Auteur Topic: Douma <> Messelink  (gelezen 7934 keer)

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
Douma <> Messelink
« Reactie #15 Gepost op: oktober 22, 2010, 11:25:21 am »

quote:

Nunc schreef op 13 oktober 2010 om 18:09:
Messelink heeft geen kritiek van Douma weerlegd in zijn artikel. Wel heeft hij meermalen gewezen op Douma's eigen bijdrage in het proces van wat Douma nu als 'verval' kenmerkt, en heeft hij laten zien dat Douma er in 2001 anders over dacht.

Maar waarom zijn die twee constateringen redenen om Douma aan te raden om nu een terughoudender oordeel aan de dag te leggen? Is je mening uit het verleden een geldige reden om nu niet te waarschuwen tegen iets dat je nu als 'afval' of als gevaarlijk bestempelt?

Messelink's verwijt richt zich denk ik niet zozeer op Douma's standpunten, en zelfs niet op het feit dat hij van mening verandert. Waar de pijn zit is dat Douma nogal grote woorden gebruikt en daarmee dreigt te polariseren. Het is nogal wat om over 'het verval van de GKV' te spreken, zeker als je dat relateert aan zaken waar je zelf (deels) aan bijgedragen hebt en dingen waarin je vroeger ook andere standpunten had. Het is prima om van mening te veranderen, maar het wordt cynisch als je vervolgens anderen jouw oude mening niet gunt en ze niet de ruimte laat voor hetzelfde proces.
Douma heeft over een aantal jaren tijd z'n standpunten bijgesteld en lijkt nu van de rest van de GKV te verwachten dat ze hetzelfde in een paar weken tijd doen. Erger nog, hij is verwijtend richting mensen die een mening hebben die ooit de zijne was, zonder eerst ruiterlijk de hand in eigen boezem te steken.
Hij had bijvoorbeeld over Paas en Van Bekkum rustig mogen schrijven dat ze op moesten passen, want hij was ook al een keer in dezelfde valkuil gestapt (over Genesis 1). Maar dat doet hij niet, hij maakt ze, afstandelijk en onpersoonlijk, onderdeel van 'het verval'. Het lijkt erop dat Paas en Van Bekkum geen recht hebben op het proces waar hij zelf jaren voor nodig heeft gehad.

Het is wel een mooie illustratie van wat er volgens mij dieper mis is binnen de GKV, we zijn met z'n allen allerlei discussie aan het voeren. Iedereen met een halve mening heeft tegenwoordig een website (dat is helaas tegenwoordig veel te makkelijk) en iedereen weet precies te vertellen wat er met de standpunten van een ander mis is. Maar helemaal niemand lijkt zich daadwerkelijk te bekommeren om die ander. Als mensen 'verontrust' zijn dan is de reactie vaak 'dan beginnen ze toch lekker een eigen kerk', als mensen een standpunt hebben wat niet 100% aansluit bij (een bepaald idee over) 'gereformeerd' dan belichamen ze 'het verval'. Maar met elkaar praten is er niet bij.

Ik vraag me steeds meer af of we niet vergeten zijn dat Christus voor ons aan het kruis hing ruimschoots voordat er ook maar iemand van ook maar een heel klein beetje gelijk had. Het heeft er verdacht veel van weg dat we denken dat we het ons kunnen permitteren om eindeloos farizees te neuzelen over details, omdat we de 'kinderen van Abraham' zijn. Maar het grote gebod is niet om de leer zuiver te houden, het grote gebod is om onze naaste lief te hebben, zelf als die een andere mening heeft. Sterker nog, zelfs als die het bij het verkeerde eind heeft. En dit soort onpersoonlijk gehakketak past daar volgens mij bepaald niet bij. We moeten ons eens afvragen of het Gods wil is dat we daar onze tijd en energie in steken, of dat we misschien betere dingen te doen hebben.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Douma <> Messelink
« Reactie #16 Gepost op: oktober 22, 2010, 12:00:53 pm »

quote:

AVee schreef op 22 oktober 2010 om 11:25:

Ik vraag me steeds meer af of we niet vergeten zijn dat Christus voor ons aan het kruis hing ruimschoots voordat er ook maar iemand van ook maar een heel klein beetje gelijk had. Het heeft er verdacht veel van weg dat we denken dat we het ons kunnen permitteren om eindeloos farizees te neuzelen over details, omdat we de 'kinderen van Abraham' zijn. Maar het grote gebod is niet om de leer zuiver te houden, het grote gebod is om onze naaste lief te hebben, zelf als die een andere mening heeft. Sterker nog, zelfs als die het bij het verkeerde eind heeft. En dit soort onpersoonlijk gehakketak past daar volgens mij bepaald niet bij. We moeten ons eens afvragen of het Gods wil is dat we daar onze tijd en energie in steken, of dat we misschien betere dingen te doen hebben.
Helemaal mee eens!!!
Mail me maar als je wat wilt weten

rtfm08

• Bekijk profiel
Douma <> Messelink
« Reactie #17 Gepost op: oktober 22, 2010, 04:13:16 pm »

quote:

AVee schreef op 22 oktober 2010 om 11:25:
[...]

Iedereen met een halve mening heeft tegenwoordig een website (dat is helaas tegenwoordig veel te makkelijk) en iedereen weet precies te vertellen wat er met de standpunten van een ander mis is. Maar helemaal niemand lijkt zich daadwerkelijk te bekommeren om die ander. Als mensen 'verontrust' zijn dan is de reactie vaak 'dan beginnen ze toch lekker een eigen kerk', als mensen een standpunt hebben wat niet 100% aansluit bij (een bepaald idee over) 'gereformeerd' dan belichamen ze 'het verval'. Maar met elkaar praten is er niet bij.

Mbt die website's,doe er dan eens iets aan  :P
Ik betrek deze opmerking van je website trouwens niet op die van Prof Douma,want hij mi vertelt hij geen halve mening,en is ook niet over een nacht ijs gegaan.

Ik voer de hele discussie terug naar ons hart.Als het niet in je hart zit of uit je hart komt dan kun je wat mij betreft net zo goed ophouden want dan is het uiterlijk vertoon zonder enige inhoud.

In de andere stukken gaan je wel met hele grote stappen door de inhoud heen maar het lijkt me niet zinnig om dat op een forum te bespreken want geschreven woord is niet altijd de beste keuze om over dit soort zaken van gedachten te wisselen.

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
Douma <> Messelink
« Reactie #18 Gepost op: oktober 22, 2010, 11:13:39 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 22 oktober 2010 om 16:13:
Mbt die website's,doe er dan eens iets aan  :P

Hmm, een grefo-cyberwar? Of GKV-DDos, klinkt nog alsof het een deputaatschap zou kunnen zijn ook...

quote:

Ik betrek deze opmerking van je website trouwens niet op die van Prof Douma,want hij mi vertelt hij geen halve mening,en is ook niet over een nacht ijs gegaan.

Ik voer de hele discussie terug naar ons hart.Als het niet in je hart zit of uit je hart komt dan kun je wat mij betreft net zo goed ophouden want dan is het uiterlijk vertoon zonder enige inhoud.

In de andere stukken gaan je wel met hele grote stappen door de inhoud heen maar het lijkt me niet zinnig om dat op een forum te bespreken want geschreven woord is niet altijd de beste keuze om over dit soort zaken van gedachten te wisselen.
Inderdaad, want in geschreven woord is het al snel je eigen gelijk verkondigen, en maar zelden 'van gedachten wisselen'. Dat eerste zouden we wat minder en dat laatste wat meer moeten doen.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2010, 11:13:56 pm door AVee »
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

rtfm08

• Bekijk profiel
Douma <> Messelink
« Reactie #19 Gepost op: oktober 23, 2010, 02:58:45 pm »
Ach het is eigenlijk vrij simpel.Jezus kijkt dwars door mij en jou heen.Wat zit er bij mij van binnen en geef ik echt iets terug aan God.

Als hij mijn zonden elke dag opnieuw vergeeft,geef ik hem dan iets terug door te zeggen hier heb ik geen zin meer aan,dat is niet meer van deze tijd,en vandaag heb ik even geen tijd voor God,en oh ja zondagmiddag is ook wel lastig in deze tijd enzenz.

Een mooi stuk hierover kun je lezen in Lucas 7

Liefde kun je op meerdere manieren laten zien en dat kan mi ook dingen te benoemen zoals Prof Douma dat doet.Dat je een mening herziet zullen we misschien zelf ook wel herkennen.

Lucas 7 gaat over mij en misschien over jou,dat kan ik niet beoordelen.Voor mij is de hamvraag of ik veel liefde kan geven en dat is moeilijk en gaat met vallen en opstaan want ik denk dat we niet zo ver van Simon de Farizeeer afzitten ?!

rtfm08

• Bekijk profiel
Douma <> Messelink
« Reactie #20 Gepost op: oktober 29, 2010, 11:49:42 am »
@RLap:geen reactie van Messelink ?

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Douma <> Messelink
« Reactie #21 Gepost op: oktober 29, 2010, 11:59:36 am »

quote:

rtfm08 schreef op 29 oktober 2010 om 11:49:
@RLap:geen reactie van Messelink ?
nope
Mail me maar als je wat wilt weten

rtfm08

• Bekijk profiel
Douma <> Messelink
« Reactie #22 Gepost op: oktober 31, 2010, 03:21:49 pm »
Ok,jammer.Aan de ene kant snap ik het wel want op een forum is het altijd lastig.Aan de andere kant kan mi de GKV niet zo heel lang de schijn meer ophouden dat er niks gaande is want ik zag een stukje in het nd met als titel Middagdienst: er maar mee stoppen?

Who is fooling who ?  :+