Auteur Topic: Prof Douma vs Ds Messelink  (gelezen 4166 keer)

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Prof Douma vs Ds Messelink
« Gepost op: oktober 01, 2010, 10:59:08 am »
Ik krijg regelmatig een kerkblad en daar lees ik als het om de gereformeerde kerk in verval ? gaat een heen en weer tussen Prof Douma en Ds Messelink.

Ik vraag me af wat de meerwaarde is van dit soort uitwisselen van meningen als je het per defintie niet met elkaar eens bent.

Wat ik veel verbazingwekkender vind is dat zeg maar de leiding van de Gkv in alle toonaarden zwijgt.Wellicht een teken van een slappe houding van iemand die voor zover ik het kan beoordelen met onderbouwde stellingen en feiten komt.Tja en dan wordt het blijkbaar lastig ?

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Prof Douma vs Ds Messelink
« Reactie #1 Gepost op: oktober 01, 2010, 11:30:08 am »
Wat/wie bedoel je met 'de leiding van de GKv'?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
Prof Douma vs Ds Messelink
« Reactie #2 Gepost op: oktober 01, 2010, 11:50:37 am »
Misschien kun je iets meer informatie geven? Niet iedereen leest 'een kerkblad'. Waar gaat het precies om, welke artikelen, staan die ook online of kun je ze even samenvatten? Ik vermoed dat het grootste deel van het forum nu geen idee heeft waar het over gaat. Als het specifiek voor lezers van 'een kerkblad' is, past het misschien beter om een reactie in dat blad te plaatsen?

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Prof Douma vs Ds Messelink
« Reactie #3 Gepost op: oktober 01, 2010, 12:43:18 pm »
Ok,ik zal even kijken hoe het blad heet en werk stuk het betreft.

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Prof Douma vs Ds Messelink
« Reactie #4 Gepost op: oktober 01, 2010, 05:48:14 pm »
Het blad heet Gereformeerd Kerkblad zou het in de online versie deze kunnen zijn ?

http://www.gereformeerdkerkblad.nl/sitemanager.asp?pid=182

Daar staat op de op de tweede pagina een reaktie van de professor op een kritische bespreking van ds Messelink van wat er op de website staat.Jammer dat dit niet online beschikbaar is.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Prof Douma vs Ds Messelink
« Reactie #5 Gepost op: oktober 01, 2010, 06:24:37 pm »
Hmz... Ik vermoed dat 'Het Gereformeerd Kerkblad van midden- en zuid-NL' geen officiƫle status heeft maar een hobbyproject van een aantal GKv predikanten is. Ik heb geen idee wat de oplage van het blad is en of het in brede kring gelezen wordt.

Daarnaast is er niet zoiets als 'de leiding van de GKv', anders dan de 227 afzonderlijke kerkenraden. Er is geen 'dagelijks bestuur der denominatie'.
Uiteraard zijn er algemenere vergaderingen, maar die zijn tijdelijk van aard en daar worden steeds wisselende delegaties naar afgevaardigd. Op die vergaderingen wordt besproken wat vanuit de kerkenraden wordt aangedragen. Die algemene vergaderingen, waarvan de generale synode de breedste is, houden zich in principe niet bezig met wat er in de wereld gebeurt (afgezien van een aantal vaste agendapunten). De taak van de synode is dienstbaar zijn aan de kerkenraden; 'leiding geven' is het formeel niet.
Er zijn deputaatschappen die zich van synode tot synode ontfermen over een taak, maar die kun je moeilijk 'de leiding van de GKV' noemen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Prof Douma vs Ds Messelink
« Reactie #6 Gepost op: oktober 01, 2010, 08:20:53 pm »
Ok noem het dan zoals hij zegt het "establishment" .

Het is een blaadje waar op staat tdv ger kerken in overijssel,gelderland,flevoland,utrecht,holland-noord,holland-zuid en zeeland-noor-brabant-limburg dus niet maar een clubje van wat predikanten toch ?

Ik zal eens kijken of iemand het voor mij online kan krijgen.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Prof Douma vs Ds Messelink
« Reactie #7 Gepost op: oktober 01, 2010, 08:49:45 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 01 oktober 2010 om 20:20:
Ok noem het dan zoals hij zegt het "establishment" .

Het is een blaadje waar op staat tdv ger kerken in overijssel,gelderland,flevoland,utrecht,holland-noord,holland-zuid en zeeland-noor-brabant-limburg dus niet maar een clubje van wat predikanten toch ?

Ik zal eens kijken of iemand het voor mij online kan krijgen.
Het is hetzelfde idee als de Kerkbode voor het Noorden.
Geen hobbyprojectje maar een blad wat al heel erg lang bestaat.
Mail me maar als je wat wilt weten

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
Prof Douma vs Ds Messelink
« Reactie #8 Gepost op: oktober 02, 2010, 12:18:07 am »
Modbreak:
Dicht. Het lijkt me niet nuttig om hier een discussie te gaan houden over of een vaag gedefinieerde groep mensen een mening zou moeten ventileren over een artikel dat we niet kunnen lezen in een blad dat veel mensen niet eens kennen.

Als er wel ergens over te praten valt, open gerust een nieuw topic, maar praten in het niets terwijl er wel namen boven een topic staan kan te snel foute situaties opleveren.

AVee

  • Templateontwikkelaar
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 1933
    • Bekijk profiel
Prof Douma vs Ds Messelink
« Reactie #9 Gepost op: oktober 09, 2010, 10:17:13 am »
Modbreak:

De artikelen zijn nu beschikbaar, deze discussie gaat hier verder:
Douma <> Messelink
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash