Auteur Topic: Website homoindekerk.nl online  (gelezen 26834 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Website homoindekerk.nl online
« Reactie #75 Gepost op: juni 06, 2010, 03:38:45 pm »
Annet:
Best. Volgens mij heb ik met jou er niet over gesproken. Ik zal je nu pas vertellen dat ik het oneens ben met jou, dingo en Small Brother.

Dat valt wel te halen uit mijn reacties. Ik had het wel mooi gevonden als je een antwoord op mijn vraag "waarom zei God dat?" gaf, maar je hoeft niet te reageren.

Mijn gedachte daarover heb ik trouwens in dank ontvangen van een dominee die juist voor het homohuwlijk is, hoewel ik zelf niet voor ben.
Ik nam zijn antwoord wel in dank aan en gaf hem daarin zeker gelijk.

Zo kan een voor en tegenstander best wel bijbels inhoudelijk elkaar tot steun zijn.
« Laatst bewerkt op: juni 06, 2010, 04:03:34 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: juni 06, 2010, 03:47:59 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 juni 2010 om 15:38:
Best. Volgens mij heb ik met jou er niet over gesproken. Ik zal je nu pas vertellen dat ik het oneens ben met jou, dingo en Small Brother.

Dat valt wel te halen uit mijn reacties. Ik had het wel mooi gevonden als je een antwoord op mijn vraag "waarom zei God dat?" gaf, maar je hoeft niet te reageren.

Mijn gedachte daarover heb ik trouwens in dank ontvangen van een dominee die juist voor het homohuwlijk is, hoewel ik zelf niet voor ben.
Ik nam zijn antwoord wel in dank aan en gaf hem daarin zeker gelijk.

Zo kan een voor en tegenstander best wel bijbels inhoudelijk elkaar tot steun zijn.
Dit is een antwoord aan Annet neem ik aan? Als het namelijk een antwoord zou zijn op mijn laatste antwoord aan jou er vlak boven, zijn er misverstanden!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: juni 06, 2010, 03:55:25 pm »
Goed, voor de liefhebbers van de typerende synodaal gereformeerde dominee die voor het homohuwlijk is, best interessant:

In de tijd dat God sprak en zijn oordeel uitsprak over de homoseksuele omgangen onder mannen (over vrouwen sprak Hij niet) was het de tijd dat vrouwen en mannen in Israël gewoon als heteroseksuele stellen trouwden. Een nieuwe trent onstond van tempelprostitutie. Afgoderij waar God van gruwelde, want Hij duld geen afgoderij. Vreselijke dingen zag God gebeuren. Mannen die seks in de tempel hadden met dieren, met meerdere vrouwen en met mannen puur uit seksuele driften. Ook werden kinderen opgeofferd en vonden zo de dood voor deze afgodsdienstige gruwlijke tempelpraktijken.

God zag dat en sprak er een oordeel over. Je zal geen seks hebben met je moeder, buitenspel plegen en zoals deze mannen deden tegen hun heteroseksuele natuur in hun natuurlijke omgang ruilden voor tempelprostitutie praktijken met andere mannen die de zelfde gruwlijke afgodsdienstige gruwelen in de tempel uit voerden. Het was echt een gruwel in Gods ogen wat Hij daar zag gebeuren.

Dus terecht stelt de dominee dat het niet te vergelijken is met de relaties van vandaag de dag waar we over spreken. Paulus benadrukte ook dat het gaat in dit gebod om mannen die tegen hun eigen natuur in hun natuurlijke omgang met vrouwen hebben ingeruild voor tegen natuurlijke omgang met mannen.

Als ik als man die val op vrouwen me net als die mannen in die tijd zou gaan vergrijpen aan mannen uit pure driften, dan is dat voor God een gruwel.

De synodaal gereformeerde dominee die voor het homohuwlijk is zal dan ook de liefde benadrukken. Als je als man of vrouw nu éénmaal echt verliefd wordt op iemand van het zelfde geslacht, dan gaat het over de liefde en liefde komt van God.

Dat ben ik met dit standpunt eens: liefde komt van God en dat moet je ook niet willen tegen houden.

De vraag wat dan over blijft is wel voor mij: "is daarom dan ook de seksuele omgang goed tussen twee mensen van het zelfde geslagt en mogen zij trouwen?"

Ik kan dan enkel naar de schepping kijken en naar de voorbeelden die ik kreeg van de twee christenhomo's die ik ken en denk dat ik het standpunt van de man zou aannemen.

Maar iedereen zou ik willen adviseren: vraag God zelf om inzicht. Koning Salomo vroeg om wijsheid en hij kreeg wijsheid.
« Laatst bewerkt op: juni 06, 2010, 04:01:47 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: juni 06, 2010, 03:57:09 pm »

quote:

Trajecto schreef op 06 juni 2010 om 15:47:
[...]

Dit is een antwoord aan Annet neem ik aan? Als het namelijk een antwoord zou zijn op mijn laatste antwoord aan jou er vlak boven, zijn er misverstanden!
Ja aan Annet, vermoedelijk was het een woordenstrijd en een verschil van interpretatie van woorden vanuit verschillende visies. Dan nog voelde ik me nog wel gekwetst. Want ik meende wat ik zei.
« Laatst bewerkt op: juni 06, 2010, 04:03:15 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: juni 06, 2010, 04:09:03 pm »

quote:

Trajecto schreef op 06 juni 2010 om 15:34:

Nou, zeker om duidelijk te maken dat ingrijpen geboden is en we het niet maar oogluikend moeten laten gebeuren aangezien dan een voortwoekeren het gevolg zal zijn, zou ik zeggen!
Opmerking
Ik heb aangenomen dat je met de vraag "Waarom zei God dat?" doelde op:
Deut 21:18 Als ouders een opstandige, onhandelbare zoon hebben, die niet naar hen luistert en ook na hardhandige bestraffing nog niet wil gehoorzamen, 19 dan moeten zijn vader en zijn moeder hem meevoeren naar de stadspoort en hem aan de oudsten voorgeleiden. 20 Ze moeten tegenover de stadsoudsten verklaren: ‘Onze zoon is opstandig en onhandelbaar. Hij wil niet naar ons luisteren. Hij is een losbol en hij drinkt te veel.’ 21 De inwoners van de stad moeten hem dan stenigen tot de dood erop volgt. Zo moet u het kwaad dat zich bij u aandient in de kiem smoren. Het hele volk van Israël moet erdoor worden afgeschrikt.[nbg]

Ja dat bedoelde ik en ik ben het met je eens toevallig. :*)

Het is tot dusverre ontopic dat ik geloof dat we geen enkele wet zomaar van de hand moeten doen om zo uit te komen bij de wet over het bed delen door de mannen met andere mannen. Wel met in het achterhoofd dat we onder het nieuwe verbond leven, dus dat we vanuit de Geest leven nu en niet vanuit de wetten.
« Laatst bewerkt op: juni 06, 2010, 04:10:27 pm door gaitema »

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: juni 06, 2010, 04:18:01 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 juni 2010 om 15:57:
[...]

Ja vermoedelijk was het een woordenstrijd en een verschil van interpretatie van woorden vanuit verschillende visies. Dan nog voelde ik me nog wel gekwetst. Want ik meende wat ik zei.

Met Annet was er inderdaad wat interpretatieverschil van woorden.
"Vroom gezwets" klinkt erg negatief en "vrome praatjes" wat minder, maar het laatste klinkt toch zeker niet prettig voor degene tegen wie het gezegd wordt.
Zoiets moet iemand liever niet zeggen tegen een ander die gewoon serieus een zaak aan het behandelen is.
Hoe dan ook denk ik dat Annet jou in ieder geval als een gesprekspartner ziet waarmee je kunt discussiëren  en die niet alleen maar wat kletst. Ze verweert zich ook sterk tegen het neerleggen bij haar van kwetsende bedoelingen.

Dus hopelijk kan er nu zand over.

Annet

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: juni 06, 2010, 04:35:50 pm »

quote:

Trajecto schreef op 06 juni 2010 om 16:18:
[...]

Met Annet was er inderdaad wat interpretatieverschil van woorden.
"Vroom gezwets" klinkt erg negatief en "vrome praatjes" wat minder, maar het laatste klinkt toch zeker niet prettig voor degene tegen wie het gezegd wordt.
Zoiets moet iemand liever niet zeggen tegen een ander die gewoon serieus een zaak aan het behandelen is.
Hoe dan ook denk ik dat Annet jou in ieder geval als een gesprekspartner ziet waarmee je kunt discussiëren  en die niet alleen maar wat kletst. Ze verweert zich ook sterk tegen het neerleggen bij haar van kwetsende bedoelingen.

Nou ja, het zou ook wel eens zo aardig zijn als iemand nu eens gewoon zegt dat ik het inderdaad niet zo heb bedoeld. Nu worden mijn woorden uit verband gehaald en krijg ik daardoor van veel mensen verwijten die gewoon niet kloppend zijn.
Daar wordt dan verder niet meer over gesproken en hoe redelijk is dat? Klopt het nu dat mijn woorden compleet worden verdraaid en er iets kwetsend van wordt gemaakt wat uiteindelijk helemaal niet de bedoeling is geweest..

Nu kom ik erop terug en daar zegt vervolgens, bijvoorbeeld Zwever, helemaal niks meer over.
Dan heb ik ook absoluut geen zin om er verder op in te gaan, dat moet je ook maar begrijpen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: juni 06, 2010, 04:42:47 pm »
Annet: je noemde het al eens vrome praatjes dus, en zolang als jij dat een juiste verwoording vindt richting wat ik zeg, voel ik me niet serieus genomen in wat ik zeg. Ik voelde me toen gekwetst en daarom ben ik nu ook op mijn hoede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: juni 06, 2010, 04:49:18 pm »

quote:

Trajecto schreef op 06 juni 2010 om 16:18:

Ik wil het er ook al niet meer over hebben. Sommige onderwerpen zijn praktisch onbespreekbaar. Ik kreeg al eens het advies van iemand: over homoseksualiteit kan je vaak maar beter zwijgen. Ik ben bang dat het voor heel veel onderwerpen geld.
« Laatst bewerkt op: juni 06, 2010, 05:02:03 pm door gaitema »

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: juni 06, 2010, 05:51:46 pm »

quote:

Annet schreef op 06 juni 2010 om 16:35:
[...]

Nou ja, het zou ook wel eens zo aardig zijn als iemand nu eens gewoon zegt dat ik het inderdaad niet zo heb bedoeld. Nu worden mijn woorden uit verband gehaald en krijg ik daardoor van veel mensen verwijten die gewoon niet kloppend zijn.
Daar wordt dan verder niet meer over gesproken en hoe redelijk is dat? Klopt het nu dat mijn woorden compleet worden verdraaid en er iets kwetsend van wordt gemaakt wat uiteindelijk helemaal niet de bedoeling is geweest..

Nu kom ik erop terug en daar zegt vervolgens, bijvoorbeeld Zwever, helemaal niks meer over.
Dan heb ik ook absoluut geen zin om er verder op in te gaan, dat moet je ook maar begrijpen.

Het gaat nogal fel tegen elkaar.
De kwestie vroom gezwets komt in dit topic zelfs opduikenen als herinnerende terugblik naar een ander topic, namelijk:

quote:

gaitema schreef op 05 juni 2010 om 22:29:
(...)
Ik zei ook eens dat Jezus zei:
"wanneer je met een begerig oog naar de vrouw van een ander kijkt, dan heb je in jouw hart al echtbreuk geleden."

Toen noemde je dat vroom gezwets.

Waarop jij je nu verweerde met te zeggen dat je dat nooit gezegd had.

Ik ben nu maar niet het hele forum gaan uitspitten om te onderzoeken wat je ooit wel of niet gezegd hebt in andere topics, maar zo is dus de introductie van het gewraakte "vrome gezwets" hier in het topic geweest.

