Auteur Topic: Website homoindekerk.nl online  (gelezen 32051 keer)

webredacteurMO

• Redactie GKV.nl
    • Bekijk profiel
Website homoindekerk.nl online
« Gepost op: juni 03, 2010, 09:44:05 pm »
Sinds begin juni 2010 bestaat er een nieuwe website: www.homoindekerk.nl Deze website is een samenwerkingsproject van de GKv en de NGK en biedt plaatselijke kerken een pastorale handreiking bij de omgang met homoseksuele gemeenteleden.

De website www.homoindekerk.nl is een uitvloeisel van besluiten van de Landelijke Vergadering van de Nederlands Gereformeerde Kerken 2007 en van de Generale Synode van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) 2008. De website biedt informatie aan die de kerken kan helpen om te komen tot een bijbels verantwoorde visie op homoseksualiteit en tot een christelijke omgang met homoseksuele gemeenteleden. Daartoe wordt informatiemateriaal over homoseksualiteit vanuit met name de GKv, NGK en CGK en hun zusterkerken toegankelijk gemaakt voor de plaatselijke gemeenten. Het gaat daarbij om persoonlijke verhalen, preken, artikelen, boekrecensies, toespraken, beleidsstukken en besluiten van kerken (landelijk en plaatselijk), catechese- en gespreksmateriaal en verwijzingen naar audio- en videomateriaal. Ook plaatst de website links naar organisaties en instellingen, die zich bezighouden met homoseksualiteit en die Gods Woord als bron en norm voor hun leven aanvaarden.

De redactie plaatst publicaties op de website, wanneer ze vindt dat die een nuttige bijdrage kunnen leveren aan de bezinning, de visieontwikkeling en de toerusting binnen de kerken en waarvan de auteurs zich gebonden weten aan en aangesproken willen worden op Gods Woord als enige norm voor leer en leven. Daarbij wil de redactie recht doen aan de verschillen van inzicht die er rond dit onderwerp binnen de kerken zijn. De website wil dienstbaar zijn aan het gezamenlijk luisteren naar Gods Woord en aan het groeien van een eenheid van inzicht en houding onder leiding van Gods Geest.

De websiteredactie wil de kerken stimuleren om rapporten of besluiten over homoseksualiteit ter beschikking te stellen van de website, zodat ook andere kerken daarmee gediend kunnen worden. Ook houdt de redactie zich aanbevolen voor ander materiaal dat aan bovenstaande criteria voldoet. E-mailAdres: info@homoindekerk.nl

De op de website geplaatste bijdragen mogen niet gezien worden als het standpunt van de kerken of van de redactie. De auteurs dragen als enige verantwoordelijkheid voor de inhoud van hun materiaal op de website. De redactie van www.homoindekerk.nl wordt gevormd door Ad de Boer en ds. Herman Schaeffer (beide NGK) en ds. Henk Messelink en Johan Walinga (beide GKv). De redactie werkt onder verantwoordelijkheid van de Commissie website Homoseksualiteit (NGK) en Deputaten Ondersteuning Ontwikkeling Gemeenten (GKv).

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 03, 2010, 11:46:23 pm »

quote:

De website biedt informatie die kerken kan helpen ,,om te komen tot een Bijbels verantwoorde visie op homoseksualiteit en tot een christelijke omgang met homoseksuele gemeenteleden''

De website wil recht doen aan de verschillen van inzicht die er rond het onderwerp homofilie binnen de kerken zijn.

In sommige vrijgemaakt- en Nederlands-gereformeerde kerken worden homoseksuele gemeenteleden toegelaten tot het avondmaal, in andere niet. Er zijn ook plaatselijke kerken die erachter staan als christenhomo's een relatie in liefde en trouw aangaan, bron.

De websiteredactie wil de kerken stimuleren om rapporten of besluiten over homoseksualiteit ter beschikking te stellen van de website, zodat ook andere kerken daarmee gediend kunnen worden.

Waarom geen open kaart?
Zeg niet dat je tegen homoseksualiteit bent,
Als je de verschillen recht wilt doen in de discussies,
en benoemt op de site dat er geen consequenties hoeven te zijn,
en een steunpunt wilt zijn voor andere kerken.
Maar wees eerlijk: het is een trailer.

Eerlijk is in ieder geval al dat er niet meer wordt gesproken over homofilie.
Want het gaat inderdaad,
niet over geaardheid,
maar over begeerte.

Onwettige begeerte.
Evenzo onwettig als de pedofiele begeerte,
evenzo onwettig als de begeerte naar eigen familie,
en evenzo onwettig als een begeerte naar overspel.

En het is liefdeloos.
Want God heeft de mens zo liefgehad dat hij
Zijn Zoon heeft gezonden,
om ons te redden van zulke begeerten.

De Zoon heeft lief
en heeft gemeenschap
met de Vader
en met de kerk.

Wat gemeenschap is en wat liefde definieert,
komt van God.

Zou de mens dan die gemeenschap
die komt van de Vader
en is gegeven aan de mens,
verwerpen en opnieuw definiëren?

Is het Woord dat tot ons is gesproken,
niet duidelijk genoeg?
Niet liefdevol genoeg?
Niet genoeg?

Adam leerde wat goed en kwaad was,
en die kennis is rijkdom en glorie van God.
Maar het was niet de rijkdom
maar de ongehoorzaamheid,
die hem strafbaar stelde.

Het niet openlijk kiezen door de synode,
en een website als deze;
is een aanschurken tegen het kwaad,
totdat goed niet is te onderscheiden
van kwaad.

U weet dat het zo is.
Wees toch gewoon eerlijk.
Krijg ik u op de kast,
dan zijn wij er uit.

Niet om van de kast,
naar de klaagmuur
te worden gestuurd.

Maar om te gaan;
de weg van het kruis
tot het veilig vaderhuis.
Terug.
« Laatst bewerkt op: juni 03, 2010, 11:51:04 pm door small brother »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 03, 2010, 11:52:52 pm »
= TR....

A de TS: wat een goed initiatief en een heldere site!
« Laatst bewerkt op: juni 03, 2010, 11:59:29 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 04, 2010, 12:06:50 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 03 juni 2010 om 23:52:
@smallbrother: wat wil je zeggen met je verhaal?

Goed Riemer, voor jou nog eens:
Ga terug, af van de ingeslagen weg.
Het gaat niet om erkenning en aanvaarding,
maar om bekering en begeleiding op de weg terug.
Het gaat niet om een debat of een platform;
maar om een breken.

Dit inzicht hoeft echt niet te groeien,
of stemmen te winnen,
of zichzelf te verdedigen.
Want het is luid en duidelijk,
en van alle tijden.
« Laatst bewerkt op: juni 04, 2010, 12:10:24 am door small brother »

Annet

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 04, 2010, 09:06:45 am »

quote:

small brother schreef op 03 juni 2010 om 23:46:
[...]

Waarom geen open kaart?
Zeg niet dat je tegen homoseksualiteit bent,
Als je de verschillen recht wilt doen in de discussies,
en benoemt op de site dat er geen consequenties hoeven te zijn,
en een steunpunt wilt zijn voor andere kerken.
Maar wees eerlijk: het is een trailer.

Eerlijk is in ieder geval al dat er niet meer wordt gesproken over homofilie.
Want het gaat inderdaad,
niet over geaardheid,
maar over begeerte.

Onwettige begeerte.
Evenzo onwettig als de pedofiele begeerte,
evenzo onwettig als de begeerte naar eigen familie,
en evenzo onwettig als een begeerte naar overspel.

En het is liefdeloos.
Want God heeft de mens zo liefgehad dat hij
Zijn Zoon heeft gezonden,
om ons te redden van zulke begeerten.

De Zoon heeft lief
en heeft gemeenschap
met de Vader
en met de kerk.

Wat gemeenschap is en wat liefde definieert,
komt van God.

Zou de mens dan die gemeenschap
die komt van de Vader
en is gegeven aan de mens,
verwerpen en opnieuw definiëren?

Is het Woord dat tot ons is gesproken,
niet duidelijk genoeg?
Niet liefdevol genoeg?
Niet genoeg?

Adam leerde wat goed en kwaad was,
en die kennis is rijkdom en glorie van God.
Maar het was niet de rijkdom
maar de ongehoorzaamheid,
die hem strafbaar stelde.

Het niet openlijk kiezen door de synode,
en een website als deze;
is een aanschurken tegen het kwaad,
totdat goed niet is te onderscheiden
van kwaad.

U weet dat het zo is.
Wees toch gewoon eerlijk.
Krijg ik u op de kast,
dan zijn wij er uit.

Niet om van de kast,
naar de klaagmuur
te worden gestuurd.

Maar om te gaan;
de weg van het kruis
tot het veilig vaderhuis.
Terug.

@ Small-Brother,

Een vreemde reactie, anders kan ik het niet zeggen.
“Het gaat niet om de erkenning en aanvaarding, maar om bekering en begeleiding op de weg terug”

Dat is makkelijk zakendoen voor iemand die zich verre van deze gevoelens en of praktijk bevindt. Het komt niet in je eigen arsenaal voor en dus ga je oordelen. Véroordelen!  Anders gezegd: iemand die zelf los staat van die veroordeling kan heel gemakkelijk anderen wijzen op de zonde die niet in het eigen arsenaal voorkomen. Je creëert jezelf een ‘veilige haven’, een moreel verantwoord leventje en vanuit die positie is het makkelijk te wijzen naar de zonde.  “God wil het zo” wordt dan gezegd.

Wat doet Jezus met de vrouw die overspel had gepleegd? Dat is namelijk óók een ernstige zonde. Hij zou die vrouw gemakkelijk kunnen veroordelen, maar hij doet het niet. Het veroordelen van die vrouw was het vrijspreken van zichzelf geworden, dus kiest hij niet voor de gemakkelijkste weg.
Jezus discrimineert namelijk niet! Hij spaart  - ook deze mensen – in zijn oordeel en. Hij oordeelt niet in tegenstelling tot de mensen die zeggen Zijn volgelingen te zijn. Komt jou dit bekend voor? Wat doe jij? Jij oordeelt wél. Veroordeelt zelfs en gelijk wil je jezelf een volgeling noemen die leeft volgens Bijbelse normen? Dat is óók een zonde kan ik je zeggen!

Op basis van wat de Bijbel ons zegt pakken we voor onze eigen soort de zegeningen en voor alles wat afwijkt daarvan de veroordeling. Maar weet je….soms is de sabbat een werkdag omdat het de beste mogelijke optie is. Een Bijbels voorbeeld wat ons toont dat de zonde niet zo makkelijk is te vangen en zo zijn er nog veel meer.  Jij creëert jezelf een weg die – volgens jou – volgens de maatstaven van God zijn. Let wel; die weg heb jij zelf gemaakt, niet God. Je houdt jezelf voor dat God deze weg wil gaan, God wil het niet anders. Zijn wet is namelijk helder, daar hoeven we niets aan toe te voegen.
Je neemt je eigen leven als graadmeter en van daaruit probeer je alles wat boven en onder die wet functioneert te wijzen op de zonde. Alles wat zich daarboven of onder bevindt dient veroordeelt te worden, zodat jij jezelf ervan kunt afhouden. Daar is namelijk het leven goed, daar is het leven zoals het moet worden geleefd. Overschat jezelf niet teveel zou ik zeggen. Ken jij een volmaakt (hetero) huwelijk, ja…waarschijnlijk zit jij er zelf in. Want, jij kan makkelijk zakendoen vanuit die positie. Of overschat jij je eigen huwelijk een klein beetje om van daaruit te oordelen over een ander?

Dus; kom maar eens uit je ‘veilige haventje’ en zet nu eens niet een ander (de homo) op de beklaagdenbank, maar ik zou zeggen: “neem er zelf eens plaats en oordeel. Véroordeel!
 Misschien zal dan blijken dat je jezelf meer hebt overschat dan je vooraf voor mogelijk had gehouden!

Er zijn veel te veel homo’s binnen de kerk die niet eens ervoor durven uit te komen dat ze homo zijn, laat staan dat ze een relatie (in liefde en trouw!) durven te beginnen. Eén van de redenen daarvan is dat er mensen zijn die menen bij voorbaat al te moeten en mogen oordelen. Dat vind ik jammer.

Voor een hetero is er niets veiliger dan vast houden aan de afwijzing, blijven hameren op zonde en ondertussen ook nog roepen volgeling van Jezus te zijn. Hem als voorbeeld in het leven stellen, maar zeg nou eens eerlijk: dan gaat er toch wel behoorlijk wat mis of niet soms?
Jezus geeft mij namelijk een heel ander (beter!) voorbeeld hoe ik met deze mensen zou moeten omgaan.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 04, 2010, 09:54:27 am »
Modbreak:
Meta-discussie verwijderd. Graag on-topic blijven.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 04, 2010, 10:05:45 am »
Je kunt je afvragen wat deze site nog toevoegt want de besluiten van beide landelijke vergaderingen zijn nog precies zo als small brother ze graag ziet. Dus je mag het zijn, je mag er over discussieëren maar owee als je vriend(in) van hetzelfde geslacht krijgt want dan moet je gewoon vertrekken. Tenminste tenzij je voortdurend onder de tucht wil staan en van het Avondmaal wil worden gehouden. Dus leuk zo'n site en vijfentwintig jaar geleden was het zelfs revolutionair geweest maar nu is mosterd na de maaltijd. En een doekje voor het bloeden.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 04, 2010, 11:58:42 am »
@ Annet,
Nee. Ik waardeer je opstelling en persoonlijke betrokkenheid op andere plaatsen; maar dit is mist.

Jezus zegt: Hebben zij u niet veroordeeld, dan veroordeel ik u ook niet.
Ga heen en zondig niet weer.

Wat maakt dat je dit voorbeeld wilt toepassen? Denk je dat Jezus de vrouw toestaat om verder te gaan met hoereren? Of denk je dat Jezus met dit voorbeeld het hoereren in het algemeen wil toestaan zolang het maar gebeurt uit oprechte motieven van liefde en begeerte?

Voor wie denk je dat Jezus gestorven is? Voor degene die van harte wenst te breken met de oude mens, of de degene die de oude mens zalft met de geest van gearriveerdheid?

Wat denk je dat Jezus komt doen: de rechtvaardigheid van de Vader bevestigen, of relativeren? Wordt de bergrede (mat.5) dan zo slecht begrepen?

quote:

Annet schreef op 04 juni 2010 om 09:06:
[...]
@ Small-Brother,

Een vreemde reactie, anders kan ik het niet zeggen.
“Het gaat niet om de erkenning en aanvaarding, maar om bekering en begeleiding op de weg terug”

Dat is makkelijk zakendoen voor iemand die zich verre van deze gevoelens en of praktijk bevindt. (...)Je creëert jezelf een ‘veilige haven’, een moreel verantwoord leventje en vanuit die positie is het makkelijk te wijzen naar de zonde.  “God wil het zo” wordt dan gezegd.
Waaruit blijkt dat? Is dat jouw vooroordeel, of heb ik reden gegeven voor dit oordeel van jou?

quote:

Wat doet Jezus met de vrouw die overspel had gepleegd? Dat is namelijk óók een ernstige zonde. Hij zou die vrouw gemakkelijk kunnen veroordelen, maar hij doet het niet. Het veroordelen van die vrouw was het vrijspreken van zichzelf geworden, dus kiest hij niet voor de gemakkelijkste weg.
Dus Jezus spreekt zichzelf niet vrij??

quote:

Jezus discrimineert namelijk niet! Hij spaart  - ook deze mensen – in zijn oordeel en. Hij oordeelt niet in tegenstelling tot de mensen die zeggen Zijn volgelingen te zijn. Komt jou dit bekend voor?

Spaart Jezus de mensen, of de zonde?? De mensen, maar niet de zonde. Je laat je volledig gaan in je emotie. Ik zal je emotie geven:
Jezus loopt over de weg. Zijn Vader wil dat hij de schuld van de wereld op zich neemt. Fijn is het niet en de last is niet licht. Het kruis is zwaar en hij zweet bloed. Komt hij mensen op zijn weg tegen, en hij zegt: kom volg mij op deze smalle weg, want ik draag ook uw kruis. Mijn last is licht, want je hoeft me alleen maar te volgen. Mijn juk is zacht, want je hoeft alleen maar de oprechte gezindheid te hebben om het goede te willen doen.
Loop jij daar de andere kant op te lopen, en zegt tegen Jezus: Sorry mijn Heer Jezus, maar ik volg U niet. Maar bedankt dat U mijn kruis ook naar boven draagt... Nee Annet, gevraagd wordt van jou om je om te draaien en achter Jezus aan te lopen. Is dat teveel gevraagd van jou en van mij?

quote:

Wat doe jij? Jij oordeelt wél. Veroordeelt zelfs en gelijk wil je jezelf een volgeling noemen die leeft volgens Bijbelse normen? Dat is óók een zonde kan ik je zeggen!
Dichte mist. Je ziet nog geen hand voor de ogen (sta me svp deze typering toe, anders moet ik op elk detail ingaan). Wie zou ik willen veroordelen? Waar je mij wel ziet oordelen, gaat het over de oneerlijkheid van het presenteren als een neutrale opstelling, waar de waarheid is dat de bijbelse norm uit de bijbel wordt gehaald. Als de norm is weggehaald, is er geen overtreding meer mogelijk; en is een schriftuurlijk bewijs niet meer (dan) een toegestane mening.

quote:

Op basis van wat de Bijbel ons zegt pakken we voor onze eigen soort de zegeningen en voor alles wat afwijkt daarvan de veroordeling. Maar weet je….soms is de sabbat een werkdag omdat het de beste mogelijke optie is. Een Bijbels voorbeeld wat ons toont dat de zonde niet zo makkelijk is te vangen en zo zijn er nog veel meer.  Jij creëert jezelf een weg die – volgens jou – volgens de maatstaven van God zijn. Let wel; die weg heb jij zelf gemaakt, niet God. Je houdt jezelf voor dat God deze weg wil gaan, God wil het niet anders. Zijn wet is namelijk helder, daar hoeven we niets aan toe te voegen.

Dit is een ander onderwerp. Daarvan zeg ik niet dat je in de mist bent, maar wel dat je me nog niet begrijpt. Elk concreet geformuleerd gebod krijgt een uitholling als de concreetheid zichzelf draagt. Want het is de liefde die het concrete gebod draagt en ook verder doet strekken dan het geschreven gebod kan omvatten. Mattheüs 5. Maar is dat een reden om het gebod ongeldig te verklaren??? Het antwoord is nee. Zie je dat niet?

quote:

Je neemt je eigen leven als graadmeter en van daaruit probeer je alles wat boven en onder die wet functioneert te wijzen op de zonde. Alles wat zich daarboven of onder bevindt dient veroordeelt te worden, zodat jij jezelf ervan kunt afhouden. Daar is namelijk het leven goed, daar is het leven zoals het moet worden geleefd. Overschat jezelf niet teveel zou ik zeggen.
Je vooroordeel over mij blokkeert je liefde. Helpt het als ik je zeg dat ik mij niet herken in ook maar één van deze je woorden; of zou je dat juist als een bevestiging zien?

quote:

Ken jij een volmaakt (hetero) huwelijk, ja…waarschijnlijk zit jij er zelf in. Want, jij kan makkelijk zakendoen vanuit die positie. Of overschat jij je eigen huwelijk een klein beetje om van daaruit te oordelen over een ander?

De liefdeloosheid in je oordeel maakt je blind. Niemand moet zich verbeelden dat hij een leven kan leiden zonder begeerten om zich heen. Maar de liefde doet afstand van de begeerte en zoekt de wil van de ander en de wil van God. Die voorstelling van jou dat een heterohuwelijk toegeven aan de begeerte is, is een valse voorstelling van zaken. Niet ik maar een ieder die denkt dat een hetero wel zijn begeerte kan volgen en een homo niet, overschat het huwelijk. Elk heterohuwelijk dat niet principieel afstand doet van de begeerte en dat niet buigt voor de liefde voor de ander en voor God is evenzo zondig. Maar waar de wetteloosheid geaccepteerd is en de begeerte de norm, is liefde buitengesloten.
Maar de liefde verplicht ons om de begeerten te stroomlijnen en om afstand te doen van alle begeerten die tegen de liefde ingaan.

quote:

Dus; kom maar eens uit je ‘veilige haventje’ en zet nu eens niet een ander (de homo) op de beklaagdenbank, maar ik zou zeggen: “neem er zelf eens plaats en oordeel. Véroordeel!
 Misschien zal dan blijken dat je jezelf meer hebt overschat dan je vooraf voor mogelijk had gehouden!

De tijd verandert. Waar jouw emotie toeneming van liefde waarneemt, neemt juist de liefdeloosheid toe. Als we deze discussie twintig jaar geleden hadden gevoerd zou het zijn gegaan over bijbelteksten. Dan zou het niet gaan over de liefde in begeren die wij verzinnen, maar over de liefde in onderwerping tot God. Merk je niet ook bij jezelf dat dat een reeds lang gepasseerd station is?

quote:

Er zijn veel te veel homo’s binnen de kerk die niet eens ervoor durven uit te komen dat ze homo zijn, laat staan dat ze een relatie (in liefde en trouw!) durven te beginnen. Eén van de redenen daarvan is dat er mensen zijn die menen bij voorbaat al te moeten en mogen oordelen. Dat vind ik jammer.

Neem van mij aan dat het faciliteren van homorelaties ook een toename van homorelaties bewerkt. Want er is bij mensen altijd een begeren dat van tijd tot tijd ingaat tegen de wet en de liefde. Is het lijden onder een begeerte een excuus om eraan toe te geven? Als je polygamie goed gaat vinden gaat het ook meer voorkomen. Als je pedofilie gaat goedkeuren gaan jij en ik nog verbijsterd zijn hoe vaak het gaat voorkomen. Maar goedkeuren van wat God heeft verboden, is tegen de liefde. En in dit geval tegen de natuur. De legitieme liefde van een man tot een man wordt besmet omdat de maatschappij er de factor begeerte aan toevoegt.
Ik oordeel niet over zielen. Je vooroordelen daarover zijn erg sterk.

quote:

Voor een hetero is er niets veiliger dan vast houden aan de afwijzing, blijven hameren op zonde en ondertussen ook nog roepen volgeling van Jezus te zijn. Hem als voorbeeld in het leven stellen, maar zeg nou eens eerlijk: dan gaat er toch wel behoorlijk wat mis of niet soms?
Jezus geeft mij namelijk een heel ander (beter!) voorbeeld hoe ik met deze mensen zou moeten omgaan.

Als het voorgaande geen inzicht biedt, zal het ook in deze laatste alinea niet komen. Het is jammer want het gaat inmiddels niet over de homo's - waar ik het helemaal niet over gehad heb - en ook niet over de synode(-deputaten) waar ik het wel over had, maar over jou en mij.
En als jij uit Jezus' voorbeeld haalt dat wij niet hoeven te breken (erop hameren noem jij dat) met de zonde, het spijt me maar dan ken je Jezus niet.

Ik hamerde niet op het hoofd van de zondaar. Ik hamerde niet op de zonde van homoseksualiteit. Ik hamerde op de mistige ongeestelijke opstelling waardoor het zicht op de zonde verdwijnt.
Verdwenen is.
« Laatst bewerkt op: juni 04, 2010, 12:13:41 pm door small brother »

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 04, 2010, 01:19:18 pm »

quote:

dingo schreef op 04 juni 2010 om 10:05:
Je kunt je afvragen wat deze site nog toevoegt want de besluiten van beide landelijke vergaderingen zijn nog precies zo als small brother ze graag ziet. Dus je mag het zijn, je mag er over discussieëren maar owee als je vriend(in) van hetzelfde geslacht krijgt want dan moet je gewoon vertrekken. Tenminste tenzij je voortdurend onder de tucht wil staan en van het Avondmaal wil worden gehouden. Dus leuk zo'n site en vijfentwintig jaar geleden was het zelfs revolutionair geweest maar nu is mosterd na de maaltijd. En een doekje voor het bloeden.
Maw ben jij de mening toegedaan dat een homofiele relatie,lees leven als man en vrouw goedgekeurd moet worden ?

Annet

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 04, 2010, 01:27:48 pm »
Allereerst wil ik zeggen dat ik me niet  laat leiden door mijn emotie. Dat zou wellicht pas aan de hand zijn als ik zelf de besproken geaardheid had, maar dat is niet zo. Wat dat betreft ben ik volkomen neutraal hierin en spreek dus niet uit ervaring, laat staan uit emotie.

Jij zegt dat ik moet omdraaien om Jezus te kunnen volgen en ik zeg dat jíj je moet omdraaien om Hem te kunnen volgen. Nu lopen we allebei de andere kant op en één van ons loopt van Jezus weg, de ander volgt Hem.
Het is niet helemaal eerlijk dus om vanuit jouw positie te oordelen, je mening uit te spreken en daarmee indirect te zeggen dat ik me – met mijn mening – juist van Hem afkeer. Dat is niet zo.
Wat Jezus niet doet, namelijk oordelen en veroordelen, doe ik ook niet. Jij daarentegen heb jouw mening klaar als het om een Bijbels afwijkende geaardheid gaat. Althans, jij meent dat zo in de Bijbel te lezen, ik lees iets anders!

Homoseksualiteit is een geaardheid, daar kan niemand iets aan veranderen. Dat is iets wat pas veel later is ontdekt en niet in de tijd van de Bijbel. Wees zelf maar blij dat jij – naar ik aanneem – deze geaardheid niet hebt.
Jezus zegt ons trouwens helemaal NIETS over homoseksualiteit en alleen Hij sprak rechtsreeks de woorden van God! Bovendien; het komt zelfs erg weinig voor in de Bijbel, maar wij meten dit levensgroot uit. We leggen het als een soort van strop om de homoseksuele mensen heen en zij moeten zelf maar zien om in het ‘reine’ te komen, om uit die benarde positie te komen. Dat gaat met enorm veel narigheid gepaard, zelfs zo ver dat mensen het leven niet meer zien zitten. Ze raken in een tweestrijd, door wat MENSEN hen aandoen, en wil jij je onder die mensen begeven? Dat is nogal een wrange gedachte voor iemand die meent kort achter Jezus aan te lopen?

Het moet jou zeker gelukt zijn om alle regels in de Bijbel netjes na te leven? Aangezien het op mij overkomt dat je precies weet hoe de normen liggen. Goed, dan mag ik je wakker schudden, dat is nog helemaal niemand gelukt!
Maar meet de zonden van de homofile medemens niet tien keer zo groot uit als je eigen zonden, dat siert je niet.
Nogmaals, je eigen soort reken je tot de zegeningen, alles wat afwijkt wordt onderworpen aan een veroordeling. Daarmee maak je het zodanig dat jezelf nooit op de beklaagdenbank hoeft te zitten, want jouw normen heb je prima veilig gesteld, althans dat denk je op Bijbelse gronden te mogen doen.
Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand”. Daar staat niet dat je medechristenen met Bijbelse termen om de oren mag slaan om ze terecht te wijzen en neer moet zetten als zondaars. “Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf”, ook daarmee keer jij je van Jezus af, want met jouw oordeel, jouw veroordeling heb je de naaste niet lief..moet ik nog even doorgaan?

Mijn liefdeloosheid maakt mij dus niet blind, zou het ook andersom kunnen zijn en dat jóuw liefdeloosheid blind maakt?
Je schrijft: “Elk heterohuwelijk dat niet principieel afstand doet van de begeerte en dat niet buigt voor de liefde voor de ander en voor God is evenzo zondig” Mee eens, maar waarom dan wél het homo (huwelijk) expliciet benoemen? Daar ga je direct al de mist in!

Ik heb ernstig weinig vertrouwen in het oordeel dat jij – en niet alleen jij, maar velen met jou – over onze homofile medemens geeft, daarentegen heb ik een blind vertrouwen in het oordeel dat God over deze mensen zal geven. Dus, met andere woorden: zullen we het maar aan God overlaten?

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 04, 2010, 04:08:21 pm »

quote:

Annet schreef op 04 juni 2010 om 13:27:
Dus, met andere woorden: zullen we het maar aan God overlaten?

Eens en niet alleen deze problematiek !

Maar de bijbel is niet echt onduidelijk want in Lev 18:22 geeft op zich de gens wel aan:

Met een man mag u geen omgang hebben zoals met een vrouw; dat is een gruwel.

Annet

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 04, 2010, 04:14:44 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 04 juni 2010 om 16:08:
[...]

Maar de bijbel is niet echt onduidelijk want in Lev 18:22 geeft op zich de gens wel aan:

Het is niet echt eerlijk om er één zin uit te halen, deze uit z'n verband te halen en daarop een reactie te geven. Dan doe ik ook geen moeite daar op in te gaan.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 04, 2010, 04:18:41 pm »

quote:

Annet schreef op 04 juni 2010 om 16:14:
[...]

Het is niet echt eerlijk om er één zin uit te halen, deze uit z'n verband te halen en daarop een reactie te geven. Dan doe ik ook geen moeite daar op in te gaan.

Hoeft ook niet want daar ben je geheel vrij in (volgens gaat het helemaal niet om eerlijk of niet eerlijk toch ?) want ik wil me inhoudelijk niet mengen in deze reactie die jij gegegeven hebt aan de plaatser van de reactie.

Je interpreteert mijn reactie negatief maar dat mag en dat is een van de nadelen van een forum en geschreven woord.

Annet

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 04, 2010, 04:35:46 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 04 juni 2010 om 16:18:
[...]

Hoeft ook niet want daar ben je geheel vrij in (volgens gaat het helemaal niet om eerlijk of niet eerlijk toch ?) want ik wil me inhoudelijk niet mengen in deze reactie die jij gegegeven hebt aan de plaatser van de reactie.

Je interpreteert mijn reactie negatief maar dat mag en dat is een van de nadelen van een forum en geschreven woord.

"
Óf je mengt je er in, óf je houdt je er gewoon helemaal buiten, maar wat je nu doet is natuurlijk niet helemaal eerlijk. Zoals ik het al aangaf, je neemt één zin die ik in een verband heb geschreven en daar geef je dan wel even een reactie op.
Dat is geen nadeel van een forum zou ik zeggen; maar de manier hoe je er mee omgaat en daar ben je zelf bij toch?

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 04, 2010, 05:34:16 pm »
@Annet:ik heb kennis genomen van je reactie.Ik blijf er bij dat je het negatief interpreteert. :O

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 04, 2010, 05:59:52 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 04 juni 2010 om 16:08:
[...]

Datzelfde staat er ook over het eten van onreine dieren zoals bijvoorbeeld ons varkenslapje dus als dat het enige argument is....

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 04, 2010, 06:02:00 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 04 juni 2010 om 13:19:
[...]

Maw ben jij de mening toegedaan dat een homofiele relatie,lees leven als man en vrouw goedgekeurd moet worden ?
Ja die mening ben ik inderdaad toegedaan, zolang het gaat over een monogame relatie uiteraard.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 04, 2010, 08:25:41 pm »

quote:

dingo schreef op 04 juni 2010 om 18:02:
[...]

Ja die mening ben ik inderdaad toegedaan, zolang het gaat over een monogame relatie uiteraard.

Ik denk dat de Bijbel daar duidelijk over is en dat dit absoluut uitgesloten is.
Er is niet voor niks een scheppingsorde en homosexueel gedrag is het waar het om gaat.Ook God houdt van een homosexueel christen.Dit betekent wel zelfverloochening als het gaat om sexueel gedrag.

(Leviticus 18:22 resp 20:13 en of Romeinen 1:26,27)

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 04, 2010, 08:26:38 pm »

quote:

dingo schreef op 04 juni 2010 om 17:59:
[...]

Datzelfde staat er ook over het eten van onreine dieren zoals bijvoorbeeld ons varkenslapje dus als dat het enige argument is....
Ja en vroeger werden er ook rijdansen gedaan.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 04, 2010, 09:14:57 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 04 juni 2010 om 20:25:
[...]
Ik denk dat de Bijbel daar duidelijk over is en dat dit absoluut uitgesloten is.
Er is niet voor niks een scheppingsorde en homosexueel gedrag is het waar het om gaat.Ook God houdt van een homosexueel christen.Dit betekent wel zelfverloochening als het gaat om sexueel gedrag.

(Leviticus 18:22 resp 20:13 en of Romeinen 1:26,27)

Ik denk dat de Bijbel daar niet zo duidelijk over is als dat jij hier suggereert. De scheppingsorde is menselijke filosofische uitvinding geen theologische maar zelfs dan is de schepping niet meer wat het geweest is door de zondeval.

Paulus zegt enig moment van man en vrouw dat ze beter kunnen trouwen dan branden van begeerte, waarom zou dat niet voor een homoseksueel paar kunnen gelden. Maar goed alle argumenten voor en tegen zijn ongetwijfeld op www.homoindekerk.nl te vinden, heeft die site toch nog enig nut.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 04, 2010, 09:20:57 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 04 juni 2010 om 20:26:
[...]

Ja en vroeger werden er ook rijdansen gedaan.
Nog steeds hoor en als je Jood bent word je nog steeds besneden. Maar Lev 18:22 is dus voor een christen geen argument.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 04, 2010, 10:16:08 pm »

quote:

dingo schreef op 04 juni 2010 om 21:20:
[...]

Nog steeds hoor en als je Jood bent word je nog steeds besneden. Maar Lev 18:22 is dus voor een christen geen argument.
Jij mag van mij altijd het laatste woord !

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 04, 2010, 10:24:28 pm »
VOlgens mij is er ergens in de grochten van dit forum meer draad te vinden over het onderwerp homofilie. toch?
Mail me maar als je wat wilt weten

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 05, 2010, 12:16:08 am »
Vast wel meer dan één draad want het is een onderwerp waar alleen voor of tegen mogelijk is. Overigens voor de duidelijkheid ik ben zelf geen homofiel maar zie ze wel en masse uit de kerk verdwijnen, zeker als ze een partner krijgen. En dat ga je niet veranderen met een website. Die is hooguit voor de achterblijvende hetero's die zo bevestigd krijgen dat ze toch gelijk hebben.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 05, 2010, 02:36:43 pm »

quote:

dingo schreef op 05 juni 2010 om 00:16:
Die is hooguit voor de achterblijvende hetero's die zo bevestigd krijgen dat ze toch gelijk hebben.
Sorry maar dit is kletskoek,het gaat niet om gelijk krijgen maar wat er als startpunt in de Bijbel staat en dat is heel iets anders dan wat jij of ik voor goed achten.

Annet

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 05, 2010, 03:16:04 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 05 juni 2010 om 14:36:
[...]

Sorry maar dit is kletskoek,het gaat niet om gelijk krijgen maar wat er als startpunt in de Bijbel staat en dat is heel iets anders dan wat jij of ik voor goed achten.

@ rtfm08

Ik begrijp je niet zo. Je gaat nérgens echt op in, maar probeert wel links en rechts wat opmerkingen te maken die provocerend zijn.

Waarom doe je dat?
Wees dan ook oprecht en ga er inhoudelijk eens op in, maar dit blijft nogal zweverig.
Sorry

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 05, 2010, 03:24:22 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 05 juni 2010 om 14:36:
[...]

Wat in de bijbel staat is ook gevoelig voor menselijke interpretatie en de grootste gemene deler van interpretaties noemen we dogmatiek of kerkelijke leer.

Wat ik zie is dat een grote groep mensen de kerk verlaat omdat ze er niet mogen zijn volgens een meerderheid in onze kerken. Maar het is je goed recht dat kletskoek te noemen.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 05, 2010, 03:25:43 pm »

quote:

Annet schreef op 05 juni 2010 om 15:16:
[...]

@ rtfm08

Ik begrijp je niet zo. Je gaat nérgens echt op in, maar probeert wel links en rechts wat opmerkingen te maken die provocerend zijn.

Waarom doe je dat?
Wees dan ook oprecht en ga er inhoudelijk eens op in, maar dit blijft nogal zweverig.
Sorry

De vraag is of het echt provocerend is of dat het iets is wat iemand liever niet wil lezen of horen of wat dan ook.
Mbt homofilie kan ik kort zijn.Het is mi een geaardheid die het heel lastig kan maken om conform Gods Woord te blijven leven.Ook een homofiel is mens en geen haar slechter dan wie dan ook.Dat neemt niet weg dat het niet gaat om wat wij vinden maar dat de Bijbel uitgangspunt is toch ? En dat iedereen daar wat over te zeggen heeft en momenteel anders over denkt is een van de redenen waarom de saamhorigheid begint te kraken in zijn voegen.

De Bijbel is voor mij vrij duidelijk omtrent het samenleven als man en vrouw als het gaat om homofilie.Het kan niet ! Dat zoiets een hele strijd kan zijn is ook duidelijk en dat ieder mens zijn zwakte heeft ook,neemt niet weg dat je de mensen er wel op mag wijzen maar dat is iets anders dan veroordelen !

Het nadeel van een forum als dit is dat tegenwoordig veel wat vanuit de Bijbel wordt aangehaald voorzien wordt van kommentaar als nee maar dat was of nee dat zie je niet goed of .......................

De tendens op dit forum,uitzonderingen daargelaten,is mi te progresssief maar goed dat kan wellicht met leeftijd en andere zaken te maken hebben  ;)

Annet

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 05, 2010, 04:58:36 pm »
@rtfm08

Dat is natuurlijk een nogal vreemd antwoord. Dit heeft he-le-maal (!!) niets met leeftijd te maken!

Het is niet jouw taak, noch de mijne, om daar mensen onnodig mee te belasten. Jij wilt graag in Bijbelse termen blijven, nou komt ie: "Heb uw naaste lief, als uwzelf!"
Door homofile mensen deze teksten als een molensteen om de nek te hangen vind ik wel even iets anders dan uw naaste lief hebben toch?

Het is geen nadeel van een forum als dit dat er tegenwoordig veel wat uit de Bijbel wordt aangehaald voorzien wordt van commentaar...om in jouw woorden te blijven: dat is kletskoek.

Daar maak jij jezelf ook schuldig aan, dat hoef ik je toch hopenlijk ook niet verder uit te leggen?

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 05, 2010, 05:37:51 pm »
Wat een rare god toch.
Almachtig; en toch niet in staat, zo te formuleren, dat iedereen het eenduidig kan verstaan.  :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juni 05, 2010, 08:29:24 pm »

quote:

Annet schreef op 04 juni 2010 om 16:14:
[...]

Annet: heb je wel respect en begrip voor tegenstanders van het homohuwlijk,homoseksualiteit of homoseksuele geaardheid? Je komt erg hard over.

De bijbeltekst staat er: je zal als man niet het bed delen met een andere man zoals een getrouwd stel dat doet. Het gaat mij in dit geval niet om die wet, maar om de vraag: "waarom heeft God dit toen gezegd?"

Er zijn mensen die zeggen: schrap dit uit de bijbel!
Dan denk ik: gooi de bijbel dan maar helemaal weg.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 05, 2010, 08:34:53 pm »
Ik ken een eigenaar van een gospelshop.

De eigenaar van die winkel was getrouwd en heeft kinderen. Hij was hervormd, werd vervolgens vol evangelisch en is nu weer hervormd, maar dan kerkende in een gereformeerde bondskerk met zijn zoon. Hij is inmiddels helaas gescheiden. Hij kwam er op een leeftijd achter dat hij niet heterosekueel geaard is. Zijn hele relatie was volgens hem nooit echt daardoor wat geworden. Er miste iets in het huwelijk. Hij vertelde op een gegeven moment open en eerlijk dat hij worstelde met homoseksuele voorkeuren. Hij belande in een echtscheiding en heeft besloten verder als vrijgezel door het leven te gaan. Hij is dat wel homoseksueel geaard heeft hij ontdekt, maar omdat hij op bijbelse gronden er van vertuigd is dat hij geen homoseksuele relatie aan moet gaan, heeft hij besloten alleen te blijven.

Dit is zijn verhaal. De verkoper en eigenaar van de gospelshop.
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2010, 08:37:51 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juni 05, 2010, 08:49:18 pm »
Ik ken ook een vrouw. Ze gaf leiding aan de bijbelkring van de Youth for Christ waar ik als tiener op zat. Ze heeft veel met ons uit de bijbel gelezen en is er samen met een andere leidster met ons er over in gesprek gegaan. Het was een heel fijne club. Ik heb veel aan die klub gehad, ik kwam er uit mijn schulp van vaalangstigheid en minderwaardigheidsgevoelens. Ik merkte dat ik er mocht zijn in die club. De jaren ervoor zat ik ook op een club, maar ik voelde er me niet thuis. In deze club voelde ik me wel thuis. Ik kreeg eindelijk plezier aan de club en raakte gedreven voor Gods Woord, zoals ik dat ervoor niet heb gehad.

Deze leidster waar ik het over heb bleek op vrouwen te vallen. Ze trouwde later met een vrouw en ze kregen met behulp van artsen twee kinderen. Ze kerken nu in de Lutherse kerk in een stad en zijn daar beiden heel actief in. Ze zijn trouw aan elkaar en proberen te leven naar Gods woord.

Ze was een keer in onze kerk en na die tijd heeft ze tegen iemand gezegd dat ze boos was op onze gemeente. Want ze wist dat er velen tegen het homohuwlijk zijn, maar toch hebben ze haar niet vermaand zoals de bijbel het gebied en bleven ze vriendelijk en aardig tegen haar doen, al wist zij dat ze tegen haar relatie zijn.

Annet

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juni 05, 2010, 08:54:57 pm »

quote:

gaitema schreef op 05 juni 2010 om 20:29:
[...]

Annet: heb je wel respect en begrip voor tegenstanders van het homohuwlijk,homoseksualiteit of homoseksuele geaardheid? Je komt erg hard over.

De bijbeltekst staat er: je zal als man niet het bed delen met een andere man zoals een getrouwd stel dat doet. Het gaat mij in dit geval niet om die wet, maar om de vraag: "waarom heeft God dit toen gezegd?"

Neem me niet kwalijk, maar wie is hier in deze discussie nu eigenlijk hard?
Zijn dat de mensen die menen hun eigen leven als graadmeter te moeten nemen en vanuit die positie gaan veroordelen over de zonden van anderen, of zijn het de mensen die álle andere mensen respecteren om hun afkomst. Het is de eerste groep mensen die homofilie altijd maar blijft benoemen..daar zijn al mensenlevens aan stuk gegaan!  
Moet ik nog even een aantal andere regels op noemen die óók in de Bijbel staan maar die we allemaal(!)  dagelijks aan onze laars lappen? Ik noem een voorbeeld: Volgens het Bijbelboek Leviticus mag je geen kleren dragen die gemaakt zijn van een mengsel van katoen en bijvoorbeeld polyester. Welnu, dan kunnen de meesten van ons de hele modecollectie die nu in de kast hangt gelijk de deur uit gooien. Wat zeggen mensen dan? “Ja, maar dat is bijna onmogelijk!” Kijk en dat noem ik nou hard, of beter gezegd; hypocriet.
Wél de homo’s een onmogelijke regel opleggen en zelf alles met een korreltje zout nemen.
De Bijbel is 2000 jaar oud en het is onmogelijk om 100% volgens de Bijbel te leven. Dat kán niet en dat schijnen maar erg weinig mensen te beseffen. Er was een Amerikaanse professor die het heeft geprobeerd, er staat een filmpje van op youtube…kijk het maar eens en je moet er bijna om lachen!

Waarom worden al die andere regels dan door ons niet als belangrijk gevonden, zelfs niet eens genoemd en wordt die ene wat betreft homo(seksualiteit) wel 10 keer zo breed uitgemeten??

Dus....als jij jezelf in de waan laat dat je 100% volgens de Bijbelse normen leeft dan kom je behoorlijk bedrogen uit!

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juni 05, 2010, 09:05:45 pm »

quote:

[...]

......
...
Tja, hoe moet ik dit interpreteren??
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juni 05, 2010, 10:12:42 pm »

quote:

Annet schreef op 05 juni 2010 om 20:54:
[...]

Neem me niet kwalijk, maar wie is hier in deze discussie nu eigenlijk hard?
Zijn dat de mensen die menen hun eigen leven als graadmeter te moeten nemen en vanuit die positie gaan veroordelen over de zonden van anderen, of zijn het de mensen die álle andere mensen respecteren om hun afkomst. Het is de eerste groep mensen die homofilie altijd maar blijft benoemen..daar zijn al mensenlevens aan stuk gegaan!  
Moet ik nog even een aantal andere regels op noemen die óók in de Bijbel staan maar die we allemaal(!)  dagelijks aan onze laars lappen? Ik noem een voorbeeld: Volgens het Bijbelboek Leviticus mag je geen kleren dragen die gemaakt zijn van een mengsel van katoen en bijvoorbeeld polyester. Welnu, dan kunnen de meesten van ons de hele modecollectie die nu in de kast hangt gelijk de deur uit gooien. Wat zeggen mensen dan? “Ja, maar dat is bijna onmogelijk!” Kijk en dat noem ik nou hard, of beter gezegd; hypocriet.
Wél de homo’s een onmogelijke regel opleggen en zelf alles met een korreltje zout nemen.
De Bijbel is 2000 jaar oud en het is onmogelijk om 100% volgens de Bijbel te leven. Dat kán niet en dat schijnen maar erg weinig mensen te beseffen. Er was een Amerikaanse professor die het heeft geprobeerd, er staat een filmpje van op youtube…kijk het maar eens en je moet er bijna om lachen!

Waarom worden al die andere regels dan door ons niet als belangrijk gevonden, zelfs niet eens genoemd en wordt die ene wat betreft homo(seksualiteit) wel 10 keer zo breed uitgemeten??

Dus....als jij jezelf in de waan laat dat je 100% volgens de Bijbelse normen leeft dan kom je behoorlijk bedrogen uit!

Ik vond de eerste berichten ook hard overkomen, maar dat komt voor een deel vanwege mijn eigen argumenten dat ik dat zo zie. Vanuit hun overtuiging is het denk ik logisch dat ze zo reageren. Jouw woorden kwamen ook hard over, waardoor ik bij het lezen ervan diract al zoiets heb van "ik zwijg wel  :X , want anders krijg ik alles over mijn dak."

Ik ben verder rustig gaan lezen en heb toen me af zitten vragen wat de homoseksuelen zelf nu aan deze discussie zouden hebben. Volgens mij komen zij hier niet verder mee, dus kwam ik met twee voorbeelden uit mijn eigen leven van twee homoseksuelen die ik ken.

Wat de regels betreft: mij interesseerd het wat God van ons wil, zoals jij het presenteerd kan je naar mijn idee net zo goed de bijbel weg gooien, want wat moet je dan nog met dat boek?

Het antwoord op je regeltjes en wetjes vraag is naar mijn idee kort gezegd twee antwoorden:
1. we leven niet meer onder het oude, maar het nieuwe verbond.
2. elke regel die God opstelde had in die tijd haar doel. Soms zeggen bepaalde regels nog wat over onze tijd, maar lang niet altijd.

uitleg:
1. Jezus heeft laten zien dat het leven naar geboden leid tot de zonde, dus brengt Hij ons Zijn Geest om de wet te laten vervullen vanuit de Geest van liefde en kracht (Heilige Geest). In de liefde komt de wet tot vervulling.
2. Vroeger wisten de Joden bijvoorbeeld niet dat er bacteriën zijn, dus verbood God vanwege de gezondheid om bepaalde dingen te doen en vanwege de vele ziektes om met andere volken die zich onhygiënisch gedroegen mochten ze niet huwen. Die andere volken hadden vaak veel ziektes bij zich dragen, waarvan wij vandaag weten dat ze door hun levenstijl blood stonden aan de bacteriën. Vandaag de dag houden we ons daarom wel weer bewust aan een aantal regels.
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2010, 10:19:36 pm door gaitema »

Annet

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juni 05, 2010, 10:18:17 pm »

quote:

gaitema schreef op 05 juni 2010 om 22:12:
[...]
Wat de regels betreft: mij interreseerds het wat God van ons wil, zoals jij het presenteerd kan je naar mijn idee net zo goed de bijbel weg gooien, want wat moet je dan nog met dat boek?
Nou dat klinkt opbeurend zeg, dank je wel!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juni 05, 2010, 10:19:56 pm »
Het is een vraag.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juni 05, 2010, 10:20:34 pm »
Wat moet ik met de bijbel als ik naar willekeur kan schrappen wat ik schrappen wil?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juni 05, 2010, 10:21:06 pm »
ps: ik heb het bericht dus wat uitgebreid.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juni 05, 2010, 10:29:08 pm »

quote:

Annet schreef op 05 juni 2010 om 22:18:
[...]

Nou dat klinkt opbeurend zeg, dank je wel!

Ja sorry hoor, maar ik heb nog niet eens mijn visie gegeven. Ik heb enkel je gevraagd naar de bijbelteksten en daarop krijg ik geen bevredigende antwoorden. Ik heb het eerder gehad dat ik kwam met een reactie van Jezus en dat je daarmee kortaf reageerde, zonder inhoudelijk op Gods woorden in te gaan.

God zei: "twee mannen zullen met elkaar het bed niet delen, zoals een man en een vrouw met elkaar het bed deelt."
mijn reactie was enkel een vraag: "waarom zei God dat?"

Ik heb daarop geen antwoord gehad.

Ik zei ook eens dat Jezus zei:
"wanneer je met een begerig oog naar de vrouw van een ander kijkt, dan heb je in jouw hart al echtbreuk geleden."

Toen noemde je dat vroom gezwets.

Conclusie: als ik jou reacties mag volgen, dan heb ik niets aan wat de bijbel me zegt, omdat de bijbel enkel gebruikt mag worden zoals het ons zelf uit lijkt te komen.
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2010, 10:39:08 pm door gaitema »

Annet

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juni 05, 2010, 10:39:00 pm »
Ik heb nog nooit iets vroom gezwets genoemd..hoe kom je daar nu bij?
Trek de conclusie maar die je wilt, gelukkig weet ik beter hoe ik het bedoel en dat is verre van wat jij nu beweert.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juni 05, 2010, 10:39:58 pm »
Jij hebt tegen me gezegd toen je net kwam op het forum dat ik vroom zwetste toen ik met de woorden van Jezus kwam, ga me nu niet voor leugenaar uitmaken Annet.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juni 05, 2010, 10:41:36 pm »
Ik ben nu wel klaar in mijn conclussie trekken: een discussie met jou leverd bij mij vaak zere plekken op.

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juni 05, 2010, 10:51:40 pm »

quote:

[...]

(...)

Je zult Leviticus 20:13 bedoelen.
Waarom God het erin heeft gezet is natuurlijk wel een interessante vraag, maar bedoel je niet toch eigenlijk of het iets is waaraan we ons moeten houden?
Ten aanzien van het laatste kwam ik al eens de opvatting tegen dat Leviticus eigenlijk een boek is vol Joodse wetten en dat het helemaal niet logisch is dat wij ons nu specifiek aan het genoemde vers zouden moeten houden. Daar zit wat in. Leviticus staat vol met allerlei geboden waar Christenen zich in het algemeen niet aan gebonden achten. Waarom dan eventueel wel aan dit? Dat vraagt dan eigenlijk een speciale verklaring. (En daarop weet ikzelf nog niet eenduidig antwoord.)
En uit de brieven van Paulus kun je toch ook wel halen dat het juist fout zou zijn om selectief wat uit de Joodse wetten te gaan halen en het hooghouden daarvan als bijzondere godvruchtigheid te zien.
(Wat betreft de sanctie die op overtreding van het gebod staat valt nog op te merken: Ik weet niet wat de brontekst eigenlijk zegt, maar in oude vertalingen als de Statenvertaling lijkt het of die zonder rechtstreeks doelgericht menselijk uitvoeren daarvan plaatsvindt, terwijl het in nieuwe vertalingen lijkt of men (de overheid) het vonnis moet gaan uitvoeren. Er zal nauwelijks iemand te vinden zijn die achter uitvoering van een dergelijk vonnis staat, hier in Nederland.)  

quote:

Mwa, zó kort door de bocht hoeft het nou ook weer niet per se! ;)

Annet

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: juni 05, 2010, 10:51:45 pm »
Mij ook, die woorden heb ik nooit gebruikt!
maar laat t maar.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juni 05, 2010, 10:54:03 pm »

quote:

Annet schreef op 05 juni 2010 om 16:58:
@rtfm08

Dat is natuurlijk een nogal vreemd antwoord. Dit heeft he-le-maal (!!) niets met leeftijd te maken!

Het is niet jouw taak, noch de mijne, om daar mensen onnodig mee te belasten. Jij wilt graag in Bijbelse termen blijven, nou komt ie: "Heb uw naaste lief, als uwzelf!"
Door homofile mensen deze teksten als een molensteen om de nek te hangen vind ik wel even iets anders dan uw naaste lief hebben toch?

Het is geen nadeel van een forum als dit dat er tegenwoordig veel wat uit de Bijbel wordt aangehaald voorzien wordt van commentaar...om in jouw woorden te blijven: dat is kletskoek.

Daar maak jij jezelf ook schuldig aan, dat hoef ik je toch hopenlijk ook niet verder uit te leggen?
Annet,dank voor je reactie.  (8>

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: juni 05, 2010, 10:56:50 pm »

quote:

Annet schreef op 05 juni 2010 om 22:51:
Mij ook, die woorden heb ik nooit gebruikt!
maar laat t maar.

Bedankt dat je me nu voor leugenaar hebt neergezet.
Hartelijk dank daar voor.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: juni 05, 2010, 11:04:49 pm »
Wie kent dit vers?

Jak 2,11
Want Die gezegd heeft: Gij zult geen overspel doen, Die heeft ook gezegd: Gij zult niet doden. Indien gij nu geen overspel zult doen, maar zult doden, zo zijt gij een overtreder der wet geworden.

Iemand die homoseksualiteit bedrijft is een overtreder van de wet, maar iemand die overspel pleegt is ook een overtreder van de wet en iemand die moordt is eveneens een overtreder van de wet. Wat zijn wij?

God wil barmhartigheid (Mat 9,13; 12,7) en is het barmhartig om homo's buiten de gemeente te willen houden?

'....een onbarmhartig oordeel  zal gaan over degene, die geen barmhartigheid gedaan heeft; en de barmhartigheid roemt tegen het oordeel.' (Jak 2,13)
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2010, 11:05:58 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: juni 05, 2010, 11:07:10 pm »

quote:

Trajecto schreef op 05 juni 2010 om 22:51:
[...]

Je zult Leviticus 20:13 bedoelen.
Waarom God het erin heeft gezet is natuurlijk wel een interessante vraag, maar bedoel je niet toch eigenlijk of het iets is waaraan we ons moeten houden?
Ten aanzien van het laatste kwam ik al eens de opvatting tegen dat Leviticus eigenlijk een boek is vol Joodse wetten en dat het helemaal niet logisch is dat wij ons nu specifiek aan het genoemde vers zouden moeten houden. Daar zit wat in. Leviticus staat vol met allerlei geboden waar Christenen zich in het algemeen niet aan gebonden achten. Waarom dan eventueel wel aan dit? Dat vraagt dan eigenlijk een speciale verklaring. (En daarop weet ikzelf nog niet eenduidig antwoord.)
En uit de brieven van Paulus kun je toch ook wel halen dat het juist fout zou zijn om selectief wat uit de Joodse wetten te gaan halen en het hooghouden daarvan als bijzondere godvruchtigheid te zien.
(Wat betreft de sanctie die op overtreding van het gebod staat valt nog op te merken: Ik weet niet wat de brontekst eigenlijk zegt, maar in oude vertalingen als de Statenvertaling lijkt het of die zonder rechtstreeks doelgericht menselijk uitvoeren daarvan plaatsvindt, terwijl het in nieuwe vertalingen lijkt of men (de overheid) het vonnis moet gaan uitvoeren. Er zal nauwelijks iemand te vinden zijn die achter uitvoering van een dergelijk vonnis staat, hier in Nederland.)  

Ik vindt de uitvlucht: "ja maar al die wetten kan je toch niet houden?" een dooddoener. Als dat geroept wordt lijkt de discussie al doodgeslagen.

voor mij is het heel eenvoudig wat ik met die wetten moet, namelijk eerst je afvragen waarom God de wetten maakte en vervolgens afvragen wat Gods mening vandaag de dag dan is richting ons. Het voortvloeisel zie je ook terug in de brieven van Paulus, waarin Paulus prima uitlegt over welke mensen Gods sprak en wat dit voor vandaag betekend. Namelijk sprak God over de heteroseksuelen die bewust vanuit drift tegen hun eigen heteroseksuele geaardheid in homoseksuele handelingen gaan verrichten.

God had het dus tegen die heteroseksuele mensen. Om er achter te komen wat God dan verwacht van homoseksuele mensen die dat van nature zijn (waar de bijbel nergens over spreekt) heb je de inzicht van de Heilige Geest nodig. Daar mag je God voor bidden. Met die zelfde inzicht kan je de wetten van de bijbel zo verstaan dat je weet wat het betekend voor ons vandaag.

quote:

Mwa, zó kort door de bocht hoeft het nou ook weer niet per se! ;)
Zo ervaar ik het wel, maar goed een ervaring hoeft niet altijd juist te zijn. Echter vindt ik het vreemd als mensen boos worden als ik mijn ervaringen verwoord op nog eens een vragende wijze ook.