Auteur Topic: Goed voorbeeld doet volgen  (gelezen 5149 keer)

rtfm08

• Bekijk profiel
Goed voorbeeld doet volgen
« Gepost op: oktober 13, 2010, 07:17:42 pm »
Moet wel een beetje laggen om Den Haag als ze zeggen dat het allemaal wat minder moet  8)7

http://nos.nl/artikel/191...n-op-wachtgeld-op-40.html

http://www.volkskrant.nl/...zend-euro-per-maand.dhtml

Waar gaat het nog over !

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 13, 2010, 07:39:57 pm »
Wat bedoel je precies?

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 13, 2010, 08:49:24 pm »
Als Nederland 18 miljard moet bezuinigen in de komende regeerperiode,waarbij het klaarblijkelijk nog maar de vraag is of dat gaat lukken en er wordt geroepen dat iedereen dat gaat merken (wat op zich logisch is) dan lijkt het me niet gepast om dit soort regelingen zo riant door te laten lopen.
Neem je verantwoordelijkheid als bewindsman of vrouw !

Maar ja,ken ook geen bedrijf dat zijn eigen medewerkers de eigen salarisverhoging laat goedkeuren.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 13, 2010, 09:00:09 pm »
Afgunst dus?

Weet je ook toevallig wat  ww en uitkeringen jaarlijks kosten?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 13, 2010, 09:00:41 pm »
De wachtgeldregeling is de afgelopen jaren al behoorlijk ingekrompen. Weliswaar was dat voor een deel symboolpolitiek, maar het is aan een komend kabinet om daar meer aan te doen, dat heeft niet zoveel te maken met de mensen die nu aftreden en de huidige kosten waar het in dat artikel over gaat.

Wat betreft het bedrijfsleven: dat gebeurt juist wel, en met vrijwel eindeloos veel hogere bedragen. Vertrekbonussen in de top van het Nederlandse bedrijfsleven liggen in de vele miljoenen, daar valt die maximaal 5 ton aan wachtgeld volledig bij in het niet.
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2010, 09:01:45 pm door Pooh »

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 13, 2010, 09:24:51 pm »

quote:

Doarsie schreef op 13 oktober 2010 om 21:00:
Afgunst dus?

Weet je ook toevallig wat  ww en uitkeringen jaarlijks kosten?

Waarom afgunst ? Heb geen ambitie in dit soort "hondebaan" want het lijkt misschien wel leuk,de praktijk is anders.

De kosten voor ww en uitkeringen zullen wellicht op Sociale Zaken ergens staan maar gerelateerd aan het aantal personen kom je aan andere bedragen.

Ik hoop nooit afhankelijk te worden van een uitkering.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 13, 2010, 09:34:02 pm »

quote:

Pooh schreef op 13 oktober 2010 om 21:00:
De wachtgeldregeling is de afgelopen jaren al behoorlijk ingekrompen. Weliswaar was dat voor een deel symboolpolitiek, maar het is aan een komend kabinet om daar meer aan te doen, dat heeft niet zoveel te maken met de mensen die nu aftreden en de huidige kosten waar het in dat artikel over gaat.

Wat betreft het bedrijfsleven: dat gebeurt juist wel, en met vrijwel eindeloos veel hogere bedragen. Vertrekbonussen in de top van het Nederlandse bedrijfsleven liggen in de vele miljoenen, daar valt die maximaal 5 ton aan wachtgeld volledig bij in het niet.

Idd symboolpolitiek,maar dat neemt mi niet weg dat dit soort regelingen geen passend voorbeeld zijn om vervolgens over inkomensperspectief te praten.

Een minister heeft mi een andere verantwoordelijkheid dan een topmanager in het bedrijfsleven.Waar ik op doelde was dat de hele tweede kamer over haar eigen salaris beslist en in het bedrijfsleven is dat toch anders.Dat daar excessen zijn zoals je beschrijft raken idd ook kant nog wal.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 13, 2010, 10:44:07 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 13 oktober 2010 om 21:34:
[...]
Idd symboolpolitiek,maar dat neemt mi niet weg dat dit soort regelingen geen passend voorbeeld zijn om vervolgens over inkomensperspectief te praten.

Waarom niet? Even voor alle duidelijkheid, een minister krijgt ongeveer 140-180k per jaar ofzo? Dat is voor een uit publieke middelen betaalde functie netjes (maargoed, het zijn dan ook de belangrijkste functies in ons land), maar in het bedrijfsleven is dat een fooi. Nu komen niet alle ministers uit het bedrijfsleven, en gaan ze er ook niet allemaal naar terug, maar het is niet zo heel vreemd dat er een afvloeingsregeling bestaat. Na 4 of meer jaar in een gewone baan kun je ook niet zomaar op straat komen te staan.

quote:

Een minister heeft mi een andere verantwoordelijkheid dan een topmanager in het bedrijfsleven.Waar ik op doelde was dat de hele tweede kamer over haar eigen salaris beslist en in het bedrijfsleven is dat toch anders.Dat daar excessen zijn zoals je beschrijft raken idd ook kant nog wal.

Ministers, kamerleden, nu loopt alles door elkaar. In het bedrijfsleven zijn er ook genoeg mensen die over hun eigen salaris beslissen. Sterker nog, die kun je nog niet wegstemmen ook.

Pay peanuts, get monkeys. Niemand wordt minister om er rijk van te worden, maar een redelijk salaris lijkt me hard nodig, en of die nu in het basissalaris zit of in een royale afvloeiingregeling zal me een worst wezen. Ik heb geen idee wat jij in gedachten hebt als een 'normaal' salaris+regelingen voor een minister, maar ik vermoed dat als dat flink lager ligt dan de huidige regelingen, je echt alleen maar onbenullige gelukszoekers krijgt.

Paul2

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 14, 2010, 08:46:55 am »

quote:

Pooh schreef op 13 oktober 2010 om 22:44:
[...]

Na 4 of meer jaar in een gewone baan kun je ook niet zomaar op straat komen te staan.
Nee, daarom komt het voor dat gewone mensen na drie en een half jaar goed en nuttig werk op straat worden gezet, op de dag nauwkeurig. Een paar maanden later is er toevallig weer een vacature die wel op maat gesneden lijkt te zijn....
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2010, 09:23:54 am door Paul2 »
maar misschien zit ik er wel naast

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 14, 2010, 10:49:42 am »

quote:

Paul2 schreef op 14 oktober 2010 om 08:46:
[...]
Nee, daarom komt het voor dat gewone mensen na drie en een half jaar goed en nuttig werk op straat worden gezet, op de dag nauwkeurig. Een paar maanden later is er toevallig weer een vacature die wel op maat gesneden lijkt te zijn....
Eh, ja, dus? Omdat er bedrijven zijn die schandalig met hun personeel omgaan moet de overheid dat ook maar doen?

Paul2

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 14, 2010, 11:35:28 am »

quote:

Pooh schreef op 14 oktober 2010 om 10:49:

Eh, ja, dus? Omdat er bedrijven zijn die schandalig met hun personeel omgaan moet de overheid dat ook maar doen?

Nee, ik constateer alleen het verschil.

Die 'veredelde WW-regeling' van de overheid heeft een uniek extra doel welke de gewone WW-regeling niet heeft. Een overheidsfunctionaris (sommigen onder hen) moet in staat zijn om volledig zijn of haar geweten te volgen, zonder in die besluitvorming ook nog te hoeven gehoorzamen aan andere krachten (krachten zoals de schaduw van dreigende financiële moeilijkheden). Dus niet uit angst voor je hypotheek toch maar meehuilen met de wolven, maar vrij zijn om als het er op aankomt je hakken in het zand te zetten, al kost het je je baan, want Nederland is belangrijker dan je carriëre.
Nou ja, zoiets, het heeft te maken met iets verdedigbaars met gewetensvrijheid, maar vooral niet met carrièreswitches of op staatskosten relaxen tot aan pensioengerechtigde leeftijd.

Ook Jan met de Pet, de Kleine Man, wordt wettelijk beschermd qua werk en inkomen, maar die bescherming pakt vaak averechts uit.
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2010, 11:47:04 am door Paul2 »

Paul2

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 14, 2010, 11:37:03 am »
(foutje)
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2010, 11:39:38 am door Paul2 »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 14, 2010, 11:45:20 am »
De mensen die je als maatschappij in de kamer wil hebben zitten kunnen in het bedrijfsleven veel meer verdienen. Zonder zo'n wachtgeldregeling haalt niemand het in zijn hoofd zijn baan in te ruilen voor een kamerzetel. Je verdient maar een schijntje vergeleken met wat je in het bedrijfsleven verdient, je mist waarschijnlijk 4 jaar (!) ervaring in je eigenlijke vak, je moet maar afwachten of je na 4 jaar weer in de kamer komt omdat het stemgedrag in NL veranderd kan zijn; 't is te onzeker, je weet niet waar je over 4 jaar aan toe bent.
Let wel: wachtgeld krijg je tot je weer een baan hebt.

Dus of je snijdt in het budget voor kamerleden en accepteert dat niemand het meer wil doen, of je accepteert dat het geld kost en hoopt dat er lieden zijn die nobel genoeg zijn om voor een mager salaris NL te leiden.

Publicaties als 'wachtgelders kosten 150k per maand' zijn flauw. Werkelozen krijgen 70% van hun laatst verdiende loon; de wachtgeldregeling is maar iets rianter.

quote:

Overigens kunnen zij niet op hun lauweren gaan rusten. Sinds dit voorjaar hebben afgetreden ministers en staatssecretarissen sollicitatieplicht en moeten ze passende arbeid accepteren. Die regel hebben ze zelf ingevoerd.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Paul2

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 14, 2010, 12:32:57 pm »

quote:

elle schreef op 14 oktober 2010 om 11:45:
De mensen die je als maatschappij in de kamer wil hebben zitten kunnen in het bedrijfsleven veel meer verdienen. Zonder zo'n wachtgeldregeling haalt niemand het in zijn hoofd zijn baan in te ruilen voor een kamerzetel. Je verdient maar een schijntje vergeleken met wat je in het bedrijfsleven verdient, je mist waarschijnlijk 4 jaar (!) ervaring in je eigenlijke vak, je moet maar afwachten of je na 4 jaar weer in de kamer komt omdat het stemgedrag in NL veranderd kan zijn; 't is te onzeker, je weet niet waar je over 4 jaar aan toe bent.

Zullen we het eens omdraaien?

Als maatschappij wil je mensen in de Kamer, die zich daartoe geroepen voelen en die dat werk met hart en ziel willen doen. Mensen daarentegen die in de eerste plaats voor het grote geld gaan, en daar met hun fantastische en zeldzame eigenschappen ook terecht aanspraak op kunnen maken, mogen dat vooral in het bedrijfsleven gaan doen. Dat is namelijk ook goed voor het land. Na een paar jaar als kamerlid heb je waardevolle en unieke ervaringen opgedaan, die je in je verdere carriere in de politiek, bij de overheid, of in het bedrijfsleven (of waar dan ook)  goed van pas komen. Het is absoluut geen waardeloos gat van vier jaar in je CV.

En weet u waar u over vier jaar aan toe bent?

quote:

Dus of je snijdt in het budget voor kamerleden en accepteert dat niemand het meer wil doen, of je accepteert dat het geld kost en hoopt dat er lieden zijn die nobel genoeg zijn om voor een mager salaris NL te leiden.

(een ton is toch geen mager salaris!?)

Nou ja, misschien ben ik naïef, maar ik denk dat politici over een bepaalde gedrevenheid beschikken. Voor ze in de Kamer komen hebben ze zich jarenlang keihard ingezet binnen hun partij, voor weinig tot helemaal geen geld. Waarom? Niet voor de poen in ieder geval.

Of willen we bestuurd worden door mensen die denken "nou vooruit dan maar", mensen die we met mooie regelingen over de streep van hun eigen tegenzin moeten trekken?
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2010, 12:38:51 pm door Paul2 »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 14, 2010, 01:14:01 pm »

quote:

Paul2 schreef op 14 oktober 2010 om 12:32:
[...]

Zullen we het eens omdraaien?

Als maatschappij wil je mensen in de Kamer, die zich daartoe geroepen voelen en die dat werk met hart en ziel willen doen.
Nee, niet mee eens. Je wil goede mensen, die kwaliteiten hebben, geen dromers en naïevelingen die de wereld willen verbeteren of die hun talenten nog moeten ontwikkelen.

quote:

Mensen daarentegen die in de eerste plaats voor het grote geld gaan,
... (een ton is toch geen mager salaris!?)
Twee ton is geen groot salaris voor een baan van dat kaliber. En er zijn ook mensen die zich al jaren inzetten voor hun partij, die prima zijn voor de gemeenteraad in Wapenveld, maar die je echt niet in de kamer wil hebben. Bevlogenheid is goed, maar echt niet zaligmakend.

quote:

en daar met hun fantastische en zeldzame eigenschappen ook terecht aanspraak op kunnen maken, mogen dat vooral in het bedrijfsleven gaan doen. Dat is namelijk ook goed voor het land. Na een paar jaar als kamerlid heb je waardevolle en unieke ervaringen opgedaan, die je in je verdere carriere in de politiek, bij de overheid, of in het bedrijfsleven (of waar dan ook)  goed van pas komen. Het is absoluut geen waardeloos gat van vier jaar in je CV.
Je wil geen mensen in de regering die dat als opstapje naar hun verdere carriere zien. Je wil mensen die het klappen van de zweep kennen en met hun expertise in de 4 jaar die hun gegeven is iets kunnen betekenen. Uiteraard zijn er mensen die langer blijven, maar die garantie kun je hun niet geven.

quote:

En weet u waar u over vier jaar aan toe bent?
Ja, met behoorlijke zekerheid, ondanks dat ik een contract heb dat over 1.5 jaar afloopt. Ik peins nu niet over een politieke carrière. Over 20 jaar wellicht wel, wanneer ik een helder inzicht in en overzicht van mijn beroepstak heb en mijn managementkwaliteiten heb kunnen ontwikkelen. Zonder dat ga ik niet veel kunnen betekenen voor NL. Maar stel dat dat het geval is, dan heb ik ook prima kans dat het salaris dat bij een kamerzetel hoort niet hoger is dan wat ik dan verdien. Het opgeven van de baan die ik zal hebben zal kostbaar zijn.

quote:

Nou ja, misschien ben ik naïef, maar ik denk dat politici over een bepaalde gedrevenheid beschikken. Voor ze in de Kamer komen hebben ze zich jarenlang keihard ingezet binnen hun partij, voor weinig tot helemaal geen geld. Waarom? Niet voor de poen in ieder geval.
Klopt. Dat zie je meer, onder andere bij wetenschappelijke onderzoekers bij universiteiten. Bij 'de industrie' kan men doorgaans veel meer verdienen. Er is nu al een behoorlijke mate van bevlogenheid nodig om kamerwerk te willen doen. Wanneer dat financieel nog verder uitgekleed gaat worden kunnen de besten het zich niet meer veroorloven om dergelijk 'goed werk' te gaan doen.

Maar wellicht is het interessant om eens te kijken naar wat mensen verdienden voordat ze in de kamer plaat namen en naar hun leeftijd. En naar het salaris dat ze krijgen nadat ze weer terug gekeerd zijn in de maatschappij.

Geneuzel over de wachtgeldregeling is stemmingmakerij, imho.
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2010, 01:15:15 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]