Auteur Topic: Verschil tussen de GKV en de PKN  (gelezen 40858 keer)

Sjoerd1984

• Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Gepost op: december 02, 2010, 06:47:34 pm »
Wat zijn nu de belangrijkste verschillen tussen de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt en de Protestantse Kerk Nederland?

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 02, 2010, 06:53:35 pm »

quote:

Sjoerd1984 schreef op 02 december 2010 om 18:47:
Wat zijn nu de belangrijkste verschillen tussen de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt en de Protestantse Kerk Nederland?

Veel...
Kun je aangeven op welke gebieden je het wilt weten?
De PKN is een verzamelkerk van meerdere stromingen, de gkv weer niet bv.
Mail me maar als je wat wilt weten

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 08, 2010, 10:17:28 am »

quote:

Sjoerd1984 schreef op 02 december 2010 om 18:47:

Tegenwoordig weinig meer, alhoewel beide kerken behoorlijk in beweging zijn.  
De huidige PKN (ontstaan in 2004 als gevolg van een fusie van hervormden,
gereformeerden en luthersen) draagt weliswaar een puriform karakter,
maar is aanzienlijk orthodoxer dan haar voorgangers.

Bij sommige PKN-gemeenten denk je dat je in een 'Oud-Gereformeerde' Kerk bent beland (Statenvertaling, Oude Psalmberijming, enz.)

De GKv waren ooit een eenvormig, maar zijn inmiddels een veelvormig gezelschap.
Menige gemeente verschilt weinig van een degelijke PKN-gemeente, bij anderen echter waan je je bij de Pinksterbeweging.

M.i. is er voor de GKv - in 1944 ontstaan als gevolg van dogmatisch en kerkechtelijk conflict in de toenmalige Geref. kerken - momenteel weinig reden om nog 'apart' te blijven.  
Een spoedige aansluiting bij de PKN ligt m.i. voor de hand,
te meer daar menige GKv-er inmiddels geen idee meer heeft waarom zijn/haar kerk ooit is ontstaan ...
Zo'n aansluiting zal niet een ander willen meemaken, maar ook nú kent de GKv aardig wat uittreders, zowel naar links als naar rechts.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 08, 2010, 12:42:24 pm »

quote:

drentenaar schreef op 08 december 2010 om 10:17:
[...]

Bij sommige PKN-gemeenten denk je dat je in een 'Oud-Gereformeerde' Kerk bent beland (Statenvertaling, Oude Psalmberijming, enz.)

Menige gemeente verschilt weinig van een degelijke PKN-gemeente, bij anderen echter waan je je bij de Pinksterbeweging.

M.i. is er voor de GKv - in 1944 ontstaan als gevolg van dogmatisch en kerkechtelijk conflict in de toenmalige Geref. kerken - momenteel weinig reden om nog 'apart' te blijven.  
te meer daar menige GKv-er inmiddels geen idee meer heeft waarom zijn/haar kerk ooit is ontstaan ...
Zo'n aansluiting zal niet een ander willen meemaken, maar ook nú kent de GKv aardig wat uittreders, zowel naar links als naar rechts.

Het lijkt me een nogal significant verschil, dat de GKv geen vrijzinnige kant heeft, en een flink deel van de PKN dat wel is.

Voor de rest heb je inderdaad in beide kerkgenootschappen hele zware kerken, en heel evangelisch georiënteerde.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 08, 2010, 12:58:22 pm »
(Ga nou niet weer vorm verwarren met evangelisch/pinkster...)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 08, 2010, 02:43:25 pm »

quote:

Nunc schreef op 08 december 2010 om 12:42:
[...]
Het lijkt me een nogal significant verschil, dat de GKv geen vrijzinnige kant heeft, en een flink deel van de PKN dat wel is.
Wel, "grote broer", laten we het er maar op houden dat de NGK "de vrijzinnige vleugel" van de GKV is....  :+

Want als dat niet zo zou zijn, dan zouden we elkaar toch meteen als broeders en zusters binnen één kerkverband om de hals vliegen, toch???!  ;)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 08, 2010, 02:47:33 pm »

quote:

drentenaar schreef op 08 december 2010 om 10:17:
[...]

Dat snap ik niet.
Bedoel je dat de lijn vanuit de Synode daar veel orthodoxer is dan het vroeger was?

quote:

Dat laatste herken ik niet zo in den lande. Wel zie je duidelijke invloeden vanuit de evangelische kant maar dat hoeft niet slecht te zijn.
Hetzelfde zie je ook bij de PKN, in die zin wel weer gelijkenis dus.

quote:

Ik denk dat er eerder eenheid over de flanken van de CgK en de NgK gaat komen.
Daar wordt namelijk wel mee gesproken. Het is overigens vreemd dat er geen landelijke gesprekken lijken te zijn met de vGKN, die zouden ook aardig aansluiten bij een combi van de genoemde kerken.
Tja, en samensprekingen met de PKN. Zijn die er ooit geweest?
Volgens mij niet.

quote:

Helemaal mee eens. De kennis daarover is wel erg minimaal aan het worden. Ook predikanten geven dat aan. Maar de grond van de kerk is niet haar geschiedenis maar het Woord van God.

quote:

Inderdaad: er zijn mensen die uittreden, anderzijds merken we hier plaatselijk ook groei vanuit de PKN en andere genootschappen.

