Auteur Topic: Weblog Vivine (Vervolg)  (gelezen 4208 keer)

Vivine

• Bekijk profiel
Weblog Vivine (Vervolg)
« Gepost op: mei 20, 2010, 10:47:20 pm »
Lieve mensen,

Tot zo'n drie jaar geleden bezocht ik dit forum dagelijks om discussies te volgen en mijn weblog bij te houden. Het verwoorden en delen van mijn ervaringen als groentje (beginnend student, net op kamers) was een uitlaatklep en maakte dingen wat meer begrijpelijk en behapbaar voor mij.

Heel soms, als ik uitgesurfd ben, niet weet wat ik moet doen en een website probeer te bedenken die ik nog eens zou kunnen bezoeken, typ ik automatisch 'www.gkv.nl' in de adresbalk, omdat dat van vroeger is blijven hangen. Meestal wiste ik dat dan weer omdat ik geen zin had om nog serieuze discussies te volgen, en mijn gevoel voor geloof is afgezwakt. Ik heb altijd een verlangen of een gevoel gehad om in God te geloven, maar ik kan het gevoel niet helemaal grijpen en me er echt van laten vervullen.

Laatst volgde ik voor het eerst weer eens een discussie hier. Ik opende een 16 pagina's lang topic over het wel of niet bestaan van de hel. Ik merkte dat het topic al te ver uitgebouwd was om nog te volgen, en de te diepe discussies schrikken mij af omdat ik merk dat ik in een periode zit waarin ik eerst maar eens met andere (luchtige, praktische) dingen moet bezig zijn.
Vanavond had ik weer zo'n moment waarop ik uitgeïnternet was en dacht;  laat ik mijn oude weblog eens opzoeken. Dat deed ik en al lezende merkte ik dat ik op mijn oude weblog wilde reageren of erop voort wilde gaan. Helaas zit er een slotje op, en omdat ik nu ook al drie jaar verder ben, begin ik met een schone lei, hetgeen ook past bij de huidige periode in mijn leven.

Ik vind het interessant om dit forum weer vaker te bezoeken, omdat hier plaats is voor serieuze gesprekken, maar ook voor humor, en omdat ik toch op de een of andere manier een omgeving met christelijke mensen prettig vind. Wat ik hier nu kwijt wil weet ik nog niet precies, maar we zien wel wat het wordt. Wat mij boeit is het idee dat er in de afgelopen drie jaren een heleboel is gebeurd en ik veel ben veranderd, maar wanneer ik mijn oude weblog lees zie ik dat ik tegelijkertijd nog met dezelfde dingen worstel. Ik was destijds nog iets kinderlijker, en nog wat meer 'anti' en alternatief. Ik zocht heel erg naar een identiteit en bevestiging. In de tussentijd heb ik een tweeëneenhalfjarige relatie achter de rug, die net twee weken uit is.

Wat mij bevreemd is het idee dat ik me voor de relatie niet lekker in mijn vel voelde zitten, en tijdens de relatie ook niet, en nu nog steeds niet. Echter heb ik nu wel het idee dat het beter met me gaat dan vóór de relatie, en dat het feit dat het uit is, juist nieuwe mogelijkheden biedt. Ik voel een grote leegte en dat maakt me bang. Tijdens de relatie was ik ook vaak bang, maar ik had de (schijn)veiligheid van een vriend. Die is nu weggevallen (hoewel we vrienden willen blijven) en ik moet het weer alleen doen. Ik heb het idee dat ik ergens de afgelopen vijf jaren mezelf ben kwijtgeraakt, maar tegelijkertijd kom ik mezelf overal tegen. De relatie heeft me vooral een spiegel voorgehouden. Ik merkte dat ik echt aan bepaalde dingen moet werken, maar ik stortte me juist op de relatie in plaats van op de dingen waar ik mee bezig had moeten zijn (nieuwe vrienden maken nadat ik de oude groep ontgroeid was, me op mezelf redden, leren mezelf veilig te voelen in mijn eentje, de relatie met mijn vader en dingen uit het verleden verwerken, en uitvinden wat ik nou eigenlijk leuk vind en wie ik ben). Nu ben ik eigenlijk weer af bij waar ik was vóór de relatie, maar met een hele hoop ervaring en inzicht rijker. Toch heb ik soms geen idee wat ik nu moet en hoe ik het aan moet pakken, en ik herkende nog heel veel in wat ik in mijn oude weblog las.

Met deze nieuwe weblog hoop ik het schrijven, wat ik altijd graag deed, weer op te pakken en interessante beschouwingen te leveren, voor wie daarin geïnteresseerd is. Misschien herkennen sommigen hier bepaalde dingen, zoals voorheen ook het geval was.
Voor wie benieuwd is naar het voorgaande weblog, kan zoeken naar 'Weblog Vivine - begint al interessant...'

(later meer...)

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Weblog Vivine (Vervolg)
« Reactie #1 Gepost op: mei 26, 2010, 03:45:44 pm »
Welkom terug :)
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Vivine

• Bekijk profiel
Weblog Vivine (Vervolg)
« Reactie #2 Gepost op: mei 27, 2010, 12:37:02 pm »
Hoi Ursa, Bedankt!

Dit stukje hierboven klinkt wel erg serieuzig en zwaar. Vooral dat stukje over 'mezelf kwijtgeraakt', ik was goed op dreef zeg! :P

Toch is het waar wat er staat, al voel ik het op sommige momenten sterker dan op andere. Het is ook heel persoonlijk wat ik schrijf, maar ik schuw het nooit om over gevoelens te praten en alles tot in detail te analyseren. Soms krijg ik van mensen de opmerking dat ze het knap vinden dat ik goed over gevoelens kan praten, en soms zeggen ze me dat ik te veel analyseer en er eens mee op moet houden. (Elk nadeel heeft zijn voordeel.)

Ik leg momenteel de laatste hand aan mijn scriptie en dan ben ik klaar met mijn bachelor. Omdat ik al vijf jaar op de universiteit rondhang en het gevoel heb dat er nog een heleboel dingen buiten de universiteit te leren zijn, wil ik me na de zomer richten op vrijwilligerswerk in combinatie met een betaalde baan. Het vinden van vrijwilligerswerk is niet zo moeilijk, maar leuk betaald werk vinden dat ook nog enigszins bij mijn studie aansluit is niet makkelijk.
Ik heb altijd geweten dat een culturele studie niet de beste gok was op een goede baan, maar ik dacht vooral dat ik moest doen wat ik leuk vond. Ik vond mijn studie hartstikke leuk, maar ik weet nog niet precies wat ik ermee wil. Nouja, wel wat ik wil, maar het sluit niet aan bij de vraag vanuit de praktijk. Er is weinig vraag naar iemand die graag leest en van kunst kijken houdt met als kwaliteiten 'moeilijke theorieeën begrijpen, rare boeken lezen, en toch niet de academische wereld in willen'. Ok, ik ben tekstueel erg sterk, maar ik heb geen ervaring met journalistiek of vertaalcursussen, dus die kant kan ik ook niet zomaar op.

Als ik bij het uitzendbureau zie waar allemaal vraag naar is (financial controllers, medewerker commerciële dienst, medewerker financiële administratie, callcentermedewerkers) dan zinkt de moed me in de schoenen. Functies die minder met commercieel of financieel inzicht te maken hebben, zoals receptionistes of bureaumedewerkers, vereisen weer minimaal drie jaar werkervaring, of kennis van Excel of andere programma's of systemen. (cijfertjes en systemen...brr! :r )
Ik ben soms bang dat het me niet zal lukken mezelf een jaar lang te onderhouden door middel van uitzendbaantjes, of dat ik terecht kom bij productiewerk, wat ik een zomer lang heb gedaan en als deprimerend heb ervaren. Pas als ik betaald werk heb, kan ik de woensdagmiddag reserveren voor een maatjesproject met kinderen uit achterstandswijken met creatieve talenten en een avond per week voorlezen aan allochtone kinderen.

Ik ben bang dat ik met mijn serieuze, denkerige houding niet echt geschikt ben voor praktisch sociaal betrokken werk, of de vlotte journalistieke richting of een representatieve baan omdat ik niet enthousiast en outgoing  genoeg ben, en dus nergens echt tussen pas. Zal ook wel met de leeftijd en de fase te maken hebben: bijna 23, afgestudeerd en nu moet het allemaal gebeuren:  :o
Ik heb soms een negatieve kijk tegen de wereld en loop steeds tegen mijn onzekerheid aan. Die staat me in de weg. Ik heb soms een lage dunk van mezelf, of denk dat anderen dat hebben, en dan durf ik niet op mezelf te vertrouwen. Het wordt wel steeds minder, maar toch worstel ik ermee.

Maar ik moet de moed niet opgeven! Gewoon wat meer zelfvertrouwen hebben, hier en daar een beetje bluffen, en als het echt moet, toch maar beginnen met een of ander poepbaantje.  :>
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2010, 12:38:27 pm door Vivine »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Weblog Vivine (Vervolg)
« Reactie #3 Gepost op: mei 27, 2010, 01:05:18 pm »
Best herkenbaar Vivine. Ik, 32, denk: joh, je hebt je hele halve leven nog voor je. Wat mij betreft mag je nog 5 jaar klooien. Probeer je zwakke punten weg te werken. Volg een cursus sociaal en outgoing zijn, praktiseer dat een jaar of wat, en je bent een held. ;)
Neem je eerste baan niet al te serieus. Leer wat er te leren valt, suffe baan of niet, en trek naar de volgende baan. Hoeveel slapeloze nachten ik niet heb gehad met piekers over de baan waarin ik dacht me te moeten bewijzen... Terwijl achteraf je het stof van je voeten schudt en met meer (zelf)kennis naar de volgende baan trekt.
Wat helpt is praten met vrienden en/of collega's (ik loop effe op de dingen vooruit) over die dingen waar je tegen aan loopt. Is wellicht eng, omdat je je kwetsbaarder opstelt, maar loont zich meestal wel. Loop nooit hardop op jezelf te schelden, dat roept scheve verwachtingen op, heb ik gemerkt. ;)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Weblog Vivine (Vervolg)
« Reactie #4 Gepost op: mei 27, 2010, 08:49:46 pm »
Beste Vivine, welkom terug! Zou leuk werk überhaupt wel bestaan? Waarom word je niet gewoon kluizenaar met een eigen moestuin zodat je de hele dag kan lezen (zolang de zon schijnt)? :P
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2010, 08:50:13 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Weblog Vivine (Vervolg)
« Reactie #5 Gepost op: mei 27, 2010, 08:51:23 pm »

quote:

elle schreef op 27 mei 2010 om 13:05:
Loop nooit hardop op jezelf te schelden, dat roept scheve verwachtingen op, heb ik gemerkt. ;)
Ja erg is dat, ipv dat zelfreflectie op waarde wordt geschat word je er keihard op afgerekend!  |:(
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Vivine

• Bekijk profiel
Weblog Vivine (Vervolg)
« Reactie #6 Gepost op: mei 30, 2010, 04:36:55 pm »

quote:

elle schreef op 27 mei 2010 om 13:05:
Best herkenbaar Vivine. Ik, 32, denk: joh, je hebt je hele halve leven nog voor je. Wat mij betreft mag je nog 5 jaar klooien. Probeer je zwakke punten weg te werken. Volg een cursus sociaal en outgoing zijn, praktiseer dat een jaar of wat, en je bent een held. ;)
Neem je eerste baan niet al te serieus. Leer wat er te leren valt, suffe baan of niet, en trek naar de volgende baan. Hoeveel slapeloze nachten ik niet heb gehad met piekers over de baan waarin ik dacht me te moeten bewijzen... Terwijl achteraf je het stof van je voeten schudt en met meer (zelf)kennis naar de volgende baan trekt.
Wat helpt is praten met vrienden en/of collega's (ik loop effe op de dingen vooruit) over die dingen waar je tegen aan loopt. Is wellicht eng, omdat je je kwetsbaarder opstelt, maar loont zich meestal wel. Loop nooit hardop op jezelf te schelden, dat roept scheve verwachtingen op, heb ik gemerkt. ;)

Eerlijk gezegd is het wel een geruststelling wanneer iemand zegt dat je je hele leven nog voor je hebt en nog een tijdje mag aanklooien. :P Soms vergeet ik weleens dat ik nog best wel jong ben...maar ik zou gewoon willen dat dat ontwikkelen wat sneller ging.

Hoe bedoel je dat het scheve verwachtingen oproept als je hardop op jezelf scheldt? Ik merk soms dat ik tegen vrienden heb gezegd dat ik ervan baal dat ik soms zo onzeker ben, of dat ik teveel analyseer. Later, in een situatie waarin ik in mijn volste recht sta met bijvoorbeeld kritiek op een ander, komen ze dan soms met de opmerking 'Ja, maar jij analyseert gewoon teveel' of: 'Ja, maar dat komt gewoon omdat je onzeker bent', en daarmee is voor hen de kous af, terwijl dat er in dat geval niks mee heeft te maken. Ik weet niet of dat hetzelfde is als wat jij bedoelt?

Vivine

• Bekijk profiel
Weblog Vivine (Vervolg)
« Reactie #7 Gepost op: mei 30, 2010, 04:39:07 pm »

quote:

Piebe schreef op 27 mei 2010 om 20:49:
Beste Vivine, welkom terug! Zou leuk werk überhaupt wel bestaan? Waarom word je niet gewoon kluizenaar met een eigen moestuin zodat je de hele dag kan lezen (zolang de zon schijnt)? :P
Dank! Nou, daar heb ik wel meermaals over gedroomd/gefantaseerd :P Maar ik vraag me af of ik dan met de opbrengsten uit die moestuin wel mijn studieschuld kan afbetalen... :P Vooralsnog heb ik het kluizenaarsschap uitgesteld tot na mijn..pakweg...veertigste...en misschien denk ik er dan wel anders over.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Weblog Vivine (Vervolg)
« Reactie #8 Gepost op: mei 31, 2010, 06:50:15 am »

quote:

Vivine schreef op 30 mei 2010 om 16:39:
[...]

Dank! Nou, daar heb ik wel meermaals over gedroomd/gefantaseerd :P Maar ik vraag me af of ik dan met de opbrengsten uit die moestuin wel mijn studieschuld kan afbetalen... :P Vooralsnog heb ik het kluizenaarsschap uitgesteld tot na mijn..pakweg...veertigste...en misschien denk ik er dan wel anders over.
Nederland is niet echt geschikt voor een kluizenaarsbestaan, de bossen van Drenthe zijn de enige reële optie, maar het is hier veel te nat! Ik droom er ook vaak van om afgesneden van de beschaving terug naar de basis mijn potje te koken op een kampvuur, het enige wat je eigenlijk nodig hebt is een flinke reserve aanstekers!  De natuur heeft de rest!  :+
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2010, 06:50:52 am door Piebe »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Weblog Vivine (Vervolg)
« Reactie #9 Gepost op: juni 01, 2010, 09:28:31 am »

quote:

Vivine schreef op 30 mei 2010 om 16:36:
[...]

Hoe bedoel je dat het scheve verwachtingen oproept als je hardop op jezelf scheldt? Ik merk soms dat ik tegen vrienden heb gezegd dat ik ervan baal dat ik soms zo onzeker ben, of dat ik teveel analyseer.

Vrienden horen dat te kunnen relativeren.
Mijn ervaring is dat collega's daar slechter in zijn: wanneer je kritiek hebt op jezelf, geloven ze al snel dat je inderdaad een onhandige kluns bent. Als er iets fout gaat, verwacht men dat je de oorzaak buiten jezelf zoekt (als het kopieerapparaat niet werkt, dan ligt dat aan het kopieerapparaat, niet aan je eigen onhandigheid.) Zoek je de fout bij jezelf ("ja, ik zag dat ene knopje over het hoofd"), dan drukt dat een stempel op je. Voor je het weet heb je het imago dat je super-atechnisch bent en ongeschikt voor het bedenken van oplossingen.

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Weblog Vivine (Vervolg)
« Reactie #10 Gepost op: juni 01, 2010, 07:07:22 pm »

quote:

elle schreef op 01 juni 2010 om 09:28:
[...]

Vrienden horen dat te kunnen relativeren.
Mijn ervaring is dat collega's daar slechter in zijn: wanneer je kritiek hebt op jezelf, geloven ze al snel dat je inderdaad een onhandige kluns bent. Als er iets fout gaat, verwacht men dat je de oorzaak buiten jezelf zoekt (als het kopieerapparaat niet werkt, dan ligt dat aan het kopieerapparaat, niet aan je eigen onhandigheid.) Zoek je de fout bij jezelf ("ja, ik zag dat ene knopje over het hoofd"), dan drukt dat een stempel op je. Voor je het weet heb je het imago dat je super-atechnisch bent en ongeschikt voor het bedenken van oplossingen.
De schuld buiten je zelf zoeken, tja dat klinkt wel stoer, terwijl er in een funktioneringsgesprek,wel degelijk eerlijkheid omtrent het eigen funktioneren wordt verlangt. ik bedoel dat een werknemer ook zijn eigen fouten ziet er daar verantwoording voor neemt.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Weblog Vivine (Vervolg)
« Reactie #11 Gepost op: juni 01, 2010, 10:39:38 pm »
Jawel, maar dat betreft een formele aangelegenheid. Ik doel op de informele momenten.