Auteur Topic: CDA, VVD en PVV zijn akkoord  (gelezen 5735 keer)

small brother

• Bekijk profiel
CDA, VVD en PVV zijn akkoord
« Reactie #15 Gepost op: september 30, 2010, 07:53:52 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 30 september 2010 om 00:28:
 En ik denk van wel. In zee gaan met de PVV betekent hoe dan ook concessies doen op het gebied asielbeleid.
De C van het CDA wordt steeds vager....

Het kost ze in ieder geval een hoop moslimstemmen en een aantal moslim-partijgenoten.
Volgens mij wordt de C dan niet vager, maar duidelijker.   ;)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: september 30, 2010, 07:56:43 am »
als verhagen straks naar buiten loopt en er wordt gevraagd "en meneer verhagen, wat is het geworden" dan zal hij zeggen "vice-premier". "en hoe voelt dat meneer verhagen"...Glimlachend antwoord hij "dat is een mooi gevoel".

Rutte zal trots zijn...de eerste VVD premier. Het liberalisme, lees het kapitalisme kan zijn plannen verder ten uitvoer brengen.

Wilders kijkt naar Rutte en denkt 'dat hebben we mooi voor elkaar,  liberaal en ultra-liberaal hebben het voor het zeggen.

Wilders zal ingeleverd hebben op de sociale thema's. Vast en zeker. Maar dat kan niet anders, want van een boom komt geen andere vrucht, dan hij kan voortbrengen.

Het christendom zal meer en meer worden aangevallen. Een vvd-er vond een brief van een katholieke geestelijke inzake abortus walgelijk, wilders heeft zijn naaste niet lief en verhagen kiest voor macht in plaats van moraal en ethiek.

Zie hier welke koningen het volk heeft gekozen.....

Kijk eens naar de eerste 45 minuten (niet het tweede deel, de oplossing is antichristelijk) van zeitgeist 2 en weet wie de VVD vertegenwoordigd..dan gaan de ogen wel open...

http://video.google.com/videoplay?docid=915643024925961431#

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: september 30, 2010, 09:08:00 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 30 september 2010 om 07:56:
Kijk eens naar de eerste 45 minuten (niet het tweede deel, de oplossing is antichristelijk) van zeitgeist 2 en weet wie de VVD vertegenwoordigd..dan gaan de ogen wel open...

Je hebt er geen anti-christelijke propaganda voor nodig om uit te leggen dat met het vervallen van de gouden standaard, waar Colijn ook pertinent tegen was, er een basis is gelegd voor een financieel stelsel zonder bodem. Destijds werd de loslating van de gouden standaard aangeprezen als wondermiddel om de economie gezond te maken, en de vergelijking met penicilline - ook populair geworden in die tijd- werd veel gemaakt.

Maar wat vergeten werd is dat de vergelijking inderdaad opgaat en dat na een kuur je echt van de penicilline af moet om de gezondheid ook te handhaven.

Wie 100 euro naar de bank brengt, weet dat de bank van die 100 euro slechts een klein gedeelte in kas hoeft te houden. De mate waarin de bank in staat is om jouw 100 euro terug te betalen wordt bepaald op basis van de kans dat je daadwerkelijk komt om je geld op te halen.

Er is geen rekenwonder voor nodig dat als de statistische kans wordt achterhaald door het feit dat iedereen zijn geld ophaald, dat dan de kans 100% is dat die bank failliet gaat. "Failliet" is niet in staat zijn om de  schulden te betalen.  Hoe lost zo'n bank dat dan op als ze in cash-flow-nood komen? Door de spaar-rente te verhogen en nieuw kapitaal aan te trekken. Die rente wilden ze toch al verhogen want als je de cash-flow verhoogt, dan mag je ook meer hypotheken afsluiten, wat veel meer opbrengt (leverage). Ik geloof dat de mate van direct terug kunnen betalen bij de banken iets van 15% is..

Wat je noemt een omslagstelsel in zuiverste vorm. Slechts een blik op de pensioenstelsels en de verzekeringsstelsels, doen dan begrijpen wat de relativiteit is van dit gebeuren, en waarom die financiële instellingen van verzekeringen en pensioenen en banken zo samenwerken: het is gewoon één pot nat.

En als je dan bedenkt dat met diezelfde statistieken ook winst en verlies wordt bepaald, dan kun je dus ook met huis-tuin-en-keuken interesse voor de financiële wereld begrijpen dat als er maar een klein percentage in kas wordt gehouden, dat je alleen maar hoeft te zorgen voor 1. een goede kansberekening, en 2 een balans waarin ander eigen vermogen wordt gepresenteerd. Dat laatste hoef je niet te begrijpen om te weten dat als dat balanstotaal er is, dat dan die 85% gewoon voor het grootste deel als winst wordt gepresenteerd.

Daardoor kan het dat een bank 10 miljard waard en zwemt in het geld en een jaar later falliet is. Daardoor kan het dat een bank het ene jaar balanceert op de afgrond en het volgende jaar vette winsten laat zien. Daardoor kan het dat een bank voortdurend rond het wettelijke percentage van enigszins liquide activa verkeert om meer hypotheken te kunnen afsluiten en dus ook echt failliet gaat. Daardoor is het ook dat wie dichter bij het vuur zit ook meer kennis heeft en noodgedwongen dus ook meer betaald moet worden om het systeem in stand te houden: de bonussen..

Maar het is de christelijk achtergrond die dit alles al heeft voorzegd en voorzien, en het is de macht van de politiek en het geld en de behoefte van het publiek dat vertrouwen steeds wordt teruggekocht..

Let maar op de nieuwsberichten: het gaat er altijd om dat het vertrouwen wordt teruggewonnen. Maar het gaat er nooit over dat de banken in kluis hebben wat er is gestort. Want dat is nimmer het geval.

Wie zegt het het eerst? Ere wie ere toekomt: De financiële keizer heeft geen kleren aan..
« Laatst bewerkt op: september 30, 2010, 09:17:50 am door small brother »

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: september 30, 2010, 03:45:57 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 30 september 2010 om 07:56:
als verhagen straks naar buiten loopt en er wordt gevraagd "en meneer verhagen, wat is het geworden" dan zal hij zeggen "vice-premier". "en hoe voelt dat meneer verhagen"...Glimlachend antwoord hij: "dat is een mooi gevoel". "een dubbel gevoel, want het heeft veel strijd gekost, maar we lopen niet weg voor onze verantwoordelijkheid."

Rutte zal trots zijn...de eerste VVD premier. Het liberalisme, lees het kapitalisme kan zijn plannen verder ten uitvoer brengen eindelijk de staatsfinanciën op orde brengen: Het financieringstekort wegwerken en de staatsschuld binnen de perken houden, zodat ons nageslacht niet met de gebakken peren zit.

Wilders kijkt naar Rutte en denkt: 'dat hebben we mooi voor elkaar,  liberaal en ultra-liberaal hebben het voor het zeggen. 'eindelijk daadkracht en weg met het 'pappen en nathouden'.

Wilders zal ingeleverd hebben op de sociale thema's. Vast en zeker. Maar dat kan niet anders, want van een boom komt geen andere vrucht, dan hij kan voortbrengen. geldt ook voor het CDA. Het is namelijk inherent aan ons systeem met coalitieregeringen.

Het christendom zal meer en meer worden aangevallen. Een vvd-er vond een brief van een katholieke geestelijke inzake abortus walgelijk, wilders heeft zijn naaste niet wel lief, maar verwerpt een onchristelijke ideologie. En verhagen kiest voor macht in plaats van moraal en ethiek verantwoordelijkheid nemen in plaats van Nederland opnieuw maandenlang stuurloos te laten.
Even een kleine aanpassing gedaan.  O-)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: september 30, 2010, 05:29:53 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 30 september 2010 om 15:45:
[...]
Even een kleine aanpassing gedaan.  O-)
LOL...wat zijn de reacties op de eerste presentatie??
« Laatst bewerkt op: september 30, 2010, 05:30:31 pm door grondig christelijk »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: september 30, 2010, 07:06:55 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 30 september 2010 om 00:28:
[...]
Nee, maar dat schrijf ik ook niet, ik heb een uitspraak van een CDA-er aangehaald.
ok.

quote:

[...]
 En ik denk van wel. In zee gaan met de PVV betekent hoe dan ook concessies doen op het gebied asielbeleid.
Gelukkig wel. Laten we hopen dat de asiel industrie een halt toe wordt geroepen.

quote:

\De C van het CDA wordt steeds vager....
Op sociaal vlak steeds duidelijker en ook op het vlak van rechtvaardigheid.

quote:

[...]
 Allicht. Maar met de keuze voor de PVV lijkt hij te kiezen voor de rol van marionet in plaats van de rol van leider van een land.
Er zijn heldere afspraken op bepaalde punten gemaakt. Op andere punten zal de regering steeds een variabele meerderheid in de kamer moeten zoeken. Lijkt mij bij uitstek zeer democratisch en goed voor de politiek.

quote:

Daarnaast twijfel ik aan zijn competentie als politicus. Je moet wel erg weinig besef van normen en waarden hebben als christen wil je met de PVV in zee willen gaan.
Ongetwijfeld zullen er christenen zo denken, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de meeste christenen wel content zijn met wat er nu op tafel ligt.

quote:

[...]

Nee, en met deze combi is er maar één partij die macht heeft: de PVV.
Feitelijk onzin en stemmingmakerij.

quote:

Wat er ook aan beleid komt, als Wilders cc niet mee wil doen is er geen meerderheid in de kamer.
Indien de regering een goed plan presenteert zullen er vast wel meerdere partijen voor te strikken zijn.

quote:

Dus: Wilders bepaald alles.
Slechts als je een wat achterhaald idee hebt van politiek. En dan nog geen eens daar uit het regeer akkoord blijkt dat er wel degelijk onderhandelingen mogelijk zijn en dat er zeker punten van zowel CDA als VVD duidelijk naar voren komen, maar dan moet je het wel willen zien en geen waas voor de ogen krijgen bij het vallen van het woord 'rechts'.

quote:

En aangezien de PVV al geen democratische partij is zegt dat wel wat vrees ik.

De PVV is evenals alle andere partijen in de tweede kamer gekozen door het volk en daardoor democratisch. Dat de partijstructuur anders is dan die van bestaande partijen is waar, er is slechts 1 lid, maar dat wil nog helemaal niets zeggen over het de verdere totstandkoming van partijstandpunten en andere zaken.

Maar ik ben wel content met wat ik tot nu toe heb gezien. Ik hoop dat de CDA akkoord gaat. En indien dat het geval is dan hoop ik dat het een tijd lang goed gaat, van de oppositie hebben ze weinig te vrezen als ik Cohen zo zag.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: oktober 01, 2010, 12:14:50 am »
@Thorgem: als de PVV de steun intrekt (dus niet gedoogd) valt alles om.
Dat is geen stemmingmakerij maar een feit.
Dan rest enkel nog de steun van SGP waar op het gebied van vreemdelingenbeleid inmiddels ook de nodige vraagtekens bij te plaatsen zijn.
Het Christelijke gehalte van het CDA is niet meer.
Er is geen ene moer over van naastenliefde en er zijn voor hen die onze hulp nodig hebben.
En nu?
Een boerkaverbod.
Daarna volgt het verbod om als non in een habijt te lopen?

Denk even goed na over de tendens van dit akkoord.
Het raakt de christenheid tot in het bot.
En dat vanuit een CDA?

Ik heb waar mogelijk de teksten gelezen.
Een rommelig akkoord waarin de lasten bij de laagste inkomens en de hulpbehoevenden komen te liggen.

En ik ben blij dat ik bovenmodaal zit qua inkomen.
Het doet mij geen ene moer financieel maar verlaging van de bijstand etc. etc. is beslist niet passend bij een CDA.
Reken even met mij mee.
Een alleenstaande in de bijstand moet rondkomen van 730 euro per maand.
Met huur en zorgtoeslag nog geen 1050 euro per maand.
Waar gaan ze korten?
1) op de bijstand
2) op de zorgtoeslag
3) op de huurtoeslag

Deze mensen worden dus op 3 wijzen gepakt.

Mijn voorstel is om de hypotheekrenteaftrek boven de 2 ton eens aan te pakken.
En ja, ik ben dan ook de klos.
Maar ik kan het wél dragen, die bijstandspersoon niet.

Nu al merk ik onrust bij deze groep.
De meeste mensen eten niet voor hun lol van de bijstand. Daar wordt gewoon niet over gedacht of naar gekeken.
Nee, gewoon op drie wegen korten die mensen. Gaan ze vanzelf kapot van de honger en ellende. Nog één keer kosten voor een sociale dienst begrafenis en we hebben we weer ééntje minden.

Christelijk? Nee beslist niet.
Liberaal? Ja, meer dan goed voor de mensen die de gelden wel hebben.
VolksVrijheid? Het gros van de PVV stemmers heeft een benedenmodaal inkomen heb ik onlangs begrepen. Die groep wordt keihard gepakt door dit akkoord.

Ik hoop van harte dat het congres zaterdag een duidelijk NEE durft te zeggen.
Mail me maar als je wat wilt weten

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: oktober 01, 2010, 05:21:22 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 30 september 2010 om 17:29:

LOL...wat zijn de reacties op de eerste presentatie??

Op zich wel positief! Er is duidelijk een poging gedaan om alle drie partijen binnenboord te houden, inclusief CDA dissidenten dus... maar buiten dat, bezuinigingen zijn gewoon noodzakelijk. Men kan natuurlijk kritiek hebben op de manier waarop deze ingevuld worden. Maar dat zelfs rechtse partijen ca. 600 miljoen willen bezuinigen op defensie, vind ik op zich al opmerkelijk. De meeste punten kon ik eigenlijk wel mee instemmen. Inclusief immigratiepunten...

Een minpunt is bijv wel, wat Riemer Lap ook al noemde, de verslechtering van de situatie van mensen op het allerlaagste niveau. Niet alleen verlaging van minimumloon en uitkeringen, maar ook het korten op zorg- en huurtoeslagen. Er zijn nu al duizenden mensen die hun zorgpremie niet kunnen betalen, dat wordt straks nog veel erger...
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: oktober 01, 2010, 07:18:13 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 oktober 2010 om 00:14:
@Thorgem: als de PVV de steun intrekt (dus niet gedoogd) valt alles om.
Dat is geen stemmingmakerij maar een feit.
Feit is dat er heel wat punten vaststaan en dat er op andere punten een meerderheid gezocht moet worden in de kamer. Dat is straks zo en dat is altijd al zo geweest. Het CDA is nu evenmin een marionet als dat ze dat van de PvdA geweest zijn en alle andere partijen waar ze in het verleden mee hebben samengewerkt in een regering.

quote:

Dan rest enkel nog de steun van SGP waar op het gebied van vreemdelingenbeleid inmiddels ook de nodige vraagtekens bij te plaatsen zijn.
Het Christelijke gehalte van het CDA is niet meer.
Slechts als je het christelijke gedachtegoed vertaald naar de immigratie van niet westerse allochtonen die niet bereid zijn zich enigszins aan te passen aan de hier geldende cultuur. Een vertaling die het christelijke gedachtengoed zwaar tekort doet wat mij betreft.

quote:

Er is geen ene moer over van naastenliefde en er zijn voor hen die onze hulp nodig hebben.
Dat is complete onzin en stemmingmakerij. Er wordt nu 1 miljard meer uitgegeven aan ouderenzorg, maar zulke feiten negeer je maar gewoon omdat het je niet aanstaat. Je beperkt je slechts tot massa immigratie van niet westerse allochtonen.

quote:

En nu?
Een boerkaverbod.
Daarna volgt het verbod om als non in een habijt te lopen?
Het is mij niet bekend dat je daar je hele gezicht mee bedekt. Evengoed mag ik niet in bivakmuts over straat lopen en mijn boodschappen doen.

quote:

Denk even goed na over de tendens van dit akkoord.
Het raakt de christenheid tot in het bot.
En dat vanuit een CDA?
Vertel dan eens heel helder waar het 'de christenheid' tot op het bot raakt. Tot nu toe zie ik enkel stemmingmakerij gebaseerd op 1 punt wat naar mijn mening helemaal niets met 'christenheid' te maken heeft.

quote:

Ik heb waar mogelijk de teksten gelezen.
Een rommelig akkoord waarin de lasten bij de laagste inkomens en de hulpbehoevenden komen te liggen.
Dan heb je simpelweg enkel PvdA propaganda gelezen en niet de daadwerkelijke teksten.

quote:

En ik ben blij dat ik bovenmodaal zit qua inkomen.
Het doet mij geen ene moer financieel maar verlaging van de bijstand etc. etc. is beslist niet passend bij een CDA.
Reken even met mij mee.
Een alleenstaande in de bijstand moet rondkomen van 730 euro per maand.
Met huur en zorgtoeslag nog geen 1050 euro per maand.
Waar gaan ze korten?
1) op de bijstand
2) op de zorgtoeslag
3) op de huurtoeslag

Deze mensen worden dus op 3 wijzen gepakt.
Zijn de exacte cijfers voor zo'n alleenstaande al bekend? Zo ja, laat even zien met onderbouwing vanuit het akkoord.

quote:

Mijn voorstel is om de hypotheekrenteaftrek boven de 2 ton eens aan te pakken.
En ja, ik ben dan ook de klos.
Maar ik kan het wél dragen, die bijstandspersoon niet.
Jouw voorstel (beginnende bij 2 ton) is dus om duizenden en duizenden gezinnen op straat te zetten en te dwingen naar de huurmarkt die momenteel al zwaar overbelast is. Nee, dat is christelijk.

quote:

Nu al merk ik onrust bij deze groep.
De meeste mensen eten niet voor hun lol van de bijstand. Daar wordt gewoon niet over gedacht of naar gekeken.
Nee, gewoon op drie wegen korten die mensen. Gaan ze vanzelf kapot van de honger en ellende. Nog één keer kosten voor een sociale dienst begrafenis en we hebben we weer ééntje minden.

Christelijk? Nee beslist niet.
Liberaal? Ja, meer dan goed voor de mensen die de gelden wel hebben.
VolksVrijheid? Het gros van de PVV stemmers heeft een benedenmodaal inkomen heb ik onlangs begrepen. Die groep wordt keihard gepakt door dit akkoord.

Ik hoop van harte dat het congres zaterdag een duidelijk NEE durft te zeggen.
Ik heb voor de rest geen tijd meer. Maar ben alles behalve onder de indruk van je betoog.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: oktober 01, 2010, 08:10:59 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 29 september 2010 om 00:14:
[...]

Gods DurendeAanwezigheid neem ik aan?

O ja, inderdaad.

Met het GDA verwees ik even weer naar nu: Geerts Democratisch Apel.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: oktober 01, 2010, 08:19:48 am »

quote:

small brother schreef op 30 september 2010 om 07:53:
[...]

Het kost ze in ieder geval een hoop moslimstemmen en een aantal moslim-partijgenoten.
Volgens mij wordt de C dan niet vager, maar duidelijker.   ;)

De barmhartige Samaritanen voor de kop stoten zie ik niet als christelijk.
Ik heb een moslim op het werk die ik weet niet hoe druk is het hele jaar door met het verzamelen van goederen voor Afrika. Hij is zelf ook een Afrikaan en heeft een bewogen hart voor ze. Hij doet dat ook vanuit zijn geloof en zonder een ander te willen kwetsen of beledigen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: oktober 01, 2010, 09:35:49 am »

quote:

Thorgrem schreef op 30 september 2010 om 19:06:
Gelukkig wel. Laten we hopen dat de asiel industrie een halt toe wordt geroepen.

Wat bedoel je daarmee? We hebben als christenen de verantwoordelijkheid gekregen om echte vluchtelingen op te vangen. Zoals we gisteren al hoorden wordt er een signaal afgegeven aan ieder die Nederland inkomt: "je komt er in, maar je bent niet van harte welkom."

Het valt me zo op dat Wilders eerst nog over de Islam had en nu daar niet veel aangedaan wordt moeten het direct maar alle asielzoekers ontgelden. Direct maar de helft minder en natuurlijk minder geld voor de ontwikkelingssamenwerking.

quote:

Ongetwijfeld zullen er christenen zo denken, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de meeste christenen wel content zijn met wat er nu op tafel ligt.

Ik weet niet wat jij onder de meeste christenen verstaat. Van de "katholieke" stemmers  is 80 procent voor dit inderdaad bleek voor enkele weken terug, maar van de "protestantse" achterban slechts 50 procent voor en de rest tegen.

Als er verkiezingen zouden zijn, dan blijkt de CDA 7 zetels te verliezen. Vooral de protestanten verlaten dan het kamp. Dat was voor enkele weken terug voorspeld. Ik weet niet meer waar ik het van had: volgens mij de Telegraaf

Ik zet het bewust tussen haakjes, want zoveel mensen dragen de naam katholiek en protestants, zonder dat ze nu echt er wat mee hebben.

Mijn vader bijvoorbeeld is ronduit woedend op het CDA om met zo'n verwerpelijke partij in zee te gaan. Als je heult met de vijand, dan kan het niet anders dan dat het vroeg of laat mis gaat.

Ik zelf heb er ook geen vertrouwen in. Het klimaat wordt harder, killer, onverdraagzamer en meer en meer van elkaar vervreemd. Precies zoals het vlak voor het einde zal gaan.

Waarom? Omdat de mensen Jezus niet meer kennen als hun persoonlijke vriend, daarom verliezen we onze naasteliefde.  Voor veel christenen is Jezus trouwens slechts een kennis.
« Laatst bewerkt op: oktober 01, 2010, 09:56:47 am door gaitema »

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: oktober 01, 2010, 09:53:20 am »
Bijstand op dit moment: netto per maand voor alleenstaande: 649,52 (bron)
Dat is nog zonder huurtoeslag en zorgtoeslag. Op dat bedrag willen ze al gaan korten, en dan ook de huurtoeslag en de zorgtoeslag naar beneden. Voeg daar even bij dat ze de wajong en wsw ook in de bijstand willen gaan stoppen, terwijl een alleenstaande wajonger (met volledige uitkering) zonder toeslagen netto zo'n 900 euro per maand krijgt op dit moment. O ja, eigen risico moet ook nog omhoog (en zeker wajongers hebben vaak, niet altijd, hogere zorgkosten). Kortom: men komt niet op voor de zwakkeren, men duwt ze nog verder in een hoek. Dat vind ik niet bepaald christelijk. Ideaal zou natuurlijk zijn als de mensen om hen heen zich financieel om hen zouden bekommeren, maar de praktijk is wel heel anders
« Laatst bewerkt op: oktober 01, 2010, 09:53:36 am door Fotogravinnetje »
computerfout: een vreemde een in de byte

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: oktober 01, 2010, 10:50:20 am »
Maak je niet al te druk over de regering in wording.Het is en blijft mensenwerk en we hebben er weining tot geen invloed op.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: oktober 01, 2010, 12:22:31 pm »
Dat is ook een beetje de houding die ik zo onderhand krijg: ze doen maar.
Maar wat als we de volgende verkiezingen hebben? en wat als je zelf erdoor in het nauw komt? Waar stem je dan op? Hoe ga je met de situatie om?

Een marokkaan zei het gisteren op het nieuws ook heel treffend: "dit is een lichte vorm van appartheid. als ik me gedraag dan ben ik een Nederlander, bega ik een misstap dan ben ik opeens een Marrokaan en kan ik zomaar naar Marokko worden gestuurd."Ze kunnen niet hun tweede paspoort inleveren, hoe graag ze ook willen.

Ik zit ook aan het fundamentele van het evangelie te denken.

Ik zie het zo voor me. De christen staat in zijn kerk te bidden "dank U dat U mij zo goed gemaakt heb, waardoor ik niet zo ben als die criminele marokkaan!"

In een huis komt de marrokaanse crimineel tot de frustratie dat die eigenlijk helemaal niet zo wil zijn, maar in dit net gevangen zit. Hij wil weten wat Allah nu echt wil, maar heeft er geen hoop meer op het te weten."

Geen enkel mens kan zonder Gods ingrijpen in pure genade Godsvrucht dragen. Geen enkel mens kan uit zichzelf goed zijn. Maar deze maatschappij maakt groepen: "de vromen die zich goed gedragen en het uitschot."

Wie is er vroom van zichzelf? Is het niet dat God vaak juist de uitschot redde uit zijn benarde situatie? Wat doen wij?
« Laatst bewerkt op: oktober 01, 2010, 12:25:53 pm door gaitema »