Auteur Topic: De opname van alleen de gelovigen  (gelezen 24371 keer)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
De opname van alleen de gelovigen
« Reactie #15 Gepost op: juni 16, 2010, 03:26:53 pm »

quote:

Elin schreef op 16 juni 2010 om 13:40:
Alleen de Vader weet het tijdstip precies van dit alles. Maar wij kunnen aan  de tekenen in de wereld zien in welke tijd wij leven, Het begin der weeen mat 24(aardbevingen) is al aan de gang. En je ziet de joden terug komen naar israel. vervulling van ezech.37.
De ene vrouw blijft achter, dat spreekt over de opname. In mat 24 word over de opname en de wederkomst gesproken.
Dat de grote verdrukking 7 jaar duurt, kunnen wij achter komen door een bijbelstudie te doen van de 70 jaar-weken, waar Daniel over spreekt.
In 2 tess.5 Gaat het over de antichrist die openbaar word naardat de "weerhouder"weg is. De weerhouder is de gelovigen 2 tess.2:7, deze worden dus voor de wederkomst opgenomen in de Hemel

Zo Elin.....en jij gaat dit forum overtuigen? Veel succes hé
 ;)

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 16, 2010, 03:42:16 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 16 juni 2010 om 15:26:
[...]

Zo Elin.....en jij gaat dit forum overtuigen? Veel succes hé
 ;)
Iedereen mag zijn mening hebben nietwaar ?  :)

Elin

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 16, 2010, 10:05:30 pm »
Alleen De Heilige Geest overtuigd mensen van de Waarheid

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 17, 2010, 06:23:32 am »

quote:

Elin schreef op 16 juni 2010 om 22:05:
Alleen De Heilige Geest overtuigd mensen van de Waarheid

Beste Elin, ik kan behoorlijk meegaan in je opvatting...tenminste de hoofdlijn. Hoewel ik niet geketend zit aan het beeld wat je schetst omdat ons denken en inzicht beperkt is. Gods liefde is groot en zijn besluiten en voorzeggingen geven een bepaalde ruimte van interpretatie.

Ik verwacht dat het op een bepaalde manier zal gaan, maar het zou me niet verbazen wanneer ik als mensje toch met de mond vol tanden kom te staan.

Met je opmerking stel je dat sommigen hier geen werking van de Geest ervaren waar het het overtuigen van waarheid betreft. Ons past bescheidenheid omdat elke denominatie zijn sterke kanten heeft, maar zeker ook zijn blinden vlekken.

Wij dienen de waarheid te zoeken en zullen die dan ook vinden. We kunnen ons verzetten tegen de waarheid, maar dan nog zijn mijn broeders en zusters uit andere denominaties niet "minder of meer" dan mij en jij. Wij derven immers feitelijk allen de behoudenis, maar door JC en in Hem zijn we gered.

Eén ding dat vind ik wel. De opvatting dat we het allemaal niet kunnen weten van die wederkomst en al wat daar bij hoort leidt tot de praktijk dat men het ook niet zal weten. Zie de gelijkenis van de wijze en de dwaze meisjes.
Met jou en vele anderen hef ik elke dag (soms letterlijk) vol verlangen mijn hoofd omhoog want Zijn komst nadert...

Wat ik maar wil zeggen....bedenk de woorden die je schrijft. Omschrijf in ieder geval uitgebreider wat je bedoelt. Het voorkomt dat jij jezelf in een hoek zet waar jezelf dan niet meer uitkomt. (persoonlijke ervaring)
« Laatst bewerkt op: juni 17, 2010, 06:24:53 am door grondig christelijk »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 17, 2010, 08:43:05 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 17 juni 2010 om 06:23:
[...]
Eén ding dat vind ik wel. De opvatting dat we het allemaal niet kunnen weten van die wederkomst en al wat daar bij hoort leidt tot de praktijk dat men het ook niet zal weten. Zie de gelijkenis van de wijze en de dwaze meisjes.
Met jou en vele anderen hef ik elke dag (soms letterlijk) vol verlangen mijn hoofd omhoog want Zijn komst nadert...
De crux van het verhaal in Mat 25:1-13 is nu juist dat geen van de 10 dames wist wanneer de bruidegom zou komen... Ze vielen ALLEMAAL in slaap... En plots was daar in de nacht de stem die riep "Daar is de bruidegom! Kom, ga hem tegemoet"... 5 waren voorbereid, 5 niet... De kernboodschap staat aan het einde: "Wees dus waakzaam, want jullie weten niet op welke dag en op welk tijdstip hij komt."

