Auteur Topic: Jezus is opgedragen! Kinderdoop vs opdragen  (gelezen 33920 keer)

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Jezus is opgedragen! Kinderdoop vs opdragen
« Reactie #240 Gepost op: augustus 23, 2010, 04:29:38 am »

quote:

cyber schreef op 22 augustus 2010 om 20:32:

Ja duidelijk, jij neemt een heel andere invalshoek m.b.t. de Ethiopiër en van daaruit kom je tot een andere conclusie als ik.
Ja, want het lijkt mij anders vreemd dat Petrus, via een uitgebreide droom, gestuurd wordt naar Cornelius. Zes besneden getuigen meeneemt, en bij terugkomst in Jerzualem allerlei gedonder krijgt dat hij met heidenen heeft gegeten en zijn acties moet verklaren. Pas na de uitleg keert de rust in het Jeruzalemse terug. Dat motief zien we niet na de bekering van de eunuch, dus blijkbaar was dat minder problematisch. Daaruit concludeer ik dan dat hij geen heiden is geweest, maar een proseliet. En dat de Jeruzalemse ophef rond Cornelius en het sturen van een apostolisch zwaargewicht voortvloeit uit het feit dat Cornelius de eerste heiden is geweest. Allemaal elementen die ontbreken in het eunuch verhaal.

quote:

Maar het eunuch zijn zie jij dus niet als belemmering om de Ethiopiër als proseliet  te zien?

Nee, blijkbaar was dat ten tijde van Deuteronomium (vóór de Babylonische ballingschap) nogal een probleem, want onrein. Ten tijde van Trito-Jesaja (ná de ballingschap) was het wellicht wel onrein, maar kwam het wel voor, zie Jesaja 56. En ten tijde van Handelingen (80 A.D.) was het blijkbaar ook niet vreemd, want er wordt niets vermeld over een uitgestotene. Integendeel zelfs, eunuchen hadden vaak hoge posities aan het hof of in bestuur. Deze ook. Bovendien weten we niet wanneer hij is toegetreden tot het jodendom en wat voor eunuch hij is. Een eunuch van geboorte heeft een andere status dan een eunuch die later gecastreerd is. Maar was hij al proseliet voor hij eunuch werd of erna? Dan was hij al besneden voor hij gecastreerd werd. Geen idee, we weten het niet… Het kan bv best dat zijn vader ook proseliet was en daarom zijn zoon heeft laten besnijden. Niet wetende dat deze later eunuch van de Kandake zou worden… Er is van alles mogelijk. Maar ik zie het niet als belemmering nee. Ik leid het vooral af aan de positie van het verhaal en de enkele details die zijn gegeven.

quote:

Nu gaat het me niet om het feit of een eunuch al dan niet besneden kan worden, maar zou een eunuch, in die tijd in Ethiopië, volgens de joodse traditie en het letterlijk nemen van de wetsregels, goed genoeg bevonden zijn voor de besnijdenis die onderdeel is om proseliet te worden?
Nee, besnijdenis is niet noodzakelijk. Daar gaat m.i. wikipedia de mist in. Ik heb het nog even opgezocht in de Encyclopaedia Judaica en ik vond ongeveer hetzelfde als wat Nunc hierboven schetst m.b.t. proselieten. Besnijdenis betekent wel weer een ‘hogere graad’, want je mag dan bijv weer wel Pesach vieren. Onbesneden proselieten hadden een ‘lagere graad’, met eigen beperkte priviliges en voorschriften.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #241 Gepost op: augustus 23, 2010, 05:32:14 am »

quote:

Nunc schreef op 23 augustus 2010 om 00:25:
[...]
huh? lees nog eens gewoon wat ik schreef, samen met wat ik eerder al opgemerkt had over de (tenminste) twee typen proseliet. De ene was volledig toegetreden (besneden, volledig onder de wet, etc) en de andere was meer half-half ("van de poort"). Dat tweede type viel niet onder de Mozaische wet, maar alleen onder de noachische geboden/richtlijnen. Jouw onjuiste conclusie over mijn woorden is gewoon gebaseerd op het niet rekenen met de verschillende typen proseliet. Hij is waarschijnlijk van het type dat niet toegetreden was.

Ja, dit klopt allemaal wel hoor. Maar ik heb dat onderscheid gewoon niet gemaakt omdat ik het niet relevant vond voor mn verhaal over de opbouw Handelingen. Ik wilde het niet onnodig ingewikkeld maken.  :9

quote:

je zou ook eerst even kunnen constateren dat ik "jouw" indeling gewoon overneem. Je bent namelijk niet de eerste die ontdekt heeft dat Handelingen de structuur volgt van hand.1:8.

Neuh, ik pretendeer ook niet de eerste in 2.000 jaar te zijn die de structuur van Handelingen opvalt. Ik doelde natuurlijk op mijn eigen tekstbijdrage in dit draadje. ;)

quote:

... tekst..., maar 100% bewijs is het niet.

Klopt, het is ook niet 100% te bewijzen. Maar volgens mij is dat ook niet zo boeiend. De structuur van Handelingen, waarbij de apostolische kerk in Jeruzalem begint (hst 1), via Judea en Samaria en dan eindigt in Rome (hst 28) vind ik persoonlijk veel belangrijker. ;)

quote:

p.s. overigens heb ik geen idee waarom het precies belangrijk is wat de goede man was. Dat is iets wat je maar met Cyber moet uitvechten ;)
Nee, dat ben ik inmiddels ook al een beetje kwijt. Iets met onder de wet vallen? Misschien kan cyber zelf eens vertellen waarom zij/hij vind dat de eunuch een heiden is en waarom dat van belang is....
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #242 Gepost op: augustus 23, 2010, 10:08:06 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 13 augustus 2010 om 23:46:
Door de Geest, via de diaken Filippus, gaat de Ethiopiër geloven en worden zijn zonden afgewassen in de doop. En daar is dus geen openbare schuldbelijdenis voor nodig… om weer even back on topic te komen. ;)

Alleen de Joden die door Johannes gedoopt werden beleden hun zonden hardop.
Het woord diaken komt van het Griekse diakonos (διακονος), dat dienaar betekent en Filippus was wél een dienaar van God, maar geen diaken in de katholieke betekenis. Dat kan immers ook niet, want jullie hernieuwde vorm van diakenschap (klik) bestond toen nog niet.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #243 Gepost op: augustus 25, 2010, 12:37:33 am »

quote:

Piebe schreef op 23 augustus 2010 om 10:08:
[...]

Alleen de Joden die door Johannes gedoopt werden beleden hun zonden hardop.
Het woord diaken komt van het Griekse diakonos (διακονος), dat dienaar betekent en Filippus was wél een dienaar van God, maar geen diaken in de katholieke betekenis. Dat kan immers ook niet, want jullie hernieuwde vorm van diakenschap (klik) bestond toen nog niet.
Diakonos wordt ook wel vertaald als "dienaar aan tafel" maar in dit opzicht lijkt mij de vertaling " dienaar van de koning"  een relevantere vertaling.

Ondanks dat weten we niet steeds niet of Jezus is opgedragen......
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #244 Gepost op: augustus 25, 2010, 06:01:40 am »
O ja wel hoor, kijk maar in de katholieke kerk. Maria droeg kindeke Jezus op  :+

http://www.vecip.com/images/marywithchildold.jpg
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2010, 06:03:00 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Stephanie19

• Bekijk profiel
« Reactie #245 Gepost op: augustus 26, 2010, 01:46:13 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 23 augustus 2010 om 00:46:
Ik ben een tijdje afwezig geweest en vraag me af of er al iemand aangetoond heeft dat Jezus opgedragen is.
Iemand een antwoord?

Lucas 2:
22 En toen de dagen hunner reiniging naar de wet van Mozes vervuld waren, brachten zij Hem naar Jeruzalem om Hem de Here voor te stellen

In die tijd werd dat ook vaker gedaan:
 Als Jezus Zijn bediening op aarde is begonnen, komen er moeders met hun kinderen naar Hem toe:
'Enkele moeders brachten hun kinderen bij Jezus (…) Hij nam de kinderen in Zijn armen, legde Zijn handen op hun hoofd en zegende hen.'
Het Griekse woord voor 'brachten' betekent eigenlijk 'gedragen worden'. Er is hier dus sprake van zuigelingen, die bij Jezus gebracht worden.
Deze moeders beseffen dat Jezus meer is dan een priester in de tempel. Zij willen dat Hij hun kinderen zegent!
Jezus geeft gehoor aan hun vraag. Hij roept Gods bescherming uit over hun kwetsbare levens. Baby's en kinderen tellen voor Hem helemaal mee!