Auteur Topic: open avondmaal  (gelezen 15027 keer)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #100 Gepost op: november 25, 2003, 06:33:01 pm »

quote:

op 25 Nov 2003 15:14:55 schreef Marnix:
[...]

: Oh daar zitten alle vrijgemaakten, die denken dat ze hier alleen zijn :)

Beetje flauw maar goed... er zijn helaas echt nog mensen die zo denken.
Hij blijft leuk. :)

Amadeus

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #101 Gepost op: november 25, 2003, 08:45:09 pm »

quote:

op 25 Nov 2003 15:14:55 schreef Marnix:
[...]

Pff.... Dan heeft die GKVer een heel vreemd beeld van de hemel. Doet me denken aan die mop van de man, die de zoveelmiljardste bezoeker in de hemel is en daarom een rondleiding krijgt. Hij ziet er allemaal mooie dingen en mensen en zo... dan komt hij op een gegeven moment bij een deur en daar hoort hij allemaal stemmen achter. Dus hij vraagt aan Petrus: Wat is er achter deze deur? Zegt Petrus: Oh daar zitten alle vrijgemaakten, die denken dat ze hier alleen zijn :)

Beetje flauw maar goed... er zijn helaas echt nog mensen die zo denken.
Wellicht daarom alvast het gesloten avondmaal    O-)
Iedereen die Jezus aanroept als Heer wordt gered

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #102 Gepost op: november 25, 2003, 09:30:06 pm »

quote:

op 25 Nov 2003 20:45:09 schreef Amadeus:
[...]

Wellicht daarom alvast het gesloten avondmaal    O-)
Nee Amadeus, daarom NIET het gesloten. Als je dat denkt moet je je nog maar eens grondig verdiepen in de argumenten voor de gesloten avondmaalsviering in de GKV (zoals ook voor een groot deel weergegeven in de discussies hier). Jammer dat dit soort suggesties elke keer weer boven komen.

Amadeus

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #103 Gepost op: november 25, 2003, 11:01:43 pm »

quote:

op 25 Nov 2003 21:30:06 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Nee Amadeus, daarom NIET het gesloten. Als je dat denkt moet je je nog maar eens grondig verdiepen in de argumenten voor de gesloten avondmaalsviering in de GKV (zoals ook voor een groot deel weergegeven in de discussies hier). Jammer dat dit soort suggesties elke keer weer boven komen.

Beste Mezzamorpheus, dit is niet kwetsend bedoeld, het is meer even aansluiten bij het grapje dat hier voorafgaand werd gemaakt.

Ik heb me jarenlang verdiept in die gronden en kom dan ook tot de conclusie dat het niets te maken heeft met dat alleen vrijgemaakten in de hemel komen!

Het heeft m.i. meer te maken met het in de hand willen houden van veiligheid en zichtbare gelijkheid.
Iedereen heeft zijn verantwoordelijkheid om aan het avondmaal te gaan of niet, dat heet "eten en drinken tot zijn eigen oordeel", niet tot het oordeel van de kerk(enraad).

Vriendelijke groet, Amadeus

Als het grapje in je verkeerde keelgat is geschoten wil je me dan mijn onvoorzichtigheid vergeven?

Marnix

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #104 Gepost op: november 26, 2003, 12:33:40 am »
Maar goed. In het stuk in de reformatie staan redenen voor een open avondmaal, waarom een gesloten avondmaal volgens de schrijver bijbels gezien eigenlijk niet goed is. Want vind je van die argumenten?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Amadeus

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #105 Gepost op: november 26, 2003, 12:36:12 am »
Is de reformatie ook online te lezen?

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #106 Gepost op: november 26, 2003, 08:09:24 am »

quote:

op 26 Nov 2003 00:33:40 schreef Marnix:
Maar goed. In het stuk in de reformatie staan redenen voor een open avondmaal, waarom een gesloten avondmaal volgens de schrijver bijbels gezien eigenlijk niet goed is. Want vind je van die argumenten?

Er staat eigenlijk in, datgene wat ik hier al meerdere malen duidelijk, of soms tussen de regels door heb geschreven. Helaas blijkt het pas interessant als een GKVer dit brengt. Zijn redeneringen zijn echter allesbehalve nieuw. Zo wordt er namelijk in evangelische kringen altijd over gedacht.

Vooral het feit dat je door een gesloten avondmaal zogenaamd het verdriet laat zien over de afwezigheid van eenheid.
Ik zie dat slechts als een daad die de eenheid verder brengt dan ooit, wat andersgelovenden betreft bevordert deze maatregel slechts de verdeeldheid.

Als je echt verdriet hebt om die verdeeldheid, dan ben je dolblij als die ander de maaltijd met je wil delen. Het is namelijk Gods maaltijd, en een ieder die gelooft heeft Hij macht gegeven Zijn kinderen te  zijn. We hebben op grond van die bijbeltekst dus dezelfde Vader.
Lijkt me dan toch logisch dat we ook samen bij diezelfde Vader aan de maaltijd mogen?

( Stel je eens voor dat a.s. kerst de ene helft van mijn kinderen zegt bij ons te komen eten, maar meteen tegen een aantal andere broers vertellen, niet mee te mogen eten. Wat zou ik als moeder van die kinderen vinden?)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #107 Gepost op: november 26, 2003, 09:33:12 am »

quote:

op 26 Nov 2003 08:09:24 schreef Wilhelmina:
Er staat eigenlijk in, datgene wat ik hier al meerdere malen duidelijk, of soms tussen de regels door heb geschreven. Helaas blijkt het pas interessant als een GKVer dit brengt. Zijn redeneringen zijn echter allesbehalve nieuw. Zo wordt er namelijk in evangelische kringen altijd over gedacht...
... wat natuurlijk precies de reden is dat het meer impact heeft wanneer een GKV-er, (waarvan je eigenlijk zou verwachten dat hij een andere mening aanhangt) dit vertelt dan een evangelische waarvan het logisch is dat ze er zo over denkt, hoeveel gelijk ze ook mag hebben.

Ik vind dat niet zo vreemd, eigenlijk.
Bombus terrestris Reginae

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #108 Gepost op: november 26, 2003, 01:29:18 pm »

quote:

op 26 Nov 2003 08:09:24 schreef Wilhelmina:
[...]
Er staat eigenlijk in, datgene wat ik hier al meerdere malen duidelijk, of soms tussen de regels door heb geschreven. Helaas blijkt het pas interessant als een GKVer dit brengt.

Dat is niet waar. Verschillende GKV'ers hebben hier op dit forum gezegd het met je eens te zijn Wilhelmina.
Het is alleen zo dat je het als GKV'er best met je eens kan zijn, maar zolang het kerkelijk beleid 'gesloten' blijft, valt er weinig aan te doen. Daarom is het juist zo interessant dat een GKV-predikant openlijk vertelt hierover van mening veranderd te zijn. Alleen kerkenraden kunnen er nl. voor zorgen dat kerkelijk beleid veranderd wordt.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #109 Gepost op: november 26, 2003, 01:33:09 pm »

quote:

op 25 Nov 2003 23:01:43 schreef Amadeus:
[...]
Beste Mezzamorpheus, dit is niet kwetsend bedoeld, het is meer even aansluiten bij het grapje dat hier voorafgaand werd gemaakt.

Ik heb me jarenlang verdiept in die gronden en kom dan ook tot de conclusie dat het niets te maken heeft met dat alleen vrijgemaakten in de hemel komen!

Het heeft m.i. meer te maken met het in de hand willen houden van veiligheid en zichtbare gelijkheid.
Iedereen heeft zijn verantwoordelijkheid om aan het avondmaal te gaan of niet, dat heet "eten en drinken tot zijn eigen oordeel", niet tot het oordeel van de kerk(enraad).
Gelukkig, je weet hoe de vork wel in de steel steekt. Ik richtte me voornamelijk tegen de suggestie die door je grap weer naar boven kwam, die in deze discussie juist met zoveel moeite was weggenomen. Zeker nu je wel weet hoe het zit, blijf ik het vreemd vinden dat je (door middel van een grap) suggestief in een andere richting wees. Maar het is je vergeven... ;)

Marnix

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #110 Gepost op: november 26, 2003, 03:23:30 pm »
Amadeus, ik denk het niet.

Maar 2 argumenten zijn:

- Er zijn meerdere kerken. Maar bij avondmaal gedenkt je de dood van Christus en in een boel andere kerken geloven ze in dezelfde Christus en dezelfde dood en opstanding, waarom mogen ze dan niet meedoen?

- Paulus schrijft duidelijk over een zelfbrproeving. Mensen moeten zelf kijken of ze aan het avondmaal mogen. Dit klopt niet met de huidige situatie, waar de kerkraad mensen beproeft en ze vertelt of ze wel of niet aan het avondmaal mogen.

Conclusie: De predikant stelt voor een formulier te maken waarin je een aantal dingen ondertekent, ieder die dat doet mag aan het avondmaal.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #111 Gepost op: november 26, 2003, 04:36:05 pm »

quote:

op 26 Nov 2003 15:23:30 schreef Marnix:
- Paulus schrijft duidelijk over een zelfbrproeving. Mensen moeten zelf kijken of ze aan het avondmaal mogen. Dit klopt niet met de huidige situatie, waar de kerkraad mensen beproeft en ze vertelt of ze wel of niet aan het avondmaal mogen.
Marnix, de kerkenraad beproeft mensen niet, de kerkenraad ziet er op toe of de mensen die aangaan, gerechtigd zijn om aan te gaan (oftewel GKV-lid) zijn of niet. De gerechtigde mensen moeten zichzelf wel degelijk nog beproeven.

Amadeus

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #112 Gepost op: november 26, 2003, 11:58:05 pm »

quote:

op 26 Nov 2003 15:23:30 schreef Marnix:
Amadeus, ik denk het niet.

Maar 2 argumenten zijn:

- Er zijn meerdere kerken. Maar bij avondmaal gedenkt je de dood van Christus en in een boel andere kerken geloven ze in dezelfde Christus en dezelfde dood en opstanding, waarom mogen ze dan niet meedoen?

Conclusie: De predikant stelt voor een formulier te maken waarin je een aantal dingen ondertekent, ieder die dat doet mag aan het avondmaal.

Marnix

Jezus stelt aan het einde van de instelling van het avondmaal dat Hij "de vrucht van de wijnstok niet meer zal drinken totdat Hij de nieuwe wijn met ons in het Koninkrijk zal drinken".
Hier staat niet dat Hij de wijn zal drinken met de leden van verschillende kerken afzonderlijk maar met ons (allen).

Willen we Jezus volgen dan zullen we hem hierin moeten volgen en niet onze eigen maatstaven hierin moeten koesteren.

Voor wat betreft de beproeving ben ik het volledig met je eens, dit is ook een bijbelse norm.

In de conclusie kan ik me wel vinden, al is het veel meer getuigend om niet in redelijke anonimiteit een formulier te ondertekenen maar om jezelf even voor te stellen en te getuigen wie Jezus Christus voor je is. Bij een gezamenlijke maaltijd is het goed om te weten met wie je eet.

Amadeus

Marnix

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #113 Gepost op: november 27, 2003, 12:45:30 am »
Helemaal mee eens. Bij een vriendin van me in de kerk kun je voor het avondmaal opstaan en zeggen: Ik geloof dat Jezus voor mij is gestorven. Vervolgens mag je aan het avondmaal.

Marloes

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #114 Gepost op: januari 19, 2004, 06:42:26 pm »
Offtopic in Kinderen aan het avondmaal:

-----------------

op 18 Jan 2004 21:48:08 schreef Wilhelmina:

quote:

op 18 Jan 2004 21:46:12 schreef Lutheraansch:
[...]
Het is dan wel vreemd dat ongedoopten aan het avondmaal mogen deelnemen.

Wij dopen nu eenmaal geen babytjes op grond van de bijbel. ;)
Nergens wordt de doop aan het avondmaal gekoppeld.

-----------------

door _Mart_ op 18 Jan 2004 21:51  
Toch krijg je met het avondmaal deel aan het vlees en bloed van Jezus Christus. Dan is het sowieso zaak dat je in dat avondmaal (dus in het offer van christus) gelooft. En als je gelooft moet je je laten dopen. Toch?

-------------------

door Lutheraansch op 18 Jan 2004 21:51  

quote:

op 18 Jan 2004 21:48:08 schreef Wilhelmina:
[...]
Nergens wordt de doop aan het avondmaal gekoppeld.

Dat weet ik niet zo zeker: al vanaf hun vroegste bestaan, hebben de chr. gemeenten alleen die mensen toegelaten die onderricht hadden ontvangen en lid waren van de gemeenschap.
Lid van de gemeente van Christus kun je alleen worden als je gedoopt bent. Voor zover ik dat weet is dat de afgelopen 2000 jaar niet veranderd.

------------------------

door Wilhelmina op 18 Jan 2004 21:54
 Ik snap wel wat je bedoelt, zeker gezien het feit dat je je tekst nog even aanpastte.
We hebben de vraag nog niet gehad, maar we gaan er wel serieus over nadenken hoe wij met jongere kinderen om zullen gaan die van harte wensen gedoopt te worden.
Hoewel wij streven naar het wachten tot ze een jaar of 12, 13 zijn, zijn er heel duidelijke gevallen beschreven van bekeerde jonge kinderen die een groot verlangen hadden gedoopt te worden.
Ook mijn eigen kinderen ontvingen de doop in de Heilige Geest toen ze een jaar of tien waren en hadden veel moeite met het wachten tot de "in die kerk geaccepteerde doopleeftijd " van 12 jaar.
Terwijl ook in de bijbel over discutabele gevallen wordt gesproken van mensen die de doop in de Heilige Geest ontvingen, waaruit geconcludeerd werd, dat het niet terecht zou zijn dezen wél de waterdoop te onthouden.

---------------------------

door Wilhelmina op 18 Jan 2004 21:56

quote:

op 18 Jan 2004 21:51:20 schreef Lutheraansch:
[...]
Dat weet ik niet zo zeker: al vanaf hun vroegste bestaan, hebben de chr. gemeenten alleen die mensen toegelaten die onderricht hadden ontvangen en lid waren van de gemeenschap.
Lid van de gemeente van Christus kun je alleen worden als je gedoopt bent. Voor zover ik dat weet is dat de afgelopen 2000 jaar niet veranderd.
Lidmaatschap heeft niets met doop te maken. Sterker nog, de bijbel spreekt nergens over lidmaatschap.
Je bent gekocht en betaald door het bloed van Jezus, dus ben je zijn kind. En of je het nu wilt of niet, wij zijn broer en zus. We hebben namelijk dezelfde Vader.

------------------------------

door Priscilla en Aquila op 19 Jan 2004 00:12

quote:

op 18 Jan 2004 21:56:17 schreef Wilhelmina:
[...]

Lidmaatschap heeft niets met doop te maken. Sterker nog, de bijbel spreekt nergens over lidmaatschap.

Jawel: in Korinthe en Efeze
Want het lichaam bestaat toch ook niet uit één lid, maar uit vele leden.
Als één lid lijdt, lijden alle leden mede, als één lid eer ontvangt, delen alle leden in de vreugde.
En aan Hem ontleent het gehele lichaam als een welsluitend geheel en bijeengehouden door de dienst van al zijn geledingen naar de kracht, die elk lid op zijn wijze oefent, deze groei des lichaams, om zichzelf op te bouwen in de liefde.
1 kor 12:12
Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, één lichaam vormen, zo ook Christus; 13 want door één Geest zijn wij allen tot één lichaam gedoopt, hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen, en allen zijn wij met één Geest gedrenkt. 14 Want het lichaam bestaat toch ook niet uit één lid, maar uit vele leden.

Juist door de 'echte' doop met de Heilige Geest ben je lid geworden van het Lichaam. Dit uit je door je te laten dopen met het water. Je zegt dan ook dat je je oude leven aflegt, enz. De doop is het eerste wat een christen hoort te doen als gedachtenis aan het sterven van de Heer. Daarna hoort hij/zij dat te doen bij het avondmaal, een GEDACHTENISmaal. Bij de doop moet men geloven/vertrouwen in/op de Heer en met Hem sterven, bij het avondmaal moet hij/zij het Lichaam onderscheiden en zijn/haar verstand gebruiken.

quote:

op 18 Jan 2004 21:56:17 schreef Wilhelmina:
Je bent gekocht en betaald door het bloed van Jezus, dus ben je zijn kind. En of je het nu wilt of niet, wij zijn broer en zus. We hebben namelijk dezelfde Vader.

Dag zus, mee eens.

---------------
[Prediker 7:29]

Marloes

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #115 Gepost op: januari 19, 2004, 06:42:46 pm »
door els op 19 Jan 2004 05:42

quote:

op 16 Jan 2004 20:10:53 schreef Lutheraansch:

Durf ik niet met je te zeggen, m.u.v. de Ethiopische minister uit Hnd. 8 kan ik geen voorbeelden noemen.

Nog wat voorbeelden: De drieduizend mensen die zich de eerste pinksterdag lieten dopen, de gevangenbewaarder van Filippi, Lydia de purperverkoopster, Simon de tovenaar en Paulus zelf.

-----------------------------

door Wilhelmina op 19 Jan 2004 07:20
Tuurlijk :) :)

--------------------------------

door Wilhelmina op 19 Jan 2004 07:21

quote:

op 19 Jan 2004 00:12:38 schreef Priscilla en Aquila:
[...]
Jawel: in Korinthe en Efeze
Want het lichaam bestaat toch ook niet uit één lid, maar uit vele leden.
Als één lid lijdt, lijden alle leden mede, als één lid eer ontvangt, delen alle leden in de vreugde.

Dit gaat m.i. meer over de leden van een echt lichaam. Armen, benen etc.
Wil je het toch uitleggen als lichaam van Christus, dan heeft het niets te maken met een lidmaataschap aan één bepaald kerkgenootschap, en zou ik met onmiddelijke ingang bij de gereformeerden aan het avondmaal mogen. ;)

----------------------------------

door Priscilla en Aquila op 19 Jan 2004 17:13

quote:

op 19 Jan 2004 07:21:59 schreef Wilhelmina:
[...]

Dit gaat m.i. meer over de leden van een echt lichaam. Armen, benen etc.
Wil je het toch uitleggen als lichaam van Christus, dan heeft het niets te maken met een lidmaataschap aan één bepaald kerkgenootschap, en zou ik met onmiddelijke ingang bij de gereformeerden aan het avondmaal mogen. ;)

Ok, je bent lid van DE KERK, ik heb het eigenlijk over niets anders. Door de doop met de Heilige Geest laat je zien tot het Lichaam te behoren. Daarna pas avondmaal. Je reactie doet hier niets aan af. Sterker nog, ik ben van mening dat lidmaatschap van welk kerkgenootschap dan ook eigenlijk inhoudt dat je lid bent van een secte - in de echte betekenis van dit woord. Paulus schrijft ook dat niet hoort te zeggen:ik ben van Paulus,...
1 kor 12:  Ik bedoel dit, dat ieder uwer zijn leus heeft: Ik ben van Paulus! En ík van Apollos! En ík van Kefas! En ík van Christus! 13 Is Christus gedeeld? Is Paulus dan voor u gekruisigd, of zijt gij in de naam van Paulus gedoopt?

Als er een scheuring is dan moet dat er een zijn die gegrond is op argumenten waar de Bijbel 'toestemming' voor geeft. Zo is m.i. de hervorming terecht geweest.

M.i. kun je niet zomaar aanzitten bij de GKV. Ten eerste kennen ze jou niet, dus een gesprek lijkt me noodzakelijk.  Ken je de Here Jezus als redder, als Zoon van God? Ten tweede moeten ze onderzoeken of je kwalijke dwaalleer hebt.
Een 'open' tafel lijkt me dus ongewenst.

---------------------------------------------------

door Wilhelmina op 19 Jan 2004 17:39  

quote:

op 19 Jan 2004 17:13:24 schreef Priscilla en Aquila:
[...]

Een 'open' tafel lijkt me dus ongewenst.

Gelukkig is bij ons iedereen, die de Here Jezus van harte lief heeft van harte welkom deel te nemen.

Joh 17 : 23  Doordat Ik in hen ben en U in Mij bent, zullen zij een volmaakte eenheid zijn. Dan zal de wereld erkennen dat U Mij gestuurd hebt en dat U net zoveel van hen houdt als van Mij.

Marnix

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #116 Gepost op: januari 20, 2004, 01:41:31 am »
Hm ik ben het daar wel mee eens. Bij het avondmaal denk je aan Jezus, aan wat Hij voor ons deed, Zijn offer voor ons. Daarom denk ik dat deelname aan het avondmaal niet afhankelijk zou moeten zijn van je belijdenis (waar je overigens naast dat je in Hem gelooft ook met de kerk en zijn denkwijzen in moet stemmen) maar van geloof in Hem. Daarom vind ik het idee wat in Franeker wordt gebruikt (ondertekenen van een formulier waarin je aangeeft dat je in Hem gelooft) of de methode die in sommige niet vrijgemaakte kerken wel wordt gebruikt (opstaan en zeggen: Ik geloof dat Jezus voor mijn zonden is gestorven) beter dan zoals het nu gaat. Van de huidige methode kunnen christenen de dupe worden (zie het stukje in de reformatie)

Marloes

• Bekijk profiel
open avondmaal
« Reactie #117 Gepost op: januari 21, 2004, 07:53:09 am »
waar wordt nu dan nog over de (kinder)doop gediscussieerd in 'Gereformeerd Leven':?
We wisten toch dat je actief zou moeten modereren in de topics in dat subforum?