Auteur Topic: Onrust in de GKv  (gelezen 67144 keer)

webredacteurMO

• Redactie GKV.nl
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Gepost op: juni 08, 2010, 09:48:49 am »
Er heerst onrust in de GKv. Verschillende groepen vrijgemaakt-gereformeerden hebben het kerkverband verlaten. Waar komt deze onrust vandaan en belangrijker nog wat doen we ermee? Ds. H.J.C.C.J. Wilschut (GKv Smilde) legt de vinger op de zere plek.

“We kunnen ons blindstaren op de besluiten van de Generale Synode en dat een aanleiding vinden om uit de kerk te stappen, maar het eigenlijke probleem in onze kerken zit dieper”, stelt ds. H.J.C.C.J. Wilschut. “Wij zijn als GKv aan het seculariseren. We gaan zozeer uit van onszelf, dat we zelf de maat voor het leven met God en het kerkelijk leven worden. Dit geeft dat we ons niet langer met elkaar verboden voelen. De innerlijke band met het gereformeerd belijden en kerk-zijn verzwakt zienderogen. Dit geeft een identiteitscrisis. Het karakter van de gereformeerde kerken komt hiermee in het geding.”

Lees het hele artikel met de argumenten via: http://www.gkv.nl/styleit/879/

marody

• Jippie, werkelijk vrij
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #1 Gepost op: juni 08, 2010, 10:57:04 pm »
Jezus heeft geen kerk op het oog maar mensen De kerk bestaat uit mensen.
De plaatselijke gemeente dient 'slechts" als middel om de volgelingen van Jezus toe te rusten, om uit te gaan om het evangelie te leven (en daardoor uit te dragen)
Zeg maar: een beschermde plaats om te oefenen; energie op te doen; aangespoord te worden, etc.

Het probleem van de GKV is dat kerk niet het middel is maar het doel.
Er wordt wel gezegd dat Jezus Zijn kerk bouwt, maar in de praktijk bouwt de kerkeraad/synodes etc. het instituut GKV met regels voorschriften en vormen (liturgien-belijdenisgeschriften ed.) waar de leden zich naar moeten schikken.
Dit is dus de omgekeerde wereld van wat Jezus doel is.

Een schrijnend voorbeeld vind ik dat ik, als oprechte (maar vaak gebrekkige) volgeling van Jezus, in de GKV niet welkom ben aan het avondmaal (In de GKV de tafel van DE HEER genoemd), terwijl diezelfde Heer mij wel uitnodigt om aan Zijn tafel te gaan. (theologische verschillen spelen bij Hem geen rol omdat Jezus enkel naar het hart kijkt)
Jezus nodigt uit maar de GKV kerk houd af

Deze avondmaalstafel is dus niet van de Heer maar van de GKV

Dit is dus de omgekeerde wereld van wat Jezus doel is.

Geen wonder dat het niet goed gaat.
« Laatst bewerkt op: juni 08, 2010, 11:17:53 pm door marody »
uut grûn

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #2 Gepost op: juni 09, 2010, 12:08:12 am »

quote:

Marody:
(..)
Een schrijnend voorbeeld vind ik dat ik, als oprechte (maar vaak gebrekkige) volgeling van Jezus, in de GKV niet welkom ben aan het avondmaal (In de GKV de tafel van DE HEER genoemd), terwijl diezelfde Heer mij wel uitnodigt om aan Zijn tafel te gaan. (theologische verschillen spelen bij Hem geen rol omdat Jezus enkel naar het hart kijkt)
(...)
is dit wel zo? Jezus zei ook tegen de Joden dat als ze Hem niet kenden, ze niet behouden werden. Paulus zegt dat zelfs een engel die een ander evangelie brengt, vervloekt is. Dwaalleraren worden vergeleken met hongerige wolven die de kudde verscheuren. Ongeveer de helft van thema's in de brieven van Jezus aan de gemeenten (Openbaring 2 en 3) gaat op e.o.a. manier over 'de leer'. Dus als Jezus 'naar je hart kijkt', dan is dat niet alleen maar of jij "Here Here" zegt, maar ook of er inhoud achter zit. Of je doet wat de wil van de Vader is, en dat is ook "maak alle volken tot mijn discipelen en leer ze onderhouden ..." en "mijn volk gaat ten onder aan een gebrek aan kennis". Als je doet alsof Jezus niet geeft om 'de leer' maar 'om het hart' maak je een beeld van Hem wat moeilijk te rijmen is met een aantal van Zijn uitspraken en die van Zijn apostelen.
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2010, 12:08:28 am door Nunc »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #3 Gepost op: juni 09, 2010, 12:22:42 am »
Wat mij opvalt is dat het artikel aardig neutraal probeert te zijn.
Daarnaast ben ik het eens met het gegeven dat er zaken zijn die " moeiten" kunnen heten.
Ik zal ook niet ontkennen dat sommige zaken anders kunnen of hadden gekund.
Ik deel ook de mening dat weggaan tot op heden niet een goede optie is geweest, net zo min als ik een voorstander ben van mensen die menen avonden ter verontrusting te moeten beleggen.
Persoonlijk zou ik eerder avonden ter bemoediging en eenheid willen zien, maar dat is zoals gezegd persoonlijk.

Wilschut heeft het heel mooi vertaald in dit artikel.
Dat niet iedereen het met hem eens zal zijn doet daar niets aan af, hij vertolkt een mening. En ja, die deel ik toch wel :)
Mail me maar als je wat wilt weten

rtfm08

• Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #4 Gepost op: juni 09, 2010, 04:01:14 pm »
@Riemer Lap:had ik toch wel een beetje gelijk he ?  :)

(kan nog net,een keertje reageren  :+ )

Annet

• Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #5 Gepost op: juni 09, 2010, 04:03:16 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 09 juni 2010 om 16:01:

Ah kom op joh......zet je trots een beetje opzij en doe gewoon weer mee;)

marody

• Jippie, werkelijk vrij
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #6 Gepost op: juni 09, 2010, 04:34:15 pm »
Nunc,

Waar het mij om gaat is dat de GKV bepaalt of ik de (in hun ogen) juiste leer aanhang om aan hun avondmaal te kunnen deelnemen.
Terwijl ik mensen weet die in zonden volharden maar gewoon aan kunnen gaan omdat ze de zelfde leer hebben en lid zijn.
Terwijl het avondmaal niet bedoelt is voor de juiste leer maar de juiste hartgesteldheid (die alleen God kan beoordelen.)

Een kerkleer is een theologisch stuk waar mensen uiteen zetten hoe het volgens hun inzicht is bedoelt.
Het nadeel is dat dit mensenwerk is en dus per definitie feilbaar.
Wie zegt dat hun leer de juiste is, zegt eigenlijk dat God net zo denkt als zij en halen God hiermee van de troon.
uut grûn

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #7 Gepost op: juni 09, 2010, 04:45:02 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 09 juni 2010 om 16:01:

8)7
Ik heb nergens geroepen dat je totaal ongelijk had.
En als je een kerel bent (of een potige dame) dan doe je gewoon mee met de rest :)
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2010, 04:45:14 pm door Riemer Lap »

Ctrl

• Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #8 Gepost op: juni 14, 2010, 09:30:14 am »

quote:

Het is nu de taak: blijf op je post, wees trouw, verhef je stem tegen verkeerde ontwikkelingen. En stel de basisproblematiek binnen de kerken aan de orde. Hier zie ik een taak voor kerkenraden om aan de bel te gaan trekken. We zien dan wel waar de Here met ons uitkomt. Ik heb daar vast vertrouwen in. Wij hoeven geen planning te maken voor de toekomst. We hoeven niet voor de Here uit te lopen. Ga maar achter Hem aan, in het vertrouwen dat trouw op eigen plaats gezegend wordt, en dat de Here Zelf de weg wel zal wijzen.
Amen!

rtfm08

• Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #9 Gepost op: juni 15, 2010, 08:48:45 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 juni 2010 om 16:45:
[...]

8)7
Ik heb nergens geroepen dat je totaal ongelijk had.
En als je een kerel bent (of een potige dame) dan doe je gewoon mee met de rest :)

Laten we het maar op kerel houden  (8>

Ik vroeg me alleen nog af dat ook al zouden er cijfers beschikbaar zijn,er dan wellicht wel weer een interpretatiediscussie komt over de cijfers  :+

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #10 Gepost op: juni 15, 2010, 10:00:40 am »

quote:

rtfm08 schreef op 15 juni 2010 om 08:48:
[...]

Laten we het maar op kerel houden  (8>

Ik vroeg me alleen nog af dat ook al zouden er cijfers beschikbaar zijn,er dan wellicht wel weer een interpretatiediscussie komt over de cijfers  :+
Welkom terug :)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #11 Gepost op: juni 15, 2010, 01:27:15 pm »

quote:

marody schreef op 08 juni 2010 om 22:57:
Jezus heeft geen kerk op het oog maar mensen De kerk bestaat uit mensen.
De plaatselijke gemeente dient 'slechts" als middel om de volgelingen van Jezus toe te rusten, om uit te gaan om het evangelie te leven (en daardoor uit te dragen)
Zeg maar: een beschermde plaats om te oefenen; energie op te doen; aangespoord te worden, etc.

Het probleem van de GKV is dat kerk niet het middel is maar het doel.

quote:

webredacteurMO schreef op 08 juni 2010 om 09:48:“ We gaan zozeer uit van onszelf, dat we zelf de maat voor het leven met God en het kerkelijk leven worden. Dit geeft dat we ons niet langer met elkaar verboden voelen. De innerlijke band met het gereformeerd belijden en kerk-zijn verzwakt zienderogen. Dit geeft een identiteitscrisis. Het karakter van de gereformeerde kerken komt hiermee in het geding.”

Ik zie iets opvallends. Even kijken of ik het goed kan verwoorden.

Marody gaat eigenlijk uit van de individuele gelovige. De kerk is goed om die individuele gelovige te ondersteunen. En meer is de kerk niet (of doe ik je nu onrecht?)

Het artikel zegt dat omdat wij 'zozeer' uitgaan van onszelf, we ons niet langer met elkaar verbonden voelen. In de zinnetjes daarna wordt dan het gereformeerd belijden en het kerk zijn genoemd. Maar dan speciaal 'de innerlijke band daarmee'.

Volgens mij wordt bedoeld (en dat lijkt mij een waardevolle gedachte) dat alle regeltjes beginnen met het besef dat je verbonden bent met elkaar omdat je allen verbonden bent met God. Dat kan niet los staan van elkaar.

Ik begrijp Marody's verzet wel tegen het omgaan met regeltjes in de kerk. En ik deel dat verzet vaak ook. Maar waar het volgens mij omgaat (en het zou jammer zijn om dat over het hoofd te zien) is dat, als we de basis missen van ons kerk-zijn, de verbondenheid met elkaar dat we dan, als we niet meer (vanwege de tijdsgeest) terug kunnen vallen op extern gezag, ook gelijk niets meer in handen hebben.

Mijn analyse is dat terwijl de individualisering in de maatschappij steeds extremere vormen begon te krijgen, kerkleden lange tijd nog geen noodzaak zagen zich te bezinnen op wat hen werkelijk bond (en wat dus een tegenwicht tegen te extreme individualisering kan zijn) omdat het gezag vooral in de vrijgemaakte kerken nog zo lang zo vanzelfsprekend was voor de hoofdmoot. Het toch wel wat tragische is nu dat terwijl toch uiteindelijk dat gezag afbrokkelde, het kerklid door twee redenen zich ineens wat in het luchtledig voelt staan wat betreft binding: hij is meer dan hij zelf beseft beïnvloed door het extreme individualisme en hij heeft geen tegenwicht daartegen kunnen vormen door de waarde van de binding tussen gelovigen te beseffen en vorm te geven.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #12 Gepost op: juni 15, 2010, 04:21:52 pm »

quote:

marody schreef op 09 juni 2010 om 16:34:
Nunc,

Waar het mij om gaat is dat de GKV bepaalt of ik de (in hun ogen) juiste leer aanhang om aan hun avondmaal te kunnen deelnemen.
Terwijl ik mensen weet die in zonden volharden maar gewoon aan kunnen gaan omdat ze de zelfde leer hebben en lid zijn.
als zoiets gebeurd is, dan is dat simpelweg niet goed. Mensen die volharden in grove zonden horen net zo goed niet aan het avondmaal, staat ook gewoon in de kerkorde van de GKv.

quote:

Terwijl het avondmaal niet bedoelt is voor de juiste leer maar de juiste hartgesteldheid (die alleen God kan beoordelen.)

Waarop baseer je deze stellige uitspraak precies? Uiteraard is 'de juiste hartgesteldheid' belangrijk, maar waarop baseer je dat 'de juiste leer' dat niet is?

quote:

Een kerkleer is een theologisch stuk waar mensen uiteen zetten hoe het volgens hun inzicht is bedoelt.
Het nadeel is dat dit mensenwerk is en dus per definitie feilbaar.
Wie zegt dat hun leer de juiste is, zegt eigenlijk dat God net zo denkt als zij en halen God hiermee van de troon.

Het is ook een leer dat het avondmaal voor mensen met de juiste hartgesteldheid is. Het is ook een leer dat Jezus voor je zonden gestorven is. Het is ook een leer dat God bestaat. Het is ook een leer dat ... etc

Wat je dus eigenlijk lijkt te bedoelen, is dat jij een andere grens trekt m.b.t. wat voor 'leer' er wel en niet aan het avondmaal welkom is. Iemand die niet in God gelooft niet (of kan zo iemand ook de juiste hartgesteldheid hebben?) Of hoe zit het met iemand die niet gelooft dat Jezus is opgestaan uit de dood, maar wel in God gelooft, en vanuit dat geloof een open en liefdevol hart heeft? Hoe zit het dan met iemand die wel gelooft dat Jezus is gestorven en opgestaan, maar dat dat niet was om ons van onze zonden te verlossen? Hoe zit het met ...

Toen Jezus afscheid nam van Zijn leerlingen, droeg Hij ze op om alles te onderhouden en te leren wat Hij aan hen geleerd had (Mat.28). Waarom zou dat wel gelden voor de gemeente, maar niet voor als die gemeente op het meest intieme moment met haar Heer verbonden is?

Janneke82

• Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #13 Gepost op: juni 16, 2010, 02:34:26 pm »
Ds. Hans-Jan Roosenbrand heeft een reactie geschreven op zijn weblog

rtfm08

• Bekijk profiel
Onrust in de GKv
« Reactie #14 Gepost op: juni 16, 2010, 03:46:34 pm »

quote:

Janneke82 schreef op 16 juni 2010 om 14:34:
Ds. Hans-Jan Roosenbrand heeft een reactie geschreven op zijn weblog

Nou ja dat zeg ik al een tijdje en met mij nog een aantal mensen.Anderen zijn weer een mening toegedaan die een andere kant op gaat.Zoveel mensen zoveel meningen maar ik ben wel content dat zo'n jonge vent het ook ziet en beschrijft.
Was zijn vader ook niet ds ?