quote:
Nunc schreef op 04 december 2010 om 09:11:[...]
knip -- sorry -- maar met knippen kan ik tenminste inhoudelijk reageren op wat je aandraagt, en niks vergeten. Ik had toch echt het idee dat ik 'knipte' op elk moment dat je een nieuw punt bereikte in je betoog.
Met veel knippen volg je de gedachtengang van de ander niet meer, is mijn ervaring. Enfin ik neem je niets kwalijk, vond alleen moeilijk een aanknopingspunt voor verdere reactie.
quote:
Ik snap wel dat het jou om die worsteling gaat, maar ik trok het bewust breder. Het argument dat 100% toch niet lukt, is geen argument om dan maar niet naar 100% (of i.i.g. zo goed/veel mogelijk) te streven. We hebben opdracht gekregen om Jezus' onderwijs te bewaren en door te geven. Idealiter gebeurt dat voor 100%, en daar moeten we ook naar streven. Daarom is een preek niet zomaar een praatje, waarbij het niet erg is als er allerlei fouten worden gemaakt.
[...]
OK, je hebt het hier denk ik over een andere situatie dan ik. Het ging mij niet om heel onduidelijke gevallen, waarbij ik vermoed dat het onbijbels is, maar waar het veel scherper en duidelijker is. In dat geval wil ik m'n geweten niet belasten door iets wat in mijn ogen duidelijk onbijbels is, toch te zingen, nota bene in een eredienst.
Je hebt gelijk als je erop wijst dat zoiets ook 'trots' zou kunnen zijn. Het is makkelijk om je 'eigen' gelijk bovenaan te plaatsen.
Nu is het wel zo, dat je bij veel van dit soort kwesties hulp nodig hebt en ook gebruikt. De gereformeerde traditie heeft lang gepuzzeld op de vraag wat nu precies bijbels is, en daar zijn al een heleboel antwoorden uit gekomen (o.a. in de belijdenissen). Uiteraard moet je die ook steeds weer tegen het licht houden, maar ze zijn er niet voor niets. Het zou op zich al een alarmsignaal moeten zijn als een lied botst met de belijdenissen. Dan is er reden om verder te kijken.
Er gaat een hele wereld schuil achter een lied. Maar welke wereld dat dan is, daar is in het lied zelf weinig gelegenheid voor om dat tot uitdrukking te brengen. Tenzij het lied heel lang is natuurlijk. Maar ja, stel je een liedbundel voor met alle liederen zo groot als psalm 119. Dat wordt flink sjouwen met zo'n dikke bundel. En je hebt een extra lange zangdienst nodig, da's ook niet praktisch

.
Een lied is dus in het nadeel tov een preek wegens in de aard van de zaak veel beknopter. Dan moet je ook meer gaan interpreteren. Die noodzaak zie je bijv ook met bijbelteksten, iedereen kan fragmenten tegenover elkaar plaatsen die elkaar ogenschijnlijk tegen spreken. Als een tekst in de bijbel staat kan die niet 'onbijbels' zijn, dus dan weet je zeker dat de 'tegenspraak' iets is wat je niet goed begrepen hebt. Bij een liedtekst is er minder noodzaak welwillend met de context om te gaan.
Ik ontken niet dat er gevallen bestaan waar het zonneklaar is dat een lied onbijbels is. Maar bij opwekkingsliederen ben ik zulke voorbeelden nog niet tegengekomen. Ik denk in dat verband eerder aan bovengenoemde bedenkingen, voordat ik de leerstellige hakbijl erin gooi.
quote:
Nee, je stelde voor om dan gewoon niet mee te zingen. Maar wat is voor mij persoonlijk dan het verschil? Het lied negeren terwijl het er wel staat in m'n boekje, of het eruit halen?
Tja. Een van de opwekkingsliederen bevat de tekst:
'zie mij voor U staan, zondig en onrein'
Bij de charismatische gemeente waar deze strofe aan de orde was, kon de betreffende belijdenis niet door de leerstellige beugel en hun zangstem begaf hun. Ik moet bekennen dat ik me zondig en onrein voelde alleen al door op dat moment wel mee te zingen
quote:
iemand kan zeker te trots of arrogant of te zeker van zijn eigen gelijk zijn. Maar waarom altijd daarop terugvallen? We hebben niet voor niets talloze waarschuwingen in het OT en NT om kritisch te zijn, te onderzoeken, te toetsen, te bewaren, uit te kijken voor valse profeten, bij de leer te blijven, etc.. Ik ben niet van plan om dergelijke waarschuwingen minder stellig te nemen, omdat er een risico in zit dat mensen ermee aan de haal gaan.
[...]
ik zou het een interessante afwisseling vinden (en een verademing t.o.v. loeiende orgels en slechte pop-achtige bandjes in de kerk), maar als het de boel op stelten zet, en er mensen gewetensbezwaren krijgen, dan maar niet. Mijn goede gevoel gaat niet boven het gewetensbezwaar van een broer of zus in Christus.
Ik luister graag gregoriaans ter afwisseling, dat is opwekkend en tegelijk rustgevend.
[...]
quote:
Ja, of tenminste: Genade. Daar begint het, bij God die de wereld liefhad.
Amen