Auteur Topic: Het voltooide leven  (gelezen 7318 keer)

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Gepost op: mei 20, 2010, 07:15:59 pm »
Wat vinden jullie van het burger initiatief van Heydi d'nconna? Zij en haar medestanders willen zelf bepalen wanneer hun leven eindigt.
Voor mezelf ben ik er uit, mijn einde komt wanneer het komt, als God mij thuis haalt.
Praten over het wanneer vind ik al vreemd, ik heb immers ook nooit gekozen wanner ik op deze wereld kwam.  Bepalen van wanneer mijn leven eindigt, wanneer ik het als voltooid kan beschouwen vind ik het toppunt van maakbaarheid. Zelfbeschikken over je leven, en dat terwijl ik het meer en meer zie als een geschenk van God.

Ik wordt er soms verdrietig van, dat mensen, een groep babyboomers, di
er zomaar uit willen stappen.

Hoe denken jullie over het idee van het voltooiede leven en de discussie hierover.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #1 Gepost op: mei 20, 2010, 07:44:21 pm »
Wie zijn leven wil nemen kan dat altijd doen, welke wetten er ook van kracht zijn. Ikzelf zie het ook als een geschenk God dat ik leef en zou me wel tweemaal bedenken.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #2 Gepost op: mei 20, 2010, 08:03:38 pm »
ik denk dat er onderwerpen zijn die zelfs niet op de discussie-agenda van een christen horen; dit is er denk ik een van.

Ik ken maar één legitieme manier om je leven te bekorten, en dat is door het in de waagschaal te stellen tot behoud van het leven van een ander.  Maar vanwege de goddeloze motieven zal de legitimiteit m.i. alsnog teloor gaan.

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #3 Gepost op: mei 20, 2010, 08:10:38 pm »

quote:

small brother schreef op 20 mei 2010 om 20:03:
Ik ken maar één legitieme manier om je leven te bekorten, en dat is door het in de waagschaal te stellen tot behoud van het leven van een ander.  
Goed punt!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #4 Gepost op: mei 20, 2010, 08:27:28 pm »

quote:

Piebe schreef op 20 mei 2010 om 19:44:
Wie zijn leven wil nemen kan dat altijd doen, welke wetten er ook van kracht zijn. Ikzelf zie het ook als een geschenk God dat ik leef en zou me wel tweemaal bedenken.


Uiteraard, zelfmoord is toegestaan, het gaat natuurlijk om hulp bij zelfdoding.
Wat ik een veel veel moeilijker punt vind. nl. onder het mom van hulp bij zelfdoding, zou ik iemand om het leven kunnen brengen. Lihjkt mij dat ook dit ietas is wat goed geregeld moet worden.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #5 Gepost op: mei 20, 2010, 08:29:05 pm »

quote:

small brother schreef op 20 mei 2010 om 20:03:
ik denk dat er onderwerpen zijn die zelfs niet op de discussie-agenda van een christen horen; dit is er denk ik een van.

Ik ken maar één legitieme manier om je leven te bekorten, en dat is door het in de waagschaal te stellen tot behoud van het leven van een ander.  Maar vanwege de goddeloze motieven zal de legitimiteit m.i. alsnog teloor gaan.


Wat het eerste betreft, het staat op de algemene agend , en ook op de politieke agenda.
Het tweede wat je inbrengt, zeker waar!
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #6 Gepost op: mei 20, 2010, 09:25:19 pm »

quote:

small brother schreef op 20 mei 2010 om 20:03:
Ik ken maar één legitieme manier om je leven te bekorten, en dat is door het in de waagschaal te stellen tot behoud van het leven van een ander.

Mooie uitspraak.

Voor de rest denk ik dat zelfmoord in strijd is met de natuurlijke drang om te leven, het is in strijd met de naastenliefde en daarnaast in strijd met de liefde tot God.

Het is overigens ook strijdig met het vijfde gebod.

Zelfmoord is in mijn ogen een zware zonde die je vrijwel altijd een enkeltje hel oplevert. Wellicht kunnen er nog verzachtende omstandigheden zijn oa psychische stoornissen oid waardoor de verantwoordelijkheid vermindert.

Meehelpen aan een zelfmoord is in mijn ogen overigens evengoed een zware zonde.

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #7 Gepost op: mei 20, 2010, 09:37:09 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 20 mei 2010 om 21:25:
[...]

Mooie uitspraak.

Voor de rest denk ik dat zelfmoord in strijd is met de natuurlijke drang om te leven, het is in strijd met de naastenliefde en daarnaast in strijd met de liefde tot God.

Het is overigens ook strijdig met het vijfde gebod.

Zelfmoord is in mijn ogen een zware zonde die je vrijwel altijd een enkeltje hel oplevert. Wellicht kunnen er nog verzachtende omstandigheden zijn oa psychische stoornissen oid waardoor de verantwoordelijkheid vermindert.

Meehelpen aan een zelfmoord is in mijn ogen overigens evengoed een zware zonde.


Nou kijk eens aan....
Zit jij daar even op de troon van God om te bepalen dat zelfmoord vrijwel  altijd (?) een "enkeltje hel" oplevert.
Ietsje voorzichtiger met je uitspraken zou je sieren; dat is niet aan ons mensen om dat te bepalen.
Bovendien; ik denk dat wij ons geen enkele voorstelling kunnen (en mogen!) maken voor wat betreft de diepte waardoor deze mensen moeten gaan in hun leven.
God vergeeft; dus waarom zou die vergeving er niet zijn voor mensen die zelfmoord plegen?

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #8 Gepost op: mei 20, 2010, 09:47:12 pm »

quote:

Annet schreef op 20 mei 2010 om 21:37:
[...]


Nou kijk eens aan....
Zit jij daar even op de troon van God om te bepalen dat zelfmoord vrijwel  altijd (?) een "enkeltje hel" oplevert.
ja, het is toch wat hè, van die mensen die denken dat bepaalde keuzes ook daadwerkelijk consequenties hebben.

quote:

Ietsje voorzichtiger met je uitspraken zou je sieren; dat is niet aan ons mensen om dat te bepalen.
Ik heb me vrij voorzichtig uitgedrukt door te vermelden dat ik dat zo denk. Dat anderen daar anders over denken is prima.

quote:

Bovendien; ik denk dat wij ons geen enkele voorstelling kunnen (en mogen!) maken voor wat betreft de diepte waardoor deze mensen moeten gaan in hun leven.
Nee, we moeten vooral geen moeite doen om te trachten problematiek te doorgronden. Zo zul je dus nooit mensen met zelfmoordneigingen kunnen helpen. Wellicht kunnen we dan naast de mobiele reanimatie apparatuur ook een vuurwapen met 1 kogel hangen.

quote:

God vergeeft; dus waarom zou die vergeving er niet zijn voor mensen die zelfmoord plegen?
Omdat God geen sinterklaas of kerstman is? Omdat God naast vergevingsgezind ook heel rechtvaardig is en meer van dat soort dingen?

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #9 Gepost op: mei 20, 2010, 09:59:27 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 20 mei 2010 om 21:25:
[...]

Mooie uitspraak.

Voor de rest denk ik dat zelfmoord in strijd is met de natuurlijke drang om te leven, het is in strijd met de naastenliefde en daarnaast in strijd met de liefde tot God.

Het is overigens ook strijdig met het vijfde gebod.

Zelfmoord is in mijn ogen een zware zonde die je vrijwel altijd een enkeltje hel oplevert. Wellicht kunnen er nog verzachtende omstandigheden zijn oa psychische stoornissen oid waardoor de verantwoordelijkheid vermindert.

Meehelpen aan een zelfmoord is in mijn ogen overigens evengoed een zware zonde.
Allemaal waar. Het is vooral, en zeker vanuit het voltooide leven gezien, vooral een ethische kWestie. Zingeving, of eerder een gebrek aan zin, drijft mensen er toe om te zeggen dat hun leven voltooid is.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #10 Gepost op: mei 20, 2010, 10:10:05 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 20 mei 2010 om 21:47:
[...]

ja, het is toch wat hè, van die mensen die denken dat bepaalde keuzes ook daadwerkelijk consequenties hebben.

[...]

Ik heb me vrij voorzichtig uitgedrukt door te vermelden dat ik dat zo denk. Dat anderen daar anders over denken is prima.

[...]

Nee, we moeten vooral geen moeite doen om te trachten problematiek te doorgronden. Zo zul je dus nooit mensen met zelfmoordneigingen kunnen helpen. Wellicht kunnen we dan naast de mobiele reanimatie apparatuur ook een vuurwapen met 1 kogel hangen.

[...]

Omdat God geen sinterklaas of kerstman is? Omdat God naast vergevingsgezind ook heel rechtvaardig is en meer van dat soort dingen?


Natuurlijk hebben bepaalde keuzes ook daadwerkelijk consequentie; toch, welke consequentie zelfmoord heeft voor het hiernamaals laat ik liever aan God over. Jij denkt daar blijkbaar anders over en neemt graag zelf op de troon plaats.

Met mijn opmerking dat we ons geen voorstelling kunnen maken voor wat deze mensen moeten doormaken, bedoel ik niet dat we maar achterover moeten gaan leunen en aan de problemen voorbij moeten gaan. Laat staan zelfmoord aanmoedigen, zoals je suggereert.

Ik vind het prima wanneer jij consequenties hangt aan het plegen van zelfmoord, wanneer jij in de overtuiging leeft dat deze daad een “enkeltje hel” oplevert. Wie ben ik om jou daarin iets in de weg te leggen; je gedachten mag je hebben.

Toch vind ik het vervelend wanneer mensen op de troon van God gaan zitten en vanuit die positie gaan bepalen waar het goede ophoudt en het kwade begint.  Vooral in het geval van zelfmoord is dat een hele gevaarlijke positie.

Wordt zelfmoord in de Bijbel verboden? Wordt zelfmoord in de Bijbel überhaupt genoemd?
De Bijbel geeft ons het gebod om anderen niet te doden.  Dat zelfmoord een zonde is/zou zijn, is bedacht door de kerk zelf (4e eeuw na Chr.), niet door God!

Pas als je in de Bijbel een letterlijk citaat kunt vinden waarin zelfmoord wordt verboden, oordeel dan nog eens opnieuw. Tot die tijd laten we het maar aan God zelf over ok?

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #11 Gepost op: mei 20, 2010, 10:17:25 pm »

quote:

Annet schreef op 20 mei 2010 om 22:10:
[...]


Natuurlijk hebben bepaalde keuzes ook daadwerkelijk consequentie; toch, welke consequentie zelfmoord heeft voor het hiernamaals laat ik liever aan God over. Jij denkt daar blijkbaar anders over en neemt graag zelf op de troon plaats.
Ik neem geen plaats op Gods troon en dat kun je ook niet opmaken uit mijn tekst. Ik heb hier een andere mening over dan jou en schijnbaar kun je maar moeilijk hebben dat mensen hier duidelijk anders over denken.

quote:

Met mijn opmerking dat we ons geen voorstelling kunnen maken voor wat deze mensen moeten doormaken, bedoel ik niet dat we maar achterover moeten gaan leunen en aan de problemen voorbij moeten gaan. Laat staan zelfmoord aanmoedigen, zoals je suggereert.
Gelukkig.

quote:

Ik vind het prima wanneer jij consequenties hangt aan het plegen van zelfmoord, wanneer jij in de overtuiging leeft dat deze daad een “enkeltje hel” oplevert. Wie ben ik om jou daarin iets in de weg te leggen; je gedachten mag je hebben.
Dat zeg je nu wel, maar uit je reactie blijk anders. Jij beticht mij namelijk direct van iets wanneer ik mijn overtuiging kenbaar maak. In dit hele korte gesprek blijkt dus al dat je een andere mening niet op prijs stelt.

quote:


Toch vind ik het vervelend wanneer mensen op de troon van God gaan zitten en vanuit die positie gaan bepalen waar het goede ophoudt en het kwade begint.  Vooral in het geval van zelfmoord is dat een hele gevaarlijke positie.

Wordt zelfmoord in de Bijbel verboden? Wordt zelfmoord in de Bijbel überhaupt genoemd?
De Bijbel geeft ons het gebod om anderen niet te doden.  Dat zelfmoord een zonde is/zou zijn, is bedacht door de kerk zelf (4e eeuw na Chr.), niet door God!
Natuurlijk, zolang je het zelf maar gelooft. Ik heb het vijfde gebod al aangehaald, maar blijf vooral stug volhouden dat alles wat jou niet zint helemaal niet terug te vinden is in de Bijbel en allemaal uitgevonden is door de Kerk zelf in de 4e eeuw na Christus. Maar bij deze mijn laatste reactie in dit topic dus daar ik geen enkele behoefte heb om zulke infantiele beschuldigingen keer op keer te moeten weerleggen.

quote:

Pas als je in de Bijbel een letterlijk citaat kunt vinden waarin zelfmoord wordt verboden, oordeel dan nog eens opnieuw. Tot die tijd laten we het maar aan God zelf over ok?
Uiteraard laten we het aan God zelf over, en uit de Bijbel kunnen we duidelijk halen dat Hij het op zijn zachts gezegd niet zo'n goed idee vindt.

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #12 Gepost op: mei 20, 2010, 10:25:41 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 20 mei 2010 om 22:17:
[...]

Ik neem geen plaats op Gods troon en dat kun je ook niet opmaken uit mijn tekst. Ik heb hier een andere mening over dan jou en schijnbaar kun je maar moeilijk hebben dat mensen hier duidelijk anders over denken.

[...]

Gelukkig.

[...]

Dat zeg je nu wel, maar uit je reactie blijk anders. Jij beticht mij namelijk direct van iets wanneer ik mijn overtuiging kenbaar maak. In dit hele korte gesprek blijkt dus al dat je een andere mening niet op prijs stelt.

[...]

Natuurlijk, zolang je het zelf maar gelooft. Ik heb het vijfde gebod al aangehaald, maar blijf vooral stug volhouden dat alles wat jou niet zint helemaal niet terug te vinden is in de Bijbel en allemaal uitgevonden is door de Kerk zelf in de 4e eeuw na Christus. Maar bij deze mijn laatste reactie in dit topic dus daar ik geen enkele behoefte heb om zulke infantiele beschuldigingen keer op keer te moeten weerleggen.

[...]

Uiteraard laten we het aan God zelf over, en uit de Bijbel kunnen we duidelijk halen dat Hij het op zijn zachts gezegd niet zo'n goed idee vindt.
Ja goed sorry hoor, maar deze reactie begrijp ik totaal niet.

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #13 Gepost op: mei 20, 2010, 10:51:14 pm »
Goed, nu dan niet meer, morgen hoop ik dat je nog de moeite wilt nemen te reageren, want ik heb nu de indruk dat ik iets verkeerds heb gezegd wat helemaal niet mijn bedoeling is (geweest).

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #14 Gepost op: mei 21, 2010, 04:16:46 pm »
Thorgrem schreef: Zelfmoord is in mijn ogen een zware zonde die je vrijwel altijd een enkeltje hel oplevert. Wellicht kunnen er nog verzachtende omstandigheden zijn oa psychische stoornissen oid waardoor de verantwoordelijkheid vermindert.
Ik geloof dat daarin voldoende nuances wel zitten om niet te hoeven denken dat Throgrem zich een onchristelijk oordeel aanmatigt.

Vanavond is "What dreams may come true" erop, RTL8, 20.30 uur, waarin ook ingegaan wordt op zelfmoord. Zelfmoord wordt daar ook gepresenteerd als een enkeltje naar de hel, zelfs als er psychische nood is. Het plot lijt me gepikt, maar als je erdoor geraakt wordt, is deze film met Robin Williams als een goed boek: het stemt tot nadenken.

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #15 Gepost op: mei 21, 2010, 04:29:57 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 20 mei 2010 om 22:17:
Uiteraard laten we het aan God zelf over, en uit de Bijbel kunnen we duidelijk halen dat Hij het op zijn zachts gezegd niet zo'n goed idee vindt.

Zou je in het vervolg de schrift plaats even willen noemen als je dergelijke beweringen doet? Want ik heb geen idee waar je het over hebt.

Joh 12,25
Die zijn leven liefheeft, zal het verliezen; en die zijn leven haat in deze wereld, zal het bewaren tot het eeuwige leven.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #16 Gepost op: mei 21, 2010, 04:31:10 pm »

quote:

small brother schreef op 21 mei 2010 om 16:16:
Thorgrem schreef: Zelfmoord is in mijn ogen een zware zonde die je vrijwel altijd een enkeltje hel oplevert. Wellicht kunnen er nog verzachtende omstandigheden zijn oa psychische stoornissen oid waardoor de verantwoordelijkheid vermindert.
Ik geloof dat daarin voldoende nuances wel zitten om niet te hoeven denken dat Throgrem zich een onchristelijk oordeel aanmatigt.
Dat denk ik niet en bovendien zou ik het wel op prijs stellen als hij even citeert waar de Bijbel daar zo duidelijk over is. :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #17 Gepost op: mei 21, 2010, 04:32:29 pm »

quote:

small brother schreef op 21 mei 2010 om 16:16:
Zelfmoord wordt daar ook gepresenteerd als een enkeltje naar de hel, zelfs als er psychische nood is.
Zijn er ook zelfmoordgevallen waarin er géén psychische nood is?

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #18 Gepost op: mei 21, 2010, 04:46:53 pm »
Hmz... ik zie al een eerste probleem: "Uit Vrije Wil, voor een waardig zelfgekozen levenseinde van ouderen met een voltooid leven".
Wie zijn de 'ouderen'? Wat als je jongeren hebt met een -naar hun gevoel- voltooid leven?

Los daarvan: elk sterven is de mens onwaardig. De mensheid is niet bedoeld om dood te gaan. Dat wij dood gaan is het gevolg van de zonde. Pas later, op de nieuwe aarde, zal de dood niet meer heersen.
Zelf een eind aan je leven (laten) maken is niet menswaardiger, imho.

Niet dat fysiek lijden of eenzaamheid zo menswaardig is. Maar dat kunnen we bestrijden, tot op zekere hoogte. Maar 'lijden aan het leven zelf' lijkt me een niet-christelijke notie.
« Laatst bewerkt op: mei 21, 2010, 04:47:06 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #19 Gepost op: mei 21, 2010, 04:51:50 pm »

quote:

Annet schreef op 21 mei 2010 om 16:32:
[...]


Zijn er ook zelfmoordgevallen waarin er géén psychische nood is?

Ja hoor. Bankdirecteuren die zich door het hoofd schieten omdat hun fraude uitkomt. Aziaten die zichzelf van het leven beroven omdat hun eer is aangetast. 't Is minder westers om eer-en-schande problemen je leven te laten bepalen, maar 't komt voor. Dat zou ik geen 'psychische nood' willen noemen, zoals depressie.
Maar ijdelheid komt ook zeker voor als motivatie. Men wil niet dement worden. Of half verlamd in een bed liggen. Dus wil men dood als het zover komt. Angst voor decorumverlies schaar ik ook niet onder 'psychische nood'.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #20 Gepost op: mei 21, 2010, 04:56:15 pm »

quote:

elle schreef op 21 mei 2010 om 16:51:
[...]

Ja hoor. Bankdirecteuren die zich door het hoofd schieten omdat hun fraude uitkomt. Aziaten die zichzelf van het leven beroven omdat hun eer is aangetast. 't Is minder westers om eer-en-schande problemen je leven te laten bepalen, maar 't komt voor. Dat zou ik geen 'psychische nood' willen noemen, zoals depressie.
Maar ijdelheid komt ook zeker voor als motivatie. Men wil niet dement worden. Of half verlamd in een bed liggen. Dus wil men dood als het zover komt. Angst voor decorumverlies schaar ik ook niet onder 'psychische nood'.


Nou dan lopen onze meningen hierbij uiteen, want iedere zelfmoord is er voor mij eentje uit psychische nood.
Het hoeft niet altijd landurige psychische nood te zijn. De bankdirecteur die je noemt heeft wel degelijk psychische nood hoor. Wanneer fraude aan het ligt komt en zelfmoord het laatste "redmiddel" is, dan kan ik daar echt geen andere naam aan geven.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #21 Gepost op: mei 21, 2010, 04:59:46 pm »
Indien je die definitie hanteert, vind ik 'psychische nood' geen verzachtende omstandigheid voor zelfdoding.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #22 Gepost op: mei 21, 2010, 05:24:24 pm »

quote:

elle schreef op 21 mei 2010 om 16:59:
Indien je die definitie hanteert, vind ik 'psychische nood' geen verzachtende omstandigheid voor zelfdoding.

Geheel mee eens.

David ging door een dal van diepe duisternis, zijn tegenstanders maakten zich klaar om hem alle leed toe te brengen die hij zich voor kon stellen.
Maar David zocht God en kreeg de Geest en wist dat God in alles overwint, en hij sprak in de Geest dat de tegenstanders tot een voetbank zullen worden gesteld.

Psychische nood brengt mensen tot God. Wie daarin andere keuzes maakt kiest voor iets anders dan God. Dat die keuze zodanig vertroebeld is door de omstandigheden en de mist in het hoofd van de betrokkene, is een zaak tussen God en die persoon. Maar de keuze is zondig, en levert in zichzelf een toegangsbewijs tot de zelfgekozen dood.

Opmerkelijk is wel dat de keuze deels afhankelijk is juist van de omgeving, die als een deken van liefde rond de persoon staat. Wie dan nog kiest tegen de Liefde moet sterk staan in zijn keuze.
En; vanzelfsprekend is het omgekeerde het geval als de omgeving een liefdeloos gapend gat is dat de betrokkene niet alleen laat vallen maar ook nog wel een zetje in de rug wil geven. Dan zou je ook de zonde in zekere zin ook kunnen toerekenen aan de omgeving. Het voorkomen van zelfmoord zegt dus ook iets over de samenleving.
Begrijp me goed, ik spreek generaliserend. Het concrete geval is altijd anders dan de grootste gemene deler.

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #23 Gepost op: mei 21, 2010, 05:44:43 pm »

quote:

elle schreef op 21 mei 2010 om 16:46:
Hmz... ik zie al een eerste probleem: "Uit Vrije Wil, voor een waardig zelfgekozen levenseinde van ouderen met een voltooid leven".
Wie zijn de 'ouderen'? Wat als je jongeren hebt met een -naar hun gevoel- voltooid leven?

Los daarvan: elk sterven is de mens onwaardig. De mensheid is niet bedoeld om dood te gaan. Dat wij dood gaan is het gevolg van de zonde. Pas later, op de nieuwe aarde, zal de dood niet meer heersen.
Zelf een eind aan je leven (laten) maken is niet menswaardiger, imho.

Niet dat fysiek lijden of eenzaamheid zo menswaardig is. Maar dat kunnen we bestrijden, tot op zekere hoogte. Maar 'lijden aan het leven zelf' lijkt me een niet-christelijke notie.


Tja waar ligt de grens, wanneer is een leven voltooid? Het blijft een ethische kwestie. Het heeft vooral te maken met zingeving. Zeggen dat het geen meer heeft om verder te leven kan volgens mij op iedere
leeftijd.
Na denken over het voltooide leven is voor mij ook praten over zingeving.

Wat mooi dat je opmerkt dat de mens bedoeld is om te leven. dat de dood een gevolg is van de zondeval.
En het lijden dan? volgens mij is dit ook een gevolg van de zondeval.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #24 Gepost op: mei 21, 2010, 07:25:05 pm »

quote:

small brother schreef op 21 mei 2010 om 17:24:
[...]
En; vanzelfsprekend is het omgekeerde het geval als de omgeving een liefdeloos gapend gat is dat de betrokkene niet alleen laat vallen maar ook nog wel een zetje in de rug wil geven. Dan zou je ook de zonde in zekere zin ook kunnen toerekenen aan de omgeving. Het voorkomen van zelfmoord zegt dus ook iets over de samenleving.


Dat is wel heel gemakkelijk gezegd en daarmee doe je geen recht aan de mensen die dit van dichtbij moeten meemaken in hun leven.
Ik begrijp werkelijk niet hoe je dit kunt zeggen, waar haal je die kennis vandaan...wat een wrange gedachte, anders kan ik het niet uitleggen.

Zelfmoord kun je niemand aanrekenen, het slachtoffer niet, maar al helemaal de omgeving niet. Weet jij veel wat er allemaal aan vooraf gaat!

Ik zou over die gedachte nog maar eens heel goed nadenken!

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #25 Gepost op: mei 21, 2010, 07:33:55 pm »

quote:

Piebe schreef op 21 mei 2010 om 16:29:
[...]

Zou je in het vervolg de schrift plaats even willen noemen als je dergelijke beweringen doet?
Want jij denkt dat moraaltheologie te vatten is in enkele citaten uit de Bijbel? Het spijt me zeer, maar die losse citaten die jij zoekt bestaan bij mijn weten niet.

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #26 Gepost op: mei 21, 2010, 09:43:51 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 21 mei 2010 om 19:33:
[...]

Want jij denkt dat moraaltheologie te vatten is in enkele citaten uit de Bijbel? Het spijt me zeer, maar die losse citaten die jij zoekt bestaan bij mijn weten niet.
Noem me dan de hoofdstukken, maak je bewering maar hard. Ik weet dat je dat ook van anderen verlangt, dus doe het dan zelf ook!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #27 Gepost op: mei 21, 2010, 10:53:21 pm »

quote:

Piebe schreef op 21 mei 2010 om 21:43:
[...]

Noem me dan de hoofdstukken, maak je bewering maar hard. Ik weet dat je dat ook van anderen verlangt, dus doe het dan zelf ook!

Wellicht kun je me even vertellen in welk forumonderdeel dit topic staat. Dan kun je daarna gelijk je toon even temperen. Ik hoef mijn beweringen helemaal niet hard te maken daar ik slechts mijn mening heb gegeven, een mening die gevormd is door de het christelijke geloof wat oa uit de Bijbel put als bron. Een mening die uit gaat van respect voor het leven, en dus ook je eigen leven. Ik neem aan dat je dat zelf wel uit de Bijbel kan halen. Indien je dat niet lukt dan raad ik je aan om aankomende zondag eens je eigen voorganger aan te spreken met de vraag of hij/zij je even kan bijspijkeren over christelijke moraal mbt doden/zelfmoord. En nee, het heeft nu ook bijzonder weinig zin om met hele hoofdstukken of bijbelboeken aan te komen. (maar als je dan toch zo nodig wil dan haal ik de tien geboden wel aan, 'gij zult niet doden')

Dit was overigens al mijn tweede reactie die teveel was. Bij deze laat ik het dus.
« Laatst bewerkt op: mei 21, 2010, 11:01:22 pm door Thorgrem »

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #28 Gepost op: mei 22, 2010, 01:55:01 am »

quote:

Annet schreef op 21 mei 2010 om 19:25:
Dat is wel heel gemakkelijk gezegd en daarmee doe je geen recht aan de mensen die dit van dichtbij moeten meemaken in hun leven.
Ik begrijp werkelijk niet hoe je dit kunt zeggen, waar haal je die kennis vandaan...wat een wrange gedachte, anders kan ik het niet uitleggen.
Zelfmoord kun je niemand aanrekenen, het slachtoffer niet, maar al helemaal de omgeving niet. Weet jij veel wat er allemaal aan vooraf gaat!
Ik zou over die gedachte nog maar eens heel goed nadenken!

