Auteur Topic: rijssen's stille oorlog  (gelezen 3863 keer)

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
rijssen's stille oorlog
« Gepost op: oktober 22, 2010, 09:45:21 am »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
rijssen's stille oorlog
« Reactie #1 Gepost op: oktober 22, 2010, 10:09:07 am »
Hoe bedoel je? Sta je een filmverbod op religieuze groepen voor omdat er anders eieren tegen ramen aan zouden kunnen komen?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
rijssen's stille oorlog
« Reactie #2 Gepost op: oktober 22, 2010, 10:31:18 am »
Dat is toch niet iets om helemaal niet over na te denken toch?
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
rijssen's stille oorlog
« Reactie #3 Gepost op: oktober 22, 2010, 10:57:21 am »
Hoezo is er niet over nagedacht? Alleen omdat de EO het roept?
En is het de taak van documentairemakers om maatschappelijke consequenties voor geinterviewden belangrijker te achten dan de docu zelf? Denk het niet.
Vergelijk het met de taak van journalisten in oorlogsgebieden: die moeten rapporteren, vast leggen, de verschrikkelijkheden wereldkundig maken. Die moeten hun tijd niet verdoen met in het puin graven op zoek naar overlevenden van een bombardement.

Een paar weken geleden stond er een genuanceerder stuk in de Trouw over deze docu. Daaruit kwam vooral naar voren dat het de filmmaker te verwijten is dat hij extremen heeft uitgezocht en tegenover elkaar heeft gezet. De genuanceerdere meningen/mensen laat hij niet aan bod komen.
Nu er kennelijk drastisch met eieren gegooid wordt (tjongejonge) denk ik dat de filmmaker het bij het rechte eind had met zijn docu. Rijssen/de (g)refo orthodoxie is een broeinest van intolerantie. Dat mag best eens voor het voetlicht gebracht worden; het illustreert imho het nut van de docu.

Een stille oorlog blijft oorlog. Psychische druk met maatschappelijke isolatie is naar mijn mening minstens zo erg als eieren tegen je ramen krijgen.
Als je eieren tegen je raam krijgt besta je tenminste; je wordt niet doodgezwegen, men is niet blind voor je aanwezigheid. Als er interactie is, heb je kans dat het beter wordt.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
rijssen's stille oorlog
« Reactie #4 Gepost op: oktober 22, 2010, 11:36:40 am »

quote:

elle schreef op 22 oktober 2010 om 10:57:
En is het de taak van documentairemakers om maatschappelijke consequenties voor geinterviewden belangrijker te achten dan de docu zelf? Denk het niet.

Het artikel noemt het: òòk een taak.

quote:


(...)
Als je eieren tegen je raam krijgt besta je tenminste; je wordt niet doodgezwegen, men is niet blind voor je aanwezigheid. Als er interactie is, heb je kans dat het beter wordt.

Je geeft me stof tot nadenken en ik had dat stuk in Trouw niet gelezen, maar toch:
interactie op zich gewoon altijd nuttig achten ongeacht de vorm ervan (een gezamenlijke barbeque organiseren of eieren tegen het raam gooien en alles wat daartussen in zit) is toch te naief voor jou?
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
rijssen's stille oorlog
« Reactie #5 Gepost op: oktober 22, 2010, 11:47:10 am »
Natuurlijk is eieren gooien/gegooid krijgen geen wenselijke vorm van interactie. ;)

Maar als er niets zichtbaars gebeurt -goed of kwaad-, dan wil het niet zeggen dat er niets is. Maar als iets niet zichtbaar is, is het erg makkelijk om het te negeren voor mensen die er slechts zijdelings bij betrokken zijn.
Het eieren gooien dwingt mensen iig zich te realiseren dat 'ze' (rijssen, de staat, de buren) een standpunt zouden moeten innemen. Dat kan nog allerlei gevolgen hebben: je bent het met de eiergooiers eens, of falikant mee oneens, of je kiest er actief voor je er buiten te houden. Maar doen alsof je neus bloedt en de andere kant op kijken wordt bepaald lastiger.
edit: In die zin vind ik het winst wanneer er een documaker langs komt om de waarheid eens boven tafel te krijgen. /edit

En ik ben het niet met Hans Beerekamp eens als hij zegt dat een documaker die echte mensen in beeld brengt en hen zo gebruikt als belangrijke grondstof van zijn film, er nog een plicht bij komt: 'Hij dient er voor te zorgen dat de openbaarmaking van beelden en uitspraken zijn hoofdpersonen niet in gevaar brengt of anderszins last bezorgt.' Dat lijkt me de verantwoordelijkheid van de geinterviewden zelf. 't Is niet voor niets dat hij bijna niemand met extreme meningen voor de camera kreeg (aldus de Trouw).

Artikel trouw
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2010, 12:03:09 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
rijssen's stille oorlog
« Reactie #6 Gepost op: oktober 22, 2010, 02:09:05 pm »
Een journalist, en zeker een documentairemaker, moet zich wel goed bewust zijn van het feit dat zijn aanwezigheid en gedrag invloed heeft op wat hij ziet en weergeeft. Maar dat lijkt hier het probleem niet te zijn, het probleem lijkt te liggen in de gevolgen van de documentaire.

Dat is lastig. Als journalist heb je een bepaalde beschermingsplicht. Je kunt een willekeurige voorbijganger of iemand die toevallig nieuwswaardig is geworden niet op de 'harde' manier interviewen of in beeld brengen als je bij bijvoorbeeld een minister zou doen. De eerste staat misschien voor het eerst in zijn leven tegenover een journalist, de laatste hoort gewoon grondige mediatraining gehad te hebben.

Er is een evenwicht tussen bescherming en nieuwswaarde. Simpel voorbeeld uit het portretrecht: als er iemand in de gracht valt op de wallen, is het voor een fotojournalist wel zo netjes om z'n foto's zo te maken dat er geen voorbijgangers opstaan, hun privacy weegt daar hoger dan de nieuwswaarde van de zoveelste dronken toerist. Maar als er een groot bordeel tot de grond toe uitbrandt, inclusief doden en gewonden, is dat precies andersom.

Of die afweging hier goed is gemaakt kan ik niet beoordelen, heb de docu niet gezien.

AVee

  • Templateontwikkelaar
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 1933
    • Bekijk profiel
rijssen's stille oorlog
« Reactie #7 Gepost op: oktober 22, 2010, 03:06:55 pm »
Die docu werd gisteravond in Holland Doc uitgezonden en dus staat ie nu online: http://player.omroep.nl/?aflID=11610911
De EO uitzending over het gooien van eieren: http://player.omroep.nl/?aflID=11565590 (die heb ik nog niet gezien)

Ik heb daar gisteren naar zitten kijken, maar ik was niet heel erg onder de indruk eerlijk gezegd. En als er in Rijssen al een 'stille oorlog' is dan zijn de makers er niet in geslaagd dat overtuigend in beeld te brengen.

Wat er te zien was, in mijn ogen:
  • De gebruikelijke plaatjes van kerkgangers en bidden aan tafel.

  • De gebruikelijke plaatjes van knielende moslims en uitgetrokken schoenen.

  • Een reformatorische boekverkoper en 1 van zijn klanten die vertellen dat de Islam niet de waarheid is, en dat dat heel triest is voor die mensen. Het leek er een beetje op dat de makers denken dat het al oorlog is als je vindt dat iemand anders z'n geloof echt niet de waarheid is, ze lijken er moeite mee te hebben (wel begrijpelijk) om de reformatorische manier van spreken te begrijpen en deden geen enkele poging dat uit te leggen, maar lieten de sprekers liever voor de camera stuntelen.

  • Een Turkse moslima die duidelijk moeite had om niet emotioneel te worden en die uitlegde dat ze zowel en Nederland als in Turkije heimwee had (dat krijg je als je emigreert, heeft niets met godsdienst of met rijssen te maken) en die vond dat de hele wereld tegen moslims was en dat ze niet geaccepteerd zou worden als ze haar geloof niet op zou geven. Maar waarom ze dat gevoel had werd mij niet echt duidelijk, en al helemaal niet wat dat te maken had met Rijssen. Zij introduceert ook de term 'stille oorlog', maar zij maakt op mij ook de minst rationele indruk.

  • En (Turkse?) automonteur die niet ging stemmen, en zeker niet op de plaatselijke PvdA knuffelallochtoon ("Ik ben nederlander, waarom zou ik op een Turk stemmen?").

  • De betreffende PvdA knuffelallochtoon die er helemaal van uit ging dat 'zijn achterban' heb met voorkeursstemmen aan een zetel in de raad zou helpen (wat denk ik alleen al wiskundig naïef was) en vervolgens (weer) niet gekozen werd.


Ja, er waren mensen die zeiden dat ze niet blij waren met een moskee, maar niemand die beweerde dat hij afgebroken moest worden en niemand die zij dat die moslims allemaal maar moesten vertrekken, allemaal heel wat milder dan wat Wilders doorgaands roept. En niets over pesterijen, niets over niet mogen filmen, niet over 'de macht van Gods knecht'. Alle ophef is volgens mij achteraf, en het lijkt erop dat de documentairemakers daar enthousiast aan mee doen.

Uit de beschrijving van de uitzending:

quote:

Terwijl de imam vrijheid van godsdienst predikt en zijn geloofsgenoten de overeenkomsten tussen christendom en islam benadrukken, zien enkele orthodoxe protestanten de islam als een wezensvreemde dwaalleer.


Want er moet en zal een controversiële tegenstelling zijn. In de documentaire wordt, zoals je dat verwacht word de Islam door refo's 'een valse leer' genoemd en wordt er verteld dat ze de waarheid missen.
En dit is de manier waarop de imam godsdienstvrijheid predikt:

quote:

Elk mens heeft het recht zijn eigen geloof te kiezen ... De Almachtige mengt zich daar niet in. Je kiest je eigen religie. Maar je moet wel verantwoording afleggen over die keuze. Daarom bemoeit Allah zich niet met de menselijke wil. Onze Profeet, de Gebieder was hier heel stellig in, zodat de ongelovigen zich tot de Islam zouden bekeren, om te worden verlost van Allah's helse kwellingen en beloond te worden in het paradijs.
Bij de Imam gaan ongelovigen naar de hel, bij de refo's zijn het 'heidenen'. De één verteld dat in het arabisch, de ander met voor buitenstaanders onbegrijpelijke termen als 'heiden' en 'valse leer'. Ik zie de tegenstelling nog niet zo heel erg.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

AVee

  • Templateontwikkelaar
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 1933
    • Bekijk profiel
rijssen's stille oorlog
« Reactie #8 Gepost op: oktober 22, 2010, 03:17:21 pm »
En Fatma's (de moslima uit de docu) toespraak na de premiere:
http://www.deweekkrant.nl...ille_oorlog_fatma_A_zturk

quote:

Enige tijd geleden werd de moskee nog bekogeld met stenen en stond men voor een deur met een hakenkruis.
En nu weet ik het niet meer, ik kan me werkelijk niet herinneren dat gehoord te hebben in de documentaire. Is de docu incompleet, is Fatma aan het overdrijven, of heeft Rijssen wellicht net als elke Nederlandse plaats wellicht gewoon ook een clubje onhandelbare pubers en maken we het allemaal weer eens veel groter dan het werkelijk is?
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
rijssen's stille oorlog
« Reactie #9 Gepost op: oktober 22, 2010, 06:24:37 pm »

quote:

AVee schreef op 22 oktober 2010 om 15:06:
Die docu werd gisteravond in Holland Doc uitgezonden en dus staat ie nu online: http://player.omroep.nl/?aflID=11610911
De EO uitzending over het gooien van eieren: http://player.omroep.nl/?aflID=11565590 (die heb ik nog niet gezien)

Bij de Imam gaan ongelovigen naar de hel, bij de refo's zijn het 'heidenen'. De één verteld dat in het arabisch, de ander met voor buitenstaanders onbegrijpelijke termen als 'heiden' en 'valse leer'. Ik zie de tegenstelling nog niet zo heel erg.


Ik zie eerder overeenkomsten. Heel in het kort, Beide groeperingen leven hun geloof.
De documentaire liet zien dat er moslims en christenen in Rijssen zijn. Hoe deze groeperingen over elkaar denken kwam niet tot uiting.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2010, 06:28:18 pm door Antonius »
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
rijssen's stille oorlog
« Reactie #10 Gepost op: oktober 22, 2010, 09:47:34 pm »
Rijssen heeft wel wat vindt ik. Als ik de mannen in de winkel hoor praten, voelt het wel vertrouwd. Toch is het ook een eiland. Rijssen is een stad dat graag de wereld buiten die stad wil houden. Okee, ze mogen dan de één na grootste discotheek van Nederland zo'n beetje hebben en die genomineerd is tot de beste disco van Nederland, maar daar gaan de refo's als het goed is niet naar toe (als het goed is).

Elsrock wordt ieder jaar gehouden en elk jaar zijn er wel 2000 protestbrieven er tegen geschreven. Een baas in Rijssen waar ik voor werkte zei het treffend: "dat moeten we hier niet hebben, laten we dat maar mooi buiten Rijssen houden." Ook zei hij over het geloof: "als je het hier niet kunt vinden, dan kan je het nergens vinden." Trouwens vroeg hij me ook heel Rijssens: "noar welke koarke goa ie dan eigenlijk?"

Het is de stad waar ieder naar zijn eigen gemeente gaat.  Kinderen van de protestants christelijke overwegend hervormde basisschool raken geregeld slaags met de reformatorische basisschool kinderen naast hun. Af en toe trappen wat jongens wat rotzooi bij de niet gelovige buren en worden vermaand door een oudere gemeentelid dat dit toch niet de bedoeling kan zijn!

Een heftig protest ontstond toen het zwembad toch open mocht gaan op de zondag, na dat de winnaar uit de bus SGP buiten de coalitie werd gehouden vanuit een vermeende list van de niet christelijke partijen.

Kinderen hebben een generatiekloof met hun grootouders en de ouders staan er sussend tussen in met opmerkingen als: "ja trek maar geen broek aan als je naar oma gaat, okee?" (ik heb dat gehoord tijdens een stage op een reformatorische dagactiviteitenopvang in Rijssen.

Er zijn ook jongeren die zich tegen hun reformatorische opvoeding afzetten en het drugs en pornoverslaving is dan ook groot daar. Het begrip: refo-vandalen is er vast wel bekent.

(wettische dwang is aanleiding voor verleidingen door Satan. Oplossing: leven uit de Geest! EO-thema's en discussies komen ook sterk in opmars in Rijssen)

Rijssen is een stad (geen dorp) met een eigen identiteit.

syrisch orthodoxen kerken er, de moslims gaan, de katholieken kerken er en de gewone midden ortodoxe protestanten. De vol evangelischen gaan er naar hun gemeente en de reformatorische rechtse gezinte waarvan 10.000 gereformeerde bonders en 5000 gereformeerde gemeenteleden de grootste groepen gaan naar hun eigen club mensen. Er wordt gezwits van kerken. Er over gesproken en gediscuseerd in families. De één gaat er in mee, de ander heeft er moeite mee.

Ach, het zijn net mensen :)
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2010, 10:02:17 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
rijssen's stille oorlog
« Reactie #11 Gepost op: oktober 22, 2010, 10:00:46 pm »
@Gaitema, mooi beeld wat je schetst. Ik heb die documentaiere gezien, en na het kijken dacht ik eigenlijk heb ik geen beeld van Rijssen.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
rijssen's stille oorlog
« Reactie #12 Gepost op: oktober 22, 2010, 10:07:40 pm »
Ik heb er in meerdere bedrijven en de gehandicapteninstelling gewerkt. Dus ik heb er wel een beeld van.

Bedrijven zijn ook heel verschillend. Ik werkte in een gemixt regiobedrijf, maar er zijn ook echte orthodox gereformeerde bedrijven, waar de reformatrischen vaak wel een voortrekkersrol krijgen.  De bedrijven helpen elkaar met aanbiedingen van een gemeentelid naast een aankoop van zijn product sterkt economisch ook omhoog. Het is een nogal welvarende stad met bedrijven die eigenlijk in grotere steden thuis horen, dan deze stad van 35.000 inwoners.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2010, 10:11:00 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
rijssen's stille oorlog
« Reactie #13 Gepost op: oktober 22, 2010, 10:12:52 pm »
Het viel mij op dat de Turkse automonteur zei: ik ben Nederlander en Nederlanders kunnen bij mij koffiedrinken en ik wil bij hen koffiedrinken. Is daar kans op in Rijssen? Ik zie het die boekverkoper nog niet doen. En zouden Syrisch orthodoxen daar wel eens voor moslim worden aangezien? Weet iemand dat?
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
rijssen's stille oorlog
« Reactie #14 Gepost op: oktober 23, 2010, 09:08:25 am »
Ik heb de documentaire gezien. Het viel me op dat die "christelijke boekhandelaar" ook een mening had over andere christenen en sprak over een klein kuddeke die slechts behouden wordt..
 
Ik beluisterde ook weinig houding dat er kansen lagen naar de moslims, maar ook enorme lijdzaamheid.
Ik beluisterde ook het onbegrip van die vrouwelijke moslima zonder dat ze er bij stil stond dat in veel moslimlanden überhaupt geen kerken mogen worden gesticht.
Ik beluisterde de vraag waarom er toch geen minaret en oproepen tot gebed mochten zijn in rijssen.
Nu waren er veel turken aan het woord en dat land (in de grote steden dan wel te verstaan) steekt iets ander in elkaar. Daar mag tot op bepaalde hoogte vrijheid zijn van Godsdienst, maar dat is wel de uitzondering op de regel. Met dank aan Atatürk.
Over de andere moslimlanden is welgevoegelijk bekend wat de positie van christenen is. tweederangs, zo voelden die moslims in rijssen (op een enkele na) zich ook. Maar de pot verwijt de ketel in deze.

In deze docu staan groepen tegenover elkaar waarbij ik die boekhouder veel geslotener vindt en beperkter dan die turkse monteur.
Dit zegt niets over christenen wel over dergelijke christenen, het zegt niets over moslims, wel over dergelijke moslims.

Ik bespeurde bij de boekhandelaar en zijn vriend (die overigens als gelovige reeds verblijvend als lid op het kerkelijk terrein van heiden christen was geworden-er werd immers gezegd dat veel nog christenen nog heiden zijn-) weinig liefde, meer niet willen omgaan met het onbekende.

Wat mij betreft een slechte documentaire.
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2010, 09:11:16 am door grondig christelijk »