Auteur Topic: Opwekking  (gelezen 30875 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #120 Gepost op: december 04, 2010, 02:31:44 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 04 december 2010 om 14:07:
[...]

Ik denk dat er wel veel zaken gebeuren die jij en ik niet zien
 ;)
Er gebeurd gelukkig altijd wel wat, maar zonder engelen was het nog een stuk minder.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #121 Gepost op: december 04, 2010, 06:06:47 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 december 2010 om 14:30:
[...]

Maar het is niet God die ons zondig maakte. Dat waren we zelf. Dat is onze eigen keuze geweest. Omdat we vervolgens dood waren, moest Hij ons weer tot leven wekken, maar Hij dwingt niemand. als mensen niet willen, dan doet Hij inderdaad nada, noppes, niets.
Vraag dat aan Paulus... zeg dat tegen de farao van Egypte. God doet wel degelijk (ook, of juist) dingen die wij niet willen.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #122 Gepost op: december 04, 2010, 11:18:08 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 december 2010 om 01:21:
[...]

Nunc verwoord wel mooi de leer van de uitverkiezing zoals het geprecenteerd wordt in gereformeerde kringen. Alsof God je geen keuzevrijheid geeft en alles van Hem afhangt.
Zonder gekheid verkeer je zelf in die kringen. De PKN aanvaard namelijk die leer :)
Lees de tekst van Nunc eens in het licht van psalm 139?
Denk je nu werkelijk dat jij als mens (lees: wezen in zonde) ook maar een drupje kunt doen?
Nee, God bepaald ( en daarmee sluit ik een vrije wil niet geheel uit. David was een man naar Gods hart maar bedonderde de kluit wel rondom Uria en Batsheba bv.).
Of ben je van mening, en dat zou kunnen, dat de mens zichzelf aantrekkelijk voor God kan maken of dat de mens zijn eigen redding kiest?
Het zou ook nog kunnen dat je van mening bent dat God de gehele mensheid zal redden, ook de ongelovigen. Roep maar wat zou ik zeggen :)

quote:

Voor mij zeer ongeloofwaardig. Waarom zou God ons laten kiezen, als wij het toch weer niet doen? Het is altijd en God en de mensen.
Waarvan akte. Even een zijweg en offtopic:wat doe je dan in de PKN? maar dat is geen onderwerp hier natuurlijk.
Je bent lid van een kerk die de DL en de NGB onderschrijven. Kennelijk ben je het daar niet mee eens. Kun je dat uitlichten hier?

quote:

Daarbij: dit is juist de reden waarom er zoveel gereformeerden amper gebrand zijn om iets te ondernemen voor hun geloof. Je zou toch immers geroepen moeten zijn? Dan ervaren ze niets, dus wachten ze maar af. Een zeer verlammende uitwerking. Zeer verlauwend.

Wat een onzinnige kul en waarom zo'n kwetsende opmerking over gereformeerden?
Dat de gereformeerden die jij kent zo zijn, is dat dan een regel of zo? Daarnaast: je bent zélf lid van een kerk waarin de gereformeerde kerk is opgegaan? Hoe verhoudt zich dan leer tegenover leven en keuzes maken?
HEt kan toch niet zo zijn dat je volledig de predestinatie ontkent maar wel lid bent van een club die dat belijdt? Beste Gait, dan klopt er toch iets niet?

Maar nee, het is verheffend als mensen een MacDonaldsgeloof gaan verkondigen.....
Volgens mij zit jij in een kerk die ook belofte EN eis wenst te verkondigen. let op het EN.
Het is niet enkel de belofte, er zit ook een eis aan het verbond.
Exact het laatste ontbreekt wel vaak in liederen in het opwekking genre.
En ik maak me derhalve wel zorgen om wat er gezongen wordt of gezongen gaat worden.
Simpele teksten als "als een roos geplukt en weggegooid"  die aan alle kanten niet bijbels te relativeren zijn, groeien in de mensen.
Er zijn (ook bij het LvdK en andere gezangen) veel vragen te stellen over de houdbaarheid van liederen ten opzichte van wat de Bijbel leert.
« Laatst bewerkt op: december 05, 2010, 12:07:55 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #123 Gepost op: december 05, 2010, 12:11:31 am »

quote:

gaitema schreef op 04 december 2010 om 14:30:
[...]

Maar het is niet God die ons zondig maakte. Dat waren we zelf. Dat is onze eigen keuze geweest. Omdat we vervolgens dood waren, moest Hij ons weer tot leven wekken, maar Hij dwingt niemand. als mensen niet willen, dan doet Hij inderdaad nada, noppes, niets.

Nee?
Wil je in het OT even de roepingen van de profeten na gaan lezen????
Hij dwingt niemand? Samuel werd -tig keer geroepen bijvoorbeeld.
Wie is er nu baas in welk leven?
Jij zult zeggen: Ja maar Samuel zei zelf"hier ben ik heer, spreek".
Maar wie riep er steeds???

Een oude dominee leerde mij dit verhaal.
Jij ligt in het water en dreigt te verzuipen.
God gooit je een reddingsboei toe en je wordt door de boei gered.
Wat zeg je dan: "Ik heb gekozen voor de boei en mezelf gered"?
Lijkt me niet. Je dankt de werper van de boei.

IN het licht van Opwekking: wordt er niet teveel gezongen over onze stap naar God en te weinig over Zijn werk naar ons?
« Laatst bewerkt op: december 05, 2010, 12:12:25 am door Riemer Lap »

rtfm08

• Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #124 Gepost op: december 05, 2010, 12:23:52 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 december 2010 om 00:11:
IN het licht van Opwekking: wordt er niet teveel gezongen over onze stap naar God en te weinig over Zijn werk naar ons?
Dat risico is aanwezig (maar niet alleen bij opwekking).Ik denk dat wij niet moeten vergeten dat God ons niet nodig heeft maar wij Hem wel.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #125 Gepost op: december 05, 2010, 12:37:43 am »

quote:

rtfm08 schreef op 05 december 2010 om 00:23:
[...]

Dat risico is aanwezig (maar niet alleen bij opwekking).Ik denk dat wij niet moeten vergeten dat God ons niet nodig heeft maar wij Hem wel.
_O_  d:)b Ofwel:amen :)

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #126 Gepost op: december 05, 2010, 02:53:07 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 december 2010 om 23:18:
[...]
 Zonder gekheid verkeer je zelf in die kringen. De PKN aanvaard namelijk die leer :)
Lees de tekst van Nunc eens in het licht van psalm 139?
Denk je nu werkelijk dat jij als mens (lees: wezen in zonde) ook maar een drupje kunt doen?
Nee, God bepaald ( en daarmee sluit ik een vrije wil niet geheel uit. David was een man naar Gods hart maar bedonderde de kluit wel rondom Uria en Batsheba bv.).
Of ben je van mening, en dat zou kunnen, dat de mens zichzelf aantrekkelijk voor God kan maken of dat de mens zijn eigen redding kiest?
Het zou ook nog kunnen dat je van mening bent dat God de gehele mensheid zal redden, ook de ongelovigen. Roep maar wat zou ik zeggen :)

[...]
 Waarvan akte. Even een zijweg en offtopic:wat doe je dan in de PKN? maar dat is geen onderwerp hier natuurlijk.
Je bent lid van een kerk die de DL en de NGB onderschrijven. Kennelijk ben je het daar niet mee eens. Kun je dat uitlichten hier?

[...]

Wat een onzinnige kul en waarom zo'n kwetsende opmerking over gereformeerden?
Dat de gereformeerden die jij kent zo zijn, is dat dan een regel of zo? Daarnaast: je bent zélf lid van een kerk waarin de gereformeerde kerk is opgegaan? Hoe verhoudt zich dan leer tegenover leven en keuzes maken?
HEt kan toch niet zo zijn dat je volledig de predestinatie ontkent maar wel lid bent van een club die dat belijdt? Beste Gait, dan klopt er toch iets niet?

Nou niet direct zo opstuiven!
Maar het is overigens misschien best een idee om een apart topic over predestinatie te openen.

Zie over de PKN en de DL ook maar eens deze pagina.

http://www.kerknieuws.nl/debat.asp?oId=54

uit genoemde pagina:
"2 van de 3 PKN-predikanten hebben niks meer met de Dordtse Leerregels en vrijwel alle predikanten zien belijdenisgeschriften als menselijke interpretaties die open staan voor kritiek. Hieronder een aantal reacties op deze onderzoeksresultaten."

(De reacties zijn zowel van "clubs" binnen als buiten de PKN.)

Tja, dan kan je niet alleen Gaitema onder de neus gaan wrijven dat hij op een plek blijft zitten waar hij niet past!

quote:

Maar nee, het is verheffend als mensen een MacDonaldsgeloof gaan verkondigen.....
Volgens mij zit jij in een kerk die ook belofte EN eis wenst te verkondigen. let op het EN.
Het is niet enkel de belofte, er zit ook een eis aan het verbond.
Exact het laatste ontbreekt wel vaak in liederen in het opwekking genre.
En ik maak me derhalve wel zorgen om wat er gezongen wordt of gezongen gaat worden.
Simpele teksten als "als een roos geplukt en weggegooid"  die aan alle kanten niet bijbels te relativeren zijn, groeien in de mensen.
Er zijn (ook bij het LvdK en andere gezangen) veel vragen te stellen over de houdbaarheid van liederen ten opzichte van wat de Bijbel leert.
« Laatst bewerkt op: december 05, 2010, 03:15:17 am door Trajecto »

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #127 Gepost op: december 05, 2010, 09:17:47 am »

quote:

[...]
Nu is de vraag of deze reddingsboei voor iedereen is bedoeld of voor een select gezelschap?

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #128 Gepost op: december 05, 2010, 09:24:15 am »

quote:

rtfm08 schreef op 05 december 2010 om 00:23:
[...]

Nee, God heeft ons niet nodig, maar hij heeft wel bewogenheid met elk mens.

2 petrus 3

9 De Heer is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen menen; hij heeft alleen maar geduld met u, omdat hij wil dat iedereen tot inkeer komt en niemand verloren gaat.

een tekst die nu niet echt past binnen de predestinatieleer en om die reden is er een andere gedachtegang te vinden in opwekking. niet als onheilig bedoelt.
misschien is het goed te beseffen dat arminius in deze tijd wellicht een stevige bonder zou zijn? dat de remonstranten en na zijn dood een zooitje van hebben gemaakt heeft niets meer te maken met de opvattingen van arminius.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #129 Gepost op: december 05, 2010, 10:03:34 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 december 2010 om 23:18:
(...)
Simpele teksten als "als een roos geplukt en weggegooid"  die aan alle kanten niet bijbels te relativeren zijn, groeien in de mensen.(...)
om het even nog ingewikkelder te maken (we zijn immers gereformeerden, dan mag dat B) ). Persoonlijk vind ik de engelse (originele?) versie van het lied waar je hier naar verwijst wel heel mooi. En volgens mij is het heel bijbels. De nederlandse versie (de vertaling?) vind ik slapjes.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #130 Gepost op: december 05, 2010, 01:41:24 pm »

quote:

Nee?
Wil je in het OT even de roepingen van de profeten na gaan lezen????
Hij dwingt niemand? Samuel werd -tig keer geroepen bijvoorbeeld.
Wie is er nu baas in welk leven?
Jij zult zeggen: Ja maar Samuel zei zelf"hier ben ik heer, spreek".
Maar wie riep er steeds???

Wat deed Jona toen God hem riep? En wat deed Mozus toen God hem zei niet met hem mee de woestijn in te gaan? Wat deed God toen? Ja God treed op, maar geeft je wel de ruimte tot het maken van keuzes en reageerd daar ook nog eens op.

Daar ging een preek bij ons nog over. Wat deed de Vader toen zijn verloren zoon de buit wilde nemen om bij hem van land te vertrekken? Wij zouden wellicht gezegd hebben: "geen denken aan! Jij blijft mooi hier! Hier bij je vader is het goed!"

Maar de Vader liet hem gaan. Hij dwong niet en stond op de uitkijk.

Het was deze emeritusdominee die ook van de landman met zijn twee zonen sprak. De vader had twee zonen en vroeg hen om bij hem te helpen in de wijngaard. De ene zoon zei: "ja, dat doe ik", maar hij kwam niet. De andere zoon zei "nee!", maar hij kwam toch. Jezus vroeg aan zijn omstanders: "aan wie heb je het meeste gehad?" De schriftgeleerden zeiden: "de zoon die toch kwam."

Ook in dit verhaal dwingt de vader niet, volgens de dominee. Hij stelt de vraag en wie "ja"doet, al zei hij "nee" zal hij het meeste aan hebben.

Waarop Jezus zei tegen de schriftgeleerden: "ik zeg jullie, er zullen vele hoeren en tollenaars voor jullie het koninkrijk binnen gaan. De eersten zullen de laatsten zijn!"

Open vraag en antwoord.

quote:

Als je me vraagt wat ik zeg, dan geef ik daar graag een antwoord op. Als je zelf een antwoord geeft op jouw vraag aan mij, dan hoef je de vraag niet te stellen :+

God werpt je inderdaad die boei toe. Hij heeft de boei naar de hele wereld geworpen, maar slechts enkelen lieten zich redden. Dat is de mensheid zelf persoonlijk kwalijk te noemen. Anders zou het Gods eigen schuld immers zijn dat de wereld kapot is gemaakt door de mensen. Dan krijgt God de schuld van alles. Het is echter onze eigen verantwoordelijkheid of we Zijn Heilbrengende rechterhand aanpakken of niet. Wel is het zo dat  zonder Hem niets  kunnen doen.

quote:

Als je de werper dankt voor die boei, dan is dat ook je eigen keus. Anders hoef je God namelijk niet te danken. Wat voor nut heeft het als je Hem toch niet zou kunnen danken? :9

Wel krijg je hulp van Jezus in het danken. Niets kan je alleen doen. Je kan niet eens zonder Hem ademhalen en toch heb je een vrije keus in je leven en geeft God je de vrijheid.

quote:

Dat zou best kunnen. Het evenaard de Psalmen niet. Met Opwekking heb ik me laten vertellen is het zo dat ze daar ook niet voor geschreven zijn. De schrijvers van Opwekking wilden puur lofprijs en aanbiddingsnummers schrijven. Het was ze helemaal niet erom bedoeld het als vervanging van geestelijke liederen in de kerk te gebruiken. eigenlijk is het uit de hand gelopen. Ze dienden slechts als aanvulling. In dat licht bekeken voldoet de liederen wel aan hun doel. Puur danken voor het toewerpen van de boei. Het doel van die liederen was niet om van de boei te zingen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #131 Gepost op: december 05, 2010, 01:58:05 pm »
offtopic:Het zal voor het eerst zijn maar lees ik hier enig Remonstrants denken?
Jona die weg kan lopen voor de voorzienigheid van God?
Lees het verhaal even goed.
WIE liet het stormen, WIE bepaald Jona bij zijn daad?
Jona zelf?

Nope, noppes, nada.
De DL zijn daarin overigens goed onderbouwd. Open maar een draadje voorzienigheid en ik verwijs je naar datgene wat je eigen kerkgenootschap leert :)
« Laatst bewerkt op: december 05, 2010, 03:48:11 pm door Riemer Lap »

rtfm08

• Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #132 Gepost op: december 05, 2010, 03:32:23 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 december 2010 om 09:24:
[...]

Nee, God heeft ons niet nodig, maar hij heeft wel bewogenheid met elk mens.

2 petrus 3

9 De Heer is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen menen; hij heeft alleen maar geduld met u, omdat hij wil dat iedereen tot inkeer komt en niemand verloren gaat.

Oneindig veel geduld !
Maar niet eeuwig maar gelukkig ga ik daar niet over.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #133 Gepost op: december 05, 2010, 05:05:57 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 december 2010 om 13:58:
[ot]Het zal voor het eerst zijn maar lees ik hier enig Remonstrants denken?Joost mag het weten. Ik weet niets van het Remonstrants denken.

Jona die weg kan lopen voor de voorzienigheid van God?
Jona liep van God weg. Als ik jou volg, dan zou God Jona zelf hebben laten weg lopen. Dan is Jona puur een pop in Gods handen. Toch Gods eigen schuld dikke buld dat Jona weg liep.

quote:

Lees het verhaal even goed.
WIE liet het stormen, WIE bepaald Jona bij zijn daad?
Jona zelf?

Als Jona wat doet, is God dan meteen werkloos?

quote:

Nope, noppes, nada.
De DL zijn daarin overigens goed onderbouwd. Open maar een draadje voorzienigheid en ik verwijs je naar datgene wat je eigen kerkgenootschap leert :) [/ot]
Gedaan. Waar staat DL voor trouwens?

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #134 Gepost op: december 05, 2010, 06:08:48 pm »

quote:

gaitema schreef op 05 december 2010 om 17:05:
[...]

[...]

Gedaan. Waar staat DL voor trouwens?