Auteur Topic: God en drank?  (gelezen 13858 keer)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #45 Gepost op: oktober 09, 2010, 09:17:03 pm »

quote:

kerklid00 schreef op 09 oktober 2010 om 13:14:
Hoe Jezus "wijn" maakte en of dat alcoholhoudend was tijdens de bruiloft te Kanaän?

Het eerste wonder waar alleen Johannes over bericht, is de verandering van water in wijn tijdens de bruiloft in Kanaän JOHANNES 2:1-11. Ons wordt niets verteld over de wijn soort omdat het Griekse woord 'oinos' zowel een bedwelmende als niet-bedwelmende drank kan betekenen. De Septuaginta (LXX) gebruikt zowel 'yayin' als ook 'tirosh' voor 'oinos' (wijn) en dat werd dan ook bij het in het Grieks geschreven Nieuwe Testament en de Nederlandse vertaling opgevolgd.

Deze algemene term 'oinos' komt 33 maal in het Nieuwe Testament voor. Welke soort wijn er bedoeld wordt kan alleen m.b.t. de context bepaald worden.
Wanneer het in alle vertalingen met 'wijn' vertaald wordt, zal 'wijn' bedoeld zijn. Temeer omdat het bruidspaar erg blij was met het resultaat. 't Kan best jonge wijn geweest zijn; iig zat er alcohol in want dat verhoogt de feestvreugde.
Zoals prediker al concludeerde: 9:7 Dus eet je brood met vreugde, drink met een vrolijk hart je wijn. God ziet alles wat je doet allang met welbehagen aan. 8 Draag altijd vrolijke kleren, kies een feestelijke geur. 9 Geniet van het leven met de vrouw die je bemint. Geniet op alle dagen van je leven, die God je heeft gegeven.

quote:

Jezus was geen asceet! Hij kwam opdat de mensen een vervuld leven zouden hebben. Hij wou meedoen en toevoegen aan de feestvreugde van het bruiloftsfeest, maar men kan niet aannemen dat Hij, die kwam om alle rechtvaardigheid te vervullen, 470 ltr water in alcoholische wijn veranderde, dat zou zonder twijfel levens en gezinnen ruïneren en eindeloze ellende brengen.
Dan zou hij juist wel het water in wijn hebben veranderd. Een bruiloft zonder wijn is als een bruid zonder bruidegom.

quote:

Misschien is de verklaring dat de 'beste wijn' diegene is, die de geringste gisting heeft gehad; wat overeenstemt met de uitspraak van de geschiedschrijver Plinius.
Zou kunnen, maar dan zit er nog steeds alcohol in.

quote:

Onze Heer kwam om de profeten te vervullen (MATTHÉÜS 5:17) en niet, om ze te weerleggen. Anders zou Hij de duidelijke waarschuwing van Habakuk hebben tegengesproken:

"Wee dien, die zijn naaste te drinken geeft, gij, die uw wijnfles daarbij voegt, en ook dronken maakt..." HÁBAKUK 2:15
Je citeert het vers weer maar half, op een misleidende manier. Als dit echt de manier is om je gelijk te halen, dan haak ik af.

quote:

Het problem zit hem dus in de vertaling van "oinos" dat dus beide vormen van "wijn" kan betekenen. Maar het is de bedoeling dat we leren Jezus na te volgen, niet de inzichten van de wereld.
In beide vormen van je wijn zit dus alcohol?

quote:

Als we nu ook eens kijken naar wat een "dronkaard" is in de Bijbel dan kunnen het volgende weten.
Er is, zoals diverse malen gesteld, een groot verschil tussen geheelonthouder zijn en vaak dronken zijn.

quote:

De enige situatie waarin men Jezus bedwelmende drank aanbood, weigerde Hij dit (MARKUS 15:23). Het was een gebruik van de welgestelde vrouwen van Jeruzalem een bedwelmende drank, gemengd met Mirre of iets anders verdovends aan de misdadiger te geven, kort voordat hij aan het kruis genageld werd. Hoewel Jezus van pijn en dorst gekweld werd toen hem deze drank werd aangeboden, nam Hij dit toch niet aan. De Verlosser moest de beker van het lijden volledig uitdrinken en Hij was vastbesloten dit te doen in volledige helderheid van geest, zonder een of ander verdovend middel te gebruiken.
Die bedwelmende drank is dus iets anders dan wijn. Dat Jezus bedwelmende drank weigerde bij zijn kruisdood wil niet zeggen dat hij altijd alle wijn weigerde. Ik ken zat mensen die whiskey weigeren maar bier accepteren, terwijl het beide graan als grondstof heeft.

Overigens was Jezus geen nazoreeer zoals bedoeld in numeri 6:2-3. Er is geen bijbelse grond voor de volledige abstinentie van Jezus mbt wijn. Er zijn wel allerlei gronden om aan te nemen dat Jezus gewoon wijn nuttigde. Er zijn zelfs gronden waarop je kan stellen dat Jezus wel eens dronken was, al kun je die aanteigingen opvatten als mogelijk ongegronde laster.

Je punt dat wijn en wijn 2 is, is al vaak gemaakt in dit topic. Desalniettemin is het duidelijk dat ook jonge wijn alcohol heeft bevat. Dat men het distilleerproces niet kende is dus niet relevant voor je bewering dat Jezus nooit alcohol genuttigd heeft.

Stel dat Jezus het inderdaad over theologie heeft wanneer hij wijn in oude of nieuwe zakken als voorbeeld gebruikt. Stel dat de strekking is dat je je verre moet houden van onjuiste theologie (een interpretatie die ik niet logisch vindt). Dan nog ontgaat het mij waarom dit een argument tegen wijn drinken is. Je gebruikt het nu recursief: de gelijkenis staat voor juiste en onjuiste theologie, en omdat Jezus tegen onjuiste theologie is, is wijn fout. Da's geen steekhoudende redenering.
(En kom aub bij die vergelijking niet aanzetten met een kellermeister, want dan kom ik aanzetten met mijn oom die je vertelt dat er geen gist op/in huiden zit, gedroogd of niet. Doe liever een geschreven, verifieerbare bron voor zo'n bewering+interpretatie van de gelijkenis.)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #46 Gepost op: oktober 10, 2010, 12:03:16 am »
kerklid00, je maakt het jezelf wel erg makkelijk door volkomen te negeren dat God ZELF (Deut.14) bij een bepaald feest als één van de opties om geld in het kader van dat feest te besteden, 'sterke drank' aankaart.

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #47 Gepost op: oktober 10, 2010, 10:29:28 pm »
Ik kwam vandaag Jesaja 25 tegen:

quote:

6 Op deze berg richt de HEER  van de hemelse machten
voor alle volken een feestmaal aan:
uitgelezen gerechten en belegen wijnen,
een feestmaal rijk aan merg en vet,
met pure, rijpe wijnen.
Deze wijnen zijn 'belegen' en 'rijp', lijkt me geen alcoholvrij druivensap. En me dunk dat deze wijnen hier in een positieve zin genoemd worden...
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #48 Gepost op: oktober 11, 2010, 12:49:30 am »
Alleen de Nazireer diende zich te onthouden van drank volgens mij:
Numeri 6:1 De HEER zei tegen Mozes: 2 ‘Zeg tegen de Israëlieten: “Wanneer een man of vrouw een bijzondere gelofte aflegt om zich als nazireeër aan de HEER te wijden, 3 moet zo iemand zich onthouden van wijn en andere drank. Hij mag ook geen verzuurde wijn drinken, geen andere verzuurde drank en geen druivensap, en hij mag geen verse of gedroogde druiven eten. 4 Zolang zijn nazireeërschap duurt, mag hij niets eten dat van de wijnstok afkomstig is, zelfs niet iets dat van de pitten en velletjes gemaakt wordt. 5 Ook mag, zolang zijn nazireeërgelofte geldt, zijn hoofd niet door een scheermes worden aangeraakt; gedurende de hele periode dat hij aan de HEER gewijd is, is hij heilig en moet hij zijn hoofdhaar laten groeien. 6 En zolang hij aan de HEER gewijd is, mag hij niet in de buurt van een dode komen. 7 Zelfs als zijn vader of moeder of zijn broer of zuster sterft, mag hij zich niet verontreinigen door bij hen te komen, want op zijn hoofd draagt hij het teken dat hij aan God gewijd is. 8 Zolang zijn nazireeërschap duurt, is hij aan de HEER gewijd. 9 Maar wanneer zijn hoofdhaar verontreinigd wordt doordat er geheel onverwachts in zijn nabijheid iemand sterft, moet hij zich op de zevende dag reinigen door zijn hoofdhaar af te scheren. 10 Op de achtste dag moet hij de priester, bij de ingang van de ontmoetingstent, twee tortelduiven of twee jonge gewone duiven brengen. 11 De priester moet dan de ene duif als reinigingsoffer opdragen en de andere als brandoffer en zo verzoening voor hem bewerken, omdat hij schuld op zich heeft geladen door in de nabijheid van de dode te komen. Diezelfde dag moet hij zijn hoofd weer heiligen, 12 zich opnieuw voor eenzelfde tijdsduur als nazireeër aan de HEER wijden, en een eenjarige ram als hersteloffer aanbieden. De vorige periode telt niet meer, vanwege de ontwijding van zijn nazireeërschap.
13 Wanneer de periode van het nazireeërschap voorbij is, gelden de volgende voorschriften: De nazireeër moet naar de ingang van de ontmoetingstent gebracht worden, 14 en daar moet hij de HEER een offergave aanbieden: een eenjarige ram zonder enig gebrek als brandoffer, een eenjarige ooi zonder enig gebrek als reinigingsoffer en een volwassen ram zonder enig gebrek als vredeoffer, 15 verder een mand met ongedesemd tarwebrood, dikke broden, met olijfolie bereid, en dunne ongedesemde broden, met olijfolie bestreken, en de bijbehorende graan- en wijnoffers. 16 De priester biedt dit aan de HEER aan en draagt het reinigingsoffer en het brandoffer voor de nazireeër op. 17 De volwassen ram bereidt hij als vredeoffer ter ere van de HEER en hij biedt daarbij de mand met ongedesemd brood en het bijbehorende graanoffer en wijnoffer aan. 18 De nazireeër scheert voor de ingang van de ontmoetingstent zijn hoofdhaar af, het teken van zijn nazireeërschap, en gooit dat in het vuur onder het vredeoffer. 19 Nadat de nazireeër zijn haar afgeschoren heeft, neemt de priester een gekookt schouderstuk van de ram en een dik en een dun ongedesemd brood uit de mand, en legt dit alles op de handpalmen van de nazireeër. 20 De priester biedt het de HEER als offergave aan. Het is heilig en bestemd voor de priester, evenals het borststuk en de rechterachterbout. Daarna mag de nazireeër weer wijn drinken.
21 Dit zijn de voorschriften voor de nazireeër, die op grond van zijn wijding de HEER een offergave verschuldigd is. Volgens de voorschriften met betrekking tot het nazireeërschap moet hij de belofte die hij gedaan heeft nauwkeurig nakomen. Als hij het zich veroorloven kan, mag hij nog meer geven.”’

normaal gebruik van "drank" is niet verboden in het OT en ook niet in het NT.
Wel lezen we dat er netjes mee omgegaan dient te worden.
Dat betekent:
geen dronkenschap en geen braspartijen  volgens mij.
Een glas wijn? Geniet er van, met mate.
Idem dito voor bier en sterkere dranken: wie het lust: geniet er van maar laat het je leven niet leiden.

Tegenover een stelling als God en Drank kun je vele bedenken.
Zo sprak ik laatst iemand die vond dat een christen niet mocht roken en ook geen vlees mocht eten.
Tja, hoe benauwend wil je het maken?
Denk je nu werkelijk dat jij met het niet drinken van wijn / alcohol, het niet eten van vlees etc. iets kunt bijdragen aan je heil?
Zo ja, vraag je dan gerust af wat genade en voldoening door Christus voor jou betekent...
Mail me maar als je wat wilt weten

kerklid00

• Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #49 Gepost op: oktober 28, 2010, 07:34:13 pm »
Riemer schreef o.a;

Wel lezen we dat er netjes mee omgegaan dient te worden.

Dat betekent:
geen dronkenschap en geen braspartijen volgens mij.
Een glas wijn? Geniet er van, met mate.
Idem dito voor bier en sterkere dranken: wie het lust: geniet er van maar laat het je leven niet leiden.

Eerst dus bidden opdat we niet dronken worden, want het hart van de mens is onvoorspelbaar. Ik heb enige tijd geleden een verjaardag bijgewoond, waar een Christelijke broeder zich eens flink liet gaan. Ik woon in België, dus men weet hier wat "bourgondisch" leven is. Deze broeder bezoekt gevangenissen om gevangene bij te staan. Mensen die leed hebben berokkend door o.a; dronkenschap. Ik durf niet te beweren dat de beste man dronken was. Wel had hij de tranen in de ogen en gingen er toch zo´n twee flessen witte wijn door. plotseling begon hij te verklaren dat het met "de kerk" niet goed ging. Hij vroeg mij vervolgens of ik het hem kwalijk nam dat hij nu zo dronk. U zult begrijpen dat ik er wel van schrok; iemand die gevangenen bezoekt om hen het Evangelie te brengen! Zij die door dronkenschap van alcohol leed hebben berokkend en ook- vaak- tot inzicht komen en geen alcohol meer aanraken en dan Bijbelstudie krijgen van iemand di er zelf ook wel een lust.
Maar ja, het zij zo! De vraag is dan, hoe zal een werelds mens hier op reageren.

Ik kan me nog herinneren dat een vriend van mij eens een interessante boodschap mee gaf. De man was total a-christelijk een sociaal-democraat en nogal begaan met de toenmalige DDR. Ik zelf was in ernstige problemen gekomen in de privésfeer. Plotseling zei hij: Maar mijn beste, jij hebt een God, jij hebt een verlosser, bidt tot hen. ik heb die niet dus ik kan nergens met mijn problemen naar toe. Kijk, zo is het met de Heilige Geest, als wij ons bewust vergrijpen aan wereldse geneugten dan kan het zo maar zijn  dat een "ongelovige" ons eens flink op ons nummer zet. Want ongewild zal een ongelovige ergens diep in zijn hart ons als volgelingen van Christus, respecteren.

Tot Christus komen betekent wereldse gewoontes af te leren die leed berokkenen aan medemensen. Ik kan me zelfs niet voorstellen dat zij die door dronkenschap zijn veroordeeld, een Heiland kunnen ontmoeten die een "dronkaard" was, want wat helpt hen te kunnen worden verlost. Als nu de Heiland zelf zich aan alcohol vergreep, zoals soms aan Zijn adres werd gemeld, wat heeft dan verlossing nog voor een  betekenis. Wie zou Christus dan werkelijk zijn!

De man geeft ook lessen in de Bijbelstduei. Een hele boekenkast vol Joodse leerboeken en veel over de profetie. Ik heb gezegd dat hij zelf verantwoordelijk is voor zijn keuzes. IK oordelel hem niet, Jezus deed dat ook niet.

Gefermenteerde drank, bedwelmende drank dus, staat voor vals en verkeerd. De wijngaard van de Heer is een symbolisch gegeven. de wijngaard staat voor het volk van mensen dat zich aan de wijnstok (Christus) hecht. Het heeft niets te maken met het daadwerkelijk drinken of nuttigen van alcohol. Jezus is de wijnstok wij zijn de ranken. Als het zo is dat wij alcohol aan de druiven toevoegen, terwijl ze nog aan de rank zitten dan hebben we een onjuist beeld van Jezus als wijnstok. Weet dat de ranken die niet groeien, de ranken die geen vrucht dragen gesnoeid zullen worden. Wie nog steeds vasthoudt aan het feit dat Jezus op de Bruiloft te Kanaän alcoholsiche dranj maakte, heeft- denk ik- een onjkuist beeld van het hemels Koninkrijk. De Bruiloft te Kanaän staat symbool voor de Bruiloft die de verloste mens zal hebben als zij met Jezus het hemels Jeruzalem binnen zijn gegaan. De eeuwige verbintenis zal dan plaats vinden. Zij die geen zuivere kleren aan hebben (geestelijk dus) komen dat rijk niet binnen. Zij worden buitengeworpen. Wie zich dus bezat door wereldse gewoonten aan te nemen en hoger acht dan de Waarheid Christus, sluit zichzelf uit van het Hemels Koninkrijk. Jezus waarschuwt daarvoor, zoals ik heb getracht aan te tonen.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #50 Gepost op: oktober 29, 2010, 12:31:31 am »

quote:

kerklid00 schreef op 28 oktober 2010 om 19:34:

Eerst dus bidden opdat we niet dronken worden, want het hart van de mens is onvoorspelbaar. Ik heb enige tijd geleden een verjaardag bijgewoond, waar een Christelijke broeder zich eens flink liet gaan. Ik woon in België, dus men weet hier wat "bourgondisch" leven is. Deze broeder bezoekt gevangenissen om gevangene bij te staan. Mensen die leed hebben berokkend door o.a; dronkenschap. Ik durf niet te beweren dat de beste man dronken was. Wel had hij de tranen in de ogen en gingen er toch zo´n twee flessen witte wijn door. plotseling begon hij te verklaren dat het met "de kerk" niet goed ging. Hij vroeg mij vervolgens of ik het hem kwalijk nam dat hij nu zo dronk. U zult begrijpen dat ik er wel van schrok; iemand die gevangenen bezoekt om hen het Evangelie te brengen! Zij die door dronkenschap van alcohol leed hebben berokkend en ook- vaak- tot inzicht komen en geen alcohol meer aanraken en dan Bijbelstudie krijgen van iemand di er zelf ook wel een lust.
Maar ja, het zij zo! De vraag is dan, hoe zal een werelds mens hier op reageren.

Ik kan me nog herinneren dat een vriend van mij eens een interessante boodschap mee gaf. De man was total a-christelijk een sociaal-democraat en nogal begaan met de toenmalige DDR. Ik zelf was in ernstige problemen gekomen in de privésfeer. Plotseling zei hij: Maar mijn beste, jij hebt een God, jij hebt een verlosser, bidt tot hen. ik heb die niet dus ik kan nergens met mijn problemen naar toe. Kijk, zo is het met de Heilige Geest, als wij ons bewust vergrijpen aan wereldse geneugten dan kan het zo maar zijn  dat een "ongelovige" ons eens flink op ons nummer zet. Want ongewild zal een ongelovige ergens diep in zijn hart ons als volgelingen van Christus, respecteren.

Tot Christus komen betekent wereldse gewoontes af te leren die leed berokkenen aan medemensen. Ik kan me zelfs niet voorstellen dat zij die door dronkenschap zijn veroordeeld, een Heiland kunnen ontmoeten die een "dronkaard" was, want wat helpt hen te kunnen worden verlost. Als nu de Heiland zelf zich aan alcohol vergreep, zoals soms aan Zijn adres werd gemeld, wat heeft dan verlossing nog voor een  betekenis. Wie zou Christus dan werkelijk zijn!

De man geeft ook lessen in de Bijbelstduei. Een hele boekenkast vol Joodse leerboeken en veel over de profetie. Ik heb gezegd dat hij zelf verantwoordelijk is voor zijn keuzes. IK oordelel hem niet, Jezus deed dat ook niet.

Gefermenteerde drank, bedwelmende drank dus, staat voor vals en verkeerd. De wijngaard van de Heer is een symbolisch gegeven. de wijngaard staat voor het volk van mensen dat zich aan de wijnstok (Christus) hecht. Het heeft niets te maken met het daadwerkelijk drinken of nuttigen van alcohol. Jezus is de wijnstok wij zijn de ranken. Als het zo is dat wij alcohol aan de druiven toevoegen, terwijl ze nog aan de rank zitten dan hebben we een onjuist beeld van Jezus als wijnstok. Weet dat de ranken die niet groeien, de ranken die geen vrucht dragen gesnoeid zullen worden. Wie nog steeds vasthoudt aan het feit dat Jezus op de Bruiloft te Kanaän alcoholsiche dranj maakte, heeft- denk ik- een onjkuist beeld van het hemels Koninkrijk. De Bruiloft te Kanaän staat symbool voor de Bruiloft die de verloste mens zal hebben als zij met Jezus het hemels Jeruzalem binnen zijn gegaan. De eeuwige verbintenis zal dan plaats vinden. Zij die geen zuivere kleren aan hebben (geestelijk dus) komen dat rijk niet binnen. Zij worden buitengeworpen. Wie zich dus bezat door wereldse gewoonten aan te nemen en hoger acht dan de Waarheid Christus, sluit zichzelf uit van het Hemels Koninkrijk. Jezus waarschuwt daarvoor, zoals ik heb getracht aan te tonen.
Wat wil je zeggen met dit bericht? Ik heb je in mijn voorlaatste post een vraag gesteld mbt gedrag en genade. Kun je daar iets van zeggen?
Mail me maar als je wat wilt weten

kerklid00

• Bekijk profiel
God en drank?
« Reactie #51 Gepost op: oktober 31, 2010, 10:49:23 am »
lfBeste Riemer,

Dank voor je antwoord. Lees nog eens mijn laatste posting.  Over het gedrag van mensen is veel te zeggen. Als we de Sabbat van het 4e gebod onderhouden en ook, op die dag, in de kerk zijn, maar we vervallen op de 1e dag der week (de zondag= de 1e dag ná de Sabbat) weer in oude gewoontes terug, dan heeft het onderhouden van die Sabbat, geen nut. Als we zeggen Christen te zijn en Christus zeggen na te volgen, dan kan het niet anders zijn dan dat we willen groeien in het karakter van Christus. Immers wij willen inwoners worden van dat Rijk wat niet van deze wereld is. Dus welk een nu heeft het dan nog om ons bezig te houden met deze wereld in de zin van het karakter van deze wereld, dat ook wel het Grote Babylon wordt genoemd.
Als we volgelingen van Christus zeggen te zijn, dan dienen we de Meester te volgen en Zijn karakter tot de onze te leren maken, met onze eigen gaven en talenten. Indien wij de Tempel van de Hemelse Vader willen worden of zeggen te zijn (door de doop door onderdompeling) dan gaat het er om dat wij ons oude leven afleggen. Immers de Doop door onderdompeling is gelijk een graf, van waaruit we in het nieuwe leven opstaan. Nu, we nog steeds inwoners van deze wereld. Maar na die doop, opgestann  uit dat watergraf zijn we dan tot bijwoners geworden. Vreemdelingen als het ware! Onze wetgever Christus en Diens Gerechtigheid worden of zijn nu onze maatstaf en fundament. ( 1 Kor. 6:19,20 / 3 Joh. 2 / Efeziërs 5:1-21/ Romeinen 12:1,é /2 Kor. 7:1

Een reeks Bijbelverzen die duiden op onze verandering of wil tot verandering. We moeten leren alles te doen tot eer van de Allerhoogste, in het voorbeeld van Christus. ( 1:Kor.10:31) Is dat gemakkelijk, neen het is een strijd. De strijd des geloofs (Openbaring 14:6-12). Is de Allerhoogste God een genadig God. Mag wel zijn Riemer, immers ondanks onze zonden en die van de mensheid, zijn we er nog. Zolang we leven geldt de tijd der genade. Wat de Allerhoogste God m.b.t. ons persoonlijke oordeel in de genade nog zal bepalen, geheel in overéénstemming met onze wil en keuzes, moeten we afwachten. Dat dat oordeel plaats zal hebben voordat we sterven, zal duidelijk zijn. We hebben zelf deel aan onze redding, maar ook genade, omdat we zelf en zelfstandig mogen kiezen. We mogen ten alle tijde zelf kiezen wat we zullen besluiten en wat we doen. Alleen de Allerhoogste God kent en weet onze redenen van ons handelen. Daarom hoeven we ook niet krampachtig en, vooral wettsich, te leven. Geloof moet je vrij maken en niet afhankelijk van dode letterknechterij. Want wetten en geboden op zich redden ons niet, maar de vervulling er van, maakt ons er van vrij. Zolang we gewoon voor het rode stoplicht wachten en niet proberen er stiekem door heen te glippen, zijn ze vrij van de wet.

Vergeet ook niet dat we Rentmeesters zijn over ons Lichaam en onze daden. We zijn niet van onszelf maar eigendom van Christus, namens de Hemelse Vader. We worden echter wel verantwoordelijk gehouden voor datgene wat we ermee doen. Wel we zijn niet van ons zelf! (1 Kor. 6:19,20 en 1 Petrus 1:18-20)

Regelmatig ontdekken we dat we zelf "met mate" dit of dat moeten doen. maar we kennen onszelf omvoldoende om dat te kunnen bepalen. Niemand weet bijvoorbeeld of alcohol voor zijn fysieke gestel, zijn organen goed of slechts is.
Meestal ontdekken we dat na ons 40 ste levensjaar, vaak komen dan de problemen opdoemen.
Eén glaasje kan geen kwaad, wel Riemer, één zo´n  glaasje alcohol heeft vele mensen tot geestelijke wrakken gemaakt en hele gezinnern naar de bliksem. Immers er moet altijd een éérste keer zijn, weet je.

Nog iets, als we geloven wat zou er dan moeten gebeuren: Door het geloof worden wij veranderd Romeinen12:2 / 2 Kor. 5:17-21.

Als dat zo is, moeten en kunnen we dat ook ervaren. immers anders is er geen ervaring met Christus gaande. Als wij blijven geloven in onze eigen kracht en kunnen, dan zullen we ogenschijnlijk wel gelovig zijn, maar het heeft geen effect op ons innerlijke, ons hart = het doen en denken. Hoe zullen we dan kunnen blijven staan als de strijd op zijn hoogtepunt zal zijn. Wie zal staande blijven.

Groet