Auteur Topic: open avondmaal  (gelezen 15029 keer)

jbird

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Gepost op: mei 15, 2003, 01:59:01 pm »
Binnen onze gkv gemeente zijn we in discussie over de invulling van artikel 60 van de kerkorde en de toelating tot het heilig avondmaal. Vandaar dat ik me afvraag hoe daar in andere gemeenten mee omgegaan wordt, vooral binnen gkv en cgk. Onder meer: wie wordt wel toegelaten en wie niet en op welke gronden.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #2 Gepost op: mei 15, 2003, 02:55:05 pm »
Mijn mening staat idd. ook voor het grootste gedeelte in: http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=754
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Amber

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #3 Gepost op: mei 16, 2003, 03:55:19 pm »
Mogen Rooms-katholieken bij de GKV aan het avondmaal aanschuiven ?

jbird

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #4 Gepost op: mei 16, 2003, 05:06:45 pm »
Bedankt voor de links ! Deels bekend, deels met nieuwe informatie.
Waar ik meer naar op zoek ben zijn feiten en inhoudelijke onderbouwingen ipv de ik vind, ik ervaar kreten.

En reactie op Amber: binnen de huidige situatie (kerkorde) kan ik me dat niet voorstellen.

toppie

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #5 Gepost op: juni 19, 2003, 11:27:23 pm »
feiten en inhoudelijke onderbouwingen vindt je in de bijbel.
Niet gebonden aan een kerkleer of formulieren, maar als opdracht van Jezus.
Eef

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #6 Gepost op: juli 08, 2003, 10:42:02 am »
Nee Amber, in de meeste gkv's moet je lid zijn van die gemeente of je moet een briefje meenemen uit een andere gkv.

Ik heb echter gehoord dat in de Tituskapel in Amsterdam wel iedereen mee mag doen.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Jakolien

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #7 Gepost op: juli 08, 2003, 01:53:42 pm »

quote:

op 08 Jul 2003 10:42:02 schreef Lalage:
Nee Amber, in de meeste gkv's moet je lid zijn van die gemeente of je moet een briefje meenemen uit een andere gkv.

Ik heb echter gehoord dat in de Tituskapel in Amsterdam wel iedereen mee mag doen.

Ja, en in de GKV van Franeker mag ook iedereen aanschuiven, nadat hij of zij het 'avondmaalsboek' getekend heeft.
Dus toch steeds meer een open avondmaalstafel...
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

emmy

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #8 Gepost op: juli 08, 2003, 01:58:49 pm »
Dit klinkt wel wat negatief. Je kunt het ook anders formuleren. Degenen die een 'soort van geloofsbelijdenis' hebben ondertekend aan daarmee aangeven dat ze geloven in de verlossing van de zonden door het lichaam en bloed van Christus Jezus (enz.), díe kunnen dan het avondmaal meevieren.
Onderzoek alles..

Jakolien

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #9 Gepost op: juli 08, 2003, 03:45:55 pm »

quote:

op 08 Jul 2003 13:58:49 schreef emmy:
Dit klinkt wel wat negatief. Je kunt het ook anders formuleren. Degenen die een 'soort van geloofsbelijdenis' hebben ondertekend aan daarmee aangeven dat ze geloven in de verlossing van de zonden door het lichaam en bloed van Christus Jezus (enz.), díe kunnen dan het avondmaal meevieren.
Maar ook Rooms-Katholieken geloven in de verlossing van zonden door het lichaam en bloed van Jezus Christus...
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Pulpeet

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #10 Gepost op: juli 08, 2003, 04:11:34 pm »

quote:

op 08 Jul 2003 15:45:55 schreef Jakolien:
[...]

Maar ook Rooms-Katholieken geloven in de verlossing van zonden door het lichaam en bloed van Jezus Christus...

constateer ik een pejoratief gebruik van het adjectief "Rooms-Katholiek"?

Marloes

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #11 Gepost op: juli 08, 2003, 08:42:32 pm »

quote:

op 08 Jul 2003 16:11:34 schreef Pulpeet:
pejoratief
Leuk, weer een nieuw woord geleerd :). (Minachtend.)
[Prediker 7:29]

Berean

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #12 Gepost op: juli 30, 2003, 12:02:12 am »

quote:

op 08 Jul 2003 13:53:42 schreef Jakolien:

(...) in de GKV van Franeker mag ook iedereen aanschuiven, nadat hij of zij het 'avondmaalsboek' getekend heeft.
Dus toch steeds meer een open avondmaalstafel...

Me betrekking tot Franeker lijkt het me sowieso onterecht dat een gemeente afwijkt van gemaakte afspraken zonder een bepaald probleem eerst aan het kerkverband voor te leggen. Franeker wijkt regelrecht af van de kerkorde. Het wil er bij mij niet in dat dat na tientallen jaren opeens zo snel moet wijzigen dat Franeker niet eens tijd heeft om aan het kerkverband te vragen de kerkorde aan te passen. Een stukje 'kerkelijk individualisme', denk ik dan.

Wat betreft de zaak zelf: het avondmaal is allereerst voor de leden van Christus' gemeente in een bepaalde plaats. Op hen houdt de kerkenraad opzicht en tucht. In het NT komen we ook een hechte band tussen de gemeenten in verschillende plaatsen tegen. Als leden een brief bij zich hebben van hun kerkenraad, dan blijkt daaruit dat ze bijvoorbeeld in hun gemeente niet worden afgehouden van het avondmaal. Het briefjes-systeem is niets anders dan een waarborg dat het avondmaal niet onheiligd wordt, terwijl leden van andere gemeenten toch aan kunnen gaan. Wat mij betreft is dat een voluit geestelijke zaak!

Franeker gaat mijns inziens de fout in door de verantwoordelijk van de kerkenraad weg te nemen en bij het gemeentelid neer te leggen. Maar de kerkenraad heeft een zelfstandige taak om te waken over de heiligheid van het avondmaal. Zowel qua inhoud als qua werkwijze vind ik degang van zaken in Franeker dus erg bedenkelijk.
Dood door schuld
Levend door genade

michiel

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #13 Gepost op: juli 30, 2003, 01:52:50 am »
Grappig,

Ik heb eens meegemaakt in een gemeente dat een niet-lid, die overigens wel (bijna) altijd inde kerk kwam, waarvan iedereen wist dat hij geen lid was, maar geestelijk niet helemaal 100%, aanschoof aan het avondmaal...
En geen ouderling die er wat aan deed... heeft iemand wel eens meegemaakt dat iemand van de tafel wegeghaald werd?
I waited patiently for the Lord,
Then He inclined and heard my cry.
He let me out of the desolate pit,
out of the mire and clay.

I will sing, sing a new song
I will sing, sing a new song

Marnix

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #14 Gepost op: oktober 01, 2003, 11:35:26 pm »
Een beetje laat maar ik wil graag wat vragen:

Bij wie ligt bijbels gezien de verantwoordelijkheid of iemand aan het avondmaal gaat? Bij de kerk of bij die persoon zelf?

En wat is de bijbelse onderbouwing van het feit dat alleen gereformeerd vrijgemaakten aan het avondmaal mogen?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Garfield

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #15 Gepost op: oktober 02, 2003, 09:47:37 am »

quote:

op 01 Oct 2003 23:35:26 schreef Marnix:
Een beetje laat maar ik wil graag wat vragen:

Bij wie ligt bijbels gezien de verantwoordelijkheid of iemand aan het avondmaal gaat? Bij de kerk of bij die persoon zelf?

En wat is de bijbelse onderbouwing van het feit dat alleen gereformeerd vrijgemaakten aan het avondmaal mogen?

Hallo Marnix,

Ik denk dat je eerst de vraag moet beantwoorden: wat houdt het HA in, wat is de betekenis van het HA voor de gemeenteleden en de gemeente.

Er is al veel over gesproken in de topics die Pooh aangaf.

Wqat betreft je laatste vraag neem ik aan dat je het HA in de GKV bedoeld? ;)
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #16 Gepost op: oktober 03, 2003, 12:14:21 am »

quote:

op 16 May 2003 15:55:19 schreef Amber:
Mogen Rooms-katholieken bij de GKV aan het avondmaal aanschuiven ?
Denk niet dat ze dat willen, omdat ze een heel andere avondmaal houden. In de gerefomeerde kerken zijn ze geen kanibaal.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #17 Gepost op: oktober 03, 2003, 01:06:58 am »

quote:

Ik vind zelf dat die verantwoordelijkheid bij de persoon ligt. Iemand is zelf verantwoordelijk voor wat hij doet. Hij kan daarbij wel beïnvloedt worden op een heleboel manieren, maar uiteindelijk is hij het zelf die na de dood voor God komt te staan en geoordeeld wordt. Dan kun je ook niet zeggen dat 'de kerk' het allemaal wel wist en zei enzo. Maar goed, de GKV zal wel zeggen dat die verantwoordelijkheid bij de kerk ligt, die heeft in hun optiek de taak gekregen om het avondmaal heilig en zuiver te houden.

quote:

Goede vraag :). Ik heb geen idee wat de officiële ideeën hierover zijn, maar het zal wel iets zijn in de trand van dat het Avondmaal heilig gehouden moet worden. Dat heilig houden kun je in zekere zin alleen meer doen door van de mensen die aangaan te weten hoe ze leven en hoe het met hun relatie met God is. Dus zegt men dan maar dat alleen de eigen gemeente aan mag gaan.

Erg jammer IMO dat dat de redenatie is. Daarmee sluit je zoveel eerlijke christenen uit die wél aan zouden willen gaan, maar het dus niet mogen omdat 'de kerk' er een verzonnen regel op nahoud die het verbiedt. Ik vind het vreemd dat ik mijn evangelische vrienden niet mee kan nemen naar een avondmaalsviering, terwijl ik bij hen wel aan kan en mag gaan (en dat dus ook doe, want ik ervaar met hen de band van het geloof in Jezus). Vreemd, en inderdaad (zoals Wilhelmina wel eens geschreven heeft) ook pijnlijk voor de mensen die wel willen maar niet mogen.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #18 Gepost op: oktober 03, 2003, 10:07:06 am »

quote:

op 30 Jul 2003 00:02:12 schreef Berean:
Met betrekking tot Franeker lijkt het me sowieso onterecht dat een gemeente afwijkt van gemaakte afspraken zonder een bepaald probleem eerst aan het kerkverband voor te leggen. Franeker wijkt regelrecht af van de kerkorde. Het wil er bij mij niet in dat dat na tientallen jaren opeens zo snel moet wijzigen dat Franeker niet eens tijd heeft om aan het kerkverband te vragen de kerkorde aan te passen. Een stukje 'kerkelijk individualisme', denk ik dan.

quote:

Artikel 60 - Toelating tot het avondmaal
Tot het avondmaal van de Here zal de kerkenraad alleen hen toelaten die belijdenis van het geloof naar de gereformeerde leer hebben gedaan en godvrezend leven. Zij die uit zusterkerken komen, zullen op grond van een goede attestatie inzake leer en leven toegelaten worden.
Bron: www.kerkrecht.nl

Hieruit valt op te maken:
- de toelating tot het avondmaal is in de GKV geregeld als een zaak van de kerkenraad
- het avondmaal wordt niet strikt voorbehouden aan GKV-ers. De avondmaalgangers dienen in leer en leven de gereformeerde belijdenis uit te dragen.
- de kerkenraad zal moeten nagaan of er sprake is van een "gereformeerde belijdenis"
- zo'n onderzoek is niet nodig voor leden uit zustergemeenten (zij hebben dan ook een "avondmaalsbriefje" meegebracht)

Conclusie: Franeker wijkt niet af van de kerkorde als zij de verantwoordelijkheid blijft leggen bij de kerkenraad.
HarmW

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #19 Gepost op: oktober 03, 2003, 11:55:15 am »

quote:

op 03 Oct 2003 10:07:06 schreef HarmW:
[...]

[...]

Hieruit valt op te maken:
- de toelating tot het avondmaal is in de GKV geregeld als een zaak van de kerkenraad
- het avondmaal wordt niet strikt voorbehouden aan GKV-ers. De avondmaalgangers dienen in leer en leven de gereformeerde belijdenis uit te dragen.
- de kerkenraad zal moeten nagaan of er sprake is van een "gereformeerde belijdenis"
- zo'n onderzoek is niet nodig voor leden uit zustergemeenten (zij hebben dan ook een "avondmaalsbriefje" meegebracht)

Conclusie: Franeker wijkt niet af van de kerkorde als zij de verantwoordelijkheid blijft leggen bij de kerkenraad.
Wel als zij 'niet-gereformeerde' belijders aan laat gaan.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #20 Gepost op: oktober 06, 2003, 02:21:25 pm »
Dat het avondmaal een gesloten karakter heeft gekregen, heeft denk ik vooral te maken met de behoefte aan controle op het gebruik van het avondmaal. Deze controle is echter denk ik vooral geboren uit angst voor het 'bevuilen' van de avondmaalstafel.

Paulus waarschuwt ons in de Bijbel voor het verkeerd gebruiken van het avondmaal. Dit vraagt denk ik vooral veel van onszelf in de zelfbeproeving als voorbereiding op het avondmaal. Maar de concentratie is soms denk ik teveel komen te liggen bij het al dan niet lid zijn of het overhandigen van een briefje (eventueel van de CGK, want dat schijnt gelukkig her en der al te kunnen). Het avondmaal is daardoor wel meer een kerkinstrument geworden in plaats van een geloofsinstrument.

Ik vind dat we best het avondmaal wat opener kunnen beleven. Dat begint denk ik al bij het aanpassen van onze gelaatsuitdrukkingen (niet te somber graag, het is feest), maar ook de inkleding van een avondmaalsdienst zal eens onder de loep gehouden moeten worden.

Daarnaast is het goed om mensen steeds weer op hun verantwoordelijkheden te wijzen voor het aangaan aan de tafel. Maar dan moet vervolgens ook wel enige verantwoordelijkheid bij de mensen zelf neergelegd worden. Natuurlijk kan er bij twijfel altijd met mensen in gesprek gegaan worden, maar dat kan mijns inziens, mede met het oog op rumoerkansen en ook privacybescherming, beter naderhand in een persoonlijk onderhoud.

Avondmaal vieren is een gemeenschappelijk feest met persoonlijke belijdenissen. Laten we het ook vooral daarbij gaan houden en inderdaad wat opener met het avondmaal omgaan.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #21 Gepost op: oktober 06, 2003, 02:50:43 pm »

quote:

op 03 Oct 2003 01:06:58 schreef Harm:
[...]
 Vreemd, en inderdaad (zoals Wilhelmina wel eens geschreven heeft) ook pijnlijk voor de mensen die wel willen maar niet mogen.
Het is dus alechts een vraag of het avondmaal door God werd ingesteld voor Zijn kinderen, of voor de leden van de Vrijgemaakte kerk. :)

Rene

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #22 Gepost op: oktober 08, 2003, 12:23:18 am »

quote:

op 30 Jul 2003 00:02:12 schreef Berean:
[...]

Me betrekking tot Franeker lijkt het me sowieso onterecht dat een gemeente afwijkt van gemaakte afspraken zonder een bepaald probleem eerst aan het kerkverband voor te leggen. Franeker wijkt regelrecht af van de kerkorde. Het wil er bij mij niet in dat dat na tientallen jaren opeens zo snel moet wijzigen dat Franeker niet eens tijd heeft om aan het kerkverband te vragen de kerkorde aan te passen. Een stukje 'kerkelijk individualisme', denk ik dan.

Wat betreft de zaak zelf: het avondmaal is allereerst voor de leden van Christus' gemeente in een bepaalde plaats. Op hen houdt de kerkenraad opzicht en tucht. In het NT komen we ook een hechte band tussen de gemeenten in verschillende plaatsen tegen. Als leden een brief bij zich hebben van hun kerkenraad, dan blijkt daaruit dat ze bijvoorbeeld in hun gemeente niet worden afgehouden van het avondmaal. Het briefjes-systeem is niets anders dan een waarborg dat het avondmaal niet onheiligd wordt, terwijl leden van andere gemeenten toch aan kunnen gaan. Wat mij betreft is dat een voluit geestelijke zaak!

Franeker gaat mijns inziens de fout in door de verantwoordelijk van de kerkenraad weg te nemen en bij het gemeentelid neer te leggen. Maar de kerkenraad heeft een zelfstandige taak om te waken over de heiligheid van het avondmaal. Zowel qua inhoud als qua werkwijze vind ik degang van zaken in Franeker dus erg bedenkelijk.

Gaan we weer , de kerkorde is dus belangrijk.
Als je getuigt in een kerk dat je een kind van Jezus bent en Hem wil volgen waar haalt een kerk dan het recht vandaan om je van het avondmaal te onthouden?
Kerk lees kerkeraad.
Het briefjessysteem slaat toch nergens op.
Als ik door de week mij niet gedraag als een kind van God weet de kerkeraad daar niks van.
En toch mag ik als lid van mijn eigen gemeente gewoon aangaan, zonder briefje.
Dus hou je het avondmaal niet heilig.
Laat een ieder aangaan en degene die als gast zijn even een getuigenis geven dan is het nooit een probleem.
RR

Rene

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #23 Gepost op: oktober 08, 2003, 12:23:59 am »

quote:

op 30 Jul 2003 01:52:50 schreef michiel:
Grappig,

Ik heb eens meegemaakt in een gemeente dat een niet-lid, die overigens wel (bijna) altijd inde kerk kwam, waarvan iedereen wist dat hij geen lid was, maar geestelijk niet helemaal 100%, aanschoof aan het avondmaal...
En geen ouderling die er wat aan deed... heeft iemand wel eens meegemaakt dat iemand van de tafel wegeghaald werd?

Ja een asielzoeker.
T is toch wat.
RR

Zacharov

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #24 Gepost op: oktober 08, 2003, 01:41:15 am »

quote:

op 08 Oct 2003 00:23:18 schreef Rene:
[...]

Het briefjessysteem slaat toch nergens op.
Als ik door de week mij niet gedraag als een kind van God weet de kerkeraad daar niks van.
En toch mag ik als lid van mijn eigen gemeente gewoon aangaan, zonder briefje.
Dus hou je het avondmaal niet heilig.
Laat een ieder aangaan en degene die als gast zijn even een getuigenis geven dan is het nooit een probleem.
Het feit dat de kerkenraad niets weet van jouw dagelijkse leven geeft aan dat de kerkenraad niet naar behoren functioneert of dat jij niet naar behoren functioneert in de gemeente, maar dat wil nog niet zeggen dat het hele systeem ondeugdelijk is. Bovendien is het bovenal je eigen verantwoordelijkheid of je aangaat aan het avondmaal of niet, de zelfbeproeving is er niet voor niets.

Marnix

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #25 Gepost op: oktober 08, 2003, 02:20:22 pm »

quote:

Wel als zij 'niet-gereformeerde' belijders aan laat gaan.

Niet... het gaat er niet om dat je belijdenis hebt gedaan in die leer maar dat je naar die leer leeft. Dus Franeker overtreedt de kerkorde niet. Maar ja, wanneer belijdt je dan de gereformeerde leer... betekent dat ook dat je als evangelische op het punt van de doop van die leer afwijkt en dus niet aan het avondmaal mag?

Zolang de GKV andere christenen afwijst van het avondmaal laten ze merken dat het avondmaal dus alleen voor vrijgemaakten is. Anders zouden niet-vrijgemaakten ook aan het avondmaal mogen... Het is een stukje angst... we verbieden alle andere christenen maar om bij ons aan het avondmaal te komen... dan komen die paar die er anders misschien niet zouden moeten zitten ook niet aan tafel... en die grote groep die daardoor gedupeerd wordt heeft pech.

Waar halen we het lef vandaan om het door Christus ingestelde avondmaal voor alle christenen die door Hem zijn verlost te gaan beperken voor een select groepje christenen? Dan moet je jezelf wel heel bijzonder vinden.

Ik denk dat we niet moeten kijken of Franeker van de kerkorde afwijkt op dit punt.... ik denk dat we eens moeten gaan kijken of de kerkorde niet van de bijbel afwijkt op dit punt.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

cyber

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #26 Gepost op: oktober 08, 2003, 02:45:45 pm »
Hallo Marnix

quote:

Waar halen we het lef vandaan om het door Christus ingestelde avondmaal voor alle christenen die door Hem zijn verlost te gaan beperken voor een select groepje christenen? Dan moet je jezelf wel heel bijzonder vinden.

Ik geloof Marnix dat elke kerk daar zijn regels voor heeft
en dat de GVK daarin niet verschild als elke andere kerk

Zacharov

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #27 Gepost op: oktober 08, 2003, 02:59:11 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 14:45:45 schreef cyber:
Hallo Marnix

Dit is natuurlijk een logisch gevolg van alle geschilpunten die erover bestaan. Je kunt niet zomaar met roomsen avondmaal vieren om maar eens een extreme te noemen.
Daarnaast vind ik het principieel niet verkeerd om als er gebrokenheid bestaat, die gebrokenheid niet te ontkennen voor het aangezicht van Christus. (sorry voor de dubbele ontkenning)
Als je samen aan 1 tafel zit ontken je de gebrokenheid die er nu eenmaal is.
Het kernpunt van de discussie lijkt mij dan het volgende:

Waar begin je de eenheid te zoeken en samen in eenheid op te trekken? Begin je daarmee aan de avondmaalstafel of ga je pas samen aan de avondmaalstafel als alle gebrokenheid en verdeeldheid uit de wereld is?

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #28 Gepost op: oktober 08, 2003, 04:34:17 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 14:20:22 schreef Marnix:
Niet... het gaat er niet om dat je belijdenis hebt gedaan in die leer maar dat je naar die leer leeft. Dus Franeker overtreedt de kerkorde niet. Maar ja, wanneer belijdt je dan de gereformeerde leer... betekent dat ook dat je als evangelische op het punt van de doop van die leer afwijkt en dus niet aan het avondmaal mag?
Gesteld dat dat inderdaad de regels zouden zijn, dan zou ik ook niet meer aan het avondmaal mogen. Ik geloof tenslotte ook niet dat de kinderdoop de juiste doop is. Maar goed, het feit dat je binnen de vrijgemaakte kerk wel dat soort ideeën mag hebben en dan wel aan het avondmaal mag. Terwijl als je dezelfde ideeën hebt, niet mag. _Dat_ vind ik raar en ik ben het helemaal met Marnix eens dat de vrijgemaakte kerken zichzelf _daarover_ eens onder loep nemen. Wie weet wat we dan tegenkomen!

quote:

op 08 Oct 2003 14:45:45 schreef cyber:
Hallo Marnix

[...]

Dan zou dat dus niet alleen zo zijn dat de gereformeerd vrijgemaakten dit onder de loep moeten nemen, maar ook al die andere kerken. Moet je nagaan wat voor interessante inzichten dat kan opleveren!
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Marnix

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #29 Gepost op: oktober 08, 2003, 05:01:50 pm »
Inderdaad. We kunnen wel met het beschuldigende vingertje naar andere kerken wijzen en zeggen: Tja maar sommige andere kerken (niet alle kerken trouwens) doen dit ook fout.... Is dat een reden om het maar zo te houden? Ik denk aan die reclame.... een beter milieu begint bij jezelf.... Zullen we zelf als kerk een beginnen met hierover na te denken en kijken hoe het anders zou kunnen en wat de bijbel er van zegt?

bela

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #30 Gepost op: oktober 08, 2003, 05:10:39 pm »
Citaat
op 08 Oct 2003 17:01:50 schreef Marnix:
Inderdaad. We kunnen wel met het beschuldigende vingertje naar andere kerken wijzen en zeggen: Tja maar sommige andere kerken (niet alle kerken trouwens) doen dit ook fout....

Hoe zo fout. Ik vind dat een beetje kort door de bocht geredeneerd. Het is hiet al eerder gezegd de KR heeft de taak erop toe te zien dat de Tafel niet ontheiligd wordt dus moet je wel wat regelen.
Trouwens als iemand de kerk 's zondags binnenkomt en er blijkt avondmaalsviering te zijn hoe zit het dan met de beproeving ?
Overigens is het natuurlijk wel moeilijk als je weet dat iemand oprecht God wil dienen niet aan mag gaan. Wat dat betreft snap ik de discussie wel maar zou er op een andere mannier mee om moeten worden gegaan. Hoe weet ik eigenlijk ook niet maar ik denkt dat je niet beschuldigd naar de kerk moet zijn zo van jullie zijn fout

gesp

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #31 Gepost op: oktober 08, 2003, 05:31:43 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 16:34:17 schreef Harm:
[...]

Gesteld dat dat inderdaad de regels zouden zijn, dan zou ik ook niet meer aan het avondmaal mogen. Ik geloof tenslotte ook niet dat de kinderdoop de juiste doop is.
Ik heb gehoord dat een synode in het begin van de vorige eeuw had uitgesproken dat er 2 (grotere) leer-punten waren, waarover je van mening mocht verschillen: 1) duizendjarig rijk, 2) kinderdoop vs volwassendoop. Die uitspraak zou erop neerkomen dat je dus een van de belijdenis afwijkende leer mocht hebben, als je deze maar niet actief zou verspreiden.

Als dat gerucht klopt (weet iemand er het fijne van?), is er dus nog hoop, Harm. :)
as blunt as Ockham's razor

Marloes

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #32 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:38:36 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 17:31:43 schreef gesp:
Als dat gerucht klopt (weet iemand er het fijne van?), is er dus nog hoop, Harm. :)

Kinderdoop: klopt. Duizendjarig rijk weet ik niet.
Meer over de kinderdoop moet te vinden zijn op www.kerkrecht.nl maar is hier offtopic :(
[Prediker 7:29]

Marnix

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #33 Gepost op: oktober 08, 2003, 08:10:38 pm »

quote:

Het is hiet al eerder gezegd de KR heeft de taak erop toe te zien dat de Tafel niet ontheiligd wordt dus moet je wel wat regelen.
Trouwens als iemand de kerk 's zondags binnenkomt en er blijkt avondmaalsviering te zijn hoe zit het dan met de beproeving ?
Overigens is het natuurlijk wel moeilijk als je weet dat iemand oprecht God wil dienen niet aan mag gaan. Wat dat betreft snap ik de discussie wel maar zou er op een andere mannier mee om moeten worden gegaan. Hoe weet ik eigenlijk ook niet maar ik denkt dat je niet beschuldigd naar de kerk moet zijn zo van jullie zijn fout

Wie heeft dat gezegd? Dat staat niet in de bijbel. De bijbel heeft het over een zelfbeproeving... iedereen moet bij zichzelf kijken.... er staat nergens dat de oudsten hierin toezicht moeten houden. Tenminste, ik kan dat niet in de bijbel terug vinden.... Dus ik geloof niet dat de kerkraad die taak heeft, maar dat dat ieders persoonlijke verantwoording is... en dat staat ook in de bijbel.

In elk geval vind ik dat het zoals het nu gaat neit goed is. Er zijn een hoop mensen de dupe van... ik ken christenen die een relatie hebben en door deze vreemde regel niet eens samen aan het avondmaal mogen. Dat is toch verschrikkelijk? Dat moet toch anders kunnen?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #34 Gepost op: oktober 08, 2003, 11:27:48 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 20:10:38 schreef Marnix:
[...]

Dat is toch verschrikkelijk? Dat moet toch anders kunnen?

Ik mag bij mijn vriendin niet aan het avondmaal, alleen maar omdat ik volwassen gedoopt ben.
Zij mag wel bij mij, alleen mag dat niet van haar kerkeraad, dan krijgt ze met de tucht te maken als ze het toch doet.
Wie snapt hier nog iets van?

Marnix

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #35 Gepost op: oktober 08, 2003, 11:41:05 pm »
ik in elk geval niet

Antje|inactief

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #36 Gepost op: oktober 09, 2003, 09:55:05 am »

quote:

op 08 Oct 2003 20:10:38 schreef Marnix:
[...]

In elk geval vind ik dat het zoals het nu gaat neit goed is. Er zijn een hoop mensen de dupe van... ik ken christenen die een relatie hebben en door deze vreemde regel niet eens samen aan het avondmaal mogen. Dat is toch verschrikkelijk? Dat moet toch anders kunnen?

Marnix, dat klopt helemaal. Als er avondmaal gevierd wordt in de kerk van mijn man ga ik niet meer mee.
Ik weet dat het niet waar is, maar keer op keer krijg ik dan weer het idee dat Christus me afwijst. Mijn man vindt het inmiddels ook zo vervelend, dat hij nu OOK niet meer aan het avondmaal wil in zijn eigen kerk, terwijl hij al jaren belijdend lid is.

Wij gaan nu vaak naar een vrije baptisten gemeente, waar je de eerste keer dat je mee wilt vieren, moet opstaan om je aan de gemeente voor te stellen en te vertellen dat je gelooft dat Jezus voor jouw zonden is gestorven. Wat is daar mis mee?

Bij de GKV vieren ze voor mijn gevoel niet het avondmaal van Christus maar het Vrijgemaakte Avondmaal. Klinkt hard, maar zo komt het op mij over.

Garfield

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #37 Gepost op: oktober 09, 2003, 12:24:07 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 14:20:22 schreef Marnix:
[...]
Ik zou zeggen: lees de Kerkorde er nog eens op na Art 60
Franeker overtreedt dus wel de KO.

Open avondmaal is mi niets anders dan een regelrechte weigering om elkaar toe te zien en maakt van het avondmaal niets anders dan een vrijblijvende, gezelligheids maaltijd
« Laatst bewerkt op: oktober 09, 2003, 02:15:31 pm door Garfield »

Antje|inactief

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #38 Gepost op: oktober 09, 2003, 01:15:21 pm »
Artikel 60 van de Kerkorde:

"Tot het avondmaal van de Here zal de kerkenraad alleen hen toelaten die belijdenis van het geloof naar de gereformeerde leer hebben gedaan en godvrezend leven."

:(

Zou je me de passage in de Bijbel willen aanwijzen waar dit staat??
Dit verhaal bevestigt mijn eerder hier geformuleerde mening: de GKV viert het Vrijgemaakte Avondmaal in plaats van het Heilig Avondmaal van Christus.
Als je daar tevreden mee bent is het inderdaad niet meer dan logisch om andere christenen uit te sluiten. Wat dat betreft is het wel consequent.

Dan kun je het echte Avondmaal altijd nog thuis vieren, of niet Marnix.   ;)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #39 Gepost op: oktober 09, 2003, 01:40:50 pm »

quote:

op 09 Oct 2003 13:15:21 schreef Antje:
Artikel 60 van de Kerkorde:

"Tot het avondmaal van de Here zal de kerkenraad alleen hen toelaten die belijdenis van het geloof naar de gereformeerde leer hebben gedaan en godvrezend leven."

:(

.   ;)

Niemand dus. :(

Antje|inactief

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #40 Gepost op: oktober 09, 2003, 01:51:21 pm »
Inderdaad, niemand dus!
Alsof een gereformeerde belijdenis een garantie is voor een vlekkeloze levenswandel.
En dan anderen uitsluiten om de "Tafel heilig te houden"!   :r

Hou toch op. Beproef jezelf, doe iets aan je hoogmoed, en kom dan met alle andere christenen aan het Avondmaal.

Mart

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #41 Gepost op: oktober 09, 2003, 01:58:03 pm »
Het gaat niet om een vlekkeloze levenswandel, het gaat om godvrezend leven..godvrezend is iets anders dan vlekkeloos

Godvrezend en bevlekt gaat volgens mij bij ons mensen sowieso samen.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #42 Gepost op: oktober 09, 2003, 01:59:22 pm »

quote:

op 09 Oct 2003 13:51:21 schreef Antje:
Inderdaad, niemand dus!
Alsof een gereformeerde belijdenis een garantie is voor een vlekkeloze levenswandel.
En dan anderen uitsluiten om de "Tafel heilig te houden"!   :r

Hou toch op. Beproef jezelf, doe iets aan je hoogmoed, en kom dan met alle andere christenen aan het Avondmaal.

Vanmorgen een patient ontmoet. Vrijgemaakt en blijkt AIDS te hebben. Was 5 jaar geleden op zakenreis en heeft het daar met een heroinehoertje gedaan.
Keurig gezinnetje, vrouw en verschillende kindertjes.
Al die jaren met toestemming aan het avondmaal gegaan.
Het was beter geweest als hij goed onderwijs in zijn gemeente had gekregen over het zelf beproeven.
Wat staat er ook weer in de bijbel over de vele zieken en zwakken in de gemeente, juist door de aanwezigheid van zonde?

Daar wordt bij ons elke zondag aandacht aan besteed. Dat heeft tot gevolg dat er regelmatig mensen niet aan het avondmaal gaan, omdat ze eerst nog wat in orde moeten maken.
Ik wind me hier over op ja. En weet je waarom? Omdat ik aan diezelfde vrijgemaakte tafel geweigerd wordt.

PIKO

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #43 Gepost op: oktober 09, 2003, 02:05:53 pm »
Op de kerkenraadstafel van mijn plaatselijke gemeente (GKV) ligt een verzoek van een jong stel om samen HA te mogen vieren in onze gemeente. Onze zuster komt uit de NGK, het stel zoekt de koninklijke weg door zich te richten tot de kerkenraad om samen de toegang te verkrijgen in onze gemeente.  Ik wil graag verder discussiëren over de mogelijkheden en onmogelijkheden van een dergelijk verzoek.

Daarom plaats ik meteen mijn bijdrage:

Ik zie bij de viering van het HA 2 lijnen:
1 Het H.A. is een individuele zaak
Christus heeft bij het instellen van het H.A. gesproken over de nodiging en terugwijziging. Iedere gelovige wordt aangesproken om te komen tot het H.A. maar ook om zich te onthouden als hij in zonde leeft en zich daarvan niet wil bekeren.
2 Het H.A. is een gemeente-zaak
De viering van het HA is geen individuele zaak maar vindt plaats in het midden van de gemeente. Dat betekent dat de kerkenraad geroepen wordt om toe te zien op een goede viering die recht doet aan het karakter van het H.A. Koncreet betekent het dat zij die publiek in zonde leven en zich niet willen bekeren worden afgehouden om het gemeenschappelijk karakter van de viering niet te ontheiligen. Het H.A. wordt een farce als de zonde een publieke plaats krijgt aan de avondmaalstafel.

Binnen onze GKV-gemeente kunnen momenteel alleen zij het HA meevieren die lid van een zustergemeente zijn en een avondmaalsbriefje vanuit hun eigen kerkenraad meenemen. Maar de eerlijkheid gebiedt om te zeggen dat dit systeem niet vlekkeloos werkt. Met name gasten die hier familie hebben, komen aan zonder dat formeel een briefje van hun eigen kerkenraad aanwezig is.
Vraag is of dit een goede zaak is, het heeft duidelijke trekken van een gedoogbeleid. Eigenlijk zijn we daarmee niet gelukkig maar mensen afhouden van de viering om formele redenen  (zij zijn hun briefje vergeten)is ook niet fraai.

De vraag is in hoeverre een ander toegangsbeleid mogelijk is binnen de kaders die Schrift en Belijdenis ons geven. Ik zie daartoe mogelijkheden en kies daarvoor als vertrekpunt het kerkrecht. Dat doe ik omdat dit de basis is waarop wij als GKV spreken over toegang tot het HA:

KO Artikel 60 - Toelating tot het avondmaal
Tot het avondmaal van de Here zal de kerkenraad alleen hen toelaten die belijdenis van het geloof naar de gereformeerde leer hebben gedaan en godvrezend leven. Zij die uit zusterkerken komen, zullen op grond van een goede attestatie inzake leer en leven toegelaten worden.

Wat wordt hiermee duidelijk gemaakt:
1. De toelating tot het avondmaal is in de GKV geregeld als een zaak van de kerkenraad.
2. Op basis van deze tekst kan niet worden gesteld het het avondmaal strikt is voorbehouden aan GKV-ers. De avondmaalgangers dienen in leer en leven de gereformeerde belijdenis uit te dragen.
3. De kerkenraad zal moeten nagaan of er sprake is van een "gereformeerde belijdenis". Maar zo'n onderzoek is niet nodig voor leden uit zustergemeenten (zij hebben dan ook een "avondmaalsbriefje" meegebracht)

Ik vraag me af of het mogelijk is om een extra toegangsmogelijkheid te geven om deel te nemen aan de Avondmaalsvieringen naast de praktijk van de Avondmaalsbriefjes.

Dit zou concreet worden door bijv. het volgende:
Wie wil aangaan tekent een verklaring waarin hij/zij verklaart:
1. belijdend lid in volle rechten en plichten te zijn van de gemeente waartoe hij/zij hoort
2. de Bijbel als Gods Woord en Christus als Verlosser ten volle te aanvaarden
3. in te stemmen met de Gereformeerde Belijdenis zoals dat de basis is van het leven binnen onze gemeente

Met deze formule is het ook mogelijk om brs en zrs uit andere kerkgenoot- schappen toe te laten. Door de formule wordt de avondmaalstafel geen open tafel, de gemeenschap wordt alleen gezocht en beoefend met hen die verklaren zich op duidelijke manier verbonden te voelen met de de plaatselijke GKV. Als zij daarin niet oprecht zijn dan komt Gods oordeel over hen.

Op deze manier wordt niet zozeer gevraagd naar de kerkelijke achtergrond van onze gasten. De vraag hoe iemand staat in de kerkelijke gemeenschap waarvan hij lid is, waar mogelijk dwaalleer wordt uitgedragen moet door de gelovige zelf worden beantwoord.

In de praktijk betekent het dat iemand uit een samen-op-weg gemeente die moeite heeft met zijn gemeente omdat daarin dwaalleer wordt verkondigd, en eerlijk ja op onze vragen kan antwoorden mag aangaan. Maar ook dat iemand uit de GKV die serieuze problemen heeft met een deel  van ons belijden zo serieus moet zijn door niet aan te gaan: hij kan toch niet eerlijk zijn instemming betuigen met vr. 3?

Ik meen dat met een dergelijke invulling recht wordt gedaan aan de verantwoordelijkheid van de kerkenraad en aan de verantwoordelijkheid van de individuele gelovige.

Daarmee zoek ik naar mogelijkheden om een gesloten/open viering van het HA mogelijk te maken binnen de kaders die wij nu hebben. Ik denk dat de GKV Amsterdam-West en Franeker zich in dezelfde richting bewegen. Ik geef mijn formulering graag op voor een betere!
Met broedergroet,

Mart

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #44 Gepost op: oktober 09, 2003, 02:08:02 pm »

quote:

op 09 Oct 2003 13:59:22 schreef Wilhelmina:
[...]
.
Keurig gezinnetje, vrouw en verschillende kindertjes.
Al die jaren met toestemming aan het avondmaal gegaan.
Het was beter geweest als hij goed onderwijs in zijn gemeente had gekregen over het zelf beproeven.

Ik ben het met je eens dat met betrekking tot het avondmaal bij ons te krampachtig wordt vastgehouden aan de 'vrijgemaakte leer'

Echter, zonde en avondmaal gaan ook terecht goed samen. Je hoeft niet zonder zonde te zijn om het avondmaal te vieren. (gelukkig niet) Daarom snap ik in dit opzicht niet helemaal wat jouw patient hiermee te maken heeft. Een persoonlijke situatie, die vraagt om een persoonlijke benadering. Dus niet van, ow bij die vrijgemaakten gaat iemand aan tafel die sex met een heroinehoertje heeft gehad en ik mag er niet aan terwijl ik nog nooit sex met een heroinehoertje heb gehad.
Dit is in mijn opzicht een beetje flauw.
Het gaat in de hele discussie hoe heilig het avondmaal voor jou persoonlijk is. Het is een instelling van Christus, in die zin begrijp ik het als je ervoor oppast om iedereen zomaar toe te laten. Het is toch vooral een gebeurtenis om het leven met God in de plaatselijke gemeente te ondersteunen, bemoedigen en bevestigen. Dan kan ik me voorstellen dat je vreemden niet zomaar toelaat.

Mart

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #45 Gepost op: oktober 09, 2003, 02:17:18 pm »
In deze discussie is het misschien oopk goed om te kijken naar de oorsprong van het avondmaal, het pascha. In het oude testament staan veel situaties beschreven over problemen met de paschaviering.

Een voorbeeld waaruit blijkt dat God een toegewijd hart vraagt om pascha te vieren, niet dat je zonder zonde zou moeten zijn.

2 kronieken 30
18 Want het grootste gedeelte van het volk – velen uit Efraïm en Manasse, Issakar en Zebulon – had zich niet gereinigd; toch aten zij het Pascha, in strijd met het voorschrift. Maar Jechizkia bad voor hen: De HERE, die goed is, doe verzoening over ieder 19 die zijn hart erop gericht heeft God, de HERE, de God zijner vaderen, te zoeken, al was het niet naar de reinheid welke bij het heilige past. 20 En de HERE verhoorde Jechizkia en genas het volk.

zo zijn er nog meer situaties in het ot te vinden.

numeri 9:
9 Toen sprak de HERE tot Mozes: 10 Spreek tot de Israëlieten: wanneer iemand onrein is door aanraking van een lijk of op een verre reis is, – het geldt zowel voor u als voor uw nageslacht – dan zal hij toch des HEREN Pascha vieren.

Het grootste voorbeeld is natuurlijk wel:
Jezus zelf die Pascha viert, het instelt als avondmaal.
Samen met Judas, die Hem verraden zou!! 'Eén van de twaalven, die met Mij in de [ene] schotel indoopt.'
lucas 22
21 Doch zie, de hand van hem, die Mij verraadt, is met Mij aan de tafel.

Garfield

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #46 Gepost op: oktober 09, 2003, 02:45:24 pm »

quote:

op 09 Oct 2003 14:05:53 schreef PIKO:
....Binnen onze GKV-gemeente kunnen momenteel alleen zij het HA meevieren die lid van een zustergemeente zijn en een avondmaalsbriefje vanuit hun eigen kerkenraad meenemen. Maar de eerlijkheid gebiedt om te zeggen dat dit systeem niet vlekkeloos werkt. Met name gasten die hier familie hebben, komen aan zonder dat formeel een briefje van hun eigen kerkenraad aanwezig is.
Vraag is of dit een goede zaak is, het heeft duidelijke trekken van een gedoogbeleid.
nee dus. je bent dan als kerkenraad niet duidelijk en consequent. Dat er mensen zijn die dan vragen gaan stellen is niet anders dan logisch en volkomen terecht.

quote:

Eigenlijk zijn we daarmee niet gelukkig maar mensen afhouden van de viering om formele redenen  (zij zijn hun briefje vergeten)is ook niet fraai.

Blijft de vraag over in hoeverre het HA en de reden waarom het gevierd wordt leeft bij deze mensen...
In ieder geval is het briefjessysteem niet optimaal.
Bij mijn weten heeft de GKV in Maastricht iets van een voorstel ingediend. Praktijk Avondmaal Hier staan trouwens ook aantal bijdragen over dit topic. het lijkt erop dat de discussie weer opnieuw wordt gevoerd.......

quote:

De vraag is in hoeverre een ander toegangsbeleid mogelijk is binnen de kaders die Schrift en Belijdenis ons geven. Ik zie daartoe mogelijkheden en kies daarvoor als vertrekpunt het kerkrecht. Dat doe ik omdat dit de basis is waarop wij als GKV spreken over toegang tot het HA:

....... edit: even een stuk er tussen uit gehaaldvoor de lengte ;)

Ik meen dat met een dergelijke invulling recht wordt gedaan aan de verantwoordelijkheid van de kerkenraad en aan de verantwoordelijkheid van de individuele gelovige.
....

Je geeft ieder geval een duidelijke en heldere inhoudelijke aanzet.
Dank je.
« Laatst bewerkt op: oktober 09, 2003, 02:50:32 pm door Garfield »

Antje|inactief

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #47 Gepost op: oktober 09, 2003, 03:04:11 pm »

quote:

Het gaat in de hele discussie hoe heilig het avondmaal voor jou persoonlijk is. Het is een instelling van Christus, in die zin begrijp ik het als je ervoor oppast om iedereen zomaar toe te laten. Het is toch vooral een gebeurtenis om het leven met God in de plaatselijke gemeente te ondersteunen, bemoedigen en bevestigen. Dan kan ik me voorstellen dat je vreemden niet zomaar toelaat.

O, is dat zo?
Is het Heilig avondmaal dan niet door Jezus ingesteld om Hem en wat Hij voor ons heeft volbracht te herdenken? Een zaak voor iedere gelovige dus.

En "vreemden toelaten"...
Sinds wanneer zijn christenen in die mate vreemden voor elkaar dat ze niet eens meer samen het offer van Christus willen herdenken als de ander bij een andere club hoort?? We noemen elkaar toch broeder en zuster?

|:(

Marnix

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #48 Gepost op: oktober 09, 2003, 03:06:11 pm »
Grr.... Garfield.... hou toch es op met die kerkorde..... kom eens met bijbelteksten.... de kerkorde is niet door God geinspireerd, de bijbel wel. En de bijbel heeft het bij avondmaal over een zelfbeproeving.... Er staat nergens dat je alleen als gereformeerde aan het avondmaal mag.

Je hebt gelijk... Franeker overtreedt hier de kerkorde.... een goede zaak.... Aangezien ik van mening ben dat de kerkorde op dit punt afwijkt van de bijbelse lijn.

Mart

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #49 Gepost op: oktober 09, 2003, 03:25:04 pm »

quote:

op 09 Oct 2003 15:04:11 schreef Antje:
[...]

En "vreemden toelaten"...
Sinds wanneer zijn christenen in die mate vreemden voor elkaar dat ze niet eens meer samen het offer van Christus willen herdenken als de ander bij een andere club hoort?? We noemen elkaar toch broeder en zuster?

|:(
ik zeg dat ik het kan begrijpen dat je vreemden niet zomaar toelaat.
eerder heb ik al gezegd dat ik vind dat wij vrijgemaakten te krampachtig aan ons 'eigen avondmaal' vasthouden. Niet voor niets staat er in 2 kronieken(al eerder gequote door mij) "De HERE, die goed is, doe verzoening over ieder 19 die zijn hart erop gericht heeft God, de HERE, de God zijner vaderen, te zoeken, al was het niet naar de reinheid welke bij het heilige past." Als je Jezus Christus als jouw persoonlijke verlosser ziet en Zijn heerschappij over je leven erkent dan ben je naar mijn mening welkom aan het avondmaal. Jammer genoeg niet de mening van iedereen binnen de GKV. :'(

Aan de andere kant, als je als vreemde wel met ons avondmaal wil vieren maar het verder niet met de 'vrijgemaakte' leer eens bent,niet in onze kerk zit, waarom wil je dan eigenlijk avondmaal met ons vieren? Alleen maar omdat het zo fijn en gezellig is om het met bekenden te vieren?