Auteur Topic: Het Duizendjarig vrederijk  (gelezen 12155 keer)

Elin

• Bekijk profiel
Het Duizendjarig vrederijk
« Gepost op: juni 15, 2010, 09:51:09 pm »
Na de wederkomst van Jezus met de gelovigen (wij) (openb.19), gaan wij met de Here Jezus regeren in het d.j.vrederijk op deze aarde.(openb.20)
De leeuw ligt naast het lammetje word dan werkelijkheid, Jezus zal regeren vanaf zijn Heilige berg, de shechina glorie zal dan weer in de 4e tempel zijn.
daarna de witte troon oordeel voor de ongelovigen en daarna pas de nieuwe Hemel en de aarde (openb.21/22)
Ik dank de Here Jezus dat hij de volgorde geopenbaard heeft.
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2010, 11:04:24 pm door Elin »

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 15, 2010, 10:29:25 pm »
Nou, fijn hoor! :)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 15, 2010, 10:47:06 pm »
Het duizend jarige rijk vindt ik maar een knap ingewikkeld onderwerp. Maar als het goed is, mogen we er bij zijn :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

Elin

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 15, 2010, 11:02:29 pm »
wat vind u er ingewikkeld aan broeder gaitema?
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2010, 11:02:50 pm door Elin »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 16, 2010, 06:20:02 am »
Vooral de periodes ervoor en erna.

Elin

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 16, 2010, 07:47:53 am »
als je u vraag hebt gait, stel hem dan maar

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 16, 2010, 11:17:17 pm »
Nou, het is bij mij een wirwar van trouwens het heldere beeld dat de gangbare evangelische theorie is en het voor mij niet te doorgronden idee van de protestanten en de katholieken. Het gevolg is wel dat ik meer in de richting zit van het evangelische, maar toch weer niet helemaal.

Het oordeel van het boek bijvoorbeeld bij de genoemde tweede wederkomst van Jezus. Ik betwijfel of dat nu een tweede oordeel is of dat het juist een herhaling is van het eerste oordeel in het boek Openbaringen in andere woorden.

Zo zijn er meer van die dingen. Dat in combinatie met dat ik me die nieuwe wereld heel anders voorstel dan deze wereld. De oude aarde is totaal verloren gegaan lees ik in het oude testament. God zal een totaal nieuwe wereld beginnen met de mensen die van de oude wereld komen. Die nieuwe wereld is een zeer sterk verbeterde wereld. Wie daar geen 100 wordt is vervloekt. De leeuw eet het lam daar niet op.
« Laatst bewerkt op: juni 16, 2010, 11:20:16 pm door gaitema »

Allert

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 17, 2010, 10:09:36 pm »
openbaringen 20:5
5  De andere doden kwamen niet tot leven voordat de duizend jaar voorbij waren. Dit is de eerste opstanding.

hoe zien jullie deze tekst van het 1000 jaren rijk eigenlijk

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 17, 2010, 10:31:43 pm »

quote:

Allert schreef op 17 juni 2010 om 22:09:
openbaringen 20:5
5  De andere doden kwamen niet tot leven voordat de duizend jaar voorbij waren. Dit is de eerste opstanding.

hoe zien jullie deze tekst van het 1000 jaren rijk eigenlijk
Dat rijk bestaat al zo'n 2000 jaar... En misschien bestaat het nog wel duizend jaar... Of 1 maand... Wie zal het zeggen... Er is er Een die dat weet...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 17, 2010, 10:38:39 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 17 juni 2010 om 22:31:
Dat rijk bestaat al zo'n 2000 jaar... En misschien bestaat het nog wel duizend jaar... Of 1 maand... Wie zal het zeggen... Er is er Een die dat weet...

Waarom is de beeldspraak van Openbaringen dan zo mijlenver verwijderd van de realiteit waarin we leven?

Ik zie met de beste wil van de wereld niet een parallel tussen het 1000-jarige rijk van Jezus Christus op aarde en de wereld waarin we nu leven. Hoe zie jij dat dan, praktisch gezien?

quote:

Ik zag een engel uit de hemel neerdalen met de sleutel van de onderaardse diepte en zware ketenen in zijn hand. 2 Hij greep de draak, de slang van weleer, die ook duivel of Satan wordt genoemd, en ketende hem voor duizend jaren. 3 Hij gooide hem in de diepte, sloot de put boven hem en verzegelde die, opdat de volken niet meer door hem misleid zouden worden tot de duizend jaar voorbij waren; daarna moet hij korte tijd worden losgelaten. 4 Ook zag ik tronen, en aan hen die erop zaten werd recht gedaan. Het zijn de zielen van hen die onthoofd waren omdat ze van Jezus hadden getuigd en over God hadden gesproken; zij hadden het beest en zijn beeld niet aanbeden en ook zijn merkteken niet op hun voorhoofd of hun hand gekregen. Zij waren tot leven gekomen en heersten duizend jaar lang samen met de messias. 5 De andere doden kwamen niet tot leven voordat de duizend jaar voorbij waren. Dit is de eerste opstanding.
6 Gelukkig en heilig zijn zij die deelhebben aan de eerste opstanding. De tweede dood heeft geen macht over hen. Zij zullen priester van God en van de messias zijn en duizend jaar lang samen met hem heersen.
7 Wanneer de duizend jaar voorbij zijn, zal Satan uit zijn gevangenis worden losgelaten. 8 Dan gaat hij eropuit om de volken aan de vier hoeken van de aarde, Gog en Magog, te misleiden. Hij brengt hen voor de strijd bijeen, een menigte zo talrijk als zandkorrels aan de zee.

Hoe kun je zoiets nu toepassen op vandaag?
- Satan misleidt de volken niet meer (huh?)
- Er wordt recht gedaan (huh?)
- Martelaren zijn weer levend geworden (huh?)
- Die martelaren die weer levend zijn geworden heersen duizend jaar (huh?)

Leg mij dat maar eens uit! :)
« Laatst bewerkt op: juni 17, 2010, 10:48:35 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 17, 2010, 10:55:09 pm »

quote:

Zwever schreef op 17 juni 2010 om 22:38:
[...]

Waarom is de beeldspraak van Openbaringen dan zo mijlenver verwijderd van de realiteit waarin we leven?

Ik zie met de beste wil van de wereld niet een parallel tussen het 1000-jarige rijk van Jezus Christus op aarde en de wereld waarin we nu leven. Hoe zie jij dat dan, praktisch gezien?
20:7 Wanneer de duizend jaar voorbij zijn, zal Satan uit zijn gevangenis worden losgelaten. 20:8 Dan gaat hij eropuit om de volken aan de vier hoeken van de aarde, Gog en Magog, te misleiden. Hij brengt hen voor de strijd bijeen, een menigte zo talrijk als zandkorrels aan de zee. 20:9 Ze trekken op, over de hele breedte van de aarde, en omsingelen het kamp van de heiligen en de geliefde stad.

Ik zeg ook niet dat we nu in een ideaal vrederijk leven... Ik maak me alleen geen illusies over de tijd die hierna komt (zie quote)... Pas in hoofdstuk 21 van de Apocalyps wordt de aarde weer echt leefbaar... En dat is na het Eindoordeel...

Intussen staat de Stad van God gewoon hier op deze aarde... Een akker met graan en dolik door elkaar heen...

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 17, 2010, 10:59:01 pm »

quote:

Zwever schreef op 17 juni 2010 om 22:38:
[...]
Hoe kun je zoiets nu toepassen op vandaag?
- Satan misleidt de volken niet meer (huh?)
- Er wordt recht gedaan (huh?)
- Martelaren zijn weer levend geworden (huh?)
- Die martelaren die weer levend zijn geworden heersen duizend jaar (huh?)

Leg mij dat maar eens uit! :)
De Kerk (met Christus aan het hoofd) houdt zijn geloofshelden in ere... (zei deze grefo...)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 18, 2010, 12:52:57 pm »
Met alle respect, maar dat is wel een héle magere vervulling van deze tekst. Toch?

Bovendien zouden we dan véél meer en véél vaker martelaren moeten herinneren om deze tekst nog een béétje tot zijn recht te laten komen. En hoe ze dan 'regeren' wordt me nog minder duidelijk. Sorry, je zult iets beters moeten brengen vrees ik :)

Daarnaast moet je nog uitleggen hoe de satan nu gebonden is, zodat hij de volken NIET meer kan verleiden, en hoe er nu recht wordt gedaan.

Ik begrijp gewoon niet hoe je in een topic als met Beepee zo enorm precies kan zijn over wat 'labein' zou moeten betekenen en hier een hele passage zó figuurlijk neemt dat het feitelijk niets meer zegt. Nu weet ik wel dat de evangeliën een ander genre zijn dan openbaring, maar toch.

edit:Nu ik het nog een keer lees lijkt het een enorme aanval, maar ik bedoel het vanuit een oprechte interesse en respect. Ik zie je als iemand die zaken uiterst serieus neemt en echt God wilt volgen / de Bijbel tot zijn recht wilt laten komen, en juist daarom begrijp ik niet zo goed hoe je tot deze conclusie komt.
« Laatst bewerkt op: juni 18, 2010, 01:33:05 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 18, 2010, 02:10:07 pm »

quote:

Zwever schreef op 18 juni 2010 om 12:52:
Met alle respect, maar dat is wel een héle magere vervulling van deze tekst. Toch?

Bovendien zouden we dan véél meer en véél vaker martelaren moeten herinneren om deze tekst nog een béétje tot zijn recht te laten komen. En hoe ze dan 'regeren' wordt me nog minder duidelijk. Sorry, je zult iets beters moeten brengen vrees ik :)

Daarnaast moet je nog uitleggen hoe de satan nu gebonden is, zodat hij de volken NIET meer kan verleiden, en hoe er nu recht wordt gedaan.

Ik begrijp gewoon niet hoe je in een topic als met Beepee zo enorm precies kan zijn over wat 'labein' zou moeten betekenen en hier een hele passage zó figuurlijk neemt dat het feitelijk niets meer zegt. Nu weet ik wel dat de evangeliën een ander genre zijn dan openbaring, maar toch.

edit:Nu ik het nog een keer lees lijkt het een enorme aanval, maar ik bedoel het vanuit een oprechte interesse en respect. Ik zie je als iemand die zaken uiterst serieus neemt en echt God wilt volgen / de Bijbel tot zijn recht wilt laten komen, en juist daarom begrijp ik niet zo goed hoe je tot deze conclusie komt.

Ik vat het echt niet op als een aanval hoor!! En inderdaad heb ik er wat moeite mee om Openbaring meer als een letterlijke toekomstvoorspelling te zien dan als een beeldende voorstelling van zaken die spelen in verleden, heden en toekomst tot aan de Voleinding...

Ik kan een letterlijke uitleg van een 1000-jarig rijk van vrede moeilijk rijmen met de volgende gelijkenis van Jezus:

Mat 13:24 Hij hield hun een andere gelijkenis voor: ‘Het is met het koninkrijk van de hemel als met een mens die goed zaad op zijn akker uitzaaide. 13:25 Terwijl de mensen sliepen, kwam zijn vijand onkruid tussen het graan zaaien en vertrok weer. 13:26 Toen het jonge gewas opschoot en vrucht begon te dragen, kwam ook het onkruid te voorschijn. 13:27 De knechten kwamen de heer des huizes vragen: “Heer, hebt u soms geen goed zaad op uw akker gezaaid? Waar komt dat onkruid dan vandaan?” 13:28 Hij antwoordde: “Dat is het werk van een vijand.” De knechten zeiden tegen hem: “Wilt u dat wij er het onkruid tussenuit wieden?” 13:29 Hij antwoordde: “Nee, want dan zouden jullie met het onkruid ook het graan lostrekken. 13:30 Laat beide samen opgroeien tot aan de oogst, dan zal ik, wanneer het oogsttijd is, tegen de maaiers zeggen: ‘Wied eerst het onkruid, bind het in bundels bij elkaar en verbrand het. Breng dan het graan bijeen in mijn schuur.’”’

In deze gelijkenis bestaan goed en kwaad naast elkaar tot aan het moment van "de oogst". Satan is "gebonden", maar gaat tegelijk "rond als een briesende leeuw"... Wat wil zeggen dat zijn remmen echt los gaan als hij na de periode van "1000 jaar" wordt ontketend (Op 20:7 e.v.)...

Ik snap het heel goed: die mix van goed en kwaad maakt e.e.a. verwarrend...

- Satan misleidt de volken niet meer: de Kerk groeit wereldwijd nog, er is (nog) geen wereldwijde afval...
- Er wordt recht gedaan : er staan wel A.H.'s en andere beesten op, maar hun rijken zijn eindig (maar: naar menselijke wensen niet snel genoeg, ik geef het toe)...
- Martelaren zijn weer levend geworden: zij leven nog steeds in Christus...
- Die martelaren die weer levend zijn geworden heersen duizend jaar: zij hebben hun invloed over hun graf heen...

Nogmaals: ik snap het als je de uitleg mager vindt; ik zie alleen een wereld van wit en zwart, en een hele hoop tussenschakeringen grijs om me heen... Een vrederijk en een (geketende) satan, die intussen wel degelijk zijn invloed heeft...

Elin

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 18, 2010, 07:34:52 pm »
HEt duizend jarig vrederijk komt nog, de leeuw ligt dan naast het Lam jesaja 11:6
Nu is dat nog niet zo, de leeuw zit in de dierentuin  bij mij in het dorp achter slot en grendel!
Ook zegt Jesaja dat de mensen weer de leeftijd van bomen krijgen (net als in het begin van de bijbel)jes 65 :22.
De Here Jezus zal dan met ijzeren staf regeren, de zonde is dus nog aanwezig (ook al is satan gebonden)  en bepaalde mensen eren de Here Jezus alleen met de mond. Lees psalm 2:6-12. Het Vrederijk word dus een herschepping van deze aarde,dan het oordeel over de ongelovigen en dan een schepping van een compleet nieuwe Hemel en aarde.
« Laatst bewerkt op: juni 18, 2010, 07:44:20 pm door Elin »