Auteur Topic: hecht jij waarde aan dromen?  (gelezen 7949 keer)

lonneke

• Bekijk profiel
hecht jij waarde aan dromen?
« Reactie #30 Gepost op: juni 02, 2003, 10:59:55 pm »
Ik denk niet dat Jozef een uitlegger nodig had gehad als hij de droom van Farao had gedroomd. Overigens staan er meer van dit soort openbaringsdromen in de bijbel.

Wat betreft het zilveren snoer, dat staat in Prediker 12.

Lys

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: augustus 01, 2010, 10:39:02 am »
Ik denk dat iedereen wel weet hoe het is om naaste familieleden, die zijn overleden, intens te missen. Zo zijn mijn moeder en oma overleden. Ik heb al 2 keer gedroomd dat ze gewoon weer in mijn ouderlijk huis waren, alles leek als vanouds. Op een vroege ochtend was mijn oma beneden en lag mijn moeder nog naast mijn vader te slapen boven en toen ik eraan kwam werd ze wakker. Ik zeg leek als vanouds omdat de sfeer niet zo aanvoelt als toen ze nog leefden. Ik praat met mijn moeder maar het gevoel is helemaal fout en naar, zij is het niet maar degene in de dromen ziet er exact zo uit. Het vervelende is dat ik tijdens deze dromen besef dat ik droom maar mezelf niet wakker kan krijgen uit de droom. Het gevoel wat ik hieraan over hou is dus erg naar. Hoe denken jullie hierover? Is dit iets slechts? Iemand een tip hoe je jezelf uit een droom kunt wekken?

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: augustus 01, 2010, 11:08:23 am »

quote:

Lys schreef op 01 augustus 2010 om 10:39:
Ik denk dat iedereen wel weet hoe het is om naaste familieleden, die zijn overleden, intens te missen. Zo zijn mijn moeder en oma overleden. Ik heb al 2 keer gedroomd dat ze gewoon weer in mijn ouderlijk huis waren, alles leek als vanouds. Op een vroege ochtend was mijn oma beneden en lag mijn moeder nog naast mijn vader te slapen boven en toen ik eraan kwam werd ze wakker. Ik zeg leek als vanouds omdat de sfeer niet zo aanvoelt als toen ze nog leefden. Ik praat met mijn moeder maar het gevoel is helemaal fout en naar, zij is het niet maar degene in de dromen ziet er exact zo uit. Het vervelende is dat ik tijdens deze dromen besef dat ik droom maar mezelf niet wakker kan krijgen uit de droom. Het gevoel wat ik hieraan over hou is dus erg naar. Hoe denken jullie hierover? Is dit iets slechts? Iemand een tip hoe je jezelf uit een droom kunt wekken?

Hoe denken jullie hierover? Is dit iets slechts?

Waarom zou het iets slechts zijn, dromen overkomen je ... het is niet zo dat je ervoor kiest om die dromen te hebben. Denk dat dromen ook veel zijn het verwerken van dingen die je hebt meegemaakt, overlijden van naaste familieleden is best heftig. Begrijp dat je een naar gevoel overhoud aan de dromen, mogelijk kan het helpen als er een stuk verwerking plaatsvind bij je van het verlies dat dan de dromen ook minder worden. Wil hierbij wel gelijk de kanttekening plaatsen dat ik geen deskundige ben op dit gebied en er met mijn uitleg goed naast kan zitten.

Iemand een tip hoe je jezelf uit een droom kunt wekken?

Helaas, ik niet ... ben wel heel benieuwd of dat mogelijk is en als het mogelijk is hoe dat zou kunnen.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: augustus 01, 2010, 11:17:24 am »
hecht jij waarde aan dromen? Nee

Zo ja, waarom wel en zo nee, waarom niet? Omdat ik mij de meeste dromen na afloop toch niet herinner.

Herinner je je dromen? Nee dus :)

Wel eens gehoord van lucide dromen? Nee, lucide iets met lucifer te maken? zou dan nachtmerries of occulte dromen kunnen zijn.

Is astraal reizen (in je dromen) gevaarlijk? geen flauw idee, heb nog nooit astraal gereisd voor zover ik weet ... maar over het algemeen herinner ik mij van mijn slaap weinig dus wie weet heb ik in die tijd wel astraal gereisd.

Wel eens een overgang meegemaakt van terugkeer uit je droom in je lichaam? Als ik droom, ben ik volgens mij nog steeds in mijn lichaam

Mag je je daar mee bezig houden? waarmee? astraal reizen, waarom zou je het willen en wat is het precies?

Waar komt het spreekwoord "dromen zijn bedrog" vandaan? Geen flauw idee, denk dat het te maken heeft dat je hele mooie dingen kan dromen, maar als je wakker word in de realiteit van de dag dat het leven dan toch iets minder mooi is dan het in een droom kan lijken. Hoewel je kunt ook verschrikkelijke dingen dromen, die gelukkig in werkelijkheid niet zo zijn. Persoonlijk denk ik dat dromen verwerking zijn van de dingen die je meemaakt in die zin, hoewel niet altijd realistisch, zeer nuttig voor het functioneren van de mens overdag.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: augustus 01, 2010, 11:19:24 am »
De meeste dromen zijn warrig en is een soort reactie op wat je bezig houdt. Vannacht had ik eens voor de uitzondering een nachtmerrie. Ik droomde dat de duivel me beet had en alleen maar me los liet als ik heel erg veel met Jezus in mijn hoofd zat. Ik had er met anderen over in die droom, maar die geloofden me niet. Wel begreep ik toen wat een ander doormaakt die ik al het zelfde zag reageren als wat ik beleefde. Maar dat is hoogst waarscheinlijk een droom als reactie op mijn gedachtes. Wel eng zeg.

Ik geloof dat God soms een droom kan geven, dat zie je in de bijbel staan.
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2010, 11:22:15 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: augustus 01, 2010, 11:32:18 am »

quote:

lonneke schreef op 26 mei 2003 om 20:24:
[...]
Ik maak het terugkeren naar mijn lichaam heel bewust mee. Niet dat ik dat wil, het overkomt me. Zo heb ik ervaren dat ik me opgesloten voelde in mijn lichaam, niet wakker kon worden etc. De ervaring dat je lichaam stijf word wanneer je uittreed ( net als de dood).
Maar blijkbaar is de droomwereld dus een echte geestelijke wereld of speelt het allemaal in je eigen hoofd af?

Lijkt veel op de ervaring van wicca's die bewust uit hun lichaam treden, met speciale technieken, de beschrijving van het stijf worden van je lichaam komt daarmee ook overeen. Kan ook gebeuren bij mensen die paddo's gebruiken. Weet van enkele mensen dat die in een zeer zware periode ook buiten hun lichaam traden, hoewel hun lichaam dan niet altijd ergens lag. 1 ervan vertelde me dat ze boven haar lichaam zweef en zag hoe haar lichaam bestuurd werd. Denk bijv. aan incest een kind dat iets meemaakt en zich daar zo voor afsluit wat er gebeurd, dat de ziel/geest afstand doet van het lichaam om het niet mee te hoeven maken.

Jou overkomt het, daar kies je niet voor en als het je dan overkomt ben je er niet naar op zoek gegaan. Jij maakt hierin geen verkeerde keuze. Heb je enige banden met groepen als wicca's (of voorouders van jou), neem niet aan dat je paddo's o.i.d. gebruikt of heb je heel traumatische ervaringen meegemaakt?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: augustus 01, 2010, 01:04:49 pm »
Nou moeten we voorzichtig zijn met dit soort uitspraken denk ik. Ik heb niets in haar dromen gelezen die helder wijzen op occultisme.
Doet me denken aan een meisje van de tienerclub waar ik leiding over mocht geven. Ze vertelde dat ze in bed lag en er mensen om haar heel stonden. Zo droomde zei. Echter kwam haar geest uit haar lichaam en ging ze bij een man aan het voeteneinde op schoot zitten. Een man met heel mooi haar. Soort grijs of wit wat heel mooi lichtgevend was. Letterlijk ook met zo'n baard. De man zei tegen haar alles over haar leven. De goede dingen die ze doet en de verkeerde dingen die ze doet, maar alles met ontzettend veel liefde voor haar. Toen ze wakker werd was ze de hele dag zielsblij.

Later droomde ze van een regenboog die licht afstak om de duistere omgeving. Ze liep met haar broer over die regenboog omhoog, wat ook uitkomt bij het licht boven aan de regenboog waar je naar toe kon. In die droom waren ze onderweg.

Zelf heb ik een droom gehad waarin ik op weg was naar een supermarkt in de nacht (bij ons om de hoek). In die supermarkt begonnen mensen me te beschuldigen van wat ik gedaan zou hebben. Uit paniek wilde ik me verweren en werd Spaans benauwd. Toen keek ik opeens ook van boven op dit geheel neer. Ik zag hoe ik me duwend verweerde en mensen me duwden en riepen: "wordt je aggressief!!!" Ik keek ook zo op mezelf neer toen ik naar de supermarkt liep, hoewel ik de rest van de droom in eigen persoon beleefde.

Toen was ik weer mezelf en rende ik weg uit de supermarkt. In blinde paniek naar mijn huis door de nacht heen. Ik ging achter mijn huis met de rug tegen de muur van onze schuur zitten. (dat ene moment ik daar zat zag ik trouwens weer van boven) Toen kwam er een agent het erf op die ook momenteel trouwens ouderling is in onze kerk (beleeffde ik weer zelf). Hij vertelde me dat hij wist van alles wat ik gedaan had. Ik zou zelfs van mijn moeder niet welkom meer zijn thuis, vanwege wat ik gedaan had.

(dat laatste is letterlijk gebeurd. Ik ben na dat ik mijn moeder een bloedneus geslagen heb door haar uit huis gezet, ongeveer 3 jaar terug nu)

De agent zei ook dat ik het land uitmoest. Ik was niet meer welkom in dit land. Ik raakte compleet in paniek en wist geen uitweg meer. Ik was radeloos en het was alsof ik stikte van angst en mijn hart ontplofte van de kloppingen.

Opeens was ik in een natuurgebied. De zon scheen en het was warm en licht. Mijn hele familie was daar en dansten een soort reidans of zo in de natuur. Ze keken me met mijn moeder voorop mij vergevend aan met een blik van: "het is goed jongen, het is voorbij."

De vergevende liefde van God daalde in mijn hart neer en trooste mijn ziel. De angst en de paniek stroomden naar beneden weg. Het stierf ook weg. Toen zag ik tekens op de kleren van mijn familie staan die ik alleen kon lezen met mijn geest. Ik las ze en kreeg het gelezen als beelden, niet als woorden. Ik zag beelden van een filmploeg die met een regisseur aan het werk waren aan een film, dat de film was van mijn leven. En de regisseur stelde God voor. Een soort gelijkenis was dat.

Toen werd ik wakker.

Mijn moeder heeft met mijn vader, broertje en twee zusjes me inderdaad vergeven en me sterkt geholpen met een opbouw van mijn nieuwe bestaan in mijn huis.

Vannacht droomde ik dat ik de duivel herkende in iemand anders. Het had die persoon in de greep. Het speelde ergens af rondom een stilstaande trein waar je zo in en uit kon en van de ene wagon in de andere kon. Ik volgde deze persoon en was met hem in gesprek. Maar het rampzalige gebeurde dat die duivelse geest ook mij in bezit nam en ik het zelfde begon te ervaren als die persoon. Ik voelde me net zo machteloos en kon niet tegen hem strijden. Weer liep ik van de ene naar de andere wagon en sprak meer mensen, waar onder vooral mijn moeder weer. Ze geloofde me niet dat het de duivel was (net als de anderen) en beredeneerde het in iets als wat ik zelf deed of zo.

Ik probeerde daarom maar veel aan Jezus te denken en naar mate ik meer aan Hem dacht merkte ik dat ik steeds meer vrij kwam en de aanwezigheid van de duivel vervaagde. Mijn moeder leerde me trouwens ook van Jezus, dus dat vindt ze juist wel weer goed. Daardoor kan ze me ook vergeven en lief hebben.

Zo werd ik wakker. Ik ben vanmorgen achter internet gekropen en las een discussie op een forum (met mij) van een atheïst die God en mij beschuldigde van moordlustige praktijken en dat Hij een pot is die de ketel verwijt dat hij zwart ziet. De duivel had volgens hem bij lange na niet zoveel op de kerfstok aan moorden dan God zelf. Ik besloot om het gesprek af te ronden en hem sterkte te wensen in zijn zoektocht. Van de week ging het goed met me, maar gisteren sloeg het om en werden mijn gedachtes duister. Ik zag op tegen de volgende week en op tegen mijn leven. Het leven had terplekke geen zin meer voor me.

Nu las ik als laatste deze topic en moest ik nadenken: "tja, het is ook wel zo, wanneer je gedachten naar Jezus uitgaan, dan ebt de duisternis weg, want ik had toch een schitterende week.”
Ik vroeg me al af hoe het kwam dat de duisternis weer terug kwam en het kan wel eens zijn dat het kwam door die mensen in wie ik de duivel herken uit belangstelling te volgen en me in te leven. Ik moet mijn gedachten bij Jezus houden en zeker niet met de duivel in gesprek gaan, want dat verlies ik toch.

Dus bij deze begin ik de dag weer opnieuw en hoop genoeg mijn gedachtes bij Jezus te houden.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: augustus 01, 2010, 04:36:36 pm »

quote:

lonneke schreef op 26 mei 2003 om 15:20:
Zo ja, waarom wel en zo nee, waarom niet?
Herinner je je dromen?
Wel eens gehoord van lucide dromen?
Is astraal reizen (in je dromen) gevaarlijk?
Wel eens een overgang meegemaakt van terugkeer uit je droom in je lichaam?
Mag je je daar mee bezig houden?
Waar komt het spreekwoord "dromen zijn bedrog" vandaan?

Bij mij is het zo, dat ik de indrukwekkendste dromen had tijdens sterk emotionele tijden van mijn leven.
Zo had ik zelfs eens een "drie-traps-droom".
Gedurende de scheiding van mijn eerste vrouw.
Ik droomde dat we op een camping waren, en zij snachts terrugkwam.
Dann werd ik wakker, en zij kwam binnen. Maar, dat was gewoon weer een droom. Drie keer achter elkaar.
Ik droomde, dat ik droomde, dat ik droomde.

Voor de rest droom ik vaak wel erotische dromen. Die zijn wel leuk hoor! (De laatste jaren wel minder. -ook aan mij, gaat de ouderdom niet voorbij-)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: augustus 01, 2010, 04:42:41 pm »
Dromen zijn me eigenlijk ook raadselachtig. Meestal zal een een reflexie zijn op wat je zelf al eerder dacht of wat je bezig houdt denk ik, maar als iets wat je droomt nog gaat gebeuren is het heel bijzonder.

Mijn vader droomde eens dat hij een man bij de benzinetankstation zou treffen die hem zou vertellen dat hij in scheiding lag. Later maakte hij dat nog mee ook.

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: augustus 07, 2010, 09:22:58 pm »

quote:

lonneke schreef op 27 mei 2003 om 00:42:
Wanneer worden dromen kwaadaardig? Wie kan daar een duidelijke definitie van geven? Hoe doe je dat? Bijv. je droom manipuleren?
Geen flauw idee wanneer dromen kwaadaardig worden ... wel een link waarin een wetenschapper beweerd dat je invloed kan hebben op je eigen dromen.

Lydia-

• met een b ervoor...
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: augustus 11, 2010, 09:08:01 pm »
Ik heb heel veel met dromen.
Ook heb ik al vele antwoorden via mijn dromen ontvangen.
Je moet er natuurlijk voor open staan anders werkt het niet.
Maar God spreekt tot mij via mijn dromen, wat een ander hier ook van zegt.
Vele voorbeelden heb ik in mijn hoofd.
Soms kan ik haast niet geloven wat ik heb gedroomd en heel vaak kan ik het ook pas achteraf plaatsen.
God sprak al tegen mij voor dat ik het in de gaten had!
Ook ik ben een kind van God!   http://yfrog.com/j5img0376ir0j

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: augustus 11, 2010, 11:53:17 pm »
Ik geloof je. Wel mooi als je dat zo vaak had.

jongrk

• check jongerenportal Jong RK!
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: september 24, 2010, 08:50:07 am »
Dat we dromen is een feit. God kan onze dromen gebruiken. Kan de duivel ons ook misleiden in dromen?

Ik lees hier ook over nachtmerries. Ken je het dat je wakker wordt met een beklemmend gevoel? William Blake tekende een demon die zit op de borst van degene die 'nachtmerried'.

Een kinderdroom:
In de ruimte is een kasteel. Een leger van engelen gaat met je mee naar dat kasteel. Er wordt gevochten. In het kasteel zitten mensen in kerkers.
« Laatst bewerkt op: september 24, 2010, 08:57:47 am door jongrk »

Paul2

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: oktober 15, 2010, 04:40:21 pm »
Heel soms droom ik dat ik ergens van af val, of van een stoeprand stap die ineens een enorme afgrond wordt. Dan krijg ik dat middenrif-gevoel dat je ook op een schommel krijgt en schrik ik wakker.

Ik heb eens ergens een mogelijke verklaring voor dit soort dromen gelezen. Droomuitleg kunnen we dat niet noemen. Overdag hebben alle spieren van je lichaam een beetje achtergrondspanning, de 'tonus', die voor stevigheid zorgt. In je slaap is die spanning helemaal weg, spieren doen nada noppes. Als je droomt dat je een krokodil wurgt, bijvoorbeeld, dan loopt de persoon die naast je ligt geen gevaar. In een bepaalde fase van het in slaap vallen valt die achtergrondtonus weg, soms voel je dat half onbewust en je freewheelende brein breit er snel een verhaal omheen, van associaties en beelden. Tenminste, dat lijkt me een verklaring voor vrije-val-dromen met bijpassend lichamelijk gevoel.

Als kind had ik soms nachtmerries. Zo rond mijn vijfde ging ik door een of andere fase heen met relatief veel nare dromen waarin ik bang was voor een 'aanwezigheid' die zicht overal achter kon verstoppen. Volgens mijn moeder kon ik niet altijd goed wakker worden, en hebben we zelfs wel eens met elkaar gepraat terwijl ik eigenlijk nog half in zo 'n droom zat. Misschien had dat met verhoogde activiteit in een bepaald hersengebied te maken? Ik heb geen idee, het was ook iets tijdelijks, een fase.
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2010, 04:41:07 pm door Paul2 »
maar misschien zit ik er wel naast