In dit topic heb je zoiets dus inderdaad niet gezegd.
En we kunnen er ook van overtuigd zijn dat ze het niet bedoeld heeft te zeggen, mensen. Voor Annet is het ook niet prettig een negatieve roep te hebben.

Het geheel is dus eigenlijk iets wat nog vanuit een ander topic stamt en wat toen denkelijk niet is uitgepraat en wat nu in dit topic opnieuw oplaait.
Dat kan niet goed werken, zo.

Het topic op zich is er al één wat gemakkelijk controverses geeft en harde standpunten tegenover elkaar.
Laten we proberen het allemaal niet te laten oplopen in heftige emotionele sfeer en vooral niet om dingen die niet eens het eigenlijke thema betreffen.
« Laatst bewerkt op: juni 06, 2010, 06:17:01 pm door Trajecto »

Annet

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: juni 06, 2010, 06:53:50 pm »

quote:

Trajecto schreef op 06 juni 2010 om 17:51:
[...]

Het gaat nogal fel tegen elkaar.
De kwestie vroom gezwets komt in dit topic zelfs opduikenen als herinnerende terugblik naar een ander topic, namelijk:
[...]

Waarop jij je nu verweerde met te zeggen dat je dat nooit gezegd had.

Ik ben nu maar niet het hele forum gaan uitspitten om te onderzoeken wat je ooit wel of niet gezegd hebt in andere topics, maar zo is dus de introductie van het gewraakte "vrome gezwets" hier in het topic geweest.

In dit topic heb je zoiets dus inderdaad niet gezegd.
En we kunnen er ook van overtuigd zijn dat ze het niet bedoeld heeft te zeggen, mensen. Voor Annet is het ook niet prettig een negatieve roep te hebben.

Het geheel is dus eigenlijk iets wat nog vanuit een ander topic stamt en wat toen denkelijk niet is uitgepraat en wat nu in dit topic opnieuw oplaait.
Dat kan niet goed werken, zo.

Het topic op zich is er al één wat gemakkelijk controverses geeft en harde standpunten tegenover elkaar.
Laten we proberen het allemaal niet te laten oplopen in heftige emotionele sfeer en vooral niet om dingen die niet eens het eigenlijke thema betreffen.

Goed, dat ben ik met je eens Trajecto.
Dank je wel.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: juni 06, 2010, 08:50:28 pm »

quote:

De synodaal gereformeerde dominee die voor het homohuwlijk is zal dan ook de liefde benadrukken. Als je als man of vrouw nu éénmaal echt verliefd wordt op iemand van het zelfde geslacht, dan gaat het over de liefde en liefde komt van God.

Dat ben ik met dit standpunt eens: liefde komt van God en dat moet je ook niet willen tegen houden.

Muziek komt ook van God, maar wordt vaak gebruikt om goddeloze boodschappen over te brengen. En de componisten voelen vaak dat hun boodschap echt en oprecht is; maar het komt er toch op neer dat ze Gods gave op een verkeerde manier gebruiken.

Liefde komt van God, maar wordt door zondige mensen vaak verkeerd beleefd en tot uitvoer gebracht. Verliefdheid, hoe "echt" ook doorvoeld, is niet altijd goed; het criterium is niet hoe sterk het gevoelen is maar of het verlangen ook goed is. Als ik heel erg verliefd zou worden op een van mijn studentes, zou ik dan mogen zeggen: liefde komt van God, dus hij wil dat ik m'n vrouw verlaat? ...

Het verhaal van die dominee is wel leuk bedacht--de bijbel kan worden gelativeerd omdat dingen toen anders waren--maar de drijfveer is niet zozeer een beter inzicht in de Schrift maar een hartgrondige wens om de bijbel anders te lezen dan men vroeger deed. En dat lijkt veel op de bijbel naar je hand zetten; iets waar een bijbelgetrouw christen het niet eens mee kan zijn, dacht ik.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: juni 06, 2010, 11:39:21 pm »

quote:

Annet schreef op 06 juni 2010 om 18:53:
[...]

Goed, dat ben ik met je eens Trajecto.
Dank je wel.
Geschiedenis. Ik ben toch al de draad kwijt.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: juni 07, 2010, 12:16:42 am »

quote:

Qohelet schreef op 06 juni 2010 om 20:50:
[...]

Muziek komt ook van God, maar wordt vaak gebruikt om goddeloze boodschappen over te brengen. En de componisten voelen vaak dat hun boodschap echt en oprecht is; maar het komt er toch op neer dat ze Gods gave op een verkeerde manier gebruiken.

Liefde komt van God, maar wordt door zondige mensen vaak verkeerd beleefd en tot uitvoer gebracht. Verliefdheid, hoe "echt" ook doorvoeld, is niet altijd goed; het criterium is niet hoe sterk het gevoelen is maar of het verlangen ook goed is. Als ik heel erg verliefd zou worden op een van mijn studentes, zou ik dan mogen zeggen: liefde komt van God, dus hij wil dat ik m'n vrouw verlaat? ...

Het verhaal van die dominee is wel leuk bedacht--de bijbel kan worden gelativeerd omdat dingen toen anders waren--maar de drijfveer is niet zozeer een beter inzicht in de Schrift maar een hartgrondige wens om de bijbel anders te lezen dan men vroeger deed. En dat lijkt veel op de bijbel naar je hand zetten; iets waar een bijbelgetrouw christen het niet eens mee kan zijn, dacht ik.

Ten eerste denk ik zelf: het gebod van God heeft het wel over een handeling, los van de reden waarom die handeling plaats heeft. Daarom denk ik dat het wel wat zegt over deze tijd. Over het seksueel bedrijven.
Daarnaast heeft Paulus het over de natuurlijke en tegennatuurlijke omgang, wat me dan weer laat richten op de natuur. Al kijkende snap ik wat hij zegt denk ik.

Over geaardheid wordt niet in de bijbel gesproken valt me op, het gaat om de natuurlijke zichtbare omgang op seksueel gebied.

Huwlijk vindt ik bij het door denken wat lastiger. Op het eerste gezicht zie ik dat een huwlijk tussen man en vrouw is ingesteld door God, bijbels gezien. Als ik over het begrip trouwen ga nadenken, wordt het lastiger. Trouwen is immers trouw zijn. Je kan aan nogal wat trouw zijn en elkaar trouw beloven. Trouw vanuit liefde is dan ook niet verkeerd denk ik. Maar trouw zou naar mijn idee dan meer zijn in richting van gewone broer/zus relaties tegen over elkaar of op dat van vrienden voor het leven. Dat van een getrouwd stel gaat weer net een stap verder.

Dus, uiteindelijk vindt ik dat de dominee wel wat te snel conclusies trekt.

Verder in het algemeen:
Ik zie het zoals ik zelf mijn gevoelens herken. Omdat ik pdd-nos heb kan ik slechter relaties aan gaan, maar zal ik een ander niet minder lief hebben. Verliefd worden loopt bij mij geregeld op in zware dompers en om eerlijk te zijn is het gevolg geworden dat ik al jaren niet eens meer verliefd kan zijn. Ik ben echter wel meer van de mensen gaan houden, omdat ik geïnteresseerder ben gaan spitten in de beweegredenen van anderen om te doen en laten wat ze doen en laten, los van hoe ik daar dan in sta. Eigenlijk ben ik mezelf steeds meer gaan weg cijferen. Het geeft me voldoening om contacten te hebben met christenen waarin ik wat voor ze kan doen, en ze geven dan ook veel weer aan mij. De balans er in vinden is dan best een zoektocht, waarin ik op God vertrouw. Want ik kan niet altijd “ja”zeggen en moet leren ook eens “nee” te zeggen en hier en daar bewust maar de chaos om me heen dan maar chaos te laten zijn.

Ik weet dan niet concreet wat liefde van God altijd  inhoud, het is voor mij een zoektocht. Ik denk dat christelijke homoseksuelen ook zo hun zoektochten hebben. Ik kan alleen maar na gaan wat ik zou doen en dan zie ik vooral de wetten van de natuur voor ogen, waarin ik Gods wil lees. Het gevolg daarvan zou het zelfde zijn als waar ik nu al in zit: namelijk het niet hebben van een relatie en jezelf beheersen in je gevoelens. Ik probeer voor ogen te hebben wat Jezus zei: "jullie zijn elkaars broers en zussen." Ik heb een sterke broer zus relatie met mijn eigen familie, daar kan ik me levendig wat bij voorstellen. Wij zijn door ravijnen en dalen gegaan en bleven voor elkaar vechten en bidden. We hebben samen gehuild en samen gelachen, zoals Toon Hermans het voorstelde bij een echter vriend.

Vanuit die houding zou ik denk ik ook proberen te staan als ik een homo zou zijn. Ik mag graag luisteren naar hoe homoseksuele christenen dat zien. Ze zijn verstandig, gelovig en net zo sterk om op Jezus te vertrouwen als ieder ander. Ik kan dan ook niet verder dan in mijn eigen schoenen staan en daar eerlijk over zijn. Een ander leg ik niet wat op. Dat heb ik moeten leren, omdat we anders elkaar met vuur zouden verslinden. Ook dat is tegen Gods wil. Ik ben onder de indruk van woorden in de bijbel waarin staat dat we als broers en zussen van elkaar moeten uitkijken voor discussies, dat we elkaar niet daarin zullen verslinden.

De liefde heeft als kenmerk dat het stand houdt. Aan Gods liefde komt nooit een eind. Ik zoek, zij ook, we kunnen met elkaar zoeken naar die liefde als familie van broers en zussen :)

Worstelingen waar ze vast en zeker mee worstelen ken ik ook. Ik zie de woorden van Paulus die zegt dat hij adviseert aan de meeste mensen om te trouwen, zodat de duivel je gevoelens niet misbruikt om je over te geven aan begeertes van het vlees. Dan denk ik: moet ik dan vanwege mijn pdd-nos gedwongen door de situatie waarin ik sta haast zo sterk worden als Paulus zelf? (of zo zwak als Paulus zelf) Om net als hem wel vrijgezel te kunnen blijven, zonder door satan op het verkeerde pad te worden gesmeten wat me uit eindelijk een kreet zou kunnen laten uitslaan: “ik ben  eenzaam!” Zoals koning Willem III dat riep in zijn buiten echtelijke leven op latere leeftijd in een trein.

Die t-splitsing zal menig priester ook hebben gezien vanuit eenzame gevoelens.
Een priester en ik zullen denk ik onze homoseksueel geaarde broeders en zusters verduveld goed begrijpen.

Jezus zei ook al eens: “niet iedereen kan trouwen.”
Twee redenen bleven me bij het bijbellezen hierover hangen:
Mensen die vanwege een beperking niet kunnen trouwen en mensen die niet kunnen trouwen vanwege hun dienstbaarheid aan God.

Ik kan je vertellen: bewondering heb ik voor de mensen die zich uit deze duivelse dilemma’s weten te slaan.

God is mijn levenskracht zei koning David. Ook hij heeft momenten gehad waarin hij net als koning Willen III riep: “ik ben eenzaam!”

(mijn tong kreeft aan mijn gehemelte...)

Wat een kracht redde hem uit de nood.[/quote]
« Laatst bewerkt op: juni 07, 2010, 01:08:42 am door gaitema »

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: juni 07, 2010, 12:32:41 am »

quote:

gaitema schreef op 06 juni 2010 om 23:39:
[...]

Geschiedenis. Ik ben toch al de draad kwijt.

Goed, maar Annet zou het graag nog even een keer met je uitpraten -- in het Boom-topic -- wanneer je nog het gevoel hebt dat zij jou niet serieus neemt bij de bijbelverzen die je aanhaalt.
Link naar post van Annet in "de boom": link