Auteur Topic: Opwekking  (gelezen 30354 keer)

Joh78

• Bekijk profiel
Opwekking
« Gepost op: november 19, 2010, 11:01:25 pm »
Ik kwam deze discussie hier nog niet tegen (of heb niet goed gezocht  :P )

De synode heeft een start gemaakt met het toelaten van opwekking in "bijzondere" erediensten. In onze gemeente is daar een heeeel voorzichtig begin mee gemaakt.

1. Is de GKV hierin te voortvarend? Het is niet God's woord en hoort dus niet thuis in de erediensten?

2. Jammer dat de GKV niet een duidelijkere lijn heeft willen kiezen in deze situatie. Met opwekking is binnen de eredienst God prima te loven en we moeten hier niet zo voorzichtig mee omgaan. Waarom opwekking wel thuis zingen maar niet in de kerkdiensten?

rtfm08

• Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #1 Gepost op: november 20, 2010, 09:57:05 am »
Volgens mij geeft de GKV hier wel een richtlijn inzake opwekkingsliederen

http://www.gkv.nl/nieuws/...-opwekkingsliederen-/222/
« Laatst bewerkt op: november 20, 2010, 10:55:10 am door rtfm08 »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #2 Gepost op: november 20, 2010, 10:27:06 am »
Linkje kan niet geopend worden zie ik.
Een nieuwe start is een nieuw begin

rtfm08

• Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #3 Gepost op: november 20, 2010, 10:55:47 am »

quote:

gaitema schreef op 20 november 2010 om 10:27:
Linkje kan niet geopend worden zie ik.
Thx,eea aangepast. ;)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #4 Gepost op: november 20, 2010, 11:43:15 am »
Ja, nu is het weer leesbaar :)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #5 Gepost op: november 20, 2010, 12:02:52 pm »

quote:

Joh78 schreef op 19 november 2010 om 23:01:
Ik kwam deze discussie hier nog niet tegen (of heb niet goed gezocht  :P )

De synode heeft een start gemaakt met het toelaten van opwekking in "bijzondere" erediensten. In onze gemeente is daar een heeeel voorzichtig begin mee gemaakt.
Je bedoelt de vorige synode neem ik aan? Momenteel is er namelijk geen synode :)

quote:

1. Is de GKV hierin te voortvarend? Het is niet God's woord en hoort dus niet thuis in de erediensten?
Vanuit de optiek van bezwaarden: ja, veel te voortvarend.
Vanuit de optiek van de mensen die evangelischer in het geloof staan: veel te langzaam.
Er is dus geen eenduidig antwoord op te geven.
Waar ik blij mee ben is dat elk lied wel getoetst wordt aan het criterium "bijbels verantwoord".
Overigens zegt dat niet dat de huidige lijst met liederen mij opwekt. Er zitten her en der wel tenenkrommende liederen tussen qua tekst om over de melodie maar te zwijgen.
Ondanks die "moeiten" kan het zingen van een lied gewoon passen bij de rest van de dienst. Daarom denk ik dat je het ook niet over "opwekking" moet hebben maar over liederen uit deze tijd of zo.

quote:

2. Jammer dat de GKV niet een duidelijkere lijn heeft willen kiezen in deze situatie. Met opwekking is binnen de eredienst God prima te loven en we moeten hier niet zo voorzichtig mee omgaan. Waarom opwekking wel thuis zingen maar niet in de kerkdiensten?

Volgens mij is er wel een hele duidelijke lijn gekozen, lees de besluiten maar eens.
Maar waarom niet?
Mogelijk omdat er mensen zijn die er moeite mee hebben dat deze liederen gezongen worden? Of omdat er mensen zijn die helemaal echt anti zijn? Of omdat het niet in onze cultuur past op dit moment? Of omdat we als kerken genoeg onrust kennen en dat niet willen voeden? Mogelijk omdat.....
Er zijn heel veel redenen om iets wel te doen maar ook heel veel om het niet te doen :)

Je zingt thuis misschien ook wel eens een liedje van Queen mee neem ik aan. Is het criterium dan "wat thuis kan kan ook in de kerk" of is het criterium anders?
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #6 Gepost op: november 20, 2010, 12:17:12 pm »
De site ziet er wijs uit, zeg ik als buitenstaander :)
« Laatst bewerkt op: november 20, 2010, 12:19:37 pm door gaitema »

Joh78

• Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #7 Gepost op: november 20, 2010, 01:04:43 pm »
Riemer;

Inderdaad de vorige synode, waarvan jij prima op de hoogte was.

Wat betreft de duidelijke lijn; waar komt die eerste plaats van de psalmen en gezangen vandaan?

Je geeft aan dat van sommige "opwekkingsliederen" (lees liederen van deze tijd) de melodie je niet aanstaat. Ligt dit aan het lied of aan de wijze waarop binnen de GKV naar muziek in de erediensten gekeken wordt? Zoek hetzelfde nummer eens op op b.v. Youtube en kijk dan nog eens naar die melodie.

Ook vraag ik me af wat de echte reden is van de mensen die tegen de opwekking zijn of daar bezwaar tegen hebben. Je geeft aan dat er om de lieve vrede niet tot een directe invoering van alle opwekking wordt overgegaan. Bezwaren van mensen die tegen opwekking zijn is vaak dat deze liederen in veel gevallen over een gevoel gaan, en vervolgens gaan we ze niet zingen om het gevoel van deze mensen?

Wat betreft de nummers van Queen of zelfs van Halen dan denk ik toch dat wel duidelijk is dat God daar zeker niet in / mee geeerd wordt.

Tot slot; in een recent schrijven van de deputaten las ik laatst b.v. dat sommige opwekkingsliederen niet gezongen worden omdat die een te directe omgang met God zouden veronderstellen. Kunnen we een te directe omgang met God hebben?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #8 Gepost op: november 20, 2010, 01:15:48 pm »

quote:

Joh78 schreef op 20 november 2010 om 13:04:
Riemer;

Inderdaad de vorige synode, waarvan jij prima op de hoogte was.

Wat betreft de duidelijke lijn; waar komt die eerste plaats van de psalmen en gezangen vandaan?
Dat hebben we te danken aan Calvijn cc vrees ik.
Overigens is er een heldere lijn in de stukken van de synode: de Psalmen hebben een bijzondere plaats in de liturgie. Dat is ook niet zo vreemd als je bedenkt dat we uit de RK komen en daar de psalmen zeer belangrijk zijn in de liturgie. Het is ook niet fout denk ik.

quote:

Je geeft aan dat van sommige "opwekkingsliederen" (lees liederen van deze tijd) de melodie je niet aanstaat. Ligt dit aan het lied of aan de wijze waarop binnen de GKV naar muziek in de erediensten gekeken wordt? Zoek hetzelfde nummer eens op op b.v. Youtube en kijk dan nog eens naar die melodie.
Zelfs dan.
Een lied moet zingbaar zijn met de gemeente. Dat zijn een aantal liederen niet (wat evengoed geldt voor het Liedboek en een enkele geneefse pslammelodie!).

quote:

Ook vraag ik me af wat de echte reden is van de mensen die tegen de opwekking zijn of daar bezwaar tegen hebben. Je geeft aan dat er om de lieve vrede niet tot een directe invoering van alle opwekking wordt overgegaan. Bezwaren van mensen die tegen opwekking zijn is vaak dat deze liederen in veel gevallen over een gevoel gaan, en vervolgens gaan we ze niet zingen om het gevoel van deze mensen?
Nee hoor, die bezwaren gaan toch echt wel verder.
http://www.eeninwaarheid.nl/index.php?cat=20&item=3048
Op die site staat allerhande info over de bezwaren tegen wat dan ook.
Wat in alles sterk naar voren komt is het eenzijdige van opwekkingsliederen.
Of dat werkelijk zo is laat ik in het midden, ik ken ze niet allemaal namelijk.
Daarnaast kun je je voorstellen dat mensen ook inhoudelijk bezwaar hebben tegen de teksten van de liederen. Dat geldt ws. niet voor het hele genre maar voor een aantal daarvan. Een overzicht kan ik zo snel niet vinden.

quote:

Wat betreft de nummers van Queen of zelfs van Halen dan denk ik toch dat wel duidelijk is dat God daar zeker niet in / mee geeerd wordt.
HEt geeft aan dat lang niet alles wat je thuis doet past in de samenkomsten :)

quote:

Tot slot; in een recent schrijven van de deputaten las ik laatst b.v. dat sommige opwekkingsliederen niet gezongen worden omdat die een te directe omgang met God zouden veronderstellen. Kunnen we een te directe omgang met God hebben?
Kun je de tekst even linken van dat recente schrijven?

rtfm08

• Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #9 Gepost op: november 20, 2010, 01:24:39 pm »

quote:

Joh78 schreef op 20 november 2010 om 13:04:

Smaken verschillen en zie het ook als humor.

Ik ben geen GKV-lid meer maar was onlangs nog in een GKV dienst.Daar werd ook opwekking gezongen.Prima maar je ziet dan wel een merkwaardig fenomeen.De een gaat staan,de ander begint zijn hand omhoog te doen de volgende begint te zwaaien enz enz.Voor mij als buitenstaander moest ik eerst lachen en toen ik zag dat er gaandeweg meer mensen gingen staan dacht ik wat een puinhoop is dit !

Misschien is het ook wel nuttig om wat meer naar de achtergrond van deze liederen te kijken,waar komen ze vandaan,wat is de inhoud en is alles wat gewijzigd wordt ook goed.

Maar goed zoals ik al wel eens eerder heb aangegeven,ik ben te lang uit de GKV om over bepaalde dingen nog iets te kunnen zeggen,maar dat het nu 180 graden gedraaid is is mij wel duidelijk geworden.

Veranderen is op zich niks op tegen maar de vraag is vanuit welke attitude,de ik-regeer houding en en ik vind of is het startpunt de bijbel en wat staat daar.Lastig in deze tijden.

Joh78

• Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #10 Gepost op: november 20, 2010, 01:26:01 pm »
Riemer,

Ik kan in heel veel met je meegaan. Toch vind ik het jammer dat er geen keus is gemaakt om de liederen van deze tijd mee te nemen in de liturgie en gewoon vrij te geven voor algemeen gebruik. Nu moet de liturg zich "verdedigen" voor de keuze van opwekking terwijl hij m.i. prima in staat is een evenwichtig liturgie samen te stellen.

Ook ik ben van mening dat psalmen en gezangen zeker thuis horen in de eredienst maar dat er ook ruimte mag zijn voor de liederen van deze tijd.

Een link van het schrijven van de deutaten kerkmuziek heb ik niet. Weet niet of dit gepubliceerd is op het wijde web. Hierbij de letterlijke tekst uit het schrijven:

Een opvatting  die suggereert dat de gelovige het heil hier en nu in bezit heeft of soms ook een te directe omgang met de heilige God.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #11 Gepost op: november 20, 2010, 01:49:28 pm »

quote:

Joh78 schreef op 20 november 2010 om 13:26:
Riemer,

Ik kan in heel veel met je meegaan. Toch vind ik het jammer dat er geen keus is gemaakt om de liederen van deze tijd mee te nemen in de liturgie en gewoon vrij te geven voor algemeen gebruik. Nu moet de liturg zich "verdedigen" voor de keuze van opwekking terwijl hij m.i. prima in staat is een evenwichtig liturgie samen te stellen.
De liturg moet zich sowieso verantwoorden als dat gevraagd wordt dus dat maakt niet zoveel uit.
Ik weet niet of er gemeenten zijn die voorgangers weren om de opbouw van hun liturgie trouwens. Zouden die er zijn?

quote:

Ook ik ben van mening dat psalmen en gezangen zeker thuis horen in de eredienst maar dat er ook ruimte mag zijn voor de liederen van deze tijd.
Vandaar ook dat ik de term "opwekking"  eigenlijk helemaal niet van toepassing vindt. Het zijn gewoon liederen die onder LUAB vallen: liederen uit andere bundels.
Overigens vind je hier het rapport 2008.

quote:

Een link van het schrijven van de deutaten kerkmuziek heb ik niet. Weet niet of dit gepubliceerd is op het wijde web.
Jammer, een losse quote zegt namelijk niets. Als het een officieel schrijven is dan zal het wel ergens vindbaar moeten zijn denk ik.
« Laatst bewerkt op: november 20, 2010, 01:59:20 pm door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #12 Gepost op: november 20, 2010, 06:07:06 pm »
Een meer dan interessant artikel tref je hier aan.

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #13 Gepost op: november 20, 2010, 06:07:31 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 20 november 2010 om 13:24:
[...]
De een gaat staan,de ander begint zijn hand omhoog te doen de volgende begint te zwaaien enz enz.Voor mij als buitenstaander moest ik eerst lachen en toen ik zag dat er gaandeweg meer mensen gingen staan dacht ik wat een puinhoop is dit !

Die 'puinhoop' is nog niks vergeleken met wat er in de toekomst ooit komt, zoals uit openbaring 7 blijkt:

9 Daarna zag ik, en zie, een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle volk en stammen en natiƫn en talen stonden voor de troon en voor het Lam, bekleed met witte gewaden en met palmtakken in hun handen.
10 Luid riepen ze: ‘De redding komt van onze God die op de troon zit en van het lam!’    11 En al de engelen stonden rondom de troon en de oudsten en de vier dieren, en zij wierpen zich op hun aangezicht voor de troon en aanbaden God,12 met de woorden: ‘Amen! Lof, majesteit en wijsheid, dank en eer en macht en kracht komen onze God toe, tot in eeuwigheid. Amen.’

Kan je t je voorstellen, een ontelbare schare vanuit de hele wereld ... de een roepend, de ander zingend, de een zittend de ander staand, de een met handen in de lucht de ander klappend ...
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #14 Gepost op: november 20, 2010, 09:52:46 pm »
Modbreak:
Laten we de discussie bij het onderwerp houden, Opwekking (dus is Van Halen offtopic) in de GKV (en dus is wat ze in andere kerken doen offtopic).
Verplaatst naar GL, de TS wil het duidelijk over de GKV hebben.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash