Auteur Topic: de stemming  (gelezen 10209 keer)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #30 Gepost op: juni 10, 2010, 08:49:28 pm »
Huh? Geloof speelt toch nog steeds een grote rol?
Er geloven momenteel absurd veel mensen dat Geert Wilders goede ideeen heeft.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #31 Gepost op: juni 10, 2010, 08:53:09 pm »

quote:

Annet schreef op 10 juni 2010 om 20:39:
Welke rol speelt het geloof nou nog bij de keuze voor het stemmen?
Dat is toch bijna nihil te noemen?
Het latijnse woord fides betekent naast geloof ook vertrouwen...

Vullen we die laatste betekenis hier in:
Welke rol speelt vertrouwen nou nog bij de keuze voor het stemmen? Dat is toch bijna nihil te noemen?

De lijsttrekker die de grootste mond had over het niet kunnen vertrouwen van de Haagse kliek. Die een stormram mee wil nemen naar het binnenhof. Laat 1 (EEN) dag na de verkiezingen en na het uitspreken van de historische woorden "NU zeggen dat de AOW geen breekpunt meer voor ons is zou kiezersbedrog zijn" de AOW als breekpunt vallen...

Inderdaad: bij sommige partijen geldt vertrouwen geen (dus niet eens bijna nihil...) rol meer speelt bij het maken van keuzes... Hij zou NU in de peilingen al weer op 0 zetels moeten staan... Wie zou er in goed vertrouwen nog op willen stemmen!!!??? Zou De Hond er al een peiling op los gelaten hebben????
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Annet

• Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #32 Gepost op: juni 10, 2010, 08:59:28 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 10 juni 2010 om 20:53:
[...]

Het latijnse woord fides betekent naast geloof ook vertrouwen...

Vullen we die laatste betekenis hier in:
Welke rol speelt vertrouwen nou nog bij de keuze voor het stemmen? Dat is toch bijna nihil te noemen?

De lijsttrekker die de grootste mond had over het niet kunnen vertrouwen van de Haagse kliek. Die een stormram mee wil nemen naar het binnenhof. Laat 1 (EEN) dag na de verkiezingen en na het uitspreken van de historische woorden "NU zeggen dat de AOW geen breekpunt meer voor ons is zou kiezersbedrog zijn" de AOW als breekpunt vallen...

Inderdaad: bij sommige partijen geldt vertrouwen geen (dus niet eens bijna nihil...) rol meer speelt bij het maken van keuzes... Hij zou NU in de peilingen al weer op 0 zetels moeten staan... Wie zou er in goed vertrouwen nog op willen stemmen!!!??? Zou De Hond er al een peiling op los gelaten hebben????
Als ik voor het woordje geloof nou eens religie invul, wil je de vraag dan nog eens beantwoorden?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #33 Gepost op: juni 10, 2010, 09:08:06 pm »
Religie = geloof. Mensen moeten iets te geloven hebben. Vanaf morgen is voetbal weer religie, voor veel mensen.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #34 Gepost op: juni 10, 2010, 09:09:10 pm »

quote:

Annet schreef op 10 juni 2010 om 20:59:
[...]

Als ik voor het woordje geloof nou eens religie invul, wil je de vraag dan nog eens beantwoorden?
Uh... CDA+CU+SGP= 18,7% misschien???

Annet

• Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #35 Gepost op: juni 10, 2010, 09:11:52 pm »
Ja maar je begrijpt me niet.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #36 Gepost op: juni 10, 2010, 09:14:38 pm »

quote:

Annet schreef op 10 juni 2010 om 21:11:
Ja maar je begrijpt me niet.
Jawel.... Denk ik.... Ik probeer wat: Wat zijn nu wezenlijke "geloofspunten" geweest die voor partijen speerpunt waren in hun verkiezingscampagne...?? Dat waren er bijzonder weinig, toch? Inderdaad....

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #37 Gepost op: juni 10, 2010, 09:16:56 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 10 juni 2010 om 21:09:
[...]

Uh... CDA+CU+SGP= 18,7% misschien???
Ik wilde met dit percentage maar zeggen, dat degenen die NU nog op deze partijen hebben gestemd dit echt wel uit gewoonte, geloof of bijgeloof moeten hebben gedaan... Optie 1 is redelijk uit de mode... Optie 3 ligt niet zo voor de hand... Rest, in ieder geval voor het grootste deel, optie 2....