Ik volg je niet. Concrete gevallen benoem ik niet, en als je dan toch concreet wilt zijn dan is heel concreet het zelf bewust uit het leven stappen, zoals deze draad ook inzet in de eerste bijdrage.

Zelfmoord is diefstal van God
God oordeelt over de ziel. Niemand kan zeggen waar goeden en bozen, en moordenaars en vredestichters terecht komen.
Maar dat gezegd hebbende: waarom zeg je dat je zelfmoord niet kunt aanrekenen? Waarom onderscheid je wel een slachtoffer en geen dader? Waarom denk je dat het niet mogelijk is dat de omgeving heel liefdevol is of heel liefdeloos is? Waarom denk je dat je alleen een standpunt kunt hebben over de oorbaarheid van zelfmoord als je kennis neemt van de voorgeschiedenis?

Gaan wij niet in het spoor van Jezus Christus, die voor ons heeft geleden in een mate die wij niet kunnen bevatten? Het is als volgt: wie niet gelooft, en ook niet bekeerd wil worden, die is al dood, en nog zal hij uit de natuurwetten van God kunnen leren dat de mens niet beschikt over het leven maar God.
Maar wie wel gelooft, en Christus aanneemt en Hem volgt, die heeft verschillende redenen om des te harder veroordeeld te worden als hij opzettelijk zijn weg afbreekt.
1. Zijn lichaam en zijn leven behoort hem niet toe maar Christus, en de Heilige Geest, en ook nog de gemeente met welke hij een gemeenschap vormt. Door het eigen lichaam te doden, wordt de eigen opstanding in Christus verloochend.
2. Christus heeft reeds geleden en zijn lichaam is reeds genomen geweest, opdat wij gered zouden worden van de dood. Hij houdt ons de goede weg voor en Hij belooft dat Hij ons nabij zal zijn, en dat Zijn juk draagbaar zal zijn. Geloof, hoop, en liefde wordt ons geleerd, voorgehouden, en voorgedaan. Wie dit niet gelooft, verwerpt het geloof. Wie hieruit geen kracht put, die zal in zwakte wegkwijnen. Maar zelfmoord is een actief verwerpen van het gebod van volharding in liefdebetrachting en een actief ingrijpen in de weg die wij moeten gaan, en deze weg verwerpen. Het gebed, de beproeving, de kracht van de Geest, de eerbied, het verterende vuur dat ons wordt voorgehouden - het doet ons niet omzien en afzien van het wegroven van een tempel van de Geest.

Wat is van toepassing op wie volhardt en onbekeerlijk is en het nieuwe door God gegeven wedergeboren leven verwerpt? Pas op dat u niet achterblijft in de genade zegt Paulus, want wie is wedergeboren en is gekomen tot het levende Jeruzalem, die wordt een harder oordeel toegemeten dan degene die onder de wet van Mozes leefde.
Ik ga nu geen relativeringen aanbrengen, want die zijn reeds eerder geplaatst. En ik ga ook niet graag verder in op dit onderwerp, omdat het geen nut biedt en ik merk dat het gesprek erover een emotionele lading oproept die verder gaat dan nuttig en wenselijk om er normatief over te kunnen spreken.
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2010, 01:57:40 am door small brother »

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #29 Gepost op: mei 22, 2010, 09:28:11 am »

quote:

small brother schreef op 22 mei 2010 om 01:55:
[...]

Ik volg je niet. Concrete gevallen benoem ik niet, en als je dan toch concreet wilt zijn dan is heel concreet het zelf bewust uit het leven stappen, zoals deze draad ook inzet in de eerste bijdrage.

Zelfmoord is diefstal van God
God oordeelt over de ziel. Niemand kan zeggen waar goeden en bozen, en moordenaars en vredestichters terecht komen.
Maar dat gezegd hebbende: waarom zeg je dat je zelfmoord niet kunt aanrekenen? Waarom onderscheid je wel een slachtoffer en geen dader? Waarom denk je dat het niet mogelijk is dat de omgeving heel liefdevol is of heel liefdeloos is? Waarom denk je dat je alleen een standpunt kunt hebben over de oorbaarheid van zelfmoord als je kennis neemt van de voorgeschiedenis?

Gaan wij niet in het spoor van Jezus Christus, die voor ons heeft geleden in een mate die wij niet kunnen bevatten? Het is als volgt: wie niet gelooft, en ook niet bekeerd wil worden, die is al dood, en nog zal hij uit de natuurwetten van God kunnen leren dat de mens niet beschikt over het leven maar God.
Maar wie wel gelooft, en Christus aanneemt en Hem volgt, die heeft verschillende redenen om des te harder veroordeeld te worden als hij opzettelijk zijn weg afbreekt.
1. Zijn lichaam en zijn leven behoort hem niet toe maar Christus, en de Heilige Geest, en ook nog de gemeente met welke hij een gemeenschap vormt. Door het eigen lichaam te doden, wordt de eigen opstanding in Christus verloochend.
2. Christus heeft reeds geleden en zijn lichaam is reeds genomen geweest, opdat wij gered zouden worden van de dood. Hij houdt ons de goede weg voor en Hij belooft dat Hij ons nabij zal zijn, en dat Zijn juk draagbaar zal zijn. Geloof, hoop, en liefde wordt ons geleerd, voorgehouden, en voorgedaan. Wie dit niet gelooft, verwerpt het geloof. Wie hieruit geen kracht put, die zal in zwakte wegkwijnen. Maar zelfmoord is een actief verwerpen van het gebod van volharding in liefdebetrachting en een actief ingrijpen in de weg die wij moeten gaan, en deze weg verwerpen. Het gebed, de beproeving, de kracht van de Geest, de eerbied, het verterende vuur dat ons wordt voorgehouden - het doet ons niet omzien en afzien van het wegroven van een tempel van de Geest.

Wat is van toepassing op wie volhardt en onbekeerlijk is en het nieuwe door God gegeven wedergeboren leven verwerpt? Pas op dat u niet achterblijft in de genade zegt Paulus, want wie is wedergeboren en is gekomen tot het levende Jeruzalem, die wordt een harder oordeel toegemeten dan degene die onder de wet van Mozes leefde.
Ik ga nu geen relativeringen aanbrengen, want die zijn reeds eerder geplaatst. En ik ga ook niet graag verder in op dit onderwerp, omdat het geen nut biedt en ik merk dat het gesprek erover een emotionele lading oproept die verder gaat dan nuttig en wenselijk om er normatief over te kunnen spreken.
Joh 5,24
Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die Mijn woord hoort, en gelooft Hem, Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven, en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #30 Gepost op: mei 22, 2010, 10:51:37 am »

quote:

Annet schreef op 21 mei 2010 om 19:25:
[...]

Ik begrijp werkelijk niet hoe je dit kunt zeggen, waar haal je die kennis vandaan...wat een wrange gedachte, anders kan ik het niet uitleggen.
Get real... Such is life.
't Komt  voor dat opa richting ziekenhuis moet voor een ernstige infectie oid, na 6 weken eindelijk weer goed genoeg is om 't ziekenhuis te verlaten, en dat zijn woning plots verkocht blijkt door de kinderen. En tijdens familiegesprekken proef je een duidelijk "Kut, hij heeft het overleefd, nou regelen jullie een bejaardentehuis, want wij moeten 'm niet." En soms merk je dat zo'n opa zo'n houding verdiend heeft.
't Gebeurt niet vaak, gelukkig. Maar ik kijk er niet meer van op.

Daarnaast heb je tal van ouderen die zich overbodig voelen/een blok aan het been. Dat is een prima reden voor ouderen om euthanasie te wensen. Er zijn kinderen die daar niet hard tegenin gaan (al is er meestal 1 betrokken kind dat dat wel doet).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #31 Gepost op: mei 22, 2010, 11:05:23 am »

quote:

Piebe schreef op 22 mei 2010 om 09:28:
Joh 5,24
Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die Mijn woord hoort, en gelooft Hem, Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven, en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven.
Jawel, mee eens. Maar onjuist geplaatst. De zonde tegen de heilige geest is denk ik ook een contradictio in terminus. Maar het is vanuit ons perspectief als mens dat zaken soms geformuleerd worden tot geven van helderheid. De strikken waarin mensen verzeild raken zijn talloos. Hoe kun je werkelijk geloven dat je leven gered is en dat de dood overwonnen is, als je kiest voor bewust breken met Christus? Woorden zijn stichtend of ze zijn het niet. Aan de vruchten zie je pas wat de woorden doen.

