Auteur Topic: GKv doet mee aan Nationale Synode  (gelezen 25241 keer)

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
GKv doet mee aan Nationale Synode
« Reactie #15 Gepost op: oktober 14, 2010, 01:16:57 pm »

Nationale Synode – remedie tegen verdeeldheid
(...)

Om deze verdeeldheid van de kerken en om een helder christelijk geluid in de samenleving is de stuurgroep Nationale Synode opgericht. De naam komt van de eerste Nationale Synode 1618-1619 te Dordrecht. Zij wil een christelijk geluid van eenheid laten horen, ondersteund door alle protestantse kerken.

(...)

De Nationale Synode zal uitmonden in de opstelling van een verklaring die we als protestantse kerken gezamenlijk willen richten aan onze Nederlandse samenleving anno 2010. Tegen de geest van afbraak en moedeloosheid in, willen wij komen met een getuigenis dat bemoedigt en richting kan geven.

(...)

Wie de kerk wereldwijd ziet als het Lichaam van Christus kan nooit tevreden zijn met een poging slechts een deel bijeen te brengen. Inmiddels zijn we acht maanden verder. De Rooms-Katholieke Kerk behoort niet tot de geloofsgemeenschappen die een brief hebben ontvangen van de stuurgroep over de opzet van een Nationale Synode. Daarom is van de zijde van de Rooms-Katholieke Kerk gevraagd om een waarnemerschap tijdens de Nationale Synode. De stuurgroep beraadt zich hierover. Theologisch is de opmerking van de eerder genoemde lector over de catholica wel te begrijpen. Want wie de kerk wereldwijd ziet als het Lichaam van Christus kan nooit tevreden zijn met een poging slechts een deel bijeen te brengen. Maar gegeven de gebrokenheid lijkt het verstandig te zoeken naar een weg waarin protestanten samen één kunnen zijn.

("Nationale Synode – remedie tegen verdeeldheid" (link) - door Gerrit de Fijter)

Als ik zie wat De Fijter (bedenker van het concept van de N.S.) te zeggen heeft over het doel, dan zie ik het volgende:
- er gaat een gezamenlijke verklaring opgesteld worden
- er is sprake van een christelijk geluid van eenheid, ondersteund door alle protestantse kerken
- het gaat om het bijeenbrengen van (een deel van) het lichaam van Christus

Als remonstranten, doopsgezinden en andere vrijzinnigen volgens de organisatoren onder die punten vallen, heb ik geen behoefte aan hun toegestoken hand. Ik heb er namelijk helemaal geen behoefte aan om mensen die bv. Christus' goddelijkheid loochenen, te zien als lichaam van Christus, en ook niet om samen met hen een "geluid van eenheid" voort te brengen. Ik ben namelijk helemaal niet één met diegenen die dat doen.

Het gaat dus niet om het feit dat al deze denominaties samen komen, maar om wat er geacht wordt dat ze doen bij dat samen komen, en met welke intentie de samenkomst is georganiseerd.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 14, 2010, 03:26:52 pm »
Nunc, prima, dan ga je daar toch heen en dan zeg je dat bijv. de menswording van Jezus en Zijn opstanding essentiële onderdelen zijn van zo'n verklaring. Dat zou ik ook namelijk vertellen.

Mijns inziens zoek je wel gelijk weer de extremen op, en natuurlijk vallen sommige extremen binnen de kerken daarbuiten (zoals vele vrijzinnigen). Maar láng niet alles buiten de GKV is vrijzinnig.

Wil je met zulke mensen (niet-vrijzinnigen) dan géén vorm van eenheid?
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2010, 04:40:42 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 14, 2010, 06:12:46 pm »
Ik hoor het al. Binnenkort staan er weer wat afscheidingen op stapel enkel en alleen omdat wat mensen eens met elkaar om de tafel willen en kijken wat de overeenkomsten zijn en waar ze het over eens kunnen zijn.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 14, 2010, 07:11:06 pm »
@Thorgem: Die modernistische zucht naar exclusieve, systematische, ultieme theologische waarheid (in 32 boekdelen) blijft ons maar achtervolgen...  :nee:

Wat dat betreft respect voor de RK.
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2010, 07:12:08 pm door Zwever »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 14, 2010, 08:55:34 pm »

quote:

Zwever schreef op 14 oktober 2010 om 19:11:
@Thorgem: Die modernistische zucht naar exclusieve, systematische, ultieme theologische waarheid (in 32 boekdelen) blijft ons maar achtervolgen...  :nee:

Wat dat betreft respect voor de RK.
Je bedoelt: die krijgt datzelfde voor elkaar in slechts één boekwerk* met 2865 paragrafen??  ;)

( * de KKK bedoel ik uiteraard... in de mij bekende papieren versie van 1995...)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: oktober 14, 2010, 09:18:39 pm »

quote:

Zwever schreef op 14 oktober 2010 om 15:26:
Nunc, prima, dan ga je daar toch heen en dan zeg je dat bijv. de menswording van Jezus en Zijn opstanding essentiële onderdelen zijn van zo'n verklaring. Dat zou ik ook namelijk vertellen.
uiteraard. Maar dan komt er dus geen gezamenlijke verklaring. Ben benieuwd of de GKv (en andere orthodoxe/evangelische) kerken hun rug recht houden. Betekent namelijk wel dat ze de remonstranten, doopsgezinden en de vrijzinnige helft van de PKN volkomen uitsluiten van de verklaring.

quote:

Mijns inziens zoek je wel gelijk weer de extremen op, en natuurlijk vallen sommige extremen binnen de kerken daarbuiten (zoals vele vrijzinnigen). Maar láng niet alles buiten de GKV is vrijzinnig.

huh? Sinds wanneer is de menswording van Jezus, en diens Godheid een "extremen opzoeken"? Ik liet zien dat juist de "verheven" zaken m.b.t. Jezus die bv. wel in het Apostolicum staan, niet in het 'credo' staan van de N.S.. Niks over Jezus' hemelse herkomst, niets over Jezus' zitten aan de rechterhand van de Vader, geen woord over Jezus' goddelijkheid. Ik zou niet durven om dat "extremen opzoeken" te noemen. Ik zou het weglaten ervan, het loochenen van Christus willen noemen.

quote:

Wil je met zulke mensen (niet-vrijzinnigen) dan géén vorm van eenheid?
zei ik dat? Nee. Ik zei dat ik geen behoefte had aan de handreiking van vrijzinnigen.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: oktober 14, 2010, 09:18:53 pm »
Hm. Mijn twee zinnen kloppen niet helemaal bij elkaar.

Ik bedoelde meer dat de RK een hele grote club mensen bij elkaar kan houden, terwijl een klein clubje als de GKV met zoveel zoektocht naar waarheid veel te veel uitsluit. In mijn ogen dan, he. :-)

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: oktober 14, 2010, 09:21:54 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 14 oktober 2010 om 18:12:
Ik hoor het al. Binnenkort staan er weer wat afscheidingen op stapel enkel en alleen omdat wat mensen eens met elkaar om de tafel willen en kijken wat de overeenkomsten zijn en waar ze het over eens kunnen zijn.
ja, je kunt natuurlijk cynisch doen. Ga gerust zelf om de tafel zitten met diegenen die nogal wezenlijke kenmerken van wat jij gelooft, loochenen. En dan in het kader van een bijeenkomst waarvan de verwachtingen zijn dat je na afloop een gezamenlijke verklaring van eenheid uitgeeft. Misschien dat jij het wel nuttig vindt om gezellig samen met bv. het WTG of met de vrijzinnigen uit de PKN of met anderen die Jezus' goddelijkheid loochenen verklaringen te tekenen, maar ik niet.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: oktober 14, 2010, 09:21:59 pm »

quote:

Nunc schreef op 14 oktober 2010 om 21:18:
uiteraard. Maar dan komt er dus geen gezamenlijke verklaring. Ben benieuwd of de GKv (en andere orthodoxe/evangelische) kerken hun rug recht houden. Betekent namelijk wel dat ze de remonstranten, doopsgezinden en de vrijzinnige helft van de PKN volkomen uitsluiten van de verklaring.

Dat zij dan maar zo!

quote:

huh? Sinds wanneer is de menswording van Jezus, en diens Godheid een "extremen opzoeken"?

Ik bedoelde het andersom: je zoekt de extremen van de soorten kerken op die daar vertegenwoordigd zijn: vrijzinnigen, doopsgezinden. Waarom richt je je niet op de grote kern die dat níet zijn, dat is mijn vraag.

quote:

zei ik dat? Nee. Ik zei dat ik geen behoefte had aan de handreiking van vrijzinnigen.
Dat weet ik. Ik stelde je ook een nieuwe vraag: durf je wél de handreiking aan te nemen van het níet-vrijzinnige deel dat daar is?

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: oktober 14, 2010, 09:36:31 pm »

quote:

we zullen zien na 10-11 december. Maar ik denk dat er gewoon een lievige gezamenlijke verklaring komt, dus GKv samen met remonstrantsen, vrijzinnige PKN'er, etc. (sociale druk enzo. Wie durft er degene te zijn die met z'n vuist op tafel slaat...)

quote:

[...]

Ik bedoelde het andersom: je zoekt de extremen van de soorten kerken op die daar vertegenwoordigd zijn: vrijzinnigen, doopsgezinden. Waarom richt je je niet op de grote kern die dat níet zijn, dat is mijn vraag.

Waarom niet? Allereerst omdat de vrijzinnige tak van de PKN qua leden om meer mensen gaat dan GKv, NGK en CGK bij elkaar, als ik me niet vergis. Het mag dan maar drie lettertjes zijn (PKN) maar dat betekent niet dat het om weinig mensen gaat. En er zijn meerdere vrijzinnige kerkgenootschappen uitgenodigd (Remonstranten, Doopsgezinden en de vrijzinnige tak van de PKN, en wellicht nog meer, dat heb ik niet nagezocht). Dus het gaat helemaal niet om een klein gedeelte.

En verder, zelfs al zou het een klein gedeelte zijn, wat dan? Is het dan niet meer zo erg om samen met Christus-loochenaars een verklaring van éénheid te tekenen, maar wel als het er meer zijn?

quote:

[...]

Dat weet ik. Ik stelde je ook een nieuwe vraag: durf je wél de handreiking aan te nemen van het níet-vrijzinnige deel dat daar is?
als je mij een beetje kent dan was dit geen vraag. Ik kerk als vrijgemaakte ook geregeld bij de gereformeerde bond (PKN) en bij de CGK (de zware kant en de lichte kant). Tot mijn naaste vrienden behoren enkele overtuigde Baptisten en een Katholiek. Allemaal mensen die ik de hand vol overtuiging kan reiken, wat niet betekent dat ik het met ze eens ben, en evenmin dat we onze onderlinge grote theologische verschillen uitvlakken of wegwuiven. Maar we staan allemaal voor dezelfde Jezus, God uit God, Licht uit Licht. Alleen kunnen we het op bepaalde (grote) punten soms hartgrondig oneens zijn.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: oktober 14, 2010, 09:38:40 pm »

quote:

Zwever schreef op 14 oktober 2010 om 21:18:
Hm. Mijn twee zinnen kloppen niet helemaal bij elkaar.

Ik bedoelde meer dat de RK een hele grote club mensen bij elkaar kan houden, terwijl een klein clubje als de GKV met zoveel zoektocht naar waarheid veel te veel uitsluit. In mijn ogen dan, he. :-)
Of: iets dichter bij "huis": misschien het historische voorbeeld van de Gereformeerde Bond binnen de Nederlands Hervormde Kerk...?!! Wie zegt dat die Bond geen moeite had met de vrijzinnige vleugel binnen het eigen kerkverband???

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: oktober 14, 2010, 09:42:53 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 14 oktober 2010 om 21:38:
[...]

Of: iets dichter bij "huis": misschien het historische voorbeeld van de Gereformeerde Bond binnen de Nederlands Hervormde Kerk...?!! Wie zegt dat die Bond geen moeite had met de vrijzinnige vleugel binnen het eigen kerkverband???
en die zelfde Bond wordt er dus ook op aangekeken als de PKN een atheistische dominee uit zeeland niet de laan uit kan/wil sturen (idem in het verleden voor bv. Kuitert of Ter Linden). Wat zegt dat over je kerk? Voor een buitenstaander lijk je dan volkomen machteloos of onwillig om je eigen geloof overeind te houden binnen je eigen kerk.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: oktober 14, 2010, 09:49:29 pm »

quote:

Nunc schreef op 14 oktober 2010 om 21:42:
[...]

en die zelfde Bond wordt er dus ook op aangekeken als de PKN een atheistische dominee uit zeeland niet de laan uit kan/wil sturen (idem in het verleden voor bv. Kuitert of Ter Linden). Wat zegt dat over je kerk? Voor een buitenstaander lijk je dan volkomen machteloos of onwillig om je eigen geloof overeind te houden binnen je eigen kerk.
Of eindeloos geduldig.... Het is ook maar net hoe je je standpunt uitlegt aan de buitenwereld.... En die buitenwereld e.e.a. wil uitleggen...

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: oktober 14, 2010, 09:51:31 pm »
Thorgrem, wanneer organiseer jij een nationaal concilium gezellig samen met het WTG? Misschien na afloop nog een publiekelijk gezamenlijke verklaring over wat jullie bindt?
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2010, 10:48:11 pm door Nunc »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: oktober 14, 2010, 09:58:39 pm »

quote:

Nunc schreef op 14 oktober 2010 om 21:51:
Thorgem, wanneer organiseer jij een nationaal concilium gezellig samen met het WTG? Misschien na afloop nog een publiekelijk gezamenlijke verklaring over wat jullie bindt?
Het gezamenlijk publiceren in een topic op een GKV-forum, bijvoorbeeld....! Het kan verkeren..... Het GKV als brug tussen RKK en WTG???  :+