Auteur Topic: Schrijven in bijbelse taal  (gelezen 2126 keer)

Zacharia

• Bekijk profiel
Schrijven in bijbelse taal
« Gepost op: juni 22, 2010, 09:28:04 pm »
Is er iemand die mij kan vertellen of schrijven in bijbelse taal mag? Of staat er een taboe op?

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 22, 2010, 09:31:05 pm »

quote:

Zacharia schreef op 22 juni 2010 om 21:28:
Is er iemand die mij kan vertellen of schrijven in bijbelse taal mag? Of staat er een taboe op?
Volgens mij mag er best in het hebreeuws , Grieeks , Aramees, of welke andere taal worden geschreven. echter wat wil je er mee bereiken.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Zacharia

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 22, 2010, 09:37:54 pm »
Het is een mooie taal om in te schrijven heb ik bemerkt. Ik heb geen plannen om er wat mee te bereiken. Maar het is een leuke hobby

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 22, 2010, 09:44:46 pm »
Wat bedoel je precies met 'bijbelse taal'? En waarom denk je dat er een taboe zou zijn?

offtopic:(verplaatst naar Grand Cafe, niet echt iets voor 't Bijbelstudie-subforum denk ik)
« Laatst bewerkt op: juni 22, 2010, 09:45:00 pm door Pooh »

Zacharia

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 22, 2010, 10:01:36 pm »
Schrijven als een profeet. Op die manier kun je alles beschrijven. Maar het is de kunst om het volgens bijbelse traditie te doen. Ik denk dat het in het verleden verboden was om nog eigen teksten te maken vanaf het moment dat de bijbel tot stand kwam,

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 24, 2010, 02:29:31 pm »
Eerlijk gezegd snap ik nog steeds niet wat je bedoeld. Wil je in het Koine-Grieks gaan schrijven? Of in het Latijn? Volgens mij is dat nog nooit door niemand verboden.

Wat bedoel je met 'schrijven als een profeet'? Profeet zoals bedoeld in bijbelse context, of profeet zoals het hedentendage wordt uitgelegd? Volgens mij is dat door alle eeuwen al gedaan... Lees de Kerkvaders eens, zou ik zeggen. Of Franciscus van Assisi, Benedictus, Ignatius van Loyola, Meister Eckhart, Hildegard van Bingen, de visioenen van Katharina van Emmerich etc etc... Volgens mij is dat ook nog nooit verboden geweest.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 24, 2010, 02:47:40 pm »
Par example:

Codex fora libertas reformica, cafe grandia XXII
Te dien dage zal een tweede Zacharja opstaan en hij zal schrijven al wat hem ingegeven wordt. Hele rollen zal hij schrijven, en hij zal gehoord worden in heel het land en allen zullen versteld staan van zijn wijsheid.
Doch de oversten en moddereters zullen zijn posts immer verplaatsen naar de daartoe bestemde delen des forums en zo nodig verdere censuur toepassen, teneinde de wijsheid te doen verstommen.

Zoiets, denk ik.
« Laatst bewerkt op: juni 24, 2010, 02:51:38 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 24, 2010, 02:54:11 pm »
Precies Elle, zoiets zal Zacharia bedoelen! :D

Zwever

• Naar AziĆ« gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 24, 2010, 04:05:50 pm »
En nu in het Grieks.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 24, 2010, 05:26:32 pm »

quote:

Nou, misschien kun jij een poging wagen...? ;)

Zacharia

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 24, 2010, 08:09:57 pm »
Toen gebeurde het dat Elle, een van de oudere mannen, opstond om de gemeente toe te spreken. En het gebeurde, terwijl hij sprak, Gods licht helder werd als kristal. En terwijl hij sprak luisterden allen die aanwezig waren naar het onderwijs over de tweede Zacharja. Een profeet die in de eindtijd zal komen en onderwijs zal verschaffen aan hen die zoekende zijn. En het zal gebeuren dat een ieder die naar zijn woorden luistert verkwikt zal worden als ware het dat men helder water drinkt.  :)
« Laatst bewerkt op: juni 24, 2010, 08:27:24 pm door Zacharia »

Zwever

• Naar AziĆ« gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 24, 2010, 08:59:13 pm »

quote:

elle schreef op 24 juni 2010 om 14:47:
Codex fora libertas reformica, cafe grandia XXII
Te dien dage zal een tweede Zacharja opstaan en hij zal schrijven al wat hem ingegeven wordt. Hele rollen zal hij schrijven, en hij zal gehoord worden in heel het land en allen zullen versteld staan van zijn wijsheid.
Doch de oversten en moddereters zullen zijn posts immer verplaatsen naar de daartoe bestemde delen des forums en zo nodig verdere censuur toepassen, teneinde de wijsheid te doen verstommen.

Σε αυτή την μέρα Ζαχαρία ήμισυ μέχρι και θα γράψει ό, τι είναι εγγεγραμμένος. Πλήρης ρόλους, θα γράψει, και αυτός θα ακουστεί σε ολόκληρη τη χώρα και όλοι θα ενθουσιαστούν με την σοφία του.
Όμως, οι κυβερνώντες και τρώγοντες λάσπη θα κινηθεί πάντα θέσεις στην κατάλληλη φόρα και περισσότερα τμήματα, κατά περίπτωση, περαιτέρω λογοκρισία για να σιωπήσει η σοφία.

Net echt :)

Offe:

ביום ההוא זכריה וחצי והוא יכתוב מה הוא נכנס. לחמניות נוספים, הוא יכתוב, והוא יהיה לשמוע בכל רחבי הארץ וכל תהיה נדהם לפי חוכמתו.
אבל השליטים ואוכלי בוץ תמיד להעביר הודעות בפורומים המתאימים חלקים נוספים כמו צנזורה, המתאים יותר, ולכן החוכמה שתיקה
« Laatst bewerkt op: juni 24, 2010, 09:08:41 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 24, 2010, 10:03:00 pm »
Haha Zwever. dat is mooi. Waarschijnlijk modern Grieks en vermoedelijk idem Hebreeuws met wat computerfoutjes, maarrr... heel mooi! _O_
« Laatst bewerkt op: juni 24, 2010, 10:03:31 pm door Trajecto »

Zacharia

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 25, 2010, 02:42:51 pm »

quote:

Zwever schreef op 24 juni 2010 om 20:59:
[...]

Σε αυτή την μέρα Ζαχαρία ήμισυ μέχρι και θα γράψει ό, τι είναι εγγεγραμμένος. Πλήρης ρόλους, θα γράψει, και αυτός θα ακουστεί σε ολόκληρη τη χώρα και όλοι θα ενθουσιαστούν με την σοφία του.
Όμως, οι κυβερνώντες και τρώγοντες λάσπη θα κινηθεί πάντα θέσεις στην κατάλληλη φόρα και περισσότερα τμήματα, κατά περίπτωση, περαιτέρω λογοκρισία για να σιωπήσει η σοφία.

Net echt :)

Offe:

ביום ההוא זכריה וחצי והוא יכתוב מה הוא נכנס. לחמניות נוספים, הוא יכתוב, והוא יהיה לשמוע בכל רחבי הארץ וכל תהיה נדהם לפי חוכמתו.
אבל השליטים ואוכלי בוץ תמיד להעביר הודעות בפורומים המתאימים חלקים נוספים כמו צנזורה, המתאים יותר, ולכן החוכמה שתיקה

1 Kor 14:13
 13 Daarom, die in een  vreemde  taal spreekt, die bidde, dat hij het moge uitleggen.
Statenvertaling, editie 1977

Ik kijk uit naar je uitleg zwever  ;)
« Laatst bewerkt op: juni 25, 2010, 02:58:00 pm door Zacharia »