Hiëronymus, aan Geruchia (brief 123 - 409 n. Chr.)
quote:
16 Wat ben ik aan het doen? Het schip is gebroken en ik praat maar over de lading! Degene die hem tegenhield is uit ons midden verdwenen en wij begrijpen niet dat de Antichrist nadert, die door de Here Jezus gedood zal worden met de adem van zijn mond (2 Thess 2:7-8). 'Wee de zwangeren en de zogenden op die dag!' Beide omstandigheden zijn vruchten van het huwelijk (Hiëronymus wil Geruchia er in deze brief van overtuigen dat zij, nu haar echtgenoot is overleden, beter niet een tweede keer kan huwen - de bijbelse argumenten staan eerder in de brief vermeldt; hier worden de maatschappelijke omstandigheden aangestipt.) Van de huidige rampen zal ik er enkele doornemen. Het feit dat wij met weinigen tot nu toe ongestoord leven, is niet te danken aan onze verdienste, maar aan de barmhartigheid van de Heer. Talloze onbehouwen volksstammen hebben heel Gallië bezet. Het hele gebied tussen de Alpen en de Pyreneeën, alles wat ingesloten wordt door de oceaan en de Rijn, is verwoest door Quaden, Vandalen, Sarmaten, Alanen, Gepiden, Heruliërs, Saksen, Bourgondiërs, Alemanen en - o rampzalige staat! - vijandige Pannoniërs, 'want Assyrië heeft zich bij hen aangesloten.'
Waarom dit citaat? Om duidelijk te maken dat ook vroeg in de 5e eeuw "maatschappelijk onheil" werd geduid als "het naderende einde der tijden". Ik ben het topic begonnen met een tekst uit het begin van de 7e eeuw, waaruit bleek dat Rome ook op
dat moment bedreigt werd door Germaanse stammen. Tweehonderd jaar eerder was dat dus
ook al het geval. Hiëronymus duidt "de tekenen der tijden" (die hij overduidelijk plaatst in het licht van Mattheus 24!) aan de hand van de tweede brief van Paulus aan de Thessalonicenzen. Ondanks de (nuttige!!!) waarschuwing van Paulus in vers 2, ziet Hiëronymus
toch reden om aan een naderende Voleinding der Wereld te denken: "
Degene die hem tegenhield is uit ons midden verdwenen en wij begrijpen niet dat de Antichrist nadert..." De voorzegging uit vers 6 is waarheid geworden... Ik denk dat hierbij wel bedacht moet worden dat de binnenvallende Germaanse stammen,
als ze al in aanraking gekomen waren met het Evangelie,
Arianen waren. Hiëronymus zal hier vers 3 in vervulling hebben zien gaan!
quote:
2 Thess 2:1 Broeders en zusters, over de komst van onze Heer Jezus Christus en het tijdstip waarop we met hem worden verenigd, zeggen we u: 2:2 verlies niet meteen uw verstand en raak niet in paniek wanneer een profetie, een uitspraak of een brief die door ons zou zijn geschreven, het voorstelt alsof de dag van de Heer op het punt staat aan te breken. 2:3 Laat u door niemand misleiden, op geen enkele manier. De dag van de Heer breekt niet aan voordat velen zich van het geloof hebben afgekeerd en de wetteloze mens verschenen is, hij die verloren zal gaan. 2:4 Hij zal alles wat goddelijk en heilig is bestrijden en zich erboven verheffen, om in Gods tempel plaats te nemen op de troon en zich voor te doen als God zelf. 2:5 Herinnert u zich niet dat ik u dit herhaalde malen heb gezegd toen ik bij u was? 2:6 Dan weet u ook wat hem nog tegenhoudt en dat hij pas zal verschijnen op de voor hem vastgestelde tijd. 2:7 Hoewel in het verborgene de wetteloosheid nu al werkzaam is, moet eerst degene die hem tegenhoudt verdwijnen. 2:8 Pas dan verschijnt hij – en dan zal de Heer Jezus hem doden met de adem van zijn mond en vernietigen door de aanblik van zijn komst. 2:9 De komst van de wetteloze mens is het werk van Satan en gaat gepaard met groot machtsvertoon en valse tekenen en wonderen, 2:10 en allen die verloren zullen gaan, zal hij met zijn kwaadaardigheid verleiden. Want ze hebben de liefde voor de waarheid, die hen had kunnen redden, niet aanvaard. 2:11 Daarom treft God hen met verblinding, zodat ze dwalen en de leugen geloven. 2:12 Zo zal iedereen die de waarheid niet gelooft maar behagen schept in onrecht, worden veroordeeld.
Wat moeten we nu met dit hele verhaal? Hiëronymus sluit zich hier aan bij de discipelen, en vraagt naar het "τί το σημείον της σης παρουσίας καί συντελείας του αίωνος ": "
aan welk teken kunnen we Zijn komst en de voltooiing van deze wereld herkennen?"
In zijn
gedrag richtte uiteindelijk
ook Hiëronymus zich niet op de συντελεία maar gelukkig op het τέλος van de wereld. En ging
door met zijn theologische werk... (zie eerdere posts...)
Waarmee ik opnieuw wil zeggen: ik denk dat de boodschap keer op keer is: onze blik niet
vooral te richten op de Laatste Dag, maar met name op de taken die we in het
hier en nu hebben... We moeten
doelgericht
werken... En niet slechts
eindgericht
waken.... Want
keer op keer blijkt in de geschiedenis dat
wij het moment van het Einde niet kunnen inschatten... En keer op keer zien we gebeuren dat God
kwade zaken ten
goede keert, en hiermee
verder bouwt aan Zijn Koninkrijk... Waarom zou God op
korte termijn zijn uitgebouwd??? Ik zie (niet speciaal in Europa, maar
vooral in andere delen van de wereld) dit bouwen nog op grote schaal
doorgaan...