Auteur Topic: Website homoindekerk.nl online  (gelezen 27098 keer)

Annet

• Bekijk profiel
Website homoindekerk.nl online
« Reactie #45 Gepost op: juni 05, 2010, 10:51:45 pm »
Mij ook, die woorden heb ik nooit gebruikt!
maar laat t maar.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juni 05, 2010, 10:54:03 pm »

quote:

Annet schreef op 05 juni 2010 om 16:58:
@rtfm08

Dat is natuurlijk een nogal vreemd antwoord. Dit heeft he-le-maal (!!) niets met leeftijd te maken!

Het is niet jouw taak, noch de mijne, om daar mensen onnodig mee te belasten. Jij wilt graag in Bijbelse termen blijven, nou komt ie: "Heb uw naaste lief, als uwzelf!"
Door homofile mensen deze teksten als een molensteen om de nek te hangen vind ik wel even iets anders dan uw naaste lief hebben toch?

Het is geen nadeel van een forum als dit dat er tegenwoordig veel wat uit de Bijbel wordt aangehaald voorzien wordt van commentaar...om in jouw woorden te blijven: dat is kletskoek.

Daar maak jij jezelf ook schuldig aan, dat hoef ik je toch hopenlijk ook niet verder uit te leggen?
Annet,dank voor je reactie.  (8>

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: juni 05, 2010, 10:56:50 pm »

quote:

Annet schreef op 05 juni 2010 om 22:51:
Mij ook, die woorden heb ik nooit gebruikt!
maar laat t maar.

Bedankt dat je me nu voor leugenaar hebt neergezet.
Hartelijk dank daar voor.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: juni 05, 2010, 11:04:49 pm »
Wie kent dit vers?

Jak 2,11
Want Die gezegd heeft: Gij zult geen overspel doen, Die heeft ook gezegd: Gij zult niet doden. Indien gij nu geen overspel zult doen, maar zult doden, zo zijt gij een overtreder der wet geworden.

Iemand die homoseksualiteit bedrijft is een overtreder van de wet, maar iemand die overspel pleegt is ook een overtreder van de wet en iemand die moordt is eveneens een overtreder van de wet. Wat zijn wij?

God wil barmhartigheid (Mat 9,13; 12,7) en is het barmhartig om homo's buiten de gemeente te willen houden?

'....een onbarmhartig oordeel  zal gaan over degene, die geen barmhartigheid gedaan heeft; en de barmhartigheid roemt tegen het oordeel.' (Jak 2,13)
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2010, 11:05:58 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: juni 05, 2010, 11:07:10 pm »

quote:

Trajecto schreef op 05 juni 2010 om 22:51:
[...]

Je zult Leviticus 20:13 bedoelen.
Waarom God het erin heeft gezet is natuurlijk wel een interessante vraag, maar bedoel je niet toch eigenlijk of het iets is waaraan we ons moeten houden?
Ten aanzien van het laatste kwam ik al eens de opvatting tegen dat Leviticus eigenlijk een boek is vol Joodse wetten en dat het helemaal niet logisch is dat wij ons nu specifiek aan het genoemde vers zouden moeten houden. Daar zit wat in. Leviticus staat vol met allerlei geboden waar Christenen zich in het algemeen niet aan gebonden achten. Waarom dan eventueel wel aan dit? Dat vraagt dan eigenlijk een speciale verklaring. (En daarop weet ikzelf nog niet eenduidig antwoord.)
En uit de brieven van Paulus kun je toch ook wel halen dat het juist fout zou zijn om selectief wat uit de Joodse wetten te gaan halen en het hooghouden daarvan als bijzondere godvruchtigheid te zien.
(Wat betreft de sanctie die op overtreding van het gebod staat valt nog op te merken: Ik weet niet wat de brontekst eigenlijk zegt, maar in oude vertalingen als de Statenvertaling lijkt het of die zonder rechtstreeks doelgericht menselijk uitvoeren daarvan plaatsvindt, terwijl het in nieuwe vertalingen lijkt of men (de overheid) het vonnis moet gaan uitvoeren. Er zal nauwelijks iemand te vinden zijn die achter uitvoering van een dergelijk vonnis staat, hier in Nederland.)  

Ik vindt de uitvlucht: "ja maar al die wetten kan je toch niet houden?" een dooddoener. Als dat geroept wordt lijkt de discussie al doodgeslagen.

voor mij is het heel eenvoudig wat ik met die wetten moet, namelijk eerst je afvragen waarom God de wetten maakte en vervolgens afvragen wat Gods mening vandaag de dag dan is richting ons. Het voortvloeisel zie je ook terug in de brieven van Paulus, waarin Paulus prima uitlegt over welke mensen Gods sprak en wat dit voor vandaag betekend. Namelijk sprak God over de heteroseksuelen die bewust vanuit drift tegen hun eigen heteroseksuele geaardheid in homoseksuele handelingen gaan verrichten.

