Auteur Topic: Verschil tussen de GKV en de PKN  (gelezen 41546 keer)

pyro

• Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #135 Gepost op: december 18, 2010, 09:00:26 pm »

quote:

drentenaar schreef op 18 december 2010 om 18:24:
[...]

Ben ik ook niet, maar heb het niet zo op luie mensen.

Er zijn weinig kerkelijke gebeurtenissen waarover zó veel geschreven en gepubliceerd is, als wel over die bittere kerkstrijd tussen 'synodalen' en 'vrijgemaakten' in de zwartste periode van onze nationale geschiedenis.

Sommige vrijgemaakten én synodalen hebben daarover meters (letterlijk) literatuur in hun boekenkast staan ...

Ik heb echt geen zin daar nog weer een verhaal over op te gaan steken,
we zijn de jaren '50 nu wel voorbij.

Maar kijk bv. eens naar het wikipedia-artikel waarheen elle hierboven verwijst!

Ik heb het gelezen. Eerlijk gezegd begrijp ik er erg weinig van.
Mag ik een metertje literatuur uit je boekenkast lenen?  B)

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: december 18, 2010, 10:17:40 pm »

quote:

pyro schreef op 18 december 2010 om 21:00:
[...]

Ik heb het gelezen. Eerlijk gezegd begrijp ik er erg weinig van.
Mag ik een metertje literatuur uit je boekenkast lenen?  B)
Wel vijf meter!
Maar of je ook werkelijk geïnteresseerd bent in talloze brochures van 'Pater Iater', ds. B. Holwerda, ds. C. Veenhof, ds. B.A. Bos, ds. F.L. Bos, ds. D. van Dijk, ds. den Boeft (sr. & jr.), ds. de Wolf (Enschede), ds. J.P. Goossens (Sumba), ds. W.G.F. van Herwijnen (Rilland), ds. Eenhoorn (Papendrecht) enz., enz; benevens talloze boekwerken (!) van o.a. ds. H. van Tongeren, ds. J.W. Tunderman (Helpman), ds. G. van Dooren (Wezep), ds. Telder (Breda), ds. E. Th. van den Born (Amersfoort), ds. Bremmer (Enschede) benevens dissertaties van o.a. dr. W.G. de Vries, dr. J. Ridderbos, enz. enz. ...

Als je het echt meent, geef dan ff een seintje en ik ruim m'n grote schuur in Assen graag voor je leeg en je mag een dag of (nacht!) langs komen!
Zeg het maar!

In Assen zijn overigens zeer veel vrijgemaakten: in de barre hongerwinter van '44 werd ds. B.A. Bos met veel tam-tam vrijgemaakt, een groot deel van de gemeente volgde deze geliefde prediker.
Maar nog steeds beleven hoogbejaarde ouderlingen van destijds én van weerszijden nóg nachtmerries als zij terug denken aan die apocalyptische, nachtelijke kerkenraadsvergaderingen van toen (nee, niet aan kamp Westerbork, amper een straathoek verder; daar bemoeide een gereformeerde zich niet mee!).  

Deze voorganger keerde echter de vrijgemaakten al vlotjes de rug toe!
De Asser 'synodalen' hoefden hem uiteraard niet meer.
Resteerde enkel een job bij de krijgsmacht ....

(Decennia later kwam ds. B.A. Bos nog weer aan de bak als Chr. Geref. Pred. op Urk)

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: december 18, 2010, 10:36:24 pm »

quote:

elle schreef op 18 december 2010 om 16:07:
[...]

In de GKv wordt eigenlijk alleen de heidelbergse catechismus frequent behandeld. Het is opgenomen in de kerkorde: i.p. eens per zondag een preek obv de HC. De meeste gemeenten doen dat overigens tegenwoordig niet meer. De NGB en de Dordtse Leerregels worden zelden aangehaald in een preek.

Waarom doen de gemeenten dat dan niet meer en wordt het dan niet eens tijd om een aanpassing te doen ?

http://www.kerkrecht.nl/m...&item=11&subitem=72&page=

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: december 19, 2010, 09:53:19 am »

quote:

rtfm08 schreef op 18 december 2010 om 22:36:
[...]

Waarom doen de gemeenten dat dan niet meer en wordt het dan niet eens tijd om een aanpassing te doen ?

De komende synode behandelt een voorstel voor een nieuwe kerkorde die te vinden is onder de naam werkorde.
Deze zal waarschijnlijk wel aanvaard worden en lijkt totaal niet meer op de oude kerkorde.
http://www.gkv.nl/aanpassing-kerkorde/621/
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: december 19, 2010, 10:02:26 am »

quote:

elle schreef op 18 december 2010 om 16:07:
[...]

Wow... Respect! (Maar waarschijnlijk bedoel je de apostolische geloofsbelijdenis.)

[...]

In de GKv wordt eigenlijk alleen de heidelbergse catechismus frequent behandeld. Het is opgenomen in de kerkorde: i.p. eens per zondag een preek obv de HC. De meeste gemeenten doen dat overigens tegenwoordig niet meer. De NGB en de Dordtse Leerregels worden zelden aangehaald in een preek.
Ze worden wel soms op catechisatie behandeld, al wordt ook daar meer met de HC gedaan.
Maar hoe je het ook wend of keert: bijbeluitleg tijdens de preek dient overeen te komen met wat er in de 3FvE staat. Of de 3FvE nu genoemd worden of niet. Oudsten die over de gemeente zijn aangesteld, mogen geen dingen verkondigen die niet overeenkomen met de 3FvE. Maar als gewoon gemeentelid heb je dus niet veel te maken met de 3FvE, en ik vind het niet vreemd dat de meesten amper weten wat er in staat. Als ze maar kunnen vertrouwen dat wat er in de kerk verkondigd wordt, de goede bijbelse leer is.
En dat laatste kan dus in de PKN niet: je kunt er niet vertrouwen dat het onderwijs conform 3FvE is.

Uh ja, de Apostolische geloofsbelijdenis bedoel ik.

Als je het landelijk bekijkt, dan heb je gelijk. Ga je bijvoorbeeld naar een PKN gemeente in rijssen van Hervormd tot gereformeerd, dan zal er keurig aan de 3FvE gehouden worden. Het is bij ons dus vooral wat er plaatselijk speelt. Ik denk ook dat gereformeerd vrijgemaakten meer het gevoel hebben deel van één landelijke club te zijn, terwijl PKNers vooral een locaal gevoel hebben en landelijk zich eerder met een bepaalde groep identificeerd en voor de rest gemengde gevoelens hebben bij het woord PKN.

Bij ons plaatselijk vinden we de titel PKN prachtig en geloven we er helemaal in, maar in Rijssen zal er op de gereformeerde kerk en de hervormde openhofkerk (de niet-bonders) na vooral geslikt worden bij het idee dat ze nu één zijn. Toch zijn ze ook realistisch. zo zei een Rijssense bondermeisje die ik kende: "er is sinds we PKN zijn, eigenlijk niets veranderd."
« Laatst bewerkt op: december 19, 2010, 10:13:13 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: december 19, 2010, 10:05:20 am »

quote:

rtfm08 schreef op 18 december 2010 om 22:36:
[...]

Dat denk ik nu juist met die wonderen. Waarom gebeuren ze nu niet meer en in de eerste drie eeuwen nog wel?

Dat is wat ik mis in de kerken. De kracht van ons geloof is maar pril en zeldsaam geworden.
« Laatst bewerkt op: december 19, 2010, 10:05:52 am door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: december 20, 2010, 12:59:55 am »

quote:

gaitema schreef op 19 december 2010 om 10:05:
[...]

Dat denk ik nu juist met die wonderen. Waarom gebeuren ze nu niet meer en in de eerste drie eeuwen nog wel?

Dat is wat ik mis in de kerken. De kracht van ons geloof is maar pril en zeldsaam geworden.
Wie zegt dat er geen wonderen meer gebeuren O-) ?

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: december 20, 2010, 08:58:43 pm »

quote:

[...]

Ik hoef zelf niet zo ver te kijken.Het feit dat ik elke dag opnieuw bij God mag aankloppen is voor mij al een wonder  :)

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: december 20, 2010, 09:23:48 pm »

quote:

drentenaar schreef op 18 december 2010 om 22:17:
[...]

Wel vijf meter!
Maar of je ook werkelijk geïnteresseerd bent in talloze brochures van 'Pater Iater', ds. B. Holwerda, ds. C. Veenhof, ds. B.A. Bos, ds. F.L. Bos, ds. D. van Dijk, ds. den Boeft (sr. & jr.), ds. de Wolf (Enschede), ds. J.P. Goossens (Sumba), ds. W.G.F. van Herwijnen (Rilland), ds. Eenhoorn (Papendrecht) enz., enz; benevens talloze boekwerken (!) van o.a. ds. H. van Tongeren, ds. J.W. Tunderman (Helpman), ds. G. van Dooren (Wezep), ds. Telder (Breda), ds. E. Th. van den Born (Amersfoort), ds. Bremmer (Enschede) benevens dissertaties van o.a. dr. W.G. de Vries, dr. J. Ridderbos, enz. enz. ...

Als je het echt meent, geef dan ff een seintje en ik ruim m'n grote schuur in Assen graag voor je leeg en je mag een dag of (nacht!) langs komen!
Zeg het maar!

In Assen zijn overigens zeer veel vrijgemaakten: in de barre hongerwinter van '44 werd ds. B.A. Bos met veel tam-tam vrijgemaakt, een groot deel van de gemeente volgde deze geliefde prediker.
Maar nog steeds beleven hoogbejaarde ouderlingen van destijds én van weerszijden nóg nachtmerries als zij terug denken aan die apocalyptische, nachtelijke kerkenraadsvergaderingen van toen (nee, niet aan kamp Westerbork, amper een straathoek verder; daar bemoeide een gereformeerde zich niet mee!).  

Deze voorganger keerde echter de vrijgemaakten al vlotjes de rug toe!
De Asser 'synodalen' hoefden hem uiteraard niet meer.
Resteerde enkel een job bij de krijgsmacht ....

(Decennia later kwam ds. B.A. Bos nog weer aan de bak als Chr. Geref. Pred. op Urk)

Ik heb er momenteel geen gelegenheid voor, maar houd je mooie aanbod van een schuur retraite zeker in beraad  d:)b
Intussen geef ik toe dat ik de materie voor geen meter begrijp, maar als het inderdaad zo'n bittere broedertwist was die het schaamrood naar de kaken doet stijgen, is 5 meter wellicht wat te veel.
Kun je me in de tussentijd niet een goed boek aanbevelen, van een auteur die de complexiteit niet schuwt maar de zaken tegelijkertijd helder en zuiver duidt?
« Laatst bewerkt op: december 20, 2010, 09:24:00 pm door pyro »

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: december 21, 2010, 09:05:58 am »
Lees:

'De Gereformeerden' van Agnes Amelink,
(geboren in een vrijgemaakte pastorie)
nog verkrijgbaar o.a. bij bol.com
« Laatst bewerkt op: december 21, 2010, 09:25:54 am door drentenaar »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: december 21, 2010, 10:26:27 am »

quote:

[...]

Lees eens Dordtse Leerregels (pdf) hf 3/4 artikel 11-13. Elke bekering is een enorm groot wonder.

quote:

De kracht van ons geloof is niet de bron van wonderen. Gods genade en zijn welbehagen eerder. Als wij de wonderen niet van Hem verwachten, maar van de kracht van ons geloof, is het niet zo gek dat we die wonderen niet zien.
En als we niet meer zien hoe God in ons eigen leven heeft ingegrepen, wonderen van bekering heeft gewerkt, niet dankbaar zijn voor de tijd die we van Hem hebben gekregen om steeds dichter naar Hem toe te groeien, hoe durven we dan te klagen dat we maar weinig wonderen zien?

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: december 21, 2010, 10:56:08 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 december 2010 om 09:53:
[...]
De komende synode behandelt een voorstel voor een nieuwe kerkorde die te vinden is onder de naam werkorde.
Deze zal waarschijnlijk wel aanvaard worden en lijkt totaal niet meer op de oude kerkorde.
http://www.gkv.nl/aanpassing-kerkorde/621/
Pff wat een termen en technisch verhaal maar toen ik zag dat er zich meesters in de rechten mee bezig hielden wist ik genoeg  :+

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: december 21, 2010, 11:11:20 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 21 december 2010 om 22:56:
[...]

Pff wat een termen en technisch verhaal maar toen ik zag dat er zich meesters in de rechten mee bezig hielden wist ik genoeg  :+
Tja, hier en daar een CAO voor predikanten, een pensioenregeling en plaatselijke regelingen landelijk op een bult.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: december 22, 2010, 07:29:48 am »
Och, die Pel lijkt me een geschikte jandoedel, moet je gewoon effe doorheen prikken (maar goed, ik zal niet pretenderen vakinhoudelijk commentaar te kunnen leveren).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: december 23, 2010, 11:13:06 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 20 december 2010 om 00:59:
[...]
Wie zegt dat er geen wonderen meer gebeuren O-) ?

Ja ze gebeuren nog wel, heb ik ook van gehoord. Zoals de bijnadood ervaring van mijn tante en genezing van kanker bij de beste vriend van een oom van me die christen is. Echter zijn de verhoudingen met vroeger zoek.

Ik geloof dat we het allemala niet meer aandurven. We zijn eigenlijk wel bang voor een aftraffende God die ons niet wil genezen door iets wat nog tussen Hem en ons instaat.

Ik wel, als ik eerlijk ben.