Auteur Topic: Onze vergeving voorwaarde voor God's vergeving?  (gelezen 5182 keer)

janneman64

  • Berichten: 1
    • Bekijk profiel
Onze vergeving voorwaarde voor God's vergeving?
« Gepost op: oktober 31, 2010, 10:08:47 pm »
onlangs op een bijbelstudie kwam deze stelling naar boven;

God vergeeft ons pas nadat wij hebben vergeven.

De bekende regel uit het "onze vader": vergeef ons zoals wij onze schuldenaren vergeven hebben - het laatste woord is weggevallen?

Een paar teksten in dit verband;

Mattheus 6 vers 14 en 15
" Want als jullie anderen hun misstappen vergeven, zal jullie hemelse Vader ook jullie vergeven. 15 Maar als je anderen niet vergeeft, zal jullie Vader jullie je misstappen evenmin vergeven."

Mattheus 5 vers 24
"Wanneer je dus je offergave naar het altaar brengt en je je daar herinnert dat je broeder of zuster je iets verwijt,  laat je gave dan bij het altaar achter; ga je eerst met die ander verzoenen en kom daarna je offer brengen. "

Marcus 11 vers 25
"Wanneer je staat te bidden en je hebt een ander iets te verwijten, vergeef hem dan, opdat ook jullie Vader in de hemel jullie je misstappen vergeeft."

Toch is het moeilijk aan te nemen. Ons vergeven is ook gebrekkig. Vaak is het moeilijk.

Als de ander geen spijt heeft? Als de effecten van wat de ander deed je leven verwoesten? Écht vergeven - maar als we het niet doen, dan worden wij ook niet vergeven?

Dus - om het maar zwart-wit te stellen; als het incest-slachtoffer niet vergeeft gaat het naar de hel? Als je vrouw vermoord is dan..... vul maar in.

Maar als ik de teksten lees - lijkt het of God's vergeving werkelijk op voorwaarde is ná onze bereidheid tot vergeving.

nog een paar teksten;
mattheus 7: 2 en 3 (naar de maat waarmee u meet, zal u gemeten worden)
mattheus 18:23 (zeventig maal zeven keer vergeven - de gelijkenis van de koning en zijn dienaar die iemand in het gevang liet zetten om een tientje)
Lucas 6:31 (doe een ander zoals jij wilt dat ze jou zouden doen)

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Onze vergeving voorwaarde voor God's vergeving?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 31, 2010, 11:53:11 pm »

quote:

janneman64 schreef op 31 oktober 2010 om 22:08:
onlangs op een bijbelstudie kwam deze stelling naar boven;

God vergeeft ons pas nadat wij hebben vergeven.

De bekende regel uit het "onze vader": vergeef ons zoals wij onze schuldenaren vergeven hebben - het laatste woord is weggevallen?

Een paar teksten in dit verband;

Mattheus 6 vers 14 en 15
" Want als jullie anderen hun misstappen vergeven, zal jullie hemelse Vader ook jullie vergeven. 15 Maar als je anderen niet vergeeft, zal jullie Vader jullie je misstappen evenmin vergeven."

Mattheus 5 vers 24
"Wanneer je dus je offergave naar het altaar brengt en je je daar herinnert dat je broeder of zuster je iets verwijt,  laat je gave dan bij het altaar achter; ga je eerst met die ander verzoenen en kom daarna je offer brengen. "

Marcus 11 vers 25
"Wanneer je staat te bidden en je hebt een ander iets te verwijten, vergeef hem dan, opdat ook jullie Vader in de hemel jullie je misstappen vergeeft."

Toch is het moeilijk aan te nemen. Ons vergeven is ook gebrekkig. Vaak is het moeilijk.

Als de ander geen spijt heeft? Als de effecten van wat de ander deed je leven verwoesten? Écht vergeven - maar als we het niet doen, dan worden wij ook niet vergeven?

Dus - om het maar zwart-wit te stellen; als het incest-slachtoffer niet vergeeft gaat het naar de hel? Als je vrouw vermoord is dan..... vul maar in.

Maar als ik de teksten lees - lijkt het of God's vergeving werkelijk op voorwaarde is ná onze bereidheid tot vergeving.

nog een paar teksten;
mattheus 7: 2 en 3 (naar de maat waarmee u meet, zal u gemeten worden)
mattheus 18:23 (zeventig maal zeven keer vergeven - de gelijkenis van de koning en zijn dienaar die iemand in het gevang liet zetten om een tientje)
Lucas 6:31 (doe een ander zoals jij wilt dat ze jou zouden doen)

Ik zou je hier wel enig antwoord op willen geven maar dan niet op het forum. Mijn mailadres kun je vinden in het profiel mocht je antwoord willen van mij.
Kern zal zijn: vergeven kan, vergeten niet...
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Onze vergeving voorwaarde voor God's vergeving?
« Reactie #2 Gepost op: november 01, 2010, 04:05:23 am »
Wat God doet met iemand die niet kan vergeven, lijkt me iets voor Hem. Daar kan ik moeilijk wat van zeggen. Het gaat hier vooral om het priciepe van de koning en zijn knecht die hem iets verschuldigd is. De knecht smeekt om kwijtschelding en krijgt het kwijt gescholden bij de koning.  Echter trekt die koning die kwijtschelding weer in wanneer hij merkt dat zijn knecht gewoon zijn onderdanen niet hun schulden kwijt scheld. Het gaat hier om een eenvoudige princiepe kwestie.

Daarbij ook belangrijk om nog eens te kijken naar het antwoord wat Jezus gaf op zijn stelling dat een rijke moeilijk in de hemel komt. Hij gaf het antwoord: "wat onmogelijk is voor de mens, is er mogelijk bij God."

Ook als het om vergeving gaat hebben we Gods hulp nodig. Zijn Geest werkt met luister en in dat luister zit vergevingsgezindheid ingesloten. Dus wanneer Hij in jou aan het werk gaat wordt dat wat voor de mens onmogelijk lijkt, toch mogelijk door God.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Onze vergeving voorwaarde voor God's vergeving?
« Reactie #3 Gepost op: november 01, 2010, 07:48:13 am »
Als je kijkt naar de gelijkenis uit Mat. 18 : 23 - 35 zie je dat die enorme schuld van de dienaar EERST wordt kwijtgescholden. Dus die vergeving was niet afhankelijk van de wil van de dienaar om zijn schuldenaren te vergeven. Maar daar blijft het dan niet bij. De dienaar, die net zijn enorm grote schuld kwijtgescholden heeft gekregen, is daar helemaal niet zo dankbaar voor. In plaats van dankbaar te zijn dat hij zijn gigantische schuld van een paar miljoen kwijt is, eist ie nu een geleend tientje terug.
Wat de gelijkenis volgens mij duidelijk wil maken is dat Gods vergeving ons voorstellingsvermogen te boven gaat en dat we vanwege Gods vergeving het niet kunnen maken om zelf ons onverzoenlijk op te stellen naar onze naaste toe.

quote:

32 Daarop liet zijn heer hem bij zich roepen en hij zei tegen hem: “Je bent een slechte dienaar. Heel die schuld heb ik je kwijtgescholden, omdat je me erom smeekte. 33 Dan had jij toch zeker ook medelijden moeten hebben met die andere dienaar, zoals ik medelijden heb gehad met jou?”

Het gaat er dus om dat de dienaar niet WILDE vergeven ondanks dat hem veel meer vergeven was, niet dat de dienaar dat niet KON

Let trouwens op dat je dat steeds in de bijbel ziet: God komt naar ons toe, redt ons, vergeeft ons zonder dat wij eerst iets moeten doen, maar uit Gods acties naar ons toe zou je reacties van onze kant verwachten. Vanuit de liefde die God ons geeft, kunnen wij anderen liefhebben, vanuit Gods vergeving kunnen wij anderen vergeven, vanwege Gods reddende hand kunnen wij in vrijheid leven. Altijd eerst Gods actie, daarna onze (gebrekkige!) reactie
« Laatst bewerkt op: november 01, 2010, 07:53:12 am door Fotogravinnetje »
computerfout: een vreemde een in de byte

HenkG

  • Berichten: 803
  • De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Onze vergeving voorwaarde voor God's vergeving?
« Reactie #4 Gepost op: november 02, 2010, 08:33:29 pm »
@Janneman
God vraagt puurheid. Hij wijst ons er met deze uitspraak op dat we zelf wel bereid moeten zijn om te vergeven voor we aanspraak willen maken op andermans vergeving. Waarom anders vergeving van God verwachten als we zelf geenzins bereid zijn om te vergeven?
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Doarsie

  • Berichten: 4450
  • Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Onze vergeving voorwaarde voor God's vergeving?
« Reactie #5 Gepost op: november 02, 2010, 08:43:01 pm »
Aan het eind van Deze preek van Ds. Vreugdenhil (GKv-Lelystad)
wordt dat  (vind ik) mooi uitgelegd...
De laatste alinea op blz 5 en 1e van blz 6.
« Laatst bewerkt op: november 02, 2010, 08:43:10 pm door Doarsie »

AVee

  • Templateontwikkelaar
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 1933
    • Bekijk profiel
Onze vergeving voorwaarde voor God's vergeving?
« Reactie #6 Gepost op: november 02, 2010, 11:55:06 pm »

quote:

janneman64 schreef op 31 oktober 2010 om 22:08:
onlangs op een bijbelstudie kwam deze stelling naar boven;

God vergeeft ons pas nadat wij hebben vergeven.

Een dappere stelling, ik al meer dan eens meegemaakt dat mensen die vraag maar uit de weg gaan, of afdoen met makkelijke antwoorden.

Het is een moeilijke vraag, ik ben er ook niet 100% uit, maar ik ben er in elk geval zeker van dat je deze teksten niet zomaar aan de kant kunt schuiven.
Eén van de dingen die ik de laatste tijd geleerd heb is dat vergeving geen doel in zichzelf is, maar een middel in dienst van een hoger doel. Vergeving is nodig als eerste stap in het herstel van relaties, essentieel voor het 'repareren' wat er kapot is tussen mensen onderling en in hun relatie met God. Dat besef helpt bij het begrijpen van wat Jezus zegt over vergeving.

quote:


[...]
Mattheus 6 vers 14 en 15
" Want als jullie anderen hun misstappen vergeven, zal jullie hemelse Vader ook jullie vergeven. 15 Maar als je anderen niet vergeeft, zal jullie Vader jullie je misstappen evenmin vergeven."

Dus - om het maar zwart-wit te stellen; als het incest-slachtoffer niet vergeeft gaat het naar de hel? Als je vrouw vermoord is dan..... vul maar in.
[...]

Zwart-wit kan ik ook:
Eerst deze:
Als je iemands vrouw vermoord hebt, zou je willen dat God je vergeeft?

En dan dit:
Als God iemand die jouw vrouw heeft vermoord vergeeft, maar jij kunt dat niet, wil je die dan persoon dan in de hemel tegenkomen?

Als het eerste antwoord ja is en het tweede nee, wat moet God dan doen? De moordenaar de hemel uitsturen, degene die niet kan vergeven wegsturen of een verstoorde relatie toestaan in een volmaakte wereld?

quote:

Maar als ik de teksten lees - lijkt het of God's vergeving werkelijk op voorwaarde is ná onze bereidheid tot vergeving.


Ja, en dat staat er denk ik ook.
Wat wel op valt is dat het in elk geval in een deel van die teksten expliciet over broeders en zusters gaat. Vandaar ook het voorbeeld hierboven, het gaat over mensen die je later nog een keer gaat tegen komen, en dan moet je wel met elkaar door 1 deur kunnen. Je kunt niet in de hemel aankomen en zeggen, ik wil wel naar binnen, maar alleen als die ander er niet in mag.

De volgorde is ook niet God vergeeft ons pas nadat wij de ander vergeven. Christus hing 2000 jaar geleden aan een kruis, ruimschoots voordat jij of ik ook maar iets wel of niet wilden vergeven. Gods vergeving komt eerst, dat is de gelijkenis in Matteüs 18 ook overduidelijk. Die dienaar kreeg eerst vergeving, maar verspeelde dat weer.
En het gaat niet om vergeving, het gaat om herstel, zodat we elkaar weer, als broeders en zusters, liefhebben. En ook daar is de volgorde hetzelfde, God had ons eerst lief.

1 Johannes 4:19:

quote:

Wij hebben lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad.
20 Als iemand zegt: 'Ik heb God lief,' maar hij haat zijn broeder of zuster, is hij een leugenaar.


Ik kan niets anders dan de conclusie trekken dat het de bedoeling is dat we onze broeders en zusters vergeven, altijd en alles.
Als je iets niet kunt vergeven, is dat absoluut een zonde, iets waar je mee naar God moet (al was het alleen maar omdat Hij expert is op het gebied van vergeven ;)). Maar ik zou weten waarom het een zonde is die anders is dan alle andere, precies die onmacht van ons is de reden dat Christus nodig was. Als wij niet kunnen vergeven zal God ons dat vergeven.

