Auteur Topic: Ouders klagen Gronings dispuut aan  (gelezen 5060 keer)

rtfm08

• Bekijk profiel
Ouders klagen Gronings dispuut aan
« Gepost op: september 18, 2010, 10:22:50 am »
Ik heb niks tegen ontgroenen maar blijkbaar wordt er op verschillende plaatsen nog steeds een grens overschreden waardoor dit soort reactie's komen.

http://radio.tros.nl/?pag...right&userPage=nieuwsshow

http://www.albertus.nl/

Hoorde dit vanochtend op de radio en kan niet anders dan de ouders gelijk geven.
Sleep ze idd maar voor de rechter en laat die een uitspraak doen want naar ik begrijp gaat deze vereniging vrolijk verder met mensonterende vormen van ontgroening !

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 18, 2010, 11:38:13 am »
Inderdaad, ik geef de ouders ook groot gelijk, dit gaat veel te ver.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 18, 2010, 11:55:50 am »
De jongen was 21 jaar toen hij zich in de fik liet steken.
Die ouders moeten hem eens los kunnen laten en hem zijn eigen stommiteiten gunnen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 18, 2010, 12:37:40 pm »

quote:

elle schreef op 18 september 2010 om 11:55:
De jongen was 21 jaar toen hij zich in de fik liet steken.
Die ouders moeten hem eens los kunnen laten en hem zijn eigen stommiteiten gunnen.

Of ze voelen zich gelukkig nog verantwoordelijk en verbinden consequenties aan dit soort stommiteiten.
Natuurlijk is het lastig om als ouder nog iets te mogen,moeten of kunnen doen voor iemand op deze leeftijd,vooral als de samenleving de illusie wil wekken dat je met 18 al volwassen bent (mag ik even lachen)

Maar heeft dit met gunnen te maken als je kijkt wat de gevolgen zijn ?
Daarbij staat dit item niet op zichzelf bij deze vereniging.Alles bij elkaar lijkt het me prima om eens een proces te beginnen.
Ik zou precies hetzelfde gedaan hebben ook al was mijn dochter 30 !

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 18, 2010, 12:56:20 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 18 september 2010 om 12:37:
[...]

Of ze voelen zich gelukkig nog verantwoordelijk en verbinden consequenties aan dit soort stommiteiten.
Natuurlijk is het lastig om als ouder nog iets te mogen,moeten of kunnen doen voor iemand op deze leeftijd,
Dat vind ik dan weer niet de plek van ouders, maar van 'de maatschappij'/het OM ofzo.

quote:

vooral als de samenleving de illusie wil wekken dat je met 18 al volwassen bent (mag ik even lachen)
Jahoor. Daar heb je imho helemaal gelijk in; de puberteit loopt dikwijls nog een jaar ofzo door na iemands 18e. Maar 't gevolg zou moeten zijn dat je die wetgeving aanpast en de leeftijd optrekt, ipv 1 casus opblazen. Maar je kunt het ook omdraaien: je hebt als ouders 18 jaar om van je kind een volwassene te maken. Lukt je dat niet, dan heb je pech en loop je kans dat je volwassen kind zich vrijwillig in de fik laat steken.

quote:

Maar heeft dit met gunnen te maken als je kijkt wat de gevolgen zijn ?
Meer vrijheid geven/gunnen is inherent aan meer volwassen laten zijn. Er is een grens waarbij volwassenheid bereikt wordt. In onze maatschappij is die er zeker bij 21 jaar. Er blijven nu eenmaal mensen zijn die stupide gedrag vertonen. Ook als volwassene. Ouders hebben daar op een gegeven moment geen verantwoordelijkheid meer voor en zouden die ook niet moeten willen nemen/dragen.

quote:

Daarbij staat dit item niet op zichzelf bij deze vereniging.Alles bij elkaar lijkt het me prima om eens een proces te beginnen.
Prima. Maar dan als maatschappij/OM.

quote:

Ik zou precies hetzelfde gedaan hebben ook al was mijn dochter 30 !
Blij dat ik jouw dochter niet ben. Het zou een prima reden voor me zijn om nooit meer 'thuis' te komen. Als mijn ouder mij niet serieus kan nemen op mijn 30e, stommiteiten incluis, dan is vind ik dat dusdanig respectloos dat ik die ouder niet meer wil zien. (Been there, done that, ik was 23 jaar en achteraf had ik die stap 5 jaar eerder moeten nemen.)

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 18, 2010, 02:27:19 pm »
@elle:welk een fel betoog.

Cocaine gebruik (Binnen het dispuut Caivs van de Groningse studentenvereniging Albertus Magnus wordt regelmatig cocaïne gebruikt. Dat zeggen verschillende ingewijden tegen OOG Radio en TV. Het herendispuut van Albertus Magnus kwam dinsdag in het nieuws nadat bekend werd dat een student zich, gehuld in een Sinterklaaspak, in brand had laten steken.)

Geweld (Caivs staat binnen de Groningse studentenwereld bekend als een dispuut dat niet vies is van geweld. Zo zouden er al flink wat vechtpartijen plaats hebben gevonden en liggen de leden regelmatig met elkaar in de clinch. Binnen studentenverenigingen is het gebruikelijk dat alles rondom dispuutsontgroeningen geheim wordt gehouden)

En zo zijn er nog wel wat voorbeelden te noemen uit het verleden dus dat dit het nou een zaak is die opgeblazen wordt is niet geheel terecht.Mbt een dochter van 30,even voor de goede orde,eea wel na overleg en accoord.Lijkt me voor deze student ook wel lastig met tweede en derde graads brandwonden om dit zelf allemaal te gaan doen.

Incidenten zijn overal,geen probleem,maar gezond verstand is blijkbaar van tijd tot tijd ver te zoeken.

En eh eens kijken hoe jouw reactie tzt is als het je eigen dochter of zoon is  ;)
« Laatst bewerkt op: september 18, 2010, 02:28:22 pm door rtfm08 »

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 18, 2010, 04:03:39 pm »
ik ken het dispuut en de situatie. Het is ongekend dom, en het getuigd van weinig volwassen gedrag, maar ik vind dat het slachtoffer in deze zelf moet beslissen wat hij moet doen. De jongen was zelf met het idee gekomen en had ook zelf gevraagd of anderen hem ''aan'' wilde steken. Ik zou als ik de jongen was gewoon zelf aangifte hebben gedaan en anders vind ik dat de politie dat had moeten doen, maar de vraag is of het slachtoffer hier niet zelf de meeste blaam valt te treffen.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 18, 2010, 04:39:05 pm »

quote:

elle schreef op 18 september 2010 om 12:56:
[...]
Blij dat ik jouw dochter niet ben. Het zou een prima reden voor me zijn om nooit meer 'thuis' te komen. Als mijn ouder mij niet serieus kan nemen op mijn 30e, stommiteiten incluis, dan is vind ik dat dusdanig respectloos dat ik die ouder niet meer wil zien. (Been there, done that, ik was 23 jaar en achteraf had ik die stap 5 jaar eerder moeten nemen.)
Elle, er zijn hier twee verschillende dingen in het spel. Als ouders hun verantwoordelijkheid niet nemen en hun kinderen niet serieus nemen dan is dat een reden om van ze weg te trekken. In jouw situatie was dat vast een terechte conclusie, en het durven trekken van die conclusie was een volwassen beslissing. (En inderdaad, met 23 jaar was je duidelijk meer volwassen dan met 18.)

Maar als ouders hun verantwoordelijkheid wel nemen en hun kinderen wel serieus nemen, dan is het hun recht en plicht om op te komen voor het welzijn van hun kind, naar hun beste weten, en dat betekent ook in actie komen als dat kind slachtoffer wordt van stommiteiten. Of het z'n eigen stommiteiten zijn of die van anderen. Zulke ouders moeten gewaardeerd worden.

(Voorbeeld: Als ik zou besluiten al m'n spaarcenten in een luxe motorhome te steken, en mijn ouders zouden er bij mij op aandringen om een verstandiger investering te maken, dan zou dat niet alleen hun goed recht zijn, maar ik zou hun zorg moeten waarderen en ter harte nemen. En ik ben al meer dan 30 jaar oud.)
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 18, 2010, 04:46:41 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 18 september 2010 om 16:03:
ik ken het dispuut en de situatie. Het is ongekend dom, en het getuigd van weinig volwassen gedrag, maar ik vind dat het slachtoffer in deze zelf moet beslissen wat hij moet doen. De jongen was zelf met het idee gekomen en had ook zelf gevraagd of anderen hem ''aan'' wilde steken. Ik zou als ik de jongen was gewoon zelf aangifte hebben gedaan en anders vind ik dat de politie dat had moeten doen, maar de vraag is of het slachtoffer hier niet zelf de meeste blaam valt te treffen.

Het kan deels best zijn eigen fout zijn, maar het dispuut valt toch veel te verwijten. In een ontgroeningssituatie gaan bij novieten nog wel eens wat remmen los, door een combinatie van moeheid, alcohol, en sociale druk. Ik heb zo het vermoeden dat deze student nooit zou hebben gevraagd in brand gestoken te worden als hij nuchter en uitgeslapen op een verjaardagsfeestje was.

Toen ik lid (of zelfs bestuurslid) was van een studentenvereniging voelde ik me toch wel iets verantwoordelijker voor onze novieten. Je kunt ze aanzetten tot heel wat dingen die ze normaliter niet zouden doen; en de ontgroeners zijn nou niet heel erg meer volwassen dan hun novieten. Als een vereniging of dispuut niet bereid is verantwoordelijkheid te nemen, dan horen ze niet te ontgroenen.

De grootste stommiteit, m.i., was dat deze student zich aan wilde sluiten bij een dispuut dat dit soort dingen doet en gedaan heeft.

En ja, als mijn zoon zich ooit zou willen aansluiten bij een dergelijke organisatie, dan zou ik daar zeker een stokje voor proberen te steken.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 18, 2010, 05:02:35 pm »

quote:

Qohelet schreef op 18 september 2010 om 16:39:
[...]

Elle, er zijn hier twee verschillende dingen in het spel. Als ouders hun verantwoordelijkheid niet nemen en hun kinderen niet serieus nemen dan is dat een reden om van ze weg te trekken. (...)
Maar als ouders hun verantwoordelijkheid wel nemen en hun kinderen wel serieus nemen, dan is het hun recht en plicht om op te komen voor het welzijn van hun kind, naar hun beste weten, en dat betekent ook in actie komen als dat kind slachtoffer wordt van stommiteiten. Of het z'n eigen stommiteiten zijn of die van anderen. Zulke ouders moeten gewaardeerd worden.
Ik ben het er mee oneens, wanneer het juridische stappen betreft. De ouders mogen beslist hun zoon sterk adviseren om gerechtelijke stappen te ondernemen. Maar dat zelf doen omdat ze het beter weten dan hun zoon vind ik niet getuigen van respect.
Wanneer ze het doen omdat ze vinden dat die studentenvereniging haar boekje te buiten gaat, dan vind ik het ronduit onverstandig. Prima dat die studentenvereniging aangepakt wordt, maar als ouder van een slachtoffer ben je er veel te persoonlijk bij betrokken. Zo willen ze min of meer proberen de maatschappij (in deze een studentenvereniging) te verbeteren over de rug van hun zoon heen.

quote:

(Voorbeeld: Als ik zou besluiten al m'n spaarcenten in een luxe motorhome te steken, en mijn ouders zouden er bij mij op aandringen om een verstandiger investering te maken, dan zou dat niet alleen hun goed recht zijn, maar ik zou hun zorg moeten waarderen en ter harte nemen.)
Financiele verantwoordelijkheid draagt in NL tot 21 jaar. Dat komt- voor zover ik het begijp- neer op: wanneer een 18jarige een motorhome koopt en 'm niet kan betalen, mag de eiser naar de ouders stappen.

quote:

En ik ben al meer dan 30 jaar oud.
Joh.. ;)

@rtfm08: wanneer mijn volwassen kind zoiets zou flikken zou ik 'm eerst de huid volschelden en me daarna diep gaan schamen. 21 jaar en zulk onverantwoord gedrag? Dan heb je als ouder duidelijk tekortgeschoten. Als het bekend is dat de studentenvereniging zou gewelddadig zou zijn, zou ik mijn kind sterk af raden er bij te gaan. Als die dat toch doet, dan houdt de verantwoordelijkheid van ouders op, imho.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 18, 2010, 08:35:01 pm »

quote:

elle schreef op 18 september 2010 om 17:02:
[...]
Financiele verantwoordelijkheid draagt in NL tot 21 jaar. Dat komt- voor zover ik het begijp- neer op: wanneer een 18jarige een motorhome koopt en 'm niet kan betalen, mag de eiser naar de ouders stappen.
Moeten we hier geen onderscheid maken tussen wettelijke verplichting/verantwoordelijkheid (die inderdaad ophoudt op gezegde leeftijd van het kind) en zedelijke plicht? Voor de wet houdt een ouder op voogd te zijn, maar dat betekent nog niet dat de ouders niet langer naar hun kinderen hoeven om te zien, of dat de kinderen niet langer naar hun ouders hoeven te luisteren...

Ik ben het met je eens dat de ouders van deze jongen wettelijk niet veel been hebben om op te staan. En misschien zouden de ouders moeten nadenken over de manier waarop ze hun zoon hebben opgevoed, in plaats van een rechtzaak aan te spannen. Al kan ik me voorstellen dat ze proberen goed te maken waarin ze tekort geschoten zijn.

Zijn ze persoonlijk te dicht betrokken om dit maatschappelijk gevecht te winnen? Wellicht. Maar het lijkt me ook onrealistisch om te verwachten dat niet-betrokkenen gemotiveerd zijn om wat aan deze misstand te doen. Het allemaal maar aan de politie en andere regering over te laten lijkt me ook niet ideaal.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 18, 2010, 08:49:29 pm »
Omtrent de wettelijke consequenties van het al dan niet doen van aankopen ligt er nog een uitdaging op je pad  ;)

Als het om opvoeden gaat,er is mi bijna niks moeilijkers om zoiets als ouder goed te doen.Waar het om gaat is de jeugd iets mee proberen te geven voor de toekomst wat je als ouder belangerijk vindt.Het is dus maar de vraag of je bij een ander gedrag dat getracht hebt duidelijk te maken je als ouder je zoveel zelfverwijten moet gaan maken.Je kunt het er niet inrammen en het is van veel factoren afhankelijk dus zo hard als jij het hier schrijft behoeft mi toch wel nuance.

Maar goed naar ik begrepen heb is de uitspraak eind deze maand.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 18, 2010, 09:20:14 pm »
Perhaps I'm not wholly objective. My husband thinks me a little prejudiced. O-)

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 18, 2010, 09:24:00 pm »

quote:

elle schreef op 18 september 2010 om 21:20:
Perhaps I'm not wholly objective. My husband thinks me a little prejudiced. O-)

Your husband is a wise man.

Vraagje: heeft je echtgenoot het recht om jou te wijzen op onverstandige dingen, of niet? After all, je bent meer dan 30 jaar nu :P

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 18, 2010, 09:28:32 pm »

quote:

Qohelet schreef op 18 september 2010 om 21:24:
[...]

Your husband is a wise man.

Vraagje: heeft je echtgenoot het recht om jou te wijzen op onverstandige dingen, of niet? After all, je bent meer dan 30 jaar nu :P
:+
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'