Dat denk ik ook, God neemt zelf de beslissing en laat zich niet van zijn beslissing afbrengen door anderen. Maar zoals je het hier stelt kan ik rustig concluderen dat God wel een reden heeft om zijn beslissing te maken. Hij is immers een rechtvaardige God.
Stel er zijn twee de zelfde mensen en allebei doen precies het zelfde en denken precies het zelfde etc.. maar God besluit dat de ene naar de hemel gaat en de ander naar de hel, dat de ene dus Jezus aanneemt en de andere niet. Dan zou dat onbegrijpelijk zijn. Ik geloof dat God dan op basis van zijn rechtvaardigheid of beide personen red of beiden niet.
De tekst die je aanhaalt is best toepasselijk, dit heb ik eerder gelezen en zat ook in mijn achterhoofd toen ik hier aan dacht. Ik dacht alleen dat het in het oude testament stond, niet dus
Een gedeelte eruit gehaald:
Romeinen 9: 10-17
10 Sterker nog, Rebekka was van onze vader Isaak zwanger van een tweeling, 11-12 en al voor ze geboren waren en nog niets goeds of slechts hadden gedaan, werd haar gezegd: ‘De oudste zal de jongste dienen.’ Gods besluit blijft namelijk van kracht: God kiest een mens niet uit op grond van zijn daden, maar omdat hij hem roept. 12 [11–12] 13 Zo staat er ook geschreven: ‘Jakob heb ik liefgehad, Esau heb ik gehaat.’
14 Moeten we dan zeggen dat God onrechtvaardig is? Natuurlijk niet. 15 Hij zegt immers tegen Mozes: ‘Ik ben barmhartig voor wie ik barmhartig wil zijn, ik schenk genade aan wie ik genade wil schenken.’ 16 Alles hangt dus af van God en zijn barmhartigheid, niet van de wil of de inspanning van de mens. 17 Zo zegt hij volgens de Schrift tegen de farao: ‘Ik heb u alleen maar aangesteld om u mijn macht te tonen en om iedereen op aarde te laten weten wie ik ben.’
De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Dat is ook waar ik aan zat te denken. Ten eerste heeft heel de mensheid zelf God de rug toegekeerd. Ik geloof dat de mensheid daar zelf voor heeft gekozen, anders zou God het hen ook niet kwalijk kunnen nemen, geloof ik.
Maar God heeft wel een plan om dit probleem op te lossen en schuift om die plan waar te maken met volken zoals hier ook via de farao en met mensen die genade ontvangen of niet ontvangen. Te gelijk zegt Paulus hier dat God rechtvaardig handelt. Hij wil dit zoals Hij doet op een rechtvaardige manier. Ik geloof wel dat God een reden had waarom Hij Jacob lief had en Esau gehaat had, hoewel dit trouwen niet haten is zoals wij denken. Haten betekend hier wat anders, maar ik ben vergeten wat.
Vervolgens zie je dat dus het ene volk gezegend wordt en de andere niet, maar ook als je het met een vergrootglas zou bekijken zie je dat God op mensen persoonlijk verschillend reageert. Denk bijvoorbeeld aan de prostitué van Jericho die gespaard bleef.
Er zit een vrije wil in de mensen en God kent ieders gedachtes en verlangens door en door. Als Zijn ogen de wereld over gaan, dan neemt Hij dat allemaal waar en in zijn doorgrondige plan met de wereld doet Hij wat Hij wil op een rechtvaardige manier. Hij weet voor de geboorte van de mensen al hoe ze zijn, omdat Hij vooruit kan kijken en ook de maker is. Dus vooraf kan Hij al beslissingen nemen. Alles met het oog op zijn grote plan, ook mooi veronderstelt in 2 Samuël 14:14
2 Samuel 14:14
14 Sterven zullen we immers allemaal; we zijn als water dat in de aarde wegvloeit wanneer het niet wordt opgevangen.
Zou God niet op middelen zinnen en alles in het werk stellen om zijn balling terug te roepen? De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap