Auteur Topic: Verschil tussen de GKV en de PKN  (gelezen 40863 keer)

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Verschil tussen de GKV en de PKN
« Reactie #15 Gepost op: december 09, 2010, 01:54:07 pm »

quote:

elle schreef op 09 december 2010 om 09:25:
@Ursa: de samensprekingen zijn ook zo'n voorbeeld van de lokale kerkenraden als hoogste autoriteit. Dat wordt op lokaal en niet op kerkverbandniveau gedaan. Er zijn dus lokaal uitstekende vorderingen op dat gebied (bijv Deventer en Amsterdam). Helaas zijn dat ook de gemeenten die dikwijls als 'evangelisch/pinkster' worden aangemerkt, omdat ook de vorm (liturgie) van de diensten on-GKv is. Terwijl er imho slechts gebruik wordt gemaakt van de kerkrechtelijke ruimte die al sinds 1944 aan de gemeenten is gegeven. Dat vind ik erg jammer: van Amsterdam-ZW kan ik stellen dat die gemeente (iig de kerkenraad) zeker niet evangelisch/pinkster is.
Tja, en waar komt die beeldvorming dan vandaan..?
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: december 09, 2010, 03:29:56 pm »

quote:

Nunc schreef op 09 december 2010 om 12:35:
[...]

Je kunt zo'n systeem natuurlijk een "Big Brother systeem" noemen, maar het is niet wezenlijk anders dan hoe de eerste gemeenten elkaar in de gaten hielden, en hoe de apostelen de gemeentes op het rechte pad hielden, en hoe de gemeentes bij vragen hogerop gingen (apostelconvent te Jeruzalem), etc.

Verder lijkt de keuze van de PKN om geen 'big brother' systeem te hebben om de ware leer te bewaken, me wel degelijk een theologische keuze. (...)

Jij kunt ook zo lekker happen he... :+

Ik ben voorstander van het big-brothersysteem waarbij genabuurde gemeenten op elkaars onderwijs en praktijk letten (als onderdeel van wat de 'de kerkelijke weg' noemen).
Natuurlijk is het kerkrechtelijke systeem uiteindelijk iets uit voortkomt uit dogmatiek, namelijk de visie waarop het Lichaam van Christus in deze wereld functioneert (tucht incluis). En natuurlijk wordt dat deels uitgewerkt in de 3FvE.

Maar uiteindelijk zijn de verschillen tussen PKN en GKv terug te voeren op enerzijds de samenbindende belijdenissen en anderzijds de kerkrechtelijke vorm. Alle overige leergeschillen zijn daar voortvloeisel van, imho.
Je kunt wel alle symptomen (bijv vrouwen in het ambt, God is een menselijk verzinsel) bestrijden, 't is handiger om de onderliggende oorzaak aan te wijzen. Uiteindelijk zijn imho de GKv en de PKN niet verenigbaar omdat de kerstructuur zo anders is, dat je als christenen onder elkaar geen voldoende houvast hebt om dwalingen te bestrijden. Dus zelfs als een PKN en GKv op lokaal niveau qua theologie prima met elkaar overweg kunnen, dan staat nog dat kerkrechtelijke verschil in de weg.
« Laatst bewerkt op: december 09, 2010, 03:31:06 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: december 09, 2010, 04:22:51 pm »
Dat lijkt me te kort door de bocht. Kerkstructuur is dynamisch, en minstens zo vaak een gevolg van de tendenzen in de kerk als een oorzaak daarvan. Kijk naar bijvoorbeeld de NGK, die hebben minstens zo'n losse kerkstructuur als de PKN, maar minder excessen. Bovendien zie je in de NGK dat er juist door excessen verlangen ontstaat om dingen wat strakker te regelen. Bij de 'synodale' kerk zag je juist het omgekeerde: waar ze vroeger een systeem hadden dat exact gelijk was aan dat van de GKv nu, zijn ze onder invloed van allerlei vrijzinnigheid in de kerken hun onderlinge toezicht gaan loslaten. Iets soortgelijks zie je nu in de GKv gebeuren: vrijheden die op papier al jaren bestonden maar nooit gebruikt werden, worden nu ineens opgeeist.

In hoeverre zulke ontwikkelingen een probleem zijn durf ik niet te zeggen. Wel denk ik dat je niet teveel moet afschuiven op de structuur. Een kerk beweegt altijd, structuur of niet, onder invloed van allerlei denkers, binnen en buiten de kerk. Een structuur helpt om rust te bewaren, en kan beweging begeleiden, maar uiteindelijk gaat zo'n kerkgenootschap gewoon een bepaalde kant op, daar doet geen classis of synode wat tegen. Als je ontwikkelingen wilt bijsturen kun je je beter in het debat mengen dan een synodebesluit proberen af te dwingen.

Wat 'verenigbaarheid' betreft zie ik al helemaal geen reden om dat in de structuur te zoeken. 2 gemeenten die het 'eens' zijn komen er heus wel uit. Onderling toezicht is bijbels en nodig, maar dat zal elke gemeente in de PKN die 'lijkt' op een GKv-gemeente ook zeggen. Je hebt echt geen formele classis nodig om dat vorm te geven. En andersom kun je prima een formele classis hebben en er nog steeds geen vorm aan geven.
« Laatst bewerkt op: december 09, 2010, 04:25:04 pm door Pooh »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: december 09, 2010, 05:03:20 pm »

quote:

Pooh schreef op 09 december 2010 om 16:22:
Dat lijkt me te kort door de bocht. Kerkstructuur is dynamisch, en minstens zo vaak een gevolg van de tendenzen in de kerk als een oorzaak daarvan. Kijk naar bijvoorbeeld de NGK, die hebben minstens zo'n losse kerkstructuur als de PKN, maar minder excessen.

En maak die vergelijking nu eens tussen de NGK van nu, en de "PKN" (nou ja, bv. de synodaal gereformeerde kerken) van 1960? Volgens mij hadden die toen ook een wat minder grote bandbreedte (de hervormden hadden overigens al wel veel langer een grote vrijzinnige vleugel).

quote:

(...)
Wat 'verenigbaarheid' betreft zie ik al helemaal geen reden om dat in de structuur te zoeken. 2 gemeenten die het 'eens' zijn komen er heus wel uit. Onderling toezicht is bijbels en nodig, maar dat zal elke gemeente in de PKN die 'lijkt' op een GKv-gemeente ook zeggen. Je hebt echt geen formele classis nodig om dat vorm te geven. En andersom kun je prima een formele classis hebben en er nog steeds geen vorm aan geven.
inderdaad, dat ben ik met je eens. Het gaat niet zozeer om de specifieke structuur, als wel om waarom een dergelijk soort structuur er is. Bondsgemeenten hebben weer andere methoden (bv. dat ze niet zomaar iedere predikant uit de PKN toelaten op hun kansel), en een lokale GKv zou waarschijnlijk best heel goed met een lokale Bondsgemeente (wellicht zelfs met de hele gereformeerde bond) kunnen samenwerken.

Het gekke is dan natuurlijk wel, dat je met een kerk samenwerkt waar Christus-loochening vanaf de kansel acceptabel is. Dat je niet met dat gedeelte, maar met een ander gedeelte van dezelfde organisatie samenwerkt, is m.i. voor de buitenwereld een lastige en bijna niet zichtbare nuance.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: december 09, 2010, 05:03:31 pm »
Als PKNer van de confessionele stroming zie als verschil dat vrouwen bij ons wel in het ambt zitten en dat we een andere liedboek gebruiken. Verder zie ik dat in onze kerk niet zo snel vanuit de kerkleer gepreekt zal worden, maar eerder direct vanuit de bijbel. De dominee kan zoals genoemd hier wel van invalshoek verschillen. Sommige dominee's houden ervan om wel de kerkleer als bron te hebben voor hun voorberijdingen. Anderen laten zich inspireren door bijvoorbeeld een pastoor of een moderne theoloog en weer een ander is geïnteresseerd in geloofsbelevingen als inspiratiebron. Ieder zijn invalshoek.

Ik heb ook het idee dat in de gereformeerd vrijgemaakte kerken de meeste invloed vanuit de synode komt en binnen de PKN van de kerkenraden.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: december 09, 2010, 05:08:22 pm »

quote:

Nunc schreef op 09 december 2010 om 17:03:
Het gekke is dan natuurlijk wel, dat je met een kerk samenwerkt waar Christus-loochening vanaf de kansel acceptabel is. Dat je niet met dat gedeelte, maar met een ander gedeelte van dezelfde organisatie samenwerkt, is m.i. voor de buitenwereld een lastige en bijna niet zichtbare nuance.
Dat valt wel mee, denk ik. Als ik in Amsterdam kijk, waar die samenwerking er inderdaad is, denk ik dat er toch vooral wordt gedacht in gemeenten/kerkgebouwen, niet in kerkverbanden. Dat zo'n gemeente lid is van een bepaald kerkverband gaat aan hele grote delen van de buitenwereld volledig voorbij. Het zijn vooral de mensen in de kerken die meningen over kerkverbanden hebben en daar plaatselijke gemeenten op afrekenen.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: december 09, 2010, 07:33:12 pm »
Je kunt lang en breed door-discussiëren over de verschillen tussen de PKN en de GKv,
en je verbazen over de spitsvondige en briljant-gedebuteerde vooronderstellingen;
op mij komt het (na ruim 50 jaar GKv-lidmaatschap!) allemaal over als muggenzifterij.

In Amersfoort-Noord (Vathorst) ken men slechts twee kerkelijke gemeenschappen:

a) de samenwerkingsgemeente PKN / CGK / NGK, met als gezamenlijke pastor de bevlogen prediker Ron van der Spoel (PKN).  
b) de GKv Amersfoort-Vathorst, een 'Einzelgänger', die nogal pre-historisch aandoet.

Ik heb een hekel aan verjaardagsfeestjes 'entre nous', maar bij de Amersfoortse tak van m'n familie,
bemerk ik daar wel dat menig GKv-neefje/nichtje van me graag mee zou doen met a).

Overigens: in mijn eigen gemeente (Assen-Kloosterveen) hebben we in de Kerstnacht een gezamenlijke dienst PKN-GKv in 'ons' nieuwe kerkgebouw 'Het Lichtpunt'.
Daar ga ik zeker heen (heb daar overigens vanuit 'onze' gemeente geen enkel bezwaar gehoord!!!).

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: december 09, 2010, 09:13:50 pm »

quote:

drentenaar schreef op 09 december 2010 om 19:33:
Je kunt lang en breed door-discussiëren over de verschillen tussen de PKN en de GKv,
en je verbazen over de spitsvondige en briljant-gedebuteerde vooronderstellingen;
op mij komt het (na ruim 50 jaar GKv-lidmaatschap!) allemaal over als muggenzifterij.

In Amersfoort-Noord (Vathorst) ken men slechts twee kerkelijke gemeenschappen:

a) de samenwerkingsgemeente PKN / CGK / NGK, met als gezamenlijke pastor de bevlogen prediker Ron van der Spoel (PKN).  
b) de GKv Amersfoort-Vathorst, een 'Einzelgänger', die nogal pre-historisch aandoet.

Ik heb een hekel aan verjaardagsfeestjes 'entre nous', maar bij de Amersfoortse tak van m'n familie,
bemerk ik daar wel dat menig GKv-neefje/nichtje van me graag mee zou doen met a).

Overigens: in mijn eigen gemeente (Assen-Kloosterveen) hebben we in de Kerstnacht een gezamenlijke dienst PKN-GKv in 'ons' nieuwe kerkgebouw 'Het Lichtpunt'.
Daar ga ik zeker heen (heb daar overigens vanuit 'onze' gemeente geen enkel bezwaar gehoord!!!).
mooi dat het hier en daar zo kan gaan. Maar je was waarschijnlijk zelf ook niet aan het avondmaal gegaan in een avondmaalsdienst waar de naam Jezus slechts vier keer genoemd werd, en alles wat cruciaal is aan het kruis (zelfs het kruis zelf!) werd weggelaten, etc. Daar is niks spitsvondigs of vooronderstelligs aan. Het is gewoon wat ik in m'n ruim 25 jaar synodaal/PKN heb meegemaakt, en gezien de hoeveelheid vrijzinnige predikers binnen de PKN is het geen uitzondering.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: december 09, 2010, 10:38:50 pm »

quote:

drentenaar schreef op 09 december 2010 om 19:33:
J
Ja, duh, die zitten daar ook niet meer natuurlijk, die zitten in http://www.devasterots.nl/ natuurlijk _O_
Zonder gekheid: ik ben wel verbaasd over het zoeken naar eenheid met een PKNkerk en ben daar dan ook nog positief verheugd over :+
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: december 09, 2010, 10:57:27 pm »
Het verrast me ook, alhoewel ik al wel wist dat deze gemeentes bestaan in grote steden. Dat is in mijn ogen ook de toekomst.

De vrijzinnigheid houdt ik me buiten onze eigen gemeente ook niet mee bezig. Dat is niet mijn zorg.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: december 10, 2010, 12:57:37 am »

quote:

gaitema schreef op 09 december 2010 om 22:57:
Het verrast me ook, alhoewel ik al wel wist dat deze gemeentes bestaan in grote steden. Dat is in mijn ogen ook de toekomst.

De vrijzinnigheid houdt ik me buiten onze eigen gemeente ook niet mee bezig. Dat is niet mijn zorg.
Toch wel lijkt me.
Ik neem aan dat er iets van onderling toezicht is.
vrijzinnigheid in de zin van Hendrikse zie ik niet mogelijk binnen de GKv.
Binnen de PKN kan het wel.
Als je daar gegronde redenen toe hebt om een persoon aan te spreken op zijn uitlatingen (mathh.18) lijkt mij dat je als lid van een kerkgenootschap iets zou kunnen doen. Kunnen schrijf ik, niet moeten.
Bij de PKN is het echter zo dat de Synode de spreker dan uit het verband zou moeten halen wat ze werken van boven naar beneden.
In de GKV zou de beste man door zijn plaatselijke kerkenraad geschorst worden denk ik :)

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: december 10, 2010, 02:15:23 pm »

quote:

elle schreef op 09 december 2010 om 15:29:
[...]

Jij kunt ook zo lekker happen he... :+

Ik ben voorstander van het big-brothersysteem waarbij genabuurde gemeenten op elkaars onderwijs en praktijk letten (als onderdeel van wat de 'de kerkelijke weg' noemen).
Natuurlijk is het kerkrechtelijke systeem uiteindelijk iets uit voortkomt uit dogmatiek, namelijk de visie waarop het Lichaam van Christus in deze wereld functioneert (tucht incluis). En natuurlijk wordt dat deels uitgewerkt in de 3FvE.

Maar uiteindelijk zijn de verschillen tussen PKN en GKv terug te voeren op enerzijds de samenbindende belijdenissen en anderzijds de kerkrechtelijke vorm. Alle overige leergeschillen zijn daar voortvloeisel van, imho.
Je kunt wel alle symptomen (bijv vrouwen in het ambt, God is een menselijk verzinsel) bestrijden, 't is handiger om de onderliggende oorzaak aan te wijzen. Uiteindelijk zijn imho de GKv en de PKN niet verenigbaar omdat de kerstructuur zo anders is, dat je als christenen onder elkaar geen voldoende houvast hebt om dwalingen te bestrijden. Dus zelfs als een PKN en GKv op lokaal niveau qua theologie prima met elkaar overweg kunnen, dan staat nog dat kerkrechtelijke verschil in de weg.

Mag ik even lachen ?! Nu opeens haal jij kerkrechtelijk verschil aan en in vele andere zaken wil je er niet over horen want dan is het de lokale verantwoordelijkheid van de plaatselijke kerk ?

Ik verwacht dat de GKv zich zal opsplitsen en dan is aansluiting van een deel bij de PKN een optie.Kerkrecht speelt nu al bijna geen rol meer en is op termijn te verwaarlozen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: december 10, 2010, 10:54:51 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 10 december 2010 om 00:57:
[...]
Toch wel lijkt me.
Ik neem aan dat er iets van onderling toezicht is.
vrijzinnigheid in de zin van Hendrikse zie ik niet mogelijk binnen de GKv.
Binnen de PKN kan het wel.
Als je daar gegronde redenen toe hebt om een persoon aan te spreken op zijn uitlatingen (mathh.18) lijkt mij dat je als lid van een kerkgenootschap iets zou kunnen doen. Kunnen schrijf ik, niet moeten.
Bij de PKN is het echter zo dat de Synode de spreker dan uit het verband zou moeten halen wat ze werken van boven naar beneden.
In de GKV zou de beste man door zijn plaatselijke kerkenraad geschorst worden denk ik :)

Ik kan me gerust druk maken om meer dan een miljoen PKN-leden, maar houd het liever dicht bij huis en vertrouw de evangelische beweging en de confesionele theologen met de bonders genoeg om hen zich daar mee bezig te laten houden. Ik kan er niet van wakker liggen. Het is voor mij niet meer dan een mooi gespreks onderwerp voor bij de koffie en discussie in de kerk.

