Auteur Topic: Uitverkiezing  (gelezen 57134 keer)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #660 Gepost op: september 05, 2010, 03:52:49 pm »

quote:

Piebe schreef op 04 september 2010 om 23:38:
[...]

Opmerkelijk dat het nageslacht van de slang volgens Jezus de Farizeeërs waren (Joh 8,44) en ik denk niet dat Paulus uit de duivel was, wat jij?
Ik denk dat er een groot verschil bestaat tussen "het nageslacht" en "nageslacht"...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #661 Gepost op: september 06, 2010, 01:14:25 am »

quote:

Bedankt voor je advies en mening.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #662 Gepost op: september 06, 2010, 11:31:17 am »

quote:

gaitema schreef op 06 september 2010 om 01:14:
[...]

Bedankt voor je advies en mening.
Overigens heb ik nooit beweert de Joodse visie te verkondigen en dat lijkt hij niet mee te nemen in zijn advies! ;)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #663 Gepost op: september 06, 2010, 11:59:00 am »
Nee, maar dat was ook ik die beweerde dat je de joodse visie aanhing. In feite haalde je wat aan van de joden, maar ik heb ook weinig verstand van wat de joden nu precies geloven buiten mijn christelijke overtuiging daar over.
« Laatst bewerkt op: september 06, 2010, 11:59:20 am door gaitema »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #664 Gepost op: september 06, 2010, 02:17:09 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 september 2010 om 11:59:
Nee, maar dat was ook ik die beweerde dat je de joodse visie aanhing. In feite haalde je wat aan van de joden, maar ik heb ook weinig verstand van wat de joden nu precies geloven buiten mijn christelijke overtuiging daar over.
Dat heb ik evenmin, maar de schrijver van het artikel wat ik onderschrijf en naar linkte zegt inderdaad de Joodse visie te verkondigen, hetgeen door St. Ignatius zonder argumenten tegengesproken wordt.
« Laatst bewerkt op: september 06, 2010, 02:19:16 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #665 Gepost op: september 06, 2010, 02:45:21 pm »

quote:

Piebe schreef op 06 september 2010 om 14:17:
[...]

Dat heb ik evenmin, maar de schrijver van het artikel wat ik onderschrijf en naar linkte zegt inderdaad de Joodse visie te verkondigen, hetgeen door St. Ignatius zonder argumenten tegengesproken wordt.
Ik had toch al "tegengas" gegeven??? Tegenover "de" ene "Joodse visie" staat een andere "Joodse visie"...

NB: waar in die 27 pagina's staat die link naar dat artikel??? Dan kan ik ook eens kijken of die mening raakvlakken heeft met die in "de Soncino"... (die trouwens OOK niet de "beslissende stem" heeft, hoor!!!)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #666 Gepost op: september 06, 2010, 04:00:10 pm »
Bericht 666. Reden om maar te kappen met de discussie . Het is of te duister of te menselijk, hoe dan ook niet geestelijk meer en draagt niet wat on-topics bij. O-)
« Laatst bewerkt op: september 06, 2010, 04:02:44 pm door gaitema »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #667 Gepost op: september 06, 2010, 04:15:07 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 september 2010 om 16:00:
Bericht 666. Reden om maar te kappen met de discussie . Het is of te duister of te menselijk, hoe dan ook niet geestelijk meer en draagt niet wat on-topics bij. O-)

Nou (bericht 667....). OOK in GL mag toch best nagedacht worden over de vraag hoe het Rabbijnse Judaisme in al zijn nuances denkt over een belangrijk onderwerp voor het gereformeerde leven: de herkomst van het kwaad in al zijn facetten, en hetgeen de Schrift hierover leert????

Ik zie niet direct in wat DAAR nu ongeestelijk aan zou zijn....!!! Of "of topic"... Immers: kiest God eenieder naar vooruitgezien geloof tevoren uit?? Ligt het oordeel over het kwade van de uiteindelijk verworpenen al tevoren vast??? Waar komt het kwade dan vandaan als onze levensloop gedetermineerd zou zijn??? Een voortgaande bezinning over het onderwerp is (hoewel misschien soms "menselijk" en soms een "tasten in duister") alles behalve ongeestelijk.....

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #668 Gepost op: september 06, 2010, 05:06:19 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 06 september 2010 om 14:45:

Ik had toch al "tegengas" gegeven??? Tegenover "de" ene "Joodse visie" staat een andere "Joodse visie"...

NB: waar in die 27 pagina's staat die link naar dat artikel??? Dan kan ik ook eens kijken of die mening raakvlakken heeft met die in "de Soncino"... (die trouwens OOK niet de "beslissende stem" heeft, hoor!!!)
Klopt, jouw bericht was me even ontschoten. Er waren in Jezus tijd al meningsverschillen over en bestond er niet 'één' eenduidige visie. Vanaf Maimonides zie je dat er binnen het jodendom stromingen zijn die meer naar de christelijke visie overhellen. Het heeft ook nogal vergaande consequenties vanuit christelijk oogpunt, indien God de schepper van het Kwaad zou zijn. Dan kom je gewoon uit op een dualistisch wereldbeeld, zoals de gnostici die aanhangen.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #669 Gepost op: september 06, 2010, 05:30:05 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 06 september 2010 om 16:15:
[...]

Nou (bericht 667....). OOK in GL mag toch best nagedacht worden over de vraag hoe het Rabbijnse Judaisme in al zijn nuances denkt over een belangrijk onderwerp voor het gereformeerde leven: de herkomst van het kwaad in al zijn facetten, en hetgeen de Schrift hierover leert????

Ik zie niet direct in wat DAAR nu ongeestelijk aan zou zijn....!!! Of "of topic"... Immers: kiest God eenieder naar vooruitgezien geloof tevoren uit?? Ligt het oordeel over het kwade van de uiteindelijk verworpenen al tevoren vast??? Waar komt het kwade dan vandaan als onze levensloop gedetermineerd zou zijn??? Een voortgaande bezinning over het onderwerp is (hoewel misschien soms "menselijk" en soms een "tasten in duister") alles behalve ongeestelijk.....

Ik ken het begrip term, maar gedetermineerd si voor me iets te moeilijk. Wat betekend dat?

Verder zie ik het zo dat God de toekomst kent en dus van te voren weet wat Hij op het eind zal uitspreken en waarom.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #670 Gepost op: september 06, 2010, 06:56:37 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 september 2010 om 17:30:
[...]

Ik ken het begrip term, maar gedetermineerd si voor me iets te moeilijk. Wat betekend dat?

Verder zie ik het zo dat God de toekomst kent en dus van te voren weet wat Hij op het eind zal uitspreken en waarom.
Hier staat kort en bondig wat uitgelegd...

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #671 Gepost op: september 06, 2010, 07:12:14 pm »
Daar ben ik aan het begin van deze topic aardig met Fotogravinnetje uitgekomen in de discussie: God geeft je de keuzevrijheid. Je mag kiezen en God laat je kiezen. Hij staat een ieder met kracht bij, van wie Hij weet dat ze voor Hem zullen kiezen. God voed ons op.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #672 Gepost op: september 06, 2010, 07:20:57 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 september 2010 om 19:12:
Daar ben ik aan het begin van deze topic aardig met Fotogravinnetje uitgekomen in de discussie: God geeft je de keuzevrijheid. Je mag kiezen en God laat je kiezen. Hij staat een ieder met kracht bij, van wie Hij weet dat ze voor Hem zullen kiezen. God voed ons op.
Zou Hij niet ook hen bijstaan van wie Hij weet dat die voor Hem kunnen kiezen (de "dubbeltjes op hun kant")???

Of nog moeilijker: zouden kunnen kiezen als... (als de omstandigheden net wat anders zouden zijn geweest - ik noem maar als voorbeeld: de Saksen voor het jaar 800 na Chr.)???

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #673 Gepost op: september 06, 2010, 07:24:08 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 06 september 2010 om 17:06:
[...]

Klopt, jouw bericht was me even ontschoten. Er waren in Jezus tijd al meningsverschillen over en bestond er niet 'één' eenduidige visie. Vanaf Maimonides zie je dat er binnen het jodendom stromingen zijn die meer naar de christelijke visie overhellen.
Het was een recent artikel, geschreven door eens Joods iemand, dus is het op zijn minst een Joodse visie.

quote:

Het heeft ook nogal vergaande consequenties vanuit christelijk oogpunt, indien God de schepper van het Kwaad zou zijn. Dan kom je gewoon uit op een dualistisch wereldbeeld, zoals de gnostici die aanhangen.
Nee, daar komt een weldenkend mens helemaal niet bij uit, want God is één en Gnostici onderscheiden de God van het oude (satan) en de God van het nieuwe testament van elkaar.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Uitverkiezing
« Reactie #674 Gepost op: september 06, 2010, 07:52:55 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 06 september 2010 om 19:20:
[...]

Zou Hij niet ook hen bijstaan van wie Hij weet dat die voor Hem kunnen kiezen (de "dubbeltjes op hun kant")???

Of nog moeilijker: zouden kunnen kiezen als... (als de omstandigheden net wat anders zouden zijn geweest - ik noem maar als voorbeeld: de Saksen voor het jaar 800 na Chr.)???

Daar dacht ik even niet aan, maar ik denk dat je gelijk hebt. Al denk ik ook dat ondanks Gods bijstand mensen nog vroeg of laat Jezus nodig hebben om echt verlost te worden. Ik geloof dat Jezus zich ook zal openbaren kunnen op een moment dat iemand op sterven ligt. Zo hoorde ik eens van een verhaal van een atheïst die een beinadoodervaring had en daardoor gelovig werd. Een nicht van mijn moeder had op jonge leeftijd twee zonen verloren en was bang dat ze in de hel waren gekomen, omdat het zulke wilde figuren waren. Maar haar man zag ze op zijn sterfbed en zei dat tegen haar. Vanaf dat moment was ze gerustgesteld dat ze toch in de hemel waren. Gods momenten kunnen verrassend zijn.

Jezus brengt trouwens niet enkel verlossing, maar ook genezing. Je kan pas genezen in geestelijk opzicht, wanneer Jezus je geneest.
« Laatst bewerkt op: september 06, 2010, 07:56:04 pm door gaitema »