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #32 Gepost op: mei 22, 2010, 11:16:23 am »

quote:

elle schreef op 22 mei 2010 om 10:51:
[...]
Get real... Such is life.
't Komt  voor dat opa richting ziekenhuis moet voor een ernstige infectie oid, na 6 weken eindelijk weer goed genoeg is om 't ziekenhuis te verlaten, en dat zijn woning plots verkocht blijkt door de kinderen. En tijdens familiegesprekken proef je een duidelijk "Kut, hij heeft het overleefd, nou regelen jullie een bejaardentehuis, want wij moeten 'm niet." En soms merk je dat zo'n opa zo'n houding verdiend heeft.
't Gebeurt niet vaak, gelukkig. Maar ik kijk er niet meer van op.

Daarnaast heb je tal van ouderen die zich overbodig voelen/een blok aan het been. Dat is een prima reden voor ouderen om euthanasie te wensen. Er zijn kinderen die daar niet hard tegenin gaan (al is er meestal 1 betrokken kind dat dat wel doet).


Huh?
Sorry hoor, maar volgens mij begrijp je mij helemaal verkeerd. Voor mij slaat dit als een tang op een varken en kan ik het geheel niet rijmen met hetgeen ik heb gezegd.
Wat wil je hier nou mee zeggen eigenlijk?

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #33 Gepost op: mei 22, 2010, 12:01:57 pm »

quote:

small brother schreef op 22 mei 2010 om 11:05:
[...]

Jawel, mee eens. Maar onjuist geplaatst. De zonde tegen de heilige geest is denk ik ook een contradictio in terminus. Maar het is vanuit ons perspectief als mens dat zaken soms geformuleerd worden tot geven van helderheid. De strikken waarin mensen verzeild raken zijn talloos. Hoe kun je werkelijk geloven dat je leven gered is en dat de dood overwonnen is, als je kiest voor bewust breken met Christus? Woorden zijn stichtend of ze zijn het niet. Aan de vruchten zie je pas wat de woorden doen.
Als je breekt met Christus dan geloof je hem niet en de gevolgen daarvan zijn geen mysterie.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #34 Gepost op: mei 22, 2010, 01:24:29 pm »

quote:

Annet schreef op 22 mei 2010 om 11:16:
[...]


Huh?
Sorry hoor, maar volgens mij begrijp je mij helemaal verkeerd. Voor mij slaat dit als een tang op een varken en kan ik het geheel niet rijmen met hetgeen ik heb gezegd.
Wat wil je hier nou mee zeggen eigenlijk?
Dan begrijp ik jou misschien idd verkeerd. Wat bedoelde je met 'wrange gedachte'? En waarom moet small brother 'over die gedachte nog maar eens heel goed nadenken!'?
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2010, 01:25:09 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #35 Gepost op: mei 22, 2010, 06:58:22 pm »

quote:

elle schreef op 22 mei 2010 om 10:51:
[...]
Get real... Such is life.
't Komt  voor dat opa richting ziekenhuis moet voor een ernstige infectie oid, na 6 weken eindelijk weer goed genoeg is om 't ziekenhuis te verlaten, en dat zijn woning plots verkocht blijkt door de kinderen. En tijdens familiegesprekken proef je een duidelijk "Kut, hij heeft het overleefd, nou regelen jullie een bejaardentehuis, want wij moeten 'm niet." En soms merk je dat zo'n opa zo'n houding verdiend heeft.
't Gebeurt niet vaak, gelukkig. Maar ik kijk er niet meer van op.

Daarnaast heb je tal van ouderen die zich overbodig voelen/een blok aan het been. Dat is een prima reden voor ouderen om euthanasie te wensen. Er zijn kinderen die daar niet hard tegenin gaan (al is er meestal 1 betrokken kind dat dat wel doet).


In dit voorbeeld vind de familie blijkbaar dat het leven voor opa , af is, geen zin meer heeft.
vreemd, om dat zomaar voor een ander te besluiten.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #36 Gepost op: mei 22, 2010, 09:04:44 pm »

quote:

Antonius schreef op 22 mei 2010 om 18:58:
[...]


In dit voorbeeld vind de familie blijkbaar dat het leven voor opa , af is, geen zin meer heeft.
vreemd, om dat zomaar voor een ander te besluiten.
't Is niet alleen dat. Er zijn ook kinderen die een hekel aan hun ouder(s) hebben, of met schulden zitten, of waarbij de dood van hen op een andere manier goed uitkomt.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #37 Gepost op: mei 22, 2010, 09:36:50 pm »

quote:

elle schreef op 22 mei 2010 om 21:04:
[...]

't Is niet alleen dat. Er zijn ook kinderen die een hekel aan hun ouder(s) hebben, of met schulden zitten, of waarbij de dood van hen op een andere manier goed uitkomt.
Triest.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #38 Gepost op: mei 23, 2010, 02:25:55 pm »
Klopt.
Overigens durf ik idd niet te zeggen hoe vaak het voorkomt. Wanneer je in een ziekenhuis werkt op een afdeling waar veel mensen overlijden, zijn oa dat de gevallen die je bij blijven. Het zijn ook de gevallen waar in de koffiekamer over nagesproken wordt, dus je hoort er van, ook al was het niet tijdens jouw dienst.
't Zou best kunnen dat het uiteindelijk maar zelden voorkomt.

Het punt dat small brother -volgens mij- probeerde te maken is dat de discussie over 'hulp bij zelfdoding' troebel wordt als er mensen/kinderen zijn die wat te graag willen helpen.
Daar durf ik eigenlijk geen uitspraak over te doen. Ik hoop dat er nog wel moreel verschil zit in constateren dat je vader/moeder het ziekbed -helaas- overleefd heeft, en actief helpen bij zijn/haar zelfdoding omdat dat ook jou beter uitkomt.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #39 Gepost op: mei 23, 2010, 02:46:19 pm »

quote:

elle schreef op 23 mei 2010 om 14:25:
Klopt.
Overigens durf ik idd niet te zeggen hoe vaak het voorkomt. Wanneer je in een ziekenhuis werkt op een afdeling waar veel mensen overlijden, zijn oa dat de gevallen die je bij blijven. Het zijn ook de gevallen waar in de koffiekamer over nagesproken wordt, dus je hoort er van, ook al was het niet tijdens jouw dienst.
't Zou best kunnen dat het uiteindelijk maar zelden voorkomt.

Het punt dat small brother -volgens mij- probeerde te maken is dat de discussie over 'hulp bij zelfdoding' troebel wordt als er mensen/kinderen zijn die wat te graag willen helpen.
Daar durf ik eigenlijk geen uitspraak over te doen. Ik hoop dat er nog wel moreel verschil zit in constateren dat je vader/moeder het ziekbed -helaas- overleefd heeft, en actief helpen bij zijn/haar zelfdoding omdat dat ook jou beter uitkomt.


Met alle respect, maar voor mij valt dit nog steeds onder het ‘broodje aap verhaal’.
Bovendien om even terug te grijpen naar jouw verhaal dat huizen worden verkocht alvorens de rechtmatige eigenaar is overleden; het is niet eens mogelijk een huis te verkopen van iemand die nog normaal in leven is, dus kan het ook zijn dat jullie iets teveel tv kijken?

Stel je voor: iets dergelijks gebeurt toch, zou je dan als “nabestaande” het in je hoofd halen om ziekenhuispersoneel haarfijn op de hoogte te brengen van de verkoop van een huis?
Kom nou toch; wordt een klein beetje wakker. Ja, we leven in een gebroken wereld, maar dergelijke praktijken zijn haast onmogelijk!  De één vangt wat op, dikt het nog een klein beetje aan en voor je het weet …..blijken de verhalen een eigen leven te gaan leiden.
Ja inderdaad wat je zegt: "Het zijn de gevallen die in de koffiekamer worden besproken" en daar gaat het helemaal mis!!

Natuurlijk zijn er kinderen die een hekel hebben aan hun ouders, sterker nog: andersom komt het evenveel voor! Maar om het nu zo aan te gaan dikken allemaal gaat me een beetje te ver. Iedereen kent dergelijke verhalen maar al te goed, maar als je om een concreet voorbeeld vraag dan wordt naar de koffiekamer verwezen, of krijg je al even vage antwoorden!

Dat is ook de reden waarom ik er moeite mee heb om zelfmoord af te schuiven op de omgeving, dat is absoluut onterecht. Men denkt er het fijne vanaf te weten, maar ondertussen hebben ze geen idee wat zich binnenshuis allemaal al heeft afgespeeld voordat het zover is gekomen.
Dan bedoel ik niet enkele uitzonderlijke gevallen, nee allemaal!

Oogje

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #40 Gepost op: mei 23, 2010, 02:54:38 pm »
De grootste zonde bij zelfmoord is eigenlijk niet eens zozeer de moord zelf. Het is vooral het verlies van de hoop, van het vertrouwen dat het in dit leven (door Gods Voorzienigheid) weer goed kan komen. Wie echt zelfmoord wil plegen, heeft alle hoop, alle vrede, alle geloof en ook alle liefde voor het leven verloren. En heeft zo eigenlijk ook alreeds God verloren. Gelukkig is er áltijd tot op de laatste seconde mogelijkheid tot berouw. Daarom kunnen we nooit weten of een zelfmoordenaar verloren is gegaan of niet. Maar we moeten er niet mee willen spelen, zeg maar.

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #41 Gepost op: mei 23, 2010, 07:16:51 pm »

quote:

Oogje schreef op 23 mei 2010 om 14:54:
Wie echt zelfmoord wil plegen, heeft alle hoop, alle vrede, alle geloof en ook alle liefde voor het leven verloren. En heeft zo eigenlijk ook alreeds God verloren.
Dat is waar het mij ook omging, de zin van het leven.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Vivine

  • Berichten: 956
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #42 Gepost op: mei 24, 2010, 12:30:31 pm »

quote:

small brother schreef op 22 mei 2010 om 01:55:
[...]

Gaan wij niet in het spoor van Jezus Christus, die voor ons heeft geleden in een mate die wij niet kunnen bevatten? Het is als volgt: wie niet gelooft, en ook niet bekeerd wil worden, die is al dood, en nog zal hij uit de natuurwetten van God kunnen leren dat de mens niet beschikt over het leven maar God.
Maar wie wel gelooft, en Christus aanneemt en Hem volgt, die heeft verschillende redenen om des te harder veroordeeld te worden als hij opzettelijk zijn weg afbreekt.


In mijn ogen is het vreemd dat diegene die niet in God gelooft in het geval van zelfmoord niks valt te verwijten, maar dat iemand die wel gelooft harder veroordeeld moet worden. Ik heb ergens meegekregen dat God er is voor iedereen en ieder geval apart beoordeelt en dat mensen niet kunnen weten hoe God zal oordelen, zelfs over niet gelovigen. Voor mij is het al een hele worsteling om te geloven. Ik wil het graag maar heb ook grote twijfels. Toch probeer ik te leven volgens christelijke waarden omdat die mij voor de mensheid heel goed lijken en ik graag een wereld zou zien waar iedereen volgens die regels leeft. Ik weet niet goed of mij meer of minder te verwijten valt omdat ik wel wil geloven, maar toch twijfel.

Ik ben het deels met Annet eens dat zelfmoord altijd voortkomt uit psychische nood. Ik geloof dat iedereen in eerste instantie graag wil leven, maar dat sommigen zich uiteindelijk zo ellendig voelen dat ze geen andere uitweg zien dan er een eind aan te maken. Gezien de overlevingsdrang van de mens, moet de geestelijke gesteldheid van mensen wel dusdanig erg zijn dat ze besluiten er een eind aan te maken.
Sommige mensen doen het niet omdat ze geloven in God en daar kracht uit putten of niet willen zondigen. Maar wat als mensen niet geloven, in hoeverre kun je het ze dan kwalijk nemen?
Ik geloof heel erg in dat opvoeding, ervaringen en omstandigheden heel veel invloed hebben op mensen, en dat sommigen een manier van denken, een belevingswereld of een manier van in het leven staan hebben ontwikkeld, die maakt dat zij niet in staat zijn om anders te handelen dan dat zij doen, hoe graag ze in eerste instantie ook hadden willen leven.
Niet iedereen komt op het juiste moment God tegen, of iemand die hem of haar uit de put trekt. Als je het zelf niet kan, dan is er een grote kans dat je geen uitweg ziet dan zelfmoord.

Als een gelovige zelfmoord pleegt gaat hij waarschijnlijk ook door een diep dal waaruit hij eveneens geen uitweg ziet. Hij heeft zichzelf gelovig genoemd maar pleegt alsnog zelfmoord, was hij dan wel een 'goede' gelovige? Want als hij echt had geloofd had hij het niet mogen doen. Valt hem meer te verwijten dan iemand die niet geloofd heeft?
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2010, 01:19:46 pm door Vivine »

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #43 Gepost op: mei 24, 2010, 12:52:37 pm »

quote:

Dank.

quote:

... maar voor mij valt dit nog steeds onder het ‘broodje aap verhaal’.
Bovendien om even terug te grijpen naar jouw verhaal dat huizen worden verkocht alvorens de rechtmatige eigenaar is overleden; het is niet eens mogelijk een huis te verkopen van iemand die nog normaal in leven is, dus kan het ook zijn dat jullie iets teveel tv kijken?
Ik weet ook niet precies hoe het kan, feit is dat het gebeurd is.
Ik kan me voorstellen dat je financieel beheer via de notaris aan je kinderen kunt overlaten. Dat kan evt ook gedwongen bij bijv dementie (curatele), maar daar was bij deze patient geen sprake van.
Maar 't zou ook een kwestie van erfdom kunnen zijn: kinderen erven 't halve bezit wanneer 1 van de ouders overlijdt. Dat kan zo geregeld worden dat de kinderen 't huis erven en de overgebleven ouder een zak geld krijgt en kosteloos in het huis mag wonen.

quote:

Stel je voor: iets dergelijks gebeurt toch, zou je dan als “nabestaande” het in je hoofd halen om ziekenhuispersoneel haarfijn op de hoogte te brengen van de verkoop van een huis?
Huh? Ontslag van een patient wordt goed geregeld: thuiszorg wordt ingeschakeld, er gaat een ergotherapeut oid langs om te kijken of er nog extra voorzieningen moeten komen in de woning (hoog-laag bed, verhoogd toilet, drempels verwijderen), en eea gaat zo mogelijk in overleg met de kinderen. Als die kinderen dan droog vertellen dat het huis er niet meer is, dan moet je als ziekenhuis een alternatief regelen. Er blijft dan weinig anders over dan een bejaardentehuis. Een dergelijk tehuis regelen kost makkelijk 2 maanden. Al die tijd ligt zo'n patient op een 'verkeerd bed' in het ziekenhuis. In die 2 maanden krijgen allerlei artsen, fysiotherapeuten, verpleegkundigen etc er zijdelings mee te maken. Omdat zo'n situatie nogal onbegrip oproept, horen al die mensen doorgaans waarom die patient op een 'verkeerd bed' ligt.
('t Blijft soms gissen waarom kinderen zo'n streek leveren. Een alternatieve reden kan goedbedoeld zijn: kinderen zien terugkeer van ouder naar eigen woning niet meer zitten en oefenen door verkoop/opzeggen huur druk uit op het ziekenhuis om een verzorgingstehuis te regelen.

Nog een verhaal, dat niet met zelfdoding te maken heeft maar wel met verziekte relaties: 't is voorgekomen -bij een collega- dat een vrouw het huis van haarzelf+kindlief, waar ze tot een aantal weken voor haar opname samen woonden, niet meer in mocht. Kindlief had tijdens de ziekte van moeders de sloten laten vervangen; 't ziekenhuis mocht op zoek naar andere woonruimte voor de patient. Dat krijg je uiteindelijk wel weer rechtgezet, maar 't neemt niet weg dat de ambulance met patiente op dat moment letterlijk voor een dichte deur staat.)

quote:

Kom nou toch; wordt een klein beetje wakker. Ja, we leven in een gebroken wereld, maar dergelijke praktijken zijn haast onmogelijk!
Prima dat het 'haast' onmogelijk is, het gebeurt dus wel.

quote:

De één vangt wat op, dikt het nog een klein beetje aan en voor je het weet …..blijken de verhalen een eigen leven te gaan leiden.
Ja inderdaad wat je zegt: "Het zijn de gevallen die in de koffiekamer worden besproken" en daar gaat het helemaal mis!!
Droom lekker verder schat. Als jij er met je hoofd niet bij kunt, dan blijf je die toch lekker in het zand steken. Niet al die verhalen komen uit de koffiekamer. Dit verhaal niet. Maar gezien de koffiekamer is het geen uniek verhaal, in die zin dat kinderen hun ouders soms liever kwijt dan rijk zijn.

quote:

Dat is ook de reden waarom ik er moeite mee heb om zelfmoord af te schuiven op de omgeving, dat is absoluut onterecht. Men denkt er het fijne vanaf te weten, maar ondertussen hebben ze geen idee wat zich binnenshuis allemaal al heeft afgespeeld voordat het zover is gekomen.
Laat ik daar nou ook 'binnenshuis' ervaring mee hebben. Ik kan me iig levendig indenken dat een kind een dusdanige hekel aan een ouder ontwikkelt dat die blij is met zijn/haar dood. Of daar nu een legaal (!) handje bij geholpen wordt of niet.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #44 Gepost op: mei 24, 2010, 01:14:13 pm »
@ Elle , interesant wat je 24-5-20010 om 12.51 in antwoord op Annet postte.
 IK neem aan dat je ervaring hebt in een verpleeghuis.?
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #45 Gepost op: mei 24, 2010, 03:49:16 pm »

quote:

Antonius schreef op 24 mei 2010 om 13:14:
@ Elle , interesant wat je 24-5-20010 om 12.51 in antwoord op Annet postte.
 IK neem aan dat je ervaring hebt in een verpleeghuis.?


Ja kom zeg, behoor jij tot één van de goedgelovige personen die openlijk het verhaal voor waarheid aanneemt?
Kijk, er zal best wat waarheid in zitten, maar een "simpele verpleegkundige" weet echt niet alle ins en outs van een dergelijke verstoorde relatie.
Misschien is er wel jarenlang fysiek geweld aan vooraf gegaan, wie zal het zeggen. Maar "deze verpleegkundige" hoort alleen de climax en hangt daaraan gelijk van allerlei beelden vast. Hoe oneerlijk is dat?

Bovendien Antonius; daar is helemaal niks interessants aan, het is een trieste gebeurtenis waar wij de helft nog niet vanaf weten en laten we het daar vooral bij houden.

Dat brengt me gelijk terug op dit topic en het feit dat Small Brother hier de omgeving graag aanvoert als mogelijke "dader".
Ik zou zeggen: "veel meer kun je er echt niet naast zitten!"

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #46 Gepost op: mei 24, 2010, 04:04:17 pm »

quote:

Annet schreef op 24 mei 2010 om 15:49:
[...]


Ja kom zeg, behoor jij tot één van de goedgelovige personen die openlijk het verhaal voor waarheid aanneemt?
Ja. Interesand, boeiend is een beter woord, het zijn en blijven immers trieste geschiedenissen. Ik lees nergens dat Elle beweert, tot in detail de verhalen te kennen.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #47 Gepost op: mei 24, 2010, 04:05:33 pm »

quote:

Antonius schreef op 24 mei 2010 om 13:14:
@ Elle , interesant wat je 24-5-20010 om 12.51 in antwoord op Annet postte.
 IK neem aan dat je ervaring hebt in een verpleeghuis.?
Nee. Dat komt voort uit ruim 4 jaar werken op diverse afdelingen in diverse ziekenhuizen, waarbij ik ruim 2 jaar direct betrokken was bij het ontslag van patienten op die afdelingen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #48 Gepost op: mei 24, 2010, 04:07:30 pm »

quote:

elle schreef op 24 mei 2010 om 16:05:
[...]

Nee. Dat komt voort uit ruim 4 jaar werken op diverse afdelingen in diverse ziekenhuizen, waarbij ik ruim 2 jaar direct betrokken was bij het ontslag van patienten op die afdelingen.
duidelijk
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Het voltooide leven
« Reactie #49 Gepost op: mei 25, 2010, 10:41:18 am »

quote:

Vivine schreef op 24 mei 2010 om 12:30:
In mijn ogen is het vreemd dat diegene die niet in God gelooft in het geval van zelfmoord niks valt te verwijten, maar dat iemand die wel gelooft harder veroordeeld moet worden.

Bij het spreken over de norm is het altijd goed om onderscheid te maken tussen emotie en de norm. In emotie krijgt alles een andere kleur en een andere lading. Bij veel moderne films kun je zo meegaan met de emotie dat je aan het einde van de film een tegnstander bent van de norm. Maak daarom steeds een keuze: is wat je denkt ontstaan in emotie, of is het gegrond op een norm. Het is normaal dat je soms bij de norm een andere emotie hebt, en dat je soms bij emotie wordt gecorrigeerd door de norm. Norm en emotie zijn verbonden, maar ze kunnen ook elkaar het zicht ontnemen.

Ook ongelovigen wordt zonde persoonlijk toegerekend en verweten. Wie meer zondigt wordt meer toegerekend. Wie meer kennis heeft wordt meer toegerekend. En ook ongelovigen kunnen er niet omheen dat er een schepper moet bestaan en dat liefde een norm is die hoger is dan de haat.

Het is waar en vanzelfsprekend dat wie specifieke kennis heeft gekregen en verantwoordelijkheden, dat die op een gegeven moment ook geconfronteerd wordt met die specifieke kennis en verantwoordelijkheden. Dat is niet vreemd, of bijzonder, maar juist heel logisch en rechtvaardig, en ook te begrijpen voor wie geen kennis heeft van God.

Petrus houdt in handelingen 3 een toespraak voor de Joden. En hij verwijt hun dat zij Christus hebben omgebracht, degene die door God is  opgewekt uit de dood. En hij zegt dat zij de Heilige en Rechtvaardige hebben verloochend, en een moordenaar vrij pleiten. Dit is ook een beetje het probleem met zelfmoord. Er wordt een beroep gedaan op het niet strafbaar zijn van de zelfmoordpleger, maar Christus die naast de zelfmoordpleger staat met machtige open armen die sterk genoeg zijn om heel de schepping te doen omkeren, die wordt weggezonden en zijn offer en kruisiging wordt krachteloos bevonden.

Ik hoop dat je me tot hier volgt. Want het gaat verder. Niet alleen is het zo dat Christus wordt buitengeworpen, maar ook de liefdeloosheid van de mens wordt ontkend en gebagatelliseerd. Maar juist de mens heeft Christus’ kruisiging bewerkt door de zonde. Dat wil zeggen dat juist de mens door ongehoorzaam te zijn het heeft veroorzaakt dat God's Zoon moest lijden en sterven. In onze zonde die ook vandaag ons wil beheersen, bevestigen wij keer op keer onze eigen liefdeloosheid en de noodzaak van verzoening door onze Heiland Jezus Christus.
 

quote:

Ik heb ergens meegekregen dat God er is voor iedereen en ieder geval apart beoordeelt en dat mensen niet kunnen weten hoe God zal oordelen, zelfs over niet gelovigen.
Dat is waar en tegelijk niet waar. Ieder wordt geoordeeld naar zijn eigen daden en naar zijn eigen situatie. Maar het is volstrekt duidelijk wat de maatstaf is, en het is dus ook geheel zeker hoe de mens wordt gewogen: naar de geest van de tien geboden. Dat is naar de inhoud van de norm achter de tien geboden, dat is naar de liefde. Maar omdat God het hart aanziet, en niet de buitenkant, weet alleen de betrokkene zelf hoe hij ervoor staat.
Onzekerheid op dat punt is wel menselijk, maar daar is geen geldige reden voor. Want wie God van harte liefheeft, die twijfelt niet aan zijn eigen goede gezindheid, dat is aan zijn eigen goede bedoelingen. En die aarzelt niet om keuzes te maken die hem dichter bij God brengen. De zekerheid is gekoppeld aan het geloven dat Jezus Christus is gestorven en opgestaan tot verzoening van de mens. De onzekerheid of we het wel goed doen, dat is nu juist een van de kernwaarden van een gelovig leven. Immers, het leven dient zich aan in ontelbare gedaantes, en een ontelbaar aantal situaties waarin we zoeken moeten hoe God zich daarin manifesteert, en hoe God daarin graag ziet dat wij ons opstellen. Natuurlijk; wie groeit kan verder reiken; maar het bijzondere is dat voor wie gegroeid is ook een ander niveau optreedt van keuzes en verleiding. Waardoor het in wezen niet uitmaakt hoezeer je bent getraind of geschoold in de schrift. Steeds moet je weer terug naar de basis en jezelf afvragen in een terechte geestelijke onzekerheid: Heer wat wilt u dat ik nu doen zal? Want wij zoeken in deze wereld niet ons behagen en onze weg, maar God's behagen en God's weg. En dan valt het op dat God liver heeft dat wij ZIJN NAAM verkondigen, dan dat wij hechten aan het leven. Dan valt op dat wij liever gekruisigd worden of verbrand worden dan dat wij God’s Naam zouden verloochenen. Dan valt dus ineens op dat ons leven niet verloren kan gaan en ook geen specifieke waarde heeft, anders dan om op dit toneel van  de duisternis een LICHT aan te steken van GOD. Geen haalbaarheid, maar getrouwheid. Geen hechten aan het leven, maar hechten aan de nabijheid van God. Geen zoeken van eigen genot en vervulling van eigen begeerte, maar het opofferen van ons eigen genot en het haten van onze eigen begeerte. Want ons genot en onze begeerte van nu is tijdelijk en zij vergaat met ons lichaam. Maar onze opoffering en ons lijden en ons volharden, brengt ons de eeuwige roem en zaligheid en de nabijheid van God. Een zelfmoordpleger doet dus niet zoveel schokkends voor zover hij zijn leven opgeeft terwijl hij in God gelooft. Maar het schokkende is dat hij daarin God vervloekt en God’s Weg afwijst. Want waar een martelaar de dood mag toejuichen en ook Jezus al bij leven mag zien staan aan de rechterhand van God (Stephanus), en ook de kracht krijgt om zijn moordenaars te vergeven, zo is een zelfmoordpleger een verkondiger van het kwaad en een dienstknecht van de satan. Want hij verlaat het leven met een boodschap van onmogelijkheid dat God in deze mens overwint en doet volharden tot onderwerping aan God’s Wil en liefde tot God en tot de naaste en tot het brengen van de evangelieboodschap aan de wereld.
God oordeelt de ziel, maar de mens beoordeelt de situatie en ziet de boodschap van de satan: dit leven is in de dood en liever sterven wij deze dood definitief, dan dat wij onze ziel en ons leven onderwerpen aan God’s heilsweg. Maar voor de familie rest nog een troost dat wat bij mensen onmogelijk is, mogelijk is bij God, en als zij weten dat de betrokkene God ook gekend heeft, dan mogen zij ook tot God bidden en vragen om ook hem te kennen en om hem te beoordelen naar de sterkste momenten van zijn geloofsleven. Maar wie zich laat gaan in een ijdele bespiegeling over de onredelijkheid van toerekening van zonde aan de arme zondaar, laat hij vooral een geestelijke spiegel zoeken en het Woord van God lezen, want hij wordt zelf beproefd in zijn geloof.

quote:

Voor mij is het al een hele worsteling om te geloven. Ik wil het graag maar heb ook grote twijfels. Toch probeer ik te leven volgens christelijke waarden omdat die mij voor de mensheid heel goed lijken en ik graag een wereld zou zien waar iedereen volgens die regels leeft.
je raakt een van de kernen van onze uitgangspositie  in dit leven. Dat is namelijk ten eerste het ontdekken dat de schepping iets buitengewoons, iets bovennatuurlijks is, maar ook ten tweede dat de mens daarin iets nodig heeft om boven zichzelf uit te stijgen om op het niveau van het bovennatuurlijke te komen. Het zijn de natuurwetten van onze schepping.

quote:

Ik weet niet goed of mij meer of minder te verwijten valt omdat ik wel wil geloven, maar toch twijfel.
Verwijt hangt samen met overtreding. Zonde levert per definitie verwijtbaarheid op. Dat geldt voor de zelfmoordenaar, en dat geldt voor wie twijfelend toch bewust zondigt, en dat geldt zelfs voor de meest rechtvaardige onder ons omdat Jezus toch ook heeft moeten lijden en sterven voor hem. Er is niemand op deze aarde die geen verwijt treft. Dat komt doordat de mens in Adam eerst mocht leven in de luxe van zondeloosheid - maar wel met een keuze om te kunnen zondigen -  en tot de zonde besloot. Vanaf dat moment is het bestel van de alomtegenwoordige liefde vervangen door een bestel van de alomtegenwoordige dood. Maar het is niet meer dan een schijndood. Want voor een ieder die niet twijfelt aan het bestaan van God, en het bestaan van Jezus Christus en deze gekruisigd, is de dood waarin hij leeft gebroken en omgezet in een eeuwig leven. En de dood en het lijden om ons heen is niet meer dan een testperiode waarin wij mogen laten zien dat wij God ook liefhebben, ook als we Zijn persoonlijke Heerlijkheid nog niet zien en nog niet ervaren - anders dan in het geloof. Dat heet liefde en trouw. Maar dan wel een heel mooie testperiode, want elke ziel die het evangelie aanneemt met een gelovig hart, wordt ook uit de dood getrokken en toegevoegd aan het leger van overlevenden. Doordat de dood is overwonnen, is het leven een toneel van gelovigen die het koninkrijk der hemelen mogen voorstellen aan de wereld. Tot redding van hen die uit de wereld tot God geroepen worden, maar ook tot een bevestigend schouwspel dat toont dat de liefde alles overwint, en alles verduurt, en alles opoffert, voor de ander. Zodat eens op die glorierijke dag de heiligen de volle heerlijkheid van hun schepper mogen ontmoeten en waardig bevonden worden met Hem in eeuwigheid te mogen wonen in Zijn Huis. Liefde is een gesteldheid van je hart, en een onderwerping van je verstand, en een toewijding van je leven.  Zie over de liefde http://gemeente-van-chris...ison/Roy/godisliefde.html

quote:


Ik ben het deels met Annet eens dat zelfmoord altijd voortkomt uit psychische nood. Ik geloof dat iedereen in eerste instantie graag wil leven, maar dat sommigen zich uiteindelijk zo ellendig voelen dat ze geen andere uitweg zien dan er een eind aan te maken. Gezien de overlevingsdrang van de mens, moet de geestelijke gesteldheid van mensen wel dusdanig erg zijn dat ze besluiten er een eind aan te maken.
Sommige mensen doen het niet omdat ze geloven in God en daar kracht uit putten of niet willen zondigen. Maar wat als mensen niet geloven, in hoeverre kun je het ze dan kwalijk nemen?
Hoe kun je iemand een zonde kwalijk nemen? Zou je dezelfde vraag hebben als het ging om het doden en slachten van eigen kinderen aan Moloch? Ik denk het niet. Waarschijnlijk onbewust spiegel je degene die zelfmoord pleegt af als een beter mens dan iemand die op andere manieren tegen God kiest. Petrus vervolgt in zijn preek die ik hierboven aanhaalde dat de Joden onwetend zijn. Dat weerhield hem er echter niet van om hun te beschuldigen dat zij Jezus hebben geloochend en laten doden.

quote:

Ik geloof heel erg in dat opvoeding, ervaringen en omstandigheden heel veel invloed hebben op mensen, en dat sommigen een manier van denken, een belevingswereld of een manier van in het leven staan hebben ontwikkeld, die maakt dat zij niet in staat zijn om anders te handelen dan dat zij doen, hoe graag ze in eerste instantie ook hadden willen leven.

Ik geloof dat wat je hier zegt waar is. Het klinkt een beetje als het franse existentialisme, terug te vinden in veel franse boeken en films. Ik geloof dat veel mensen zijn bestemd om te zijn wie ze zijn. De bijbel geeft heel nadrukkelijk aan dat een ieder wordt geoordeeld op zijn eigen handelen, maar dat ook een ieder wordt geconfronteerd met de zegen en de zonde van zijn voorgeslacht in de weg die hij moet gaan. Want God is geen God van doden, maar van levenden, en hij zal aan een ieder gelovige en aan een ieder ongelovige eens tonen wat Hij allemaal heeft gegeven aan kansen en beproevingen en hoe daar door die gelovige mee omgegaan is en hoe God daarop Zijn zegen en zijn vloek heeft doen volgen in het nageslacht. God is een rots en een burcht voor wie hem vrezen, en een verterend vuur voor wie Zijn Zoon verwerpen. Maar typerender en werkelijker is dat ook als een lichtstraal het evangelie baan kan breken in het leven van een dode, en deze dode doet leven op dat moment, en als God het wil tot in eeuwigheid. Geloof is een machtige gebeurtenis voor wie, door alle emotie heen – ontdekt dat er inderdaad een God bestaat, en dat deze God inderdaad instructies heeft gegeven om ons geslacht door de tijdelijke duisternis te leiden, om te worden gelouterd als het puurste goud tot een eeuwige glans in het hemelse koninkrijk. In een tijd dat is ontdekt dat geld gebakken lucht is en goud gezocht en gevonden moet worden, zou dit beeld van loutering als goud toch het besef moeten geven dat de gebakken lucht op een dag zichzelf zal prijsgeven, en dan wordt ineens zichtbaar wie goud heeft verzameld, en wie lucht…

quote:

Niet iedereen komt op het juiste moment God tegen, of iemand die hem of haar uit de put trekt. Als je het zelf niet kan, dan is er een grote kans dat je geen uitweg ziet dan zelfmoord.
Het (veel) voorkomen van zelfmoorden is een klacht aan heel de samenleving. Maar los daarvan is er geen aanleiding om in zelfmoorden iets bijzonders te zien. Er sterven vele mensen in ziekte, en in lijden, en in pijn, en in verdriet, en in onrecht, en in bitterheid, en omgeven door liefdeloosheid. Waarin onderscheidt zich een zelfmoordpleger van iemand die in zodanige moeilijke omstandigheden verkeert? Toch eigenlijk alleen (zichtbaar) in het bewuste verwerpen van God's wijze waarop Hij leven en dood en verlossing heeft georganiseerd? Daarom begrijp ik niet zo goed het pleidooi voor de zelfmoordpleger. Hij heeft Christus verworpen. En als de zelfmoordpleger Christus heeft gekend, dan heeft hij wellicht een pleitbezorger die oneindig beter gekwalificeerd is en oneindig meer zicht heeft op de billijkheid en de terechtheid en de omstandigheden om de zelfmoordpleger meer of minder te straffen. Maar die pleitbezorger pleit niet tegen God's rechtvaardighied, maar bevestigt God's rechtvaardigheid en pleit vrij de zwakte van het vlees dat anders handelt dan de geest verlangt.

quote:

Als een gelovige zelfmoord pleegt gaat hij waarschijnlijk ook door een diep dal waaruit hij eveneens geen uitweg ziet. Hij heeft zichzelf gelovig genoemd maar pleegt alsnog zelfmoord, was hij dan wel een 'goede' gelovige? Want als hij echt had geloofd had hij het niet mogen doen. Valt hem meer te verwijten dan iemand die niet geloofd heeft?
Met name in die situaties waarin de omgeving inderdaad zo liefdeloos is dat het eerder een gapend gat lijkt van een kwalijker dood, is voor te stellen dat God zelf het hart van de zelfmoordpleger "redt" uit de klauwen van het kwaad in de omgeving. Want bij God zijn dingen mogelijk die bij ons mensen onmogelijk zijn. Maar het is tegen de bedoeling en tegen de norm omdat juist de overwinning van Christus in het hart van die persoon, voor die liefdeloze omgeving een bron van geestelijk voedsel moet bieden. Dit soort extreme voorbeelden zijn vrijwel steeds dekmantels van verwerping van God tot introductie van nieuwe normen waarin de mens gaat zitten uitmaken wat verwijtbaar is en wat liefde is en wat zonde is en wat God wil. God's wil is helder en zijn weg geopenbaard. De profeten spreken elk heel duidelijke taal tegen hen die God verwerpen en eigen wegen verkiezen. Die taal dient ons tot voorbeeld.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2010, 11:10:31 am door small brother »