Auteur Topic: De opname van alleen de gelovigen  (gelezen 24372 keer)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
De opname van alleen de gelovigen
« Reactie #30 Gepost op: juni 18, 2010, 11:44:32 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 18 juni 2010 om 09:48:
[...]

Paulus leert en leeft alsof Christus ieder moment terug kan keren (wat het geval is; echter het is aan God om dat moment te bepalen) en ook wij leren en leven (als het goed is) alsof Christus ieder moment terug kan keren (wat het geval is; echter, het is aan God om dat moment te bepalen).

Alsof = "in de verwachting", en niet: "een geveinst rechtvaardig leven leiden"...

Als Paulus zijn toehoorders de wens voorhoudt dat zij hun geest, ziel en lichaam zuiver mogen bewaren tot aan de komst van Christus, dan spreekt hij een zegenwens uit in de verwachting van de komst van Christus, maar geen profetie...!!!

Jezus zei:

Mat 10,23
Wanneer zij u dan in deze stad vervolgen, vlucht in de andere; want voorwaar zeg ik u: Gij zult uw reis door de steden Israëls niet geëindigd hebben, of de Zoon des mensen zal gekomen zijn.

Waarom zei Jezus niet dat ze allen verstorven zouden zijn voor de Zoon des mensen gekomen zou zijn? Vanwaar beloofde hij hen iets wat hij volgens jou niet waar heeft gemaakt? Hebben de Joden dan toch gelijk en heeft Jezus niet aan de verwachtingen voldaan?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 18, 2010, 02:50:08 pm »

quote:

Piebe schreef op 18 juni 2010 om 11:44:
[...]

Jezus zei:

Mat 10,23
Wanneer zij u dan in deze stad vervolgen, vlucht in de andere; want voorwaar zeg ik u: Gij zult uw reis door de steden Israëls niet geëindigd hebben, of de Zoon des mensen zal gekomen zijn.

Waarom zei Jezus niet dat ze allen verstorven zouden zijn voor de Zoon des mensen gekomen zou zijn? Vanwaar beloofde hij hen iets wat hij volgens jou niet waar heeft gemaakt? Hebben de Joden dan toch gelijk en heeft Jezus niet aan de verwachtingen voldaan?
In de NBV begint deze perikoop bij Mat 9:35. Jezus heeft medelijden met de menigte omdat ze als schapen zonder herder zijn...
9:36 Toen hij de mensenmenigte zag, voelde hij medelijden met hen, omdat ze er uitgeput en hulpeloos uitzagen, als schapen zonder herder. 9:37 Hij zei tegen zijn leerlingen: ‘De oogst is groot, maar er zijn weinig arbeiders. 9:38 Vraag dus de eigenaar van de oogst of hij arbeiders wil sturen om de oogst binnen te halen.’

Hij zegt tegen zijn leerlingen (de 12, nog andere omstanders?): "vraag of de Eigenaar nog meer arbeiders wil sturen".

Vervolgens stuurt Hij zijn 12 discipelen het land rond. Gaat het hier echt om de 12 met name genoemde volgelingen, of staan de 12 hier symbool??

Ze krijgen de opdracht: 10:6 Ga liever op zoek naar de verloren schapen van het volk van Israël. En in die "verloren schapen van Israël" (niet per se die van Juda!!!) zoek ik een diepere betekenis...!! Het gaat om het Israël in de diaspora. Het volledige Israël, inclusief de 10 stammen die sinds de ballingschap "spoorloos verdwenen" zijn. Ze moeten dus de wereld rond. Precies wat ze later, volgens de overlevering (en opdracht!!), gedaan hebben... Net als al hun volgelingen (die je m.i. best onder de symbolische "12" mag scharen...!!)

Dat het Jezus om de 12 stammen te doen is, is ook te leren verderop in Mattheus:
19:28 Jezus zei tegen hen: ‘Ik verzeker jullie: wanneer de tijd aanbreekt dat alles vernieuwd wordt, wanneer de Mensenzoon in zijn majesteit zal zetelen op zijn troon, zullen ook jullie die mij gevolgd zijn plaatsnemen op de twaalf tronen en rechtspreken over de twaalf stammen van Israël.

En wat betekent dan dat vers dat jij oa aanhaalt? 10:23 Wanneer ze jullie vervolgen in de ene stad, vlucht dan naar de volgende. Ik verzeker jullie: voor je in elke stad van Israël bent geweest, zal de Mensenzoon gekomen zijn. Dat het evangelie over de hele wereld verkondigd moet worden. En dat Hij komt voordat "elke stad van Israël is aangedaan".