Grootste verschil in beide kerken vind ik toch wel dat "vrijzinnigheid"  in de GKv geen plaats heeft en in de PKN wel.

Overigens zijn er ook PKN-ers die willen reageren? Mogelijk dat zij ook iets kunnen benoemen hierover.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 08, 2010, 05:42:04 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 08 december 2010 om 14:47: genootschappen.

Grootste verschil in beide kerken vind ik toch wel dat "vrijzinnigheid"  in de GKv geen plaats heeft en in de PKN wel.

De beeldvorming inzake de PKN is bij menigeen in de GKv bepaald niet helder.
Mogelijk nog een gevolg van de vroegere (?) pretenties van de GKv de enig ware kerk te zijn?

Vorige maand heeft de synode van de PKN twee belangrijke nota's aangenomen.

Op 11 november één over het spreken over God, n.a.v. het schrijven van de 'atheistische' ds. Hendrikse.
Alom werd betwijfeld of de synode wel tot een uitspraak zou kunnen komen.
Jawel dus, en wel met algemene stemmen! (Hendrikse zwaar teleurgesteld!)

Op 12 november kwam aan de orde de nota 'Integriteit en Respect': een protestantse visie op de islam. Aanvankelijk toonde menigeen zich zeer sceptisch!
Toch, na lange debatteren en discussiëren werd deze - christocentrische! - nota met algemene stemmen aangenomen!!!  

P.S. 1. Verhalen van Riemer Lap en Nunc over de 'vrijzinnigheid in de PKN' werken dan ook een beetje op mijn lachspieren.

P.S. 2. De synode van de GKv heeft zich met deze zaken nog geheel niet bezig gehouden!

P.S. 3. Drentenaar is belijdend lid van de GKv.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 08, 2010, 06:33:00 pm »
@ drentenaar: toch is het verschil wel dat een vrijzinnig predikant prima zijn werk mag doen in de PKN, dat zou bij de GKv niet kunnen.
Daarnaast ben ik blij dat je lachspieren werken.
Ondanks dat ken ik de PKN redelijk goed dus snap ik niet waarom je zo reageert.

Het is inderdaad zo dat men een aantal besluiten heeft genomen.
Hendriks is echter niet geschorst of afgezet, een predikante in Groningen mag esoterisch predikante zijn, dat is dus niet vrijzinnig?
« Laatst bewerkt op: december 08, 2010, 06:35:18 pm door Riemer Lap »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 08, 2010, 07:51:44 pm »

quote:

drentenaar schreef op 08 december 2010 om 17:42:
[...]

Mogelijk nog een gevolg van de vroegere (?) pretenties van de GKv de enig ware kerk te zijn?

Vorige maand heeft de synode van de PKN twee belangrijke nota's aangenomen.

Op 11 november één over het spreken over God, n.a.v. het schrijven van de 'atheistische' ds. Hendrikse.
Alom werd betwijfeld of de synode wel tot een uitspraak zou kunnen komen.
Jawel dus, en wel met algemene stemmen! (Hendrikse zwaar teleurgesteld!)
is je ook opgevallen dat diezelfde PKN Hendrikse er niet uit heeft kunnen schoppen, ondanks dat het een toch wel heel erg duidelijk voorbeeld van een dwaalleraar is?

quote:

Op 12 november kwam aan de orde de nota 'Integriteit en Respect': een protestantse visie op de islam. Aanvankelijk toonde menigeen zich zeer sceptisch!
Toch, na lange debatteren en discussiëren werd deze - christocentrische! - nota met algemene stemmen aangenomen!!!  

Het zit 'm niet alleen in de al dan niet Christocentrische nota's die aangenomen worden. Als er in de praktijk door een flink deel van de PKN-dominees Christus geloochend kan worden, en door een kleiner deel gezegd kan worden dat God niet bestaat, dan zeggen alle stapels papier niet zoveel.

quote:

P.S. 1. Verhalen van Riemer Lap en Nunc over de 'vrijzinnigheid in de PKN' werken dan ook een beetje op mijn lachspieren.

Ach, het zal ongetwijfeld per gemeente verschillen. Als ik bij m'n ouders op bezoek ben, ga ik meestal naar een PKN gemeente (gereformeerde bonders) en ik hoor daar geregeld degelijkere preken dan in GKv's in de grote studentensteden.

Aan de andere kant ben ik bij een begrafenis geweest (van een oudtante) en de preek had wel als tekst iets uit Openbaring, maar de dame die de preek hield, bleek in staat om deze volledig Christus-loos te houden. Het was een helehoop psychologisch geneuzel over dat we elkaar niet vergeten en dat het ooit goed komt. Dat Jezus ook nog een prominente rol had in het gelezen stuk uit Openbaring, dat zou je aan de preek niet zeggen. Dat Jezus uberhaupt bestond, zou je uit de gesproken woorden niet hebben kunnen afleiden.

En dat was niet de enige keer dat ik zoiets meemaakte. Ik heb het ook meegemaakt bij een (nota bene!) avondmaalsdienst in de kerk van mijn ouders (PKN, wat vroeger 'synodaal' was). Die voorganger was in staat om een avondmaalspreek te houden zonder zelfs maar het woord "Jezus" te noemen of ook maar iets over verzoening, zonde, offer of kruis te zeggen.

Dus wellicht ben je niet in de kerken geweest, waar ik wel eens geweest ben? En heb je niet de PKN'ers gesproken en gehoord, die ik gesproken en gehoord heb?

quote:

P.S. 2. De synode van de GKv heeft zich met deze zaken nog geheel niet bezig gehouden!

een nota over 'spreken over God' is niet nodig in de GKv, lijkt me, aangezien de GKv geen last heeft van predikanten die de kern van haar belijdenis ("God bestaat", etc) tegenspreken.

Wat betreft nota's over de islam. Ik dacht niet dat we binnen de GKv veel mensen hebben die "alle religies zijn toch gelijk" of "Allah is dezelfde als JHWH" etc. verkondigen.

quote:

P.S. 3. Drentenaar is belijdend lid van de GKv.
p.s. 1. Nunc is opgegroeid in de PKN (toen nog 'synodaal gereformeerd') en heeft daar belijdenis gedaan en is later pas naar de GKv overgestapt. Kent de PKN dus beter van binnen dan de meeste GKv'ers.
« Laatst bewerkt op: december 08, 2010, 07:52:51 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 08, 2010, 09:50:09 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 08 december 2010 om 14:43:
[...]

Wel, "grote broer", laten we het er maar op houden dat de NGK "de vrijzinnige vleugel" van de GKV is....  :+
als je dat vrijzinnig noemt...
NGK en GKv mogen zo hun (soms grote) meningsverschillen hebben, maar ik zou wel willen dat alle vrijzinnigen in de PKN waren zoals de NGK, uitgezonderd de rare naam en de boeien.

quote:

Want als dat niet zo zou zijn, dan zouden we elkaar toch meteen als broeders en zusters binnen één kerkverband om de hals vliegen, toch???!  ;)
ook niet-vrijzinnigen kunnen op grote punten van mening verschillen, toch? Ik zou mensen uit de pinksterkerken of evangelische gemeenten niet vrijzinnig noemen, maar passen we samen in één kerk zoals bedoeld: één in geloof, dwaalleraren werend, etc.? Lastig, aangezien we elkaars standpunten als dwaalleer zien (n.b. niet automatisch als 'vrijzinnigheid').

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 09, 2010, 02:11:21 am »
Terugkomend op de vraag van de TS: een deel van de redenen dat de GKv ooit ontstaan is is de 'bovenschriftuurlijke' binding van uitspraken van de synode destijds over de leer (in die zin een principezaak).

Ironisch genoeg, juist de PKN laat de lokale gemeenten vrij om hun eigen weg te gaan (bijv. inzake het inzegenen van homorelaties), terwijl de GKv zoveel mogelijk streeft naar een landelijk uniforme kerk.

Of heeft gestreefd... in mijn ervaring zijn er niet heel grote verschillen tussen de verschillende gemeenten. Als er al verschil is komt dat neer op de vorm.

@ Drentenaar: dat de GKv zich bij de PKN zou voegen werkt bij mij weer op de lachspieren... ik zie dat echt niet gebeuren, of er moet een wonder geschieden. Wij zijn te veel tevreden met onszelf, kijk hoe de samensprekingen met de andere kleine orthodoxen al decennia voortsukkelen...
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 09, 2010, 09:25:10 am »
De GKv wordt vooral gekenmerkt door een bestuursvorm en veel minder door een theologie, imho. Ipv synodaal is de GKv een bottom-up denominatie: de hoogste autoriteit ligt bij de individuele kerkenraden.
Die trend zie je ook bij de laatste synodes: er wordt steeds weer gezegd dat allerlei kwesties (liturgische veranderingen, pastoraat bij hertrouwen etc) ter beoordeling van de lokale kerkenraad zijn, en dat de synode daar geen algemene (laat staan bindende) uitspraak over gaat doen. (Frappant genoeg zijn het juist de orthodoxe GKv-ers die met weemoed aan 1944 denken daarover ontstemd.)
Wel is er sprake van een big-brothersysteem dat moet garanderen dat lokale kerkenraden niet teveel afdwalen: genabuurde gemeenten, classissen, afspraken over het bewandelen van 'de kerkelijke weg' bij geschillen. Hoewel de lokale kerkenraad het hoogste gezag heeft kan het zich dus wel buiten het verband plaatsen wanneer gemeenteleden protest aantekenen en de rest van het kerkverband de gewraakte beslissingen onbijbels (in de praktijk niet conform 3FvE) vindt.

Volgens mij zit een belangrijk verschil tussen GKv en PKN in dat kerkrechtelijke systeem: de PKN hanteert niet de 3FvE als bindende factor, en kent geen 'big-brother'systeem om de ware leer te bewaken. Dat er meer pluriformiteit en liberaliteit in de PKN is, is het gevolg van de kerkrechtelijke structuur en is dus van secundair belang.

@Ursa: de samensprekingen zijn ook zo'n voorbeeld van de lokale kerkenraden als hoogste autoriteit. Dat wordt op lokaal en niet op kerkverbandniveau gedaan. Er zijn dus lokaal uitstekende vorderingen op dat gebied (bijv Deventer en Amsterdam). Helaas zijn dat ook de gemeenten die dikwijls als 'evangelisch/pinkster' worden aangemerkt, omdat ook de vorm (liturgie) van de diensten on-GKv is. Terwijl er imho slechts gebruik wordt gemaakt van de kerkrechtelijke ruimte die al sinds 1944 aan de gemeenten is gegeven. Dat vind ik erg jammer: van Amsterdam-ZW kan ik stellen dat die gemeente (iig de kerkenraad) zeker niet evangelisch/pinkster is.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 09, 2010, 10:38:05 am »

quote:

drentenaar schreef op 08 december 2010 om 17:42:
[...]

.

Dat heeft niets met deze pretentie te maken alhoewel ik het met je eens ben dat die er is geweest (helaas).
Het gaat om kennis van zaken en je in zaken verdiepen en dat is vandaag lastig of "not done".

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: december 09, 2010, 12:35:37 pm »

quote:

elle schreef op 09 december 2010 om 09:25:
(...)
Wel is er sprake van een big-brothersysteem dat moet garanderen dat lokale kerkenraden niet teveel afdwalen: genabuurde gemeenten, classissen, afspraken over het bewandelen van 'de kerkelijke weg' bij geschillen. Hoewel de lokale kerkenraad het hoogste gezag heeft kan het zich dus wel buiten het verband plaatsen wanneer gemeenteleden protest aantekenen en de rest van het kerkverband de gewraakte beslissingen onbijbels (in de praktijk niet conform 3FvE) vindt.

Volgens mij zit een belangrijk verschil tussen GKv en PKN in dat kerkrechtelijke systeem: de PKN hanteert niet de 3FvE als bindende factor, en kent geen 'big-brother'systeem om de ware leer te bewaken. Dat er meer pluriformiteit en liberaliteit in de PKN is, is het gevolg van de kerkrechtelijke structuur en is dus van secundair belang.

(...)

Je kunt zo'n systeem natuurlijk een "Big Brother systeem" noemen, maar het is niet wezenlijk anders dan hoe de eerste gemeenten elkaar in de gaten hielden, en hoe de apostelen de gemeentes op het rechte pad hielden, en hoe de gemeentes bij vragen hogerop gingen (apostelconvent te Jeruzalem), etc.

Verder lijkt de keuze van de PKN om geen 'big brother' systeem te hebben om de ware leer te bewaken, me wel degelijk een theologische keuze. En de daaruit (vrijwel automatisch) voortvloeiende pluriformiteit en vrijzinnigheid is dan ook een gevolg van die theologische keuze, en zeker niet van 'secundair belang'. De hervormde en gereformeerde kerk (van de Luthersen weet ik het niet) hebben in het verleden al gekozen om pluriform te zijn, om grote groepen vrijzinnigen in hun midden te accepteren.

Dat is een theologische keuze om dwaalleer binnen de kerk te accepteren, inclusief de daarbij behorende dwaalleraren. Om zoiets als 'kerkrechtelijk' af te doen, lijkt me net zo juist als afdoen van de doodstraf in het amerikaanse rechtsysteem met de opmerking dat het het gevolg is van het rechtssysteem, en stellen dat het secundair is, terwijl er juist een principiele keuze over leven en dood en vergelding en herstel van gemaakte fouten achter zit.