quote:
small brother schreef op 02 oktober 2010 om 14:11:Maar is er een voldoende mate van beschaving (dat is kennis van God) dan zal degene die de wet wil eren, ook de zachtmoedigheid hebben om hem zachtmoedig toe te passen, en degene die de wet niet eert, maar de liefde, zal ook de wil van God zoeken en de leidraad vinden in de wet. Mits de mate van beschaving (dat is kennis van God) voldoende aanwezig is.
Ik zie het meer zo: geloof komt van horen. Horen naar wat Jezus tot je zegt. Welk bijbels woord je dan ook leest: Jezus spreekt persoonlijk tot jou en zal in jou de Godsvrucht schenken. Wanneer je echter dat wat je leest los koppelt van Jezus, dan wordt het al snel een dode letter waar je uit eigen kracht uit moet gaan handelen. Een uitzondering daarop is als je het leest vanuit gedrevenheid van de liefde. Jezus zei namelijk ook: als je niet geloofd in mij, geloof dan in wat ik doe.
Het doen van Jezus is dus het schenken van de liefde en de Godsvrucht dat die liefde behelst. Adam en Eva waren gewone mensen. Zonder de wet konden zij leven. Zelfs de nakomelingen na Adam en Eva hebben het heel lang zonder de wetten en de tien geboden van Mozus gedaan. Het is ook mogelijk voor wie zich laat drijven door de liefde, maar eigenwijs dat de mensen zijn vervielen ze tegen beter weten in, in egoïsme. Uit protest gaf God hen die wetten. Hij behandelde ze letterlijk als een stel kleine kinderen. Echter gaf Hij door de profeten meermalen de belofte mee dat Hij zijn verstoten Israëlieten die dan heidenen zijn geworden en
één met de heidenen zijn geworden weer zal aannemen en zijn kinderen zal noemen
ook in éénheid met die heidenen en dat Hij iets nieuws in ze zal gaan doen, "ze zullen Hem gaan zoeken." In die tijd zal Hij puur omdat Hij dat zelf wil en niet omdat we het verdiend hebben Zijn wetten in hun harten schrijven.
Het draaid dan dus puur om Jezus: of je de wet nu leest of niet leest. Het is luisteren naar wat Hij zegt. Of je het nu hebt van de bijbel of van een visioen en je hebt geen bijbel, het draait om het horen van wat het Woord van God tot je zegt en om het aannemen daarvan. Niet uit eigen kracht! Maar uit gedrevenheid door de Geest. Uit liefde en liefde komt uit God.
Messiaanse joden en christenen uit de heidenen gebruikten verschillende moralen wat een conflict opleverde in de gemeente te Jeruzalem, maar Jezus koesterde om zowel die groepen schapen uit de heidenen als de groepen schapen uit de Joden.
quote:
Is aan de andere kant kennis van God minder voorhanden, dan maakt het niet uit of je begint bij d eliefde of bij de wet. In beide gevallen zul je God's wil niet meer zoeken of vinden, en zal de onkennis leiden tot afdwalen van het smalle pad dat leidt tot de hemelpoort.
Dat hoeft niet eens zo te zijn. Want God had een tijd beloofd waarin de wetten in de harten zullen worden geschreven en die tijd is al aangebroken. Wie oprecht naar zijn hart luisterd zal God zo ook vinden. Al heeft hij de Verlosser nog nodig om van de zonder bevrijd te worden. (hierover lees je ook in Romeinen 2: 12 t/m 16)
Daarbij heb je ook nog stammen die Jezus leerden kennen via een visioen, nog voor een evangelist er kwam. Momenteel is dat vooral het geval bij moslims. Het zijn blijkt volgens Open Doors vooral molsims die Jezus dus zien in een visioen en daardoor bekeren. Dat is opvallend.
quote:
De waarheid kan het licht verdragen en behoeft niet gehuld te worden in duisternis. Ongeacht wie het zegt.
Toch geloof ik in het bestaan van barmhartige moslims, maar de C van het CDA moet wel een C zijn. Anders krijg je een ICDA. I van Islam. De naam zegt het al. Het geloof
is lam.
quote:
Dat is mooi, maar niet zo mooi is dat hij zijn eigen geloof niet serieus neemt. Het is beter dat je koud bent dan lauw. Dus de
christelijke boodschap aan een moslim is: als je gelooft doe het dan goed!! Wees moslim of christen, maar wees niet zonder geloof en zonder overtuiging! En een geheel onchristelijke houding is: je bent een goede moslim want je bent niet principieel, en je toont je in weinig als een moslim...
De Islam is een regel Godsdienst en het Christendom een genade Godsdienst. Dat is nogal ene verschil. Lauwheid gaat nooit gepaard met overduidelijk vruchten van de Geest. Deze moslim waar ik het over had is er vol van overtuigd dat God liefde is, zegt hij. Dat God van alle mensen houdt en dat hij daarom ook van alle mensen houdt. Hij is serieus waar het hele jaar druk (ook veelal werkend in de weekenden) om iedere zomer een reis naar Ghana te boeken en er bij een kennis te verblijven daar en al de goedereen die hij meeneemt uit te delen aan de armen die hij er treft. Hij regelt ook hier in Nederland van alles. Zo was hij heel druk met het regelen van een goedkope vrachtwagen of een accu hier in Nederland en Duitsland om een afrikaan ginder zo goedkoop aan werk te helpen. Dan denk ik aan iets wat Jezus ons leerde: "toen ik honger had, heb jij mij te eten gegeven, toen ik dorst had heb jij mij te drinken gegeven. Toen ik naakt was en ik had niets om aan te trekken, heb jij mij kleding gegeven. Toen ik iemand nodig had, was jij er voor mij. toen ik verdriet had heb je me getroost. Toen jij dit allemaal deed voor één van mijn broeders, al is het de minst belangrijke er van af, toen deed je dat voor Mij"
Deze afrikaan toont zich absoliet niet lauw, want hij laat zich drijven door de naasteliefde.
Toen ik hem een zak vol mobile telefoons meegaf zei hij tegen me: "God in de hemel heeft dit gezien en zat het onthouden!"
In mijn ogen is hij een gedreven liefdevolle moslim op een christelijke manier.
quote:
De gelijkenis gaat niet over de ordening van ons staatsbestuur, maar over hoe God het bestuur regelt van zijn Koninkrijk. Ik wil Wilders niet in het bijzonder verdedigen, maar het is wel een feit dat wie vanuit Christelijke achtergrond zegt dat
de Islam een evenzogoed geaccepteerde Godsdienst moet zijn als het Christendom, die vergeet dat het omgekeerd niet zo is dat het Christendom een evenzogoed geaccepteerde Godsdienst is als de Islam, voor moslims.
De Koran is een vaag boek heb ik gehoord, al heb ik er zelf slecht wat versen van gelezen. Ik zelf zie de Koran als een demonisch boek, maar de aanpak van nu getuigd gewoon niet van wijsheid. De moslim wordt heus geen christen door hem iets te verbieden. De Moslim wordt pas een echte christen wanneer het Jezus leert kennen als zijn vriend. Ik maak me veel meer zorgen om een veel groter gevaar dan de evenzo vergrijzende Islam in Nederland als het christendom, namelijk de seculiere burger die geheel van God los is en de brede wegen bewandeld vol van opdringerige nationale gevoelens en plichten als: "je moet voor abortus zijn, voor euthenasie, voor samenwonen, tegen direct trouwen, voor seks voor het huwlijk, voor het recht op het uiten van je mening al kwets je en beledig je, voor een harde aanpak, voor landsgrenzen sluiten, etc etc..."
quote:
Zie je de overeenkomst met het beleid van criminele illegalen? In beide gevallen zijn het de christelijk genoemde normen die maken dat je jezelf verplicht om goed te doen, en in beide gevallen sluit je de ogen voor een realiteit die begint te wringen; en je zegt daarbij: maar we blijven stug volheiden dat te doen wat we eerst goed noemden want dat zijn nu eenmaal onze normen en waarden. En dus slapheid in het buitenlandbeleid, in ontwikkelingshulp, in vreemdelingenbeleid, en slapheid bij groepsgerichte bestrijding van de criminaliteit en normloosheid.
Het zijn Wilders pakketten zoals ik het zie. De burgers hebben met elkaar een probleem. Ik geloof dat alle nationaliteiten hier in Nederland met elkaar de samenleving maken zoals die is en de grondwet is er om ze te beschermen.
Dat echter groepen gemaakt worden op basis van Godsdienst of culturele achtergrond is gewoon generaliserend en stigmatiserend. Je zou moeten kijken naar het gedrag van de mensen en of ze zich volgens de wetten gedragen. Mens per mens, niet groep per groep.
quote:
Ik ben er vast van overtuigd dat als orde en gezag wordt hersteld dat er nieuwe ruimte komt voor tolerantie van minderheden en andersdenkenden. Want tolerantie bestaat altijd bij de gratie van hoe met tolerantie wordt omgegaan door degenen die de tolerantie mogen genieten. En ook in het woord "tolerantie" zelf zit al besloten dat het niet een kwestie is van gelijke rechten. Want "tolereren" gaat altijd over een inbreuk.
[...]
In Nederland vinden de moslims en christenen elkaar in de CDA met gemeenschappelijke normen, doordat ze beiden niet meer hun eigen geloof serieus nemen. Dat is echt niet iets om blij of gerust op te zijn.
Van Islamitische kant is het voor mij lastig te spreken, want ik ken de Koran niet. Ik kan enkel kijken vanuit mijn christelijke overtuiging en dan komt me de gematigden beter uit, dan de radicalen. Maar het mooiste vindt ik natuurlijk de bekeerling die Jezus vindt
Het CDA voelt bij mij ook aan als een partij met veel verdeeldheid. Een Balkenende en een Ab Klink voel ik wel wat voor. Ook Lubbers spreekt me aan als het om geloof gaat. Maar het CDA als geheel straalt nu vooral strategie uit en is me in ieder geval mij niet sociaal genoeg. Het is toch een eliteclub vrees ik.
Over het wal keert het schip: dit zijn gedachtes die de mensen in de jaren 60 ook hadden toen ze zagen dat hun jeugd de kerken verlieten en wegen gingen van "seks, drugs en rock en rol." Ze dachten: "ach, dat zal allemaal wel terug draaien." Maar tot op heden zinkt de samenleving steeds dieper weg en mensen gijzelen elkaar erin. De duivel zal ze zeker niet zomaar prijs geven. Geef je hem één vinger, dan grijpt hij je hele hand en bovendien overspoeld hij je met materialistische weelde. De hoer van Babilon volop aan het werk. De brede weg naar de ondergang zoals onze toekomstprofetiën al voorzegt hebben.
De brede weg is immers vol genot en de smalle weg niet bepaald hot.
Voor het christelijke geloof kon wel eens in Nederland een interessante tijd zijn. Nu mensen juist ermee geconfronteerd worden is er een tijd aangebroken dat de resten van het christendom en andere zoekenden elkaar zullen zoeken en God zullen zoeken. De tijd van aanpappen en nathouden raakt voorbij, want de lauwen en de kouden verlaten het schip.