Het verschil dat je hier schets van gereformeerd vrijgemaakt ten opzichte van de PKN klopt lijkt me niet. Binnen de PKN heeft de kerkenraad het vooral voor het zeggen en steld de synode zich vooral dienstbaar op.

Onze kerkenraad heeft voor een paar jaar terug een dominee uit het ambt gezet, vanwege overspel. Haar man (ook een dominee van ons) bleef en is van haar gescheiden. De kinderen zijn allemaal bij de vader blijven wonen en boos op de moeder.

Neemt niet weg dat de moeder een geloofsworsteling meemaakte. In een stukje dat ik van haar las in het kerkblad lees ik veel verwarring in haar leven. Volgens mij kunnen dergelijke dingen gemakkelijker gebeuren dan we ons voor mogelijk houden. Lijkt me een heel lastige situatie.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: december 10, 2010, 11:06:34 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 10 december 2010 om 14:15:
[...]

Mag ik even lachen ?! Nu opeens haal jij kerkrechtelijk verschil aan en in vele andere zaken wil je er niet over horen want dan is het de lokale verantwoordelijkheid van de plaatselijke kerk ?

Ik verwacht dat de GKv zich zal opsplitsen en dan is aansluiting van een deel bij de PKN een optie.Kerkrecht speelt nu al bijna geen rol meer en is op termijn te verwaarlozen.

Ik denk dat je er te makkelijk over denkt. Juist zaken als kerkrecht en kerkmodellen kunnen struikelblokken zijn voor een fusie. Dat de PKN niet al veel eerder is ontstaan heeft bijvoorbeeld ermee te maken dat de gereformeerde kerken stuk voor stuk zelfstandige gemeentes zijn die onderling contact hebben, zeg maar net als de C1000 winkels. stuk voor stuk onafhankelijk van elkaar en zelfstandig. De hervormde kerk vormde één geheel, net als Super de Boer dat was.  C1000 winkels en Super de Boers zijn niet met elkaar te verenigigen. Tenzij het ene er voor kiest voor het model van het andere. Maar een zelfstandig ondernemer van een C1000 winkel zal niet zonder slag of stoot erin mee gaan. Zal een groot deel van de C1000 winkels erin mee gaan, dan blijft een overig deel als een nieuwe beweging van zelfstandige C1000 winkels achter. Zo zijn er synodaal gereformeerde kerken niet meegegaan in de PKN om die reden onder andere.

Dat zal ook het struikelblok onder andere zijn voor de vrijgemaakten.

Zelf persoonlijk denk ik dat het terecht is als een groot deel van de vrijgemaakten niet opgaan in de PKN, vanwege homohuwlijk en vrijzinnigheid.
Hoe kan licht en duisternis immers samen gaan?

Bij mij ondervrdeel ik de PKN ook in meer groepen die volstrekt langs elkaar heen leven, want wat heb ik gemeen met Hendrikse en de geestelijke doden binnen de PKN? Velen staan er als lid op papier, maar Christus kent de zijnen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: december 10, 2010, 11:35:56 pm »

quote:

gaitema schreef op 10 december 2010 om 22:54:
[...]

Ik kan me gerust druk maken om meer dan een miljoen PKN-leden, maar houd het liever dicht bij huis en vertrouw de evangelische beweging en de confesionele theologen met de bonders genoeg om hen zich daar mee bezig te laten houden. Ik kan er niet van wakker liggen. Het is voor mij niet meer dan een mooi gespreks onderwerp voor bij de koffie en discussie in de kerk.

Het verschil dat je hier schets van gereformeerd vrijgemaakt ten opzichte van de PKN klopt lijkt me niet. Binnen de PKN heeft de kerkenraad het vooral voor het zeggen en steld de synode zich vooral dienstbaar op.

Onze kerkenraad heeft voor een paar jaar terug een dominee uit het ambt gezet, vanwege overspel. Haar man (ook een dominee van ons) bleef en is van haar gescheiden. De kinderen zijn allemaal bij de vader blijven wonen en boos op de moeder.

Neemt niet weg dat de moeder een geloofsworsteling meemaakte. In een stukje dat ik van haar las in het kerkblad lees ik veel verwarring in haar leven. Volgens mij kunnen dergelijke dingen gemakkelijker gebeuren dan we ons voor mogelijk houden. Lijkt me een heel lastige situatie.
Dus het doet je niets dat een predikant in jouw kerken verkondigt dat GOD niet bestaat?
IS dat écht zo?