God had het dus tegen die heteroseksuele mensen. Om er achter te komen wat God dan verwacht van homoseksuele mensen die dat van nature zijn (waar de bijbel nergens over spreekt) heb je de inzicht van de Heilige Geest nodig. Daar mag je God voor bidden. Met die zelfde inzicht kan je de wetten van de bijbel zo verstaan dat je weet wat het betekend voor ons vandaag.

quote:

Mwa, zó kort door de bocht hoeft het nou ook weer niet per se! ;)
Zo ervaar ik het wel, maar goed een ervaring hoeft niet altijd juist te zijn. Echter vindt ik het vreemd als mensen boos worden als ik mijn ervaringen verwoord op nog eens een vragende wijze ook.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: juni 05, 2010, 11:10:46 pm »

quote:

Piebe schreef op 05 juni 2010 om 23:04:
Wie kent dit vers?

Jak 2,11
Want Die gezegd heeft: Gij zult geen overspel doen, Die heeft ook gezegd: Gij zult niet doden. Indien gij nu geen overspel zult doen, maar zult doden, zo zijt gij een overtreder der wet geworden.

Iemand die homoseksualiteit bedrijft is een overtreder van de wet, maar iemand die overspel pleegt is ook een overtreder van de wet en iemand die moordt is eveneens een overtreder van de wet. Wat zijn wij?

God wil barmhartigheid (Mat 9,13; 12,7) en is het barmhartig om homo's buiten de gemeente te willen houden?

'....een onbarmhartig oordeel  zal gaan over degene, die geen barmhartigheid gedaan heeft; en de barmhartigheid roemt tegen het oordeel.' (Jak 2,13)
Piebe: dit bedoel ik met "de Heilige Geest" mag je bidden om wat je vandaag de dag moet met de wetten van toen :)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: juni 05, 2010, 11:14:26 pm »
Gait, je hoeft de Heilige Geest daar niet om te bidden want het antwoord is dat God barmhartigheid wil en geen offers.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: juni 05, 2010, 11:14:36 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 05 juni 2010 om 15:25:
[...]

(...)
Het nadeel van een forum als dit is dat tegenwoordig veel wat vanuit de Bijbel wordt aangehaald voorzien wordt van kommentaar als nee maar dat was of nee dat zie je niet goed of .......................
Ja, dat maakt het leven niet eenvoudiger. Het überhaupt bestaan van een forum als dit is een nieuwigheid -- een nieuwigheid die zijn mooie kanten heeft maar alles minder rustig en "zeker" maakt.

quote:

De tendens op dit forum,uitzonderingen daargelaten,is mi te progresssief maar goed dat kan wellicht met leeftijd en andere zaken te maken hebben  ;)
Zeker dat zal vast onder andere daarmee te maken hebben; dat je het zo voelt en ziet, bedoel ik.
Een mens is toch meestal ook een beetje een kind van zijn tijd en dat dan vooral bedoeld van de tijd toen hij/zij nog jong/jong-volwassen was.
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2010, 11:43:10 pm door Trajecto »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: juni 05, 2010, 11:22:05 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 05 juni 2010 om 14:36:
[...]

Sorry maar dit is kletskoek,het gaat niet om gelijk krijgen maar wat er als startpunt in de Bijbel staat en dat is heel iets anders dan wat jij of ik voor goed achten.
Prima startpunt maar eerst een eenduidig vertrekpunt over HOE we lezen en HOE we interpreteren lijkt mij.
Er staat namelijk heel veel in de bijbel en door domweg teksten te roepen wordt het een zootje.
Lees deze maar eens:Deut 21:18 Als ouders een opstandige, onhandelbare zoon hebben, die niet naar hen luistert en ook na hardhandige bestraffing nog niet wil gehoorzamen, 19 dan moeten zijn vader en zijn moeder hem meevoeren naar de stadspoort en hem aan de oudsten voorgeleiden. 20 Ze moeten tegenover de stadsoudsten verklaren: ‘Onze zoon is opstandig en onhandelbaar. Hij wil niet naar ons luisteren. Hij is een losbol en hij drinkt te veel.’ 21 De inwoners van de stad moeten hem dan stenigen tot de dood erop volgt. Zo moet u het kwaad dat zich bij u aandient in de kiem smoren. Het hele volk van Israël moet erdoor worden afgeschrikt.[nbg]

Met alleen teksten roepen kom je raar in de rabarbermoes terecht :)
Overigens zou deze draad over de site moeten gaan...
Mail me maar als je wat wilt weten

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: juni 05, 2010, 11:22:54 pm »
'Want liefde wil ik, geen offers; met God vertrouwd zijn is meer waard dan enig offer.' (Hos 6,6)

'Er is jou, mens, gezegd wat goed is,
je weet wat de HEER van je wil:
niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten
en nederig de weg te gaan van je God
.' (Micha 6,8)

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: juni 05, 2010, 11:57:41 pm »

quote:

gaitema schreef op 05 juni 2010 om 23:07:
[...]

Ik vindt de uitvlucht: "ja maar al die wetten kan je toch niet houden?" een dooddoener. Als dat geroept wordt lijkt de discussie al doodgeslagen.
Klopt. Maar dat heb ik ook niet gezegd, toch?
Nee, mij lijkt het eerder de vraag welke wetten we eventueel uit het oud-testamentische Leviticus toch wel beter als juiste leefregel kunnen uitleggen. (Mijn opvatting is eigenlijk dat we voor juist en bewust leven eerder het NT nodig hebben en dat we dus niet het OT moeten gebruiken om de wetten daaruit strikt in ons leven te gaan inpassen. Dat zou naar mijn opvatting niet alleen nauwelijks uitvoerbaar maar ook niet goed zijn.)

quote:

voor mij is het heel eenvoudig wat ik met die wetten moet, namelijk eerst je afvragen waarom God de wetten maakte en vervolgens afvragen wat Gods mening vandaag de dag dan is richting ons. Het voortvloeisel zie je ook terug in de brieven van Paulus, waarin Paulus prima uitlegt over welke mensen Gods sprak en wat dit voor vandaag betekend. Namelijk sprak God over de heteroseksuelen die bewust vanuit drift tegen hun eigen heteroseksuele geaardheid in homoseksuele handelingen gaan verrichten.

God had het dus tegen die heteroseksuele mensen. Om er achter te komen wat God dan verwacht van homoseksuele mensen die dat van nature zijn (waar de bijbel nergens over spreekt) heb je de inzicht van de Heilige Geest nodig. Daar mag je God voor bidden. Met die zelfde inzicht kan je de wetten van de bijbel zo verstaan dat je weet wat het betekend voor ons vandaag.
Dat vind ik een prima uitleg :ja:

quote:

Zo ervaar ik het wel, maar goed een ervaring hoeft niet altijd juist te zijn. Echter vindt ik het vreemd als mensen boos worden als ik mijn ervaringen verwoord op nog eens een vragende wijze ook.
Nou ja het klinkt, voor zoiemand misschien als een provocerende vraag. Ik zeg dan alleen eventueel dat ik het wat kort door de bocht vind (als dat mijn gevoel is) en boos ben ik helemaal niet.
(En inderdaad: oppassen met denken dat mensen boos zijn; bij rechtstreeks contact is dat meestal wat gemakkelijker juist in te schatten dan bij schrijf-contact.)
« Laatst bewerkt op: juni 06, 2010, 12:08:32 am door Trajecto »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: juni 06, 2010, 01:01:15 am »
..
« Laatst bewerkt op: juni 06, 2010, 01:01:42 am door small brother »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: juni 06, 2010, 02:45:56 am »

quote:

Piebe schreef op 05 juni 2010 om 23:14:
Gait, je hoeft de Heilige Geest daar niet om te bidden want het antwoord is dat God barmhartigheid wil en geen offers.

Nu even iets diepzinnigs broeder Piebe. Ten eerste: jij geloofd dat Jezus de zelfde is als de Vader. Ik heb het met jouw er niet over gehad hoe je dan tegen de Heilige Geest aan kijkt, maar als ik het goed begrijp van wat je geloofd, dan geloven wij één ding samen: dat de Heilige Geest de Vader zelf is.

Als ik zeg "de Heilige Geest moet je er om bidden", dan zeg ik: Jezus en de Vader bid je daar voor.

Nu het volgende: God is liefde.

Conclusie: barmhartigheid zal niet gebeuren buiten God om, want barmhartigheid komt enkel voort uit liefde. wil ik dus barmhartig zijn, dan bid ik erom ;)

Bidden op zich is geen plicht, maar wel vanzelfsprekend.
« Laatst bewerkt op: juni 06, 2010, 03:10:57 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: juni 06, 2010, 02:51:06 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 juni 2010 om 23:22:
[...]
Prima startpunt maar eerst een eenduidig vertrekpunt over HOE we lezen en HOE we interpreteren lijkt mij.
Er staat namelijk heel veel in de bijbel en door domweg teksten te roepen wordt het een zootje.
Lees deze maar eens:Deut 21:18 Als ouders een opstandige, onhandelbare zoon hebben, die niet naar hen luistert en ook na hardhandige bestraffing nog niet wil gehoorzamen, 19 dan moeten zijn vader en zijn moeder hem meevoeren naar de stadspoort en hem aan de oudsten voorgeleiden. 20 Ze moeten tegenover de stadsoudsten verklaren: ‘Onze zoon is opstandig en onhandelbaar. Hij wil niet naar ons luisteren. Hij is een losbol en hij drinkt te veel.’ 21 De inwoners van de stad moeten hem dan stenigen tot de dood erop volgt. Zo moet u het kwaad dat zich bij u aandient in de kiem smoren. Het hele volk van Israël moet erdoor worden afgeschrikt.[nbg]

Met alleen teksten roepen kom je raar in de rabarbermoes terecht :)
Overigens zou deze draad over de site moeten gaan...
Het zou wel eens de oplossing kunnen zijn voor de huidige problemen. Het is erg Nederlands om mensen wel heel ligt te straffen.
« Laatst bewerkt op: juni 06, 2010, 02:51:26 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: juni 06, 2010, 02:56:17 am »

quote:

Kijk, daar heb ik nu ook steeds last van ;)