Auteur Topic: Verschil tussen de GKV en de PKN  (gelezen 44445 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #100 Gepost op: december 15, 2010, 05:05:49 pm »

quote:

elle schreef op 15 december 2010 om 11:22:
[...]

Nogmaals: uitschrijven doe je i.p. pas na een vermaning die niet tot berouw of inkeer leidt. Bij doopleden is het wellicht wat anders, maar belijdende leden beloven zich door de KR te láten onderwijzen als dat nodig is. Zo'n belofte moet je nakomen.
Mijn inschatting bij dit voorbeeld: de rijssense gemeente stelde kennelijk 'jullie zijn papieren lid, jullie kunnen de doopbelofte dus niet voldoende waarmaken'. Maar ik weet niet of die KR voldoende energie hebben gestoken in het weer betrekken van dat gezin bij de gemeente.
De nijverdalse gemeente stelde kennelijk vast dat het gezin best bereid was om betrokken te zijn bij de gemeente: de vrouw draaide zelfs commissiewerk. En zag kennelijk geen reden tot tucht.
Het lijkt me dat beide kerkenraden goed hebben gehandeld. Maar kennelijk wilden de ouders zich niet laten corrigeren door de rijssense KR en wel door de nijverdalse KR.

Er zit wel een verschil: de Rijssense kerk keurde hun lage kerkgang af, bij ons prezen ze hun betrokken houding toe. Het gevolg is dat ze zich van harte welkom voelde door de dominee, met wie ze in gesprek waren en daardoor juist onze kerk vaker bezoeken (niet altijd) dan dat ze de kerk van Rijssen bezocht hadden.

Ze hadden het trouwens wel over cultuurshokken. Bij ons houden ze ook Thomasvieringen. Erg creatieve diensten waarbij mensen in groepen uit één gaan tijdens de diensten en hun eigen keuze stellen in workshops die ze bezoeken. Haar man was in de Gereformeerde Gemeente opgevoed en voelde zich in de Thomasviering niet op zijn gemak. Een ware cultuurshok voor hem, waar zij wel weer plezier om had.

Dat kan ik me wel voorstellen. Van mij hoeft het ook niet, maar goed: ieder zijn ding.
« Laatst bewerkt op: december 15, 2010, 05:10:46 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: december 15, 2010, 05:14:47 pm »

quote:

gaitema schreef op 15 december 2010 om 16:53:
[...]

Ik geef aan waarde te hechten aan zelfkritiek.
Nee, dat deed je in je tekst niet. Je beweerde iets waar ik graag gronden voor wil hebben. Ergo: Waar basseer je op dat Jezus je vragen gaat stellen passend binnen de werken van Barmhartigheid? Hoe kom je er bij dat dat de graadmeter is?

quote:

Er gebeurd wel barmhartigheid, maar we moeten niet doen alsof we daar allemaal o zo druk mee zijn. Vaak is het beeld van "weinig mensen doen het meeste werk en het zijn altijd de zelfden die het doen" erg herkenbaar onder juist die actieve leden.
Kul en niet te basseren op enige praktijk vrees ik. Je roept wederom nogal wat. Ken jij het stille diaconaat? Weet jij wie wat doet in en buiten je gemeente? Ik denk dat je ongeveer 50% ziet en dat de andere 50% zich niet meldt. Er gebeurt een hoop waar je geen zicht op hebt.

quote:

Laatst had ik de opzichter van de woningstichting bij me op bezoek en die bleek ook van onze kerk te zijn en daarin actief. Hij zei tegen me: "soms denk ik wel eens, die mensen zouden ook gerust wel wat kunnen doen."

daarbij hebben we wel eens een kerkdienst gehad met de thema: "iemand anders is dood", waarin gericht werd op het afschuifgedrag van heel veel kerkbezoekers van die dienst kennelijk.
Wat wil je nu hiermee bijdragen in deze draad?

quote:

Dat afschuifgedrag heb ik trouwens ook wel gemerkt onder vrijgemaakte christenen, als we voor de NBG langs de deuren gaan. Het maakt bij ons niet uit bij welke mensen je langs de deuren gaat uit welke kerk dan ook, de meesten verkopen zonder er bij na te denken een "nee" als het gaat om geld vragen voor het bijbelvertaalwerk. Niemand lijkt zich er nog om te bekommeren dat er ook bijbelvertaalwerk nodig is onder de volken die geen bijbel in hun eigen taal kunnen bezitten. We geven liever onze geld al liefdadigheden als de kankerbestrijding. Dat komt wat dichter bij.
Heel veel GKv-ers zijn LID van de NBG dus die deurcollecte hoef je bij mij ook niet mee aan te komen. Daarnaast stelt een ieder zijn eigen prioriteit op het gebied van giften.
Geen voorbeeld dus....

quote:

En dat verbaast me. als ik de ledenlijsten zie is de generatie van mijn ouders er best wel voor te porren geweest, maar mijn generatie onder welke kerkgenootschap dan ook, slaat het allemaal zonder blikken en blozen met een "nee" af. Een verschil tussen vroeger en nu.
Een middel als deurcollecte is ook niet echt meer van deze tijd maar dat terzijde

quote:

[...]

[...]

Het is voor mij niet schokkend. Ik snap niet dat er aan zo'n punt zo'n groot gewicht wordt gehangen. Ik maak me eerder druk om de onderlinge betrokkenheid in de gemeente dan om de tucht van mensen die al niet meer in ons geloven. Dat verbaast me gewoon. In de GKV lijken er vragen enorm belangrijk te zijn, waar we bij ons nooit druk om zullen maken. Wellicht weer een verschil :)
8)7  Jij bent degene die brult dat de PKN negatief genoemd wordt.
Anderen houden het bij de feiten en de belijdenis die OOK de PKN na wil leven volgens haar eigen teksten.

quote:

[...]

Tja, ik geloof in de geloofsontwikkelings vrijheid van de christenen. Een kringleidster bij ons gaat ook samen wonen. Ze zegt dat het trouwen nog even wacht vanwege de onbetaalbare kosten op dit moment. Even verder sparen noch, maar ze wonen niet samen om het uit te proberen. Ze zijn al trouw aan elkaar.
Offtopic maar onzin: een huwelijk op maandag kost geen drol en is veel goedkoper dan een samenlevingsovereenkomst.
Daarnaast is het (nog steeds Off topic) nogal vreemd dat je geen verantwoordelijkheid voor de ander wilt nemen en dus (ik neem aan ongeregistreerd) gaat samenwonen.

quote:

Ik heb er geen moeite mee. Ik heb er wel eerder over zitten tobben toen we een leidster hadden die samen woont, maar mijn hart gaf in dat ik me daar niet druk over hoef te maken. Op elk mens is wel wat aan te merken en er zijn ergere dingen dan dat.

Ik moet zeggen: ik leer mijn pkn identiteit hier wel kennen. Ik ben toch liberaler dan ik dacht :)
Ja, de PKN staat in feite het totale wereldse leven toe en heeft daarmee heel veel kenmerken van kerk zijn overbooid gegooid?

quote:

Feit is echter dat er dus kennelijk wel tucht bestaat in de de PKN, maar minder dan bij jullie. Daarom klopt het lijstje dat je opgesteld al niet en is het toch ingekleurd door negatieve onderbuikgevoelens en vooroordelen.
Je zou ook bij kunnen dragen aan het lijstje. Er staat geen leugen in volgens mij en ook jij hebt tot op heden niets weerlegd of aangevuld.
Kennelijk klopt het dan dus weer wel?

quote:

[...]

