Auteur Topic: Nieuw topic over eindtijdverwachtingen  (gelezen 26325 keer)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Nieuw topic over eindtijdverwachtingen
« Reactie #30 Gepost op: november 26, 2010, 03:20:59 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 23 november 2010 om 23:46:
[...]
Door wat er om hem heen gebeurde, liet de wereld aan hem zien dat het zo afgelopen kan zijn, het al haast afliep? Voor zijn ogen ziet hij eigenlijk gebeuren hoe het zal gaan als de wereld echt afloopt.
Vond hij idd dan dat de wereld afliep?
Heeft Gregorius nog weer 'betere tijden' gekend dan waar hij hier over schrijft?

Wat er in de tijden van Gregorius gebeurde was het volgende: In 476 was het West Romeinse Rijk al ten onder gegaan na de zoveelste Germaanse inval... Gregorius is geboren in 540, in tijden dus die op zijn minst "woelig" te noemen zijn... De gebeurtenissen die hem de geciteerde uitspraken ontlokten waren de invallen van het zoveelste Germaanse volk: de Longobarden...

Ik ben er toevallig net een boek over aan het lezen: "De Germanen en het Christendom, van Pierre Trouillez"... Hij schrijft over het onderwerp:

quote:

Als een dramatische ontvolking als het symptoom van een stervende wereld beschouwd kan worden, kun je Gregorius' somberheid begrijpen: we weten nu dat zijn pontificaat samenviel met een demografisch dieptepunt in de geschiedenis van Europa. Nochtans heeft zijn apocalyptische kijk op het tijdvak Gregorius niet vleugellam gemaakt. Zijn zin voor verantwoordelijkheid en geloof in de goddelijke leiding van de geschiedenis dreven hem tot een inzet die hem de eretitel 'de Grote' heeft bezorgd....

....Nochtans is Gregorius na zijn dood voor de Romeinen allerminst 'de Grote' geweest: in de Italiaanse literaire bronnen van de 7de eeuw is hij volkomen afwezig.
Je kan je dus afvragen of hij ooit 'betere tijden' heeft gekend dan waar hij hier over schreef... En TOCH vertrouwde hij op God en "plantte hij nog zijn appelboomgaard"....
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: november 26, 2010, 03:24:46 pm »

quote:

Piebe schreef op 26 november 2010 om 15:10:
[...]
En inderdaad is de uitleg die ik hierover heb gegeven de enige juiste, doch is het niet de mijne, want ik heb de Bijbel niet geschreven.
Dan zij we dus klaar met dit onderwerp....

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: november 26, 2010, 03:31:27 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 26 november 2010 om 15:24:
[...]

Dan zij we dus klaar met dit onderwerp....
Elke keer roep je weer heel verwijtend 'als jij denkt dat je eigen uitleg de enige ware is...' net alsof jij iets verkondigt waar je niet in gelooft noch van denkt dat het de waarheid is. Oftewel een k*largument waar ik mijn buik vol van heb.
Wij zijn wel klaar inderdaad, maar ik hoop dat Small Brother nog even reageert als hij hier weer komt kijken! :)
« Laatst bewerkt op: november 26, 2010, 03:35:38 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: november 26, 2010, 04:07:13 pm »

quote:

Piebe schreef op 26 november 2010 om 15:10:
[...] Waarom scheur je die passages niet uit je Bijbel, dan ben je er gelijk vanaf! ;)
Rrrrrrrrrrrr  8)7

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: november 26, 2010, 04:18:25 pm »

quote:

Piebe schreef op 26 november 2010 om 15:31:
[...]

Elke keer roep je weer heel verwijtend 'als jij denkt dat je eigen uitleg de enige ware is...' net alsof jij iets verkondigt waar je niet in gelooft noch van denkt dat het de waarheid is. Oftewel een k*largument waar ik mijn buik vol van heb.
Ik verwees niet voor niets terug naar het topic waarin e.e.a. al uitgebreid besproken is.... Waarin ik ook een stuk of wat (!) mogelijkheden op een rij heb gezet, als ik het wel heb... Ik haalde hier nog een optie aan die ik destijds "wat minder voor de hand liggend" noemde... Kijk nog eens met welk argument, zou ik zeggen...

Ik hield dus nadrukkelijk MEERDERE opties open. Alleen niet degene die jij hier als "enig juiste" bestempelt... En ik heb hier nog eens de reden herhaald waarom ik met die optie moeite heb... Als alles waarvan de Kerk zegt dat het "ooit" te gebeuren staat al "is gebeurd", wat voor hoop hebben wij dan nog??? Als DIT het is, waar we het mee moeten doen....

En de reden, waarom ik aangeef "dat we dan klaar zijn" als er slechts EEN mogelijke uitleg bestaat? Dan ZIJN we toch gewoon klaar met het uitwisselen van gedachten op dit punt?? Er is dan maar EEN optie. Klaar...

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: november 26, 2010, 04:24:51 pm »

quote:

Piebe schreef op 26 november 2010 om 15:16:
[...]
Maar dat ik het niet met hem eens ben klopt en als jij daaruit concludeert dat ik zijn werk troep vind, mag ik dan concluderen dat jij exact zo over Jezus denkt aangezien je Mattheus 16,28 uit de context rukt en er totaal iets anders van maakt dan wat er staat?
Strikt genomen was het je dominee die "de andere uitlegwijzen" als troep bestempelde, en haalde jij slechts die dominee met volle instemming aan... Het zou dan inderdaad MIJN aanname kunnen zijn, dat jij die "andere uitlegwijzen" als OOK troep zal bestempelen. Is dat niet het geval, dan trek ik DAT deel van de uitspraak in wegens "het trekken van voorbarige conclusies"....

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: november 26, 2010, 04:44:29 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 26 november 2010 om 16:18:
[...]

Ik verwees niet voor niets terug naar het topic waarin e.e.a. al uitgebreid besproken is....

Zoals hier (zodat de "nieuwkomer" hier weet dan ons gesprek niet uit de lucht komt vallen):

quote:

Hendrik-NG schreef op 08 september 2010 om 11:37:
[...]
Ik weet niet meer of ik je de "alternatieve" lezing van deze verzen al heb voorgehouden. Volgens mij hebben we het er al eens over gehad... Maar zo zwart-wit als je het hier stelt KAN je deze verzen niet uitleggen!!!

etc etc
En aan mijn opmerking daar te zien, zal dit niet de enige plek zijn waar we het over dit onderwerp hebben gehad...

Zie bijvoorbeeld alle posts voor en na de volgende verzuchting:

quote:

Hendrik-NG schreef op 26 juni 2010 om 20:24:
[...]
Snap je NU waarom IK moeite heb met de uitleg van Piebe??

Ik zei niet voor niets dat het "een herhaling van zetten zou kunnen worden"...

(of je zou een "alternatief" voor de "eindtijdhoop" moeten hebben: ALS alles al is uitgekomen wat Jezus heeft voorzegd: WAT staat ons dan nog te wachten????

Om in Paulus woorden te spreken: "Als we echter nu al zouden zien waarop we hopen, zou het geen hoop meer zijn. Wie hoopt er nog op wat hij al kan zien?"

Serieus: als je hier een reactie op weet te formuleren, zal ik hem met belangstelling lezen!!!!)
« Laatst bewerkt op: november 26, 2010, 05:02:57 pm door Hendrik-NG »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: november 26, 2010, 05:26:01 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 26 november 2010 om 16:18:
Ik hield dus nadrukkelijk MEERDERE opties open. Alleen niet degene die jij hier als "enig juiste" bestempelt... En ik heb hier nog eens de reden herhaald waarom ik met die optie moeite heb... Als alles waarvan de Kerk zegt dat het "ooit" te gebeuren staat al "is gebeurd", wat voor hoop hebben wij dan nog??? Als DIT het is, waar we het mee moeten doen....

Dat is een hele terechte vraag. In de tijd van Johannes de Doper ging het er hectischer aan toe als vandaag de dag, maar desondanks was zijn blijdschap vervuld (Joh 3,29) en apostel Johannes schreef:

1 Joh 1,4
En deze dingen schrijven wij u, opdat uw blijdschap vervuld zij.  

Hoe konden zij blij zijn met iets waar jij hopeloos van wordt?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: november 26, 2010, 05:46:49 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 26 november 2010 om 16:44:
(of je zou een "alternatief" voor de "eindtijdhoop" moeten hebben: ALS alles al is uitgekomen wat Jezus heeft voorzegd: WAT staat ons dan nog te wachten????

Om in Paulus woorden te spreken: "Als we echter nu al zouden zien waarop we hopen, zou het geen hoop meer zijn. Wie hoopt er nog op wat hij al kan zien?"

Serieus: als je hier een reactie op weet te formuleren, zal ik hem met belangstelling lezen!!!!)

Ik hoop dat je mijn andere bijdragen ook met belangstelling gelezen hebt, maar ik wil wel een poging wagen.

De Emmaüsgangers die Jezus zijn leerlingen waren hoopten op hem (Luk 24,21) en ook is Hij door Paulus gezien (1 Kor 15,8) die eveneens op hem hoopte (1 Kor 15,32) dus blijkbaar is het mogelijk om te zien en toch te hopen.

'...zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben.' (Joh 20,29)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: november 26, 2010, 11:23:08 pm »
Als ik nadenk over de vers Mattheüs 16:18 en lees in het geheel, dan zie ik nog een optie. Namelijk, dat het niet gaat over de wederkomst, maar over het feit dat sommigen Hem zullen zien in die koninklijke heerlijkheid komen, zoals Maria Hem zag bij het graf en eerst voor tuinman aanzag en anderen Hem ook in koninklijke waardigheid gezien hebben  na Zijn opstanding.

De wederkomst is een moment dat aan niemand voorbij gaat, omdat dan iedereen ook geoordeeld wordt. Ik zelf ben nog niet geoordeeld.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: november 26, 2010, 11:31:12 pm »

quote:

small brother schreef op 25 november 2010 om 03:35:

Dit was het. Ik staak mijn verzet tegen de veroordelers.
Okido. Het blijft iets om over te tobben.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: november 27, 2010, 01:11:29 am »

quote:

small brother schreef op 25 november 2010 om 03:35:
Ten tweede valt op dat christenen helemaal niet de agenda bepalen. Zij trekken wel de agenda erbij die God ons zelf heeft gegeven. Namelijk het Woord van God. Niet als agenda maar als troost en versterking en oproep tot een actieve verwachting.
Dat is wat anders dan de huidige tijden duiden als eindtijden.
Dat deed men rondom de zwarte door immers ook al.
Idem dito deed men rondom de vervolging van "de roomsen" in de tijd van de reformatie.
Er is een verschil kennelijk tussen beleving van tijden en plaatsen in de lijn van Gods agenda

quote:

Zij geven aan wat de criteria zijn die God Zelf heeft gesteld. En vervolgens passen zij hun eigen invulling en verwachting in. Dat is NIET hetzelfde als God's agenda invullen, maar dat is een duiding proberen te geven aan God's Woord. En dat zij daarbij mogen overwegen dat het wel de eindtijd moet zijn, dat was een discussiepunt in een vorige draad die ik hier niet wil oprakelen. Want dat doet er niet toe. Wat er toe doet is dat een christen een concrete verwachting kan hebben van Christus' komst. Want de roeping is aan ons allen dat we een concrete verwachting hebben. Zo concreet dat de eerste gemeente de privé-spullen verkocht en verdeelde omdat zij al rekende met een koninkrijk van God dat actueel aangevangen was, en een jongste dag die spoedig komt. Dat nu is inmiddels ondenkbaar, omdat we inmiddels weten dat we ook aan onze toekomst moeten denken. Of is het toch een vertrouwenskwestie en geloofskwestie die verder gaat dan de oppervlakte??!

Ik ben één van de bestrijders van het inlegdenken. Ik heb geen moeite met mensen die bewust en elke dag de wederkomst verwachten, ik ben er namelijk één van. Wel heb ik moeite met de inlegkunde (ook wel:kleinmenselijk agendaloeren) zoals enkele voorgangers onlangs deden in Visie.
Het plaatsen van termijnen gaat mij een stap te ver.
Citaat

We horen de regel dat we de jongste dag niet 'in een tijd' mogen plaatsen. Wie heeft dat ergens gefundeerd?
Citaat
Ik zei de gek en St.Ignatius. Maar wat we ook zeiden: het werd genegeerd.

quote:

Het tegendeel is door de bijbel vele malen verkondigd: verwacht hem niet nep, maar concreet; alsof het morgen kan zijn ! Maar de boodschap waaruit deze regel is afgeleid is alleen dat we niet moeten dwalen in vertrouwen op allerlei roep en leer dat Christus komt. Want Christus komt onverwachts, en wie Zijn komst gebruikt als middel om mensen te trekken die getrokken hadden moeten worden door Christus, is een verfoeilijke dwaalleraar. Maar dan is ook de vraag: wordt er getrokken, en zo ja waar naartoe?? Wordt er (implicite) opgeroepen om de leraar te volgen, of om Christus te volgen?
Je zegt exact waar het om gaat. Nu gaan er mensen achter een iemand aan die denkt te kunnen zeggen wat wanneer gaat gebeuren. Aangezien het Woord mij leert dat wij noch datum noch uur zullen kennen en dat zelfs Christus dat NIET weet is het volgens mij een lasterlijk denken dat wij mensen menen te weten hoe of wat.
We zijn immers geen God?

quote:

Want als de oproep is om Christus te volgen, door niet te komen en te rekenen met een aangewezen plaats of tijd, maar door juist jezelf en je omgeving voor te bereiden, en te waarschuwen dat hij spoedig komt, dan doe je niets anders dan een concrete invulling geven aan 'waakzaam zijn'.
Dat wordt en werd door mij (ons) niet ontkend

quote:

Het hele idee van de waarschuwing tegen dwaalleraars is juist dat deze de gelovigen, die in oprechtheid de komst verwachten, oproepen om een Christus te volgen die er niet zal zijn. Maar als iemand oproept dat Christus volgens zijn verwachting en zijn interpretatie van de onfeilbare bijbel en de geschiedenis van de mens, spoedig moet komen, wil je dan hem op één lijn zetten met de dwaalleraars die een nep-christus verkondigen? Dat kan niet! Hij geeft immers de bijbelse boodschap door. En als je die overneemt, kom je ook op een bijbelse verwachting uit. Op één lijn zetten met dwaalleraars kan pas als zo iemand aanhang krijgt die, door de boodschap, aan hem een status geven die hoger is dan het normale gemiddelde menselijke vlak. Als een soort van ziener van Gods heil. Maar 1. als de betreffende persoon zich daar niet op voorstaat en  zijn inzichten publiekelijk kwestbaar en aanvechtbaar verdedigt dan lijkt mij dat niet iets onoirbaars; en 2. als de betreffende persoon toch een status zou krijgen door zijn boodschap, dan is die status niet anders dan de status die de kerk heeft als legitieme doorgever van de wil van God. Dat is dus niets onoirbaars en niets nieuws, maar wel een mogelijke toekomstige aantasting van het kerkelijk gezag elders. Maar even voor de goede orde: het gaat hier om een dienaar van het Woord van God. Wie dat niet gelooft, moet ook de relativering van die overweging erkennen in zijn oordelen.

Dit was het. Ik staak mijn verzet tegen de veroordelers.

Per saldo lijk je te zeggen dat de uitspraken in Visie wél kunnen?
Durf je ook concreet te zijn?
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: november 27, 2010, 08:21:00 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 27 november 2010 om 01:11:
[...]
 Dat is wat anders dan de huidige tijden duiden als eindtijden.
Dat deed men rondom de zwarte door immers ook al.
Idem dito deed men rondom de vervolging van "de roomsen" in de tijd van de reformatie.
Er is een verschil kennelijk tussen beleving van tijden en plaatsen in de lijn van Gods agenda

En daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens. Het is me net een brug te ver. De bijbel geeft omschrijvingen van wat er allemaal gaat gebeuren voor Jezus weerkomt en de eindtijd is ruim twee duizend jaar bezig. De verharding van de mensen en afval van het geloof staat omschreven in de bijbel, dus kan je gerust zeggen dat de Nederlandse samenleving steeds meer gaat uitzien als het beeld dat de bijbel schetst over de laatste mensen voor de eindtijd. Daarnaast las ik van iemand hier dat Paulus ook zijn eigen tijd beschouwde als de laatste dagen van de eindtijd. Kennelijk zijn die laatste dagen van de eindtijd ook al 2000 jaar bezig.

We weten alleen dan niet hoeveel dagen er nog komen voor Jezus weer komt en kunnen dus kennelijk ook niet zeggen of de tijd al is gekomen.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: november 27, 2010, 10:40:40 am »

quote:

gaitema schreef op 27 november 2010 om 08:21:
[...]

En daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens. Het is me net een brug te ver. De bijbel geeft omschrijvingen van wat er allemaal gaat gebeuren voor Jezus weerkomt en de eindtijd is ruim twee duizend jaar bezig. De verharding van de mensen en afval van het geloof staat omschreven in de bijbel, dus kan je gerust zeggen dat de Nederlandse samenleving steeds meer gaat uitzien als het beeld dat de bijbel schetst over de laatste mensen voor de eindtijd. Daarnaast las ik van iemand hier dat Paulus ook zijn eigen tijd beschouwde als de laatste dagen van de eindtijd. Kennelijk zijn die laatste dagen van de eindtijd ook al 2000 jaar bezig.

We weten alleen dan niet hoeveel dagen er nog komen voor Jezus weer komt en kunnen dus kennelijk ook niet zeggen of de tijd al is gekomen.
We zeggen hetzelfde :)
Mail me maar als je wat wilt weten

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: november 28, 2010, 09:42:47 pm »
Hiëronymus, aan Geruchia (brief 123 - 409 n. Chr.)

quote:

16 Wat ben ik aan het doen? Het schip is gebroken en ik praat maar over de lading! Degene die hem tegenhield is uit ons midden verdwenen en wij begrijpen niet dat de Antichrist nadert, die door de Here Jezus gedood zal worden met de adem van zijn mond (2 Thess 2:7-8). 'Wee de zwangeren en de zogenden  op die dag!' Beide omstandigheden zijn vruchten van het huwelijk (Hiëronymus wil Geruchia er in deze brief van overtuigen dat zij, nu haar echtgenoot is overleden, beter niet een tweede keer kan huwen - de bijbelse argumenten staan eerder in de brief vermeldt; hier worden de maatschappelijke omstandigheden aangestipt.) Van de huidige rampen zal ik er enkele doornemen. Het feit dat wij met weinigen tot nu toe ongestoord leven, is niet te danken aan onze verdienste, maar aan de barmhartigheid van de Heer. Talloze onbehouwen volksstammen hebben heel Gallië bezet. Het hele gebied tussen de Alpen en de Pyreneeën, alles wat ingesloten wordt door de oceaan en de Rijn, is verwoest door Quaden, Vandalen, Sarmaten, Alanen, Gepiden, Heruliërs, Saksen, Bourgondiërs, Alemanen en - o rampzalige staat! - vijandige Pannoniërs, 'want Assyrië heeft zich bij hen aangesloten.'
Waarom dit citaat? Om duidelijk te maken dat ook vroeg in de 5e eeuw "maatschappelijk onheil" werd geduid als "het naderende einde der tijden". Ik ben het topic begonnen met een tekst uit het begin van de 7e eeuw, waaruit bleek dat Rome ook op dat moment bedreigt werd door Germaanse stammen. Tweehonderd jaar eerder was dat dus ook al het geval. Hiëronymus duidt "de tekenen der tijden" (die hij overduidelijk plaatst in het licht van Mattheus 24!) aan de hand van de tweede brief van Paulus aan de Thessalonicenzen. Ondanks de (nuttige!!!) waarschuwing van Paulus in vers 2, ziet Hiëronymus toch reden om aan een naderende Voleinding der Wereld te denken: "Degene die hem tegenhield is uit ons midden verdwenen en wij begrijpen niet dat de Antichrist nadert..." De voorzegging uit vers 6 is waarheid geworden... Ik denk dat hierbij wel bedacht moet worden dat de binnenvallende Germaanse stammen, als ze al in aanraking gekomen waren met het Evangelie, Arianen waren. Hiëronymus zal hier vers 3 in vervulling hebben zien gaan!

quote:

2 Thess 2:1 Broeders en zusters, over de komst van onze Heer Jezus Christus en het tijdstip waarop we met hem worden verenigd, zeggen we u: 2:2 verlies niet meteen uw verstand en raak niet in paniek wanneer een profetie, een uitspraak of een brief die door ons zou zijn geschreven, het voorstelt alsof de dag van de Heer op het punt staat aan te breken. 2:3 Laat u door niemand misleiden, op geen enkele manier. De dag van de Heer breekt niet aan voordat velen zich van het geloof hebben afgekeerd en de wetteloze mens verschenen is, hij die verloren zal gaan. 2:4 Hij zal alles wat goddelijk en heilig is bestrijden en zich erboven verheffen, om in Gods tempel plaats te nemen op de troon en zich voor te doen als God zelf. 2:5 Herinnert u zich niet dat ik u dit herhaalde malen heb gezegd toen ik bij u was? 2:6 Dan weet u ook wat hem nog tegenhoudt en dat hij pas zal verschijnen op de voor hem vastgestelde tijd. 2:7 Hoewel in het verborgene de wetteloosheid nu al werkzaam is, moet eerst degene die hem tegenhoudt verdwijnen. 2:8 Pas dan verschijnt hij – en dan zal de Heer Jezus hem doden met de adem van zijn mond en vernietigen door de aanblik van zijn komst. 2:9 De komst van de wetteloze mens is het werk van Satan en gaat gepaard met groot machtsvertoon en valse tekenen en wonderen, 2:10 en allen die verloren zullen gaan, zal hij met zijn kwaadaardigheid verleiden. Want ze hebben de liefde voor de waarheid, die hen had kunnen redden, niet aanvaard. 2:11 Daarom treft God hen met verblinding, zodat ze dwalen en de leugen geloven. 2:12 Zo zal iedereen die de waarheid niet gelooft maar behagen schept in onrecht, worden veroordeeld.
Wat moeten we nu met dit hele verhaal? Hiëronymus sluit zich hier aan bij de discipelen, en vraagt naar het "τί το σημείον της σης παρουσίας καί συντελείας του αίωνος ": "aan welk teken kunnen we Zijn komst en de voltooiing van deze wereld herkennen?"

In zijn gedrag richtte uiteindelijk ook Hiëronymus zich niet op de συντελεία maar gelukkig op het τέλος van de wereld. En ging door met zijn theologische werk... (zie eerdere posts...)

Waarmee ik opnieuw wil zeggen: ik denk dat de boodschap keer op keer is: onze blik niet vooral te richten op de Laatste Dag, maar met name op de taken die we in het hier en nu hebben... We moeten doelgericht werken... En niet slechts eindgericht waken.... Want keer op keer blijkt in de geschiedenis dat wij het moment van het Einde niet kunnen inschatten... En keer op keer zien we gebeuren dat God kwade zaken ten goede keert, en hiermee verder bouwt aan Zijn Koninkrijk... Waarom zou God op korte termijn zijn uitgebouwd??? Ik zie (niet speciaal in Europa, maar vooral in andere delen van de wereld) dit bouwen nog op grote schaal doorgaan...
« Laatst bewerkt op: november 29, 2010, 12:35:23 pm door Hendrik-NG »