Auteur Topic: Een stevig Eindgesprek: is dit Gereformeerd?  (gelezen 2787 keer)

Laodicea

• Bekijk profiel
Een stevig Eindgesprek: is dit Gereformeerd?
« Gepost op: augustus 17, 2010, 04:14:49 pm »
Hallo allemaal. :)

Ik vroeg me af of het geloof in 'een stevig gesprek' met God na de dood, of dat je na de dood 'je leven als een film voorbij ziet komen' nog binnen het Gereformeerd belijden past?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 17, 2010, 04:31:01 pm »
De Nederlandse Geloofsbelijdenis zegt het volgende:

quote:

Artikel 37 - Het laatste oordeel
Tenslotte geloven wij in overeenstemming met Gods Woord, dat als de door de Heer bepaalde tijd — die aan alle schepselen onbekend is — gekomen en het getal van de uitverkorenen vol zal zijn, onze Here Jezus Christus uit de hemel zal komen, lichamelijk en zichtbaar, op dezelfde wijze als Hij naar de hemel is opgevaren (Hand. 1:11), met grote heerlijkheid en majesteit. Hij zal Zich openbaren als Rechter over levenden en doden, terwijl Hij deze oude wereld in vuur en vlam zet om haar te zuiveren.
Dan zullen voor deze grote Rechter persoonlijk verschijnen alle mensen die ooit geleefd hebben: mannen, vrouwen en kinderen, gedagvaard door de stem van een aartsengel en het geklank van een goddelijke bazuin (1 Tess. 4:16). Want al de gestorvenen zullen uit de aarde verrijzen en de zielen zullen verenigd worden met het eigen lichaam waarin zij geleefd hebben. Zij die dan nog leven zullen niet sterven zoals de anderen, maar in één ogenblik veranderd worden en van vergankelijk onvergankelijk worden. Dan zullen de boeken geopend en de doden geoordeeld worden (Openb. 20:12) naar wat zij in deze wereld gedaan hebben, hetzij goed hetzij kwaad (2Kor. 5:10). Ja, de mensen zullen rekenschap moeten geven van elk ijdel woord dat zij gesproken hebben (Matt. 12:36), al vindt de wereld zulk spreken slechts spel en tijdverdrijf. Dan zal wat door de mensen in het verborgen bedreven is, ook hun huichelarij, openlijk voor allen aan het licht gebracht worden.
Terecht is daarom de gedachte aan dit oordeel schrikwekkend en angstaanjagend voor de slechte en goddeloze mensen, maar de rechtvaardigen en uitverkorenen verlangen er vurig naar en putten er rijke troost uit. Hun verlossing zal dan immers helemaal voltooid worden en zij zullen dan de vruchten van hun moeitevolle arbeid ontvangen. Hun onschuld zal dan door allen worden erkend en zij zullen zien de verschrikkelijke manier waarop God Zich wreekt op de goddelozen, die hen in deze wereld getiranniseerd, verdrukt en gekweld hebben. Die zullen tot erkenning van hun schuld gebracht worden, door het getuigenis van hun eigen geweten. Zij zullen wel onsterfelijk worden, maar alleen om gepijnigd te worden in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bereid is (Matt. 25:41).
De gelovigen en uitverkorenen daarentegen zullen gekroond worden met heerlijkheid en eer. De Zoon van God zal hun naam belijden voor God, zijn Vader (Matt. 10:32), en zijn uitverkoren engelen, en God zal alle tranen van hun ogen afwissen (Openb. 21:4). Dan zal blijken dat hun zaak, die nu door veel rechters en overheden als ketters en goddeloos veroordeeld wordt, de zaak van de Zoon van God is. En als een genadige beloning zal de Heer hun zo’n heerlijkheid doen bezitten als in het hart van een mens nooit zou kunnen opkomen.
Daarom verwachten wij die grote dag met sterk verlangen, om ten volle te genieten de beloften van God in Jezus Christus, onze Here.

Mat. 24:36; 25:13; 1Tes. 5:1, 2. Heb. 11:39, 40; Opb. 6:11. Opb. 1:7. Mat. 24:30; 25:31. Mat. 25:31-46; 2Tim. 4:1; 1Pet. 4:5. 2Pet. 3:10-13; Deut. 7:9-11; Opb. 20:12, 13. Dan. 12:2; Joh. 5:28, 29. 1Kor. 15:51, 52; Fil. 3:20, 21. Heb. 9:27; Opb. 22:12. Mat. 11:22; 23:33; Rom.2:5, 6; Hebr. 10:27; 2Pet. 2:9; Judas :15; Opb. 14:7a. Luc. 14:14; 2Tes. 1:3-10; 1Joh. 4:17. Opb. 15:4; 18:20. Mat. 13:41, 42; Mar. 9:48; Luc. 16:23-28; Opb. 21:8. Opb. 20:10. Opb. 3:5. Jes. 25:8; Opb. 7:17. Dan. 12:3; Mat. 5:12; 13:43; 1Kor. 2:9; Opb. 21:9–22:5.
Geeft dat voldoende antwoord?
computerfout: een vreemde een in de byte

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 17, 2010, 07:21:06 pm »
Worden de levende ook geoordeeld, zoals het hierstaat, lijkt het erop alsof alleen de dooden worden geoordeeld.
Terwijl in de tekst van de gezongen geloofsbelijdenis staat, "om te oordelen delevenden en de doden"
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 17, 2010, 07:30:17 pm »
Griebels, wat een artikel. :+
Antonius, ik denk dat het artikel een wat onzorgvuldig woordgebruik heeft op dat punt. Iig worden zowel levenden als doden geoordeeld, volgens 'ons' verstaan. Ik snap iig prima dat je er over valt.

Verder heb ik er weinig over na gedacht. Laodicea, wat versta je onder 'stevig gesprek met God' en 'leven als film voorbij flitsen'? Ik vermoed dat de gereformeerde leer op dat punt dusdanig weinig ingevuld is, dat beide ideeën niet per definitie strijdig zijn met de leer.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 17, 2010, 09:40:39 pm »

quote:

Antonius schreef op 17 augustus 2010 om 19:21:
Worden de levende ook geoordeeld, zoals het hierstaat, lijkt het erop alsof alleen de dooden worden geoordeeld.

Waaruit maak je dat op?

...Hij zal Zich openbaren als Rechter over levenden en doden...
...alle mensen die ooit geleefd hebben:...
...Zij die dan nog leven zullen niet sterven zoals de anderen, maar ...

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 17, 2010, 09:41:25 pm »

quote:

elle schreef op 17 augustus 2010 om 19:30:
Griebels, wat een artikel. :+
Antonius, ik denk dat het artikel een wat onzorgvuldig woordgebruik heeft op dat punt. Iig worden zowel levenden als doden geoordeeld, volgens 'ons' verstaan. Ik snap iig prima dat je er over valt.
Ik snap het helemaal niet? Waar is het artikel onzorgvuldig, en waarover zou je kunnen vallen dan?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 17, 2010, 11:05:15 pm »
Ehm, hier?

quote:

Dan zullen voor deze grote Rechter persoonlijk verschijnen alle mensen die ooit geleefd hebben (...).  Want al de gestorvenen zullen uit de aarde verrijzen en de zielen zullen verenigd worden met het eigen lichaam waarin zij geleefd hebben. Zij die dan nog leven zullen niet sterven zoals de anderen, maar in één ogenblik veranderd worden en van vergankelijk onvergankelijk worden. Dan zullen de boeken geopend en de doden geoordeeld worden (Openb. 20:12) naar wat zij in deze wereld gedaan hebben, hetzij goed hetzij kwaad (2Kor. 5:10).
De levenden gaan niet meer dood. (Alleen) de doden zullen geoordeeld worden.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 18, 2010, 01:15:54 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 17 augustus 2010 om 16:31:
De Nederlandse Geloofsbelijdenis zegt het volgende:

[...]

Geeft dat voldoende antwoord?

Hmm... nee, niet helemaal. Het is me wat te zwartwit. :) Ik bedoel, er staat duidelijk wat er met de onrechtvaardigen en de rechtvaardigen gebeurt. Maar hoe zit het met de mensen ertussenin, wat, denk ik, voor de meesten opgaat?

Nu ja, als ik het goed onthouden heb, dan is de Gereformeerde denkwijze zo: inderdaad, niemand is rechtvaardig, dus worden we gerechtvaardigt dóór Christus, die ons dan vrijspreekt bij het oordeel.

Maar dat zegt verder niet zoveel over óf wij dan ter verantwoording worden geroepen door Christus of niet. Ook als je de juridische parallel doortrekt, hoeft de vrijspraak niet uit te sluiten dat er na onze dood, middels het spreekwoordelijk 'goede gesprek' of 'de film van je leven', ons duidelijk wordt gemaakt wát Christus precies aan onze zonden op zich heeft genomen.
@elle: het zijn van die menselijke metaforen die ik geregeld hoor, waar een vorm van reiniging mee wordt aangeduidt.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 18, 2010, 01:33:58 pm »
Ik denk dat het beslist ongereformeerd is om te stellen dat 'het stevige gesprek' reinigend is. ;)

Ik vermoed dat de gereformeerde leer zich verre houdt van gedetailleerde uitspraken en dat 't dus idd neer komt op: zij die in Christus zijn hebben niets te vrezen, zij die niet in Christus zijn worden veroordeeld. Zeker wanneer je je beperkt tot de 3 FvE kun je nog best veel zelf invullen.

Ik vind dit artikel niet heel sterk. Het citeert imho die tekst uit op 20 een beetje selectief. Het noemt alleen het boek op basis waarvan de doden geoordeeld worden. Het noemt niet het boek der levenden.

Ik denk dat de volgende interpretatie verdedigbaar is: allen die in het boek des levens staan zijn per saldo degenen die in Christus zijn, en die gerechtvaardigd zijn en behouden worden. De rest wordt geoordeeld op basis van hetgeen in de andere boeken opgetekend staat.
Het blijft nog een beetje cryptisch wat dan de mogelijkheden zijn: geoordeeld worden is niet per se veroordeeld worden, wellicht. Dus misschien zou God kunnen besluiten om -na een stevig gesprek- iemand toch te behouden, terwijl die Christus in zijn aardse leven nooit gekend heeft. (Kortom: wellicht kan iemand die Christus nooit irl gekend heeft toch uitverkoren zijn?) Maar die optie is volgens mij wel ongereformeerd. Alle Afrikanen gingen 200 jaar geleden gewoon naar de hel.

In bovenstaand artikel staat nog (min of meer) dat alle daden van iedereen tegen het licht gehouden zal worden. Dat lijkt me niet per definitie strijdig met wat ik beweer: in Christus ziet God ons wit en rein als Christus zelf. Al onze verkeerde daden zijn reeds bestraft en weggenomen, dus rest er niets meer om te veroordelen. Neemt niet weg dat we ooit voor de Rechterstoel moeten verschijnen.
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2010, 01:37:55 pm door elle »

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 21, 2010, 09:51:22 am »

quote:

Laodicea schreef op 17 augustus 2010 om 16:14:
Hallo allemaal. :) Ik vroeg me af of het geloof in 'een stevig gesprek' met God na de dood, of dat je na de dood 'je leven als een film voorbij ziet komen' nog binnen het Gereformeerd belijden past?
Geen flauw idee of het wel of niet binnen de Gereformeerde belijdenis past en als ik eerlijk ben zal het me worst wezen of wat dan ook wel of niet binnen de Gereformeerde leer past ... wat me wel interesseert is stel dat je zo'n gesprek met God zou hebben, wat en waarom zou je dan aan de orde willen stellen in het gesprek?
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden: