Auteur Topic: GKv doet mee aan Nationale Synode  (gelezen 27953 keer)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
GKv doet mee aan Nationale Synode
« Reactie #75 Gepost op: oktober 21, 2010, 01:28:21 pm »

quote:

Nunc schreef op 21 oktober 2010 om 12:18:
[...]

ik zou eerder denken dat ernaar toegaan meer in lijn ligt met wat Johannes schreef over groeten en uitnodigen van dwaalleraars. Je geeft vrijzinnigheid (een vorm van) acceptatie en erkenning. Tenzij je natuurlijk structureel je poot stijf houdt en met z'n allen zodanig je credo opstelt dat Jezus' opstanding of Zijn goddelijkheid ontkennen niet compatibel is met je credo.
Maar aan een dergelijk credo (Nicea!) HEEFT de PKN zich verbonden....!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: oktober 21, 2010, 03:51:57 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 21 oktober 2010 om 13:28:
[...]

Maar aan een dergelijk credo (Nicea!) HEEFT de PKN zich verbonden....!!
ja, en kijk hoe effectief die verbintenis is, als het gaat om een atheistische dominee, of een hoogleraar (Kuitert) die zo ongeveer alles uit het christendom ontkent.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: oktober 21, 2010, 04:15:18 pm »

quote:

Nunc schreef op 21 oktober 2010 om 15:51:
[...]

ja, en kijk hoe effectief die verbintenis is, als het gaat om een atheistische dominee, of een hoogleraar (Kuitert) die zo ongeveer alles uit het christendom ontkent.
Tja.... Ook een verbintenis aan een Credo voorkomt niet dat "wegen uit elkaar gaan lopen".... We moeten daar ook niet TE grote verwachtingen bij koesteren, denk ik.... Maar hoe moeten we dan verder? Moet de PKN degenen die zich niet gebonden weten aan dat Credo dan eerst de Kerk uit knikkeren dan eerst orde op zaken stellen in eigen huis VOORDAT "we" (als "orthodoxe kerken") hen de hand willen schudden??? Of blijven we ze "bemoedigend steunen bij het evt. inslaan van andere wegen" terwijl we, onze éénheid in Christus erkennend, gewoon met ze in gesprek gaan/blijven???

Moeten we niet gewoon erkennen dat een ander een andere opvatting van de Waarheid kan hebben??? Laten zien dat we ondanks (soms zelfs fundamentele) verschillen van inzicht elkaar "de kop niet afbijten" of straal negeren????
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2010, 04:15:41 pm door Hendrik-NG »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: oktober 28, 2010, 10:14:25 pm »
Ik was wat aan het grasduinen door de stukken voor de Landelijke Vergadering van de NGK en kwam het volgende tegen in een rapport van de "Commissie voor contact en samenspreking met andere kerken" (CCS), gericht aan de LV 2010. Het past goed bij mijn gevoel over deze Nationale Synode:

quote:

Taxatie
Als CCS staan we positief tegenover het plan voor de Nationale Synode. Dat vertegenwoordigers van kerken die, welke niet geringe verschillen er verder ook tussen hen bestaan, Jezus Christus belijden als Verlosser en Heer elkaar ontmoeten, is niet zonder betekenis te midden van de grote kerkelijke verdeeldheid van onze dagen. Onze Heiland verbindt in Johannes 17 de eenheid in Hem uitdrukkelijk met het ‘opdat de wereld gelooft’. We vinden het dan ook van groot belang dat er in onze tijd, waarin zo veel mensen in ons land God niet (meer) kennen, een helder getuigenis over het heilzame Evangelie van Jezus Christus naar de samenleving uitgaat. Onze tijd schreeuwt erom dat ‘dat openbaar wordt wie Gods kinderen zijn (Rom. 8:19) en dat in de woorden en daden van Gods kinderen het Koninkrijk van God zichtbaar wordt. We zouden het toejuichen als een Nationale Synode en wat daar wellicht uit voortkomt daaraan een bijdrage kan leveren.

Op de gepubliceerde credotekst valt zeker kritiek te leveren, vooral om wat ontbreekt. Toch valt ons oordeel positief uit. We stemmen van harte in met wat prof. Kamphuis (GKV) daarover zei: ‘Het credo verdoezelt geen verschillen. Het is niet een compromistekst. We zijn niet ergens halverwege elkaars opvattingen gaan zitten. Het is wel een consensustekst: hierover zijn we het eens, dit is wat we samen willen uitdragen in het Nederland van nu.… Het formuleren van een consensus betekent niet dat je je eigen opvattingen opgeeft of verzwijgt. … In deze tekst verwoorden we nu een keer waarover we het wel eens zijn. En dat is niet weinig. ... Op bepaalde punten konden we zelfs meer zeggen dan in de apostolische geloofsbelijdenis gebeurt, bijvoorbeeld over de zonde, de verzoening en ook over de Bijbel. We zijn er van harte dankbaar voor dat dat mogelijk was. Bedoelen we er wel hetzelfde mee? Misschien niet altijd. We zullen er ook niet altijd dezelfde consequenties uit trekken. Maar een christen vertrouwt op de kracht van de waarheid. Als de waarheid beleden wordt, dan doet die waarheid zijn werk. Want de waarheid is maar niet een opvatting. Een opvatting kun je wantrouwen: wat zit erachter? Maar de waarheid is een Persoon, Jezus Christus. Waar zijn naam wordt beleden, is zijn Geest aan het werk. ,,Niemand kan ooit zeggen: Jezus is Heer, behalve door toedoen van de Heilige Geest”.’ (1 Kor. 12:3).
(Nederlands Dagblad 7 december 2009)
bron

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: oktober 29, 2010, 05:55:38 pm »
ik blijf het nog steeds jammer vinden, dat we niet verder komen dan het Apostolicum, terwijl Nicea en Athenasius toch ook door het leeuwendeel van het christendom beleden worden en ook de evangelische/pinkster/etc takken er dan wellicht niet officieel, maar dan toch in de praktijk wel voor het grootste gedeelte achter staan.

‘Het credo verdoezelt geen verschillen. Het is niet een compromistekst. We zijn niet ergens halverwege elkaars opvattingen gaan zitten. Het is wel een consensustekst: hierover zijn we het eens, dit is wat we samen willen uitdragen in het Nederland van nu.… Het formuleren van een consensus betekent niet dat je je eigen opvattingen opgeeft of verzwijgt. … In deze tekst verwoorden we nu een keer waarover we het wel eens zijn. En dat is niet weinig. ... Op bepaalde punten konden we zelfs meer zeggen dan in de apostolische geloofsbelijdenis gebeurt, bijvoorbeeld over de zonde, de verzoening en ook over de Bijbel. We zijn er van harte dankbaar voor dat dat mogelijk was. Bedoelen we er wel hetzelfde mee? Misschien niet altijd. We zullen er ook niet altijd dezelfde consequenties uit trekken. Maar een christen vertrouwt op de kracht van de waarheid. Als de waarheid beleden wordt, dan doet die waarheid zijn werk. Want de waarheid is maar niet een opvatting. Een opvatting kun je wantrouwen: wat zit erachter? Maar de waarheid is een Persoon, Jezus Christus. Waar zijn naam wordt beleden, is zijn Geest aan het werk. ,,Niemand kan ooit zeggen: Jezus is Heer, behalve door toedoen van de Heilige Geest”.’ (1 Kor. 12:3). (Kamphuis)

Dan kan Kamphuis wel mooi zeggen dat het credo 'geen verschillen verdoezelt' maar dat doet het dus mooi wel. Want wat is het verschil tussen iemand die zegt dat Jezus de geschapen aartsengel is, en iemand die Jezus als JHWH God belijdt? Een enorm verschil, maar beide kunnen het credo dat geen verschillen zou verdoezelen onderschrijven, zonder dat de verschillen naar buiten komen. Erg jammer dus, en van een hoogleraar dogmatiek had ik toch meer scherpte verwacht.

Juist als je constateert dat de waarheid niet maar een opvatting is, maar over een persoon gaat: Jezus. Juist dan is het nogal opvallend dat je credo nogal veel diverse meningen toelaat over diezelfde persoon die de Waarheid is.

Ik snap het dus gewoon niet. Waarom niet gewoon Nicea+Athenasius+Apostolicum in een verkorte vorm geactualiseerd en begrijpelijker geformuleerd. Dan hadden we de katholieken, (oosters) orthodoxen, protestanten en anglicanen, en met een beetje goede wil ook nog baptisten en allerlei evangelische stromingen kunnen uitnodigen. Maar in plaats daarvan komt een protestants initiatief met een credo dat op veel punten niet eens de belijdenissen van de oude kerk bevat, en zo open is, dat je met het grootste gemak allerlei zaken kunt geloven die de drie oude belijdenissen al uitgesloten hebben, en toch het credo kunt onderschrijven. Wat is dat nu weer voor een signaal over wat we als christenen samen willen uitdragen? Ik blijf het echt heel eigenaardig vinden.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: oktober 29, 2010, 07:14:07 pm »
Ach.... Voor zover ik intussen begrepen heb is de GKV zowel aan de aanwezige als aan de afwezige kant sterk vertegenwoordigd op die NS, dus een goed orthodox geluid wordt altijd gehoord.... Win-win, zou ik zeggen...  :+

NB: Nicea+Athenasius+Apostolicum liggen aan de basis van de PKN...

zie hier

Nu nog in de volgende druk even de titel aanpassen van "voor" naar "van" om alle misverstanden weg te nemen (en een evt. spagaat tussen de ene confessie en de andere voor lief nemen, maar goed: niet iedereen hoeft exact hetzelfde te denken binnen een kerkverband, toch???)....
« Laatst bewerkt op: oktober 29, 2010, 07:21:08 pm door Hendrik-NG »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: oktober 29, 2010, 10:28:55 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 29 oktober 2010 om 19:14:
(...)
NB: Nicea+Athenasius+Apostolicum liggen aan de basis van de PKN...
(...)

weet ik. Ik ben heel m'n jeugd lid geweest van de gereformeerde kerken (synodaal), wat nu deel van de PKN is. Daarom is het m.i. ook zo gek dat de bedenker van de n.s. (zelf uit de PKN) niet gewoon de drie belijdenissen van de oude kerk erbij heeft gepakt. Het is niet alsof hij (en vele anderen die er bij betrokken zijn) niet weten dat die bestaan. Door terug te grijpen naar alleen maar het Apostolicum (met kleine wijzigingen) geef je meer ruimte dan de drie belijdenissen van de oude kerk. Ik snap dat gewoon echt niet. Laten we eerst eens gewoon:
1.) met alle kerken die achter de 3FvE staan een teken van eenheid geven
en daarna:
2.) streven naar eenheid met al die kerken die achter Nicea, Athenasius en het Apostolicum kunnen staan.

Waarom meteen verder dan Nicea-etc terwijl het m.i. nog niet eens duidelijk is of je iemand die de Godheid van Christus loochent, nu wel of niet tot het christendom moet rekenen (bv. het WTG, vele vrijzinnigen, etc)

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: oktober 30, 2010, 06:55:36 pm »
Wordt nog interessant, die Nationale Synode. Ik weet uit nogal betrouwbare bron dat professor Ouweneel er ook bij zal zijn (waarschijnlijk namens de Vergadering der Gelovigen). Ik ken Ouweneel als iemand die onverkort voor het Evangelie staat. Ik wilde hem nog vragen over (het) aan tafel zitten met remonstranten en vrijzinnigen maar kreeg daar de kans niet toe. Ik ben benieuwd!
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: november 21, 2010, 09:35:11 pm »

quote:

Nunc schreef op 17 oktober 2010 om 13:34:
[...]
De brief gaat vooral op een 'formeel' puntje in (voor zover dat kan voor die paar woorden van een korte ingezonden brief) namelijk dat ze zich niet vertegenwoordigd voelen omdat het formeel niet zo geregeld is.

Ze refereren aan Douma, en ik denk dat dat is vanwege de inhoud. Ze zeggen niet expliciet: "kijk daar en daar voor de inhoudelijke argumenten" en ik denk dat dat een manco is. Wellicht hadden ze dat richting collega's en anderen die volkomen bekend zijn met de materie, zo wel kunnen doen, maar in een open ingezonden brief in een krant gaat dat mis. Dan missen mensen de verwijzing, weten niet wat er aan uitgebreide inhoudelijke argumenten achter zit, en gaan er te makkelijk mee aan de haal.

De schrijvers hebben het niet over kerkgrenzen of de afperking van de GKv. Ze verwijzen m.i. naar de grote vraag wat er voor gaat: waarheid of eenheid. Vroeger koos de GKv voor 'waarheid' (en vaak zelfs zo stellig dat de eenheid erbij inschoot) en de schrijvers zijn van mening dat men nu zo eenzijdig voor eenheid kiest, dat de waarheid erbij inschiet. Heel concreet, hoe kan je "samen één" zijn met iemand die Christus loochent? Dat kan simpelweg niet. De Waarheid stelt grenzen aan de eenheid.

[...]
Het is ze m.i. te verwijten dat ze niet geprobeerd hebben om dat in een paar kernzinnen duidelijker te stellen. Van mij hadden ze het formele punt mogen schrappen en gewoon helder mogen stellen dat ze geen bijbelse reden zagen om éénheid te verklaren met diegenen die Jezus' Godzijn afwijzen. Dat had een helehoop verwarring gescheeld.

quote:

Wilschut op zijn website:
De Credo-tekst is geen officiële belijdenis, maar is ook weer niet vrijblijvend. Tegelijk treft de vaagheid. De Credo-tekst gaat alleen over wat christenen verbindt. Om zo te komen tot een eenparig getuigenis over Vader, Zoon en Heilige Geest.

Dan denk ik: Houd je nu elkaar niet voor de gek? Hoe wil je tot een dergelijk eenparig getuigenis komen over de drie-enige God, wanneer blijkt dat je elkaar niet kunt vinden in de tekst van de Geloofsbelijdenis van Nicea. Wat blijft er dan van een werkelijk eenparig inhoudelijk geloofsgetuigenis over?

Wanneer de geloofswoorden polyinterpretabel zijn, oftewel, wanneer je het niet eens bent over wat Nicea ten aanzien van de drie-enige God belijdt, dan is de zogenaamde overeenstemming toch een lege huls? Wat heb je dan nog inhoudelijk over Hem te zeggen aan het Nederlandse volk?

Het is mijn diepe overtuiging, dat echte eenheid alleen mogelijk is op basis van Gods waarheid. In het RD van 9 november 2010 schreef dr. P. de Vries: ‘De boodschap in het credo van de nationale synode verwoord is voor een klassiek christen tot welke stroming hij ook behoort, en zeker voor een gereformeerd christen, niet aanvaardbaar.

Waar de waarheid niet het volle pond krijgt, is alle uiterlijke eenheid schijn. Hoe kunnen gereformeerde kerken daaraan meedoen?         bron: kanttekeningen Dr. Wilschut
Het moet er even uit geplukt worden, maar aan kernachtige bewoordingen ontbreekt het niet. Zoals te verwachten was geheel in overeenstemming met hetgeen jij er al over schreef.
« Laatst bewerkt op: november 21, 2010, 09:36:25 pm door small brother »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: november 22, 2010, 01:10:42 pm »
in de krant: de Remonstranten doen toch niet mee (http://www.nd.nl/artikele...iet-naar-nationale-synode).

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: november 22, 2010, 02:45:54 pm »

quote:

Hadden ze dat niet veel eerder kunnen bedenken?
Het is immers al 400 jaar bekend  8)7
Mail me maar als je wat wilt weten

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: november 22, 2010, 04:07:01 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 22 november 2010 om 14:45:
[...]

Hadden ze dat niet veel eerder kunnen bedenken?
Het is immers al 400 jaar bekend  8)7
dat heb je als de formuleringen zo dubbelzinnig zijn. Dan denk je heel makkelijk dat je erbij hoort, terwijl je er eigenlijk ook weer niet bij hoort.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: november 23, 2010, 05:42:17 pm »
Maar Nunc, nu de Remonstranten weg zijn, wat is nu je gevoel bij de Nationale Synode? Ben ik nog wel benieuwd naar.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: november 24, 2010, 10:49:02 am »

quote:

Zwever schreef op 23 november 2010 om 17:42:
Maar Nunc, nu de Remonstranten weg zijn, wat is nu je gevoel bij de Nationale Synode? Ben ik nog wel benieuwd naar.

wachten tot er nog meer weglopen? De Remonstranten zijn niet de enige vrijzinnige groep die aan tafel genodigd is.

En ze zijn overigens weggegaan vanwege het feit dat ze 400 jaar geleden "met harde hand" verwijderd werden, en daar nu geen erkenning voor lijkt te zijn bij de nationale synode. Ik kreeg uit het krantenartikel dan ook het idee dat ze niet zozeer weglopen om de inhoud.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: november 24, 2010, 11:16:02 pm »
een mooi verwoord artikel over de nationale synode: Eenheidsjas van nationale synode past slecht (RD)

quote:

een citaatje
(...) Bepaalde dingen worden niet gezegd. Je kunt natuurlijk niet altijd alles zeggen. Maar als je op één A4’tje moet zeggen wat je in Jezus Christus hebt gevonden, kun je dan zwijgen over de persoonlijke rechtvaardiging, het artikel waarmee de kerk staat of valt? Moet je dan zo minimaal erkennen dat Hij aan Gods kant staat en zo maximaal laten uitkomen dat Hij „van beneden” is? Kun je dan verzwijgen dat je Redder vandaag als hemelse Koning alle macht heeft in de hemel en op de aarde en dat Hij zal komen om te oordelen en de doden op te wekken, daarmee erkennend dat Gods toekomst niet in de kaders van het hier en het nu te vatten is? Paulus heeft deze noties op de markt van zijn dagen, de Areopagus, in ieder geval onomwonden aan de orde gesteld.

Waarom met zo’n piepstemmetje de Naam van de Heere Jezus beleden? Het is wel duidelijk. Voor vrijzinnigen is deze jas te knellend, voor orthodoxen te wijd, middenorthodoxen past hij nog het beste. Het laat zich raden dat de klassiek-orthodoxe als eerste kou zal vatten op de gure markt en zijn stem niet weet uit te brengen. De best geklede zal zich het beste laten horen.

Waarom heeft die orthodoxe zo’n wijde jas aangedaan? Hij wilde geen spelbreker zijn. Heel sympathiek natuurlijk, maar niet zo realistisch. Je kunt beter je klassiek-orthodoxe jas aanhouden.
(...)
« Laatst bewerkt op: november 24, 2010, 11:20:21 pm door Nunc »