os van Defence for Children International, één van de leden van de coalitie van organisaties achter de actie 'Geen Kind op Straat':  "Gelukkig heeft de Tweede Kamer nu het VN-Kinderrechtenverdrag goed gelezen. Het recht op onderdak is geen kwestie van een mening, maar het nakomen van verplichtingen die voortvloeien uit de handtekening die Nederland onder het VN-Kinderrechtenverdrag heeft gezet."

Lees hier (link) de letterlijke tekst van de motie.





Wat me heel erg verbaasde bij het lezen van dit artikel, is het standpunt van het CDA. Misschien weet iemand er meer van, maar ik kan er niet echt bij dat men bij het CDA niet vind dat kinderen recht op onderdak hebben? Sterker nog, het lijkt me redelijk lijnrecht op de bijbelse opdracht om te zorgen voor de zwakkeren in de samenleving, voor de weduwen en de wezen, etc.

Weet iemand hier meer over?
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2010, 05:56:47 pm door Nunc »

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
kinderen hebben recht op dak boven hun hoofd?
« Reactie #1 Gepost op: mei 24, 2010, 09:10:51 pm »
Ik vermoed dat ze het puur juridisch bekijken: een gezin is uitgeprocedeerd en heeft dús geen recht meer op onderdak.

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
kinderen hebben recht op dak boven hun hoofd?
« Reactie #2 Gepost op: mei 24, 2010, 10:56:30 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 24 mei 2010 om 21:10:
Ik vermoed dat ze het puur juridisch bekijken: een gezin is uitgeprocedeerd en heeft dús geen recht meer op onderdak.


ja zoiets vermoed ik ook. Maar dat is dus gek, want volgens mij is het gewoon één van de rechten van een kind. Een europese instantie heeft hier onlangs ook een uitspraak over gedaan, maar die wordt door onze minister van Justitie ook naast zich neergelegd met als redenering dat het niet om een juridisch bindende uitspraak ging.

Maar ik blijf niet snappen hoe je als CDA voor een christelijke politiek kunt staan, en kinderen (soms al heel jong) geen onderdak wil geven. Ik heb pas geleden nog gesproken met een gezin met een kind van 4. Ze zitten in een uitzetcentrum, ze zijn uitgeprocedeerd, ze willen terug naar hun geboorteland maar dat wil hen niet terug. En nu zijn ze bijna over de drie-maanden termijn heen. Daarna hebben ze geen recht meer op opvang, dus binnenkort staan ze met een kind van 4 op straat! Ik  snap zoiets echt niet.

Qohelet

  • Berichten: 1736
  • Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
kinderen hebben recht op dak boven hun hoofd?
« Reactie #3 Gepost op: mei 25, 2010, 12:19:06 am »
Wacht even, de motie spreek vooral over kinderen die rechtmatig in Nederland verblijven. Het gaat hier dus niet in de eerste plaats over uitgeprocedeerde gezinnen, maar over legalen! De zorg is "dat voorkomen moet worden dat ... kinderen ... in de illegaliteit terecht komen" (ze zitten er dus nog niet).

De reden dat de CDA tegenstemde is misschien het staartje van de conclusie: "... en voor overige gezinnen met kinderen ruimhartig om te gaan met het bieden van opvang." Met andere woorden, we moeten ook ruimhartig zijn als het gaat om illegaal in Nederland verblijvenden. Royaal zijn terwijl de wet zegt dat ze er niet eens horen te zijn? Kan me voorstellen dat een partij wel iets meer details op papier wil zien voor het daarmee instemt.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.


Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
kinderen hebben recht op dak boven hun hoofd?
« Reactie #4 Gepost op: mei 25, 2010, 12:30:47 am »

quote:

Nunc schreef op 24 mei 2010 om 22:56:
Maar ik blijf niet snappen hoe je als CDA voor een christelijke politiek kunt staan.

Het CDA is al jaren niet meer een partij die christelijke politiek uitdraagt en toepast.
Voor christelijke politiek kom je zo langzamerhand bij de SP uit  O-) maar zeker niet bij het CDA
Mail me maar als je wat wilt weten

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
kinderen hebben recht op dak boven hun hoofd?
« Reactie #5 Gepost op: mei 25, 2010, 01:29:32 am »
Dit was i.i.g. het antwoord van Hirsch Ballin:

"Om te beginnen merk ik op dat wij gisteren een uitgebreid algemeen overleg hebben gehad over het asiel- en migratiebeleid. In dat overleg heb ik uiteengezet dat het beleid, waar ik verantwoordelijkheid voor draag en in de voorgaande drie jaren verantwoordelijkheid voor heb mogen dragen samen met voormalig staatssecretaris Albayrak, erop gericht is om in de volste zin van het woord rechtvaardig te zijn. Dat betekent dat je het vermogen moet hebben om "ja" te zeggen tegen de mensen die bescherming behoeven en die het slachtoffer dreigen te worden van vervolging en van onmenselijke en vernederende behandeling in andere landen. Het moet echter ook mogelijk zijn om "nee" te zeggen als na onderzoek blijkt dat er geen reden is om asiel te verlenen en "ja" te zeggen als het gaat om mensen die wij in het kader van de economische en technologische ontwikkeling van Nederland graag hierheen zien komen. Daartoe heb ik het voorbeeld genoemd van de High Tech Boulevard in Eindhoven. Je moet ook "nee" kunnen zeggen als mensen voorwenden vluchteling te zijn, maar na onderzoek door de rechter, met alle toetsingen die daarvoor bestaan, uiteindelijk blijkt dat zij dat niet zijn. Dan is de regel van onze wet dat men dient terug te gaan naar het land van herkomst.

Om dat beleid uit te voeren, moet je dus in staat zijn om ja te zeggen als het past, maar ook om nee te zeggen als het niet past.

Wij hebben een heel goed uitgewerkt stelsel van opvang. Ik heb daar eergisteren nog over gesproken in de Eerste Kamer, die met een zeer grote meerderheid het wetsvoorstel voor de herziening van de asielprocedure heeft aanvaard. Ik heb toen ook uiteengezet dat er echt is voorzien in voorzieningen voor mensen die het recht hebben om hier te verblijven. Dat geldt ook voor de mensen die na onderzoek het land dienen te verlaten. Als een asielverzoek definitief is afgewezen, is nog een termijn van 28 dagen waarbinnen de asielzoeker het vertrek kan realiseren. In die periode wordt opvang geboden. Dat is geregeld in ons nieuwe beleid, dat ik voorgaande jaren met staatssecretaris Albayrak heb verdedigd. Daarom zeg ik "ons beleid". Het is het beleid van dit kabinet. Ik heb de eer dat nu te verdedigen in de Kamer. De opvang wordt gedurende die vertrektermijn dus niet beëindigd.

Wij hebben bovendien de mogelijkheid gecreëerd om in een periode van in beginsel maximaal twaalf weken, mensen te plaatsen in een vrijheidsbeperkende locatie. Natuurlijk is er voor een beperkte tijdsduur ook de mogelijkheid van vreemdelingenbewaring. Als ik dit geheel overzie, gaat de motie van mevrouw Van Velzen en anderen dus eigenlijk over een situatie die wij ons niet kunnen voorstellen, behoudens wellicht in zeer uitzonderlijke situaties, waarin de specifieke regelingen niet voorzien. Daarover heb ik met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten echter afgesproken dat er dan wordt gekeken naar een oplossing voor een crisis in het onderbrengen. Dat geldt ook voor gezinnen met kinderen, waarbij wij er natuurlijk bij uitstek op gericht zijn te voorkomen dat die op straat terecht komen.

In de motie staat: verzoekt de regering om onmiddellijk te stoppen met het op straat zetten van gezinnen met kinderen die rechtmatig in Nederland verblijven. Dat gaat echter uit van de verkeerde veronderstelling over ons beleid en over de wijze waarop wat dit aanpakken. Ik zie de handtekening van de heer Spekman ook onder de motie staan. Hij heeft alle debatten gevolgd, ook die met de toenmalige staatssecretaris van Justitie. Ik begrijp dan ook niet dat hij deze motie mee heeft ondertekend. Wij hebben alle voorzieningen getroffen en er is uitgebreid over gesproken. Over de noodsituaties heb ik pas nog met de VNG de nodige afspraken gemaakt. Gegeven het feit dat deze motie slaat op situaties waarin wij hebben voorzien en lijkt te vragen om iets dat niet aan de orde is, moet ik haar ontraden."
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Qohelet

  • Berichten: 1736
  • Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
kinderen hebben recht op dak boven hun hoofd?
« Reactie #6 Gepost op: mei 25, 2010, 03:56:25 am »
Tja, ik kan me er wel iets bij voorstellen... Als je een wet maakt waarin je precies beschrijft wie er (of: hoe je bepaalt wie er) het recht hebben om in Nederland te verblijven, en daarmee ook wie niet dat recht hebben, dan is het ergens heel gek om te gaan roepen dat ook zij die dat recht niet hebben op een of andere manier toch een recht hebben...

Consequent doorvoeren van het idee van de motie (en de verwante conclusie van de europese unie) betekent in feite dat je nooit mag besluiten dat kinderen geen recht hebben in het land te verblijven. Of, op z'n minst, dat je niet het recht hebt om zo'n wet ten uitvoer te brengen.

Nou ben ik er helemaal voor om lastige gevallen met meededogen en zachtzinnigheid aan te pakken. Als gezinnen niet het recht hebben om in Nederland te verblijven maar door hun eigen land ook niet worden binnengelaten--zodat ze nergens een thuis hebben--dan moet je ze, althans tijdelijk, een dak boven het hoofd geven. Maar ik geloof niet dat je kunt zeggen dat ze daar recht op hebben.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.


Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
kinderen hebben recht op dak boven hun hoofd?
« Reactie #7 Gepost op: mei 25, 2010, 08:39:26 am »

quote:

Qohelet schreef op 25 mei 2010 om 03:56:
Tja, ik kan me er wel iets bij voorstellen... Als je een wet maakt waarin je precies beschrijft wie er (of: hoe je bepaalt wie er) het recht hebben om in Nederland te verblijven, en daarmee ook wie niet dat recht hebben, dan is het ergens heel gek om te gaan roepen dat ook zij die dat recht niet hebben op een of andere manier toch een recht hebben...

Consequent doorvoeren van het idee van de motie (en de verwante conclusie van de europese unie) betekent in feite dat je nooit mag besluiten dat kinderen geen recht hebben in het land te verblijven. Of, op z'n minst, dat je niet het recht hebt om zo'n wet ten uitvoer te brengen.
Die conclusie is niet noodzakelijk. Je kunt toch prima besluiten dat kinderen geen recht hebben om in Nederland te verblijven, maar zelfs als ze dat recht niet hebben, hier wel recht hebben op onderdak? Dus je kunt ze uitzetten, maar dan wel tot en met het vliegtuig. Maar je kunt ze niet op straat zetten en ze dan maar laten zien hoe ze het uitzoeken. Die kinderen hebben recht op zorg, ook als hun ouders ze in een lastige situatie hebben gebracht. Zolang ze in ons land zijn, zijn wij daarvoor medeverantwoordelijk.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2010, 08:39:37 am door Pooh »

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
kinderen hebben recht op dak boven hun hoofd?
« Reactie #8 Gepost op: mei 25, 2010, 09:27:07 am »

quote:

Pooh schreef op 25 mei 2010 om 08:39:
[...]

Die conclusie is niet noodzakelijk. Je kunt toch prima besluiten dat kinderen geen recht hebben om in Nederland te verblijven, maar zelfs als ze dat recht niet hebben, hier wel recht hebben op onderdak? Dus je kunt ze uitzetten, maar dan wel tot en met het vliegtuig. Maar je kunt ze niet op straat zetten en ze dan maar laten zien hoe ze het uitzoeken. Die kinderen hebben recht op zorg, ook als hun ouders ze in een lastige situatie hebben gebracht. Zolang ze in ons land zijn, zijn wij daarvoor medeverantwoordelijk.
Inderdaad, dit is nu precies de situatie die Ballin 'onvoorzien' lijkt te noemen, maar die wel vaak voorkomt. Mensen zijn uitgeprocedeerd (en willen soms zelfs terug, of werken in ieder geval mee aan het proces van terugkeren) maar het land van herkomst wil ze niet toelaten (bv. omdat ze geen paspoort hebben).

Ik vraag me serieus af of je in zo'n geval kunt zeggen: "ze zijn hier illegaal, dus hoeven we niks voor die kinderen te doen"


Het is overigens erger geweest in het verleden. Ik ken een gezin dat zo'n 5 jaar geleden in de winter op straat werd gezet om daar de uitslag van de procedure af te wachten. Ze waren dus nog niet eens illegaal, maar hadden geen recht op verblijf meer. Twee van de kinderen waren toen 8 jaar oud. Ze hebben minstens één nacht buiten geslapen, terwijl de sneeuw van de sneeuwbui van de dag ervoor er nog lag. Ik heb begrepen dat de rechter deze familie later wel in het gelijk had gesteld, dat zoiets niet meer mag.

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
kinderen hebben recht op dak boven hun hoofd?
« Reactie #9 Gepost op: mei 25, 2010, 09:31:47 am »

quote:

Qohelet schreef op 25 mei 2010 om 03:56:
Tja, ik kan me er wel iets bij voorstellen... Als je een wet maakt waarin je precies beschrijft wie er (of: hoe je bepaalt wie er) het recht hebben om in Nederland te verblijven, en daarmee ook wie niet dat recht hebben, dan is het ergens heel gek om te gaan roepen dat ook zij die dat recht niet hebben op een of andere manier toch een recht hebben...

Consequent doorvoeren van het idee van de motie (en de verwante conclusie van de europese unie) betekent in feite dat je nooit mag besluiten dat kinderen geen recht hebben in het land te verblijven. Of, op z'n minst, dat je niet het recht hebt om zo'n wet ten uitvoer te brengen.
We gedogen in Nederland van alles en nog wat, dat eigenlijk illegaal is. Maar als het op kinderen aankomt, willen wede betrokken ministers daar geen toezegging
over doen.


quote:

Nou ben ik er helemaal voor om lastige gevallen met meededogen en zachtzinnigheid aan te pakken. Als gezinnen niet het recht hebben om in Nederland te verblijven maar door hun eigen land ook niet worden binnengelaten--zodat ze nergens een thuis hebben--dan moet je ze, althans tijdelijk, een dak boven het hoofd geven. Maar ik geloof niet dat je kunt zeggen dat ze daar recht op hebben.


Wat is "recht hebben op"? Heb jij recht om te ademen? Heb ik recht om te leven? Heeft elke Nederlander recht op eten of medische zorg? Vanuit christelijk perspectief gaat het uiteraard niet om 'rechten', maar om welke plicht we richting onze naaste hebben. En dan denk ik dat het opvangen van kinderen die je als land weg wilt werken (of vaker: waarvan we de ouders niet willen hebben hier), maar die niet weg kunnen, daar ook onder valt.

Vanuit o.a. de verklaringen over de 'rechten van de mens' lijkt me dat een kind ook recht op onderdak heeft. Maar dat is wellicht meer iets voor een humanist om in detail te beantwoorden.

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
kinderen hebben recht op dak boven hun hoofd?
« Reactie #10 Gepost op: mei 25, 2010, 07:26:51 pm »
Een soortgelijk probleem speelt er met de kinderen van gevangen gezette moeders, die mogen namelijk volgens de Europese richtlijn niet met hun moeder opgesloten worden maar het gebeurt wel. Het is uiteraard beter dan helemaal geen dak boven je hoofd maar niet veel beter. Maar ja er komt niemand voor ze op en zonder een belangbehartiger (individueel/groepsgewijs) ben je in Nederland behoorlijk rechteloos aan het worden. Het is niet voor niets een gezegde onder juristen: "Het Nederlandse recht is duur en slecht". En dat geldt zeker voor iemand die tegen de Staat wil procederen.