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #38 Gepost op: juni 10, 2010, 09:18:59 pm »
Vast.
Zo'n 75% van de nederlanders heeft gestemd. Die geloven kennelijk allemaal in iets.

Of ze in God/Christus geloven is een andere vraag. Je kunt in heel andere dingen geloven dan in God alleen. Voor degenen die in God geloven speelt God vast een rol bij de keus op wie ze stemmen. Maar dan kan je stem ook bij PvdA uit komen.

Annet

• Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #39 Gepost op: juni 10, 2010, 09:19:38 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 10 juni 2010 om 21:16:
[...]

Ik wilde met dit percentage maar zeggen, dat degenen die NU nog op deze partijen hebben gestemd dit echt wel uit gewoonte, geloof of bijgeloof moeten hebben gedaan... Optie 1 is redelijk uit de mode... Optie 3 ligt niet zo voor de hand... Rest, in ieder geval voor het grootste deel, optie 2....
Ja, oke, nou dan zijn we het daar in elk geval over eens  :)

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #40 Gepost op: juni 10, 2010, 10:29:43 pm »
Haha, jullie zijn wel bezig met woordspelletjes. Ik maak me sterk dat jullie Annet expres niet of verkeerd begrepen toen ze de vraag postte over welke rol het geloof nou nog bij de keuze voor het stemmen zou spelen.

Ik denk ook wel dat die nogal gering is. Naast wat Hendrik over CDA+CU+SGP zegt, zal denk duidelijker dan vroeger door mensen die gelovig zijn de keuze voor een andere partij toch worden gedaan en dat eventueel omdat die partij voor iets staat wat de kiezer vanuit zijn religie voorstaat terwijl die partij niet die motivering heeft, maar er tenminste wel voor staat.

Traditioneel "zuilgebonden" kiesgedrag is praktisch volledig verleden tijd.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #41 Gepost op: juni 11, 2010, 10:49:18 am »
Het mooiste zou ik de combinatie VVD,CDA, PVDA vinden,

Lastig, maar dan wordt het vooral een centrummiddenprogramma. Daar waar de CDA zit dus :)

Wie is dan de winnaar en wat is dan de stem van het volk gemiddeld genomen nu echt geweest?

:D
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2010, 10:49:36 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #42 Gepost op: juni 11, 2010, 12:19:17 pm »
Het mooiste zou ik nieuwe verkiezingen binnen 1 jaar vinden, met ondertussen een impopulairder geworden Wilders. Wat ze dan in de tussentijd aanklooien is me om het even.

drentenaar

• Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #43 Gepost op: juni 11, 2010, 01:03:47 pm »

quote:

elle schreef op 11 juni 2010 om 12:19:
Het mooiste zou ik nieuwe verkiezingen binnen 1 jaar vinden

Nog weer zo'n campagne met lawaai en geschreeuw ... ???
Bewaar me daarvoor.
De kiezer heeft nú gesproken, de kans dat hij/zij over een jaartje of zo wéér spreekt,
lijk me klein én ongewenst.

In deze verkiezingen werd nu pas goed duidelijk dat de overgrote massa van 'ons' volk,
lak heeft aan confessionele en conventionele politiek.

De (relatief grote) aanhang van het CDA heeft dat beeld de laatste jaren wat verhuld.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
de stemming
« Reactie #44 Gepost op: juni 11, 2010, 04:06:14 pm »
Kan iemand hier mij uitleggen waarom in dit land niet de grootste partijen een formatieopdracht hebben maar dat de grootste en de meest gegroeide dit moeten doen?
Nuchter denkend zou ik zeggen: VVD en de PvdA en de PVV samen op het pluche (en binnen een jaar weer verkiezingen....)

Stel dat bijvoorbeeld de partij voor de dieren 10 zetels had gekregen, zouden die dan ook mee moeten doen als grootste groeier?
Een vreemd uitgangspunt in een land waarin we stemmen om groot te worden maar als we bijna de grootste zijn niet gehoord worden.
Mail me maar als je wat wilt weten