Auteur Topic: God en drank?  (gelezen 13864 keer)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #15 Gepost op: juli 05, 2010, 02:28:31 pm »

quote:

Zacharia schreef op 05 juli 2010 om 13:46:
Mattheüs 24:38
38 Want zoals in de dagen van de zondvloed de mensen aten en dronken, huwden en uithuwelijkten, tot de dag waarop Noach de ark binnenging,

Wat heeft men dan gedronken voor de vloed?
Ze aten en dronken. Brood en water? Kellogg's cornflakes en yoghurt? Rauwe biefstuk en een koud alcoholvrij biertje? Ik kan echt duizenden dingen verzinnen die je kunt drinken zonder wijngaard.

Zacharia

• Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #16 Gepost op: juli 05, 2010, 02:49:02 pm »

quote:

elle schreef op 05 juli 2010 om 14:15:
Zacharia, ik volg je niet helemaal.
Noach kan best de eerste zijn die een wijngaard aanlegde, dat betekent niet dat men niet voor de zondvloed al druivensap heeft kunnen maken. Dikke kans dat ze dat wel deden, en dat Noach daarom zoveel energie in een eigen wijngaard stak.

Ik ga er ook van uit dat ze voor de vloed al alcohol kenden.

Pooh in de oudheid had je weinig keus. Het was of water of wijn of bier. Maar aangezien de mensen voor de vloed goddeloos en losbandig waren vroeg ik me af of ze dat zonder alcohol deden. Omdat Noach de eerste beschreven dronken persoon in de bijbel was.
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2010, 03:08:16 pm door Zacharia »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #17 Gepost op: juli 05, 2010, 03:06:49 pm »

quote:

Zacharia schreef op 05 juli 2010 om 14:49:
[...]
Ik ga er ook van uit dat ze voor de vloed al alcohol kenden.

Pooh in de oudheid had je weinig keus. Het was of water of wijn of bier. Maar aangezien de mensen voor de vloed goddeloos en losbandig waren vroeg ik me af of ze dat zonder alcohol deden.
Ik snap je vraag niet? Je denkt dat ze al alcohol kenden, maar je vraagt je af of ze goddeloos en losbandig waren zonder alcohol? Vast wel. Vast ook wel met alcohol. Wat wil je nu zeggen?
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2010, 03:07:07 pm door Pooh »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #18 Gepost op: juli 05, 2010, 09:08:09 pm »
Ik denk dat ze vooral water dronken en dat wijn (en bier?? toen al?) vooral voor het feest was. Het oude testament verbood in ieder geval te veel te drinken en de Moslims mogen al helemaal niet alcohol drinken al vanaf hun ontstaan (700 na chr. toch?)

Het is pas in de middeleeuwen dat er bier gedronken moest worden, vanwege het smerige water.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #19 Gepost op: juli 05, 2010, 09:09:31 pm »
Nu zit ik me te bedenken dat bier juist is uitgevonden in de middeleeuwen omdat het water anders vaak ondrinkbaar was. Door het alcohol werd het water gezuiverd.

Zacharia

• Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #20 Gepost op: juli 05, 2010, 10:06:12 pm »

De eerste bieren waren waarschijnlijk van spontane gisting (zoals de moderne lambiekbieren). Bier werd waarschijnlijk al 4500 jaar voor Christus gedronken in Mesopotamië. Het is daarmee een van de oudste dranken uit de menselijke geschiedenis. Er zijn bierrecepten overgeleverd uit 3900 voor Christus. In oude mythen en legenden speelt bier vaak een rol, zoals in het Gilgamesjepos of in de Kalevala.

In West-Europa werd bier aanvankelijk algemeen gedronken, maar de Romeinen gingen na verloop van tijd over op wijn. Bier werd daarna vooral geassocieerd met "onbeschaafde" volkeren, zoals de Germanen. Romeinse schrijvers als Tacitus schrijven met veel verachting over het bier dat de Noord-Europese volkeren dronken. De opvatting dat wijn hoger en beschaafder zou zijn dan bier, en dat bier onderontwikkeld zou zijn, zou sindsdien lang gemeengoed blijven.

Bron Wikipedia

Als er bierrecepten uit 3900 v.Chr. zijn dan dronk Adam al bier. Kain helemaal  :D

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #21 Gepost op: juli 05, 2010, 11:01:38 pm »
Hier een stukje uit de Limburgse Wikipedia:

In de Middeliewe bleef me in de Germaanssprekende streke beer drinke. De formule vaan 't beer veranderde ouch laankzemaon, umtot allein gegis geerstemaajt 'ne te bittere smaak heet. Zoe woort kruie d'r aon tòwgevoog, en op 't leste in de Middeliewe woort de hop debei gedoon. 't Middeliews beer versjèlde nog sterk vaan 't eus, doortot mier oongegisde stoffe d'r in zaote waor 't voedzaam en minder alcoholisch. Dit beer woort in de stei door de ganse bevolking - ouch vroului en kinder - gedroonke, umtot 't water oet de stadsgrachte neet te drinke waor en ouch pómpe gein zuuver water lieverde; beer waor hygiënischer umtot 't gekook woort en alcohol bevat.

In 1516 veerdigde d'n hertog vaan Beiere 't Reinheitsgebot oet, wat perceis veursjreef wat wel en neet in beer geduid moch weure. Dit veursjrif heet de Duitse unificatie vaan 1871 euverleef en besteit, in sterk gewijzegde vörm, nog altied. Recent heet 't nog veur groete handelsprobleme gezörg. In de Renaissancetied begós me ouch veur 't iers lagerbeer te brouwe, dit woort bij accident ontdèk wie me beer erg laank bewaord had. Daoveur waore de bere vaan 't typ wat me allewijl es ale kint. Vaanaof de late achtiende iew woort de productie gemachinaliseerd.

Het hele artikel staat op:
http://li.wikipedia.org/wiki/Beer

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #22 Gepost op: juli 06, 2010, 07:57:56 am »
Toch lees je er niets over in de Bijbel en wat zal het een lauwe troep zijn geweest.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #23 Gepost op: juli 06, 2010, 09:13:36 am »
Als 't niet in de bijbel staat, is het er niet geweest? :?

't Lijkt me dat drinken met enige alcohol zo doodnormaal is geweest, dat het niet vermeldenswaardig is. Als je alleen maar drinken gewend bent met 2-3% alcohol, dan word je daar echt niet hups dronken van bij normale consumptie (en Westerse levers).

@Gaitema: de alcohol zuivert het niet zozeer, alcohol zorgt vooral dat bacterien ea niet verder kunnen groeien. Op plekken waar je alleen stilstaand water (cholera) of vervuild (grachten)water hebt, is sap met een laag percentage alcohol dus veel gezonder. Maar ik vermoed dat in de tijd voor de zondvloed 't water gemiddeld schoon genoeg was om te drinken. Maar waarom zou iemand flets water drinken als je druiven'sap' of gerstenat kunt krijgen?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #24 Gepost op: juli 06, 2010, 09:19:49 am »

quote:

elle schreef op 06 juli 2010 om 09:13:
Nou nee, daar doel ik niet zozeer op, maar ik vind het wel opmerkelijk dat er niets geschreven is over die gekoelde goeie oude goudgele rakkers met twee vingers schuim er op!

quote:

't Lijkt me dat drinken met enige alcohol zo doodnormaal is geweest, dat het niet vermeldenswaardig is. Als je alleen maar drinken gewend bent met 2-3% alcohol, dan word je daar echt niet hups dronken van bij normale consumptie (en Westerse levers).
Ik geloof je graag!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #25 Gepost op: juli 06, 2010, 05:14:16 pm »

quote:

Trajecto schreef op 05 juli 2010 om 23:01:
Hier een stukje uit de Limburgse Wikipedia:

In de Middeliewe bleef me in de Germaanssprekende streke beer drinke. De formule vaan 't beer veranderde ouch laankzemaon, umtot allein gegis geerstemaajt 'ne te bittere smaak heet. Zoe woort kruie d'r aon tòwgevoog, en op 't leste in de Middeliewe woort de hop debei gedoon. 't Middeliews beer versjèlde nog sterk vaan 't eus, doortot mier oongegisde stoffe d'r in zaote waor 't voedzaam en minder alcoholisch. Dit beer woort in de stei door de ganse bevolking - ouch vroului en kinder - gedroonke, umtot 't water oet de stadsgrachte neet te drinke waor en ouch pómpe gein zuuver water lieverde; beer waor hygiënischer umtot 't gekook woort en alcohol bevat.

In 1516 veerdigde d'n hertog vaan Beiere 't Reinheitsgebot oet, wat perceis veursjreef wat wel en neet in beer geduid moch weure. Dit veursjrif heet de Duitse unificatie vaan 1871 euverleef en besteit, in sterk gewijzegde vörm, nog altied. Recent heet 't nog veur groete handelsprobleme gezörg. In de Renaissancetied begós me ouch veur 't iers lagerbeer te brouwe, dit woort bij accident ontdèk wie me beer erg laank bewaord had. Daoveur waore de bere vaan 't typ wat me allewijl es ale kint. Vaanaof de late achtiende iew woort de productie gemachinaliseerd.

Het hele artikel staat op:
http://li.wikipedia.org/wiki/Beer
Kijk, het bestond dus al langer, maar het werd dus later ook gebruikt als alternatief voor het ongezonde water. Limburgers kan ik in het echt trouwens slecht verstaan, maar lezen is nog te doen  :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #26 Gepost op: juli 06, 2010, 05:16:48 pm »

quote:

elle schreef op 06 juli 2010 om 09:13:

@Gaitema: de alcohol zuivert het niet zozeer, alcohol zorgt vooral dat bacterien ea niet verder kunnen groeien. Op plekken waar je alleen stilstaand water (cholera) of vervuild (grachten)water hebt, is sap met een laag percentage alcohol dus veel gezonder. Maar ik vermoed dat in de tijd voor de zondvloed 't water gemiddeld schoon genoeg was om te drinken. Maar waarom zou iemand flets water drinken als je druiven'sap' of gerstenat kunt krijgen?
Een biertje of een wijntje als altijd lekker :9

Zacharia

• Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #27 Gepost op: juli 06, 2010, 06:49:20 pm »
In het oude Israël werd ook alcoholische drank gemaakt van granaatappels, vijgen en dergelijke, bijvoorbeeld:

Hooglied 8:2
2 Dan nam ik je mee
en bracht je in mijn moeders huis.
Dat heb ik van haar geleerd.
Ik gaf je kruidige wijn te drinken,
van het sap van mijn granaatappel.

De Nieuwe Bijbelvertaling

Dat je naast wijn ook nog andere sterke drank had blijkt uit Deuternomium 14:26

26 en gij zult dat geld besteden voor alles waarin gij lust hebt, voor runderen of kleinvee, voor wijn of bedwelmende drank, of wat gij ook wenst, en gij zult daar voor het aangezicht van de HERE, uw God, eten en u verheugen, gij met uw huisgezin;
NBG-vertaling 1951

Dat je er in een goede stemming mee komt lees je bv in Psalm 104:15

15 en wijn die het mensenhart verheugt,
geurige olie die het gelaat doet stralen,
ja, brood dat het mensenhart versterkt.

De Nieuwe Bijbelvertaling

Dus drink het gerust vanavond  ;)
« Laatst bewerkt op: juli 06, 2010, 06:57:58 pm door Zacharia »

kerklid00

• Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #28 Gepost op: augustus 26, 2010, 04:07:31 am »
Alcohol, dat wil zeggen gefermneteerd druivensap staat voor valse leer. De wijn hare hoererij. Zuivere wijn, ,ongefermeteerd dus, staat voor de ware leer in Christus. Ook in de tijd van Christus was de mens in staat om alcoholjoudende drank te maken. Maar ook alcoholvrije. Pas vanaf de 18e eeuw was men in staat hoog-pergentage alcoholhoudende drank te maken zelfs boven de 50 %. In de tijd van het ontstaan van de Reformatie waren er dan ook verschillende christelijke- en niet christelijke organisaties die ijverden voor een gematigd of zelfs geen gebruik van alcohol. (Drooglegging). Jezus zelf was in geen enkel
 voorbeeld van het gebruik van alchohol. Hij verbood het Zijn discipelen, juist omdat het een voorbeeld van de valse leer was en je lichaam ernstig beschadigd (hersenen). De geschiedenis der ongezuurde broden (gegist brood) is een ander voorbeeld van een gefermenteerde spijs dat negatief in het licht der Waarheid -Christus- staat. Van oorsprong is "wijn" gewoon druivensap maar heeft het in de loop der tijd de essentie van alcoholhoudend gekregen.
« Laatst bewerkt op: augustus 26, 2010, 04:09:04 am door kerklid00 »

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #29 Gepost op: augustus 27, 2010, 10:08:32 am »

quote:

Piebe schreef op 02 juli 2010 om 13:13:
[...]

Dat lijkt in tegenspraak met elkaar nietwaar?
Wat eigenlijk in de bijbel zelden voorkomt.