Auteur Topic: God en drank?  (gelezen 13863 keer)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
God en drank?
« Gepost op: juli 02, 2010, 12:59:54 pm »
Hoogl 5,1
Ik ben in Mijn hof gekomen, o Mijn zuster, o bruid! Ik heb Mijn mirre geplukt met Mijn specerij; Ik heb Mijn honingraten met Mijn honing gegeten; Ik heb Mijn wijn, alsook Mijn melk gedronken. Eet, vrienden! drinkt, en wordt dronken, o liefsten!

Mogen christenen op basis van deze tekst dronken worden?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #1 Gepost op: juli 02, 2010, 01:03:55 pm »
Efeziërs 5:18

"Drink niet te veel wijn, wat tot losbandigheid leidt, maar laat u bezielen door de Geest."
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #2 Gepost op: juli 02, 2010, 01:13:01 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 02 juli 2010 om 13:03:
Efeziërs 5:18

"Drink niet te veel wijn, wat tot losbandigheid leidt, maar laat u bezielen door de Geest."
Dat lijkt in tegenspraak met elkaar nietwaar?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #3 Gepost op: juli 02, 2010, 01:43:20 pm »
Alleen in je huwelijksnacht, denk ik.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #4 Gepost op: juli 02, 2010, 01:44:42 pm »

quote:

elle schreef op 02 juli 2010 om 13:43:
Alleen in je huwelijksnacht, denk ik.
Dat lijkt me meer iets voor losbollen!  O-)

kerklid00

• Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #5 Gepost op: juli 02, 2010, 07:54:48 pm »
Van oorsprong is "wijn"slects druivensap. Later, met name in de 18e eeuw, toen er sterkere dranken gemaakt konden worden, kreeg "wijn" de naam die in verband staat met alcoholhoudend druivensap. Naar mijn idee, en dat wat de Bijbel leert, staat alcohol houdende wijn in relatie met dat wat vals is en onjuist valse leer dus. (Openbaring 17: 1 Jer. 51:7). Wijn als ongefermenteerde druivensap staat voor de juiste leer. Breng geen schade toe aan de olie en de wijn. (1 sam. 16:13/ Ps. 89:21/ Zach 4:6). Aangezien dus alcohol schade toebrengt aan onze hersenen is het raadzaam geen alcohol te drinken. Jezus is er in ieder geval geen voorbeeld, maar ook geen gebruiker van geweest. Matigheid in de Bijbel staat voor nalaten dat niet overéénstemt in het voorbeeld van Christus!

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #6 Gepost op: juli 02, 2010, 11:54:03 pm »
Er staat geschreven dat " een weinig wijn verheugd het hart"
Vrij vertaald: een potje bier geeft ook plezier.
Dronken worden is geen optie voor een christen lijkt mij.
Omgaan met matigheid is een mogelijkheid.
Proost!
Mail me maar als je wat wilt weten

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #7 Gepost op: juli 03, 2010, 10:33:29 am »

quote:

kerklid00 schreef op 02 juli 2010 om 19:54:
Van oorsprong is "wijn"slects druivensap. Later, met name in de 18e eeuw, toen er sterkere dranken gemaakt konden worden, kreeg "wijn" de naam die in verband staat met alcoholhoudend druivensap.

Waar haal je die wijsheid vandaan? En hoe zie je het voor je om druivenssap zonder alcohol te hebben in een land als Israel?

Druivensap en wijn zijn inderdaad synoniem in de bijbel. Niet zo raar, want zonder koelkast, zonder sterilisatie en bij midden-oosten temperaturen heb je binnen een paar uur gistend druivensap (zet maar 's een open bak druivensap op zolder met dit weer). Nu deden ze echt niet veel moeite om hoge alcoholpercentages te halen, dus dat was gewoon een natuurlijke gisting op basis van wat er toevallig in de lucht zat. Maar een paar procent voor jonge wijn en 8% voor oude (uitgegiste) wijn zullen ze echt wel gehaald hebben.

Zie ook Jezus' verhaal over jonge en oude wijn en jonge en oude zakken. Jong of oud steriel druivensap boeit echt niet, en jonge of oude wijn zoals wij die kennen ook niet. Maar gistende wijn wil je inderdaad niet opslaan in een stugge zak, die scheurt meteen.
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2010, 10:34:07 am door Pooh »

Oogje

• Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #8 Gepost op: juli 04, 2010, 09:52:36 am »
Tuurlijk was in Israël wijn gewoon alcohol. Niet voor niets schonk men op bruiloften eerst de beste wijn en daarna de mindere wijn; want als je eenmaal bezopen bent, dan maakt de kwaliteit van de wijn al veel minder uit. Ook op de bruiloft van Kana gebeurde dat, toen Jezus van het water wijn maakte.

En denk ook aan Noach, die dronken werd toen hij wijn verbouwde en dronk (Genesis 9). Kachel raken van druivensap? Ook in Spreuken wordt al gewaarschuwd voor de werking van wijn:

Kijk niet hoe rood de wijn is,
hoe hij je toelacht in de beker,
hoe hij vlot naar binnen glijdt.
Later bijt hij als een slang
en spuit hij gif als een adder.
Dan zien je ogen vreemde dingen
en spreekt je hart verdorven taal.
Dan ben je als een man die midden in zee ligt,
als een man die boven op de ra ligt, die zegt:
‘Ze hebben me geslagen, ik voelde geen pijn;
ze hebben mij afgeranseld, ik merkte er niets van!
Als ik wakker word ga ik er weer opuit!’
(Spreuken 23)

Maar sombere mensen worden ook aangespoord wat wijn te drinken, omdat je daar vrolijk van wordt en je ellende van vergeet:

Geef sterke drank aan iemand die te gronde gaat,
wijn aan iemand die bedroefd is van hart:
Laat hem, al drinkend, zijn armoede vergeten
en zich zijn ellende niet langer herinneren.
(Spreuken 31)

Ook in 1 Timoteüs 5 vermaant Paulus Timoteüs een beetje wijn te drinken tegen zijn maagklachten en andere kwalen, omdat matig gebruik van wijn inderdaad heel gezond kan zijn. Alleen al uit de Schrift is dus voldoende op te maken dat wijn in Israël gewoon echte wijn was, zoals wij dat nu ook kennen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #9 Gepost op: juli 04, 2010, 04:36:32 pm »
Een beetje alcohol zou zelfs gezond zijn. Maar teveel maakt meer kapot dan je lief is.Ik mag graag wat drinken, maar heb een gruwlijke hekel aan een duffe dag erna of een zere kop. Dus ergens moet je de grens weten.

Aangezien het in het christendom niet draait om de regels, maar om het je laten heiligen door Jezus in je leven, kan ik hier ook zeggen: je mag bidden dat je sterk genoeg in de schoenen kunt staan op het moment dat het je teveel zou worden om te stoppen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Zacharia

• Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #10 Gepost op: juli 05, 2010, 01:40:35 am »
Genesis 9:20,21
20 Noach was landbouwer en legde als eerste een wijngaard aan. 21 Hij dronk van de wijn, werd dronken en ging in zijn tent liggen, zonder kleren aan.

Was dat ook druivensap? :P

en Genesis 19:33-36
33 Nog diezelfde nacht gaven ze hun vader wijn te drinken, en de oudste sliep met haar vader, zonder dat hij er ook maar iets van merkte dat ze bij hem kwam en weer wegging. 34 De volgende morgen zei de oudste tegen de jongste: ‘De afgelopen nacht heb ik met mijn vader geslapen. Laten we hem ook vannacht weer dronken voeren, en dit keer moet jij met hem slapen; dan kunnen we allebei kinderen krijgen van onze vader.’ 35 Ook die nacht gaven ze hun vader wijn te drinken, en ditmaal sliep de jongste met hem, zonder dat hij er ook maar iets van merkte dat ze bij hem kwam en weer wegging. 36 Zo werden Lots beide dochters zwanger van hun vader.

Het is wel ranzig maar er is overduidelijk alcohol in het spel
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2010, 02:08:21 am door Zacharia »

Mellon

• Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #11 Gepost op: juli 05, 2010, 10:21:24 am »
Als er geen alcohol in zou zitten, zouden ze er ook niet dronken van kunnen worden. En dat overkwam zelfs Noach al, met een hoop nare gevolgen.

Note to self: wel eerst de laatste post lezen voordat je een slimme opmerking denkt te gaan maken  8)7   :P
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2010, 10:22:16 am door Mellon »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #12 Gepost op: juli 05, 2010, 10:49:11 am »

quote:

Oogje schreef op 04 juli 2010 om 09:52:
Geef sterke drank aan iemand die te gronde gaat,
wijn aan iemand die bedroefd is van hart:
Laat hem, al drinkend, zijn armoede vergeten
en zich zijn ellende niet langer herinneren.
(Spreuken 31)
Mooi citaat, die kende ik nog niet!

Zacharia

• Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #13 Gepost op: juli 05, 2010, 01:46:57 pm »
Zoals er staat was Noach de eerste die een wijngaard aanlegde. Voor de vloed bestonden wijngaarden dus niet. Dus al die rare dingen die men voor de vloed heeft gedaan heeft men niet onder alcoholische invloed gedaan.

Mattheüs 24:38
38 Want zoals in de dagen van de zondvloed de mensen aten en dronken, huwden en uithuwelijkten, tot de dag waarop Noach de ark binnenging,

Wat heeft men dan gedronken voor de vloed?

PS. Mellon je hebt gelijk!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #14 Gepost op: juli 05, 2010, 02:15:19 pm »
Zacharia, ik volg je niet helemaal.
Noach kan best de eerste zijn die een wijngaard aanlegde, dat betekent niet dat men niet voor de zondvloed al druivensap heeft kunnen maken. Dikke kans dat ze dat wel deden, en dat Noach daarom zoveel energie in een eigen wijngaard stak.
Zoals Pooh al betoogde: sap gaat gisten zodra het geperst is en je het niet kunt steriliseren & vacuum verpakken. Of dat nu druivensap, appelsap, tomatensap of ander sap is.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]