Als je niet wilt heb je een probleem in je relatie met God, want God wil die ander wel vergeven. Niet willen vergeven betekend dat je tegen God zegt dat hij het verkeerd gedaan heeft toen hij die ander vergaf. En hoe wil je daarmee ooit oprecht bij God aankomen? "Wilt U me vergeven dat ik het niet eens wil proberen?"

En als je denkt, dat kan ik allemaal niet, dat dachten de discipelen ooit ook eens (Mat 19:25):

quote:

Toen de leerlingen dit hoorden, waren ze hevig ontzet en vroegen: 'Wie kan er dan nog gered worden?' Jezus keek hen aan en antwoordde hun: 'Bij mensen is dat onmogelijk, maar bij God is alles mogelijk.'
« Laatst bewerkt op: november 03, 2010, 12:00:04 am door AVee »
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Onze vergeving voorwaarde voor God's vergeving?
« Reactie #7 Gepost op: november 03, 2010, 02:25:26 am »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 01 november 2010 om 07:48:
Als je kijkt naar de gelijkenis uit Mat. 18 : 23 - 35 zie je dat die enorme schuld van de dienaar EERST wordt kwijtgescholden. Dus die vergeving was niet afhankelijk van de wil van de dienaar om zijn schuldenaren te vergeven. Maar daar blijft het dan niet bij. De dienaar, die net zijn enorm grote schuld kwijtgescholden heeft gekregen, is daar helemaal niet zo dankbaar voor. In plaats van dankbaar te zijn dat hij zijn gigantische schuld van een paar miljoen kwijt is, eist ie nu een geleend tientje terug.
Wat de gelijkenis volgens mij duidelijk wil maken is dat Gods vergeving ons voorstellingsvermogen te boven gaat en dat we vanwege Gods vergeving het niet kunnen maken om zelf ons onverzoenlijk op te stellen naar onze naaste toe.
[...]

Het gaat er dus om dat de dienaar niet WILDE vergeven ondanks dat hem veel meer vergeven was, niet dat de dienaar dat niet KON

Let trouwens op dat je dat steeds in de bijbel ziet: God komt naar ons toe, redt ons, vergeeft ons zonder dat wij eerst iets moeten doen, maar uit Gods acties naar ons toe zou je reacties van onze kant verwachten. Vanuit de liefde die God ons geeft, kunnen wij anderen liefhebben, vanuit Gods vergeving kunnen wij anderen vergeven, vanwege Gods reddende hand kunnen wij in vrijheid leven. Altijd eerst Gods actie, daarna onze (gebrekkige!) reactie
Mee eens :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Onze vergeving voorwaarde voor God's vergeving?
« Reactie #8 Gepost op: november 03, 2010, 03:23:37 am »

quote:

AVee schreef op 02 november 2010 om 23:55:

Een dappere stelling, ik al meer dan eens meegemaakt dat mensen die vraag maar uit de weg gaan, of afdoen met makkelijke antwoorden.

... tekst...
Mooie post! Ik ga hierover (en over de stelling van TS) eens nadenken...
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Onze vergeving voorwaarde voor God's vergeving?
« Reactie #9 Gepost op: november 03, 2010, 10:10:24 am »

quote:

AVee schreef op 02 november 2010 om 23:55:
[...]

Een dappere stelling, ik al meer dan eens meegemaakt dat mensen die vraag maar uit de weg gaan, of afdoen met makkelijke antwoorden.

Het is een moeilijke vraag....
Het is inderdaad een HEEL moeilijke vraag..... Hij heeft me tijden bezig gehouden (op het moment dat Dutroux in het nieuws was.... STEL dat hij zich zou bekeren - God houdt die mogelijkheid open (denk ik) - zou ik hem ooit recht in de ogen kunnen kijken zonder "bijgedachten"???? ), en bij het zoeken naar een uitweg in de kwestie kwam ik in het kielzog terecht van Origenes, op een punt waar hij postuum een anathema over zich kreeg uitgestort.... (dat maakt me dus voorzichtig.....) Ik ben daarom heel benieuwd wat anderen als "uitweg" weten te formuleren..... Ik heb nog geen "andere" oplossing gevonden.........
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Onze vergeving voorwaarde voor God's vergeving?
« Reactie #10 Gepost op: november 03, 2010, 10:24:27 am »
Dat laatste klopt trouwens niet HELEMAAL.... Mijn denken gaat momenteel meer uit naar een "genezing van onze wil"... Als God vergeving wil, en Zijn Geest stelt ons in staat om onze wil in overeenstemming te brengen met die van God, dan MOET het vergeven uiteindelijk mogelijk zijn....

En in dat licht bezien, is de bede "Vergeef ons onze schulden, zoals ook wij hebben vergeven wie ons iets schuldig was" misschien wel een "wensbede", zoals de voorgaande beden dat ook zijn: "Uw wil geschiede, uw koninkrijk kome...."

Het laat een glimp zien van Gods Wil en Gods Koninkrijk.... Maar niet een noodzakelijke voorwaarde om dat Rijk binnen te komen.... "Zalig de treurenden".... We kunnen het OOK zien als een gemis dat we niet in staat blijken te zijn om te vergeven zoals God vergeeft.......!!!!

Dan is het besef DAT we Dutroux niet recht in de ogen KUNNEN kijken misschien een bede aan God OM herstel van zijn Schepping, om de komst van zijn Koninkrijk.....
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Elin

  • Berichten: 29
    • Bekijk profiel
Onze vergeving voorwaarde voor God's vergeving?
« Reactie #11 Gepost op: november 04, 2010, 07:23:47 pm »
Een voorganger zei een keer: "vergeven is eigenlijk verder geven.... "  dus aan God geven, Hij is de hoogste Rechter en zal altijd rechtvaardig oordelen. Als je niet kunt vergeven heb je daar zelf het meeste last van, niet die ander. En zoals een bekend opwekkingslied zegt: als er vergeving is, kan er genezing zijn...alleen in die volgorde...

Zelf heb ik ook lange tijd bepaalde mensen in mijn nabije omgeving niet kunnen vergeven, maar uiteindelijk heb ik, na vele gebeden en door de kracht van God toch kunnen vergeven en dat was voor mijzelf een enorme bevrijding.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2010, 07:26:44 pm door Elin »

farao

  • Berichten: 1366
  • The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Onze vergeving voorwaarde voor God's vergeving?
« Reactie #12 Gepost op: november 05, 2010, 07:18:34 am »
Ik geloof dat het geen voorwaarde is, maar dat het wel mogelijk is door het vergevende werk van Jezus.

Paulus zegt in een van zijn brieven, vergeef elkaar zoals Jezus u vergeven heeft. (weet niet de precieze tekst en plek) Door het volbrachte werk van Jezus kunnen we elkaar vergeven. Als onze vergeving afhangt van hoeveel wij vergeven zou het ons werk zijn en niet meer Jezus werk.

Door wat Jezus heeft gedaan aan het kruis kunnen wij anderen vergeven! Dat is mogelijk doordat Hij in ons leeft door Zijn Geest.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

AVee

  • Templateontwikkelaar
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 1933
    • Bekijk profiel
Onze vergeving voorwaarde voor God's vergeving?
« Reactie #13 Gepost op: november 05, 2010, 10:13:49 am »

quote:

farao schreef op 05 november 2010 om 07:18:
Ik geloof dat het geen voorwaarde is, maar dat het wel mogelijk is door het vergevende werk van Jezus.
En toch staat er in Matteüs:

quote:

Want als jullie anderen hun misstappen vergeven, zal jullie hemelse Vader ook jullie vergeven. 15 Maar als je anderen niet vergeeft, zal jullie Vader jullie je misstappen evenmin vergeven.

Hoe leg je dat uit dan?

quote:

Paulus zegt in een van zijn brieven, vergeef elkaar zoals Jezus u vergeven heeft. (weet niet de precieze tekst en plek) Door het volbrachte werk van Jezus kunnen we elkaar vergeven. Als onze vergeving afhangt van hoeveel wij vergeven zou het ons werk zijn en niet meer Jezus werk.


Dat klinkt allemaal heel gereformeerd, maar het klopt gewoon niet. Als ik 100 euro verdien met m'n werk, dan heb ik die 100 euro verdient. Als ik die 100 euro niet weg geef, niet weg geef of weg geef aan mensen die een dansje voor me doen, het blijft de 100 euro die ik verdient heb.
Jezus heeft, voor ons, vergeving bij God verdient. Dat is zijn werk, hij is vrij om met de opbrengst daarvan te doen en laten wat hij wil. Maar wat hij er ook mee doet, het is en blijft altijd zijn werk.
Jezus geeft die vergeving door aan ons, maar als wij vervolgens niet bereid zijn om ook anderen te vergeven dan neemt hij het ook weer terug. Lees het verhaal van de koning en zijn dienaar in Matteüs 18 maar, als die dienaar nou wel z'n collega had vergeven, dan had hij toch niet daarmee z'n vergeving verdient?

quote:

Door wat Jezus heeft gedaan aan het kruis kunnen wij anderen vergeven! Dat is mogelijk doordat Hij in ons leeft door Zijn Geest.


En daar ben ik het helemaal mee eens, als Jezus ons niet vergeven had konden wij ook niet vergeven, zouden we niet eens begrijpen wat vergeving echt is.
Maar als we dan, dankzij Jezus, kunnen vergeven maar we doen het niet, wat dan? Ja, Gods vergeving komen eerst, maar we kunnen die vergeving ook weer verspillen, Jezus is daar vrij duidelijk over volgens mij.

En lees dan ook Jakobus 2 eens:

quote:

Broeders en zusters, wat heeft het voor zin als iemand zegt te geloven, maar hij handelt er niet naar? Zou dat geloof hem soms kunnen redden? Als een broeder of zuster nauwelijks kleren heeft en elke dag eten tekortkomt, en een van u zegt dan: 'Het ga je goed! Kleed je warm en eet smakelijk!' zonder de ander te voorzien van de eerste levensbehoeften - wat heeft dat voor zin? Zo is het ook met geloof: als het zich niet daadwerkelijk bewijst, is het dood. Maar dan zegt iemand: 'De een gelooft, de ander doet.' Laat mij maar eens zien dat je kunt geloven zonder daden; ik zal u door mijn daden tonen dat ik geloof. U gelooft dat God de enige is? Daar doet u goed aan. Maar de demonen geloven dat ook, en ze sidderen. Dwaas, wilt u het bewijs dat geloof zonder daden nutteloos is? Werd het onze voorvader Abraham niet als een rechtvaardige daad toegerekend dat hij zijn zoon Isaak op het altaar wilde offeren? U ziet hoe geloof en handelen daar hand in hand gaan, en hoe het geloof vervolmaakt wordt door daden. Zo ging in vervulling wat de Schrift zegt: 'Abraham vertrouwde op God, en dat werd hem toegerekend als een rechtvaardige daad.' Hij wordt zelfs Gods vriend genoemd. U ziet dus dat iemand rechtvaardig wordt verklaard om wat hij doet, en niet alleen om zijn geloof. Werd niet ook Rachab, de hoer, rechtvaardig verklaard om wat ze deed, toen ze de verkenners ontving en langs een andere weg liet vertrekken? Zoals het lichaam dood is zonder de ziel, zo is ook geloof zonder daden dood.
Jakobus is ook heel duidelijk, als je geloof zonder gevolgen blijft kun je net zo goed niet geloven. En vergeven lijkt me bij uitstek een voorbeeld van 'handelen naar je geloof'.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

farao

  • Berichten: 1366
  • The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Onze vergeving voorwaarde voor God's vergeving?
« Reactie #14 Gepost op: november 05, 2010, 08:33:13 pm »
Dat is nou juist het grappige we kunnen juist andre vergeven omdat Jezus ons vergeven heeft. Het begint dus niet bij onze vergeving. Wat Jezus gedaan heeft zet ons juist vrij om anderen ook te vergeven. Ik geloof niet dat we vergeving kunnen verspillen, dat is echt zo duidelijk. Anders hangt het dus echt van jezelf af, dat is dan zo duidelijk. Dat klinkt dan alleen gereformeerd als het gezegd wordt, maar als je gelooft dat deze waarheid ook echt in je uitgewerkt wordt is dat het niet meer. Dan is Jezus vergeving een kracht die vrij gezet wordt om anderen ook blijmoedig te vergeven.

Als ons geloof geen werken heeft moet je je eigenlijk al afvragen of je wel op Jezus vertrouwt! Als je het van Jezus verwacht zullen de werken vanzelf gaan stromen.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Onze vergeving voorwaarde voor God's vergeving?
« Reactie #15 Gepost op: november 05, 2010, 08:58:14 pm »
Niet voor niets behandelt de heidelbergse catechismus de goede werken niet in het eerste of tweede deel, maar bij het derde deel: Onze dankbaarheid. Ook elkaar vergeven valt daar imho onder. Niet omdat je daarmee iets zou verdienen, maar omdat elkaar niet vergeven getuigt van ONdankbaarheid richting Gods vergeven. Dat is volgens mij ook wat uit die gelijkenis spreekt. En van daaruit gezien kun je dus ook zeggen: wie z'n broeder niet vergeeft, hem zal ook niet vergeven worden. Het is zo met elkaar verweven dat je het vanuit de mens gezien ook kunt omdraaien. (Andere discussie wellicht, maar zo zie ik ook het spanningsveld tussen Gods keuze voor ons en onze verantwoordelijkheid om God te dienen. Wij kunnen God niet dienen als Hij die wil niet in ons legt. Als mens heb je nog steeds de verantwoordelijkheid om je in te zetten om God te dienen. Niet om zo je redding te verdienen, maar juist omdat je al gered bent)
computerfout: een vreemde een in de byte

AVee

  • Templateontwikkelaar
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 1933
    • Bekijk profiel
Onze vergeving voorwaarde voor God's vergeving?
« Reactie #16 Gepost op: november 05, 2010, 09:53:19 pm »

quote:

farao schreef op 05 november 2010 om 20:33:
Dat is nou juist het grappige we kunnen juist andre vergeven omdat Jezus ons vergeven heeft. Het begint dus niet bij onze vergeving. Wat Jezus gedaan heeft zet ons juist vrij om anderen ook te vergeven.


Helemaal mee eens.

quote:

Ik geloof niet dat we vergeving kunnen verspillen, dat is echt zo duidelijk. Anders hangt het dus echt van jezelf af, dat is dan zo duidelijk.
En daar ben ik het niet mee eens. En aangezien die het bijbelstudie forum is, nog maar een keer, hoe leg je dit dan uit:

quote:

Mat 18:23:
Daarom is het met het koninkrijk van de hemel als met een koning die rekenschap wilde vragen van zijn dienaren. Toen hij daarmee begonnen was, bracht men iemand bij hem die hem tienduizend talent schuldig was. Omdat hij niets kon terugbetalen, gaf zijn heer bevel dat de man samen met zijn vrouw en kinderen en alles wat hij bezat verkocht moest worden, zodat de schuld kon worden ingelost. Toen wierp de dienaar zich aan de voeten van zijn heer en smeekte hem: 'Heb geduld met mij, ik zal u alles terugbetalen.' Zijn heer kreeg medelijden, hij liet hem vrij en schold hem de geleende som kwijt.

De schuld van die dienaar is nu vergeven, toch?

quote:

Toen deze dienaar naar buiten ging, trof hij daar een van de andere dienaren, die hem honderd denarie schuldig was. Hij nam hem in een wurggreep en beet hem toe: 'Betaal me alles wat je me schuldig bent!' Toen wierp deze zich voor hem neer en smeekte hem: 'Heb geduld met mij, ik zal je betalen.' Maar hij wilde daar niet van weten, integendeel, hij liet hem gevangenzetten tot hij de hele schuld zou hebben afbetaald. Toen de andere dienaren begrepen wat er gebeurd was, waren ze zeer ontdaan, en gingen ze naar hun heer om hem alles te vertellen. Daarop liet zijn heer hem bij zich roepen en hij zei tegen hem: 'Je bent een slechte dienaar. Heel die schuld heb ik je kwijtgescholden, omdat je me erom smeekte. Dan had jij toch zeker ook medelijden moeten hebben met die andere dienaar, zoals ik medelijden heb gehad met jou?' En zijn heer was zo kwaad dat hij hem in handen van de gerechtsbeulen gaf tot hij de hele schuld zou hebben terugbetaald.

En nu heeft hij zijn vergeving verspilt. Dat staat er toch gewoon?

quote:

Zo zal mijn hemelse Vader ook ieder van jullie behandelen die zijn broeder of zuster niet van harte vergeeft.

En het is niet zomaar een verhaaltje, het gaat over ons.

Ik kan hier, en in de andere teksten die al eerder genoemd zijn, niets anders uit concluderen dan dat je vergeving ook weer kwijt kunt raken. Het is, dit is tenslotte een forum, prima als je het daar niet mee eens bent, maar dan moet je dat wel uit de bijbel onderbouwen.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash