Auteur Topic: Kerk sluiten of stichten?  (gelezen 8937 keer)

webredacteurMO

• Redactie GKV.nl
    • Bekijk profiel
Kerk sluiten of stichten?
« Gepost op: oktober 05, 2010, 11:07:04 am »
Hoe komt het toch dat er op de ene plaats een kerk moet sluiten wegens gebrek aan leden en op een andere plaats een kerk geplant wordt vanwege de enorme toeloop van leden? Bij een ledenaantal van minder dan honderd, gaan we al snel te rade of de kerk nog wel een toekomst heeft. Is dat terecht? Prof. M. te Velde, docent kerkrecht aan de Theologische Universiteit in Kampen, denkt dat kerk-zijn ook op een andere manier kan, die niet gebonden is aan grote aantallen.

Te Velde geeft een algemene beschouwing over oorzaken en factoren die meespelen in de beslissing om een kerk te sluiten dan wel door te starten. In het ver volg op dit artikel komt een aantal kerken aan het woord over hun plaatselijke situatie van kerksluiting of –planting of doorstart die ze als gemeente maakten.

Kerksluiting
Is kerksluiting eigenlijk wel zo’n probleem? Prof. Te Velde: Als je het christelijk nuchter bekijkt niet. Het hoort gewoon bij het leven en het zich ontwikkelen van de kerk door de jaren heen. Ik herken wel het rouwproces, maar is dat niet tegelijk de noodzakelijke pijn die iedere ontwikkelingsgang met zich meebrengt? Bijna iedereen komt wel in een soort midlife-crisis: we lopen vast en beginnen weer opnieuw. Als je alleen naar de rouwmetafoor kijkt, zet dat je ook op het verkeerde been: Je bent als kerk immers niet identiek met een gebouw van hout en steen?
Soms moet een kerk sluiten. Meestal spelen er dan verschillende oorzaken mee, bijvoorbeeld: een wijk vergrijst, (met alle gevolgen van dien), er kan een bepaalde incrowd cultuur meespelen waardoor er ruzie komt en leden weglopen omdat ze het niet meer mooi vinden in de kerk. Is kerksluiting dan juist niet vaak een gezonde ontwikkeling, een welkome sanering? Moet je niet met vreugde de kapvergunning aanvragen en vol animo een nieuwe tuin gaan aanleggen? En moet je dat niet op tijd doen?

Historie
We hebben een dicht netwerk van kerken in alle dorpen en steden met vaak grote gebouwen op enkele honderden meters van elkaar. Deze zijn ontstaan en gebouwd vanaf 1880 – 1970, in tijden van bevolkingsgroei, hoog percentage christenen, lage bouwkosten, een stijgend welvaartspeil en met overheidssubsidie. Voor vandaag is een dergelijke kerken-overvloed niet meer normaal. Er zijn altijd groei- en krimpbewegingen. Krimp doet pijn. Maar God regeert en kerken moeten gewoon mee in de gang van de geschiedenis. Als er ergens een kerk sluit, gaat het geloven op een andere plek verder. En ergens anders vinden er weer kerksplitsingen en gemeentestichtingen plaats. Het is dus goed om nuance aan te brengen ten aanzien van kerksluiting.

Hetzelfde kerkconcept voor grote en kleine gemeenten
Een van de factoren die meespelen bij sluiting is de omvang van de gemeente. Wij zien een ledental van minder dan 100 leden vaak als probleem. Maar waarom eigenlijk? Heel veel gemeenten overal op de wereld bestaan uit minder dan 100 leden. Dat komt omdat ons kerkconcept vaak geënt is op een grote gemeente. In een grote gemeente heb je een royale predikantsplaats, een gebouw dat geen ‘draagbare tente’ meer is maar een tempel voor de hele eeuw. Een grote gemeente heeft vaak weinig verbinding met naastliggende gemeenten en is vaak niet wendbaar. In een kleine kerk is dit een moeilijk hanteerbaar model dat leidt tot diverse stremmingen. Maar is het niet goed dat dit nu boven tafel komt? Dat je een kerkconcept dat goed werkt voor een grote gemeente niet zomaar moet kopiëren naar een kleine?

Kerk-zijn op een andere manier
Het kan ook anders. In Amerika heb je de Cell-church-beweging. Een cell is een groep van zeven tot vijftien gezinnen of leefeenheden. Men ontmoet elkaar regelmatig in kleiner verband, ook voor gebed en Bijbelstudie. De Congregation is een gemeenschap van 12-200 leden, heeft een kleine raad van oudsten en vormt een gemeente voor de primaire bediening van het Woord en de sacramenten. Hier ligt ook de verantwoordelijkheid voor pastoraat en tucht. De Celebration is een gemeenschap van meerdere congregations (vier tot zes) voor grootschalige kerkdiensten en hoge kwaliteit in prediking en liturgie.
Je kunt dus op verschillende manieren kerk zijn. Elke manier heeft zijn eigen waarde en sluit aan bij de behoeften die de mensen hebben en de manieren waarop je de gemeenschap beleeft en in praktijk brengt. Het gemeente zijn hoeft niet overal over één kam geschoren te worden. Denken wij niet teveel voor het hele land in één patroon, waarbij alles geldt voor zowel een gemeente van 60 leden als voor een gemeente met 1700 leden, terwijl dit heel verschillende fenomenen zijn? Als je in de bovenstaande drieslag (cell, congregation, celebration) denkt, dan kan er een andere kijk op gemeente-zijn ontstaan, waarin je deze naast elkaar organiseert zodat ze elkaar aanvullen en versterken.
Een voorbeeld: Stel, er zijn op het Groningse platteland vier kleine en krimpende gemeenten, waarin niet goed meer in de ambten kan worden voorzien. Drie van de vier hebben een congregation-formaat, één is al niet meer dan een flinke cell-groep. Laat men zich dan deze vier eens als één geheel denken en één keer per zondag in celebration-formaat bij elkaar komen in een grotere kerk of sporthal in de regio. De andere kerkdienst kan dan op congregation-formaat plaatsvinden. De morgen kan voor de congregation worden bestemd en de middag voor de celebration of andersom. Dat is een kwestie van nader overleg.

Lees verder op:http://www.gkv.nl/kerk-sluiten-of-stichten/887/

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 05, 2010, 07:54:29 pm »
Ik zit momenteel in de UK en daar is een ledental van 100 'groot' te noemen. Het is maar net wat je onder een grote gemeente verstaat! Met 50/60 man kun je wel écht een 'gemeenschap' vormen (als dat tenminste niet voortkomt uit pure vergrijzing). Erg praktisch is het ook niet altijd als je iemand voor een commissie zoekt, maar je weet tenminste wel waar je over praat :)

Dat idee uit de USA spreekt me wel aan: cel, middel, massa. Past wel in een postmoderne cultuur denk ik, en het maakt ook mooi gebruik van de gaven binnen de gemeente.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 11, 2010, 10:23:38 am »
Re laatste alinea van TS:

Ha, dat zal mijn echtgenoot grappig vinden, die roept dat namelijk al jaren. Een soort regiokerk op een centrale, goed bereikbare plaats.

Denk overigens dat met name oudere gemeenteeden hier bijzonder veel weerstand tegen zouden hebben.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 11, 2010, 12:37:02 pm »
Op een gegeven moment moet je wel. Bij ons zijn er zo weinig jongeren in de diensten, dat je wel samen moet denken. Celgroepen spreken me erg aan. zo was het in het eerste begin ook. Massabijeenkomsten voor de liefhebbers is okee, maar we moeten geen verplichtingen opleggen. als men zich aangetrokken voelt tot het één of het ander, dan mag je blij zijn. Geen discussies over het verzuimen van de grote bijeenkomsten. als de mensen maar onderling een echte broer/zus band krijgen zoals Jezus ons leerde.
« Laatst bewerkt op: oktober 11, 2010, 12:37:13 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

angel

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 11, 2010, 01:13:16 pm »

quote:

Mellon schreef op 11 oktober 2010 om 10:23:
Denk overigens dat met name oudere gemeenteeden hier bijzonder veel weerstand tegen zouden hebben.

Waarom? Juist ouderen zijn wel gewend om wat over te hebben voor een goede kerkdienst (zowel in tijd en afstand).
En de meeste ouderen gaan (of worden vervoerd) nu toch al met een auto, dus dan maken die extra km's ook niet zoveel uit toch?

(ps. angel gaat naar een streekkerk en moet nu ook 15km naar de kerk rijden en rijdt vaak mee met haar 75-jarige buurtgenoot).

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 11, 2010, 03:39:12 pm »

quote:

angel schreef op 11 oktober 2010 om 13:13:
[...]

Waarom? Juist ouderen zijn wel gewend om wat over te hebben voor een goede kerkdienst (zowel in tijd en afstand).
En de meeste ouderen gaan (of worden vervoerd) nu toch al met een auto, dus dan maken die extra km's ook niet zoveel uit toch?

(ps. angel gaat naar een streekkerk en moet nu ook 15km naar de kerk rijden en rijdt vaak mee met haar 75-jarige buurtgenoot).
Ik denk dat omdat minder ingrijpende veranderingen met betrekking tot de kerkdiensten al veel problemen opleveren, zoals in de zomervakantie samen kerken met buurgemeentes.

FreedomOfMind

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 16, 2010, 01:04:39 am »
Als er geen belangstelling meer is, dan sluiten. Ik hoop dat dit een trend is voor de toekomst.
Remain close to the Great Spirit

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 16, 2010, 01:46:44 am »
Individualisering?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 16, 2010, 01:47:15 am »
Of terwijl, meer liefde voor jezelf dan voor de naaste?

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 16, 2010, 10:29:52 pm »

quote:

FreedomOfMind schreef op 16 oktober 2010 om 01:04:
Als er geen belangstelling meer is, dan sluiten. Ik hoop dat dit een trend is voor de toekomst.
Welkom op het forum.Vanwaar deze haast op een topic te sluiten ? Verklaar u nader !

FreedomOfMind

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 17, 2010, 01:33:21 am »
Het individu inderdaad belangrijker maken. Sta toe dat je zelf na mag denken. Als er minder mensen komen naar een kerk is er blijkbaar geen behoefte meer. Misschien willen mensen een eigen richting zoeken om hun spirituele groei te ontwikkelen.
Ik durf te stellen dat de kerk de persoon helemaal negeert en altijd voor zijn eigen belang opkomt.
Ik noem dat geestelijke verkrachting van personen voor wie die bepaalde stroming niet de juiste is.
Remain close to the Great Spirit

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 17, 2010, 02:15:02 am »

quote:

FreedomOfMind schreef op 17 oktober 2010 om 01:33:
Het individu inderdaad belangrijker maken. Sta toe dat je zelf na mag denken. Als er minder mensen komen naar een kerk is er blijkbaar geen behoefte meer. Misschien willen mensen een eigen richting zoeken om hun spirituele groei te ontwikkelen.
Ik durf te stellen dat de kerk de persoon helemaal negeert en altijd voor zijn eigen belang opkomt.
Ik noem dat geestelijke verkrachting van personen voor wie die bepaalde stroming niet de juiste is.

Bitterheid bij concrete ervaringen kan leiden tot verkramping in de persoon. Ik hoop daarom dat wat je zegt in de eerste plaats bij jezelf toepassing vindt, en dat je dus voldoende zelf hebt gedacht en persoonlijk in het geloof bent gegroeid.

Wie God leert liefhebben weet dat ook een kerk of een gemeente een verleiding kan bieden tot hechten aan, en waarderen van, hetgeen wij op aarde hebben bereikt, of gevonden, of denken te mogen verwachten van elkaar.

Wie wordt teleurgesteld in zijn omgeving wordt teruggeworpen op zijn eigen relatie met God. Meesurfen met het gevoel van een groep of opgevangen worden in een geestelijk vangnet is er dan niet meer bij.
Daarom is het niet geheel onjuist om te vinden dat het individu belangrijker moet worden. Want het individu wordt zelf afgerekend op zijn geloof in Jezus Christus en geen macht of kracht kan hem buiten Christus tot de Vader brengen.
En ook is er iets van waarheid in de waarneming dat een kerk geneigd is de kerk te beschermen en de leer die aldaar door de kerkenraad wordt geleerd voor waar en vast te houden en dat ook te eisen van de gemeenteleden.
En zelfs kun je je onder bepaalde omstandigheden voorstellen dat het niet ongeoorloofd is dat kerken worden opgeheven bij gebrek aan interesse of gebrek aan deelname. Want het is juister om alles van God te verwachten, dan om zelf de kerk in stand te gaan zitten houden. God geeft en God neemt, en de mens kan niet iets in stand houden wat God niet zegent. Maar kerk of geen kerk, de individuen dienen de Heer, en zij zullen elkaar zoeken en vinden en God zal hun nabij zijn.

Maar voor het overige merk ik aan je reactie vooral een geraaktheid die getuigt van een grote afstand tot God. En dan is niet de eerste vraag wat er mis is met een groep van gelovigen, maar wat er mis is met precies dat individu dat het dichtstbij is. Jijzelf.  Want je hebt gelijk dat het op deze aarde alleen maar gaat om jou en om niemand anders. Als jij het koninkrijk van God hebt gevonden, dan is dat niet achter een bepaalde deur, maar dan is dat achter de deur van je eigen hart.

En dan zul je nog verbitterd zijn, en teleurgesteld, en verontwaardigd, en gefrustreerd. Maar dan weet je ook dat alles wat je voor ogen ziet in het niet valt bij het lijden van Christus en van zovele christenen vóór jou. En dan mag je dankbaar zijn dat als de vrede het wint van het kwaad, dat je kennis hebt en in alles altijd eerst en meer vertrouwt op God dan op de mensen om je heen. Want wij allen zullen sterven in eenzaamheid en alleen in Christus zijn wij toebereid tot de eeuwigheid, en alleen in Christus zijn wij in staat de ommekeer te bewerken dat ook in dit leven ook van ons iets afstraalt van de heerlijkheid, in een duisternis waar wij ons geheel niet thuis voelen.
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2010, 02:23:46 am door small brother »

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 17, 2010, 05:42:07 am »

quote:

FreedomOfMind schreef op 17 oktober 2010 om 01:33:
Het individu inderdaad belangrijker maken.

Ah, dus het christendom gaat over het verheffen van het individu? Niks geen naastenliefde of communie, het ego staat voorop?

quote:

Sta toe dat je zelf na mag denken.

Wie zegt dat het één, het ander uitsluit? Mijn Kerk stimuleert het nadrukkelijk zelfs...

quote:

Als er minder mensen komen naar een kerk is er blijkbaar geen behoefte meer.

Als er minder mensen naar een sportschool gaan, dan is er geen behoefte meer en bestaat er dus geen probleem als bijv obesitas? Probleem opgelost...

In Nigeria werd een noodhospitaal geopend, maar op een gegeven moment kwamen er steeds minder mensen. Geen behoefte meer dus? Nee, er lag een oorlogsgebied tussen en die zieke mensen wilden niet 300 km te voet eromheen lopen. Maar goed, de redenen of de oplossing doen niet ter zake toch? Er is geen behoefte, dus sluiten die boel...

quote:

Misschien willen mensen een eigen richting zoeken om hun spirituele groei te ontwikkelen.

Zeker, net zoals men dat wilde in de jaren 60: spirituele groei door het opwekken van hallucinaties met LSD. In de jaren 70 men massaal naar India trok voor spirituele groei. In de jaren 80, men zich en masse aanmeldde bij dhr Bhagwan en men zijn 365 Rolls Royces graag wilde financieren, in de naam van spirituele groei. Leve de spirituele vrijheid! Dit soort 'vrijheid' komt alleen met een erg hoog prijskaartje... Maar who cares toch?

quote:

Ik durf te stellen dat de kerk de persoon helemaal negeert en altijd voor zijn eigen belang opkomt. Ik noem dat geestelijke verkrachting van personen voor wie die bepaalde stroming niet de juiste is.
Tja je verbittering is duidelijk. Evenals je projectie op alles en iedereen. Mijn advies: zoek professionele hulp, ga naar een psycholoog oid. En dat meen ik serieus! Mensen die zo verbitterd zijn geraakt en zich storten op vanalles in de naam van spirituele groei, grijpen alles aan om troost te vinden of hun wrok te koesteren. Ik heb het van dichtbij gezien, vandaar mijn advies. Ik wens je veel sterkte toe...
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 17, 2010, 06:29:25 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 17 oktober 2010 om 05:42:
[...]
Tja je verbittering is duidelijk. Evenals je projectie op alles en iedereen. Mijn advies: zoek professionele hulp, ga naar een psycholoog oid. En dat meen ik serieus! Mensen die zo verbitterd zijn geraakt en zich storten op vanalles in de naam van spirituele groei, grijpen alles aan om troost te vinden of hun wrok te koesteren. Ik heb het van dichtbij gezien, vandaar mijn advies. Ik wens je veel sterkte toe...
De verbittering is duidelijk, maar (voor zover "FreedomOfMind" hier zo her en der iets over heeft losgelaten) ook wel enigszins begrijpelijk... ALS hij/zij de geloofsopvoeding echt heeft ervaren als een vorm van "geestelijke verkrachting"... Ervaren heeft als een frontale botsing met een "onbuigzame vader" en een "onbuigzame kerk"... In die zin is je advies om hier (bij het in het reine komen met zijn/haar "aardse vader") professionele hulp te zoeken wel een verstandige, denk ik.... Vind (en nu spreek ik rechtstreeks tot FreedomOfMind) in het hier en nu "harmonie met hem" zolang de tijd en mogelijkheid je gegeven is, zou ik zeggen!!!

Want tegelijk denk ik dat Small Brother een heel gevoelig en zinnig punt aansnijdt...!!!

En: zijn opmerking dat wij "alleen in Christus in staat zijn de ommekeer te bewerken dat ook in dit leven ook van ons iets afstraalt van de heerlijkheid" geldt OOK voor de kerk, waarvan je elders zei dat je die haat...
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2010, 06:30:03 am door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'