Auteur Topic: Er schoot een loot op: discussie over Voeding  (gelezen 8385 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Er schoot een loot op: discussie over Voeding
« Reactie #75 Gepost op: september 07, 2010, 05:13:27 pm »
Het is mij zo helder als wat. Als de Geest niet helpt, dan struikelen mensen over de struikelblokken.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: september 07, 2010, 07:11:03 pm »

quote:

elle schreef op 07 september 2010 om 16:18:
[...]

Dat volg ik niet. Als er gewaarschuwd wordt om je niet met boze geesten in te laten (ook in NT), hoezo zouden ze dan niet relevant zijn wanneer ze niet specifiek beschreven zijn?
Wanneer er voor gewaarschuwd wordt, dan is de dreiging van boze geesten geen geheim meer, lijkt me. Of bedoel je dat vers anders?
De onreine geesten bevonden zich uitsluitend onder de Joden, want rein en onrein zijn Joodse begrippen en de heidenen hun afgoden waren van zilver en goud (Ps 135,15) het werk van mensenhanden. Daarom durf ik rustig te beweren dat er heden ten dage geen onreine geesten meer bestaan.

quote:

Maar wat wil je daarmee zeggen? Dat boze geesten soms ziektebeelden gebruiken om mensen te kwellen, doet niet af aan dat er boze geesten bestaan. Ook nu nog zijn er allerlei ziektebeelden die niet verklaard kunnen worden, en bestaan er 'onmogelijke' genezingen. Er is imho meer tussen hemel en aarde dan foute interpretaties van natuurlijke fenomenen.
De meeste ziektebeelden welke in de eerste eeuw geassocieerd werden met onreine geesten heten nu gewoon schizofrenie (Mar 5,9-13) en epilepsie. In die tijd waren de mensen zeer bijgelovig, omdat hun herders de Farizeeƫn dat waren. Zij meenden immers dat Jezus zijn wonderen door Beelzebul verrichtte (Mat 12,24) volgens hen de overste van de duivelen, maar we vinden hierover niets terug in de wet en de profeten. Bijgeloof is iets van alle tijden, want nog in de vorige eeuw deed men het hier in Friesland in hun broeken voor de zogenaamde witte wijven. Deze witte wijven schenen kinder dieven te zijn, maar eigenlijk niemand wist het fijne er van. Nu gelooft niemand meer dat ze bestaan.

quote:

Niet in datzelfde hoofdstuk. Maar dan nog, hoe vertaal jij 'bedekt zijn'? Als 'niet deel hebbend aan een gemeente'? Prima, maar dat neemt niet weg dat deel uitmaken van het Lichaam van Christus nog steeds verplichtingen met zich mee brengt.
Dat zul je mij niet horen ontkennen.

quote:

Om van het nut van het gebruik van de sacramenten nog te zwijgen.
Wat is het nut daarvan anders dan wat gezelligheid?

quote:

Plus een handleiding over hoe je oudsten en dergelijke in gemeenten regelt. Dergelijke ambten zijn niet voor de begintijd bedoeld, maar altijd. En de Geest draagt daar zorg voor.
Zie bijv hand 20:17-30. Daar roept Paulus de oudsten van de gemeente van Efeze bij zich, en zegt tot hen: Zorg voor uzelf en voor de hele kudde waarover de heilige Geest u als herder heeft aangesteld; u bent de opzieners van Gods gemeente, die hij verworven heeft door het bloed van zijn eigen Zoon.
De oudsten waren apostelen van Joodse komaf, want Paulus zei dat uit hen sommigen de verkeerde dingen zouden spreken (Hand 20,30) om de kudde uit elkaar te drijven, hetgeen apostel Johannes (1 Joh 2:19) bevestigt. Die teksten doe je dus geen recht door ze op je eigen dominee te betrekken.

quote:

Wat wil je met dit vers zeggen?
Dat Jezus de beste leraar is.

quote:

Hoezo wordt het lichaam van Christus alleen op zondag zichtbaar? Het wordt veel vaker zichtbaar: thuis, op 't werk, op straat, op scholen en overal waar 2 of 3 mensen vergaderd zijn in Gods Naam.
Het is praktisch onmogelijk, want als jij en ik in ons eentje geen delen van het lichaam van Christus zijn, hoe zijn we dat dan samen wel?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Lydia-

• met een b ervoor...
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: september 07, 2010, 07:14:05 pm »
@Piebe,

Mag ik je 1 vraag stellen?
    ~
  • ~
  • [/li]
Ook ik ben een kind van God!   http://yfrog.com/j5img0376ir0j

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: september 07, 2010, 07:19:45 pm »

quote:

Piebe schreef op 07 september 2010 om 19:11:
[...]
Wat is het nut daarvan anders dan wat gezelligheid?
Misschien mag meewegen dat het een OPDRACHT is van je Heer en Meester? "Doe dit, telkens opnieuw, om mij te gedenken." Daar lijkt me geen woord Spaans bij...!!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: september 07, 2010, 07:21:54 pm »

quote:

Lydia- schreef op 07 september 2010 om 19:14:
@Piebe,

Mag ik je 1 vraag stellen?
    [li][/li]
Jawel, maar wat is de vraag?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: september 07, 2010, 07:22:29 pm »
Typisch. Ik sla de bijbel open en het eerste wat ik lees is: "Heer, Heer...wetsverkrachters" (MattheĆ¼s 7: 22-23).
We moeten doen wat Jezus zegt.
« Laatst bewerkt op: september 07, 2010, 07:29:06 pm door gaitema »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: september 07, 2010, 07:23:45 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 07 september 2010 om 19:19:
[...]

Misschien mag meewegen dat het een OPDRACHT is van je Heer en Meester? "Doe dit, telkens opnieuw, om mij te gedenken." Daar lijkt me geen woord Spaans bij...!!!
Tja, maar ik ben toch niet ingewijd door de katholieke kerk? Want als ik dan meedoe wil ik deelnemen aan het avondmaal van de oudste kerk met de oudste papieren!  :+

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: september 07, 2010, 07:29:50 pm »
Dus dan maar niet doen wat Jezus zegt.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: september 07, 2010, 07:41:15 pm »
Zo zie je maar weer dat het onderwerp vroeg of laat weer opspeelt. Ik zocht op internet naar een praktisch voorbeeld en vond mezelf terug :P
bevrijd van demonen

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: september 07, 2010, 08:28:27 pm »
Modbreak:
Dicht. Er wordt teveel op de man gespeeld in dit topic, en dat willen we hier niet. Aantal mensen krijgt nog een PM met uitleg.