Auteur Topic: Het zout der aarde  (gelezen 6884 keer)

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het zout der aarde
« Gepost op: oktober 04, 2010, 09:40:27 pm »
Het spijs - en het brandoffer werden met zout gezouten (Lev 2,13; Ez 43,24) en Jezus zei tegen zijn discipelen:

'Gij zijt het zout der aarde; indien nu het zout smakeloos wordt, waarmee zal  het gezouten worden? Het deugt nergens meer toe, dan om buiten geworpen, en door de mensen vertreden te worden.' (Mat 5,13)

Eveneens leerde hij dat het zout goed is en dat zij het in zichzelf (Mar 9,50) moesten hebben. Hieruit kunnen we concluderen dat zout voor het geloof staat, en het vleesgeworden woord had zoveel geloof dat hij wonderen en tekenen verrichtte, hij had het meeste zout in zich. Ook het vlees voor het spijs- en brandoffer werd gezouten en het is in dit licht daarom ook opvallend dat de apostelen de kruisiging met een offer (Ef 5,2; Heb 9,26) vergelijken. Kortom, dat Christus' zijn vlees, wat zout was door zijn geloof aan God offerde voor vergeving van de zonden, komt naadloos overeen met de levitische wet.  

Men gebruikt zout om een gerecht op smaak te maken, wat ik me daarom afvraag is het volgende: waarvoor moesten de discipelen zout in zich hebben? Ik ben benieuwd naar de suggesties!
« Laatst bewerkt op: oktober 04, 2010, 09:54:53 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Het zout der aarde
« Reactie #1 Gepost op: oktober 05, 2010, 08:57:16 am »

quote:

Piebe schreef op 04 oktober 2010 om 21:40:
Het spijs - en het brandoffer werden met zout gezouten (Lev 2,13; Ez 43,24) en Jezus zei tegen zijn discipelen:

'Gij zijt het zout der aarde; indien nu het zout smakeloos wordt, waarmee zal  het gezouten worden? Het deugt nergens meer toe, dan om buiten geworpen, en door de mensen vertreden te worden.' (Mat 5,13)

Eveneens leerde hij dat het zout goed is en dat zij het in zichzelf (Mar 9,50) moesten hebben. Hieruit kunnen we concluderen dat zout voor het geloof staat, en het vleesgeworden woord had zoveel geloof dat hij wonderen en tekenen verrichtte, hij had het meeste zout in zich. Ook het vlees voor het spijs- en brandoffer werd gezouten en het is in dit licht daarom ook opvallend dat de apostelen de kruisiging met een offer (Ef 5,2; Heb 9,26) vergelijken. Kortom, dat Christus' zijn vlees, wat zout was door zijn geloof aan God offerde voor vergeving van de zonden, komt naadloos overeen met de levitische wet.  

Men gebruikt zout om een gerecht op smaak te maken, wat ik me daarom afvraag is het volgende: waarvoor moesten de discipelen zout in zich hebben? Ik ben benieuwd naar de suggesties!
Ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat het "zout" voor het geloof staat. Maar ik denk dat het voor nog veel meer staat: voor geloof en gedrag tegelijk... (maar: kan je die twee scheiden???)

Lees maar in welke context die uitspraak van Jezus staat in Mat 5:

2 Hij nam het woord en onderrichtte hen:
3 ‘Gelukkig wie nederig van hart zijn,
want voor hen is het koninkrijk van de hemel.
4 Gelukkig de treurenden,
want zij zullen getroost worden.
5 Gelukkig de zachtmoedigen,
want zij zullen het land bezitten.
6 Gelukkig wie hongeren en dorsten naar gerechtigheid,
want zij zullen verzadigd worden.
7 Gelukkig de barmhartigen,
want zij zullen barmhartigheid ondervinden.
8 Gelukkig wie zuiver van hart zijn,
want zij zullen God zien.
9 Gelukkig de vredestichters,
want zij zullen kinderen van God genoemd worden.
10 Gelukkig wie vanwege de gerechtigheid vervolgd worden,
want voor hen is het koninkrijk van de hemel.

11 Gelukkig zijn jullie wanneer ze je omwille van mij uitschelden, vervolgen en van allerlei kwaad betichten. 12 Verheug je en juich, want je zult rijkelijk worden beloond in de hemel; zo immers vervolgden ze vóór jullie de profeten.

13 Jullie zijn het zout van de aarde. Maar als het zout zijn smaak verliest, hoe kan het dan weer zout gemaakt worden? Het dient nergens meer voor, het wordt weggegooid en vertrapt.
14 Jullie zijn het licht in de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. 15 Men steekt ook geen lamp aan om hem vervolgens onder een korenmaat weg te zetten, nee, men zet hem op een standaard, zodat hij licht geeft voor ieder die in huis is. 16 Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede daden zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel.



Zout zijn is nederig van hart zijn (als een licht op een standaard), oprecht treuren om het kwaad in de wereld (als een licht op een standaard), zachtmoedig zijn (als een licht op een standaard), hongeren naar gerechtigheid (als een licht op een standaard), barmhartig zijn (als een licht op een standaard), zuiver van hart zijn (als een licht op een standaard), vredestichter zijn (als een licht op een standaard) en het geduldig verdragen als je vanwege de gerechtigheid, vanwege Christus vervolgd wordt (als een licht op een standaard)...

Wie dit gelooft en Christus hierin navolgt is het zout van de aarde, een licht op een standaard....
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het zout der aarde
« Reactie #2 Gepost op: oktober 05, 2010, 10:08:58 am »
De context gaat nog verder dan dat denk ik. Zoals opgemerkt werd het spijs - en brandoffer ook gezouten voor het de vader werd aangeboden en later offerde Jezus zijn eigen vlees wat eveneens zout was door zijn geloof en daden. Zie je die parallel?

Paulus was zeer gelovig en had zout in zichzelf, dat zal geen christen betwisten en hij profeteerde over zijn aanstaande dood (2 Tim 4,6) en zei dat hij tot een drankoffer geofferd zou worden. Dit is erg opvallend aangezien het offeren van wijn onderdeel was van het brand - (Num 15,50) of slachtoffer.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Het zout der aarde
« Reactie #3 Gepost op: oktober 05, 2010, 10:38:25 am »

quote:

Piebe schreef op 05 oktober 2010 om 10:08:
De context gaat nog verder dan dat denk ik. Zoals opgemerkt werd het spijs - en brandoffer ook gezouten voor het de vader werd aangeboden en later offerde Jezus zijn eigen vlees wat eveneens zout was door zijn geloof en daden. Zie je die parallel?

Paulus was zeer gelovig en had zout in zichzelf, dat zal geen christen betwisten en hij profeteerde over zijn aanstaande dood (2 Tim 4,6) en zei dat hij tot een drankoffer geofferd zou worden. Dit is erg opvallend aangezien het offeren van wijn onderdeel was van het brand - (Num 15,50) of slachtoffer.

Ik zie alleen wel een gevaar op de loer liggen in die parallel....

Jezus zei: Gelukkig wie vanwege de gerechtigheid vervolgd worden,
want voor hen is het koninkrijk van de hemel.


Je kan die uitspraak niet omdraaien: "Het koninkrijk van de hemel is NIET voor degenen die NIET vervolgd worden vanwege de gerechttigheid"....

En parallel daaraan: je zou m.i. ook niet kunnen zeggen dat "een zoutend zout zijn" per definitie betekent dat je je eigen leveren moet "offeren" op precies dezelfde manier als Christus dat heeft gedaan.... Of Paulus.... Of....

Wat niet weg neemt, dat je (bij het constateren van een parallel met het zouten van offergaven) best wel eens daadwerkelijke "link" zou kunnen hebben aangestipt....
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het zout der aarde
« Reactie #4 Gepost op: oktober 05, 2010, 10:43:33 am »
De kruisiging van Jezus wordt door Paulus 'de offerande van Zichzelf' (Heb 9,26) en 'een slachtoffer Gode' (Ef 5,2) genoemd. Zoals eerder gezegd vergeleek hij zijn eigen dood met een drankoffer wat dus onderdeel was van het brand - of slachtoffer. Paulus zijn drankoffer was dus onderdeel van Jezus zijn brandoffer.

Het betekent dat vergeving van de zonden is geschiedt door mensenoffers en dat is toch wel een gek idee nietwaar?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het zout der aarde
« Reactie #5 Gepost op: oktober 05, 2010, 10:49:29 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 05 oktober 2010 om 10:38:
[...]

Ik zie alleen wel een gevaar op de loer liggen in die parallel....

Jezus zei: Gelukkig wie vanwege de gerechtigheid vervolgd worden,
want voor hen is het koninkrijk van de hemel.


Je kan die uitspraak niet omdraaien: "Het koninkrijk van de hemel is NIET voor degenen die NIET vervolgd worden vanwege de gerechttigheid"....

En parallel daaraan: je zou m.i. ook niet kunnen zeggen dat "een zoutend zout zijn" per definitie betekent dat je je eigen leveren moet "offeren" op precies dezelfde manier als Christus dat heeft gedaan.... Of Paulus.... Of....

Wat niet weg neemt, dat je (bij het constateren van een parallel met het zouten van offergaven) best wel eens daadwerkelijke "link" zou kunnen hebben aangestipt....

Ik ben er van overtuigd dat die link er daadwerkelijk is. Dat staat voor mij zo vast als een rots.

Denk er maar eens over na, de apostel vergeleek Jezus zijn dood met een slachtoffer en een slachtoffer werd altijd gezouten. Is dat een toevallige overeenkomst? Eveneens vergeleek hij zijn eigen dood met een drankoffer en een slachtoffer ging altijd gepaard met uitgestorte wijn. Dat zijn mij teveel parallellen om het af te doen als louter toevalligheden.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het zout der aarde
« Reactie #6 Gepost op: oktober 05, 2010, 10:54:06 am »
Trouwens Hendrik, even voor de goede orde: naar mijn inzicht hoeven wij geen martelaars te zijn die geofferd worden, want zoals je weet geloof ik immers dat alles vervuld is en dat wij geen eerstelingen zijn.
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2010, 10:55:02 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Het zout der aarde
« Reactie #7 Gepost op: oktober 05, 2010, 11:07:03 am »
Het zouten van het vlees was onderdeel van het Brandoffer.
Jezus' offer werd gezien als een Reinigingsoffer (zie Hebreeen 10:12 en 13:11), een offer dat zonde wegneemt en verzoent. Het vloeien van bloed stond daarbij centraal, iets dat Jezus ook centraal zet bij het Laatste Pascha. Bij het Reinigingsoffer hoorde voor zover ik weet geen ritueel met zout. Dat er wel van maken is imho inlegkunde.

Daarnaast denk ik dat het zout in de bergrede niet staat voor geloof, maar voor een daden die bij een godvrezend leven horen. Zie de analogie in de volgende verzen: ... opdat ze jullie goede daden zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel.
Zout bij de offertraditie voor Israel stond voor het verbond. Het teken van het verbond in Christus is Zijn bloed dat vergoten is, waarvan de beker der dankzegging het symbool is dat wij ter nagedachtenis ervan hanteren.
Ergo: ik zie geen plaats voor zout als symbool voor geloof of voor zout als teken van Jezus' lijden oid.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het zout der aarde
« Reactie #8 Gepost op: oktober 05, 2010, 12:59:01 pm »

quote:

elle schreef op 05 oktober 2010 om 11:07:
Jezus' offer werd gezien als een Reinigingsoffer (zie Hebreeen 10:12 en 13:11), een offer dat zonde wegneemt en verzoent. Het vloeien van bloed stond daarbij centraal, iets dat Jezus ook centraal zet bij het Laatste Pascha. Bij het Reinigingsoffer hoorde voor zover ik weet geen ritueel met zout. Dat er wel van maken is imho inlegkunde.

Tja en hoe noem je een bewering doen die onwaar is dan?

Ezechiel 43
22 Op de tweede dag zult gij een gave geitebok tot een zondoffer* brengen en men zal het altaar ontzondigen, zoals men het met de stier ontzondigd heeft. 23 Wanneer gij de ontzondiging voleindigd hebt, dan zult gij een gave jonge stier en een gave ram uit het kleinvee brengen. 24 Gij zult ze voor het aangezicht des HEREN brengen, en de priesters zullen zout op hen strooien en ze offeren als een brandoffer voor de HERE. 25 Zeven dagen zult gij dagelijks een bok als zondoffer bereiden; ook zal men een jonge stier en een ram uit het kleinvee, beide gaaf, bereiden.

* zondoffer = reinigingsoffer
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2010, 01:00:50 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Het zout der aarde
« Reactie #9 Gepost op: oktober 05, 2010, 01:10:57 pm »
Wat bedoel je? Ook in Ezechiel komt aan het reinigingsdeel geen zout te pas.
De volgorde is: eerst een zondoffer brengen (vs 22); zodra het altaar ontzondigd is, mag het gezouten brandoffer gebracht worden (vs 23 en 24).

Edit: zie ook de verzen voorafgaand aan vs 22. In vs 22 staat dat ze met de reinigingsbok moeten doen zoals met de koe stier. Over de stier staat er: 20 Neem wat van zijn bloed en strijk dat aan de vier horens, aan de vier hoeken van de grote omgang van het altaar en aan de afscheiding eromheen. Zo reinig je het altaar van zonde door middel van een verzoeningsrite. 21 Verbrand dan de stier voor het reinigingsoffer op de daartoe bestemde plek in het tempelcomplex, buiten het heiligdom.
Het reinigingsoffer bestond uit het laten vloeien van bloed. De karkassen moesten buiten de legerplaats, ver van het altaar, verbrand worden.
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2010, 01:44:05 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het zout der aarde
« Reactie #10 Gepost op: oktober 05, 2010, 06:23:57 pm »

quote:

elle schreef op 05 oktober 2010 om 13:10:
Wat bedoel je? Ook in Ezechiel komt aan het reinigingsdeel geen zout te pas.
De volgorde is: eerst een zondoffer brengen (vs 22); zodra het altaar ontzondigd is, mag het gezouten brandoffer gebracht worden (vs 23 en 24).

Edit: zie ook de verzen voorafgaand aan vs 22. In vs 22 staat dat ze met de reinigingsbok moeten doen zoals met de koe stier. Over de stier staat er: 20 Neem wat van zijn bloed en strijk dat aan de vier horens, aan de vier hoeken van de grote omgang van het altaar en aan de afscheiding eromheen. Zo reinig je het altaar van zonde door middel van een verzoeningsrite. 21 Verbrand dan de stier voor het reinigingsoffer op de daartoe bestemde plek in het tempelcomplex, buiten het heiligdom.
Het reinigingsoffer bestond uit het laten vloeien van bloed. De karkassen moesten buiten de legerplaats, ver van het altaar, verbrand worden.

Dus het volgende vers kunnen we doorstrepen begrijp ik? Of deed Jezus soms aan inlegkunde?

'Want een ieder zal met vuur gezouten worden, en iedere offerande zal met zout gezouten worden.' (Mar 9,49)
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2010, 06:24:29 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Het zout der aarde
« Reactie #11 Gepost op: oktober 05, 2010, 06:35:22 pm »
Misschien moet je even uitzoeken waarom het tweede deel van dat vers uit alle latere vertalingen dan de statenvertaling geknipt is. Het zal niet voor niets 'doorgestreept' zijn.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het zout der aarde
« Reactie #12 Gepost op: oktober 05, 2010, 06:49:49 pm »

quote:

elle schreef op 05 oktober 2010 om 18:35:
Misschien moet je even uitzoeken waarom het tweede deel van dat vers uit alle latere vertalingen dan de statenvertaling geknipt is. Het zal niet voor niets 'doorgestreept' zijn.
Het citaat is afkomstig uit Leviticus 2 vers 13 en staat in vol ornaat in alle Nederlandse vertalingen (klik) die beschikbaar zijn. Waarom alleen de Statenvertaling dit citaat in het NT heeft opgenomen hoef ik niet uit te zoeken om je claim mee te weerleggen dat het reinigingsoffer niet gezouten werd.

'....met al uw offerande zult gij zout offeren.' (Lev 2,13)

Kortom, alle offers werden met zout gezouten, dus ook het reinigingsoffer. Hiermee heb ik aangetoond dat de door mij getrokken parallel op waarheid berust en dat je me onterecht betichtte van inlegkunde.
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2010, 06:54:07 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Het zout der aarde
« Reactie #13 Gepost op: oktober 05, 2010, 07:04:52 pm »
In de geschiedenis werd zout door sommigen beschouwd als een wondermiddel (klik) las ik op Wikipedia en zo kwam ik bij het volgende artikel inzake zout en bijgeloof.

quote:

Met zout  knoeien zou ongeluk brengen. Wanneer men met zout knoeit, moet men onmiddellijk zout over de linkerschouder gooien; in de ogen van de slechte geesten. Links is ook de kant waarlangs de duivel mee zou gluren. Men hoopte op die wijze een ernstige ziekte af te wenden. Hierdoor ontstonden diverse rituelen rondom het zoutvat op tafel. Bij het dekken van de tafel moest eerst het zoutvat geplaatst worden, om bij het afruimen als laatste te verwijderen. Een probleem dat werd verholpen door het zout altijd op tafel te laten staan; zoals in de meeste restaurants de gewoonte is. Maar zout kan ook geluk brengen. Sommige mensen nemen altijd een zakje zout mee om succes in zaken te hebben. Wanneer iemand in het donker naar buiten gaat, moet hij steeds zout in zijn hand houden, wil hem niets overkomen. Alleen de eter zelf mag zout over zijn eigen eten strooien. Een kring van zout zou beschermen tegen betoveringen van heksen.

http://www.aljevragen.nl/media/sk/structuur-NaCl.jpg
Het zout natriumchloride is opgebouwd uit positieve natriumionen en negatieve chloride-ionen.
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2010, 07:06:02 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Het zout der aarde
« Reactie #14 Gepost op: oktober 05, 2010, 07:41:00 pm »

quote:

elle schreef op 05 oktober 2010 om 18:35:
Misschien moet je even uitzoeken waarom het tweede deel van dat vers uit alle latere vertalingen dan de statenvertaling geknipt is. Het zal niet voor niets 'doorgestreept' zijn.

Bruce Metzger schrijft in zijn "a textual commentary on the Greek New Testament" over deze tekst (Mar 9:49) het volgende:

The openingwords of this verse have been transmitted in three principal forms:
(1) πας γαρ πυρι αλισθησεται, "For every one will be salted with fire";
(2) πασα γαρ θυσια αλι αλισθησεται , "For every sacrifice will be salted with salt" and
(3) πας γαρ πυρι αλισθησεται και πασα θυσια αλι αλισθησεται, "For every one will be salted with fire and every sacrifice will be salted with salt".

The history of the text seems to have been as follows. At a very early period a scribe, having found in Lev 2:13 a clue to the meaning of Jesus' enigmatic statement, wrote the Old Testament passage in the margin of his copy of Mark. In subsequent copyings the marginal gloss was either substituted for the words in the text, thus creating reading (2), or was added to the text, thus creating reading (3).


De vraag is dus niet zozeer of het zouten van een offer c.f. de tekst uit Leviticus met ELK offer zou moeten geschieden (mijn Soncino op de Chumash citeert een rabbi (t.w. Abraham Ibn Ezra) die aangeeft dat het offeren zonder zout een teken van minachting zou zijn...) maar OF deze tekst uit Leviticus wel verbonden moet worden met de uitspraak van Jezus in Marcus 9:49... Er zijn handschriften die dat doen, er zijn er ook die dat niet doen...

Logisch geredeneerd: versie (1) is volledig onverklaarbaar zonder versie (3), en vice versa; versie (2) staat op zichzelf (maar heeft een verband met versie (3) en volgt uit Lev 2:3)...

Op zichzelf zou niet direct duidelijk zijn of versie (1) of (3) de originele versie zou weergeven (of dit zou uit de ouderdom van de handschriften duidelijk moeten kunnen worden; maar dan wordt het mij te "technisch"), WARE het niet dat versie (2) bestaat!! Die versie (3) afhankelijk maakt van versie (2)... Het is m.i. dus volkomen logisch om Metzger cum suis in hun redenatie te volgen....

Wat duidelijk maakt WAAROM in de huidige vertalingen vermeld staat wat er vermeld staat: Want een ieder zal met vuur gezouten worden...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'