Vergelijk Mar 13:9 Wat jullie zelf betreft: pas goed op. Jullie zullen voor het gerecht worden gesleept en in synagogen worden gegeseld, en jullie zullen voor gouverneurs en koningen moeten verschijnen om voor hen van mij te getuigen. 13:10 Want eerst moet aan alle volken het goede nieuws worden verkondigd.

En Mat 24:13 Maar wie standhoudt tot het einde, zal worden gered. 24:14 Pas als het goede nieuws over het koninkrijk in de hele wereld wordt verkondigd als getuigenis voor alle volken, zal het einde komen.

Conclusie: waarover Jezus hier sprak, dat is momenteel nog volop gaande!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juni 18, 2010, 03:43:44 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 18 juni 2010 om 14:50:
Conclusie: waarover Jezus hier sprak, dat is momenteel nog volop gaande!!

Paulus schreef:

'Maar dan moet u blijven geloven, onwrikbaar gegrondvest zijn in de hoop die het evangelie brengt, het evangelie dat u gehoord hebt en dat aan alle schepselen onder de hemel verkondigd is, en waarvan ik, Paulus, de dienaar ben geworden.' (Kol 1,23)

De misvatting die gemaakt wordt is dat men denkt dat wereld in de Bijbel betekent de globe, maar dat is zelden het geval. Het evangelie moest onder de twaalf stammen verkondigd worden welke ten tijde van Jesaja onder de volken verstrooid werden. Jezus leerde immers:

Mat 10,6    
Ga liever op zoek naar de verloren schapen van het volk van Israël.

Mat 15,24   
Hij antwoordde: ‘Ik ben alleen gezonden naar de verloren schapen van het volk van Israël.’

Jezus zou terugkomen als de apostelen het goede nieuws onder de verloren schapen van het huis Israëls had verkondigd en dat is gebeurd in de eerste eeuw.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juni 18, 2010, 04:15:08 pm »

quote:

Piebe schreef op 18 juni 2010 om 15:43:
[...]
Hij antwoordde: ‘Ik ben alleen gezonden naar de verloren schapen van het volk van Israël.’

Jezus zou terugkomen als de apostelen het goede nieuws onder de verloren schapen van het huis Israëls had verkondigd en dat is gebeurd in de eerste eeuw.

Blijkbaar denkt de Vader daar toch wat anders over...

Psalm 87
87:1-2 Boven alle steden van Jakob
heeft de HEER de poorten van Sion lief,
zijn vesting op de heilige bergen.
87:3 Van u wordt met lof gesproken,
stad van God.  

87:4 ‘Ik noem Rahab en Babel mijn getrouwen.
Filistea, Tyrus en Nubië
zijn allen hier geboren.’
87:5 Met recht kan men van Sion zeggen:
‘Welk volk ook, het is hier geboren,
de Allerhoogste houdt Sion in stand.’

87:6 Bij de namen van de volken schrijft de HEER:
‘Dit volk is hier geboren.’

Om maar in termen van Paulus (Rom 11) te spreken: nog dagelijks worden er takken van de wilde olijfboom geent op de oude stam...

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juni 18, 2010, 07:30:21 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 18 juni 2010 om 16:15:
[...]

Blijkbaar denkt de Vader daar toch wat anders over...

Psalm 87
87:1-2 Boven alle steden van Jakob
heeft de HEER de poorten van Sion lief,
zijn vesting op de heilige bergen.
87:3 Van u wordt met lof gesproken,
stad van God.  

87:4 ‘Ik noem Rahab en Babel mijn getrouwen.
Filistea, Tyrus en Nubië
zijn allen hier geboren.’
87:5 Met recht kan men van Sion zeggen:
‘Welk volk ook, het is hier geboren,
de Allerhoogste houdt Sion in stand.’

87:6 Bij de namen van de volken schrijft de HEER:
‘Dit volk is hier geboren.’

Om maar in termen van Paulus (Rom 11) te spreken: nog dagelijks worden er takken van de wilde olijfboom geent op de oude stam...

'De Wet en de Profeten gaan tot aan Johannes...' (Luk 16,16)

Misschien verwacht je Elia dan ook nog? ;)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juni 18, 2010, 07:53:30 pm »

quote:

Piebe schreef op 18 juni 2010 om 19:30:
[...]

'De Wet en de Profeten gaan tot aan Johannes...' (Luk 16,16)

Misschien verwacht je Elia dan ook nog? ;)
Mat 5:17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 5:18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn.

De Tenach blijft van kracht totdat alles gebeurd zal zijn... Ik verwacht dat Christus ook NU nog bezig is om "de Wet en de Profeten" tot vervulling te brengen...

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juni 18, 2010, 08:04:51 pm »
Moeten we bang zijn om achter te blijven?
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juni 18, 2010, 08:08:12 pm »

quote:

elle schreef op 17 juni 2010 om 11:44:
Verder denk ik dat ik vandaag nog een boompje plant als ik zou weten dat Christus morgen terug komt.
Want?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juni 18, 2010, 08:11:52 pm »

quote:

farao schreef op 18 juni 2010 om 20:04:
Moeten we bang zijn om achter te blijven?
Wat kosten twee mussen? Zo goed als niets. Maar er valt er niet één dood neer als jullie Vader het niet wil. Bij jullie zijn zelfs alle haren op je hoofd geteld. Wees dus niet bang, jullie zijn meer waard dan een hele zwerm mussen.

Waarom zouden we "bang" moeten zijn?

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juni 18, 2010, 09:16:15 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 18 juni 2010 om 20:11:
Waarom zouden we "bang" moeten zijn?
koud noch heet (warm) te zijn, dan wordt men uitgespuugd

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juni 19, 2010, 02:31:05 am »
Daar ben ik inderdaad bang voor. Er gebeurd barre weinig in Nederland op vurig gebied.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juni 19, 2010, 03:05:55 pm »

quote:

Piebe schreef op 18 juni 2010 om 15:43:
[...]

Paulus schreef:

'Maar dan moet u blijven geloven, onwrikbaar gegrondvest zijn in de hoop die het evangelie brengt, het evangelie dat u gehoord hebt en dat aan alle schepselen onder de hemel verkondigd is, en waarvan ik, Paulus, de dienaar ben geworden.' (Kol 1,23)

De misvatting die gemaakt wordt is dat men denkt dat wereld in de Bijbel betekent de globe, maar dat is zelden het geval. Het evangelie moest onder de twaalf stammen verkondigd worden welke ten tijde van Jesaja onder de volken verstrooid werden. Jezus leerde immers:

Mat 10,6    
Ga liever op zoek naar de verloren schapen van het volk van Israël.

Mat 15,24   

En waar is Hij nu dan??
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juni 19, 2010, 11:18:30 pm »

quote:

Mat 24,23    
Alsdan, zo iemand tot u zal zeggen: Ziet, hier is de Christus, of daar, gelooft het niet.

Mar 13,21   
En alsdan, zo iemand tot u zal zeggen: Ziet, hier is de Christus; of ziet, Hij is daar; gelooft het niet.

Luk 17,21   
En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen u.

Luk 17,23
En zij zullen tot u zeggen: Ziet hier, of ziet daar is Hij; gaat niet heen, en volgt niet.

Wat dacht je van binnen in de gelovigen?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juni 20, 2010, 12:32:55 am »
Daar was Hij al vanaf pinksteren en dat is dus al voor de apostelen het evangelie gebracht hadden aan die verloren schapen. Daarbij: het evangelie wordt nog steeds doorgegeven aan de verloren schapen van Israël. Er komen nog steeds mensen tot geloof en om niet te vergeten: de onberijkte mensen in de oerwouden waar je al eens mee aankwam.

De verloren schapen van Israël heeft niets te maken met de vader of de moeder uit wie ze geboren zijn, maar de Vader waaruit ze geboren bent.
« Laatst bewerkt op: juni 20, 2010, 12:34:17 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juni 20, 2010, 10:43:42 am »

quote:

Piebe schreef op 19 juni 2010 om 23:18:
[...]

Mat 24,23    
Alsdan, zo iemand tot u zal zeggen: Ziet, hier is de Christus, of daar, gelooft het niet.

Mar 13,21   
En alsdan, zo iemand tot u zal zeggen: Ziet, hier is de Christus; of ziet, Hij is daar; gelooft het niet.

Luk 17,21   
En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen u.

Luk 17,23
En zij zullen tot u zeggen: Ziet hier, of ziet daar is Hij; gaat niet heen, en volgt niet.

Wat dacht je van binnen in de gelovigen?

Teruggekomen... als de Trooster in de gelovigen. (Joh 14)
Ik zal u niet als wezen achterlaten.

Maar de Zoon is in de hemel, zit aan de rechterhand van de vader en Hij zal eens terugkomen op de Olijfberg.
Zie hand 1: zoals Hij is opgevaren zo zal Hij ook terugkomen. Zichtbaar voor de wereld ook.
En dat is nog steeds niet gebeurd.
En die zichtbare wederkomst daaraan gaat de opname aan vooraf. Ong 7 jaar. Dus wel met een aardige tijd ertussen.
Want ook wij zullen met Hem verschijnen in heerlijkheid....
(Ergens in het NT staat dat)
Dat Jezus in de gelovigen woont is de helft van het verhaal, dat is nooit een wederkomst genoemd.
Maar het is de  belofte van de heilige Geest aan de gelovigen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan