Auteur Topic: Belijdenis en de Apostolische geloofsbelijdenis  (gelezen 2363 keer)

Allert

• Bekijk profiel
Belijdenis en de Apostolische geloofsbelijdenis
« Gepost op: augustus 25, 2010, 09:26:10 am »
Waarom moet iemand het geheel eens zijn met de Apostolische geloofsbelijdenis als hij of zij belijdenis wilt doen

Apostolische Geloofsbelijdenis (Twaalf Artikelen)
I
1
Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper van de hemel en de aarde.
II
2
En in Jezus Christus, zijn eniggeboren Zoon, onze Here;
3
die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria;
4
die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven, en begraven, neergedaald in de hel;
5
op de derde dag opgestaan uit de doden;
6
opgevaren naar de hemel, en zit aan de rechterhand van God de Almachtige Vader;
7
vandaar zal Hij komen om te oordelen de levenden en de doden.
III
8
Ik geloof in de Heilige Geest.
9
Ik geloof een heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen;
10
vergeving van de zonden;
11
opstanding van het vlees;
12
en een eeuwig leven.

ook all zie ik er zelf ook niet veel verkeerds in als ik het hier zo lees

maar toch heb ik er niet echt een geheel goed gevoel bij zo ie zo zegt Jezus ook dat we niet mogen zweren

Mattheus 5:34
34  En ik zeg jullie dat je helemaal niet moet zweren, noch bij de hemel, want dat is de troon van God,
35  noch bij de aarde, want dat is zijn voetenbank, noch bij Jeruzalem, want dat is de stad van de grote koning;
36  zweer evenmin bij je eigen hoofd, want je kunt nog niet één van je haren wit of zwart maken.
37  Laat jullie ja ja zijn, en jullie nee nee; wat je daaraan toevoegt komt voort uit het kwaad.

ik zeg niet meteen dat ik het gelijk als zweren ziet maar we moeten er wel voor oppassen

want de Belijdenis is toch het antwoord op de Doop dus eigenlijk God ik wil leven voor U en zoals U dat wilt
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2010, 09:27:20 am door Allert »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 25, 2010, 09:43:29 am »
Laat uw ja ja zijn en uw nee nee. Je kunt dus best iets beamen zonder er bij te zweren.
Zweren doe je door dat woord te gebruiken: 'ja, dat zweer ik bij ...'. Het is een straf die je over jezelf afroept: als je je woord breekt, dan zal degene waarop je gezworen hebt je straffen, zo luidt het bijgeloof.
Die formulering wordt dus niet gebruikt wanneer wij belijdenis doen.

Er zijn allerlei mensen die God menen te kennen en er een heel ander leven op na houden dan christenen (Joden, moslims, jehova's getuigen enz). Dat je dan als groep christenen eens opschrijft wat jouw geloof anders maakt dan dat van anderen, lijkt me logisch. Dat je dan van iemand die christen wordt wil horen dat hij dus geen jood, moslim of jehova's getuige is, lijkt me ook redelijk logisch.

quote:

Uit het formulier voor belijdenis vh geloof:
Gelooft u dat de schriften van het Oude en Nieuwe Testament het verlossende woord van God zijn, zoals de kerk dat ook openlijk in haar geloofsbelijdenis uitspreekt en zoals dat hier in de kerk wordt verkondigd? Zult u, zolang u leeft, bij deze belijdenis blijven en alles verwerpen wat tegen Gods woord ingaat?
Het lijkt me relevanter wat er precies bedoeld wordt met de kerk en 'haar geloofsbelijdenis'. De GKv kent er namelijk 6.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 25, 2010, 09:43:44 am »
@Allert: Je kent de vraag en het antwoord in de Heidelbergse catechismus als het gaat over geen vals getuigenis geven? Daar komt namelijk ook het zweren aan bod.
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2010, 09:44:09 am door dingo »

Allert

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 25, 2010, 03:57:38 pm »
ach ja alleen vraag ik me nog steeds af waarom het echt nodig is de Apostolische Geloofsbelijdenis in de belijdenis
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2010, 03:59:11 pm door Allert »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 25, 2010, 04:23:59 pm »

quote:

Allert schreef op 25 augustus 2010 om 15:57:
ach ja alleen vraag ik me nog steeds af waarom het echt nodig is de Apostolische Geloofsbelijdenis in de belijdenis

Het Apostolicum is een (zeg maar) korte samenvatting van wat de bijbel leert.
Mocht je aan kunnen tonen dat er iets in staat wat niet strookt met de Bijbel dan kun je dat bespreekbaar maken bij je oudsten neem ik aan.
Welk deel struikel je over dan?
Mail me maar als je wat wilt weten

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 25, 2010, 06:33:22 pm »
Ik heb altijd mijn vragen gehad bij de uitdrukking: "Neergedaald in de hel". In de eerste is het woord "hel" ambigue. Verder zijn er op z'n minst drie geheel verschillende uitleggingen voor deze uitspraak. Bovendien weet ik vrij zeker dat de gangbare gereformeerde uitleg niet degene is die oorspronkelijk bedoeld werd. Wat mij betreft dus: schrappen of vervangen. Anderzijds heeft het wel wat dat wij, zoals zo mooi gezegd wordt, belijden met de gelovigen van alle tijden en alle plaatsen. Het Apostolicum is de oudste katholieke belijdenis met enig detail, en het is mooi in zo'n lange traditie te staan.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.