En die boodschap sluit aan bij Mat 24:44 Daarom moeten ook jullie klaarstaan, want de Mensenzoon komt op een tijdstip waarop je het niet verwacht.

Je kan die waarschuwing op 2 manieren opvatten:
1) De Messias komt op heel korte termijn weer terug: ga Hem alvast tegemoet.
2) Hou er rekening mee dat de Messias ieder moment weer terug kan komen; wees dus voorbereid en blijf leven zoals het God behaagt (zie ook 1 Tes 4:1, Titus 2:1 e.v. )

Optie 1 heeft tegen zich: Mat 24:25 Let op, ik heb jullie dit van tevoren gezegd. 26 Wanneer ze dus tegen jullie zeggen: “Kom mee, hij is in de woestijn,” ga er dan niet heen, of als ze zeggen: “Kijk, hij is daarbinnen,” geloof dat dan niet. 27 Want zoals een bliksemschicht vanuit het oosten weerlicht tot in het westen, zo zal ook de Mensenzoon komen.
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 17, 2010, 10:38:13 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 17 juni 2010 om 08:43:
[...]

De crux van het verhaal in Mat 25:1-13 is nu juist dat geen van de 10 dames wist wanneer de bruidegom zou komen... Ze vielen ALLEMAAL in slaap... En plots was daar in de nacht de stem die riep "Daar is de bruidegom! Kom, ga hem tegemoet"... 5 waren voorbereid, 5 niet... De kernboodschap staat aan het einde: "Wees dus waakzaam, want jullie weten niet op welke dag en op welk tijdstip hij komt."

En die boodschap sluit aan bij Mat 24:44 Daarom moeten ook jullie klaarstaan, want de Mensenzoon komt op een tijdstip waarop je het niet verwacht.

Je kan die waarschuwing op 2 manieren opvatten:
1) De Messias komt op heel korte termijn weer terug: ga Hem alvast tegemoet.
2) Hou er rekening mee dat de Messias ieder moment weer terug kan komen; wees dus voorbereid en blijf leven zoals het God behaagt (zie ook 1 Tes 4:1, Titus 2:1 e.v. )

Optie 1 heeft tegen zich: Mat 24:25 Let op, ik heb jullie dit van tevoren gezegd. 26 Wanneer ze dus tegen jullie zeggen: “Kom mee, hij is in de woestijn,” ga er dan niet heen, of als ze zeggen: “Kijk, hij is daarbinnen,” geloof dat dan niet. 27 Want zoals een bliksemschicht vanuit het oosten weerlicht tot in het westen, zo zal ook de Mensenzoon komen.
'Maar u, broeders en zusters, u leeft niet in de duisternis, zodat de dag van de Heer u zou kunnen overvallen als een dief, want u bent allen kinderen van het licht en van de dag. Wij behoren niet toe aan de nacht en de duisternis,' (1 Tes 5,4-5)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 17, 2010, 11:38:54 am »

quote:

Piebe schreef op 17 juni 2010 om 10:38:
[...]

'Maar u, broeders en zusters, u leeft niet in de duisternis, zodat de dag van de Heer u zou kunnen overvallen als een dief, want u bent allen kinderen van het licht en van de dag. Wij behoren niet toe aan de nacht en de duisternis,' (1 Tes 5,4-5)
Dan zou je zeggen dat de bemoediging van Paulus bij deze uitspraak hierin gelegen is dat de oprecht gelovige al "in het licht leeft" en dus in de gelijkenis van de 5 slimme en 5 minder slimme dames waarschijnlijk al snel niet "zonder olie zal zitten" maar in de goede 50-procentsgroep zal vallen...  

Dat wij niet zo snel hoeven schrikken als we wakker geroepen worden met de mededeling "Ziet, de bruidegom komt, gaat uit hem tegemoet!". Dat in die zin de dag van de Heer ons niet zou kunnen overvallen als een dief...

Let wel dat de waarschuwing dan evengoed blijft om te bezien of je wel in het licht leeft, en niet in de duisternis...!!!
« Laatst bewerkt op: juni 17, 2010, 11:58:43 am door Hendrik-NG »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 17, 2010, 11:44:44 am »
Ik vind het wel bemoedigend dat het slapen niet per se betekent dat je de bruiloft mis loopt. Al kun je natuurlijk filosoferen over wat in ons leven 'slaap' en wat 'olie' precies is.

Verder denk ik dat ik vandaag nog een boompje plant als ik zou weten dat Christus morgen terug komt.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 17, 2010, 01:12:51 pm »

quote:

elle schreef op 17 juni 2010 om 11:44:
Ik vind het wel bemoedigend dat het slapen niet per se betekent dat je de bruiloft mis loopt. Al kun je natuurlijk filosoferen over wat in ons leven 'slaap' en wat 'olie' precies is.

Verder denk ik dat ik vandaag nog een boompje plant als ik zou weten dat Christus morgen terug komt.
Waar zou Christus nu dan zijn?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 17, 2010, 01:22:12 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 17 juni 2010 om 11:38:
Let wel dat de waarschuwing dan evengoed blijft om te bezien of je wel in het licht leeft, en niet in de duisternis...!!!

Ow? Paulus schreef:

1 Thess 5,5
Gij zijt allen kinderen van het licht, en kinderen van de dag; wij zijn niet van de nacht, noch van de duisternis.

En ook:

'Want God heeft ons niet gesteld tot toorn, maar tot verkrijging der zaligheid, door onze Heere Jezus Christus;' (1 Thes 5,9)

Waar lees jij hierin die waarschuwing waar je het over hebt?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 17, 2010, 09:44:53 pm »

quote:

elle schreef op 17 juni 2010 om 11:44:

Oei, concurentie }:|
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 17, 2010, 09:47:11 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 16 juni 2010 om 06:07:

4:15 Want dat zeggen wij u
met een woord van de Heer,
dat wij, de levenden die achterblijven
tot de komst van de Heer,
in geen geval de ontslapenen
zullen voorgaan,  

4:16 omdat de Heer zelf op een bevel,
bij de stem van een aartsengel
en een bazuin van God,
zal neerdalen van de hemel;
en de doden in Christus
zullen éérst opstaan;  

4:17 daarna zullen wij,
de levenden die achterblijven,
tegelijk met hen
in wolken worden weggevoerd
de Heer tegemoet de lucht in;
en zó zullen wij altijd
samen met de Heer zijn.
Dit slaat wel op de opname. Vlak voor de wereld ten onder gaat.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 17, 2010, 10:08:40 pm »

quote:

Piebe schreef op 17 juni 2010 om 13:22:
[...]

Ow? Paulus schreef:

1 Thess 5,5
Gij zijt allen kinderen van het licht, en kinderen van de dag; wij zijn niet van de nacht, noch van de duisternis.

En ook:

'Want God heeft ons niet gesteld tot toorn, maar tot verkrijging der zaligheid, door onze Heere Jezus Christus;' (1 Thes 5,9)

Waar lees jij hierin die waarschuwing waar je het over hebt?
In de hele context waarin Paulus dit zegt: 1 Thes 4 en 5 dus:

4:1 Broeders en zusters, in naam van de Heer Jezus vragen we u met klem te leven zoals wij het u hebben geleerd, dus zo dat het God behaagt. U doet dat al, maar wij sporen u aan het nog veel meer te doen. 4:2 U kent de voorschriften die wij u op gezag van de Heer Jezus hebben gegeven. 4:3 Het is de wil van God dat u een heilig leven leidt...

4:6 Schaad of bedrieg uw broeder of zuster in dit opzicht niet, want de Heer vergeldt dit alles, zoals wij u vroeger al nadrukkelijk hebben voorgehouden.

4:7 God heeft ons niet geroepen tot zedeloosheid, maar tot een heilig leven. 4:8 Dus wie deze voorschriften verwerpt, verwerpt niet een mens, maar God, die u zijn heilige Geest geeft.

5:5b Wij behoren niet toe aan de nacht en de duisternis, 5:6 dus laten we niet slapen, zoals anderen, maar waken en op onze hoede zijn. 5:7 Wie slaapt, slaapt ’s nachts, en wie zich bedrinkt, is ’s nachts dronken; 5:8 maar laten wij, die toebehoren aan de dag, op onze hoede zijn, omgord met het harnas van geloof en liefde, en getooid met de helm van de hoop op redding. 5:9 Want Gods bedoeling met ons is niet dat wij veroordeeld worden, maar dat wij gered worden door onze Heer Jezus Christus.

5:23 Moge de God van de vrede zelf uw leven in alle opzichten heiligen, en mogen heel uw geest, ziel en lichaam zuiver bewaard zijn bij de komst van onze Heer Jezus Christus.

Paulus spreekt in die laatste verzen een wens uit... We hebben de eindstreep niet ZO maar gehaald. De opdracht aan de gelovigen is om zichzelf zuiver te bewaren tot de komst van Christus!!! Gods genade is wel gratis, maar niet goedkoop!!!

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 18, 2010, 08:11:48 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 17 juni 2010 om 22:08:
[...]

In de hele context waarin Paulus dit zegt: 1 Thes 4 en 5 dus:

4:1 Broeders en zusters, in naam van de Heer Jezus vragen we u met klem te leven zoals wij het u hebben geleerd, dus zo dat het God behaagt. U doet dat al, maar wij sporen u aan het nog veel meer te doen. 4:2 U kent de voorschriften die wij u op gezag van de Heer Jezus hebben gegeven. 4:3 Het is de wil van God dat u een heilig leven leidt...

4:6 Schaad of bedrieg uw broeder of zuster in dit opzicht niet, want de Heer vergeldt dit alles, zoals wij u vroeger al nadrukkelijk hebben voorgehouden.

4:7 God heeft ons niet geroepen tot zedeloosheid, maar tot een heilig leven. 4:8 Dus wie deze voorschriften verwerpt, verwerpt niet een mens, maar God, die u zijn heilige Geest geeft.

5:5b Wij behoren niet toe aan de nacht en de duisternis, 5:6 dus laten we niet slapen, zoals anderen, maar waken en op onze hoede zijn. 5:7 Wie slaapt, slaapt ’s nachts, en wie zich bedrinkt, is ’s nachts dronken; 5:8 maar laten wij, die toebehoren aan de dag, op onze hoede zijn, omgord met het harnas van geloof en liefde, en getooid met de helm van de hoop op redding. 5:9 Want Gods bedoeling met ons is niet dat wij veroordeeld worden, maar dat wij gered worden door onze Heer Jezus Christus.

5:23 Moge de God van de vrede zelf uw leven in alle opzichten heiligen, en mogen heel uw geest, ziel en lichaam zuiver bewaard zijn bij de komst van onze Heer Jezus Christus.

Paulus spreekt in die laatste verzen een wens uit... We hebben de eindstreep niet ZO maar gehaald. De opdracht aan de gelovigen is om zichzelf zuiver te bewaren tot de komst van Christus!!! Gods genade is wel gratis, maar niet goedkoop!!!
Paulus zijn generatie is reeds lang verstorven, maar jij zegt dat Jezus niet terug is gekomen. Hoe zit dat?

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 18, 2010, 09:48:37 am »

quote:

Piebe schreef op 18 juni 2010 om 08:11:
[...]

Paulus zijn generatie is reeds lang verstorven, maar jij zegt dat Jezus niet terug is gekomen. Hoe zit dat?
Paulus leert en leeft alsof Christus ieder moment terug kan keren (wat het geval is; echter het is aan God om dat moment te bepalen) en ook wij leren en leven (als het goed is) alsof Christus ieder moment terug kan keren (wat het geval is; echter, het is aan God om dat moment te bepalen).

Alsof = "in de verwachting", en niet: "een geveinst rechtvaardig leven leiden"...

Als Paulus zijn toehoorders de wens voorhoudt dat zij hun geest, ziel en lichaam zuiver mogen bewaren tot aan de komst van Christus, dan spreekt hij een zegenwens uit in de verwachting van de komst van Christus, maar geen profetie...!!!