Er zal altijd wel een vrijgemaakte christen zijn die ook geen vragen stelt. Ik stel die vragen inderdaad ook niet. Ik richt liever hetr aandachtspunt op de relatie tussen Jezus en de mensen, zodat ze zelf in contact met Jezus komen en zich door Hem te laten reinigen.
Joehoe, we hebben het hier over AMBTSDRAGERS die geen vragen stellen, wel een andere verantwoordelijkheid lijkt mij.
Ik ken in de GKv geen kerken die alles toestaan en weet dat de tucht geoefend wordt in deze kerken. Van collega ouderlingen in de PKN in den lande hoor ik dat tucht geen item meer is. "Wel pastoraat maar vermanen? Nee, dat is uit de tijd".

quote:

[...]
[...]

Ik wil er maar mee zeggen: wordt Jezus er wel genoeg in betrokken of willen we het vaak zelf doen?
Er is meer dan alleen het roepen dat je Jezus betrekt. Hier en daar is het zelfs schokkend te noemen....

quote:

[...]

Ik zouook het liefste iedereen betrokken willen zien in de gemeente hoor, maar ten eerste zou ik willen dat al die mensen meer op Jezus zouden gaan vertrouwen inplaats van op eigen inzichten af te gaan. Dat kon wel eens het probleem in de kern zijn. Wie niet vertrouwd op Jezus, laat zich ook niet door Hem vermanen. Dat telt ook voor de kerkenwerkers.

Verschil: ik zou wat de nuance willen zoeken. Ik vindt het een beetje een overdreven beeld.
Nou: vul aan en lever aan zou ik zeggen.

quote:

Geen tucht in de PKN? Wat een oordelende ondertoon zit daar weer in.
Ik heb al drie tuchtvoorbeelden gebruikt. Zet er dan neer: "tucht wordt niet van bovenaf door allen afgedwongen, maar is eerder de keuze van de leden."
Tucht wordt nooit van bovenaf afgedwongen, lees nu Matth 18 eindelijk eens door!

quote:

Maar ik vindt het wel prima, het is gewoon een subjectief plaatje op een forum met een negatieve ondertoon :)

Zorg dan dat je het aanvult in plaats van allerlei dingetjes te noemen zonder de kern te raken.
Dat zou een bijdrage heten....
Mail me maar als je wat wilt weten

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: december 15, 2010, 05:49:16 pm »

quote:

gaitema schreef op 15 december 2010 om 17:04:
[...]

Okido. Zo wordt mijn beeld completer van hoe de tuch zou werken. Hier kan ik me wel in vinden.
misschien loop je met een karikatuur van het woord tucht rond (sowieso mis je een letter ;-)

Mat.18 laat zien wat er in ernstige gevallen dient te gebeuren. Als iemand blijft volharden in zonde, en berispingen blijft negeren, moet hij uit het lichaam van Christus gezet worden:

15  Maar als uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga naar [hem] toe en wijs hem terecht tussen u en hem alleen; als hij naar u luistert, hebt u uw broeder gewonnen.
16 Maar als hij niet naar [u] luistert, neem er dan nog een of twee met u mee,  opdat in de mond van twee of drie getuigen elk woord vaststaat.
17 Als hij niet naar hen luistert,  zeg het dan tegen de gemeente. En als hij ook niet naar de gemeente luistert,  laat hij dan voor u als de heiden en de tollenaar zijn.
(Herziene SV, Mat.18.)

(in dit kader kun je ook het afhouden van het avondmaal zien. Dat is een verzachting, een tussenstadium, voordat iemand daadwerkelijk uit de gemeente wordt gezet, in de hoop dat het eruit zetten niet nodig is)

tucht is o.a. nodig i.v.m. dwaalleer die de gelovigen kan verleiden:

28 Zie dan toe op uzelf en op heel de kudde, te midden waarvan de Heilige Geest u tot opzieners aangesteld heeft om de gemeente van God te weiden, die Hij  verkregen heeft door Zijn eigen bloed.
29 Want dit weet ik: dat na mijn vertrek  wrede wolven bij u zullen binnenkomen, die de kudde niet sparen;
30   en dat uit uw eigen midden mannen zullen opstaan die de waarheid verdraaien om de discipelen weg te trekken achter zich aan.
31 Daarom: wees waakzaam, en bedenk dat ik drie jaar lang, nacht en dag, niet heb opgehouden iedereen onder tranen terecht te wijzen.
(Hand 20, H.SV)

4 Maar Ik heb enkele dingen tegen u, namelijk dat u daar mensen hebt die zich houden aan de leer van Bileam, die Balak leerde voor de Israëlieten een struikelblok neer te leggen, opdat zij afgodenoffers zouden eten en hoererij bedrijven.
15 Zo hebt u er ook die zich houden aan de leer van de Nikolaïeten en dat haat Ik.
16 Bekeer u. En zo niet, dan kom Ik spoedig bij u en zal Ik tegen hen oorlog voeren  met het zwaard van Mijn mond.
(...)
20 Maar Ik heb enkele dingen tegen u: dat u de vrouw  Izebel, die van zichzelf zegt dat zij een profetes is, ongemoeid haar gang laat gaan om te onderwijzen en Mijn dienstknechten te misleiden, zodat zij hoererij bedrijven en afgodenoffers eten.
21 En Ik heb haar tijd gegeven, opdat zij zich van haar hoererij zou bekeren, maar zij heeft zich niet bekeerd.
22 Zie, Ik werp haar te bed met hen die overspel met haar plegen, in grote verdrukking, als zij zich niet bekeren van hun werken.
23 En haar kinderen zal Ik door de dood ombrengen, en alle gemeenten zullen weten dat Ik het ben Die nieren en harten doorzoek,  en Ik zal u geven eenieder naar uw werken.
24 Maar Ik zeg tegen u, en tegen de overigen in Thyatira, voorzover zij deze leer niet hebben en zij, zoals zij dat noemen, de diepten van de satan niet hebben leren kennen: Ik zal u geen andere last opleggen
25 dan deze:  Houd vast aan wat u hebt totdat Ik kom.
 (Openbaring 2, H.SV)

Jezus en de apostelen vonden het kennelijk een serieuze zaak, zo serieus dat Jezus zelf (Opb.2) de dood aanzegt aan de volgelingen ("kinderen") van de valse profeet Izebel en "oorlog zal voeren" tegen diegenen die de leer van Bileam blijven aanhangen, want Jezus haat die.

Daarom is er tucht. Omdat Jezus direct en via de apostelen heeft gewaarschuwd voor afval, voor onchristelijk gedrag en voor onzuivere leer en valse profeten. Niet omdat wij tucht zo leuk vinden.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: december 15, 2010, 06:07:06 pm »
hoeveel nadruk is er eigenlijk op bemoediging in ons leven naar elkaar en hoeveel procent beheerst ons denken in termen als tucht-vermaning als christenen.

Ik lees zo vaak tucht, maar zo weinig bemoediging.

Beide woorden komen voort uit het zelfde griekse grondwoord....

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: december 15, 2010, 06:13:02 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 15 december 2010 om 18:07:
hoeveel nadruk is er eigenlijk op bemoediging in ons leven naar elkaar en hoeveel procent beheerst ons denken in termen als tucht-vermaning als christenen.

Ik lees zo vaak tucht, maar zo weinig bemoediging.

Beide woorden komen voort uit het zelfde griekse grondwoord....
ik kom het woord "tucht" eigenlijk alleen tegen in discussies die erover gaan. Daarbuiten vrijwel nooit. Ik zou dus zeggen dat het 99,9% gaat over bemoediging of over allerlei andere (ook uitermate belangrijke) zaken.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: december 15, 2010, 06:45:52 pm »
.
« Laatst bewerkt op: december 15, 2010, 07:09:20 pm door grondig christelijk »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: december 15, 2010, 07:32:00 pm »
We dwalen af maar toch maar even.
Ook tucht is een vorm van bemoediging.
Bij tucht moedig je iemand aan om zijn zondige weg te verlaten immers?
Mensen denken veel te zwaar bij het woord tucht.
Komt omdat het lijkt op "tuchtigen":lichamelijk straffen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: december 15, 2010, 10:26:51 pm »
Dat zal ook wel meespelen. Ik ga er nog eens rustig over na denken. Dank Nunc voor de bijbelse onderbouwing. Dat komt op mij altijd krachtiger over dan kerkleer, omdat de bijbel voor mij de toetssteen vormd.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: december 15, 2010, 10:37:39 pm »

quote:

gaitema schreef op 15 december 2010 om 22:26:
Dat zal ook wel meespelen. Ik ga er nog eens rustig over na denken. Dank Nunc voor de bijbelse onderbouwing. Dat komt op mij altijd krachtiger over dan kerkleer, omdat de bijbel voor mij de toetssteen vormd.
en andersom is het juist altijd heel onhandig als je hele lappen tekst bij elkaar moet zetten, als je het over een onderwerp hebt. Daarom is dat alles gesystematiseerd in "kerkleer". Die kerkleer zou je dus (als het goede leer is) terug moeten kunnen vinden in de bijbel, daarom is ze namelijk opgesteld.
« Laatst bewerkt op: december 15, 2010, 10:38:13 pm door Nunc »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: december 15, 2010, 11:35:23 pm »

quote:

Nunc schreef op 15 december 2010 om 22:37:
[...]

en andersom is het juist altijd heel onhandig als je hele lappen tekst bij elkaar moet zetten, als je het over een onderwerp hebt. Daarom is dat alles gesystematiseerd in "kerkleer". Die kerkleer zou je dus (als het goede leer is) terug moeten kunnen vinden in de bijbel, daarom is ze namelijk opgesteld.

Op internet is de NGB gewoon te vinden net zoals de HC.
Kwestie van zoeken vinden hier kijken

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: december 16, 2010, 02:49:22 pm »

quote:

Nunc schreef op 15 december 2010 om 22:37:
[...]

Nou heb ik ook een dominee op de kansel gehad die zelf zei dat veel van wat wij geloven niet uit de bijbel komt, maar van de kerkleer.  Het zijn voor mij invloeden geweest om gewoon de bijbel te pakken en de rest gewoon aan de liefhebbers over te laten.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: december 16, 2010, 02:55:02 pm »

quote:

gaitema schreef op 16 december 2010 om 14:49:
[...]

Nou heb ik ook een dominee op de kansel gehad die zelf zei dat veel van wat wij geloven niet uit de bijbel komt, maar van de kerkleer.  Het zijn voor mij invloeden geweest om gewoon de bijbel te pakken en de rest gewoon aan de liefhebbers over te laten.
Dan heeft die domi een verkeerd beroep gekozen. O-)
Van de site van de PtU kampen:

quote:

De masteropleiding Predikantschap is bedoeld voor wie zich intensief wil verdiepen in vakken als dogmatiek, christelijke ethiek, Bijbelse theologie, pastoraat, diaconaat, homiletiek of liturgiek en predikant wil worden in de Protestantse Kerk in Nederland. Deze masteropleiding is een opleiding die wetenschappelijke verdieping op het gebied van één van de hoofdvakken van de theologie combineert met en integreert in de academische beroepsopleiding en vorming tot predikant.
Welke vakken zitten hier in die niet te linken zijn aan de leer van een / de kerk?
« Laatst bewerkt op: december 16, 2010, 02:55:20 pm door Riemer Lap »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: december 16, 2010, 03:13:13 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 15 december 2010 om 23:35:
[...]

Op internet is de NGB gewoon te vinden net zoals de HC.
Kwestie van zoeken vinden hier kijken
Wat dacht je van http://www.gkv.nl/belijdenissen/294/?

quote:

gaitema schreef:

Gaitema: natuurlijk zijn de 3FvE een interpretatie van de bijbel. Bovendien zijn de 3FvE een 'kind van hun tijd': met name geschreven om de verschillen met de RKK en andere theologen uit 1600 duidelijk te maken. Ze zijn daarom beperkt nuttig, omvatten niet alle theologische standpunten die te bedenken zijn op grond van de bijbel.
Maar in weerwil van wat je predikant ooit riep, zijn die belijdenissen wel degelijk op de bijbel gebaseerd. Maar allerlei bijbelteksten kun je op verschillende manieren opvatten of uitleggen. Soms lijken bijbelteksten elkaar tegen te spreken. De belijdenissen zijn bedoeld om richting te geven aan de uitleg van dat soort teksten, zodat je binnen een kerkgenootschap als kerkenraden 1 bijbeluitleg kunt steunen. Dus: veel van wat we geloven is op de bijbel gebaseerd, met de 6 belijdenissen als leidraad.
Ooit riep men dat alles wat een gereformeerd christen dient te weten verwoord is in de Heidelbergse Catechismus. Niet voor niets is die theologie in 52 zondagen geordend. Maar ik denk dat er nog genoeg onderwerpen overblijven die in de HC te mager aan bod komen.

Maar in deze draad is de vraag wat het verschil is tussen PKN en GKv. Het blijkt dat we 6 dezelfde belijdenisgeschriften hebben, maar dat er dus verschillend mee wordt omgesprongen.
Daarvan kun je zeggen dat dat leidt tot de meer zichtbare verschillen tussen PKN en GKv: hoe ze omgaan met tucht/bemoediging van hun leden, hoe ze omgaan met bepaalde dogma's. Daardoor kan een PKN-gemeente veeeel liberaler zijn en zelfs een Hendrikse als predikant accepteren.

Hoe bijbels de belijdenisgeschriften zijn is natuurlijk weer een heel andere vraag (ik geloof dat dat behoorlijk goed zit, overigens). Net als hoe de belijdenisgeschriften uitgewerkt worden.
Voorbeeld: NGB art 27-29 legt uit dat tucht belangrijk is (als deel van een echte kerk), maar laat open hoe je dat dan aan zou moeten pakken. De GKv aanpak is conform belijdenisgeschriften, maar zie je in de bijbel op 't eerste gezicht niet zo snel terug. Pas als je je er in verdiept, zie je dat dat veel elementen wel terug te vinden zijn in de bijbel.
« Laatst bewerkt op: december 16, 2010, 03:14:54 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: december 16, 2010, 07:51:06 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 16 december 2010 om 14:55:
[...]
Dan heeft die domi een verkeerd beroep gekozen. O-)
Van de site van de PtU kampen:

Nee hoor. Hij is een trouwe volgeling van Jezus en zelfs voorzitter geweest van de Nederlandse synode van de Gereformeerde kerken in Nederland en de directeur van Youth for Christ Nederland :)

Een zeer geschikte dominee. Als hij preekte in een jeugddienst te Apeldoorn, dan werd er een grote sportzaal afgehuurd, omdat mensen van wijde omtrek op zijn diensten afkwamen en het niet meer in de kerk paste.

quote:

Welke vakken zitten hier in die niet te linken zijn aan de leer van een / de kerk?

O, maar hij is er zeker in geïnteresseerd. Hij kan vol uit praten over van alles en nog wat op dat gebied en kent de protestantse, katholieke en evangelische visies als zijn broekzak. Hij heeft ook een zeer goede reputatie, ook binnen de gereformeerde bond. Momenteel actief voor de Leprastichting, schreef ene boek voor het NBG en is bijbelsmokkelaar geweest voor Open Doors in de SofJet Unie. Daar hefet hij ook wonderen meegemaakt van Gods ingrijpen, waardoor hij wist: "wat er ook gebeurd, God gaat met me mee."

Maar daar zal hij niet mee te koop lopen. Hij is gewoon zichzelf gebleven :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: december 16, 2010, 08:06:49 pm »

quote:

elle schreef op 16 december 2010 om 15:13:
[...]

Wat dacht je van http://www.gkv.nl/belijdenissen/294/?

[...]

Gaitema: natuurlijk zijn de 3FvE een interpretatie van de bijbel. Bovendien zijn de 3FvE een 'kind van hun tijd': met name geschreven om de verschillen met de RKK en andere theologen uit 1600 duidelijk te maken. Ze zijn daarom beperkt nuttig, omvatten niet alle theologische standpunten die te bedenken zijn op grond van de bijbel.
Maar in weerwil van wat je predikant ooit riep, zijn die belijdenissen wel degelijk op de bijbel gebaseerd. Maar allerlei bijbelteksten kun je op verschillende manieren opvatten of uitleggen. Soms lijken bijbelteksten elkaar tegen te spreken. De belijdenissen zijn bedoeld om richting te geven aan de uitleg van dat soort teksten, zodat je binnen een kerkgenootschap als kerkenraden 1 bijbeluitleg kunt steunen. Dus: veel van wat we geloven is op de bijbel gebaseerd, met de 6 belijdenissen als leidraad.
Ooit riep men dat alles wat een gereformeerd christen dient te weten verwoord is in de Heidelbergse Catechismus. Niet voor niets is die theologie in 52 zondagen geordend. Maar ik denk dat er nog genoeg onderwerpen overblijven die in de HC te mager aan bod komen.

Maar in deze draad is de vraag wat het verschil is tussen PKN en GKv. Het blijkt dat we 6 dezelfde belijdenisgeschriften hebben, maar dat er dus verschillend mee wordt omgesprongen.
Daarvan kun je zeggen dat dat leidt tot de meer zichtbare verschillen tussen PKN en GKv: hoe ze omgaan met tucht/bemoediging van hun leden, hoe ze omgaan met bepaalde dogma's. Daardoor kan een PKN-gemeente veeeel liberaler zijn en zelfs een Hendrikse als predikant accepteren.

Hoe bijbels de belijdenisgeschriften zijn is natuurlijk weer een heel andere vraag (ik geloof dat dat behoorlijk goed zit, overigens). Net als hoe de belijdenisgeschriften uitgewerkt worden.
Voorbeeld: NGB art 27-29 legt uit dat tucht belangrijk is (als deel van een echte kerk), maar laat open hoe je dat dan aan zou moeten pakken. De GKv aanpak is conform belijdenisgeschriften, maar zie je in de bijbel op 't eerste gezicht niet zo snel terug. Pas als je je er in verdiept, zie je dat dat veel elementen wel terug te vinden zijn in de bijbel.

De 3FM had ik overigens niet zo'n moeite mee, weet ik me te herinderen. Al ben ik nu kwijt wat er ook weer in stond :)

Het zijn vaak die kleine dingetjes waar ik van denk "is dat nu helemaal zo?", zoals te volgen in discussies over de perfecte uitleg over hoe God, Jezus en de Heilige Geest gezien moet worden (uitlegging door vrijgemaakten vliegen al verschillende kanten op) en hoe je om moet gaan met de uitverkiezingsleer of de doop.

Het zijn van die kleine dingen waar dan opeens enorme ophef over kan ontstaan.

Terug naar de bron "de bijbel" kan dan feitelijk enkel met de kerkleer in de hand als verklaring van de perfecte uitleg van deze bijbelteksten.

In de PKN is er dan inderdaad ruimte om die leerstellingen in zijn tijd te plaatsen en de bijbel opnieuw te onderzoeken en de theoriën te heroverwegen.

Ik ben echter wel van overtuiging dat zonder hulp van God zo iets nooit op de waarheid uit komt.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: december 16, 2010, 08:25:49 pm »

quote:

gaitema schreef op 16 december 2010 om 20:06:
[...]

De 3FM had ik overigens niet zo'n moeite mee, weet ik me te herinderen. Al ben ik nu kwijt wat er ook weer in stond :)

wat dacht je van: de kerk en de tucht? De predestinatie? De drie-eenheid?

quote:

Het zijn vaak die kleine dingetjes waar ik van denk "is dat nu helemaal zo?", zoals te volgen in discussies over de perfecte uitleg over hoe God, Jezus en de Heilige Geest gezien moet worden (uitlegging door vrijgemaakten vliegen al verschillende kanten op) en hoe je om moet gaan met de uitverkiezingsleer of de doop.

oh? GKv'ers staan in principe gewoon achter wat er in de belijdenissen over de drie-eenheid wordt gezegd. Wellicht hier en daar in andere formuleringen, maar in essentie hetzelfde. Als vrijgemaakten daar al "verschllende kanten" op vliegen, dan is er iets grondig mis. Wie Jezus is, is namelijk niet één van de "kleine dingetjes", maar iets dat de vroege kerk flink bezig hield.

quote:

Terug naar de bron "de bijbel" kan dan feitelijk enkel met de kerkleer in de hand als verklaring van de perfecte uitleg van deze bijbelteksten.

(...)
als je er vanuit gaat dat de kerkleer juist is, dan kom je ook zonder kerkleer maar met bijbel, weer bij de kerkleer uit. Als dat niet blijkt te lukken, dan is er iets mis met de kerkleer.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: december 16, 2010, 09:13:48 pm »

quote:

gaitema schreef op 16 december 2010 om 20:06:
[...]

Het zijn helemaal geen "kleine dingen" die in de belijdenissen staan. De belijdenissen spreken de Bijbel na en de Bijbel spreekt geen kleine dingen.
Meer en meer krijg ik het idee dat je op heel veel gebieden dingen nét niet weet.

De 3FM bijvoorbeeld bestaan niet. Het zijn de 3 FvE.
3FM is een radiozender (hoe leuk ook, niet bepaald iets wat we in de Bijbel aantreffen...

quote:

Neeeeeeee, de leer van de kerk komt UIT de Bijbel en spreekt de Bijbel na.
Heel veel dingen die op vele plaatsen in de Bijbel staan en verband met elkaar houden worden zeg maar samengevat in een belijdenis.

quote:

In de PKN is er dan inderdaad ruimte om die leerstellingen in zijn tijd te plaatsen en de bijbel opnieuw te onderzoeken en de theoriën te heroverwegen.
Er is niemand die dat ontkent hier. In alle kerken zal ruimte zijn om de Bijbel blijvend te onderzoeken.
Leerstellingen is echter weer iets wat een stap te ver gaat.
In de 3FvE vind je geen leerstellingen.
En vrijzinnigheid heeft niets met leer te maken, eerder van het loslaten van de leer die de Bijbel geeft.

quote:

Ik ben echter wel van overtuiging dat zonder hulp van God zo iets nooit op de waarheid uit komt.

Na, duh, kenmerk van dwaalleer is bv. dat het zonder hulp van God ontstaat.
Vandaar ook dat het dwaalleer heet.
Vrijzinnigheid is net zoiets: volgens mij kan vrijzinnigheid nooit gegrond worden op de Bijbel en derhalve moeilijk van God komen :)

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: december 16, 2010, 09:32:00 pm »
Ach, we kunnen wel lang en breed praten.
Maar kijk nou eens naar die nationale synode in Dordt vorige week.
Vm. GKv-synode-preses ds. A. de Soo en Prof. B. Kamphuis konden het daar uitstekend vinden met PKN-coryfeeën als ds. de Fijter en dr. J.  van 't Kruis.
Binnen 10 jaar fuseren de PKN en de GKv!
Dat proces is al veel harder op weg dan gedacht, en een fors deel van het 'kerkvolk' zal het worst zijn, als er af en toe maar een evangelisch versje bij door kan!
Ook een flink deel van de CGK zal mee gaan doen,
(een klein deeltje zal afzwaaien naar de HHK).

Wat blijft is de NGK, maar ja ... die hebben nooit veel op gehad met synodes en zijn imho de 'ware' vrijgemaakten!
Je hoort daar zelfs nog wel eens de name van éne K. Schilder vallen ...

Nee, dat kom je zélfs in Heemse niet meer tegen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: december 16, 2010, 09:47:05 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 16 december 2010 om 21:13:
 Neeeeeeee, de leer van de kerk komt UIT de Bijbel en spreekt de Bijbel na.
Heel veel dingen die op vele plaatsen in de Bijbel staan en verband met elkaar houden worden zeg maar samengevat in een belijdenis.
Dan zal ik je eens uit willen dagen een discussie aan te gaan met messiaanse joden :P

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: december 16, 2010, 09:49:34 pm »

quote:

gaitema schreef op 16 december 2010 om 21:47:
[...]

Dan zal ik je eens uit willen dagen een discussie aan te gaan met messiaanse joden :P
Dat heeft niets met deze draad van doen nog met de onkunde die er bij je leeft  O-)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: december 17, 2010, 12:30:21 am »
@Gaitema: begrijp me niet verkeerd maar als iemand de drie formulieren van Eenigheid (welke ook in zijn kerkgenootschap toch wel erg belangrijk zijn en waren) benoemd als 3 FM dan zakt mijn broek een stukje.
Her en der geef je dingen aan en dan denk ik "wat heeft deze jonge broeder geleerd in de kerk en op catechese".
Is het zo slecht gesteld met de PKN dat de belijdenissen al niet meer bekend zijn bij de jeugd?
Wat leert men de kinderen van de kerk dan nog wel?
Ik schrik echt van het gehalte van wat mensen in de pkn (ik ken er nogal wat...) weet van de eigen geschiedenis.
Ik schrik nog meer van het gebrek aan kennis van bv eenvoudig al welke bijbelboeken waar te vinden zijn.
En dan gaat het om basiszaken, niet om hoogtheologisch geneuzel.
Eenvoudige dingen dus.
Hoe kan het dat jij (ik bedoel het niet persoonlijk maar gericht op een generatie!) niet weet wat de 3 formulieren van enigheid zijn?
Dat is toch in de kerk een basis iets?
(Overigens maak ik mij op dat gebied ook wel eens zorgen over de GKv en het scala aan nieuwigheden in catechese wat er komt. Ook wij lijken soms onze geschiedenis te vergeten maar mijn zoon van 14 kon in ieder geval vertellen dat er iets van belijdenissen is  O-) , er blijft werk genoeg wat dat betreft....)
« Laatst bewerkt op: december 17, 2010, 12:38:07 am door Riemer Lap »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: december 17, 2010, 12:42:42 am »
@Riemer Lap:

Veel vrijgemaakten weten dat ook niet! Op een kringavond kwam ik erachter dat minstens de helft van de leden niet welke drie formulieren precies gerekend werden tot 'de drie formulieren van enigheid'.

En dan hebben we het over betrokken gemeenteleden van 25+.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: december 17, 2010, 12:58:00 am »

quote:

Zwever schreef op 17 december 2010 om 00:42:
@Riemer Lap:

Veel vrijgemaakten weten dat ook niet! Op een kringavond kwam ik erachter dat minstens de helft van de leden niet welke drie formulieren precies gerekend werden tot 'de drie formulieren van enigheid'.

Ik schrijf ook niet voor niets dat ik mij daar in eigen kring ook zorgen over maak.
Sieds de Jong zei ooit dat de kerken ten gronde kunnen gaan aan gebrek aan kennis. Ik ben het daar zeer mee eens.
Veel jongeren en jong volwassenen weten niet eens dat er in 1944 meer was dan WOII....

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: december 17, 2010, 08:59:10 am »

quote:

Zwever schreef op 17 december 2010 om 00:42:
@Riemer Lap:

Eens.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: december 17, 2010, 02:19:34 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 17 december 2010 om 00:58:
Veel jongeren en jong volwassenen weten niet eens dat er in 1944 meer was dan WOII....

Gelukkig maar!
Je schaamt je toch wel rot,
als je beseft wat gereformeerden elkaar aandeden in de hongerwinter.

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: december 17, 2010, 03:04:50 pm »

quote:

drentenaar schreef op 17 december 2010 om 14:19:
[...]

Gelukkig maar!

Nou, gelukkig maar... (?)
Je kunt je misschien eventueel schamen over van alles en nog wat maar betekent dat, dat een GKv'er maar niet hoeft te weten wat de historie en met name het ontstaan van de GKv is? Dat vind ik wel erg raar gedacht. Gaan beseffen hoe dingen zijn en zijn geweest is toch juist iets wat we moeten proberen te doen!
« Laatst bewerkt op: december 17, 2010, 03:24:08 pm door Trajecto »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: december 17, 2010, 03:06:41 pm »

quote:

drentenaar schreef op 17 december 2010 om 14:19:
[...]
Gelukkig maar!
o? wat was dat dan?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: december 17, 2010, 03:24:55 pm »
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijmaking

Dat is ook een verschil: de GKv heeft een gezamenlijke geschiedenis, de PKN niet. Sommige leden van de GKv hechten sterk aan de bevochten waarden in de GKv. Maar die groep is kleiner geworden met de scheuring in 2003. Dus of dat verschil zo groot is valt te bezien.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: december 18, 2010, 10:11:48 am »

quote:

Ga eens een boekie lezen .... :(

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: december 18, 2010, 02:56:02 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 17 december 2010 om 00:30:
@Gaitema: begrijp me niet verkeerd maar als iemand de drie formulieren van Eenigheid (welke ook in zijn kerkgenootschap toch wel erg belangrijk zijn en waren) benoemd als 3 FM dan zakt mijn broek een stukje.
Her en der geef je dingen aan en dan denk ik "wat heeft deze jonge broeder geleerd in de kerk en op catechese".
Is het zo slecht gesteld met de PKN dat de belijdenissen al niet meer bekend zijn bij de jeugd?
Wat leert men de kinderen van de kerk dan nog wel?
Ik schrik echt van het gehalte van wat mensen in de pkn (ik ken er nogal wat...) weet van de eigen geschiedenis.
Ik schrik nog meer van het gebrek aan kennis van bv eenvoudig al welke bijbelboeken waar te vinden zijn.
En dan gaat het om basiszaken, niet om hoogtheologisch geneuzel.
Eenvoudige dingen dus.
Hoe kan het dat jij (ik bedoel het niet persoonlijk maar gericht op een generatie!) niet weet wat de 3 formulieren van enigheid zijn?
Dat is toch in de kerk een basis iets?
(Overigens maak ik mij op dat gebied ook wel eens zorgen over de GKv en het scala aan nieuwigheden in catechese wat er komt. Ook wij lijken soms onze geschiedenis te vergeten maar mijn zoon van 14 kon in ieder geval vertellen dat er iets van belijdenissen is  O-) , er blijft werk genoeg wat dat betreft....)

Ik gebruikte per ongeluk die afkorting. Ik wist wel dat het de drie formulieren van eenheid zijn, maar heb die inderdaad pas voor het eerst op dit forum gelezen.
Toch lijkt het me niet iets om je druk over te maken. Mijn bijbelkennis is een stuk meer en dat behandelen ze ook in de PKN. Elke zondag komt het bijbelverhaal langs die PKN breed die zondag behandeld wordt. We houden ons wel vast aan een jaarlijkse cyclus en wijken daar eigenlijk alleen af in speciale diensten.

Wat bij ons wel veel opgedreund wordt is het kyriëgebed, de Nederlandse geloofsbelijdenis en de geloofsbelijdenis van Nicea.

Op de cathegese werken ze tegenwoordig met boeken wat gericht is op de bijbel en discussiegericht. Met belijdeniscathegese komt ook wel eens wat kerkgeschiedenis langs, als de dominee daar zin aan heeft.

Echter ervaar ik geen gemis Riemer. Ik heb immers Christus leren kennen. Ik weet wie mijn Redder is :)
« Laatst bewerkt op: december 18, 2010, 03:07:12 pm door gaitema »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: december 18, 2010, 03:22:50 pm »

quote:

drentenaar schreef op 18 december 2010 om 10:11:
[...]

Ga eens een boekie lezen .... :(
je hoeft toch niet meteen boos te worden?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: december 18, 2010, 03:31:23 pm »
Als reactie op Riemers zorg:

Persoonlijk deel ik deze zorg dus niet, maar een andere en dat is dat veel christenen niet meer zo sterk als de eerste christenen weten, hoe Jezus hen leid in hun levens. Niet meer zo sterk contact hebben met Jezus zoals de eerste christenen, waardoor een geestelijk vader daarover o zo vol overtuiging kon preken, van die rijke band die ze met Jezus hadden en nu anno 2010 op een veel lager pitje is komen te liggen (de bron onder vermeld):

Irenaeus (plm. 130-plm. 200)

"Zij die in waarheid zijn discipelen zijn en genade van Hem ontvangen, verrichten in zijn naam wonderen, om het welzijn van anderen te bevorderen, overeenkomstig de gave die een ieder van Hem ontvangen heeft. Want sommigen drijven wis en waarachtig duivelen uit, zodat de genen die aldus van boze geesten gereinigd worden, vaak tot geloof ik Christus komen en zich aansluiten bij de gemeente. Anderen hebben voorkennis van dingen die gaan gebeuren. Zij zien visioenen en geven profetische boodschappen door. Weer anderen genezen de zieken door hen de handen op te leggen, zodat zij gezond gemaakt worden. Sterker nog, zoals ik al zei, de doden worden opgewekt en zijn vele jaren daarna onder ons gebleven."

En de theoloog Origenes (plm. 185-plm 254), die zei: "De christenen drijven boze geesten uit, verrichten vele genezingen en voorzien bepaalde gebeurtenissen... De Naam van Jezus kan inderdaad ziektes wegnemen."

En dan de bekende Augustinus (354-430) die schreef in zijn boek "De stad van God": "zelfs nu nog worden er in de naam van Jezus wonderen verricht." Als voorbeeld noemde hij een blinde man uit Milaan, die van het ene moment op het andere weer kon zien.  Hij schreef ook over Innocentius bij wie hij logeerde. Deze werd door artsen behandeld vanwege fistels die zich "voor een merendeel op een heel gevoelige plaats bevonden: de endeldarm". Hij was al eens geopereerd en doktoren vreesten dat hij een tweede niet zou overleven. Terwijl er voor hem gebeden werd, werd hij op de grond gesmeten alsof iemand hem met geweld overmeesterde. Hij kreunde en huilde. Zijn hele lichaam schudde zo heftig, dat hij niet kon spreken. De gevreesde dag van de nieuwe operatie brak aan. "De chirurgen arriveerden....De instrumenten werden voor de dag gehaald... Het betreffende lichaamsdeel werd ontbloot... De chirurg, met de mes in de hand, zoekt de zenuw die moest worden doorgesneden. Uiters voorzichtig taste hij met zijn vinger, maar kon niets anders ontdekken dan een volkomen genezen wond."

uit: "een kwestie van leven" van Nicky Gumbel

Overeenkomsten en verschillen. Ik denk dat we beiden dit een beetje kwijt zijn, maar de PKN nog wel het sterkst, omdat velen de wonderen al als symbolisch zien, ondanks hun geloof in de opgestaande Heer Jezus Christus en die ook met volle borst het geloofsbelijdenis van Nicea opdreunen.
« Laatst bewerkt op: december 18, 2010, 03:56:51 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: december 18, 2010, 03:56:01 pm »
Je zou je kunnen afvragen: wat hebben we ondanks al de kerkelijke leer en belijdenissen dan toch gemist?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: december 18, 2010, 04:07:18 pm »

quote:

gaitema schreef op 18 december 2010 om 14:56:
[...]

Wat bij ons wel veel opgedreund wordt is het kyriëgebed, de Nederlandse geloofsbelijdenis en de geloofsbelijdenis van Nicea.

Wow... Respect! (Maar waarschijnlijk bedoel je de apostolische geloofsbelijdenis.)

quote:

Echter ervaar ik geen gemis Riemer. Ik heb immers Christus leren kennen. Ik weet wie mijn Redder is :)

In de GKv wordt eigenlijk alleen de heidelbergse catechismus frequent behandeld. Het is opgenomen in de kerkorde: i.p. eens per zondag een preek obv de HC. De meeste gemeenten doen dat overigens tegenwoordig niet meer. De NGB en de Dordtse Leerregels worden zelden aangehaald in een preek.
Ze worden wel soms op catechisatie behandeld, al wordt ook daar meer met de HC gedaan.
Maar hoe je het ook wend of keert: bijbeluitleg tijdens de preek dient overeen te komen met wat er in de 3FvE staat. Of de 3FvE nu genoemd worden of niet. Oudsten die over de gemeente zijn aangesteld, mogen geen dingen verkondigen die niet overeenkomen met de 3FvE. Maar als gewoon gemeentelid heb je dus niet veel te maken met de 3FvE, en ik vind het niet vreemd dat de meesten amper weten wat er in staat. Als ze maar kunnen vertrouwen dat wat er in de kerk verkondigd wordt, de goede bijbelse leer is.
En dat laatste kan dus in de PKN niet: je kunt er niet vertrouwen dat het onderwijs conform 3FvE is.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: december 18, 2010, 06:24:00 pm »

quote:

pyro schreef op 18 december 2010 om 15:22:
je hoeft toch niet meteen boos te worden?

Ben ik ook niet, maar heb het niet zo op luie mensen.

Er zijn weinig kerkelijke gebeurtenissen waarover zó veel geschreven en gepubliceerd is, als wel over die bittere kerkstrijd tussen 'synodalen' en 'vrijgemaakten' in de zwartste periode van onze nationale geschiedenis.

Sommige vrijgemaakten én synodalen hebben daarover meters (letterlijk) literatuur in hun boekenkast staan ...

Ik heb echt geen zin daar nog weer een verhaal over op te gaan steken,
we zijn de jaren '50 nu wel voorbij.

Maar kijk bv. eens naar het wikipedia-artikel waarheen elle hierboven verwijst!

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: december 18, 2010, 09:00:26 pm »

quote:

drentenaar schreef op 18 december 2010 om 18:24:
[...]

Ben ik ook niet, maar heb het niet zo op luie mensen.

Er zijn weinig kerkelijke gebeurtenissen waarover zó veel geschreven en gepubliceerd is, als wel over die bittere kerkstrijd tussen 'synodalen' en 'vrijgemaakten' in de zwartste periode van onze nationale geschiedenis.

Sommige vrijgemaakten én synodalen hebben daarover meters (letterlijk) literatuur in hun boekenkast staan ...

Ik heb echt geen zin daar nog weer een verhaal over op te gaan steken,
we zijn de jaren '50 nu wel voorbij.

Maar kijk bv. eens naar het wikipedia-artikel waarheen elle hierboven verwijst!

Ik heb het gelezen. Eerlijk gezegd begrijp ik er erg weinig van.
Mag ik een metertje literatuur uit je boekenkast lenen?  B)

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: december 18, 2010, 10:17:40 pm »

quote:

pyro schreef op 18 december 2010 om 21:00:
[...]

Ik heb het gelezen. Eerlijk gezegd begrijp ik er erg weinig van.
Mag ik een metertje literatuur uit je boekenkast lenen?  B)
Wel vijf meter!
Maar of je ook werkelijk geïnteresseerd bent in talloze brochures van 'Pater Iater', ds. B. Holwerda, ds. C. Veenhof, ds. B.A. Bos, ds. F.L. Bos, ds. D. van Dijk, ds. den Boeft (sr. & jr.), ds. de Wolf (Enschede), ds. J.P. Goossens (Sumba), ds. W.G.F. van Herwijnen (Rilland), ds. Eenhoorn (Papendrecht) enz., enz; benevens talloze boekwerken (!) van o.a. ds. H. van Tongeren, ds. J.W. Tunderman (Helpman), ds. G. van Dooren (Wezep), ds. Telder (Breda), ds. E. Th. van den Born (Amersfoort), ds. Bremmer (Enschede) benevens dissertaties van o.a. dr. W.G. de Vries, dr. J. Ridderbos, enz. enz. ...

Als je het echt meent, geef dan ff een seintje en ik ruim m'n grote schuur in Assen graag voor je leeg en je mag een dag of (nacht!) langs komen!
Zeg het maar!

In Assen zijn overigens zeer veel vrijgemaakten: in de barre hongerwinter van '44 werd ds. B.A. Bos met veel tam-tam vrijgemaakt, een groot deel van de gemeente volgde deze geliefde prediker.
Maar nog steeds beleven hoogbejaarde ouderlingen van destijds én van weerszijden nóg nachtmerries als zij terug denken aan die apocalyptische, nachtelijke kerkenraadsvergaderingen van toen (nee, niet aan kamp Westerbork, amper een straathoek verder; daar bemoeide een gereformeerde zich niet mee!).  

Deze voorganger keerde echter de vrijgemaakten al vlotjes de rug toe!
De Asser 'synodalen' hoefden hem uiteraard niet meer.
Resteerde enkel een job bij de krijgsmacht ....

(Decennia later kwam ds. B.A. Bos nog weer aan de bak als Chr. Geref. Pred. op Urk)

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: december 18, 2010, 10:36:24 pm »

quote:

elle schreef op 18 december 2010 om 16:07:
[...]

In de GKv wordt eigenlijk alleen de heidelbergse catechismus frequent behandeld. Het is opgenomen in de kerkorde: i.p. eens per zondag een preek obv de HC. De meeste gemeenten doen dat overigens tegenwoordig niet meer. De NGB en de Dordtse Leerregels worden zelden aangehaald in een preek.

Waarom doen de gemeenten dat dan niet meer en wordt het dan niet eens tijd om een aanpassing te doen ?

http://www.kerkrecht.nl/m...&item=11&subitem=72&page=

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: december 19, 2010, 09:53:19 am »

quote:

rtfm08 schreef op 18 december 2010 om 22:36:
[...]

Waarom doen de gemeenten dat dan niet meer en wordt het dan niet eens tijd om een aanpassing te doen ?

De komende synode behandelt een voorstel voor een nieuwe kerkorde die te vinden is onder de naam werkorde.
Deze zal waarschijnlijk wel aanvaard worden en lijkt totaal niet meer op de oude kerkorde.
http://www.gkv.nl/aanpassing-kerkorde/621/

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: december 19, 2010, 10:02:26 am »

quote:

elle schreef op 18 december 2010 om 16:07:
[...]

Wow... Respect! (Maar waarschijnlijk bedoel je de apostolische geloofsbelijdenis.)

[...]

Ze worden wel soms op catechisatie behandeld, al wordt ook daar meer met de HC gedaan.
Maar hoe je het ook wend of keert: bijbeluitleg tijdens de preek dient overeen te komen met wat er in de 3FvE staat. Of de 3FvE nu genoemd worden of niet. Oudsten die over de gemeente zijn aangesteld, mogen geen dingen verkondigen die niet overeenkomen met de 3FvE. Maar als gewoon gemeentelid heb je dus niet veel te maken met de 3FvE, en ik vind het niet vreemd dat de meesten amper weten wat er in staat. Als ze maar kunnen vertrouwen dat wat er in de kerk verkondigd wordt, de goede bijbelse leer is.
En dat laatste kan dus in de PKN niet: je kunt er niet vertrouwen dat het onderwijs conform 3FvE is.

Uh ja, de Apostolische geloofsbelijdenis bedoel ik.

Als je het landelijk bekijkt, dan heb je gelijk. Ga je bijvoorbeeld naar een PKN gemeente in rijssen van Hervormd tot gereformeerd, dan zal er keurig aan de 3FvE gehouden worden. Het is bij ons dus vooral wat er plaatselijk speelt. Ik denk ook dat gereformeerd vrijgemaakten meer het gevoel hebben deel van één landelijke club te zijn, terwijl PKNers vooral een locaal gevoel hebben en landelijk zich eerder met een bepaalde groep identificeerd en voor de rest gemengde gevoelens hebben bij het woord PKN.

Bij ons plaatselijk vinden we de titel PKN prachtig en geloven we er helemaal in, maar in Rijssen zal er op de gereformeerde kerk en de hervormde openhofkerk (de niet-bonders) na vooral geslikt worden bij het idee dat ze nu één zijn. Toch zijn ze ook realistisch. zo zei een Rijssense bondermeisje die ik kende: "er is sinds we PKN zijn, eigenlijk niets veranderd."
« Laatst bewerkt op: december 19, 2010, 10:13:13 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: december 19, 2010, 10:05:20 am »

quote:

rtfm08 schreef op 18 december 2010 om 22:36:
[...]

Dat denk ik nu juist met die wonderen. Waarom gebeuren ze nu niet meer en in de eerste drie eeuwen nog wel?

Dat is wat ik mis in de kerken. De kracht van ons geloof is maar pril en zeldsaam geworden.
« Laatst bewerkt op: december 19, 2010, 10:05:52 am door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: december 20, 2010, 12:59:55 am »

quote:

gaitema schreef op 19 december 2010 om 10:05:
[...]

Dat denk ik nu juist met die wonderen. Waarom gebeuren ze nu niet meer en in de eerste drie eeuwen nog wel?

Dat is wat ik mis in de kerken. De kracht van ons geloof is maar pril en zeldsaam geworden.
Wie zegt dat er geen wonderen meer gebeuren O-) ?

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: december 20, 2010, 08:58:43 pm »

quote:

[...]

Ik hoef zelf niet zo ver te kijken.Het feit dat ik elke dag opnieuw bij God mag aankloppen is voor mij al een wonder  :)

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: december 20, 2010, 09:23:48 pm »

quote:

drentenaar schreef op 18 december 2010 om 22:17:
[...]

Wel vijf meter!
Maar of je ook werkelijk geïnteresseerd bent in talloze brochures van 'Pater Iater', ds. B. Holwerda, ds. C. Veenhof, ds. B.A. Bos, ds. F.L. Bos, ds. D. van Dijk, ds. den Boeft (sr. & jr.), ds. de Wolf (Enschede), ds. J.P. Goossens (Sumba), ds. W.G.F. van Herwijnen (Rilland), ds. Eenhoorn (Papendrecht) enz., enz; benevens talloze boekwerken (!) van o.a. ds. H. van Tongeren, ds. J.W. Tunderman (Helpman), ds. G. van Dooren (Wezep), ds. Telder (Breda), ds. E. Th. van den Born (Amersfoort), ds. Bremmer (Enschede) benevens dissertaties van o.a. dr. W.G. de Vries, dr. J. Ridderbos, enz. enz. ...

Als je het echt meent, geef dan ff een seintje en ik ruim m'n grote schuur in Assen graag voor je leeg en je mag een dag of (nacht!) langs komen!
Zeg het maar!

In Assen zijn overigens zeer veel vrijgemaakten: in de barre hongerwinter van '44 werd ds. B.A. Bos met veel tam-tam vrijgemaakt, een groot deel van de gemeente volgde deze geliefde prediker.
Maar nog steeds beleven hoogbejaarde ouderlingen van destijds én van weerszijden nóg nachtmerries als zij terug denken aan die apocalyptische, nachtelijke kerkenraadsvergaderingen van toen (nee, niet aan kamp Westerbork, amper een straathoek verder; daar bemoeide een gereformeerde zich niet mee!).  

Deze voorganger keerde echter de vrijgemaakten al vlotjes de rug toe!
De Asser 'synodalen' hoefden hem uiteraard niet meer.
Resteerde enkel een job bij de krijgsmacht ....

(Decennia later kwam ds. B.A. Bos nog weer aan de bak als Chr. Geref. Pred. op Urk)

Ik heb er momenteel geen gelegenheid voor, maar houd je mooie aanbod van een schuur retraite zeker in beraad  d:)b
Intussen geef ik toe dat ik de materie voor geen meter begrijp, maar als het inderdaad zo'n bittere broedertwist was die het schaamrood naar de kaken doet stijgen, is 5 meter wellicht wat te veel.
Kun je me in de tussentijd niet een goed boek aanbevelen, van een auteur die de complexiteit niet schuwt maar de zaken tegelijkertijd helder en zuiver duidt?
« Laatst bewerkt op: december 20, 2010, 09:24:00 pm door pyro »

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: december 21, 2010, 09:05:58 am »
Lees:

'De Gereformeerden' van Agnes Amelink,
(geboren in een vrijgemaakte pastorie)
nog verkrijgbaar o.a. bij bol.com
« Laatst bewerkt op: december 21, 2010, 09:25:54 am door drentenaar »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: december 21, 2010, 10:26:27 am »

quote:

[...]

Lees eens Dordtse Leerregels (pdf) hf 3/4 artikel 11-13. Elke bekering is een enorm groot wonder.

quote:

De kracht van ons geloof is niet de bron van wonderen. Gods genade en zijn welbehagen eerder. Als wij de wonderen niet van Hem verwachten, maar van de kracht van ons geloof, is het niet zo gek dat we die wonderen niet zien.
En als we niet meer zien hoe God in ons eigen leven heeft ingegrepen, wonderen van bekering heeft gewerkt, niet dankbaar zijn voor de tijd die we van Hem hebben gekregen om steeds dichter naar Hem toe te groeien, hoe durven we dan te klagen dat we maar weinig wonderen zien?

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: december 21, 2010, 10:56:08 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 december 2010 om 09:53:
[...]
De komende synode behandelt een voorstel voor een nieuwe kerkorde die te vinden is onder de naam werkorde.
Deze zal waarschijnlijk wel aanvaard worden en lijkt totaal niet meer op de oude kerkorde.
http://www.gkv.nl/aanpassing-kerkorde/621/
Pff wat een termen en technisch verhaal maar toen ik zag dat er zich meesters in de rechten mee bezig hielden wist ik genoeg  :+

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: december 21, 2010, 11:11:20 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 21 december 2010 om 22:56:
[...]

Pff wat een termen en technisch verhaal maar toen ik zag dat er zich meesters in de rechten mee bezig hielden wist ik genoeg  :+
Tja, hier en daar een CAO voor predikanten, een pensioenregeling en plaatselijke regelingen landelijk op een bult.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: december 22, 2010, 07:29:48 am »
Och, die Pel lijkt me een geschikte jandoedel, moet je gewoon effe doorheen prikken (maar goed, ik zal niet pretenderen vakinhoudelijk commentaar te kunnen leveren).

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: december 23, 2010, 11:13:06 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 20 december 2010 om 00:59:
[...]
Wie zegt dat er geen wonderen meer gebeuren O-) ?

Ja ze gebeuren nog wel, heb ik ook van gehoord. Zoals de bijnadood ervaring van mijn tante en genezing van kanker bij de beste vriend van een oom van me die christen is. Echter zijn de verhoudingen met vroeger zoek.

Ik geloof dat we het allemala niet meer aandurven. We zijn eigenlijk wel bang voor een aftraffende God die ons niet wil genezen door iets wat nog tussen Hem en ons instaat.

Ik wel, als ik eerlijk ben.