Auteur Topic: Uitverkiezing  (gelezen 56792 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Gepost op: juli 22, 2010, 01:40:59 am »
Hallo, uit nieuwschierigheid wil ik graag weten of ik het nu goed begrepen heb dat volgens de gereformeerde leer God niet de mens zomaar uitkiest, maar wel op basis van wat Hij diep in je hart vindt, zoals het in de bijbel geschreven staat: 2 Kronieken 16:9 "Want des HEREN ogen gaan over de gehele aarde, om krachtig bij te staan hen, wier hart volkomen naar Hem uitgaat."

Nu zal geen enkel hart zich volledig naar Hem uitgaan, maar iets daarvan zoekt God op als ik het goed begrepen heb.

Dus de vraag: wat leert het calvanisme over de reden waarom God kiest?
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2010, 01:51:18 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #1 Gepost op: juli 22, 2010, 08:48:04 am »
Bij een dergelijke vraag grijp ik altijd meteen naar de Dordtse Leerregels. Het hele eerste hoofdstuk daarvan gaat over de uitverkiezing.
Even een paar citaten eruit:

quote:

Om de mensen tot het geloof te brengen zendt God in zijn goedheid verkondigers van deze zeer blijde boodschap tot wie Hij wil en wanneer Hij wil

quote:

Van dat ongeloof is God volstrekt niet de oorzaak. De mens draagt de schuld ervan, evenals van alle andere zonden1. Daarentegen is het geloof in Jezus Christus en ook het behoud door Hem een genadegave van God, zoals geschreven is: Door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God (Ef. 2:8). Evenzo: Aan u is de genade verleend in Christus te geloven (Filip. 1:29).

quote:

God schenkt in dit leven aan sommigen het geloof, terwijl Hij het aan anderen onthoudt. Dit vloeit voort uit zijn eeuwig besluit. [...] Overeenkomstig dat besluit vermurwt Hij in zijn genade de harten van de uitverkorenen, hoe hard die ook zijn, en buigt Hij ze om te geloven. Maar volgens datzelfde besluit laat Hij hen die niet zijn uitverkoren, uit kracht van zijn rechtvaardig oordeel over aan eigen slechtheid en hardheid. Juist hier komt voor ons de ondoorgrondelijke, even barmhartige als rechtvaardige beslissing van God aan het licht, waarbij Hij onderscheid gemaakt heeft tussen mensen, die allen evenzeer verloren zondaren zijn.

quote:

Deze uitverkiezing is een onveranderlijk voornemen van God, waardoor Hij voor de grondlegging van de wereld uit het hele menselijke geslacht - dat door eigen schuld de oorspronkelijke gerechtigheid verloren en zich in zonde en ondergang gestort heeft - een vast en groot aantal mensen in Christus tot het heil heeft uitgekozen. Deze uitverkorenen zijn niet beter dan anderen en zij hebben evenmin enig recht op Gods liefde, omdat zij met alle mensen aan de ellende prijsgegeven zijn. Alleen uit genade zijn zij in Christus uitverkoren overeenkomstig het vrije welbehagen van Gods wil

quote:

God heeft uitverkoren niet omdat Hij tevoren in de mens geloof, gehoorzaamheid van het geloof, heiligheid of een andere goede eigenschap of aanleg zag, die als oorzaak of voorwaarde in de mens, die uitverkoren zou worden, aanwezig moest zijn. Integendeel, Hij heeft uitverkoren opdat Hij geloof, gehoorzaamheid van het geloof, heiligheid enzovoort zou bewerken

quote:

De oorzaak van deze genadige uitverkiezing is alleen het welbehagen van God.
Kort gezegd dus: God kiest mensen omdat Hij ze nu eenmaal kiest. Dat wordt ook wel Gods soevereiniteit genoemd
computerfout: een vreemde een in de byte

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #2 Gepost op: juli 22, 2010, 09:03:29 am »
Nee dat is niet juist, God heeft juist hen uitverkoren die zich niet hebben ingelaten met andere goden.

1 Kon 19,18
Ook heb Ik in Israël doen overblijven zeven duizend, alle knieën, die zich niet gebogen hebben voor Baäl, en alle mond, die hem niet gekust heeft.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #3 Gepost op: juli 22, 2010, 09:08:11 am »
Dus God had toch geen enkele reden om de ene mens te laten leven en de andere mens te laten sterven, als ik het goed begrepen heb.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #4 Gepost op: juli 22, 2010, 09:24:25 am »
Idd gait, God had alle reden om iedereen te laten sterven. Dat een heleboel mensen dus wel gered worden, is pure genade.
computerfout: een vreemde een in de byte

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #5 Gepost op: juli 22, 2010, 09:24:37 am »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 22 juli 2010 om 08:48:
Kort gezegd dus: God kiest mensen omdat Hij ze nu eenmaal kiest. Dat wordt ook wel Gods soevereiniteit genoemd

Dus hij koos Noach omdat dat Zijn soevereiniteit was?

alleen Noach vond bij de HEER genade.
9 Dit is de geschiedenis van Noach en zijn nakomelingen. [/b]Noach was een rechtschapen man; hij was in zijn tijd de enige die een voorbeeldig leven leidde, in nauwe verbondenheid met God. [/b]

en al wat er niet meer staat in Hebreeën 11

of schenkt God geloof aan wie hij wil? Is het dan redelijk dat God zegt "door je geloof ben je gered. Maar dat komt wel weer doordat ik je het geloof gaf.

Hoe verhoudt zich dit tot

2 petrus 3

Eén ding mag u niet over het hoofd zien, geliefde broeders en zusters: voor de Heer is één dag als duizend jaar en duizend jaar als één dag. 9 De Heer is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen menen; hij heeft alleen maar geduld met u, omdat hij wil dat iedereen tot inkeer komt en niemand verloren gaat.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #6 Gepost op: juli 22, 2010, 09:27:53 am »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 22 juli 2010 om 09:24:
Idd gait, God had alle reden om iedereen te laten sterven. Dat een heleboel mensen dus wel gered worden, is pure genade.

Het is genade dat iedereen gered kan worden, niet dat er slechts voor een deel de mogelijkheid is de genade te kunnen ontvangen.

2 tess 2

De komst van de wetteloze mens is het werk van Satan en gaat gepaard met groot machtsvertoon en valse tekenen en wonderen, 10 en allen die verloren zullen gaan, zal hij met zijn kwaadaardigheid verleiden. Want ze hebben de liefde voor de waarheid, die hen had kunnen redden, niet aanvaard. 11 Daarom treft God hen met verblinding, zodat ze dwalen en de leugen geloven. 12 Zo zal iedereen die de waarheid niet gelooft maar behagen schept in onrecht, worden veroordeeld.

hieruit blijkt dat ze de liefde voor de waarheid niet hebben aanvaard. Ze hebben dus wel de mogelijkheid, maar ze aanvaarden die niet

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #7 Gepost op: juli 22, 2010, 10:51:16 am »

quote:

gaitema schreef op 22 juli 2010 om 09:08:
Dus God had toch geen enkele reden om de ene mens te laten leven en de andere mens te laten sterven, als ik het goed begrepen heb.
Paulus schreef dat God alleen hen uitverkoren heeft die geen andere goden navolgden (Rom 11,4) dat heeft toch niks van doen met willekeur? Of ben ik nou gek?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #8 Gepost op: juli 22, 2010, 11:13:04 am »

quote:

Piebe schreef op 22 juli 2010 om 10:51:
[...]

Paulus schreef dat God alleen hen uitverkoren heeft die geen andere goden navolgden (Rom 11,4) dat heeft toch niks van doen met willekeur? Of ben ik nou gek?
maar dat vloeit wel  voort uit de eigen keuze van de mens tegen God. Terwijl zij wel degelijk de mogelijkheid hebben zich om te keren en te onderwerpen aan God. Immers wie tot God nadert, daar zal Hij toe naderen.
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2010, 11:13:46 am door grondig christelijk »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #9 Gepost op: juli 22, 2010, 12:37:50 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 22 juli 2010 om 11:13:
[...]

maar dat vloeit wel  voort uit de eigen keuze van de mens tegen God. Terwijl zij wel degelijk de mogelijkheid hebben zich om te keren en te onderwerpen aan God. Immers wie tot God nadert, daar zal Hij toe naderen.
Jezus maakt onderscheid tussen de weinige uitverkorenen en de vele geroepenen (Mat 22,14) en ik ben van mening dat de weinige uitverkorenen de symbolische zevenduizend waren waarover Paulus schreef dat die in zijn tijd, dus in de eerste eeuw (Rom 11,4) zijn overgebleven. Dat was Paulus zelf en ook de andere apostelen, zij hadden geen keus want Jezus had niet gevraagd of ze zin hadden om met hem mee te gaan, maar zei tegen hen 'volg mij'.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #10 Gepost op: juli 22, 2010, 01:43:10 pm »

quote:

Piebe schreef op 22 juli 2010 om 12:37:
[...]

Jezus maakt onderscheid tussen de weinige uitverkorenen en de vele geroepenen (Mat 22,14) en ik ben van mening dat de weinige uitverkorenen de symbolische zevenduizend waren waarover Paulus schreef dat die in zijn tijd, dus in de eerste eeuw (Rom 11,4) zijn overgebleven. Dat was Paulus zelf en ook de andere apostelen, zij hadden geen keus want Jezus had niet gevraagd of ze zin hadden om met hem mee te gaan, maar zei tegen hen 'volg mij'.

in die tekst staat velen zijn geroepen, weinigen uitverkoren. Dit roepen is vooraf en ondanks, het uitverkoren is achteraf en omdat...
Omdat God niet gebonden is aan tijd weet Hij vooraf wat zal geschieden. Maar dit geschieden is een gevolg van de menselijke onwil en keuze en niet een gevolg van vooraf bepaald door het Opperwezen.

Daarbij is het ook nuttig te weten dat het evangelie van mattheus zich vooral richt op de joden.
En wie zou die iemand zijn die zich niet heeft getooid in bruiloftsklederen. Satan wellicht?

Maar ik stop er nu mee, want dit is gereformeerd leven en mijn opvatting wijkt daar denk ik teveel vanaf...en dat is weer tegen de afspraken in dit deel van het forum...
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2010, 01:45:40 pm door grondig christelijk »

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #11 Gepost op: juli 22, 2010, 02:32:12 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 22 juli 2010 om 13:43:
[...]Maar ik stop er nu mee, want dit is gereformeerd leven en mijn opvatting wijkt daar denk ik teveel vanaf...en dat is weer tegen de afspraken in dit deel van het forum...

Mijn opvatting wijkt ook ver af van de zogenaamde gereformeerde onfeilbare altijd uiteraard de bijbel nasprekende leer, dus doe ik geeneens moeite om hier te reageren, wil alleen in dit verband jullie het volgende (gratis te downloaden boek) van ds. Bonda niet onthouden.

http://www.genade.info/bonda.pdf
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Mellon

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #12 Gepost op: juli 22, 2010, 03:26:40 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 22 juli 2010 om 14:32:
[...]

Mijn opvatting wijkt ook ver af van de zogenaamde gereformeerde onfeilbare altijd uiteraard de bijbel nasprekende leer, dus doe ik geeneens moeite om hier te reageren, wil alleen in dit verband jullie het volgende (gratis te downloaden boek) van ds. Bonda niet onthouden.

http://www.genade.info/bonda.pdf
Alweer een boek?

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #13 Gepost op: juli 22, 2010, 04:22:38 pm »

quote:

In ieder geval gratis ;) Je hoeft het niet te lezen ... maar als het boek een bijbelse visie geeft m.b.t. uitverkiezing, kun je me later nooit kwalijk nemen dat ik jou daarin niet heb willen meedelen.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #14 Gepost op: juli 23, 2010, 02:06:22 am »
Het barst inderdaad van de boekenaanbevelingen, maar wel handig dat dit zo gratis op internet te volgen is, dan grijp ik er uit pure nieuwschierigheid er wel eerder naar ;)

Verder wil ik bedanken voor de reacties. Het was mijn opzet om te weten te komen wat de gereformeerde leer er precies over zegt en daarom ook met opzet in Gereformeerd Leven geplaatst.

Verder valt elders wel te proeven hoe ik denk. Ik wil wel toevoegen: het is me eens opgevallen in het oude testament dat God zegt: "ik kies niet om wat jullie me deden, maar omdat Ik dat wil!"

Ik vermoed dat daar de leer van de uitverkiezing vandaan komt, maar dan nog denk ik dat God dit vooral riep vanuit gezag. De tekst waar ik mee opende spreekt me dan ook zeer aan: 2 Kronieken 16:9 "Want des HEREN ogen gaan over de gehele aarde, om krachtig bij te staan hen, wier hart volkomen naar Hem uitgaat."

Ik wil graag sluiten met dank voor de uitleg van Fotogravinnetje en de toevoeging van Piebe op mijn vraag, wat ook een onderbouwing zou kunnen zijn voor de uitverkiezingsleer.
« Laatst bewerkt op: juli 23, 2010, 02:07:01 am door gaitema »