Auteur Topic: Zijn alle OT profetieen vervuld? Lucas 21:22  (gelezen 5130 keer)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Zijn alle OT profetieen vervuld? Lucas 21:22
« Gepost op: juli 19, 2010, 08:03:16 pm »

quote:

Mellon schreef op 19 juli 2010 om 17:21:
Ik begrijp niet zo goed waarom bijbelse beeldspraak nou ineens op de schop moet.

Omdat de beeldspraak van de wolf in schaapskleren verwijst naar valse profeten? Ja? Daar is het toch beeldspraak voor?

Het mooie van taal en beeldspraak is nu juist dat het zijn doel bereikt wanneer je de boodschap bij de lezer of luisteraar nauwkeurig kunt overbrengen.

Bij beeldspraak gaat het juist om de associatie. Je gebruikt woorden in een heel andere context, maar toch wordt je boodschap er duidelijker door. Daar is niets mis mee.

Het gaat mij er meer om dat er een verschil is tussen een hedendaagse - en een wolf in schaapskleren uit de eerste eeuw. In de Bijbel worden mensen wel vaker met dieren vergeleken (Mat 10,16; Mat 23,33) en met een wolf werden mensen bedoeld die de schapen van nature naar het leven stonden.

Luk 10,3
Gaat heen; ziet, Ik zend u als lammeren in het midden der wolven.

Ook Paulus waarschuwde de eerste christenen voor de wolven.

Hand 20,29
Want dit weet ik, dat na mijn vertrek zware wolven tot u inkomen zullen, die de kudde niet sparen.

Wat langzaam maar zeker duidelijk wordt is dat de schapen het zwaar te verduren hebben gekregen in de eerste eeuw met de wolven in schaapskleren.

Hand 8,1
En Saulus had mede een welbehagen aan zijn dood. En er werd te dien dage een grote vervolging tegen de gemeente, die te Jeruzalem was; en zij werden allen verstrooid door de landen van Judéa en Samaría, behalve de apostelen.

Ik denk dat in het hele NT met wolven niet één keer het dier bedoeld wordt wat huilt bij volle maan. Er wordt alle keren een mens bedoelt die sterke karakteristieke overeenkomsten heeft met de wolf.

Jes 11,6
En de wolf zal met het lam verkeren, en de luipaard bij de geitenbok neerliggen; en het kalf, en de jonge leeuw, en het mestvee tezamen, en een klein jongske zal ze drijven.

Wat zou een impact zou het hebben op dit vers, als de dieren ook hier voor mensen staan en het klein jongske voor Jezus nietwaar? Zou die gedachte in het licht van het NT bekeken het overwegen misschien waard zijn? Immers, door het hele NT worden met dieren steeds weer mensen bedoeld, hetgeen voor Joden in die tijd een bekend fenomeen was en ook het OT is door Joden geschreven, vaak slechts een paar eeuwen voor het NT. Daarom denk ik dat deze profetie altijd ten onrechte letterlijk wordt geïnterpreteerd en dat het veel meer betekent dat er in Christus geen onderscheid is.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 19, 2010, 08:16:52 pm »

quote:

Piebe schreef op 19 juli 2010 om 20:03:
[...]
Jes 11,6
En de wolf zal met het lam verkeren, en de luipaard bij de geitenbok neerliggen; en het kalf, en de jonge leeuw, en het mestvee tezamen, en een klein jongske zal ze drijven.

Wat zou een impact zou het hebben op dit vers, als de dieren ook hier voor mensen staan en het klein jongske voor Jezus nietwaar? Zou die gedachte in het licht van het NT bekeken het overwegen misschien waard zijn? Immers, door het hele NT worden met dieren steeds weer mensen bedoeld, hetgeen voor Joden in die tijd een bekend fenomeen was en ook het OT is door Joden geschreven, vaak slechts een paar eeuwen voor het NT. Daarom denk ik dat deze profetie altijd ten onrechte letterlijk wordt geïnterpreteerd en dat het veel meer betekent dat er in Christus geen onderscheid is.

luipaard bij de geitenbok neerliggen; en het kalf, en de jonge leeuw, en het mestvee

Welke mensen zouden er volgens jou dan worden aangeduid met:
- luipaard
-geitenbok
-kalf
- jonge leeuw
- mestvee

Ben daar dan wel reuze benieuwd naar!
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 19, 2010, 09:06:59 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 19 juli 2010 om 20:16:
[...]

luipaard bij de geitenbok neerliggen; en het kalf, en de jonge leeuw, en het mestvee

Welke mensen zouden er volgens jou dan worden aangeduid met:
- luipaard
-geitenbok
-kalf
- jonge leeuw
- mestvee

Ben daar dan wel reuze benieuwd naar!

Dat is een terechte vraag, maar ik kan hem slechts ten dele beantwoorden. De jonge leeuw staat voor de stam Juda, daar bestaat geen twijfel over.  

Gen 49,9
Juda is een leeuwenwelp! gij zijt van de roof opgeklommen, mijn zoon! Hij kromt zich, hij legt zich neer als een leeuw, en als een oude leeuw; wie zal hem doen opstaan?

En ik denk dat het luipaard voor de Afrikanen staat (Jer 13,23) maar dat zijn dan ook de twee makkelijkste uit het rijtje. Wie er met het kalf bedoeld wordt ben ik nog niet uit. Wat voor mij wel vaststaat is dat het mensen zijn, maar wie weet ik nog niet. Hopelijk kan deze discussie verheldering bieden. De Israëlieten hadden een gegoten kalf gemaakt wat ze aanbaden (Neh 9,18) ook was een kalf een offerdier (1 Sam 16,2) en wellicht heeft dat er wat mee te maken. Op wikipedia staat:

Kalf kan verwijzen naar:

* Jong dier, vooral het runderkalf. Verder kan het jong bij veel grote zoogdieren kalf genoemd worden, bijvoorbeeld bij evenhoevigen, onevenhoevigen, slurfdieren, walvissen en zeekoeien en zelfs bij roofdieren zoals de zeeolifant. Het meervoud is kalveren.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 20, 2010, 09:27:51 am »

quote:

Piebe schreef op 19 juli 2010 om 20:03:
[...]
Is dat niet een beetje pointing out the obvious? Deze profetie werd letterlijk geïnterpreteerd, dus mensen dachten aan echte wolven? Dat denk ik om eerlijk te zijn niet.

Beeldspraak is er al zo lang er taal is en het is voor mensen doorgaans zonder meer te begrijpen, zolang de elementen van de beelspraak in hun eigen referentiekader passen (ik denk aan de Inuit die geen schapen kenden). Ik denk dat de schrijver van "Hebban olla Vogula nestas hagunnan hinase hic enda thu" ook geen vogeltje was, of aan echte vogeltjes dacht.

Daarom ben ik het wel met je eens dat sommige beeldspraak wat uitleg nodig heeft. Voor veel van Jezus' gelijkenissen geldt dat je enige achtegrondkennis moet hebben van de cultuur waarin hij leefde.

Maar over het algemeen denk ik niet dat beeldspraak als zodanig een belemmering vormt voor bijbeluitleg of begrip van een tekst, in tegendeel. Beeldspraak wordt niet ter versiering maar juist meestal ter verduidelijking gebruikt.
« Laatst bewerkt op: juli 20, 2010, 09:32:07 am door Mellon »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 20, 2010, 11:35:18 am »

quote:

Mellon schreef op 20 juli 2010 om 09:27:
[...]

Is dat niet een beetje pointing out the obvious? Deze profetie werd letterlijk geïnterpreteerd, dus mensen dachten aan echte wolven? Dat denk ik om eerlijk te zijn niet.
Ook ik denk dat niet, maar pointing out the obvious is het wat mij betreft evenmin, want ik maak zelden mensen mee die Jesaja 11,6 niet letterlijk interpreteren. Zij geloven echt dat deze dieren ooit samen zullen weiden.
Naar mijn idee is Jesaja 11,6 reeds in de eerste eeuw vervuld en Lukas 21 vers 22 sterkt mij in die gedachte.

'Want deze zijn dagen der wraak, opdat alles vervuld worde, dat geschreven is.'

Indien Jesaja 11,6 onvervuld is, dan is Lukas 21,22 niet waar.
« Laatst bewerkt op: juli 20, 2010, 11:36:36 am door Piebe »

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 20, 2010, 11:59:48 am »

quote:

Piebe schreef op 20 juli 2010 om 11:35:
[...]

Ook ik denk dat niet, maar pointing out the obvious is het wat mij betreft evenmin, want ik maak zelden mensen mee die Jesaja 11,6 niet letterlijk interpreteren. Zij geloven echt dat deze dieren ooit samen zullen weiden.
Naar mijn idee is Jesaja 11,6 reeds in de eerste eeuw vervuld en Lukas 21 vers 22 sterkt mij in die gedachte.

Ik zie nu dat ik beter had moeten lezen. Als ik nog iets zinnigs bedenk hierover, meld ik me weer.

Of nouja beter lezen.. ik was te gefocust op het taalaspect  :)
« Laatst bewerkt op: juli 20, 2010, 12:02:35 pm door Mellon »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 20, 2010, 12:06:54 pm »
Maar 't is toch redelijk helder dat de bijbel hier en daar beeldspraak gebruikt? Waarom zou je beeldspraak niet gebruiken wanneer er dieren oid in voorkomen waarover elders een letterlijke profetie is gedaan?

Waarom zouden alle wolven, leeuwen of lammetjes in de bijbel per se steeds naar hetzelfde moeten verwijzen?

Ik vind het nogal een kronkel om op basis van Lucas 21:22 er voor te kiezen om jesaja 11:6 maar als allegorie op te vatten.
Liever kies ik er voor om Lucas 21 overdrachtelijk te interpreteren: God voltooide in die dagen zijn heilswerk, en dus zijn alle drempels weggenomen om lammeren en leeuwen samen te laten weiden. Dat kan alleen vervuld worden wanneer Jezus Christus het noodzakelijke daarvoor volbracht had. Of wilde je stellen dat genesis 3:15 ook al vervuld is? De slang heeft nog behoorlijk veel macht voor iets waarvan de kop verbrijzeld is.
Ik denk dat zowel genesis 3:15 als jesaja 11:6 beide op de jongste dag volledig vervuld zullen zijn. Alleen zal door Jezus' heilswerk daadwerkelijk de jongste dag komen, zeker weten, onomstootbaar, wis en waarachtig.

Maar dan nog snap ik niet wat deze discussie te maken heeft met wolven in schaapskleren, waar je openingspost mee begon.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 20, 2010, 12:09:06 pm »

quote:

Mellon schreef op 20 juli 2010 om 11:59:
[...]

Ik zie nu dat ik beter had moeten lezen. Als ik nog iets zinnigs bedenk hierover, meld ik me weer.

Of nouja beter lezen.. ik was te gefocust op het taalaspect  :)
Het taal aspect staat er wat mij betreft zeker niet los van, maar wat mij zo bevreemdt is dat men de vergelijkingen met dieren in het NT wel symbolisch opvat, maar met alle geweld Jesaja 11,6 letterlijk interpreteert en daar evenmin van af wil wijken. Dat snap ik niet, want zowel het oude- als het nieuwe testament zijn Joodse boeken en waarom zou de symboliek in een tijdsbestek van een paar eeuwen totaal veranderd zijn, begrijp je mijn bezwaar?
« Laatst bewerkt op: juli 20, 2010, 12:09:54 pm door Piebe »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 20, 2010, 12:15:21 pm »

quote:

Piebe schreef op 20 juli 2010 om 12:09:
[...]
wat mij zo bevreemdt is dat men de vergelijkingen met dieren in het NT wel symbolisch opvat, maar met alle geweld Jesaja 11,6 letterlijk interpreteert en daar evenmin van af wil wijken.
Wie is men? Het is nog nooit in mijn hoofd opgekomen op Jesaja 11 (of wat dan ook uit Jesaja) letterlijk te nemen?

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 20, 2010, 12:17:58 pm »

quote:

Piebe schreef op 20 juli 2010 om 11:35:
[...]

Jesaja 11 vers 6 kan op dit moment nog onvervuld zijn, maar dat maakt Lucas 21 vers 22 niet per se onwaar. Jouw vertaling gebruikt een conjunctief, de nieuwe bijbelvertaling gebruikt een toekomende tijd, wat inhoudt dat het vervullen nog doorgaat tot nu en in de toekomst.

Inderdaad, je hebt gelijk, veel mensen vatten dat vers uit Jesaja letterlijk op. Laatst las ik er een stukje over van een welbekende GKv-dominee, die aangaf dat het hier wellicht om een beeldspraak gaat over de toekomst, en niet om een 1-op-1 schets van de toekomst. Ik vond dat hij die stelling aannemelijk wist te maken.

Desondanks ligt het met beeldspraken gecompliceerder (ik houd de focus even op het taalaspect, ik ben een beetje eenzijdig wat dat betreft; een ander heeft misschien weer andere inzichten). Wat voor de ene beeldspraak geldt (dat het op personen slaat), hoeft voor de andere helemaal niet te gelden. Helemaal niet als de beeldspraken in verschillende boeken staan, die verschillende stijlen hanteren en verschillende onderwerpen bespreken. Je bevindt je op een doodlopende weg als je dergelijke consistentie zoekt in taal: zonder context geen werkelijk begrip van het geschrevene.
« Laatst bewerkt op: juli 20, 2010, 12:24:04 pm door Mellon »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 20, 2010, 12:21:26 pm »

quote:

Pooh schreef op 20 juli 2010 om 12:15:
[...]

Wie is men? Het is nog nooit in mijn hoofd opgekomen op Jesaja 11 (of wat dan ook uit Jesaja) letterlijk te nemen?

Wellicht heb ik dan steeds de verkeerde christenen getroffen, want in het verleden heb ik dit wel eens op credible.nl besproken en werd daar verguist om deze claim en niet veel later gebanned. Ook JG's nemen het letterlijk en een ieder die dat doet, hen bedoel ik met men!

Uit nieuwsgierigheid, hoe zie jij het dan? Denk je net als ik dat de dieren voor mensen staan of zie je het nog weer anders?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 20, 2010, 01:01:13 pm »

quote:

Piebe schreef op 20 juli 2010 om 12:21:
Uit nieuwsgierigheid, hoe zie jij het dan? Denk je net als ik dat de dieren voor mensen staan of zie je het nog weer anders?

context:
vers 1: iets met een scheut uit een boomstronk: beeldspraak
vers 2-5: personificatie van die scheut, met een gesel uit zijn mond, adem waar je dood aan gaat en een gordel van trouw en gerechtigheid: beeldspraak
vers 6-8: iets over lammeren en leeuwen, zuigelingen en slangen
vers 10: die telg wordt ineens een wapperend vaandel: beeldspraak

Hoe het precies te duiden ga ik mijn vingers niet aan branden. Maar dat het hier over letterlijke lammeren en zuigelingen zou gaan is even logisch als dat het over letterlijke boomstronken en vaandels zou gaan.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 20, 2010, 01:01:42 pm »

quote:

Mellon schreef op 20 juli 2010 om 12:17:
[...]

Jesaja 11 vers 6 kan op dit moment nog onvervuld zijn, maar dat maakt Lucas 21 vers 22 niet per se onwaar. Jouw vertaling gebruikt een conjunctief, de nieuwe bijbelvertaling gebruikt een toekomende tijd, wat inhoudt dat het vervullen nog doorgaat tot nu en in de toekomst.
Dat klopt, daarom heb ik de grondtekst er even bij gepakt en daar staat het woord εἰσί (eisi) wat zich laat vertalen naar zijn, wezen en waren, maar niet naar wordt zoals de NBV heeft gedaan. Zoals op Biblija.net te zien is blijkt de NBV de enige van de Nederlandse vertalingen (klik) die Lukas 21,22 in de toekomende tijd heeft weergegeven en eveneens de enige vertaling die in deze het verst van de grondtekst is verwijderd. Een vertaling is altijd inferieur aan het origineel en daarom denk ik dat je in deze niet op basis van de minst accurate vertaling Lukas 21,22 in de toekomende tijd kunt plaatsen.

quote:

Inderdaad, je hebt gelijk, veel mensen vatten dat vers uit Jesaja letterlijk op. Laatst las ik er een stukje over van een welbekende GKv-dominee, die aangaf dat het hier wellicht om een beeldspraak gaat over de toekomst, en niet om een 1-op-1 schets van de toekomst. Ik vond dat hij die stelling aannemelijk wist te maken.
Waarom is het een beeldspraak over de toekomst? Laten we eerst maar eens vaststellen of het een beeldspraak kan zijn toch? Jezus zei dat de wet en de profeten tot Johannes gaan (Luk 16,16) en als ik dat vergelijk met Lukas 21,22 dan lijkt mij een toekomstige vervulling toch echt weinig aannemelijk te maken. Als de wet en de profeten tot Johannes gaan, maar de vervulling nog eeuwen en eeuwen daarna, wie zegt mij dan dat de profetieën over de Messias wel op de eerste eeuw betrokken moeten worden? Waarom het een absoluut wel, maar een andere profetie van dezelfde profeet absoluut niet?

quote:

Desondanks ligt het met beeldspraken gecompliceerder (ik houd de focus even op het taalaspect, ik ben een beetje eenzijdig wat dat betreft; een ander heeft misschien weer andere inzichten). Wat voor de ene beeldspraak geldt (dat het op personen slaat), hoeft voor de andere helemaal niet te gelden. Helemaal niet als de beeldspraken in verschillende boeken staan, die verschillende stijlen hanteren en verschillende onderwerpen bespreken. Je bevindt je op een doodlopende weg als je dergelijke consistentie zoekt in taal: zonder context geen werkelijk begrip van het geschrevene.

Het verschil in stijl zit hem in de hellenisering van Judea die plaats had gevonden, maar het waren nog steeds Joden die leefden volgens dezelfde wet als hun voorvaders en er elke sabbat uit voor werden gelezen. Alle profeten waren Israëlieten (Deut 18,18) en wat kenmerkt  een Israëliet, toch juist geen doodlopende weg? Hun levenswijze is wat hen Israëlieten maakte en niet zozeer hun ras, want de kinderen van een proseliet werden ook tot fysiek Israel gerekend.
Al ten tijde van Daniel werden profetieën vervuld, dikwijls binnen een etmaal en pas later werden ze in een breder perspectief geplaatst, maar nooit uit eigen vrije wil.

2 Petr 1,20
Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging;  

Sommige Israëlieten werden door God aangesteld om dromen/profetieën uit te leggen en zij hebben de enige ware betekenis aan ons bekend gemaakt. Ook Jezus is ene uitlegger van de profeten, zo zei hij:

Mar 7,6
Maar Hij antwoordde en zeide tot hen: Terecht heeft Jesaja, van u, geveinsden, geprofeteerd, gelijk geschreven is: Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij.

Jezus betrok Jesaja op de eerste eeuw en specifiek de Israëlieten die hem verworpen en niet handelden naar de wet. Dit moeten wij dus als vervuld aannemen en ook wat Jesaja heeft geprofeteerd over de Messias beschouwen we als geschiedenis. Wat mij daarom zo bevreemdt is waarom dat met Jesaja 11,6 en de dieren die samen zullen liggen niet meer het geval is. Begrijp je dat?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 20, 2010, 01:12:36 pm »

quote:

Pooh schreef op 20 juli 2010 om 13:01:
[...]

context:
vers 1: iets met een scheut uit een boomstronk: beeldspraak
vers 2-5: personificatie van die scheut, met een gesel uit zijn mond, adem waar je dood aan gaat en een gordel van trouw en gerechtigheid: beeldspraak
vers 6-8: iets over lammeren en leeuwen, zuigelingen en slangen
vers 10: die telg wordt ineens een wapperend vaandel: beeldspraak

Hoe het precies te duiden ga ik mijn vingers niet aan branden. Maar dat het hier over letterlijke lammeren en zuigelingen zou gaan is even logisch als dat het over letterlijke boomstronken en vaandels zou gaan.

Ja dat ben ik zeker met je eens. Echter vind ik het dus ook niet logisch om het ene in het verleden en het ander in de (verre) toekomst te plaatsen. Dan zou je dit krijgen:

Jesaja 11
1 Maar uit de stronk van Isaï schiet een telg op,
een scheut van zijn wortels komt tot bloei.

Vervuld.

2 De geest van de HEER zal op hem rusten:
een geest van wijsheid en inzicht,
een geest van kracht en verstandig beleid,
een geest van kennis en ontzag voor de HEER.

Vervuld.

3 Hij ademt ontzag voor de HEER;
zijn oordeel stoelt niet op uiterlijke schijn,
noch grondt hij zijn vonnis op geruchten.

Onvervuld (zie Joh 12,47 waar staat 'ik ben niet gekomen om te oordelen').

4 Over de zwakken velt hij een rechtvaardig oordeel,
de armen in het land geeft hij een eerlijk vonnis.
Hij tuchtigt de aarde met de gesel van zijn mond,
met de adem van zijn lippen doodt hij de schuldigen.

Onvervuld.

5 Hij draagt gerechtigheid als een gordel om zijn lendenen
en trouw als een gordel om zijn heupen.

Onvervuld.

Dat kan dus niet, want Jezus zei:

'want dit zijn de dagen van vergelding, waarin alles wat geschreven is, in vervulling gaat.' (Luk 21,22)

Het is dus onmogelijk om te zeggen dat het ene in de eerste eeuw vervuld- maar het andere nog onvervuld gebleven is.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 20, 2010, 01:24:01 pm »
Maar waarom zijn de dagen van lucas 21 al voorbij? Je plukt vs 22 uit de contekst, en de contekst zelf is een profetie: 20 Zodra gij nu Jeruzalem door legerkampen omsingeld ziet, weet dan, dat zijn verwoesting nabij is. 21 Laten dan die in Judea zijn, vluchten naar de bergen, en die binnen de stad zijn, de wijk nemen, en die op het land zijn, er niet binnengaan, 22 want dit zijn de dagen van vergelding, waarin alles wat geschreven is, in vervulling gaat..
'Dit zijn de dagen' slaat op 'zodra Jeruzalem omsingels is'. Is dat eerste deel reeds vervuld dan? Is dat niet de tijd die in openbaringen beschreven staat (op 20:9)?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]