Auteur Topic: Nieuw topic over eindtijdverwachtingen  (gelezen 26326 keer)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Nieuw topic over eindtijdverwachtingen
« Gepost op: november 22, 2010, 12:46:32 pm »
Mag een pastor, kerkelijk leraar, predikant uitspraken doen over zijn/haar verwachtingen t.a.v. het “einde der tijden”??

In een ander topic liep een discussie vast op “persoonlijke issues”. Een van de vragen die speelde was of een “gespannen eindtijdverwachting” een “modern, tijdsgebonden fenomeen” was, of dat de Kerk altijd al Christus wederkomst verwachtte als “een gebeurtenis die zich op ieder moment plots zou kunnen gaan voordoen”.

Bestaan er “tekenen der tijden” die geduid zouden kunnen en/of mogen worden als tekenen van een naderende Eindtijd? Mogen we daar uitspraken over doen? Wat zou het nut kunnen zijn van het duiden van die waargenomen tekenen? Waarom zouden we daar uitspraken over doen?

Als eerste aanzet tot een “doorstart” van dit onderwerp zou ik een uitspraak uit een ver verleden willen aanhalen. Hij is van paus Gregorius (de grote) uit zijn Dialogen, boek III.38.

quote:

Then the man of God rose up, and fell to his prayers with many tears: and straight after, those fearful sights in heaven followed; to wit, fiery lances, and armies appearing from the north. Straight after likewise the barbarous and cruel nation of the Lombards, drawn as a sword out of a sheath, left their own country, and invaded ours: by reason whereof the people, which before for the huge multitude were like to thick corn-fields, remain now withered and overthrown: for cities be wasted, towns and villages spoiled, churches burnt, monasteries of men and women destroyed, farms left desolate, and the country remaineth solitary and void of men to till the ground, and destitute of all inhabitants: beasts possessing those places, where before great plenty of men did dwell. And how it goeth in other parts of the world I know not, but here in this place where we live, the world doth not foretell any end, but rather sheweth that which is present and already come. Wherefore so much the more zealously ought we to seek after eternal things, by how much we find all temporal so quickly to be fled and gone. Surely this world were to be contemned, although it did flatter us, and with pleasant prosperity contented our mind: but now, seeing it is fraught with so many miseries and divers afflictions, and that our sorrows and crosses do daily increase and be doubled, what doth it else but cry unto us that we should not love it?
Voor degene die geinteresseerd is: ik heb hier de Latijnse tekst van dit gedeelte gevonden:

quote:

Tunc vir Dei surrexit, seque in orationis lamentum dedit.
Mox enim illa terribilia in coelo signa secuta sunt, ut
hastae atque acies igneae ab Aquilonis parte viderentur.
Mox effera Langobardorum gens de vagina suae
habitationis educta, in nostram cervicem grassata est
atque humanum genus, quod in hac terra prae nimia
multitudine quasi spissae segetis more surrexerat,
succisum aruit. Nam depopulatae urbes, eversa castra,
concrematae ecclesiae, destructa sunt monasteria
virorum ac feminarum, desolata ab hominibus praedia,
atque ab omni cultore destituta, in solitutudine vacat
terra, nullus hanc possessor inhabitat, occupaverunt
bestiae loca quae prius multitudo hominum tenebat. Et
quid in aliis mundi partibus agatur, ignoro. Nam in hac
terra, in qua nos vivimus, finem suum mundus jam non
nuntiat, sed ostendit.
Tanto ergo nos necesse est
instantius aeterna quaerere, quanto a nobis cognoscimus
velociter temporalia fugisse. Despiciendus a nobis hic
mundus fuerat, etiam si blandiretur, si rebus prosperis
demulceret animum; at postquam tot flagellis premitur,
tanta adversitate fatigatur, tot nobis quotidie dolores
ingeminat, quid nobis aliud quam ne diligatur clamat?
Multa autem fuerant quae adhuc de electorum factis
narrari debuissent, sed haec silentio supprimo, quia ad
alia festino.
Maar in het land waarin wij leven, geeft de wereld niet slechts een vooraankondiging van haar einde, maar laat zij dat einde al openlijk zien….

Gregorius duidt het huishouden van de Longobarden in zijn diocees Latium (omstreeks het jaar 600 n. Chr.) als “een zichtbaar teken van het einde van de wereld”… Deed hij zijn uitspraak met onderstaand Bijbelgedeelte in zijn achterhoofd?

Mat 24: 6 Jullie zullen berichten horen over oorlogen en oorlogsdreiging. Laat dat je dan niet verontrusten, die dingen moeten namelijk gebeuren, al is daarmee het einde nog niet gekomen. (audituri autem estis proelia et opiniones proeliorum videte ne turbemini oportet enim haec fieri sed nondum est finis)

Was dit een toegestane uitspraak van Gregorius?? En hoe was zijn reactie op zijn waarneming? Dit was een aansporing:

Daarom moeten we ons des te ijveriger gaan richten op de eeuwige zaken, daar we maar al te duidelijk zien dat de tijdelijke zaken vluchtig zijn, en snel vergaan….

Mijn stelling: het is toegestaan om gebeurtenissen in de eigen tijd te duiden als “eindtijdtekenen”, als het doel en het effect ervan is, dat het geloof van de toehoorder hierdoor gesterkt wordt en men het eeuwige nog meer gaat verkiezen boven het aardse, het tijdelijke....
« Laatst bewerkt op: november 22, 2010, 03:35:20 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 22, 2010, 12:50:04 pm »
Een van de vragen van Riemer Lap in "dat andere topic" was:

quote: Kunnen mensen op basis van wat zij zien in de schepping en de wanorde der tijd een bepaling maken inzake de termijn waarop Christus wederkomt daarbij in acht nemende dat zelfs christus noch de uur noch de dag weet?

Ik denk dat dat inderdaad ook een heel belangrijke vraag is om in de beschouwing mee te nemen...

Om de kwestie even "uit het eigentijds, persoonlijke" te houden: is Gregorius op dit punt "zijn boekje te buiten gegaan" met de constatering dat hij in zijn eigen  woonomgeving het "einde van de wereld" met eigen ogen aan het aanschouwen was???

Harold-2

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 22, 2010, 10:21:48 pm »
Even terugkomend op dit onderwerp: Er zijn meerdere manieren om de bijbel op te vatten/te lezen.

1. de dag dat Jezus terugkomt weet niemand, alleen de Vader (dat kan nog 1000 jaar duren, maar kan ook al over een paar jaar zijn, en zelfs over een paar minuten kan het al zover zijn).

2. de dag dat Jezus terugkomt weet niemand, alleen de Vader.
maar dan met een aanvulling: voordat Jezus terugkomt moeten er nog een aantal onvervulde profetieën in vervulling gaan: bijvoorbeeld de bijeenvergadering van het 10 en 2 stammen rijk. Of een opwekking/bekering voor het Joodse volk (Romeinen 11:25 ev icm Ezechiël hst 36 en 37).

Dus als je gelooft dat er nog een aantal profetieën in vervulling moeten gaan, dan ben je denk ik eerder geneigd om zaken in een bepaald tijdsvak te gaan aanduiden. Dan krijg je dus de volgende uitleg: Jezus kan nog niet terugkomen omdat bepaalde profetieën nog niet in vervulling zijn gegaan, maar als bepaalde profetieën in vervulling gaan, kun je daar aan zien dat de komst steeds dichterbij komt.
« Laatst bewerkt op: november 22, 2010, 10:28:30 pm door Harold-2 »

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 22, 2010, 10:25:23 pm »
ik las nog ergens een opvatting

Jezus zei dat niemand de tijd wist dan de Vader, maar hij zei dit voor dat hij verheerlijkt en opgenomen was....

niet perse mijn opvatting overigens

dat was het
« Laatst bewerkt op: november 22, 2010, 10:27:03 pm door grondig christelijk »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 23, 2010, 07:46:07 pm »
"Op verzoek van P&A" (en ter verduidelijking van de bovenstaande tekst, uiteraard) heb ik hier een Nederlandse vertaling van de tekst van Gregorius (vertaling van G. Bartelink en F. van der Meer uit 2001 - met dank aan hen dus!!!):

quote:

Weldra verschenen toen die verschrikkelijke tekenen aan de hemel, zoals slangen en slaglinies van vuur in het noorden. Niet lang daarna werd het wilde volk van de Longobarden als het ware uit de schede van zijn woonplaats getrokken en woedde het tegen onze nek. Het mensdom, eens in ons land massaal als een dicht graanveld opgeschoten, werd weggemaaid en verdorde. Steden raakten ontvolkt, burchten werden tot ruines gemaakt, kerken platgebrand, mannen- en vrouwenkloosters verwoest. Landerijen werden door de bewoners aan hun lot overgelaten. Nu is het platteland leeg en ligt de grond braak, volkomen verlaten. Geen landeigenaar woont er nog. Waar vroeger tal van mensen woonden, hebben nu de wilde dieren het gebied overgenomen. Wat zich in andere delen van de wereld afspeelt, weet ik niet, maar hier in dit land waarin we leven, kondigt de wereld haar einde niet alleen aan, maar laat het al voor ieders oog zien.
Met des te meer ijver moeten we ons dus op het hemelse richten naarmate we inzien hoe snel het tijdelijke ons ontglipt. We zouden deze wereld moeten afwijzen, ook als ze ons zou willen vleien en ons hart zou willen paaien door voorspoed aan te bieden. Maar nu ze zucht onder zoveel geselstriemen en door zoveel tegenslag wordt afgemat, nu onze smart van dag tot dag verergert, wat anders roept ze ons daardoor toe dan dat we haar juist niet moeten beminnen?

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 23, 2010, 08:50:25 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 22 november 2010 om 22:25:

Jezus zei dat niemand de tijd wist dan de Vader, maar hij zei dit voor dat hij verheerlijkt en opgenomen was....

dat was het
Is dit een linkdoorverwijzing? bij mij werkt ie in ieder geval niet :(
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 23, 2010, 11:46:55 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 23 november 2010 om 19:46:
"Op verzoek van P&A" (en ter verduidelijking van de bovenstaande tekst, uiteraard) heb ik hier een Nederlandse vertaling van de tekst van Gregorius (vertaling van G. Bartelink en F. van der Meer uit 2001 - met dank aan hen dus!!!):

Mijn dank voor het speciaal uit de kast zoeken van dit boek, het opzoeken van de betreffende passage en het overtypen!
Ik zal ff kort erop reageren (zie dat het alweer laat is nl)

quote:

Weldra verschenen toen die verschrikkelijke tekenen aan de hemel, zoals slangen en slaglinies van vuur in het noorden. Niet lang daarna werd het wilde volk van de Longobarden als het ware uit de schede van zijn woonplaats getrokken en woedde het tegen onze nek. Het mensdom, eens in ons land massaal als een dicht graanveld opgeschoten, werd weggemaaid en verdorde. Steden raakten ontvolkt, burchten werden tot ruines gemaakt, kerken platgebrand, mannen- en vrouwenkloosters verwoest. Landerijen werden door de bewoners aan hun lot overgelaten. Nu is het platteland leeg en ligt de grond braak, volkomen verlaten. Geen landeigenaar woont er nog. Waar vroeger tal van mensen woonden, hebben nu de wilde dieren het gebied overgenomen. Wat zich in andere delen van de wereld afspeelt, weet ik niet, maar hier in dit land waarin we leven, kondigt de wereld haar einde niet alleen aan, maar laat het al voor ieders oog zien.
Met des te meer ijver moeten we ons dus op het hemelse richten naarmate we inzien hoe snel het tijdelijke ons ontglipt. We zouden deze wereld moeten afwijzen, ook als ze ons zou willen vleien en ons hart zou willen paaien door voorspoed aan te bieden. Maar nu ze zucht onder zoveel geselstriemen en door zoveel tegenslag wordt afgemat, nu onze smart van dag tot dag verergert, wat anders roept ze ons daardoor toe dan dat we haar juist niet moeten beminnen?

Door wat er om hem heen gebeurde, liet de wereld aan hem zien dat het zo afgelopen kan zijn, het al haast afliep? Voor zijn ogen ziet hij eigenlijk gebeuren hoe het zal gaan als de wereld echt afloopt.
Vond hij idd dan dat de wereld afliep?
Heeft Gregorius nog weer 'betere tijden' gekend dan waar hij hier over schrijft?

Wat wel herkenbaar is dat hij door deze gebeurtenissen meer erbij wordt bepaald dat de wereld niet is waar we als gelovigen ons hart moeten hebben. (even mijn eigen woorden)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 24, 2010, 09:19:49 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 23 november 2010 om 23:46:
[...]
Door wat er om hem heen gebeurde, liet de wereld aan hem zien dat het zo afgelopen kan zijn, het al haast afliep? Voor zijn ogen ziet hij eigenlijk gebeuren hoe het zal gaan als de wereld echt afloopt.
Vond hij idd dan dat de wereld afliep?
Heeft Gregorius nog weer 'betere tijden' gekend dan waar hij hier over schrijft?

Wat wel herkenbaar is dat hij door deze gebeurtenissen meer erbij wordt bepaald dat de wereld niet is waar we als gelovigen ons hart moeten hebben. (even mijn eigen woorden)

Wat mij opviel was in de eerste plaats het "apocalytische taalgebruik" in deze tekst: "verschrikkelijke tekenen aan de hemel", "slaglinies van vuur in het noorden", "nu is het platteland leeg en ligt de grond braak, volkomen verlaten", "de wereld kondigt hier haar einde niet alleen aan, maar laat het al voor ieders oog zien"... Dit samen met de reactie van Gregorius op deze waarnemingen/conclusies....

De Latijnse tekst hebt ik er bijgeplakt om te laten zien dat hij hier in zijn oorspronkelijke tekst het woord "finis" gebruikt voor het begrip "einde" (van de wereld). In de Vulgaat (lange tijd DE Latijnse vertaling van de bijbel) gebruikt in b.v. Mat 24 verschillende woorden voor het woord "einde": finis en consummatio:

3 ‘Vertel ons, wanneer zal dat allemaal gebeuren en aan welk teken kunnen we uw komst en de voltooiing van deze wereld herkennen?’
dic nobis quando haec erunt et quod signum adventus tui et consummationis saeculi

6 Jullie zullen berichten horen over oorlogen en oorlogsdreiging. Laat dat je dan niet verontrusten, die dingen moeten namelijk gebeuren, al is daarmee het einde nog niet gekomen.
audituri autem estis proelia et opiniones proeliorum videte ne turbemini oportet enim haec fieri sed nondum est finis

13 Maar wie standhoudt tot het einde, zal worden gered.
qui autem permanserit usque in finem hic salvus erit

14 Pas als het goede nieuws over het koninkrijk in de hele wereld wordt verkondigd als getuigenis voor alle volken, zal het einde komen.
et praedicabitur hoc evangelium regni in universo orbe in testimonium omnibus gentibus et tunc veniet consummatio

NB: ik pak zojuist even de Griekse grondtekst er bij; hier worden de woorden τέλος (einde) en συντελεία (voltooing) gebruikt... De NBV geeft dus ook in de vertaling aan dat er 2 begrippen worden gebruikt in het Grieks... Zou het feit dat de Vulgaat dit in "iets mindere mate 1-op-1" doet betekenen dat er voor een deel overlap bestaat in de betekenis van beide begrippen??? (Ik zal er nog eens over nadenken.... En nog eens in het Mattheuscommentaar van Hieronymus (= ook de vertaler achter de Vulgaat) neuzen of hij er misschien iets over schrijft....)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 24, 2010, 09:31:12 am »

quote:

Harold-2 schreef op 22 november 2010 om 22:21:
Even terugkomend op dit onderwerp: Er zijn meerdere manieren om de bijbel op te vatten/te lezen.

1. de dag dat Jezus terugkomt weet niemand, alleen de Vader (dat kan nog 1000 jaar duren, maar kan ook al over een paar jaar zijn, en zelfs over een paar minuten kan het al zover zijn).

2. de dag dat Jezus terugkomt weet niemand, alleen de Vader.
maar dan met een aanvulling: voordat Jezus terugkomt moeten er nog een aantal onvervulde profetieën in vervulling gaan: bijvoorbeeld de bijeenvergadering van het 10 en 2 stammen rijk. Of een opwekking/bekering voor het Joodse volk (Romeinen 11:25 ev icm Ezechiël hst 36 en 37).

Dus als je gelooft dat er nog een aantal profetieën in vervulling moeten gaan, dan ben je denk ik eerder geneigd om zaken in een bepaald tijdsvak te gaan aanduiden. Dan krijg je dus de volgende uitleg: Jezus kan nog niet terugkomen omdat bepaalde profetieën nog niet in vervulling zijn gegaan, maar als bepaalde profetieën in vervulling gaan, kun je daar aan zien dat de komst steeds dichterbij komt.

Belangrijke invalshoek!

Het ligt er ook aan wat je precies onder de wederkomst verstaat natuurlijk. :)
Ik geloof nl dat er helemaal niets 0,0 meer hoeft te gebeuren voordat de Heer Zijn Gemeente komt halen (Kerk, zo je wilt)
Daarna zal er dan de tijd aanbreken van Openbaringen met de plagen etc... en komt Hij m.i. terug zodat ieder Hem kan zien op de olijfberg. En die tijd, daarvan kun je zeggen dat de weeën, zoals oorlogen en geruchten van oorlogen etc. in principe daarop slaan. Van die periode wordt wel een exacte tijdsaanduiding gegeven.
Alleen weten we natuurlijk niet exact of die onmiddellijk aanvangt ná wat ik dan geloof: de opname van de Gemeente en onze vereniging met Hem zoals het wordt genoemd in 1 Tess. Ik heb wel bepaalde indicaties trouwens. :)
Dus er is nooit exact een datum te noemen...
« Laatst bewerkt op: november 24, 2010, 11:36:36 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 24, 2010, 10:41:30 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 24 november 2010 om 09:31:
[...]

Belangrijke invalshoek!

Het ligt er ook aan wat je precies onder de wederkomst verstaat natuurlijk. :)
Ik geloof nl dat er helemaal niets 0,0 meer hoeft te gebeuren voordat de Heer Zijn Gemeente komt halen (Kerk, zo je wilt)
Daarna zal er dan de tijd aanbreken van Openbaringen met de plagen etc... en komt Hij m.i. terug zodat ieder Hem kan zien op de olijfberg. En die tijd, daarvan kun je zeggen dat de weeën, zoals oorlogen en geruchten van oorlogen etc. in principe daarop slaan. Van die periode wordt wel een exacte tijdsaanduiding gegeven.
Alleen weten we natuurlijk niet exact of die onmiddellijk aanvangt ná wat ik dan geloof: de opname van de Gemeente en onze vereniging met Hem zoals het wordt genoemd in 1 Tess. geloof ik. Ik heb wel bepaalde indicaties trouwens. :)
Dus er is nooit exact een datum te noemen...
Ik hou mezelf altijd de waarschuwing voor dat het woord τέλος twee betekenissen heeft.... Einde, maar ook einddoel, doel.... Die betekenissen liggen wel in elkaars verlengde, maar betekenen in feite toch net iets anders....

Bekijk dit eens in een tekst als Mat 24:6
Een "6 Jullie zullen berichten horen over oorlogen en oorlogsdreiging. Laat dat je dan niet verontrusten, die dingen moeten namelijk gebeuren, al is daarmee het einde nog niet gekomen" krijgt dan veel meer een betekenis als "die zaken komen nu eenmaal voor, maar ze zijn niet het einddoel, geen 'doel op zich'".... Ellende in de wereld hebben we nu eenmaal te doorstaan, omdat ze in deze gevallen wereld "onvermijdelijk zijn", maar ze zijn dus geen "doel op zich"!!!! ἀλλ’ οὔπω ἐστὶν τὸ τέλος....!!!

Het "uitblijven van de voleinding" kan ik dan wat beter plaatsen in dit licht: 2 Petr 3:9 De Heer is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen menen; hij heeft alleen maar geduld met u, omdat hij wil dat iedereen tot inkeer komt en niemand verloren gaat.

Rampen en ellende zijn NIET een tussentijds einddoel (als iets dat "noodzakelijkerwijs in Gods plan met de wereld past en uitgevoerd MOET worden op een zeker moment in de tijd"), maar worden door God "geduld" omdat Hij uit genade wacht met het "laten blazen van de Sjofar" tot degenen die tot inkeer moeten komen, tot inkeer zijn gekomen.... Omdat Hij wil dat iedereen tot inkeer komt en niemand verloren gaat... Dat maakt ons lijden hier op aarde intussen niet minder, maar plaatst het wel in een ander perspectief....!!!!

Christenen in Irak worden momenteel tot in hun huizen opgejaagd, niet omdat dat feit op zich een zeker doel dient in Gods plan (of het zou anderen ooit "hete kolen op hun hoofd moeten plaatsen"...) maar Hij grijpt op dit moment niet in door een actief "blazen van het eindsignaal" omdat op dat moment de kans voor anderen bekeken is om tot inkeer te komen....

Ik weet niet of dit inzicht klopt, maar ik hou het mezelf wel duidelijk voor als optie.... Ik vind hem voor mezelf wel "troostend" van tijd tot tijd.... Ons lijden geeft een ander hoop op en ruimte voor Gods genade....
« Laatst bewerkt op: november 24, 2010, 03:36:00 pm door Hendrik-NG »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 24, 2010, 03:44:02 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 22 november 2010 om 22:25:

dat was het

Ik las afgelopen zondag in de kerk het volgende:
Lucas 21:8 "Jezus zei: 'Let op, laat je niet misleiden. Want er zullen velen komen die Mijn naam gebruiken en zeggen: "Ik ben het," of: "De tijd is gekomen." Volg hen niet!"

Kennelijk mogen we van Jezus dat niet volgen.
« Laatst bewerkt op: november 24, 2010, 03:46:51 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 24, 2010, 04:42:03 pm »
In Handelingen 2 stelt Paulus al dat de uitstorting van de Heilige Geest de laatste dagen markeert, volgens de profetie van Joel.
Wordt hiermee hetzelfde bedoeld als de eindtijd? Er zijn voldoende aanwijzingen dat er in het eerste Christendom inderdaad op z'n minst een stroming was die dit dacht. Maar een kleine 2000 jaar later is dat wat moeilijker voor te stellen.

Intussen zijn er de nodige tekenen om te duiden. Bijvoorbeeld het teken van het beest op de hand of het voorhoofd om handel te kunnen drijven, (Johannes Openbaring 13:16/13:17) vindt al ingang in de vorm van huidimplantaten die gescand worden om mee te betalen. Het lijkt er wel verdacht veel op, dat er iets aan zit te komen wat in openbaringen de grote verdrukking wordt genoemd.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 24, 2010, 04:50:20 pm »
Alleen: het evt. vrijwillig laten aanbrengen van een huidimplantaat kan toch moeilijk in verband worden gebracht met een "grote verdrukking"??? Ik heb geen implantaat (tenminste: ik ben het me niet bewust....  :P ) maar hou het echt alleen bij "chipper en chipknip"....

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 24, 2010, 05:37:02 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 24 november 2010 om 16:50:
Alleen: het evt. vrijwillig laten aanbrengen van een huidimplantaat kan toch moeilijk in verband worden gebracht met een "grote verdrukking"??? Ik heb geen implantaat (tenminste: ik ben het me niet bewust....  :P ) maar hou het echt alleen bij "chipper en chipknip"....

Verstandig  d:)b
echter de regel dat zo'n implantaat het enige geldige betaalmiddel wordt, is het enige wat nog nodig is om de profetie uit te laten komen. Economie als het ultieme machtsmiddel wordt dus als een kenmerk van het beest beschouwd.
Dat geeft mij persoonlijk toch wel te denken.
Maar ik wil niemand ongerust maken: ik zal zo'n regel in elk geval nooit invoeren  O-)

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 24, 2010, 08:07:15 pm »

quote:

pyro schreef op 24 november 2010 om 17:37:
[...]

Verstandig  d:)b
echter de regel dat zo'n implantaat het enige geldige betaalmiddel wordt, is het enige wat nog nodig is om de profetie uit te laten komen. Economie als het ultieme machtsmiddel wordt dus als een kenmerk van het beest beschouwd.
Dat geeft mij persoonlijk toch wel te denken.
Maar ik wil niemand ongerust maken: ik zal zo'n regel in elk geval nooit invoeren  O-)
Ongerust maken ???... als gelovigen mogen we toch uitzinnig blij zijn dat iedere dag er eentje dichterbij een leven dicht bij God, volledig vrij van alle zonde, volledige gerechtigheid en verlost van ieder vorm van lijden is?
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden: