Auteur Topic: Heimelijk genieten  (gelezen 3368 keer)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Heimelijk genieten
« Gepost op: juli 14, 2010, 03:28:50 pm »
Geniet je wel eens van iets waarvan je weet dat het eigenlijk niet mag? Of misschien denk je dat het niet mag, maar blijkt het toch best wel te mogen!

Ik zal het spits afbijten, het is mogelijk slechts een tipje van de sluier, maar ik rook wel eens een sigaret en kan daar enorm van genieten. Daar luister ik dan een stukje blues bij, zoals 'completely well' van B.B. King! Eerlijkheidshalve zeg ik erbij dat ik hem heb gedownload!

Wie durft?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

marody

• Jippie, werkelijk vrij
    • Bekijk profiel
Heimelijk genieten
« Reactie #1 Gepost op: juli 14, 2010, 04:11:26 pm »

quote:

Piebe schreef op 14 juli 2010 om 15:28:
Geniet je wel eens van iets waarvan je weet dat het eigenlijk niet mag? Of misschien denk je dat het niet mag, maar blijkt het toch best wel te mogen!
Wie durft?

Ik ben traditioneel opgevoed en bij ons thuis was de zondag heilig. Het was de dag des Heren.
Sinds ik tot levend geloof ben gekomen, ben ik tot ontdekking gekomen dat zondag en sabbatdag niets met elkaar te maken hebben en dat iedere dag een dag des Heren is.
Zondags voel ik mij bijzonder vrij om te genieten van deze vrije dag.
In de regel ga ik met mijn gezin s'morgens na de wekelijkse kerkdienst (daar kijk ik naar uit)
Het is niet een klusdag maar een bandje plakken of de auto wassen is best mogelijk.
Sporten doe ik in de regel niet op zondag maar de afgelopen jaren heb ik 3x de marathon van Rotterdam gelopen en 5x de 4-mijl van Groningen en die worden beiden op zondag gelopen.
Ook ben ik 1x met mijn zonen, op zondag, uit de dienst naar de open dag van FC Groningen geweest.

Ik geniet er extra van om dat ik weet en ervaar dat ik in de vrijheid sta. Bij ons in de gemeente is het ook geen punt zolang je regelmatig de diensten bezoekt.
Mijn familie begrijpt dit niet dat ik zo goed: En God willen dienen en op zondag allerlei dingen doen die (in hun ogen) niet horen. Ik heb het wel eens geprobeerd om uit te leggen maar dat wil niet echt, op verschillende golflengtes.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2010, 08:34:06 pm door marody »
uut grûn

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Heimelijk genieten
« Reactie #2 Gepost op: juli 14, 2010, 06:07:42 pm »

quote:

marody schreef op 14 juli 2010 om 16:11:
[...]

Ik ben traditioneel opgevoed en bij ons thuis was de zondag heilig. Het was de dag des Heren.
Sinds ik tot levend geloof ben gekomen, ben ik tot ontdekking gekomen dat zondag en sabbatdag niets met elkaar te maken hebben en dat iedere dag een dag des Heren is.
Zondags voel ik mij bijzonder vrij om te genieten van deze vrije dag.
In de regel ga ik met mijn gezin s'morgens na de wekelijkse kerkdienst (daar kijk ik naar uit)
Het is niet een klusdag maar een bandje plakken of de auto wassen is best mogelijk.
Sporten doe ik in de regel niet op zondag maar de afgelopen jaren heb ik 3x de marathon van Rotterdam gelopen en 5x de 4-mijl van Groningen en die worden beiden op zondag gelopen.
Ook ben ik 1x met mijn zonen, op zondag, uit de dienst naar de open dag van FC Groningen geweest.

Ik geniet er extra van om dat ik weet en ervaar dat ik in de vrijheid sta. Bij ons in de gemeente is het ook geen punt zolang je regelmatig de diensten bezoekt.
Mijn familie begrijpt dit niet dat ik zo goed: En God willen dienen en op zondag allerlei dingen doen die niet horen. Ik heb het wel eens geprobeerd om uit te leggen maar dat wil niet echt, op verschillende golflengtes.

Een paar keer de marathon gelopen dus, netjes hoor!

Ik begrijp dat jij en ik de enigen zijn die wel eens iets doen wat niet mag.  O-)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Heimelijk genieten
« Reactie #3 Gepost op: juli 14, 2010, 06:11:01 pm »
tuurlijk niet
de rest geniet er alleen niet van
of niet heimelijk
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Heimelijk genieten
« Reactie #4 Gepost op: juli 14, 2010, 07:13:57 pm »
Ik heb wel eens een stroopwafel op het station gekocht in Utrecht. Ik stond stil bij het moment dat kopen wel zonde is, maar beleefde het niet zo. Het was genieten, al hoewel het wel spannend was op het moment dat ik mijn knip opendeed, waarin ook het pinpasje zat waar ik die dag het treinkaartje van gekocht had, erin graaide en zei: "een stroopwafel graag"

Tja, wat moest ik er van denken? Geen idee. Het was zonde, maar ik genoot wel. In de theorie waar ik toen voor stond werd koffie drinken en met de trein reizen goed gekeurd, omdat het belangrijke behoeftes waren, maar een stroopwafel eten is overbodige luxe.

Nu echter weet ik dat God niet naar regeltjes kijkt, maar naar je hart.

2 Kronieken 16:9 Want des HEREN ogen gaan over de gehele aarde, om krachtig bij te staan hen, wier hart volkomen naar Hem uitgaat.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2010, 07:32:09 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Heimelijk genieten
« Reactie #5 Gepost op: juli 14, 2010, 08:25:49 pm »
Ofwel is het in mijn ogen moralisch correkt, of het ist het niet.
Als het in mijn ogen OK is, kan ik van alles genieten, eender of anderen dat "verboden" vinden.
Als er iets in mijn ogen niet moralisch OK is, kan ik er niet van genieten.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Heimelijk genieten
« Reactie #6 Gepost op: juli 14, 2010, 08:47:53 pm »

quote:

vrolijke schreef op 14 juli 2010 om 20:25:
Als het in mijn ogen OK is, kan ik van alles genieten, eender of anderen dat "verboden" vinden.
Als er iets in mijn ogen niet moralisch OK is, kan ik er niet van genieten.
_O_

Oftewel: geniet van alles, niets is verboden maar niet alles is geboden :)
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2010, 08:48:51 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Heimelijk genieten
« Reactie #7 Gepost op: juli 14, 2010, 10:05:59 pm »
Dat zegt 'ie toch helemaal niet?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Heimelijk genieten
« Reactie #8 Gepost op: juli 14, 2010, 10:16:53 pm »

quote:

elle schreef op 14 juli 2010 om 18:11:
tuurlijk niet
de rest geniet er alleen niet van
of niet heimelijk
Van jou had ik minimaal een A-4 vol verwacht eigenlijk.  O-)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Heimelijk genieten
« Reactie #9 Gepost op: juli 14, 2010, 10:18:20 pm »

quote:

gaitema schreef op 14 juli 2010 om 19:13:
Ik heb wel eens een stroopwafel op het station gekocht in Utrecht. Ik stond stil bij het moment dat kopen wel zonde is, maar beleefde het niet zo. Het was genieten, al hoewel het wel spannend was op het moment dat ik mijn knip opendeed, waarin ook het pinpasje zat waar ik die dag het treinkaartje van gekocht had, erin graaide en zei: "een stroopwafel graag"

Tja, wat moest ik er van denken? Geen idee. Het was zonde, maar ik genoot wel. In de theorie waar ik toen voor stond werd koffie drinken en met de trein reizen goed gekeurd, omdat het belangrijke behoeftes waren, maar een stroopwafel eten is overbodige luxe.
Zonde of niet, wat ik mie afvroag, wat deed ie helemoal in uutrecht??

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Heimelijk genieten
« Reactie #10 Gepost op: juli 14, 2010, 10:44:55 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 juli 2010 om 20:47:

quote:

Vrolijke:
Als er iets in mijn ogen niet moralisch OK is, kan ik er niet van genieten....

_O_

Oftewel: geniet van alles, niets is verboden maar niet alles is geboden :)

Neuh, Vrolijke heeft wel degelijk een meetlat, al zoekt hij die niet zozeer in de bijbel.
En van iets wat volgens die meetlat niet past, wordt hij niet blij en kan hij ook niet genieten.

Dat lijkt me met andere woorden wat hij zegt.

marody

• Jippie, werkelijk vrij
    • Bekijk profiel
Heimelijk genieten
« Reactie #11 Gepost op: juli 14, 2010, 10:53:44 pm »

quote:

gaitema schreef op 14 juli 2010 om 19:13:
Ik heb wel eens een stroopwafel op het station gekocht in Utrecht. Ik stond stil bij het moment dat kopen wel zonde is,

Volgens mij is je doel missen zonde. :nee:
Stroopwafels zijn er voor gemaakt om verkocht te worden en te eten uiteraard.
Toen jij ze kocht verrichtte je een goede daad en ook op zondag mag je goede daden doen. O-)  
Dat deed Jezus ook. Hij at dan wel geen stroopwafels maar wel aren (en die zijn weer nodig voor de stroopwafels) op een dag dat dat eigenlijk ook niet mocht van de geestelijken. 8)7

Wanneer je de stroopwafels in de trein had laten liggen, dat was pas zonde geweest. :'(
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2010, 11:07:08 pm door marody »
uut grûn

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Heimelijk genieten
« Reactie #12 Gepost op: juli 14, 2010, 11:20:23 pm »

quote:

marody schreef op 14 juli 2010 om 22:53:
[...]
[...]
Wanneer je de stroopwafels in de trein had laten liggen, dat was pas zonde geweest. :'(
Haha ja..., maar dat dan toch vooral in de zin van jammer/spijtig. ;)
We moeten niet alles door elkaar gaan halen!

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Heimelijk genieten
« Reactie #13 Gepost op: juli 15, 2010, 12:42:35 am »

quote:

marody schreef op 14 juli 2010 om 22:53:
[...]

Volgens mij is je doel missen zonde. :nee:
Stroopwafels zijn er voor gemaakt om verkocht te worden en te eten uiteraard.
Toen jij ze kocht verrichtte je een goede daad en ook op zondag mag je goede daden doen. O-)  
Dat deed Jezus ook. Hij at dan wel geen stroopwafels maar wel aren (en die zijn weer nodig voor de stroopwafels) op een dag dat dat eigenlijk ook niet mocht van de geestelijken. 8)7

Verschil is wel dat Jezus de aren niet kocht maar plukte.
Bovenstaande is een voorbeeld van hoe je met draaien je eigen handelen kunt goedpraten.
als Gait honger heeft gehad en een stroopwafel heeft gekocht heeft hij zijn honger gestild. Punt. Niet meer dan dat. Dit soort zaken moet je niet theologiseren.
Lees het boek Pastoraal Deposito eens :) en je ligt in een deuk wat betreft theologiseren rondom menselijk gedrag. (van ds. Knoop btw)

Denk je nu werkelijk dat het God een worst is of wij op zondag al dan niet een stroopwafel kopen?
Ik niet.
Mail me maar als je wat wilt weten

marody

• Jippie, werkelijk vrij
    • Bekijk profiel
Heimelijk genieten
« Reactie #14 Gepost op: juli 15, 2010, 01:08:44 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 15 juli 2010 om 00:42:
[...]

Verschil is wel dat Jezus de aren niet kocht maar plukte.
Bovenstaande is een voorbeeld van hoe je met draaien je eigen handelen kunt goedpraten.
als Gait honger heeft gehad en een stroopwafel heeft gekocht heeft hij zijn honger gestild. Punt. Niet meer dan dat. Dit soort zaken moet je niet theologiseren.
He kom op, niet te serieus lezen, het was een reactie is met een knipoog.
« Laatst bewerkt op: juli 15, 2010, 01:09:08 pm door marody »
uut grûn