Auteur Topic: Opwekking  (gelezen 30346 keer)

pyro

• Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #150 Gepost op: december 12, 2010, 07:45:05 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 12 december 2010 om 16:07:
[...]
Haha, een PKN trein ... zie de PKN dan maar meer als een maatschappij waarin verschillende treinen rondrijden ieder volgens eigen dienstregeling.
Een PKN trein is unidirectief, hij kan net zo makkelijk vooruit (progressieve richting) als in tegengestelde richting (conservatief), en op ieder traject waar de Heilige Geest rails legt (H)

quote:

Vrees dat jou oplossing weinig zoden aan de dijk zet, hoe wenselijk is het dat kinderen dan maar gaan zingen waar men zich mogelijk wel of niet in kan vinden? EO is in dit verband ook geen kerkgenootschap, EO is een omroep op tv en houdt geen aan een kerkgenootschap gebonden kerkdiensten.
Da's waar, maar betekent nog niet dat oplossingen van de EO per definitie in kerkelijk verband onbruikbaar zouden zijn.
« Laatst bewerkt op: december 12, 2010, 07:57:08 pm door pyro »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #151 Gepost op: december 12, 2010, 11:07:40 pm »
.
« Laatst bewerkt op: december 13, 2010, 09:51:47 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

rtfm08

• Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #152 Gepost op: december 12, 2010, 11:49:58 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 12 december 2010 om 00:45:
Ik blijf van mening dat je het gewoon Liederen Uit Andere Kring moet noemen.
Of LUAB zoals een interne GKV term is.
Dan ben je van het opwekkingsallergiereageren af en kun je het over de inhoud hebben.
Net zo goed als je JodeHeer op inhoud gaat toetsen doe je dat ook met de aanwezige psalmberijmingen, de bestaande en beschikbare gezangen (mijn vader weigerde bv Mijn verlosser hangt aan' t kruis te zingen omdat de Verlosser een Opgestane Heer is) gaat toetsen etc.
Alles over één kam scheren is in dat opzicht dan weer wel een goede optie :)
Opwekking is op zich prima alleen als jullie synode zoveel kritische opmerkingen plaatst en mensen beginnen alvast met zingen van deze liederen zonder dat de deputaten die onderzoek zouden een lijst vrijgeven wat is dan de meerwaarde van al deze stappen ?

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #153 Gepost op: december 13, 2010, 12:25:02 am »

quote:

rtfm08 schreef op 12 december 2010 om 23:49:
[...]

Opwekking is op zich prima alleen als jullie synode zoveel kritische opmerkingen plaatst en mensen beginnen alvast met zingen van deze liederen zonder dat de deputaten die onderzoek zouden een lijst vrijgeven wat is dan de meerwaarde van al deze stappen ?

Komt omdat we geen topdown maar bottumup kerken zijn vrees ik.
Maar ja, als kerk A de bottum Upheft en dat zo wil in zijn gemeente dan lijkt dat te kunnen (waarmee we aardig op de CGK en NGK lijken overigens).
Waar ik op doelde was dat mensen nogal anti het woord opwekking zijn.
Noem het anders, voorkom gezeur over de term. Per saldo zijn het vaak ook geen "opwekkingsliederen"  maar liederen uit andere kring (vaak vertaald uit het Engels).
Daarnaast heb ik wel moeite met opmerkingen als "gebruiken in bijzondere situaties" etc.
Elke samenkomst is bijzonder, het is namelijk nogal bijzonder dat mensen elkaar opzoeken en God ontmoeten :)
Dus: in elke dienst kun je het zingen zonder bezwaar.
Volgens mij moet het zijn: ja of nee zingen.
NIet: Het kan eigenlijk alleen maar als het bijzonder is. Dan moet je immers een omschrijving van bijzonder gaan maken. Als je dat doet dan is iets niet meer bijzonder dus :(
Je laat ze wel of niet toe in de samenkomsten. PUNT.
Dat halfwasgedoe houd ik dus niet zo van....
Mail me maar als je wat wilt weten

rtfm08

• Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #154 Gepost op: december 13, 2010, 12:33:40 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 13 december 2010 om 00:25:
[...]

Dat komt mi door het iedereen een beetje te vriend willen houden.Overigens zijn de engelse teksten mooier en de vertaling wil zoals hier als eens gezegd nogal afwijken (in NL)

:)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #155 Gepost op: december 13, 2010, 12:42:59 am »

quote:

rtfm08 schreef op 13 december 2010 om 00:33:
[...]

Dat komt mi door het iedereen een beetje te vriend willen houden.Overigens zijn de engelse teksten mooier en de vertaling wil zoals hier als eens gezegd nogal afwijken (in NL)

:)

Dat "te vriend houden" lijkt inderdaad mee te spelen.
Ben benieuwd wat de synode Harderwijk 2011 gaat brengen. Nog 1,5 maand en ze starten :)
Mail me maar als je wat wilt weten

pyro

• Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #156 Gepost op: december 14, 2010, 04:36:50 pm »

quote:

okay, duidelijk punt  :ja:

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #157 Gepost op: december 14, 2010, 06:10:26 pm »
:D

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Opwekking
« Reactie #158 Gepost op: december 14, 2010, 06:12:56 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 13 december 2010 om 00:25:
[...]

Komt omdat we geen topdown maar bottumup kerken zijn vrees ik.
Maar ja, als kerk A de bottum Upheft en dat zo wil in zijn gemeente dan lijkt dat te kunnen (waarmee we aardig op de CGK en NGK lijken overigens).
Waar ik op doelde was dat mensen nogal anti het woord opwekking zijn.
Noem het anders, voorkom gezeur over de term. Per saldo zijn het vaak ook geen "opwekkingsliederen"  maar liederen uit andere kring (vaak vertaald uit het Engels).
Daarnaast heb ik wel moeite met opmerkingen als "gebruiken in bijzondere situaties" etc.
Elke samenkomst is bijzonder, het is namelijk nogal bijzonder dat mensen elkaar opzoeken en God ontmoeten :)
Dus: in elke dienst kun je het zingen zonder bezwaar.
Volgens mij moet het zijn: ja of nee zingen.
NIet: Het kan eigenlijk alleen maar als het bijzonder is. Dan moet je immers een omschrijving van bijzonder gaan maken. Als je dat doet dan is iets niet meer bijzonder dus :(
Daar heb je een punt. Dat denk ik ook wel eens.